Mensen worden steeds asocialer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Mensen worden steeds asocialer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:49

Volgens mij zijn de buschauffeurs er ook niet altijd blij mee als iedereen blijft wachten - die zitten ook aan hun rittijden vast, en als instappen erg lang duurt is dat niet altijd handig.

(Van de anderen kant - doe dan ook de achterdeur open, dat kan al een eeuwigheid op de studentenbussen maar wordt zelfs in de spits vaak niet gedaan.)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:52

Marjoow schreef:
Oliiviia schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook zo'n persoon ben.
Ik heb zelf een abonnement en ik vind het erg lastig als mensen hun kaart willen kopen op de bus en zo de ingang blokkeren :=

Ik ook... Zeker in de bus naar school. Als je dan op iedereen moet gaan wachten die een kaartje koopt dan duurt het een eeuwigheid voordat je kan vertrekken :=

Want de bus vertrekt als jij zit? En de rest moet maar buiten staan? :+

Bij mijn weten vertrekt een bus zodra iedereen een kaartje heeft / is ingecheckt.

Maar ik begrijp dat 10 seconden wachten een wereld van verschil maakt :j
Hoog sarcasmegehalte met flinke knipoog overigens

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:53

Winged schreef:
Marjoow schreef:
Ik ook... Zeker in de bus naar school. Als je dan op iedereen moet gaan wachten die een kaartje koopt dan duurt het een eeuwigheid voordat je kan vertrekken :=

Want de bus vertrekt als jij zit? En de rest moet maar buiten staan? :+

Bij mijn weten vertrekt een bus zodra iedereen een kaartje heeft / is ingecheckt.

Dat zeg ik toch niet? ;)
Als je moet wachten op iedereen die een kaartje gaat kopen, dan duurt het veel langer dan wanneer degene die inchecken gewoon langs lopen en gaan zitten....

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:57

Ik sta er soms van te kijken hoe asociaal mensen zijn nu ik 7 maanden zwanger ben. Zo stond ik al 15 min bij de visboer te wachten en toen vond een man het toch nodig om voor te dringen. Ook in het ov biedt niemand zijn plekje aan! Ze kijken gewoon heel bewust de andere kant op. Dat vind ik toch niet zo netjes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:00

Winged schreef:

En dat duurt dus een stuk langer als je op iedereen wacht. (Bij drukke bussen gaat het zeker niet om 10 seconden, het scheelt echt een stuk.)

Er zit wat dat betreft echt een gigantische kloof tussen forenzen en incidentele reizigers - met name in de spits scheelt het zo ontzettend veel als iedereen zich als een goedgeoliede machine gedraagt - niet links stilstaan op de roltrap is er ook deel van. Want het kan het verschil maken tussen je aansluiting halen en missen, en dat kan weer zo een kwartier (soms zelfs een half uur) vertraging opleveren. Als je dat elke dag meemaakt is dat heel veel tijd.

(Gelukkig hoef ik niet in de spits, ik hou wel van ontspannen reizen :) Maar ik begrijp de dagelijkse reizigers wel goed.)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:01

En tegenwoordig kun je toch zelf in checken, dus dan zie ik het probleem al helemaal niet. Ding er lang en hoppa :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:02

Net als wachten met instappen totdat iedereen eruit is....

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:03

Behalve de mensen die geen OVkaart hebben. Maar dat is weer een hele andere discussie :Y)

Mbt roltrappen: Daar vraag ik gewoon of ik er langs mag. Hoewel in Nederland de regels mbt links/rechts op een roltrap duidelijk minder bekent zijn dan in het buitenland. (daar kon ik met backpack en al zo naar boven crossen als het nodig was. Lukt in Nederland niet :n)

In en uitstappen is idd herkenbaar :') Maar ik moet wel toegeven dat ik wel eens een trucje uithaalde als ik moest instappen... Ook niet altijd even netjes. (instappen via 1ste klas, via 2de klas naar binnen...)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:06

Oliiviia schreef:
purny schreef:
Hetzelfde is met de ov chipkaart bij mij in de bussen. Ik koop vrij vaak een los kaartje bij de chauffeur omdat ik dan een rondje Den haag doe en hoeveel mensen wel niet even de moeite doen om te wachten... Dat vind ik asociaal, als de chauffeur met mij bezig is dat er dan 5 mensen achter mijn rug om lopen. De mens heeft tegenwoordig geen tijd meer blijkt het wel.

Ik heb zelf een abonnement en ik vind het erg lastig als mensen hun kaart willen kopen op de bus en zo de ingang blokkeren :=

De bus rijd echt niet weg als jij er in staat hoor en er staan mensen te wachten. Volgende keer ga ik gewoon extra breed staan.. ben ik net zo asociaal als jullie :+ Nee serieus ik heb er een bloedhekel aan en ik denk al helemaal de chauffeurs.
Waarom niet even de moeite doen om 10 seconden langer te wachten? Alsof 10 seconden een heel leven is.
Laatst bijgewerkt door purny op 20-08-14 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:07

Marjoow schreef:
Net als wachten met instappen totdat iedereen eruit is....

Hahaha brings back memories. Al viel het op mijn trajecten altijd wel mee. Ik heb eigenlijk nooit gekke dingen meegemaakt wat dit betreft.

Overigens is het op dit punt (en andere dingen) ook wel grappig om The Undutchables te lezen. Daar staat dit ook in beschreven. :=

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:10

Niet het hele topic gelezen maar ik vind wel dat wij Nederlanders zich altijd maar moeten aanpassen. Komen er toeristen in Nederland gaan wij ons in allerlei bochten wringen om hun te helpen in hun eigen taal. Maar andersom is dat niet zo. Ik heb ze in Egypte, Marokko, Frankrijk of waar dan ook nog nooit heel veel moeite in een winkel zien doen om onze taal te spreken.

Zelf in een winkel gewerkt waar we het een keer flink aan de stok hadden met een franse dame die ons iets duidelijk probeerde te maken in bijzonder snel frans. Wij begrepen haar totaal niet en daardoor dacht zij het recht te hebben om met dingen te gooien en te smijten. Uiteindelijk was er een andere klant die haar in vloeiend frans vertelde dat zij zichzelf moest schamen door zulk gedrag te vertonen. Deze klant gaf ons ook de vertaling van wat zij allemaal blijkbaar tegen ons schreeuwde.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:11

purny schreef:
De bus rijd echt niet weg als jij er in staat hoor en er staan mensen te wachten.
Nee? Ik heb anders toch echt een keer dag dag tegen de bus kunnen zeggen omdat ie doorreed en mij liet staan terwijl ik op dat moment netjes aan ’t wachten was.. :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:12

Ik vind Nederlanders anders ook steeds asocialer worden af en toe, ik weet niet of dit inherent is aan een bevolkingsgroep.
Sommige Nederlanders denken ook dat ze heel wat zijn, de arrogantie, pfff.

Maar ik merk wel, hoe slechter je zélf in je vel zit, hoe slechter je andere mensen kan handelen.

Ikzelf heb wel echt een hekel aan die eeuwige haast van sommige winkelmedewerkers om vóóral niet 1 minuut langer te hoeven werken.
Om half 6 al de luiken half dicht doen, vóór je neus gaan stofzuigen, ik ben ook gevoelig voor de stemming, dus ik krijg al helemaal de kriebels bij zulke winkels. Alsof de wereld vergaat als ze om 18.01 pas dicht gaan.:oo
Soms lukt het míj ook niet met werk bv om eerder in de winkel te komen.
Die eeuwige haast hier... Zie boven ook bij de bus, alsof de bus eerder vertrekt dan?!
Ik heb dat niet, en ik vind mezelf een stuk relaxter.

Door mijn werk had ik contact met allerlei soorten bevolkingsgroepen, om het maar zo te zeggen, en elke bevolkingsgroep heeft weer hun eigen maniertjes om mensen op te lichten, zulke mensen ertussen hou je altijd.
Ik snap dat het irritant is, want in sommige culturen is het normaler dan bij andere om het tóch te proberen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:16

Het gebeurt hier ook nog wel eens als de ene bus te laat is. Die chauffeur wil dan de tijd inlopen, maar iedereen wil instappen, inclusief een aantal extra mensen die eigenlijk de volgende bus zouden nemen. De bus die te laat is loopt dan extra vertraging op, de volgende bus is vrijwel leeg, en aan het eind rijden de twee bussen dus achter elkaar aan (omdat er uit een volle bus ook nog meer mensen stappen en dat dus ook langer duurt.)

Dan zeggen de buschauffeurs ook wel eens halverwege: ok, mooi geweest, ik ben al te laat, de volgende komt er zo aan. Deur dicht. Heel frustrerend als het je overkomt en je staat daar - maar ik begrijp het wel vanuit de buschauffeur, want het laten rijden van 1 overvolle en 1 lege bus, en nog meer vertraging oplopen is ook niet zinnig.

En Nic: zoals gezegd, JA, de bus vertrekt eerder als mensen sneller instappen. In drukke bussen kan dat behoorlijk uitmaken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:17

De meeste busbestuurders vinden het juist fijn als mensen met ov al gewoon doorlopen. Dan kan hij ook weer eerder weg omdat de meeste mensen al binnen zijn. Tegenwoordug heeft bijna iedereen al een ov kaart. Er zijn maar weinig mensen zonder. Door zelf breed te gaan staan bij een kaartje kopen belemmer je de doorstroom die in de spits belangrijk is voor veel mensen. Ik denk zelfs dat menig busbestuurder jou zal aanspreken om een stapje opzij te doen. Vaak genoeg zelf gezien in iedergeval.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:29

Shadow0 schreef:
En Nic: zoals gezegd, JA, de bus vertrekt eerder als mensen sneller instappen. In drukke bussen kan dat behoorlijk uitmaken.

Ok... Ik ga nooit meer met de bus, dat blijkt wel weer...
Maar dan nóg, sommige mensen lopen het liefst dwars door je heen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:20

Als ik er langs kan ga ik er langs. Maar een kaartje kopen duurt geen 10 seconden. Dat duurt denk ik wel een minuutje. Heb je 5 passagiers die een kaartje kopen sta je al 5 minuten langer stil. Als je dan gewoon langs kan lopen gaab het Veel vlotter. In de bus naar school zijn er altijd wel een stuk of 5/7 die een kaartje moeten kopen namelijk. In dat geval vind ik dus degene die lekker breed gaat staan zodat anderen maar op haar moeten wachten erg asociaal.

En over het sluiteb van de winkel. Bij ons gaan om kwart voor 9 de luiken half dicht en om 5 voor word er omgeroepen. Maar er zijn toch mensen die om 5 voor binnenkomen en uitgebreid de boodschappen gaan doen en verontwaardigd reageren als je ze om 10 ober 9 verzoekt te gaan afrekenen. Ja kom dan gewoon wat eerder....

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:24

purny schreef:
Oliiviia schreef:

De bus rijd echt niet weg als jij er in staat hoor en er staan mensen te wachten. Volgende keer ga ik gewoon extra breed staan.. ben ik net zo asociaal als jullie :+ Nee serieus ik heb er een bloedhekel aan en ik denk al helemaal de chauffeurs.
Waarom niet even de moeite doen om 10 seconden langer te wachten? Alsof 10 seconden een heel leven is.

Sorry, maar ik vind dit echt asociaal.
Een abonnement (hier in België) kost echt wel veel, dus ja dan wil ik ook van dat voordeel kunnen genieten. Gewoon direct binnen kunnen en abonnement laten zien zodat ik misschien nog een plekje kan bemachtigen. Of als het lekker koud is buiten en je wilt zo snel mogelijk binnen, dan staan zulke mensen fijntjes in de weg....

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:44

Toad schreef:
Ik sta er soms van te kijken hoe asociaal mensen zijn nu ik 7 maanden zwanger ben. Zo stond ik al 15 min bij de visboer te wachten en toen vond een man het toch nodig om voor te dringen. Ook in het ov biedt niemand zijn plekje aan! Ze kijken gewoon heel bewust de andere kant op. Dat vind ik toch niet zo netjes.

Zwanger zijn is geen ziekte dus zie de noodzaak waarom te moeten schuiven:)
Ik sta ook niet op hoor tenzij ik zie dat iemand echt zeer slecht te been is. Waarom? ik heb ook iets aan mijn spieren en blijvende letsels. En dat zie je niet van de buitenkant

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:58

kimz_angel schreef:
Toad schreef:

Ik sta ook niet op hoor tenzij ik zie dat iemand echt zeer slecht te been is. Waarom? ik heb ook iets aan mijn spieren en blijvende letsels. En dat zie je niet van de buitenkant

je kunt niet verwachten dat iemand rekening houdt met iets wat onzichtbaar is, echter wel voor iets wat duidelijk zichtbaar is.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:15

Toad schreef:
kimz_angel schreef:

je kunt niet verwachten dat iemand rekening houdt met iets wat onzichtbaar is, echter wel voor iets wat duidelijk zichtbaar is.

Wat kimz_angel denk ik probeert duidelijk te maken is dat sommige mensen een goede reden hebben om niet op te staan die niet aan de buitenkant te zien is. Als ik bv. migraine heb en noodgedwongen met de bus naar huis moet, zou ik ook niet op kunnen staan aangezien ik dan tijdelijk tot halfzijdig verlamd ben :+ Gelukkig heb ik maar 2x migraine gehad afgelopen jaar :Y)

Natuurlijk is het onwaarschijnlijk dat alle mensen in de bus hun plaats niet af konden staan, dus dat vind ik niet netjes. Kan misschien ook wel zijn dat sommige mensen het gewoon niet durven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:17

__Maartje schreef:
Wat kimz_angel denk ik probeert duidelijk te maken is dat sommige mensen een goede reden hebben om niet op te staan die niet aan de buitenkant te zien is. Als ik bv. migraine heb en noodgedwongen met de bus naar huis moet, zou ik ook niet op kunnen staan aangezien ik dan tijdelijk tot halfzijdig verlamd ben :+ Gelukkig heb ik maar 2x migraine gehad afgelopen jaar :Y)

Natuurlijk is het onwaarschijnlijk dat alle mensen in de bus hun plaats niet af konden staan, dus dat vind ik niet netjes. Kan misschien ook wel zijn dat sommige mensen het gewoon niet durven.

Precies wat je hier als laatste zegt. Je maakt mij niet wijs dat al die mensen die stug de andere kant in kijken een onzichtbare ziekte hebben.

kimz_angel schreef:

Zeker nooit zwanger geweest? :') Geen ziekte nee, wel immens zwaar aan het eind en evenwicht houden in een rijdende bus met die dikke buik is knap lastig, kan ik je wel vertellen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:25

Oliiviia schreef:
Een abonnement (hier in België) kost echt wel veel, dus ja dan wil ik ook van dat voordeel kunnen genieten. Gewoon direct binnen kunnen en abonnement laten zien zodat ik misschien nog een plekje kan bemachtigen.

Dat vind ik dan weer een minder sterk argument, want volgens mij zijn de kaartjes als je ze los koopt juist veel duurder. Dan zou je dus ook kunnen zeggen dat als je er meer voor betaalt, je ook meer recht hebt op een zitplaats :)

Wat mij betreft - in de bus zijn geen eerste of tweede klas.

Opstaan in de bus vind ik een moeilijke - ik doe het normaal wel, maar omdat de bussen (zeker in de spits) chronisch te weinig plek hebben, moet je dan altijd staan. Ik vind incidenteel opstaan geen enkel probleem, maar ik vond elke dag 2 x 50 minuten staan in de bus bv wel heel veel. (Mijn oplossing was om dan vooral een plekje te zoeken dat ver genoeg naar achteren was om die keuze niet te hoeven maken.) Ook dat is echt een verschil tussen de spits en tussen incidenteel reizen, omdat je forenzen elke dag doet, maak je andere afwegingen. Er is gewoon een gigantisch verschil tussen af en toe of elke dag 2 keer per dag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:40

kimz_angel schreef:
Toad schreef:

Omdat de bus soms een noodstop moet maken en je dan als zwangere vrouw kan vallen op je zwangere buik... Ik sta op voor zwangere en oudere mensen of bied ze een zitplaats aan. Maar als je lichamelijk niet in orde bent dan kan ik het me wel voorstellen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:48

Dat van die visboer vind ik echt nergens overgaan :') Alsof iemand wel mag voordringen bij iemand die niet zwanger is. Voordringen is bij niemand nodig, zwanger of niet.