Twee 12-jarige meisjes opgepakt wegens steekpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:15

Waikiki, ik was als 12jarige daar ook niet mee bezig. Maar dat wil niet zeggen dat deze meiden nooit meer vrij mogen komen.

xSlvna, er is een goede reden waarom er poging tot moord en moord is. Het slachtoffer leeft namelijk nog. Dat dit misschien geluk is in dit geval doet er niet toe. Deze poging wordt minder bestraft omdat het slachtoffer nog leeft. Getraumatiseerd, maar nog wel in leven. Beetje vreemd als het daadwerkelijk vermoorden van iemand hetzelfde berecht zou worden.

Dani, volledig met je eens! Landurige zorg verlenen met een voorzichtige re-integratie.

Mary Bell is uiteindelijk ook moeder geworden en heeft zo ver bekend niet meer mensen vermoord.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:36

Maar is de kans niet ontzettend groot dat ze dit gewoon herhalen? Té groot? Ik weet het niet hoor, oprechte vraag.

Ik bedoel ik heb ook weleens rot dingen uitgehaald morganlefay, maar dat is toch eigenlijk geen vergelijking. Toen realiseerde je je niet dat zoiets fout kon aflopen. Ik neem aan dat ze wel snapte dat iemand 20 keer steken weleens fout kon gaan aflopen?

Of is dit veel te simpel := Het lijkt me gewoon zo gevaarlijk... Een beetje alsof je Michael Meyers van Hallowoon nog maar een kans geeft. Dat is geen kind in de film maar het voelt hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:43

NeverGiveUp schreef:
Maar is de kans niet ontzettend groot dat ze dit gewoon herhalen? Té groot? Ik weet het niet hoor, oprechte vraag.

Ik bedoel ik heb ook weleens rot dingen uitgehaald morganlefay, maar dat is toch eigenlijk geen vergelijking. Toen realiseerde je je niet dat zoiets fout kon aflopen. Ik neem aan dat ze wel snapte dat iemand 20 keer steken weleens fout kon gaan aflopen?

Of is dit veel te simpel := Het lijkt me gewoon zo gevaarlijk... Een beetje alsof je Michael Meyers van Hallowoon nog maar een kans geeft. Dat is geen kind in de film maar het voelt hetzelfde.

Nou ja ik denk dat ze daar vast uitgebreid onderzoek naar gaan doen. :)

Fenrir

Re: Twee 12-jarige meisjes opgepakt wegens steekpartij

Het is vooral veel te simpel om ze met jezelf te gaan vergelijken. Natuurlijk bedacht jij op die leeftijd niet om iemand te vermoorden. De meeste 12 jarigen niet, gelukkig :+
Of ze in herhaling vallen kunnen wij niet weten. We weten niet eens wat er met ze aan de hand is. Erover oordelen kun je dus eigenlijk sowieso al niet. Zoveel mensen gaan er hier uit van een normale 12 jarige.

Dani

Nee, dat hoeft helemaal niet. Sowieso plegen verreweg de meeste moordenaars maar één moord en daarna nooit meer. Bovendien zijn dit jonge kinderen, en dat betekent dat ze nog heel vormbaar zijn; ten eerste omdat de hersenen nog niet uitontwikkeld zijn, ten tweede omdat ze nog niet vast zitten in een bepaald milieu en/of gedragspatroon. In Canada is er een zaak geweest met een 12-jarig meisje wat haar ouders heeft vermoord zodat ze met haar (veel oudere) vriend samen kon zijn. Ook een behoorlijk verknipte actie. Zij heeft 10 jaar cel gekregen omdat ze is berecht als kind, is inmiddels vrij, heeft oprecht spijt van haar handelen, en doet haar best een normaal leven op te bouwen. Het kán dus echt. En als zou blijken dat deze twee meisjes die vrijheid niet aankunnen, ook niet na meerdere jaren van behandeling - nou, dan laat je ze toch in een instelling zitten?

Het eeuwig opsluiten van elke misdadiger biedt schijnveiligheid, meer niet. Want ik mag doen wat ik wil en weten jullie veel of ik misschien ook wel een moord aan het beramen ben? Het wordt pas gevaarlijk als een misdadiger een zwaar verhoogd recidiverisico heeft, en dat geldt voor lang niet allemaal.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:49

Man wat verschrikkelijk raar o_O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:58

@Dani
Dit kan alleen maar als de daders hebben begrepen dat ze iets gigantisch verkeerds gedaan hebben.
Dringt dat niet door dan wordt het levenslang niet in de gevangenis maar op een andere manier achter slot en grendel.
Als het begrip door een aandoening of beschadiging niet aanwezig is ben je snel klaar met bedenken of dit nog goed komt.

Alleen wordt er te weinig naar de nabestaanden van de slachtoffers gekeken.
James Bulger ouders hebben niet voor niets een trustfonds opgezet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-14 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:59

Maar dan over de daders van James Bulger,
Hadden ze die toch maar levenslang gegeven.
Als je ziet wat voor spoor van ellende die nog weer hebben achter gelaten na hun vrijlating.
Dat mag nooit gebeuren, dat is echt zwaar falen van de overheid en de behandelaars.
Dan liever iemand die een gruweldaad heeft gedaan levenslang, dan dat er ooit nog 1 slachtoffer komt door die persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:05

|(

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:37

Die mogen van mij een spuitje krijgen.. Een agressieve hond krijgt een spuitje om minder..

En voor de moraalridders die meteen roepen: 'dat kun je niet vergelijken!!' Waarom niet? Een leven is een leven.. Waarom zou het ene waardevoller zijn dan het ander?
Als de ene een spuitje krijgt omdat het een kind doodbijt, dan geef je wat mij betreft die meisjes een spuitje (of een botte bijl, mag van mij ook) omdat ze het nodig vinden een ander te vermoorden.. Dan zijn we daar ook vanaf..

Zoiets krijg je toch nooit meer op een recht spoor.. Kijk naar die moordenaar van dat jongetje james.. Zit intussen aan zijn vierde identiteit en heeft intussen weer de meest zieke dingen uitgehaald.. Nee bedankt.. De wereld os beter af zonder dat volk..

Maar das mijn mening..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:56

nine1987 schreef:
Die mogen van mij een spuitje krijgen.. Een agressieve hond krijgt een spuitje om minder..

En voor de moraalridders die meteen roepen: 'dat kun je niet vergelijken!!' Waarom niet? Een leven is een leven.. Waarom zou het ene waardevoller zijn dan het ander?
Als de ene een spuitje krijgt omdat het een kind doodbijt, dan geef je wat mij betreft die meisjes een spuitje (of een botte bijl, mag van mij ook) omdat ze het nodig vinden een ander te vermoorden.. Dan zijn we daar ook vanaf..

Zoiets krijg je toch nooit meer op een recht spoor.. Kijk naar die moordenaar van dat jongetje james.. Zit intussen aan zijn vierde identiteit en heeft intussen weer de meest zieke dingen uitgehaald.. Nee bedankt.. De wereld os beter af zonder dat volk..

Maar das mijn mening..

Een hond en een mens zijn ook niet te vergelijken :roll: Een hond reageert instinctief, mensen zijn nog te behandelen door psychiaters.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:05

nine1987 schreef:

Maar das mijn mening..

_/-\o_

Als ik het zeg sta ik weer 'verkeerd in het leven' dus wel fijn als iemand anders het ook zo ziet.

Even bot gezegd, we hebben 6 miljard mensen hier rond rennen, waarom altijd kansen geven? De overleden kinderen krijgen ook geen kansen meer.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:09

Zeer apart. Persoonlijk vind 65 jaar te lang. Het is poging tot.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:10

Selka schreef:
Mary Bell is uiteindelijk ook moeder geworden en heeft zo ver bekend niet meer mensen vermoord.

Ik quote mijzelf even. Deze dame was als kind seriemoordenaar en heeft als volwassene haar leven gebeterd.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:13

Ik vraag me gewoon af hoe je zo een zieke mensen een kans kan geven. Je ontneemt anderen een kans en verdient dan zelf wel een, het is gewoon kul. Alsof jij als dader eigenlijk 'toch gewoon alles mag' want je komt toch weer op vrije voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:22

xSlvna schreef:
Ik vraag me gewoon af hoe je zo een zieke mensen een kans kan geven. Je ontneemt anderen een kans en verdient dan zelf wel een, het is gewoon kul. Alsof jij als dader eigenlijk 'toch gewoon alles mag' want je komt toch weer op vrije voeten.

Nou, je komt niet altijd zomaar weer op vrije voeten. Zeker niet als je een bedreiging vormt voor de maatschappij. Snap je überhaupt wel wat het doel is van straffen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:26

Eigenlijk zeg je het zelf al xSlvna: zieke mensen. Wij weten niet wat er met deze meisjes aan de hand is, maar dat er iets mis is lijkt me duidelijk. Maar wat dat kunnen wij niet weten en om die reden kunnen wij er ook niet over oordelen.
Er zijn maar weinig mensen die echt compleet emotieloos en "voor de lol" moorden. Vaak zit er veel meer achter. Maakt het de moord of poging tot moord minder erg? Nee. Maakt het wat uit mbt tot de dader? Ja. Dit zijn 12 jarige meisjes. Er is hier één voorbeeld aangehaald (James Bulger) van jonge kinderen die later weer de mist in gaan. Er zijn ook voorbeelden van kinderen die een moord plegen en later een gewoon leven leiden. Maar daar wordt zorgvuldig overheen gelezen lijkt het wel.

Als je denkt dat je gewoon zomaar weer op vrije voeten komt dan heb je het nog niet helemaal begrepen vrees ik... ken nou niet echt voorbeelden van mensen die worden opgepakt voor (poging tot) moord waarvan ze zeggen "ga maar weer naar huis meneer/mevrouw, 't is wel best zo"
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 05-06-14 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:28

Bizzybijtje schreef:
NeverGiveUp schreef:

Nou ja ik denk dat ze daar vast uitgebreid onderzoek naar gaan doen. :)

Dat hopen we maar van wel ja. Is blijkbaar met die moordenaar van dat jochie ook niet helemaal gelukt. Risicovol foutje zeg maar.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 13:31

Selka schreef:
Selka schreef:

Ik quote mijzelf even. Deze dame was als kind seriemoordenaar en heeft als volwassene haar leven gebeterd.

En daarom zou ik het dus belachelijk vinden om deze twee meisjes 65 jaar cel te geven. Die Mary Bell was veel extremer, en met haar is het ook gewoon goed gekomen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:32

Het probleem is ook dat het om zulke jongen kinderen gaat, iets wat (gelukkig!) niet veel voorkomt. Men heeft er dan ook minder ervaring mee...

Deze docu is miss wel interessant voor mensen hier:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:36

Ogen zijn de spiegels van de ziel

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:37

En... daarmee wil je zeggen....?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:40

Bizzybijtje schreef:
nine1987 schreef:

Maar das mijn mening..

Een hond en een mens zijn ook niet te vergelijken :roll: Een hond reageert instinctief, mensen zijn nog te behandelen door psychiaters.

Dan wijs ik tpch nog even naar de moordenaar van het jongetje james.. Geholpen? Jaja.. Daarom krijgt hij nu zijn vierde nationaliteit en zit hij weer vast voor allemaal zieke en verachtelijke acties..

En daarbij.. Een leven is een leven.. Waarom is dat van een moordenaar die geheel bewust handelt, belangrijker? Vind ik absoluut niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:44

Fiffill schreef:
En... daarmee wil je zeggen....?

Kind is zo beschadigd dat ze heeft geleerd emoties weg te zetten wat resulteert in een" lege" blik.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:47

Komt wss ook gewoon deels door de lichte kleur van haar ogen hoor.