tegenstanders euthanasie gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bent u voor of tegen euthanasie

Poll eindigt op

ik ben voor
396 (92%)
ik ben tegen
19 (4%)
ik heb geen uitgesproken mening
15 (3%)

Totaal aantal stemmen: 430

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:24

Ik heb mijn sectorwerkstuk daar over gedaan. Heb ik ook heel veel informatie in staan, ik hoor het wel mocht je daar wat van kunnen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:45

19LindA83 schreef:
_emmma_ schreef:
interessante discussie, ik heb het topic een beetje globaal doorgelezen
maar ik vraag mij af (ik ben overigens voor euthanasie) hoe de tegenstanders denken over
reanimatie. Dit betekend letterlijk, iemand weer tot leven wekken. Is dit dan wel toegestaan en
zo ja, werk je Gods wil dan niet tegen? Puur uit nieuwsgierigheid hoor.
.

Deze vraag heb ik nu 2 keer voorbij zien komen, en nog steeds geen antwoord op gelezen.. Door een casus op mijn werk (verplk. in de thuiszorg)had ik het met mijn man hierover. Zal verder niet uitweiden over de casus.
Hierbij vroeg ik me dit nl ook af... Het oordeel van leven en dood ligt bij God, dus tegen euthanasie, maar wel reanimeren.... Ik kan dat niet zo goed rijmen eigenlijk

Ik ben ook voor reanimatie, orgaan/bloed ontvangen etc. Zoals ik al eerder heb uitgelegd, ik geloof dat als God er tegen was. Dat het ook niet zou bestaan.

En dankje Tytonidae. Ik vind het erg lastig om het uit te leggen. Ik praat ook niet veel over dat ik gelovig ben. Omdat ik ook niet vaak zin heb in die discussies. Ik weet ook niet waarom er wereldrampen gebeuren. Dat de een persoon wel kanker overleefd en een ander niet. Ik geloof wel dat alles een reden heeft. Maar de ene keer krijg je er sneller antwoord op dan een andere keer. Ik probeer dus ook om uit alle dingen die ik heb meegemaakt de positieve dingen eruit te halen. Of iig de punten waar ik iets van kan leren.

19LindA83

Re: tegenstanders euthanasie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:48

@lovewestern: het gaat me er ook meer om bij mensen die tegen euthanasie zijn omdat god over leven en dood beslist, maar dan wel voor reanimeren zijn... terwijl je dan in feite ook beslist over leven of dood

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:58

Rocamor schreef:
@ Blokje en Verootjoo, mag ik vragen hoe jullie dan bijvoorbeeld kijken tegen het toedienen van morfine op de laatste momenten als het lijden (voor mij) te erg wordt.

Morfine is een pijnstiller, daar ga je niet sneller dood van. Daar heb ik geen moeite mee. Palliatieve sedatie bij onrust ook niet, omdat je daarmee iemand niet sneller doodmaakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:03

bigone schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik ben voor passieve euthanasie en tegen actieve euthanasie. Maar ik kan me bij hoge uitzonderingen actieve euthanasie wel voorstellen.

Passieve euthanasie is in mijn ogen een onmenselijk iets. Dit word zeer vaak toegepast bij oudere demente mensen. Op een gegeven ogenblik zijn ze niet meer aanspreekbaar of kunnen ze niet meer eten. Dan gebeurt er dus ook niets en ligt iemand gewoon een week, twee weken te versterven. Weet je hoe dat voelt als je dit meemaakt als familie??? Dramatisch en mensonterend, je zit gewoon te wachten tot de organen door vocht- en voedseltekort het opgeven. Dit gun ik niemand, pijn is niet te meten, wat ze geestelijk meekrijgen ook niet. Dan maar liever na één of twee dagen , wanneer de kans op herstel is uitgesloten de spuit met morfine erin.

Van morfine ga je niet dood ;) dat schijnt een hardnekkig misverstand te zijn. Morfine wordt wel vrijwel altijd gebruikt in het eindstadium om pijn te dempen.
Over stoppen met eten aanbieden; het wordt ip altijd aangeboden maat soms eten mensen niet meer. Het is zo dat mensen altijd stoppen met eten omdat ze doodgaan en niet doodgaan omdat ze stoppen met eten. Dat is zeker moeilijk voor familie, maar voor de persoon zelf niet. Het lichaam geeft immers zelf aan fat het genoeg is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:12

bigone schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik ben voor passieve euthanasie en tegen actieve euthanasie. Maar ik kan me bij hoge uitzonderingen actieve euthanasie wel voorstellen.

Passieve euthanasie is in mijn ogen een onmenselijk iets. Dit word zeer vaak toegepast bij oudere demente mensen. Op een gegeven ogenblik zijn ze niet meer aanspreekbaar of kunnen ze niet meer eten. Dan gebeurt er dus ook niets en ligt iemand gewoon een week, twee weken te versterven. Weet je hoe dat voelt als je dit meemaakt als familie??? Dramatisch en mensonterend, je zit gewoon te wachten tot de organen door vocht- en voedseltekort het opgeven. Dit gun ik niemand, pijn is niet te meten, wat ze geestelijk meekrijgen ook niet. Dan maar liever na één of twee dagen , wanneer de kans op herstel is uitgesloten de spuit met morfine erin.

Van morfine ga je niet dood ;) dat schijnt een hardnekkig misverstand te zijn. Morfine wordt wel vrijwel altijd gebruikt in het eindstadium om pijn te dempen.
Over stoppen met eten aanbieden; het wordt ip altijd aangeboden maat soms eten mensen niet meer. Het is zo dat mensen altijd stoppen met eten omdat ze doodgaan en niet doodgaan omdat ze stoppen met eten. Dat is zeker moeilijk voor familie, maar voor de persoon zelf niet. Het lichaam geeft immers zelf aan fat het genoeg is.[/quote]
Teveel morfine laat je echt wel hemelen. Iemand die comateus is eten aanbieden ;(

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:12

Ik heb toch onlangs op mijn stageplaats een euthanasie gezien door toediening van morfine via een spuitpomp.
Patiënte was binnen de dag overleden en ze heeft geen andere medicatie gehad om haar leven te beëindigen.
Dus van morfine ga je wel degelijk dood als het via een infuus in dodelijke hoeveelheden toegediend wordt.
Maar coit...dat was de discussie niet zeker?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:16

http://www.palliatievezorg.nl/page_884.html

Is allang achterhaald hoor, wel lange tijd gedacht. ;) en moet ook hier door onze artsen vaak uitgelegd worden dat dat niet zo is.

Die pt is waarschijnlijk uit zich zelf gehemeld :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 03-10-14 18:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:16

Shadow0 schreef:
Zoolgangster schreef:
Wat ik ook een probleem vind van euthanasie is dat je nu al ziet dat artsen zich onder druk gezet voelen en sommige artsen hebben zich al teruggetrokken uit het team dat de aanvragen moet beoordelen. Het is voor een arts een ontzettend zware last om iemand te doden, dat moeten mensen nooit onderschatten.

De andere kant is echter dat het lijden nu bij een ander komt te liggen. Wat bied je iemand voor alternatief? Hoewel mensen geen dieren zijn, en die keuzes ook niet exact hetzelfde, denk ik dan toch aan hoe erg ik het zou vinden als een eigenaar een dier in leven houdt terwijl het heel erg lijdt, alleen omdat de eigenaar daar geen afscheid van kan nemen. Ik snap de pijn wel, en ik snap dat het moeilijk is om te doden, maar je afwenden terwijl het lijden blijft bestaan is (naar mijn mening) niet per se de zuiverste oplossing.

(En ik denk dan ook aan de mensen die geconfronteerd worden met een eventuele zelfmoord, als iemand daar dan wel toe in staat is. Denk alleen maar aan machinisten - voor hen is het ook een zware last, alleen staan zij er helemaal buiten. Maar bv ook familie, en hoe gevoelig de regelgeving ligt waardoor te openlijk bijstaan bij zo'n einde kan leiden tot vervolging.)

Het niet meewerken aan euthanasie door artsen verplaatst het probleem - maar lost het lijden niet op, en dat is wel een belangrijk punt. (En het legt een zwaardere druk op de artsen die er wel mee in kunnen stemmen.)

Maar goed, het blijft altijd moeilijk. Want dood en leven zijn gewoon heel ingewikkeld.

Dat er nu een levenseindekliniek is, zal voor de onder druk gezette artsen een verlichting van de last zijn, omdat iemand die om euthanasie vraagt dit nu via die kliniek kan doen. Dat zal voor beide partijen een opluchting zijn.

Wat reanimatie betreft zijn veel christenen daar niet tegen omdat zij dat als een tweede kans zien/omdat ze vanwege hun geloof een prolife visie hebben: kiezen voor leven dus.
Er is wel een Christelijke prolife-patiëntenvereniging die voor het stellen van een grens tegen medisch nodeloze behandelingen is. Dus iemand die een dodelijke ziekte heeft, daarvan kan je niet eisen dat die zich laat reanimeren vanuit die visie. Of iemand die stervende is, daarbij moet je het leven niet willen rekken met sondevoeding.

Vaak gaat men in die kring ook akkoord met "terminale sedatie" omdat dat gebeurt als de zieke in een eindstadium is terechtgekomen en dus niet persé levensverkortend werkt. De zieke is al stervende en de sedatie voorkomt gewoon onnodig lijden als benauwdheid en ander ongemak.
En soms geven Christenen inderdaad aan niet gereanimeerd te willen worden, juist omdat ze vinden dat God over hun leven en dood beschikt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:21

verootjoo schreef:
bigone schreef:

Over stoppen met eten aanbieden; het wordt ip altijd aangeboden maat soms eten mensen niet meer. Het is zo dat mensen altijd stoppen met eten omdat ze doodgaan en niet doodgaan omdat ze stoppen met eten. Dat is zeker moeilijk voor familie, maar voor de persoon zelf niet. Het lichaam geeft immers zelf aan fat het genoeg is.

Helaas kan morfine er ook voor zorgen dat de patiënt hallucinaties krijgt en dingen gaat zien die er niet zijn waardoor de euthanasieverklaring onbruikbaar is omdat de patiënt op moment van mogelijk overlijden niet 100% is door de pijnstillers :(.

Daardoor heeft mijn zusje haar schoonmoeder nog twee weken met helse pijn (ondanks de morfine) moeten leven zonder dat er euthanasie werd gepleegd, ondanks dat ze een keurige verklaring had en is ze in haar slaap alsnog doodgegaan na een gruwelijk ziektebed waarbij ze zelfs heeft gedacht dat haar eigen dochter haar wilde vermoorden.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:24

Zoolgangster schreef:
Wat reanimatie betreft zijn veel christenen daar niet tegen omdat zij dat als een tweede kans zien/omdat ze vanwege hun geloof een prolife visie hebben: kiezen voor leven dus.
Er is wel een Christelijke prolife-patiëntenvereniging die voor het stellen van een grens tegen medisch nodeloze behandelingen is. Dus iemand die een dodelijke ziekte heeft, daarvan kan je niet eisen dat die zich laat reanimeren vanuit die visie. Of iemand die stervende is, daarbij moet je het leven niet willen rekken met sondevoeding.

Vaak gaat men in die kring ook akkoord met "terminale sedatie" omdat dat gebeurt als de zieke in een eindstadium is terechtgekomen en dus niet persé levensverkortend werkt. De zieke is al stervende en de sedatie voorkomt gewoon onnodig lijden als benauwdheid en ander ongemak.
En soms geven Christenen inderdaad aan niet gereanimeerd te willen worden, juist omdat ze vinden dat God over hun leven en dood beschikt.

Maar dat is dan toch tegenstrijdig... God gaat over leven en dood. Je mag wel kiezen voor het leven maar niet kiezen of je niet meer verder wilt.
Het komt op mij vaak over dat het zo gedraaid word zoals het beste uitkomt, correct me if i'm wrong

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:28

verootjoo schreef:

Is allang achterhaald hoor, wel lange tijd gedacht. ;) en moet ook hier door onze artsen vaak uitgelegd worden dat dat niet zo is.

Straffe kost, vermits de arts zelf deze medicatie voorgeschreven had en de pomp ingesteld heeft :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:29

giotto schreef:
Ik heb toch onlangs op mijn stageplaats een euthanasie gezien door toediening van morfine via een spuitpomp.
Patiënte was binnen de dag overleden en ze heeft geen andere medicatie gehad om haar leven te beëindigen.
Dus van morfine ga je wel degelijk dood als het via een infuus in dodelijke hoeveelheden toegediend wordt.
Maar coit...dat was de discussie niet zeker?

Werd dat ècht als euthanasie "verkocht"?
De reden dat ik dat vraag is dat morfine tegenwoordig juist wordt gezien als een middel tegen benauwdheid en pijn. Je kunt het als stervende dagenlang en zelfs wekenlang volhouden met een vlindernaaldje met morfine hoor.
Vaak wordt er bij stervenden een combinatie van morfine en Buscopan gebruikt. Morfine tegen pijn en benauwdheid, Buscopan tegen het "vollopen" bij slijmvorming in de luchtwegen. Er is nog een middel mogelijk maar ik ben de naam kwijt.
Ik heb dit bij familie meegemaakt vandaar dat ik het ken.
Er is dan geen sprake van euthanasie.

Bij euthanasie worden er andere middelen gebruikt dan morfine.
Bij actieve euthanasie horen een inslaapmiddel (thiopental of propofol bijvoorbeeld).
Wil de patiënt zelf een drankje innemen, is dat pentobarbital. (Een familielid van me is zo overleden.) Dat is wel even héle andere koek dan morfine!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:31

giotto schreef:
verootjoo schreef:

Straffe kost, vermits de arts zelf deze medicatie voorgeschreven had en de pomp ingesteld heeft :+

Ik bedoel dat de morfine niet de oorzaak is ;) dat de client overlijdt tijdens morfine gebruik wil niet zeggen dat hij daardoor overlijdt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:31

19LindA83 schreef:
Zoolgangster schreef:

Maar dat is dan toch tegenstrijdig... God gaat over leven en dood. Je mag wel kiezen voor het leven maar niet kiezen of je niet meer verder wilt.
Het komt op mij vaak over dat het zo gedraaid word zoals het beste uitkomt, correct me if i'm wrong

Er bestaat gewoon geen 100% standaard christelijk antwoord, christenen heb je in alle soorten en maten, zoveel christenen zoveel meningen, al zou de paus dat bijvoorbeeld graag anders zien. ;-)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:34

Ik ben voor euthanasie, mijn opa heeft zelf vorig jaar euthanasie laten plegen.

Overigens heb ik ooit een documentaire gezien van een jongen die kanker had en uitbehandeld was, maar was wel gelovig en wilde geen euthanasie, maar liet dus palliatieve sedatie plegen, ik vind dat persoonlijk het zelfde idee, alleen het duurt wat langer.

Maar ik kan je dus niet verder helpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:36

verootjoo schreef:
Van morfine ga je niet dood ;) dat schijnt een hardnekkig misverstand te zijn.

Dat is wat te simpel gezegd hoor! Morfine is niet altijd dodelijk maar kan in hoge doses wel degelijk levensverkortend werken. Het is alleen niet de 'juiste' manier van palliatieve sedatie en al helemaal niet van euthanasie.

Juist de link die je aanhaalt zegt het een stukje genuanceerder dan jij.

Citaat:
Het is zo dat mensen altijd stoppen met eten omdat ze doodgaan en niet doodgaan omdat ze stoppen met eten. Dat is zeker moeilijk voor familie, maar voor de persoon zelf niet. Het lichaam geeft immers zelf aan fat het genoeg is.

Ook dat is onjuist. Ten eerste wordt stoppen met eten en drinken ook bewust gebruikt door mensen die geen euthanasie mogen. Ten tweede kan het wel degelijk het gebrek aan voedsel zijn wat zorgt voor het werkelijke sterven. En tot slot kan het niet-eten een andere oorzaak hebben dan daadwerkelijk het begin van het sterven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:41

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:
Van morfine ga je niet dood ;) dat schijnt een hardnekkig misverstand te zijn.

Dat is wat te simpel gezegd hoor! Morfine is niet altijd dodelijk maar kan in hoge doses wel degelijk levensverkortend werken. Het is alleen niet de 'juiste' manier van palliatieve sedatie en al helemaal niet van euthanasie.

Juist de link die je aanhaalt zegt het een stukje genuanceerder dan jij.

Citaat:
Het is zo dat mensen altijd stoppen met eten omdat ze doodgaan en niet doodgaan omdat ze stoppen met eten. Dat is zeker moeilijk voor familie, maar voor de persoon zelf niet. Het lichaam geeft immers zelf aan fat het genoeg is.

Ook dat is onjuist. Ten eerste wordt stoppen met eten en drinken ook bewust gebruikt door mensen die geen euthanasie mogen. Ten tweede kan het wel degelijk het gebrek aan voedsel zijn wat zorgt voor het werkelijke sterven. En tot slot kan het niet-eten een andere oorzaak hebben dan daadwerkelijk het begin van het sterven.

dat gaat over de terminale fase ;)

en die morfine, in die link staat juist dat het niet bewezen en zeker is dat je sneller doodgaat van een hoge dosering morfine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:42

Mijn moeder werkt in de palliatieve terminale thuiszorg. Zou haar kunnen vragen wat er precies word gebruikt.

Ik weet alleen dat ze aan de pomp gaan en dan een middel krijgen waarvan ze diep in slaap gaan. Vaak voor de zekerheid ook nog morfine erbij. Omdat ze niet zeker weten als mensen wel of geen pijn voelen. Mediacatie en voeding worden dat stopgezet. de ene zorgvrager is binnen een dag weg. Maar sommige liggen 10 dagen zo.

Natuurlijk kiezen niet alle mensen voor deze manier. Sommige piepen er zo tussenuit. Sommige willen alleen morfine. Per persoon verschillend.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:42

verootjoo schreef:
verootjoo schreef:

Ik bedoel dat de morfine niet de oorzaak is ;) dat de client overlijdt tijdens morfine gebruik wil niet zeggen dat hij daardoor overlijdt

Als deze patiënte de morfine niet had gekregen, dan zou ze zeker nog een tijdje geleefd hebben.
Of ze nu door de morfine of de bijwerkingen van de morfine gestorven is, kan ik niet met zekerheid zeggen. Maar ik weet 100% zeker dat ze geen andere medicatie heeft gehad want ik volgde deze patiënte van zeer dichtbij.

Maar zoals reeds gezegd, dit is niet de plaats om deze discussie te voeren. Het is duidelijk dat de meningen verdeeld zijn over de morfine. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:45

giotto schreef:
verootjoo schreef:

Als deze patiënte de morfine niet had gekregen, dan zou ze zeker nog een tijdje geleefd hebben.
Of ze nu door de morfine of de bijwerkingen van de morfine gestorven is, kan ik niet met zekerheid zeggen. Maar ik weet 100% zeker dat ze geen andere medicatie heeft gehad want ik volgde deze patiënte van zeer dichtbij.

Maar zoals reeds gezegd, dit is niet de plaats om deze discussie te voeren. Het is duidelijk dat de meningen verdeeld zijn over de morfine. :D

meningen wel, feiten niet ;) En je weet niet of ze dan nog langer geleefd had. Mensen gaan ook wel eens gewoon dood.
love_western schreef:
Mijn moeder werkt in de palliatieve terminale thuiszorg. Zou haar kunnen vragen wat er precies word gebruikt.

Ik weet alleen dat ze aan de pomp gaan en dan een middel krijgen waarvan ze diep in slaap gaan. Vaak voor de zekerheid ook nog morfine erbij. Omdat ze niet zeker weten als mensen wel of geen pijn voelen. Mediacatie en voeding worden dat stopgezet. de ene zorgvrager is binnen een dag weg. Maar sommige liggen 10 dagen zo.

Natuurlijk kiezen niet alle mensen voor deze manier. Sommige piepen er zo tussenuit. Sommige willen alleen morfine. Per persoon verschillend.

die diepe slaap is dormicum/midazolam. Morfine is voor de pijnstilling.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:49

bigone schreef:
Ik zou het ook fijn vinden indien zich hier iemand zou melden die vroeger echt geloofde maar nu minder of niet meer en hoe het leven dan voor hem/haar verandert.

Ik meld me.

Als kind heb ik bewust voor het geloof gekozen, ik was 7 en ben gedoopt omdat ik dat wilde. Mijn ouders waren/zijn gelovig, hebben mij wel met 'christelijke' normen en waarden opgevoed, maar nooit gedwongen om naar de kerk te gaan. Ik mocht zelf kiezen. Toen ik er voor koos om gedoopt te worden heb ik ook uitgebreid met de dominee zitten praten. Uiteraard was ik maar 7 en in hoeverre heb je dan een eigen mening? Maar ik denk toch oprecht te kunnen zeggen dat mijn ouders me nooit gedwongen hebben.

Inmiddels ben ik 28. Ik ga al bijna 10 jaar niet meer naar de kerk. Waarom? Omdat ik meerdere malen hevig teleurgesteld ben in het instituut 'kerk'. Wij gingen naar de kerk in een dorp verder op. Een klein dorp met 2 kerken. Gereformeerd en hervormd. Wij werden raar aangekeken omdat we niet uit het dorp zelf kwamen. Ook waren wij raar, want we hadden in het buitenland gewoond. Onze mening was altijd ondergeschikt. Toen kwam de samen op weg beweging op gang. Deze twee kerken, die ocharme elke zondag ieder maximaal 25 man in de banken had zitten konden niet met elkaar door 1 deur. Het bleven (en zijn volgens mij nog altijd) twee kerken.

Dit is een korte samenvatting, maar ik kon als tiener (en nog altijd) niet geloven dat God het geloof zo bedoeld had. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, daar zou de kerk imo juist over moeten gaan, praten met elkaar, meningen en ervaringen uit wisselen, je hoeft het niet altijd eens te zijn met elkaar, maar wel naar elkaar luisteren en misschien nieuwe kanten van elkaar en het geloof leren kennen.

Nu weet ik dat vele kerken niet zo zijn en dat het soms een hele hechte gemeenschap kan zijn, zo denk ik dat het bedoeld is. Ook heb ik er erg veel moeite met hoe de kerk in het verleden met de mensen is omgegaan. Denk maar eens aan de aflaten handel; geld betalen aan de kerk om meer kans te maken om in de hemel te komen. Je zonden 'afkopen', zo werkt het niet imo. Vergeving vragen aan God en ondertussen zoveel mogelijk zo goed mogelijk proberen te leven. Niet zo nodig de kerk 'spekken'. Kerken die van binnen bekleed zijn met goud (letterlijk) en waar de schatkamer rijker is dan menig popartiest, maar ondertussen sterft een bedelaar op de stoep.

Al deze dingen hebben mijn geloof en gevoel bij het instituut ' kerk ' sterk verminderd. Wat de bijbel betreft ga ik mee met lovewestern. Een boek die heel lang geleden geschreven is door mensen. Ondertussen al vele malen vertaald en daardoor, zeker niet meer letterlijk op te vatten. Denk maar aan het spelletje van vroeger, allemaal op een rijtje gaan staan, de eeeste fluistert wat jn de oren van de buur en zo verder tot de laatste de zin hard op moet zeggen, altijd komt er iets totaal anders uit. Ook verschillende belevingen en invloeden bepalen hoe gebeurtenissen beschreven zijn. Als drie man naar een overval kijken krijg je drie verschillende getuigen verklaringen.

Ondanks dat ik niet in de kerk geloof en de bijbel 'slechts' als een boek met oude wijsheden zie, geloof ik nog wel in God.

Nu wat de euthanasie betreft. Ik ben voor de keuze vrijheid. Maar denk wel dat het extreem goed getoetst moet worden, want zoals eerder aangehaald, maar het niet zo zjn dat de familie druk bepaald of iemand euthanasie laat plegen.

Ook wil ik nog even een andere noot aanhalen. Zelf heb ik veel met euthanasie te maken... bij dieren. Ik ben dierenarts en het inslapen van dieren die ondraaglijk lijden hoort 'bij mijn baan'. Maar ondanks dat ik weet dat het voor het dier beter is en dat ik er alles aan gedaan heb om het dier te helpen, vloeien bij mij opweg naar huis nog echt wel eens de tranen over mijn wangen. Omdat ik het dier niet kon helpen, omdat ik het dier heb moeten laten inslapen, het verdriet wat achterblijft, het 5 jarig meisje die je moet vertellen dat je haar Fifi echt niet kan redden... Uit principe laat ik dus enkel een dier in slapen als IK er ook achter sta. Gelukkig heb ik hele goede bazen, met wie ik goed kan praten als ik in een situatie kom waarbij het niet 'nodig' is om het dier te euthenaseren en dan proberen we een oplossing te zoeken. Desnoods neemt de praktijk het dier over en proberen we, na het herstel proces, voor het dier een nieuw huisje te vinden.

Maar ik kan met niet voorstellen hoe het moet zijn als ik euthanasie bij een mens zou moeten doen. Ik denk dat dat enorm veel vergt van een arts. Het kan alsnog zijn baan zijn, maar uiteindelijk is hij ook mens, met gevoel, emoties en een geweten. Wat als hij er later achterkomt dat het toch door druk van de familie was? Ik weet niet of ik dat aan zou kunnen. Zijn hier ook doktoren aanwezig die daar een mening op kunnen geven? Zou je het kunnen doen? Ik heb diep respect voor de artsen die zo moedig zij om het te kunnen doen, echt waar.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:57

@Shadow Op een gegeven moment zul je bij stervende mensen toch op moeten houden met voedsel en vocht aanbieden, anders lopen ze vol doordat de organen het niet meer trekken. Vaak taalt de patiënt er zelf ook niet meer naar, behalve dan dat de mond vochtig houden vaak wel prettig is. Maar als je dat verschijnsel niet kent denk je als buitenstaander al snel dat de patiënt sterft door uitdroging. Terwijl die patiënt dus uitdroogt doordat hij stervende is.

Is inderdaad wel wat anders dan iemand die bewust voedsel en drinken weigert.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:57

ik ben pro euthanasie, ala er al een god bestond had hij mijn zusje nooit kunnen laten lijden als nu.

iedereen bij de geboorte de pil van drion, scheelt ook in de zorgekosten.

sorry geen tegenstander dus |( ( en van een hoge dosis morfine ga je echt wel dood , als je maar slecht genoeg bent )

Zoolgangster

Re: tegenstanders euthanasie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:01

Ja van een hoge dosis morfine ga je dood, maar artsen willen dat tegenwoordig niet meer gebruiken als middel om iemand dood te laten gaan.
Waarschijnlijk mede vanwege het feit dat je er hallucinaties van kunt krijgen en mensen kunnen er erg onrustig door worden en misselijk en je hebt er gewoon een heleboel van nodig voor je iemand er dood mee krijgt.