Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:18

In principe kun je op basis van een filmpje, zonder achtergronden te weten, geen goede mening geven. Maar het blijft vreselijk voor kinderen, waarbij de ouders niet capabel zijn om voor ze te zorgen/op te voeden dat ze geen veilige thuisbasis hebben, dat breekt mijn hart. En hoe goed Jeugdzorg het ook bedoelt en zijn best doet, soms snappen ze er echt zelf niks van wat kindvriendelijk is....Zoals dit filmpje, je laat een kind toch niet uit huis halen door politie?...alsof dat kind een crimineel is, dat is toch heel bedreigend voor zo'n kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:18

Tsja foto's circuleren ook op fb van moeder en zoon

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:26

manubres schreef:
In principe kun je op basis van een filmpje, zonder achtergronden te weten, geen goede mening geven. Maar het blijft vreselijk voor kinderen, waarbij de ouders niet capabel zijn om voor ze te zorgen/op te voeden dat ze geen veilige thuisbasis hebben, dat breekt mijn hart. En hoe goed Jeugdzorg het ook bedoelt en zijn best doet, soms snappen ze er echt zelf niks van wat kindvriendelijk is....Zoals dit filmpje, je laat een kind toch niet uit huis halen door politie?...alsof dat kind een crimineel is, dat is toch heel bedreigend voor zo'n kind.

Eens hoor, afschuwelijk wat hier te zien is. Dat zou geen enkel kind mogen meemaken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:27

LindyH schreef:
Jeugdzorg moet altijd schipperen tussen de wetten en regels, de rechten van de verschillende betrokkenen, en wat éigenlijk het beste zou zijn voor het kind. En ik kan me best voorstellen dat er daardoor dingen gebeuren die voor buitenstaanders en betrokkenen niet altijd even makkelijk te begrijpen zijn.

Niet alleen voor buitenstaanders. Over het handelen van jeugdzorg is zelfs door de kinderombudsman wel wat gezegd... http://www.kinderombudsman.nl/70/ouders ... rd/?id=323

"De Kinderombudsman vindt dat Bureau Jeugdzorg, AMK en de Raad voor de Kinderbescherming nog onvoldoende garanties hebben ingebouwd om fouten in feitenonderzoek en rapportages te minimaliseren. Hij wil dat deze aan minimale criteria voldoen, waardoor de kwaliteit wordt gegarandeerd. Zo moet er onder andere een heldere scheiding komen tussen feiten en meningen en moet hoor- en wederhoor standaard worden opgenomen in de rapportages. Vooral Bureau Jeugdzorg heeft hierop nog een slag te maken."

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 10:29

manubres schreef:

De politie is er vooral bij om de moeder in bedwang te houden, en mocht het jong daadwerkelijk fysiek opgetild en meegenomen moeten worden dan doet de politie dat ook.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:32

@ShadowO: Ja, maar waar blijft in jouw verhaal dan die rechtbank...waarom laten die Jeugdzorg dan niet hun huiswerk goed doen? Die nemen dan toch op basis van niet goede rapportages de ingrijpende beslissingen en ligt in mijn ogen ook daar de verantwoordelijkheid?

Dat er bij die instanties nog een hoop op orde gebracht kan worden is duidelijk, wie weet dat decentralisatie daar uitendelijk ook wel een goede rol in kan spelen...mits gemeentes dat in kunnen regelen want als ze dat niet kunnen zijn de gevolgen helemaal niet meer te overzien.

Achterom

Re: Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:39

Als die moeder de energie van het filmen nu gestoken had in haar kind, dan had ze misschien de uithuisplaatsing kunnen voorkomen.
Een dergelijk filmpje zegt trouwens weinig omdat we de context niet kennen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:40

Supersneu dat gillende jongetje.
Vind het vreselijk voor m.
Niet dat die moeder fout is geweest, of jeugdzorg fout is geweest, maar gewoon dat hij in deze situatie zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:41

Lennox schreef:
@ShadowO: Ja, maar waar blijft in jouw verhaal dan die rechtbank...waarom laten die Jeugdzorg dan niet hun huiswerk goed doen? Die nemen dan toch op basis van niet goede rapportages de ingrijpende beslissingen en ligt in mijn ogen ook daar de verantwoordelijkheid?

Ja, dat is mij ook een groot raadsel. De rechtbank neemt bijna altijd de aanbeveling van BJz over en is heel weinig kritisch naar de rapportage. Waarom dat zo is begrijp ik niet.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:41

Tja, ik heb met net zo'n situatie te maken gehad.
En weet je, toen was er nog geen Social Media.
Niemand heeft ons geholpen.

Hoe erg ik het voor die vrouw vind, als zij haar gelijk krijgt..
Stap ik naar de rechter. Want wij kregen in dezelfde context ook geen gelijk.
Zien de kids nu eens in de 5 weken via een onterechte uithuisplaatsing.
Deze uithuisplaatsing is nu 7 jaar geleden, en we lopen rechtszaak na rechtszaak af.
En continue, krijgen wij geen gelijk.
Dus succes mevrouw met de Social Media, als het u lukt, heb ik ook een opening.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:46

Shadow0 schreef:
Lennox schreef:

Ja, dat is mij ook een groot raadsel. De rechtbank neemt bijna altijd de aanbeveling van BJz over en is heel weinig kritisch naar de rapportage. Waarom dat zo is begrijp ik niet.

Ik wel. De rechter voelt zich in dit soort zaken meestal niet bekwaam om tegen een "deskundigenoordeel" in te gaan. Want wie is de rechter om te zeggen dat de inschatting van een deskundige niet klopt? De rechter is zelf die deskundige niet, die moet zich beperken tot een afweging op basis van hetgeen hem of haar wordt voorgelegd.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:46

Ik heb een blauwe maandag bij Jeugdzorg gewerkt...vond het schokkend zoals er gesproken werd...er is letterlijk tegen me gezegd door een teamleider: ach...zo dramatisch is het niet voor een kind om uit huis geplaatst te worden. Dat word zwaar overtrokken. Maar we kunnen ons geen slechte publiciteit meer veroorloven, dus gewoon maar uithuisplaatsen. Dat was net na Rowena Rikkers.
Ik vond het schokkend...in mijn ogen moet het belang van het kind vooraan staan en mogen er bij een beslissing die zo ingrijpend is voor een kind en zijn familie nooit andere motieven meespelen. Een foute beslissing kan altijd...het is heel verdrietig als een kind overlijd doordat niemand heeft ingegrepen, maar ik vind het minstens net zo verdrietig als een kind wordt weggehaald bij zijn ouders op foute gronden enkel om de kans op gezichtsverlies uit te sluiten.

Daarbij heb ik zelf ooit ruzie gehad met mijn buuf toen ik nog in NL woonde. Zij vond het nodig om Jeugdzorg in te schakelen en te zeggen dat ik mijn kind sloeg. Mijn dochter was toen gevallen (dit wist ze ook) op de stoep waar de andere buren bijstonden. Maar goed..kwam er zo'n tut die waarbij ik de veroordeling al voelde toen ze me een hand gaf (ik was alleenstaand ouder)....vervolgens over het slaan: nou, ik heb mijn kind nog nooit geslagen...hoe komt ze dan aan die blauwe plek? De buuf heeft door het raam gezien dat je haar sloeg...ik: ze is gevallen op de stoep, dat kun je navragen aan de buren hiernaast...daar stond ik nl. mee te praten en zij hebben het zien gebeuren en nog helpen troosten. Ja....dat ga ik niet doen...zij kunnen ook zeggen dat dat gebeurd is terwijl dat helemaal niet zo is (euhm ja...goed...dus buuf die ziet dat ik mijn kind sla en waarvan ik allemaal mails laat zien waaruit blijkt dat we ruzie hebben spreekt de waarheid...andere buren die er bovenop stonden liegen...daarbij het kind had de plek op haar kin...logische plek ook om te slaan). Enfin..had een klein hondje....we zitten te praten. Dochter aait met hondje, hondje kwispelt...op een gegeven moment wil ze hem aan zijn oor trekken dus ik corrigeer: nee, alleen aaien. Hondje deed niks...gromde niet, blafte niet, had het nog nieteens door volgens mij...staat in die muts haar rapport: kind zit de hond uit te dagen. Moeder corrigeerd pas als de hond bijna bijt. :( . Enfin...er stond nog een reeks veroordelingen in dat ik alleenstaand was etc. etc. maar conclusie was toch dat er geen gegronde redenen waren voor zorg....nee echt...er werken mensen die echt het belang van het kind voorop stellen...het merendeel en dan vooral de oudere garde zit er vooral vanuit 1 of andere behoefte hun normen en waarden op te leggen aan iedereen en hebben een te groot ego.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:51

Wendy schreef:
Ik wel. De rechter voelt zich in dit soort zaken meestal niet bekwaam om tegen een "deskundigenoordeel" in te gaan. Want wie is de rechter om te zeggen dat de inschatting van een deskundige niet klopt?

De rechter is ook een gekwalificeerde professional die in elk geval voldoende bekwaam zou moeten zijn om de fouten in de rapportage (vermengen van meningen en feiten, te weinig wederhoor) te herkennen. En de rechter zou in staat moeten zijn een eerlijke afweging te maken tussen deskundigen als ook de tegenpartij een deskundigenoordeel en een onderbouwing heeft. (En dat gebeurt helaas met enige regelmaat niet - de rechter volgt haast altijd BJz en AMK, ongeacht wat dan ook.)

Als de rechterlijke macht niet in staat is of zich niet toe in staat voelt om dergelijke zaken te beoordelen, moeten we of zorgen dat ze die bekwaamheid en dat vertrouwen krijgen, of we moeten gauw ophouden met dergelijke rechtzaken en de illusie dat er controle is op wat BJz doet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:57

Shadow0 schreef:
Wendy schreef:
Ik wel. De rechter voelt zich in dit soort zaken meestal niet bekwaam om tegen een "deskundigenoordeel" in te gaan. Want wie is de rechter om te zeggen dat de inschatting van een deskundige niet klopt?

De rechter is ook een gekwalificeerde professional die in elk geval voldoende bekwaam zou moeten zijn om de fouten in de rapportage (vermengen van meningen en feiten, te weinig wederhoor) te herkennen. En de rechter zou in staat moeten zijn een eerlijke afweging te maken tussen deskundigen als ook de tegenpartij een deskundigenoordeel en een onderbouwing heeft. (En dat gebeurt helaas met enige regelmaat niet - de rechter volgt haast altijd BJz en AMK, ongeacht wat dan ook.)

Als de rechterlijke macht niet in staat is of zich niet toe in staat voelt om dergelijke zaken te beoordelen, moeten we of zorgen dat ze die bekwaamheid en dat vertrouwen krijgen, of we moeten gauw ophouden met dergelijke rechtzaken en de illusie dat er controle is op wat BJz doet.

Met het eerste deel van je bericht ben ik het eens, met het tweede deel niet.
Een deel van het probleem zit ook in het feit dat de ouders zich vaak niet of nauwelijks verdedigen. Ja, ze zijn boos, maar het lukt hen niet om een goede verdediging op te zetten, best logisch ook. Er is vaak geen sprake van hoor en wederhoor :n

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:58

Lennox schreef:
Dat er bij die instanties nog een hoop op orde gebracht kan worden is duidelijk, wie weet dat decentralisatie daar uitendelijk ook wel een goede rol in kan spelen...mits gemeentes dat in kunnen regelen want als ze dat niet kunnen zijn de gevolgen helemaal niet meer te overzien.

Sorry hoor, maar jij hebt duidelijk geen idee van het enorme kennistekort van de gemeenten op dit vlak en het vlak van de zorg.
Ga er maar vanuit dat de puinhoop alleen maar erger wordt, want de gemeenten hebben geen idee van wat ze doen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:03

Ik heb ook niet echt een goed woord over jeugdzorg doordat mijn eigen ervaringen ermee niet goed zijn..

En hoe ironisch: Mijn vader is een of andere leider bij Jeugdzorg.. Al een jaar of 10..
Wegens alle problemen thuis ben ik door hem uit huis gezet.. omdat dat een goede oplossing zou zijn.. inmiddels spreek ik hem al ruim 3 jaar niet meer.

(ook ironisch maar offtopic: mijn moeder is een borderliner en werkt in de psychiatrie)

Natuurlijk zijn er meer kanten aan dit verhaal. Maar als het waar is wat de moeder schrijft dan is het te achterlijk voor woorden dat Hansje nog steeds naar zijn vader moet.

Wat ik ook erg interessant vind: Hier spreekt iedereen erover dat dit slechts 1 kant van het verhaal is, dat klopt. Maar waarom zegt vader hier dan niks op?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 11:05

Ik zou me als vader ook niet mengen in deze gekheid en discussie. Als hij nu reageert wordt het een welles-nietus spelletje wat hij alleen maar kan verliezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:06

Wendy schreef:
Een deel van het probleem zit ook in het feit dat de ouders zich vaak niet of nauwelijks verdedigen. Ja, ze zijn boos, maar het lukt hen niet om een goede verdediging op te zetten, best logisch ook. Er is vaak geen sprake van hoor en wederhoor :n

Precies. Daar zou de rechter dus tegen in het verweer moeten komen. De rechter kan ingrijpen, ook op dat soort zaken. Onze rechters hebben namelijk de mogelijkheid ook zelf onderzoek te doen. Dat ze dat (vanwege het budget?) niet willen is iets anders... maar ze kunnen het rapport terugsturen naar jeugdzorg met de mededeling dat er behoorlijke wederhoor in moet staan. Ze kunnen de rechtercommissaris opdragen zelf getuigen te verhoren. Ze kunnen de ouders nadrukkelijk manen een behoorlijke verdediging op te zetten. Ze kunnen in de gevallen dat er wel een verdediging is, die verdediging serieus nemen (dat gebeurt te vaak niet, zonder goede onderbouwing.)

Als de rechters zorgvuldig willen zijn, dan kunnen ze wel enig tegenwicht bieden aan de onzorgvuldigheid van BJz. De wettelijke mogelijkheden zijn er daarvoor wel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 11:07

Shadow0 schreef:
Wendy schreef:

Precies. Daar zou de rechter dus tegen in het verweer moeten komen. De rechter kan ingrijpen, ook op dat soort zaken. Onze rechters hebben namelijk de mogelijkheid ook zelf onderzoek te doen. Dat ze dat (vanwege het budget?) niet willen is iets anders... maar ze kunnen het rapport terugsturen naar jeugdzorg met de mededeling dat er behoorlijke wederhoor in moet staan. Ze kunnen de rechtercommissaris opdragen zelf getuigen te verhoren. Ze kunnen de ouders nadrukkelijk manen een behoorlijke verdediging op te zetten. Ze kunnen in de gevallen dat er wel een verdediging is, die verdediging serieus nemen (dat gebeurt te vaak niet, zonder goede onderbouwing.)

Als de rechters zorgvuldig willen zijn, dan kunnen ze wel enig tegenwicht bieden aan de onzorgvuldigheid van BJz. De wettelijke mogelijkheden zijn er daarvoor wel.

Maar als ze dat dan doen dan noemen we het bureaucratische rompslomp en duurt het allemaal veel te lang.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:08

Dat denk ik ook Wendy, dat de puinhoop alleen maar groter zal worden.
Niet alleen vanwege gebrek aan kennis, maar ook aan geld. Immers; gemeenten krijgen niet alleen de jeugdzorg taken, maar ook andere zorgtaken op hun bord, maar ook nog eens veel minder geld dan wat er op dit moment wordt gespendeerd aan deze taken.
En ja een gedeelte zal bij elkaar gesprokkeld kunnen worden door simpelweg de gemeentelijke belastingen flink te verhogen, maar zelfs daarmee zullen zij niet financieel gezien op hetzelfde niveau komen als nu het geval is. En er is al flink gekort de laatste jaren op deze taken en dat gaat straks alleen maar nog meer naar beneden. Tel daarbij op het gebrek aan kennis............

Maar goed wil ook weer niet teveel doomdenken. Wie weet krijgen gemeenten (toch in elk geval de rijkere mag je aannemen) het wel voor elkaar om het beter geregeld te krijgen. Maar zeker is dat er ook gemeenten zullen zijn die dat niet gaan redden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:16

Vjestagirl schreef:
Maar als ze dat dan doen dan noemen we het bureaucratische rompslomp en duurt het allemaal veel te lang.

'Wij', als maatschappij, moeten dan ook eigenlijk leren dergelijke dilemma's beter te begrijpen. Kinderen ten onrechte uit huis plaatsen omdat we het te moeilijk vinden om zorgvuldiger te werk te gaan en kritisch te kijken naar ons systeem is niet echt de oplossing lijkt mij.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:23

Wendy schreef:
Lennox schreef:

Sorry hoor, maar jij hebt duidelijk geen idee van het enorme kennistekort van de gemeenten op dit vlak en het vlak van de zorg.
Ga er maar vanuit dat de puinhoop alleen maar erger wordt, want de gemeenten hebben geen idee van wat ze doen.

Sorry hoor :), maar volgens mij zeg ik er ook bij mits gemeentes dat in kunnen regelen omdat de gevolgen anders helemaal niet meer te overzien zijn. Waarom reageer je dan zo heftig?
Ik ben wel van mening dat decentraliseren ervoor kan zorgen dat zaken minder bureaucratisch worden, lijnen korter, meer gericht op de omgeving, omgevingsgerichte oplossingen kunnen bieden en zo zijn er nog legio voordelen te verzinnen voor goed ingeregelde decentrale zorg (op allerlei vlakken overigens). Maar dan moet inderdaad de capaciteit en know how er wel zijn. Dat is nu nog niet geval vandaar de mits die ik benoemde.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 13-06-14 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:24

LovingTweety schreef:
De moeder heeft sinds de geboorte van Hans altijd alleen voor hem gezorgd. Nu met de scheiding wil de vader ineens wel zijn zoon, ondanks dat hij met vakanties wel met zijn andere 2 kinderen (eerder huwelijk) ging maar niet met Hans.
Vader schijnt losse handjes te hebben, maar daar kan ik verder niet over oordelen.
De moeder raakt in paniek, Hans is haar alles en hij wordt haar gewoon af genomen. Alle instanties weten dat de moeder een goede moeder is, dat staat ook overal, maar dankzij de vader moeten ze nu door dit traject.

Dan snap ik deze drama al helemaal niet meer.
Kind word bij moeder weggehaald omdat vader hem nu ineens wilt zien?

En op deze manier krijgt het kind gewoon een trauma aan/van zijn vader.
Ik denk dat hier beter op ingespeeld had kunnen worden met een langere periode ertussen en meer begeleiding.

Pff kan me er zo kwaad om maken dan!
Heb zelf ook met jeugdzorg te malen gehad als kind en het heeft weinig goeds gebracht in me leven.

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:27

Voorbeeld van een vriendin; vader aan de drugs, crimineel, gewelddadig. Moeder capabel (ook vastgesteld door jeugdzorg en maatschappelijk werk) Jeugdzorg en school 'adviseren' moeder om met haar 2 kinderen verdwijnen naar een Vrouwenopvanghuis, als zij dit niet doet, zal Jeugdzorg de kinderen uit huis gaan plaatsen. Moeder neemt het advies aan en komt in de vrouwenopvang terecht. Vader gaat naar de rechter omdat hij een omgangsregeling wil, moeder heeft in al die jaren dat ze bij vader woonde kinderen NOOIT 1 seconde alleen gelaten met vader. Nu ' moeten' de kinderen (van de rechter) 1 weekend per 2 weken naar vader toe, zonder toezicht. Wat moeder ook zegt of doet. Dus: jeugdzorg en school dwingen moeder om te vertrekken en nu dwingen jeugdzorg (en rechter op advies jeugdzorg) moeder om de kinderen zonde toezicht bij vader achter te laten. Conclusie moeder: ik had nog beter bij hem kunnen blijven, dan had ik mijn kinderen in ieder geval constant onder mijn toezicht kunnen houden.
Hoe kan het systeem zo werken??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:29

Lennox schreef:
Wendy schreef:

Sorry hoor :), maar volgens mij zeg ik er ook bij mits gemeentes dat in kunnen regelen omdat de gevolgen anders helemaal niet meer te overzien zijn. Waarom reageer je dan zo heftig?
Ik ben wel van mening dat decentraliseren ervoor kan zorgen dat zaken minder bureaucratisch worden, lijnen korter, meer gericht op de omgeving, omgevingsgerichte oplossingen kunnen bieden en zo zijn er nog legio voordelen te verzinnen voor goed ingeregelde decentrale zorg (op allerlei vlakken overigens). Maar dan moet inderdaad de capaciteit en know how er wel zijn. Dat is nu nog niet geval vandaar de mits die ik benoemde.

Ik reageer heftig omdat de rijksoverheid deze voorspelling ook iedere keer uitspreekt, maar ik er in de praktijk héél weinig van zie. En met nog een half jaar te gaan, moet ik eerlijk zeggen dat af en toe de angst me echt om het hart slaat.
Voorlopig lijkt het er vooral op dat de decentralisatie vooral méér bureaucratie gaat brengen, met gemeenten aan het roer die zelf geen bal verstand hebben van waarover ze praten, geen rekening houden met de gevolgen voor personeel en clienten, maar wel een flink deel van het budget afromen voor "beheerskosten".