Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Re: Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:26

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:52

BaileyMix schreef:
Hoezo gaat religie voor een feestdag?

Inderdaad, waarom?
Onze Nederlandse cultuur wordt vervaagd omdat Nederland een gastvrij land wil zijn en wij zullen ons dus aan anderen moeten aanpassen. (noemt iets als zwarte piet)

Verdere mening, ik vind het niet handig gekozen, dit.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:55

Er is niets aan gekozen. Het heeft iets te maken met de maanstanden. Het valt geloof ik ieder jaar anderhalve week vroeger en dat klopt wel met wat ik me herinner van vorig jaar, toen viel het hier in de herfstvakantie. Moslims kiezen net zo min voor de datum van het offerfeest, als wij kiezen voor de datum van Pasen of Pinksteren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:56

Wat heeft Zwarte Piet hiermee te maken?

dieseliris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:58

ik vind het niet erger als het op dierendag valt
dierendag merken die dieren niks van alleen dan dat ze verwent worden..
jet ergste is het slachtfeest het maakt niet uit op welke dag...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:59

Fiffill, als je de context leest, kun je daar misschien meer uit halen. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:06

Nee sorry. Ik zie nog steeds niet in wat dit met Zwarte Piet of onze cultuur te maken heeft. Dierendag is niet 'onze cultuur'. Niks van 'ons' komt hier in het geding.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:09

[quote="__elise__"][quote="JoyCiej007"]
Ik vind dat krom ja. En wel omdat we hier in Nederland leven, met Nederlandse gebruiken en tradities. Tot op bepaalde hoogte dient er idd rekening gehouden te worden met de gebruiken en tradities van 'allochtonen', Nederland is een vrij land dus helemaal prima.

Echter........ wordt het in mijn ogen anders als onze eigen tradities worden ondergeschoven/niet worden gerespecteerd.

Net als dat ik al dat gezeur omtrent Sinterklaas & Zwarte Piet gewoon echt niet vind kunnen, vind ik het ook niet kunnen dat het Slachtfeest samenvalt met dierendag.

We leven tenslotte uiteindelijk toch echt in Nederland, daar zou Nederlandse traditie de hoofdtoon moeten voeren, met daarbij ruimte voor andere culturen en geloven, maar het binnenlandse moet niet worden ondergesneeuwd.

Halal slachten ben ik ook enorm tegen, dat zou verboden moeten worden. Dat doen ze maar ergens anders, maar niet in Nederland waar dierenwelzijn meer en meer belangrijk wordt.

Shoot me, ik verwoord het nu nog netjes, maar ja, ik ben zeer zeker rechts georienteerd vwb politiek.

:j

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:17

Ik heb al veel interessante argumenten voor en tegen gelezen, naast de nodige onzinposts natuurlijk. Ik mis alleen een belangrijk punt. Wisten jullie dat werelddierendag pas sinds 1930 bestaat en dat er ook pas sindsdien aandacht aan besteed wordt in Nederland? En dat er al veel en veel langer moslims in Nederland zijn, al sinds de 16e eeuw? Hoezo is werelddierendag dan meer 'onze' of 'een Nederlandse' traditie dan het offerfeest?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:19

Fiffill schreef:
Nee sorry. Ik zie nog steeds niet in wat dit met Zwarte Piet of onze cultuur te maken heeft. Dierendag is niet 'onze cultuur'. Niks van 'ons' komt hier in het geding.

Nouja, dierendag is toch wel iets bekends in dit land. Er wordt op die dag veel gedaan, ook door winkels, asielen enz. Dus ik vind het wel bij 'ons' horen. Maar in het geding komt het niet nee. Al krijg ik er wel de kriebels van, dat juist op de dag waarop we stilstaan bij de dieren, er juist zoveel extra geslacht worden, op een erge manier ook nog. Zo triest is het ofzo..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:27

Geryon schreef:
Nouja, dierendag is toch wel iets bekends in dit land. Er wordt op die dag veel gedaan, ook door winkels, asielen enz

Dat heet commercie :+
Flink verkopen en dikke omzet draaien.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:30

Geryon schreef:
Fiffill schreef:

Nouja, dierendag is toch wel iets bekends in dit land. Er wordt op die dag veel gedaan, ook door winkels, asielen enz. Dus ik vind het wel bij 'ons' horen. Maar in het geding komt het niet nee. Al krijg ik er wel de kriebels van, dat juist op de dag waarop we stilstaan bij de dieren, er juist zoveel extra geslacht worden, op een erge manier ook nog. Zo triest is het ofzo..

Dierendag is een internationale feestdag. Het hoort dus net zoveel bij 'ons' als dat het hoort bij Amerika, Frankrijk, Turkijke etc.
Al zullen ze het in bepaalde landen meer vieren dan in andere - zal er vooral maar net aan liggen hoe het commercieel gezien zit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:36

Als halal slachten niet mag op dierendag dan moet je de slachthuizen hier ook een dag verplicht dicht gooien.
Anders kan je het halal slachten ook niet verbieden vind ik.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:39

Goof schreef:
Geryon schreef:
Nouja, dierendag is toch wel iets bekends in dit land. Er wordt op die dag veel gedaan, ook door winkels, asielen enz

Dat heet commercie :+
Flink verkopen en dikke omzet draaien.

Ja, en dat geeft aan dat dierendag iets heel groot is in nederland. En daarom vind ik het bij Nederland horen, net als zwarte piet enz. Daarmee bedoel ik niet dat het alleen bij ons hoort fifill :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:53

Ik vind het echt niet te vergelijken met een oude traditie zoals Sinterklaas (of een feestdag zoals kerst of het offerfeest). Dat gaat heel ver terug, echt zo'n beetje iedereen viert dat (terwijl Dierendag vrij nieuw is en tegenwoordig meer zoiets is als Valentijn - commercieel gedoe, waar zeer veel mensen niet aan meedoen)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:56

Het doet mij echt oprecht niks :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:30

Elise_0o schreef:
Een dier moet zo nuchter mogelijk zijn voor de slacht, dus dat lijkt me sterk..

Oh dat wist ik niet.
Een extra knuffel dan misschien of een feestmutsje, dat kan wel.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:10

JoyCiej007 schreef:
Ik vind dat krom ja. En wel omdat we hier in Nederland leven, met Nederlandse gebruiken en tradities. Tot op bepaalde hoogte dient er idd rekening gehouden te worden met de gebruiken en tradities van 'allochtonen', Nederland is een vrij land dus helemaal prima.

Echter........ wordt het in mijn ogen anders als onze eigen tradities worden ondergeschoven/niet worden gerespecteerd.

Net als dat ik al dat gezeur omtrent Sinterklaas & Zwarte Piet gewoon echt niet vind kunnen, vind ik het ook niet kunnen dat het Slachtfeest samenvalt met dierendag.

We leven tenslotte uiteindelijk toch echt in Nederland, daar zou Nederlandse traditie de hoofdtoon moeten voeren, met daarbij ruimte voor andere culturen en geloven, maar het binnenlandse moet niet worden ondergesneeuwd.

Halal slachten ben ik ook enorm tegen, dat zou verboden moeten worden. Dat doen ze maar ergens anders, maar niet in Nederland waar dierenwelzijn meer en meer belangrijk wordt.

Shoot me, ik verwoord het nu nog netjes, maar ja, ik ben zeer zeker rechts georienteerd vwb politiek.
Overigens verdwijnen er hier rondom het Slachtfeest regelmatig schapen............... we hebben een groot AsielZoekersCentrum hier in de buurt.

You do the maths......

Werkelijk helemaal mee eens en vooral dat het heel erg netjes is verwoord!!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:18

Oooohh jaaaa want westers slachten is zoooooo veel beter idd. Hoeveel procent van de Nederlanders kocht er nou ook al weer daadwerkelijk bio/scharrel of vrije uitloop? Schrikbarend weinig.
Dit is gewoon weer een reden voor de tere zieltjes om ergens op te miepen en eigen ego op te krikken. Want nouja, moslims staan toch al slecht in nieuws.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:28

Het gaat er over dat nederlandse gebruiken verdwijnen voor iets dat dankbaar zou moeten zijn dat ze hier uberhaupt mogen zijn.
Nederland past zich aan en dat zouden toch echt de allochtonen moeten wezen!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:28

Danique_G schreef:
Oooohh jaaaa want westers slachten is zoooooo veel beter idd. Hoeveel procent van de Nederlanders kocht er nou ook al weer daadwerkelijk bio/scharrel of vrije uitloop? Schrikbarend weinig.
Dit is gewoon weer een reden voor de tere zieltjes om ergens op te miepen en eigen ego op te krikken. Want nouja, moslims staan toch al slecht in nieuws.

En andersom zijn 'westerlingen' altijd de boeman natuurlijk! Ik durf inderdaad te zeggen dat ene kogel door de kop diervriendelijker is dan de keel doorsnijden en leeg laten bloeden.
Daarbij zegt niemand hier dat de westerse vleesindustrie wél goed is t.o.v. de halalindustrie.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:31

beaversrun schreef:
Het gaat er over dat nederlandse gebruiken verdwijnen voor iets dat dankbaar zou moeten zijn dat ze hier uberhaupt mogen zijn.
Nederland past zich aan en dat zouden toch echt de allochtonen moeten wezen!

Hier ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. De meeste moslims van deze generatie zijn gewoon in Nederland geboren, vaak zijn zelfs hun ouders al in Nederland geboren (of zeer jong naar hier gekomen).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:33

BaileyMix schreef:
Danique_G schreef:

En andersom zijn 'westerlingen' altijd de boeman natuurlijk! Ik durf inderdaad te zeggen dat ene kogel door de kop diervriendelijker is dan de keel doorsnijden en leeg laten bloeden.
Daarbij zegt niemand hier dat de westerse vleesindustrie wél goed is t.o.v. de halalindustrie.

Maar dat word wel gesuggereerd als aangehaald word dat het offerfeest tegelijk valt met dierendag. Boevendien, een plofkip is zeker niet beter. Ook met dier vriendelijke methoden. En wat dacht je van kalfsvlees? Zo kan ik even doorgaan. Er word hier zo trots gegooid met 'de westerse vleesindustrie'. Alsjeblieft, laat me niet lachen. Het is geen haar beter.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:38

Ik heb het over het SLACHTEN niet over hoe ze gehouden worden. Ik ben vegetariër en ben me dus zeer zeker wel bewust van het verschrikkelijke dierenleed in de westerse vleesindustrie, en praat dat ook niet goed. En ik zie ook niemand in dit topic trots zijn op die industrie...

Ook wordt imo niets gesuggereerd :? ?

Het gaat er meer om dat het nogal dubbel is om een massale slachting (nog massaler dan gewoonlijk) te houden op een dag waarbij heel de wereld even stil zou moeten staan bij het dierenleed en dierenmisbruik.

Ook vind ik het vooral persoonlijk heel erg vervelend dat het zo in je gezicht wordt gewreven. Kijk, dat zij dat offerfeest hebben vind ik al verschrikkelijk, maar ik hoef dan echt niet overal lijken te zien hangen en liggen, dat is gewoon belachelijk. Dat zou hetzelfde zijn als dat ik allah belachelijk ga staan maken bij een moslim, dat kun je gewoon niet maken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:42

Ik vind wel degelijk dat het leven er toe doet.

Maar als er een topic over word aangehaald over dit ritueel, terwijl er weet ik hoeveel koeien worden geslacht. En een Booker haalde het eerder aan met de konijntjes en kerst. Hoor je ook niemand over.

Dat zij het er weer lekker inwrijven vind ik ook irritant. Iedereen zijn eigen ding, ga lekker iemand anders irriteren met die foto's :+