Israel vs. Hamas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:36

In het boek 'ik moest ook doden' van Nina Zamar, wordt uitleg gegeven over de verschillende Palestijnse partijen. Deze uitleg maakte voor mij duidelijk hoe moeilijk de interne Palestijnse politiek is. De interne strubbelingen maken het m.i. onmogenlijk om politiek een lans te kunnen breken. De Palestijnse politiek is TE verdeeld.

Mooi boek overigens. Het gaat over en Joodse vrouw (gedwongen) in dienst van de Mossad.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:58

Ik begrijp niet helemaal wat er niet klopt aan mijn omschrijving waarom Gaza [nu] zo belangrijk voor Israël is om te bombarderen.
Wat al gezegd werd, ik had ook wel een boek over het hele conflict vanaf 1917 kunnen schrijven maar dat wordt een beetje lang.

Vooralsnog is er, op een afspraak na, geen echte samenwerking tussen Hamas en Fatah en de gebeurtenissen zijn ook niet positief voor de onderlinge banden. Dat komt zowel Israël als Hamas wel goed uit, Hamas , sterk verzwakt vóór de geplande samenwerking, is nu de verdediger van het Gaza volk waar Fatah nog gematigd pro Israël, was en Israël kan op zijn beurt zeggen tegen Fatah zie je wel dat het terroristen zijn die Hamas.

De reden waarom ze nu Gaza bombarderen is omdat er raketten uit Gaza komen en de reden waarom Gaza verstookt is van alle hulp, eten, goederen, is omdat aan alle kanten de grenzen dicht zijn.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:10

Nic schreef:
Ik begrijp niet helemaal wat er niet klopt aan mijn omschrijving waarom Gaza [nu] zo belangrijk voor Israël is om te bombarderen.
Wat al gezegd werd, ik had ook wel een boek over het hele conflict vanaf 1917 kunnen schrijven maar dat wordt een beetje lang.

Het feit dat er veel olie en aardgas in Gaza zit zal ongetwijfeld meespelen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:18

In ieder geval is het al een uur en 18 minuten stil, ik hoop op verlengingen!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:36

Oh dat van dat gas heb ik even gemist, ook dat nog dus...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:12

De woordvoerder van de VN geeft toe dat Hamas doelgericht raketten en wapens verstopt onder en in de VN vluchtelingenplaatsen.

Waarom wordt daar dan niets aan gedaan %)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 00:24

Ik weet niet, maar net op het nieuws was dat Israël tijdens het staakt het vuren een drukke markt heeft gebombardeerd, ik snap dat écht niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 00:27

Amerika schaart zich ook eindelijk achter het feit dat het schending van de mensenrechten is. VN kampen bombarderen, waar moeten mensen dan nog naartoe vluchten? :n

Hoorde vandaag jongetjes bij mij beneden (woon in een nogal islamitische wijk) een discussie hebben over de situatie in de Gaza. Een jongetje was aan het schreeuwen dat alle Joden maar dood moesten. Ander jongetje zei heel wijs: "Nee, niet alle Joden moeten dood. Want er wonen ook hele lieve mensen en kinderen in Israel. De mensen die onaardig doen moeten gewoon stoppen met onaardig doen". Zo vertederend, waren echt jochies van 7 ofzo <3

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 07:55

Nic schreef:
Ik weet niet, maar net op het nieuws was dat Israël tijdens het staakt het vuren een drukke markt heeft gebombardeerd, ik snap dat écht niet :n

Ik heb het toen opgezocht, want ik snapte dat ook niet
Het was een staak het vuren van vier uur, maar alleen in de niet actieve gebieden :?

En inderdaad, maar ik snap echt niet dat er VN hier niet meer op controleert.
Dat wordt toch geacht een veilig gebied te zijn waar mensen kunnen schuilen... wordt het gebruikt als menselijk schild door de Hamas, en Israël vind dit dan maar gerechtvaardigd om een offensief tegen te starten. :n

Wel schattig van dat jongetje <3

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:13

Gaza. De Palestijnen worden al zo vreselijk lang onderdrukt. Het gene wat zij nu proberen is stro halmen grijpen. Hoeveel Palestijnen gaan er dagelijks dood door de aanslagen van Israël? En hoeveel zijn er aan de Israëlische kant gesneuveld? Het is een hele oneerlijke strijd, in alle opzichten. Het gene mij wellicht het meeste steekt van alles is het feit dat er wapenstilstanden worden gehouden zodat er voedsel, water en medische hulp kan worden geleverd aan Gaza...Dit houdt immers in dat zij daarin niet zelfvoorzienend zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:38

Emmaa_ schreef:
Amerika schaart zich ook eindelijk achter het feit dat het schending van de mensenrechten is. VN kampen bombarderen, waar moeten mensen dan nog naartoe vluchten?

Amerika is getikt, tegen Rusland moeten allemaal sancties genomen worden, terwijl ze ondertussen Israël weer van nieuwe wapens voorzien.

Ik las ergens dat ook vn medewerkers zijn gedood, ook zijn er veel ambulances geraakt.

Natuurlijk is Gaza niet zelfvoorzienend, alle grenzen zitten op slot... Egypte houdt ook de grenzen dicht. De mensen zélf kunnen ook niet over zee vluchten bv., want ook dat wordt bewaakt.

Het probleem is ook dat de (superrijke) Hamas leiders liever hun geld gebruiken om wapens te maken dan om hun bevolking te helpen met het maken van schuilkelders e.d.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:09

De Amerikaanse politiek is helaas in handen van de joodse lobby, vandaar dat er niks kan gebeuren zolang de VS VN-vetorecht hebben, want zullen het ALTIJD gebruiken in het voordeel van Israel.

Hamas is ook een liefdadigheidsinstelling die uitkeringen geeft aan mensen die het financieel moeilijk hebben, dat is ook de reden dat de indertijd democratisch verkozen werden door het volk: zijn de enige die ook effectief iets DOEN.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:17

het wordt ook echt een steeds grotere bende daar zeg!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:49

Zojuist rechtreeks op CNN weer een bom op gaza markt 17 doden en 200 gewonden

je ziet gewonden kruipen etc.. (CNN herhaald regelmatig.)

Verder de Judisch Israel's (CNN uitspraak) roepen doorgaan.

Beelden van elders..
Schokkend !!

http://www.liveleak.com/view?i=530_1406800925

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:04

Zag net voorbij komen dat het Pentagon een akkoord heeft gesloten waarin ze voor 1 miljard aan "noodmunitie" aan Israel gaan verkopen. Wat bezielt die mensen, belachelijk.

Ik heb heel wat islamitische mensen in mijn tijdlijn op Facebook en zie dus regelmatig allerlei verschillende verhalen langskomen uit de Gaza. Vandaag ook weer een verhaal over een zwangere vrouw die gewond is geraakt tijdens een bombardement, en is overleden op de tafel. Haar kindje is wel gered, maar die moest aan een ventilator en is vanmorgen overleden omdat er geen elektriciteit meer in het ziekenhuis was... :n

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:16

Emmaa_ schreef:
Zag net voorbij komen dat het Pentagon een akkoord heeft gesloten waarin ze voor 1 miljard aan "noodmunitie" aan Israel gaan verkopen. Wat bezielt die mensen, belachelijk.

Citaat:
In de strijd in Gaza bezondigen Israël én Hamas zich mogelijk aan oorlogsmisdaden. Dat heeft de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de Verenigde Naties, Navi Pillay, donderdag gezegd.

Zien we er straks over enkele jaren sommige terug in Den Haag. (Int. gerechtshof)

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:21

mischien interesant voor de mensen die dit intereseert om de documantaire "mijn zusje de soldaar" te kijken. En de aflevering van Knevel en van den Brink van 29 Juli.. :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:32

hwn schreef:
De Amerikaanse politiek is helaas in handen van de joodse lobby, vandaar dat er niks kan gebeuren zolang de VS VN-vetorecht hebben, want zullen het ALTIJD gebruiken in het voordeel van Israel.

Hamas is ook een liefdadigheidsinstelling die uitkeringen geeft aan mensen die het financieel moeilijk hebben, dat is ook de reden dat de indertijd democratisch verkozen werden door het volk: zijn de enige die ook effectief iets DOEN.

Mijn handen jeuken hier toch een beetje van

Er waren redenen voor de grote winst van Hamas, de eeuwenoude beloften:
- Ze wouden vooral verandering...
- Hoop op betere levensstandaard.
- Geen corruptie meer.
- Ze deden! inderdaad aan liefdadigheid, ze hadden (let op de verleden tijd) zich zelfs ingezet voor vrouwenrechten.
- en veel waren moe van de bloederige strijd en wilde de oorlog stoppen.

Dat zijn de beloften, wat kwam er... een fatsoen campagne waarin vrouwen hun rechten verloren alleen maar conservatief mogen kleden, geen auto mogen rijden. Erg jammer sinds de bevolking een voorloper was van een gematigde cultuur niet gebaseerd op geloof en waar vrouwen een prominente plek hadden in de maatschappij.

En later oorlog en bederf en onschuldige mensen boven belangrijke opslagplaatsen. En nog een hele waslijst...

Overigens is de werkelijke aanhang van de Palestijnse bevolking voor de Hamas maar op ongeveer 29 % geschat. Misschien nu wel hoger, met de vreselijke acties van Israël

Je hebt voor en tegenstanders van dat ze werkelijk die belofte wouden volbrengen, mijn persoonlijke mening is dat dit een meer gebruikt onderdeel is in een dictatuur.

Maar als ik één van de slachtoffers was van

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:40

Furrow schreef:
Dat zijn de beloften, wat kwam er... een fatsoen campagne waarin vrouwen hun rechten verloren alleen maar conservatief mogen kleden, geen auto mogen rijden. Erg jammer sinds de bevolking een voorloper was van een gematigde cultuur niet gebaseerd op geloof en waar vrouwen een prominente plek hadden in de maatschappij.

Heb je hier een bron van? Ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat dit iets is dat speelt in Palestina. In Saudi Arabie wel, en daar zitten natuurlijk wel enkele financiers, maar... is dit echt iets dat werkelijk aan de orde is? Is dit niet gewoon het gestook van buitenlandse partijen?

Citaat:
Je hebt voor en tegenstanders van dat ze werkelijk die belofte wouden volbrengen, mijn persoonlijke mening is dat dit een meer gebruikt onderdeel is in een dictatuur.

Er is niet eens bestuur, dus zeker geen dictatuur.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:44

Nic schreef:
Doku - Soldatinnen Gottes - Die Frauen der Hamas …: http://youtu.be/iJ7Rk6wUjUo

Een docu over de rol van de vrouwen bij Hamas.

Hamas is een afsplitsing van de moslim brotherhood (daarom wil Egypte er nu niks mee te maken hebben).

De moslim brotherhood staat erom bekend dat ze een staat volgens islamitische regels willen. Het ligt momenteel niet op de voorgrond bij Hamas om een kalifaat van Israël te maken, maar de islam is wel hun basis natuurlijk en hun missie, om Israël volledig onder Palestijns islamitisch bestuur te krijgen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 23:42

Citaat uit het NRC van vandaag : Het leger belde buitenlandse journalisten herhaaldelijk om te opperen dat te vroeg neergekomen raketten van Hamas in de school konden zijn neergekomen .
Enkele dagen later verklaarde het leger dat het de school weliswaar had geraakt,maar dat daar bij-voor zo ver het kon nagaan-geen dodden waren gevallen.
Het suggereerde dat de VN dode lichamen naar het schoolplein had gesleept om Israel in een kwaad daglicht te stellen.
Einde citaat

de tussenstand vanochtend :
Het dodental aan Palestijnse zijde is 1360,driekwart burgers.
Bijna 7000 Gazanen raakten gewond.
Aan de Israelische kant kwammen 56 militairen om het leven en drie burgers.........

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:15

Volgens de radio leggen nu beide partijen voor drie dagen hun wapens neer. In ieder geval een paar dagen rust...

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:16

Vandaag gaat het Israëlische offensief tegen de Palestijnse Hamas zijn 25ste dag in. Ruim drie weken van bombardementen op scholen, markten en gebedshuizen en zoveel dode kinderen en moeders later, rijst de vraag wanneer er een einde komt aan deze waanzin. Is het geweld dat het Israëlische leger gebruikt nog proportioneel te noemen? Is een conflict dat veel meer burgerdoden eist dan strijdende militieleden nog redelijk? De voorbije dagen hebben verschillende VN-woordvoerders onomwonden gezegd dat het Israëli-sche geweld in Gaza neerkomt op oorlogsmisdaden.

De internationale gemeenschap is quasi unaniem in de veroordeling van het Israëlische optreden in Gaza.

Natuurlijk heeft een staat het recht zich te verdedigen tegen aanvallen van buitenaf, tegen inslaande raketten en ontvoeringen van burgers. Maar die staat heeft op de eerste plaats de verdomde plicht na te gaan wat de echte oorzaak is van dat geweld. En die ligt niet in de onterecht aan Hamas toegeschreven ontvoering van en de moord op drie Israëlische jongeren.

Die oorzaak ligt om te beginnen in 1948, toen de jonge Israëlische staat de oorspronkelijke bevolking, die de Israëli’s nog altijd Arabieren noemen, verjoeg van de gronden waarop ze al eeuwen woonden. Ruim 800.000 van die Palestijnen werden samengedreven in wat vandaag de zandbak Gaza is, de grootste openluchtgevangenis ter wereld, waar nu 1,8 miljoen mensen samenhokken op een grondgebied dat amper een zevende van de provincie Limburg groot is. In de loop der jaren is die bevolking ieder recht ontnomen, het recht op eigen visgronden, op een eigen luchthaven en waarom niet, het recht om terug te keren naar hun geboortegronden.

Niet alleen in Gaza maar ook op de Westoever maakt Israël een lachertje van internationale overeenkomsten die eisen dat de staat Israël de grenzen van voor de oorlog van 1967 respecteert. Bovendien is Hamas een creatuur dat gedeeltelijk door de Israëlische overheid is groot gemaakt. Toen begin jaren negentig bleek dat die dekselse Yasser Arafat wel degelijk vrede wilde sluiten met Israël en zelfs zijn eigen handvest aan de kant schoof die iedere erkenning van de joodse staat weigerde, hebben duistere krachten in Israël ervoor gezorgd dat de radicale Hamas kon opbloeien. Terwijl de Israëli’s jacht maakten op de Fatah-aanhangers van Arafat, werd de volgelingen van de blinde Hamas-sjeik Yassin geen strobreed in de weg gelegd. Joodse woordvoerders hekelen het groeiende antisemitisme in de wereld. Ze vergeten hierbij dat de grootste oorzaak van dit - overigens verwerpelijke - antisemitisme in eigen land schuilt.
Bron HBVL 1 augustus 2014

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:38

Mensen, een land met de naam Palestina heeft nooit bestaan sinds de oudheid en vroeger leefden Joden en wat nu Palestijnen genoemd worden vreedzaam samen in hetzelfde gebied... In de Koran staat zelfs dat het heilige land (Israel) van de kinderen van Israel is tot de dag des oordeels, zie http://www.jewsnews.co.il/2014/02/09/yo ... the-truth/.

De meesten hier kennen de voorgeschiedenis niet en hoe het komt dat er zovee oorspronkelijke bewoners van daar gevlucht zijn... dat is te danken aan de Arabische leiders van destijds die de mensen daartoe aanzetten. Er zijn geen oorspronkelijke bewoners... vroeger leefden de Joden en de Arabieren vreedzaam samen op dezelfde grond.

Mijn broertje woont in Israel, werkt bij de Nederlandse ambassade, die kent de dagelijkse werkzaamheid. Het gaat Hamas net zoals ISIS om een islamitisch kalifaat en dood kan ze niks schelen, dat is een eer, vandaar dat ze rustig scholen en ziekenhuizen gebruiken om hun wapens te verbergen en burgers gebruiken als schild... Israel waarschuwt voor een aanval of beschietingen, de mensen worden dan soms gedwongen door Hamas om te blijven met als resultaat weer meer doden. Het is dus niet zo simpel als het lijkt, Israel is niet de grote boeman.