Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marocje schreef:Masi1 schreef:Ik ben blij dat we in Nederland een zorgverzekering hebben laat ik dat voorop stellen. Ik ben een vrij dure klant en zou niet weten hoe ik dat op moest hoesten als een verzekering ervoor niet bestond. Maar anderszijds wordt ik soms voor mijn gevoel wel gestraft dat ik chronisch ziek ben. Mijn eigen risico is vaak begin februari al volledig benut dat betekend dat ik per jaar, naast mijn premie, € 360,00 zelf bijdraag. Iemand die "gezond" is en waarbij het eigen risico niet wordt "gebruikt" heeft dit niet.
Bijdrage vanuit CAK is er inderdaad niet meer, geloof alleen een bijdrage van € 58,00 maar dan blijft er nog een eigen bijdrage van € 300,00 over.
Het heeft twee kanten voor mij.
En toch begrijp ik deze denkwijze dus niet. Hoezo gestraft omdat je chronisch ziek bent? Je hebt juist geluk dat het alleen bij die 360 blijft naast je premie? En als je dan zoveel medicijnen nodig hebt, dan heb je toch juist veel aan je verzekering? ALs je echt alles zelf moest betalen, dan had je een probleem... Maar de mensen (waaronder ik) die eigelijk nooit wat nodig heeft qua medicijnen oid. Dan moet je eens naar de huisarts omdat je oor al maanden niet goed is, kan je dat alsnog zelf betalen (nee, niet de huisarts, maar wel de poli waar je dan doorverwezen wordt). Die premie betaal ik dus eigelijk voor de chronisch zieken, en als ik zelf dan een keer moet gaan, dan kan ik het zelf betalen.. Tenzij ik natuurlijk heel vaak dat jaar ga en medicijnen nodig heb, maar ben natuurlijk ook heel blij dat ik dit niet nodig heb.
Annemiek80 schreef:Ik snap je gedachtegang, en is ook deels waarom ik altijd van het ene been op het andere huppel qua gedachten.
Ik ben dus iemand die chronisch ziek is (al vind ik dat een naar woord), meerdere chronische aandoeningen heb en standaard ieder jaar mijn eigen bijdrage al vroeg in het jaar 'op' heb.
Ik ben blij dat de controle er is, dat de zorg er is en ik dit niet 100% zelf hoef te betalen natuurlijk, want dat zou onmogelijk zijn, waardoor je zorg gaat mijden en het uiteindelijk van kwaad tot erger wordt (en meer kost om het 'op te lossen' als dit nog mogelijk is).
Maar anderzijds, een deel van de chronisch zieken kunnen niet op dezelfde manier functioneren als de gezonde medemens, dit houdt in dat een deel rondkomt van een (aanvullende) uitkering. Iedereen weet dat een uitkering (Wajong, WAO, WIA, Bijstand) geen vetpot is maar vaak het absolute minimum.
Voorbeeld van iemand (alleenstaand)die een Wajong uitkering krijgt
Deze krijgt per maand ongeveer 850-900, laten we even 900 nemen.
Als verzekering heeft deze persoon een CZ, zorg op maat polis met een aanvullend top verzekering en een tandartsaanvulling, dit houdt in:
95,90 (basis) + 28,40 (aanvullend top) + 17,55 (tandarts) = 141,85 - 72 (zorgtoeslag) = 70 euro per maand
Daarnaast gaat de hele eigen bijdrage op per jaar, 360/12 = 30 euro per maand.
Daarnaast heeft deze persoon ook nog zo'n 100 euro kosten per maand aan medicijnen/zelfzorgmiddelen/eigen bijdrages aan verbandmiddelen/dingen waarvan maar 50/75% van vergoed worden enz, aan de dingen die niet (meer) vergoed worden maar wel noodzakelijk zijn.
Dan zit je al op 200 euro in de maand voor ziektekosten/verzekering alleen, wat allen noodzakelijk/verplicht is.
Een behoorlijk groot verschil/gat met degene die volledig gezond is, en er voor kan kiezen een lagere/mindere verzekering te nemen om zo te bezuinigen, dan betaal je per maand max 25/30 euro zelf (er vanuit gaand dat je tandarts aanvulling wel behoudt). Deze persoon verdient over het algemeen ook meer dan 850-900 en dus is de verhouding ziektekosten/verzekering tegenover inkomsten heel wat gunstiger
Sizzle schreef:Wij betalen hiet ongeveer 300 frank (1fr =0,8 euro) per maand per persoon en 80 voor een baby voor een basisverzekering met 1500 eigen risico per jaar. Daarnaast zit er op ambulance vervoer nog een extra eigenbijdrage van 1000 en naast het eigen risico nog een eigen bijdrage van 8% op behandelingen.
Annemiek80 schreef:Ik snap je gedachtegang, en is ook deels waarom ik altijd van het ene been op het andere huppel qua gedachten.
Ik ben dus iemand die chronisch ziek is (al vind ik dat een naar woord), meerdere chronische aandoeningen heb en standaard ieder jaar mijn eigen bijdrage al vroeg in het jaar 'op' heb.
Ik ben blij dat de controle er is, dat de zorg er is en ik dit niet 100% zelf hoef te betalen natuurlijk, want dat zou onmogelijk zijn, waardoor je zorg gaat mijden en het uiteindelijk van kwaad tot erger wordt (en meer kost om het 'op te lossen' als dit nog mogelijk is).
Maar anderzijds, een deel van de chronisch zieken kunnen niet op dezelfde manier functioneren als de gezonde medemens, dit houdt in dat een deel rondkomt van een (aanvullende) uitkering. Iedereen weet dat een uitkering (Wajong, WAO, WIA, Bijstand) geen vetpot is maar vaak het absolute minimum.
Voorbeeld van iemand (alleenstaand)die een Wajong uitkering krijgt
Deze krijgt per maand ongeveer 850-900, laten we even 900 nemen.
Als verzekering heeft deze persoon een CZ, zorg op maat polis met een aanvullend top verzekering en een tandartsaanvulling, dit houdt in:
95,90 (basis) + 28,40 (aanvullend top) + 17,55 (tandarts) = 141,85 - 72 (zorgtoeslag) = 70 euro per maand
Daarnaast gaat de hele eigen bijdrage op per jaar, 360/12 = 30 euro per maand.
Daarnaast heeft deze persoon ook nog zo'n 100 euro kosten per maand aan medicijnen/zelfzorgmiddelen/eigen bijdrages aan verbandmiddelen/dingen waarvan maar 50/75% van vergoed worden enz, aan de dingen die niet (meer) vergoed worden maar wel noodzakelijk zijn.
Dan zit je al op 200 euro in de maand voor ziektekosten/verzekering alleen, wat allen noodzakelijk/verplicht is.
Een behoorlijk groot verschil/gat met degene die volledig gezond is, en er voor kan kiezen een lagere/mindere verzekering te nemen om zo te bezuinigen, dan betaal je per maand max 25/30 euro zelf (er vanuit gaand dat je tandarts aanvulling wel behoudt). Deze persoon verdient over het algemeen ook meer dan 850-900 en dus is de verhouding ziektekosten/verzekering tegenover inkomsten heel wat gunstiger
LesleyxLinn schreef:Masi1 schreef:Ik ben blij dat we in Nederland een zorgverzekering hebben laat ik dat voorop stellen. Ik ben een vrij dure klant en zou niet weten hoe ik dat op moest hoesten als een verzekering ervoor niet bestond. Maar anderszijds wordt ik soms voor mijn gevoel wel gestraft dat ik chronisch ziek ben. Mijn eigen risico is vaak begin februari al volledig benut dat betekend dat ik per jaar, naast mijn premie, € 360,00 zelf bijdraag. Iemand die "gezond" is en waarbij het eigen risico niet wordt "gebruikt" heeft dit niet.
Bijdrage vanuit CAK is er inderdaad niet meer, geloof alleen een bijdrage van € 58,00 maar dan blijft er nog een eigen bijdrage van € 300,00 over.
Ik begrijp heel goed dat je voor jouw gevoel gestraft wordt. Maar bekijk het eens van de andere kant, ik ben (gelukkig) gezond en heb niet vaak iets nodig. Dan zou het toch erg zijn als ik naast de zorgverzekering ook nog 360,- er naast moet betalen? Als ik wel veel zorg nodig zou hebben zou ik blij zijn dat ik 'maar' 360,- hoef te betalen.
Daarnaast lees ik reacties over dure medicijnen. Ze zijn inderdaad vaak goedkoop om te maken, maar er gaan veel kosten aan vooraf om een medicijn te kúnnen maken.
Marocje schreef:Masi1 schreef:Ik ben blij dat we in Nederland een zorgverzekering hebben laat ik dat voorop stellen. Ik ben een vrij dure klant en zou niet weten hoe ik dat op moest hoesten als een verzekering ervoor niet bestond. Maar anderszijds wordt ik soms voor mijn gevoel wel gestraft dat ik chronisch ziek ben. Mijn eigen risico is vaak begin februari al volledig benut dat betekend dat ik per jaar, naast mijn premie, € 360,00 zelf bijdraag. Iemand die "gezond" is en waarbij het eigen risico niet wordt "gebruikt" heeft dit niet.
En toch begrijp ik deze denkwijze dus niet. Hoezo gestraft omdat je chronisch ziek bent? Je hebt juist geluk dat het alleen bij die 360 blijft naast je premie? En als je dan zoveel medicijnen nodig hebt, dan heb je toch juist veel aan je verzekering? ALs je echt alles zelf moest betalen, dan had je een probleem... Maar de mensen (waaronder ik) die eigelijk nooit wat nodig heeft qua medicijnen oid. Dan moet je eens naar de huisarts omdat je oor al maanden niet goed is, kan je dat alsnog zelf betalen (nee, niet de huisarts, maar wel de poli waar je dan doorverwezen wordt). Die premie betaal ik dus eigelijk voor de chronisch zieken, en als ik zelf dan een keer moet gaan, dan kan ik het zelf betalen.. Tenzij ik natuurlijk heel vaak dat jaar ga en medicijnen nodig heb, maar ben natuurlijk ook heel blij dat ik dit niet nodig heb.
Masi1 schreef:Ik noem ook nergens dat een "gezond" persoon dan die extra € 360,00 zou moeten betalen, dat zou ook absurt zijn. Maar omdat ik ziek ben, waar ik absoluut niet om gevraagd heb, is het wel terecht dat ik dan máár € 360,00 extra betaal?
Masi1 schreef:Maar chronisch zieken hebben inderdaad enorm veel geluk...
LesleyxLinn schreef:Masi1 schreef:Ik noem ook nergens dat een "gezond" persoon dan die extra € 360,00 zou moeten betalen, dat zou ook absurt zijn. Maar omdat ik ziek ben, waar ik absoluut niet om gevraagd heb, is het wel terecht dat ik dan máár € 360,00 extra betaal?
Wie moet dat dan betalen? Natuurlijk is het terecht dat jij dat betaalt. Jij hebt die zorg toch nodig. Ook al heb je er niet om gevraagd, je wil er zelf toch wat aan doen? Daar zou ik absoluut die 360,- voor over hebben..
Iedereen is zo negatief, maar kijk het eens van de positieve kant.
lady62 schreef:Hoe ging dat vroeger dan en kom niet meer aan met het verhaal dat de zorg niet meer betaalbaar is.
Dat word ons aangepraat.
En om nu te zeggen dat je geluk hebt als je chronisch ziek bent vind ik een beetje ongelukkig gekozen.
Masi1 schreef:LesleyxLinn schreef:
Wie moet dat dan betalen? Natuurlijk is het terecht dat jij dat betaalt. Jij hebt die zorg toch nodig. Ook al heb je er niet om gevraagd, je wil er zelf toch wat aan doen? Daar zou ik absoluut die 360,- voor over hebben..
Iedereen is zo negatief, maar kijk het eens van de positieve kant.
Hoe werd het dan gedaan voordat ze het eigen risico zijn gaan hanteren? Ik snap best dat het ergens vandaan moet komen, maar is daar geen andere manier voor? Zoals hier eerder ook werd gezegd, declaratiegedrag gaan onderzoeken? De zorg is duur en dat geld moet ergens vandaan komen, maar vraag me af of dat nu op de juiste manier gebeurt. En ik betwijfel of het de chronisch zieken zijn die zorg zo duur maken, daar zijn nog meer factoren voor.
Ik wil er zelf wat aan doen??? Ik MOET er wat aan doen anders ga ik heel cru gezegd dood. En nee, ik ben niet negatief want nogmaals ik ben blij dat Nederland een zorgverzekering heeft.
Maar jij vind het dus positief dat het alsmaar duurder wordt tegen opzichte van minder vergoedingen etc.? Om nog maar te zwijgen over de manieren waarop ziekenhuizen, maar ook zorgverzekeraars te werk gaan.
Maar goed, wij zijn het hier niet over eens en dat is ons goed recht. Ik vind het zo, jij het anders..
LesleyxLinn schreef:Natuurlijk vind ik het niet positief dat alles duurder wordt. Maar het geld moet ergens vandaan komen. En zolang iedereen een woning, eten en zorg krijgt is niet best goed geregeld. De manier waarop ziekenhuizen en zorgverzekeraars te werk gaan is niet altijd even goed. Maar helaas is dat geen oplossing voor de hoge kosten.
purny schreef:Een gezond persoon kan zijn ziekenfonds op het maximale eigen risico zetten en is minder kwijt. Wij als chronisch zieken hebben deze keus niet. Wij zitten aan een eigen risico van 360 euro omdat de medicijnen zoveel geld kosten. Maar schijnbaar kiezen wij er zelf voor om een chronische aandoening te hebben volgens sommige mensen.
phormicola schreef:Dan moeten ze de verzekeringsplicht opschorten. Je kunt mensen niet verplichten én zoveel zelf te betalen én ook nog maandelijks een bedrag neer laten leggen. Ik kan echt niet meer missen, wij hebben onze neus nu al nog maar net boven water.
lady62 schreef:Het gaat allemaal om geld en winst maken hoor daar gaat het fout.
Als de overtollige medicatie en verband enzo word betaald dus daar maken ze zich echt niet druk over.
En vroeger was de tijd dat ik ook 20 was.
En je zult het zien in de toekomst word het alleen maar erger.
De rijken worden rijker en de armen worden armer.
Dit hele stelsel gaat straks op de schop en moet je jezelf voor veel geld gaan verzekeren kun je dat niet betalen dan geen goede medische hulp.
ohjajoh6 schreef:phormicola schreef:Dan moeten ze de verzekeringsplicht opschorten. Je kunt mensen niet verplichten én zoveel zelf te betalen én ook nog maandelijks een bedrag neer laten leggen. Ik kan echt niet meer missen, wij hebben onze neus nu al nog maar net boven water.
Ik ben het zo met je eens!
En dan als je het echt niet meer kunt betalen, je ook nog eens een maandelijke boete opleggen van meer dan 50,- euro per maand!! Waar dus niet eens je schuld mee aflost en er dus helemaal nooit meer uit komt....
LesleyxLinn schreef:En hoe zie je dat voor je? Iedereen op bijstandsniveau zegt meteen de verzekering op. En als ze dan wat hebben? Moeten we ze dan maar niet behandelen? Of moeten de mensen die wel verzekerd zijn dat opvangen? Of gaan alle belastingen om hoog?
Winged schreef:LesleyxLinn schreef:En hoe zie je dat voor je? Iedereen op bijstandsniveau zegt meteen de verzekering op. En als ze dan wat hebben? Moeten we ze dan maar niet behandelen? Of moeten de mensen die wel verzekerd zijn dat opvangen? Of gaan alle belastingen om hoog?
De premies van de verzekeringen gok ik zo. Minimum verzekering op 250 en eigen risico op 1000![]()
Rocamor schreef:lady62 schreef:Hoe ging dat vroeger dan en kom niet meer aan met het verhaal dat de zorg niet meer betaalbaar is.
Dat word ons aangepraat.
En om nu te zeggen dat je geluk hebt als je chronisch ziek bent vind ik een beetje ongelukkig gekozen.
Ik vind het een hele lastige. Ik denk dat we eerst met zijn allen en dan vooral dus de mensen die veel zorg af (moeten) nemen, het declaratiegedrag eens onder de loupe moeten nemen. Wat gaat waar fout?
Daarnaast het verspillende gedrag van "de zorg" nader bekijken. Ik denk dat daar de eerste slagen al gewonnen kunnen worden.