Het sociale leenstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Re: Het sociale leenstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:49

Ik doe een MBO niv. 4 studie van 3 jaar en ben als het goed is klaar in 2015. Wist niet of ik hierna HBO wilde doen of werken. Maar de keuze word nu toch wel makkelijk ik moet namelijk alles zelf betalen en dat gaat gewoon niet.
Wel jammer, want er vallen gewoon kansen weg voor studenten.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:56

Niemand zijn kansen vallen hierdoor weg, iedereen behoud zijn kansen en heeft de keuze om te studeren

Ja, je moet ervoor lenen. Maar die lening hoef je pas een jaar nadat je afgestudeerd ben te beginnen met betalen. De looptijd is 35 jaar en de bedragen vallen gewoon mee. En als je geen werk hebt, geef je dat en gaat duo samen met jou kijken naar een oplossing. Daarbij komt nog dat de economie momenteel aantrekt waardoor er over 4 a 5 jaar meer werkgelegenheid is. Dus dat iedereen ziet het zo somber inziet qua lenen snap ik niet

Ik ben iemand die heeft moeten lenen en studieschuld heeft van rond de 15.000. Ik moet gedurende 15 jaar dit bedrag terug betalen. Ik heb ongeveer 1,5 jaar erover gedaan voordat ik een baan op mijn niveau vond en totaal geen probleem om het te betalen. In het begin betaalde ik weinig gezien mijn lage inkomen en nu iets meer. Maar nog merk je er amper wat van

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:57

Tegenwoordig is het ook nog eens zo dat heel veel bedrijven eisen dat je naast een goede studie ook een mooi cv hebt. Ik studeer rechten en werk daarnaast elk weekend. Doordeweeks werk ik vrijwillig bij een instantie die aansluit bij mijn studie en wat heel goed op mijn cv staat. Hier gaat gemiddeld zo'n 10 uur per week in zitten. Volgend jaar wil ik een bestuursjaar gaan doen, wederom omdat dit goed staat op mijn cv, wat weer erg gewaardeerd wordt door bedrijven. Wanneer ik geen stufi zou hebben, zou ik veel meer moeten gaan werken, waardoor ik niet aan mijn cv zou kunnen werken. Kan ik niet aan mijn cv werken, dan kan ik een baan wel vergeten. Dan ben ik niet speciaal genoeg, we zijn immers zoveel rechtenstudenten.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:59

Sorry maar ik ga persoonlijk niet leren om daarna het te gaan af te betalen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:00

bigone schreef:
chamion schreef:
Ik vind (ongeacht het lange aflostermijn) het belachelijk dat mensen zo snel in de schulden worden gedwongen. Alsof het begin van je opleiding/werk/eigen huis/enz. nog niet heftig genoeg is.

Ook ik heb een studieschuld. Waarom, omdat mijn studifi niet voldoende was om de reiskosten te dekken, laat staan mijn schoolspullen. Toen we (ik en mijn ouders) daar een opmerking over maakte in 2004/2005 kwamen we erachter dat ze keken naar de fin. situatie van 4 jaar daarvoor (dus 2000/2001)
Toen waren mijn beide ouders grootverdieners. Dus dachten ze dat wij alles wel konden betalen. Echter is mijn vader daarna gedeeltelijk arbeidsongeschikt geraakt en mijn moeder was haar baar kwijt geraakt. Dus konden we de kosten juist niet betalen. Daardoor moesten we noodgedwongen bijlenen. Ik had maar 50 tot 70 euro per maand extra nodig. Echter keken ze toen wel naar de huidige fin. situatie en kreeg ik de maximale lening tot mijn beschikking. Dit was een bedrag van ruim 500 euro per maand. Wat is dus totaal niet nodig had, en wat mij dus ook niet kwijtgescholden zou worden. Nu 10 jaar later heb ik een schuld van ruim 7.000 euro staan die ik elke maand braaf afbetaal. Zelfs nu ik mijn baan kwijt ben blijf ik betalen (want als ik het stop zet gaat het bedrag door de rente weer stijgen)

Ik had liever gezien dat ze beter keken naar de situatie waarin mensen zitten en dan een persoonlijke studifi regelden. Zodat je niet te veel kreeg en dus ook geen schuld zou opbouwen. Dat zou ook geld hebben bespaard. Maar wat is gebeurt is gebeurt. Helaas voor mij betekend dat nu dat ik mezelf niet kan om/bij-scholen want dat is nu te duur geworden voor mij.

Hier wil ik toch even op inhaken, je ouders hadden toendertijd middeling van inkomen aan kunnen vragen waardoor je wel in aanmerking voor een aanvullende beurs was gekomen.

Dat hebben we ook gedaan (zie dikgedrukt) maar die aanvulling wordt dus niet kwijt gescholden terwijl de normale beurs wel is kwijtgescholden en blijft er dus een schuld achter (in dit geval 12.000, en moet ik nog 7.000 afbetalen) Die schuld had makkelijk 50% lager kunnen wezen, zelfs ben 90%. Want ik had maar tot 100/120 euro per maand nodig gehad en ik kreeg in eerste instantie maar 35 euro per maand en na de aanvulling werd dit dus ruim 500 euro per maand (bijna 600 wel)

@ Doubtless:
Beetje kort door de bocht of niet? Je zegt dus als je de opleiding niet kan betalen ga dan niet naar school?? Waardoor je slecht of geen werk kan vinden want je bent te laag of niet opgeleid, daarna dus de hele kwaliteit/kennis van de arbeidsmarkt naar beneden gaat op langere termijn, want heel veel mensen kunnen dan niet meer een opleiding volgen of worden bijgeschoold of in mijn geval nu omgeschoold.
Waardoor wij weer duur worden voor Den Haag en over 50 jaar daar weer een kostbare oplossing voor gevonden moet worden?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:04

Char_elle schreef:
Tegenwoordig is het ook nog eens zo dat heel veel bedrijven eisen dat je naast een goede studie ook een mooi cv hebt. Ik studeer rechten en werk daarnaast elk weekend. Doordeweeks werk ik vrijwillig bij een instantie die aansluit bij mijn studie en wat heel goed op mijn cv staat. Hier gaat gemiddeld zo'n 10 uur per week in zitten. Volgend jaar wil ik een bestuursjaar gaan doen, wederom omdat dit goed staat op mijn cv, wat weer erg gewaardeerd wordt door bedrijven. Wanneer ik geen stufi zou hebben, zou ik veel meer moeten gaan werken, waardoor ik niet aan mijn cv zou kunnen werken. Kan ik niet aan mijn cv werken, dan kan ik een baan wel vergeten. Dan ben ik niet speciaal genoeg, we zijn immers zoveel rechtenstudenten.

Het feit blijft natuurlijk dat de slimmere studenten meerdere dingen naast elkaar kunnen doen, ook als ze (allemaal!) meer moeten werken. Wie zegt dat een verdienende baan naast je studie niet net zo goed of misschien wel beter op je cv zou staan als die vrijwillige functie. Voor een bestuursfunctie krijg je trouwens gewoon betaald (tenminste in mijn tijd wel) en darnaast kun je heus nog wel werken hoor!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:05

Ruby1995 schreef:

Ik vind dat persoonlijk niet handig. Waarom niet lenen, wat is daar zo erg aan. Het percentage is nog een eens 10% van je inkomen, dacht dat het voor jullie groep op slechts 5% van je inkomen is.

En voor je eigen toekomst is het gewoon niet handig. Ik ben super blij dat ik heb gestudeerd, ook al moet ik geld terug betalen. Ik ben nu wel in staat om een paard te betalen, mijzelf ruim te onderhouden en makkelijk te leven zonder na te denken hoe ik morgen overleef. Dat heb ik allemaal aan mijn rechtenstudie te danken

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:07

Klopt dat je ook een betaalde baan kan zoeken op het gebied van je functie. Alleen gaat dat niet op elk gebied zo makkelijk. Wat ik nu vrijwillig doe staat beter op mijn cv dan welk betaald baantje op mijn gebied ik ook kan vinden. Daarnaast krijg je voor je bestuursjaar inderdaad betaald, maar die kosten ben ik enkel al kwijt aan mijn bestuur en dat geld hou ik niet over om te eten en mijn huur van te betalen

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:07

Vraag me af wat dit betekent voor mijn lang gekoesterde droom om paardenarts te worden..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:10

Iedereen roept hier maar: "ik ga niet meer studeren", "ik ga niet lenen" of "wat gaat dit voor mij betekenen".

Maar lees je nu eerst eens in over hoe en wat er gaat gebeuren. Welke voorwaarden er zijn bij de lening. Dat zul je zien dat het allemaal wel mee valt. Ik vind het ook niet het beste plan, maar het is er nu eenmaal en kan je maar beter het beste ervan maken.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:13

Douraque schreef:
Iedereen roept hier maar: "ik ga niet meer studeren", "ik ga niet lenen" of "wat gaat dit voor mij betekenen".

Maar lees je nu eerst eens in over hoe en wat er gaat gebeuren. Welke voorwaarden er zijn bij de lening. Dat zul je zien dat het allemaal wel mee valt. Ik vind het ook niet het beste plan, maar het is er nu eenmaal en kan je maar beter het beste ervan maken.

Dat is toch wel begrijpelijk? Veranderingen moeten nu eenmaal wennen. Dus dat mensen denken 'Wat gaat er veranderen en hoe gaat het straks voor mij worden?' vind ik niet zo raar.

Het went vanzelf, met een paar jaar weten we niet meer beter.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:14

Wat fijn dat de studenten met ouders met een lage inkomen tegemoet gekomen worden door de aanvullende beurs. Ook zij kunnen dus gewoon studeren. 'alleen de rijken kunnen studeren' gaat dus niet echt op. Zelf heb ik ook van de aanvullende beurs gebruik mogen maken en dat was maar goed ook, want ik betaalde alles zelf. Zonder de basisbeurs had ik het denk ik ook wel kunnen redden, maar zeker niet zonder de aanvullende beurs en zonder mijn bijbaan.

De basisbeurs is circa 80 euro in de maand, voor sommige studenten is dit gewoon een lekker zakcentje, omdat de ouders bijv. de studie betalen. Wat mij betreft mag de basisbeurs om die reden wel afgeschaft worden. Wil je een extra zakcentje, dan kan je ook gaan werken. Voor de mensen die hun studie wel zelf betalen, betekent dit dus wel lenen, maar... het is 80 euro. Dan heb je aan het einde van je 4-jarige studie een schuld van circa 4000 euro. Dat is een diploma en meestal ook een hogere inkomen toch wel waard?

Wat wel heel jammer is, is dat ook de uitwonende beurs verdwijnt. Dat betekent dat er ook minder studenten op kamers gaan. Het is jammer dat studenten daardoor ook misschien niet naar de hogeschool of universiteit van hun eerste keuze kan gaan, omdat zij het geld niet hebt om op kamers te gaan. Wel hoorde ik dat de studenten OV blijft bestaan en dat ook MBO'ers vanaf hun 16e gewoon een studenten OV krijgen. Dat vind ik dan wel weer heel goed.

Al met al lijkt het mij allemaal best mee te vallen. :j Als ik een master wil gaan doen na mijn bachelor, kies ik voor een deeltijdmaster. Dan kan ik naast mijn studie gewoon werken en dan hoef ik niet te lenen. :D

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:21

Douraque schreef:
Ruby1995 schreef:

Ik vind dat persoonlijk niet handig. Waarom niet lenen, wat is daar zo erg aan. Het percentage is nog een eens 10% van je inkomen, dacht dat het voor jullie groep op slechts 5% van je inkomen is.

En voor je eigen toekomst is het gewoon niet handig. Ik ben super blij dat ik heb gestudeerd, ook al moet ik geld terug betalen. Ik ben nu wel in staat om een paard te betalen, mijzelf ruim te onderhouden en makkelijk te leven zonder na te denken hoe ik morgen overleef. Dat heb ik allemaal aan mijn rechtenstudie te danken

Ik zeg toch niet dat ik niet ga studeren? Ik ben namelijk over een jaar klaar met mijn mbo 4 opleiding en daar is niks mee. Maar of ik hierna studeren nodig vind betwijfel ik.. Daarom maakt het mijn keuze wel gemakkelijker, maar toch weet ik het niet....

Overigens krijg ik sinds een half jaar basis beurs en dit is niet voor mij een fijn zakcentje, ik moet het op mijn spaarrekening zetten en mijn laatste schooljaar zelf mee betalen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:35

chamion schreef:
Dat hebben we ook gedaan (zie dikgedrukt) maar die aanvulling wordt dus niet kwijt gescholden terwijl de normale beurs wel is kwijtgescholden en blijft er dus een schuld achter (in dit geval 12.000, en moet ik nog 7.000 afbetalen) Die schuld had makkelijk 50% lager kunnen wezen, zelfs ben 90%. Want ik had maar tot 100/120 euro per maand nodig gehad en ik kreeg in eerste instantie maar 35 euro per maand en na de aanvulling werd dit dus ruim 500 euro per maand (bijna 600 wel)

Je had dus 70 euro in de maand meer nodig, maar kreeg 500 (bijna 600).
Je kreeg dus elke maand 430 euro (bijna 530) 'te veel'.
Als ik jou was geweest en dat geld niet nodig had gehad, dan had ik dit op een spaarrekening gezet (waar je rente op krijgt) en van al dat geld al een deel van de schuld af betaald. (4 jaar x 430 euro = 20.640 euro (zonder rente), is veel geld!)
Helaas denken niet veel mensen zo en gaat al het geld dat ze krijgen meestal dus ook op.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:36

chamion schreef:
@ Doubtless:
Beetje kort door de bocht of niet? Je zegt dus als je de opleiding niet kan betalen ga dan niet naar school?? Waardoor je slecht of geen werk kan vinden want je bent te laag of niet opgeleid, daarna dus de hele kwaliteit/kennis van de arbeidsmarkt naar beneden gaat op langere termijn, want heel veel mensen kunnen dan niet meer een opleiding volgen of worden bijgeschoold of in mijn geval nu omgeschoold.
Waardoor wij weer duur worden voor Den Haag en over 50 jaar daar weer een kostbare oplossing voor gevonden moet worden?

Nee, dat zeg ik niet. Jij hebt het erover dat je in de schulden gedwongen wordt. Maar dat is niet waar. Niemand verplicht je om te studeren, niemand verplicht je om geld te lenen.

Kunnen je ouders het niet betalen, red je het niet om in de zomervakantie genoeg te verdienen of naast je studie een baantje te hebben én je wilt niet lenen? Dan moet je vooral niet gaan studeren. Maar ik vind het echt oprecht héél erg raar dat er een soort van vanzelfsprekendheid is dat de staat voor jouw opleiding zou moeten betalen. Dat is als je het mij vraagt een enorme luxe, en die kunnen we ons als staat nu niet (meer) permitteren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:38

De staat betaald overigens al flink mee aan de opleiding! Daarom verschilt het collegegeld met het instellingsgeld.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:39

vuurneon schreef:
De staat betaald overigens al flink mee aan de opleiding! Daarom verschilt het collegegeld met het instellingsgeld.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Alleen vind het zo jammer dat het extra geld wat nu vrij zou komen vermoedelijk niet naar het primaire proces gaat. Zie mijn eerdere post. Dat er bezuinigt wordt, daar kan ik inkomen. Maar laten we er wel voor zorgen dat er kwaliteit wordt afgeleverd. In mijn opinie kan het beter.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:45

Tja, maar welk inkomen. Hoeveel afgestudeerden zitten nu thuis zonder baan?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:46

Char_elle schreef:
Klopt dat je ook een betaalde baan kan zoeken op het gebied van je functie. Alleen gaat dat niet op elk gebied zo makkelijk. Wat ik nu vrijwillig doe staat beter op mijn cv dan welk betaald baantje op mijn gebied ik ook kan vinden. Daarnaast krijg je voor je bestuursjaar inderdaad betaald, maar die kosten ben ik enkel al kwijt aan mijn bestuur en dat geld hou ik niet over om te eten en mijn huur van te betalen

Als het geld er niet is blijkt misschien wel dat er veel meer mogelijk is dan je nu denkt. Instelling is ook een onderdeel van succes in het leven.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:34

Courses schreef:
Tja, maar welk inkomen. Hoeveel afgestudeerden zitten nu thuis zonder baan?

Maar zolang je nog geen baan heb of onder het minimumloon verdient hoef je toch nog niets af te betalen?

Ik heb dankzij stufi en m'n ouders 0 studieschuld, maar ook als ik het had moeten lenen (grofweg 12.000 denk ik?) had ik het zonder twijfel gedaan. En ter info: inmiddels heb ik een behoorlijke schuld omdat ik een bedrijf heb overgenomen, daarvan kunnen twee studies betaald worden. Het bedrag wat ik daarvoor aflos is echt pittig omdat ik het binnen een paar jaar afgelost wil hebben maar alsnog hou ik meer over dan wanneer ik nog bij het tankstation had gewerkt.

Ik wil voor twee dingen investeren: kennis of een eigen huis. Voorheen hoefde je alleen voor het laatste 35 jaar vooruit te kijken (voor zover mogelijk) wbt maandlasten, nu gaat dat ook voor je studieschuld gelden. Met een goede financiële planning en wat gezond boerenverstand kom je echt een eind hoor!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:44

Vanaf wanneer telt dit allemaal?
Ik baal ook wel, ga 3 jaar mbo doen en zou graag door willen studeren naar het hbo maar ook wij hebben het niet breed...

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:53

SophieFT schreef:
Ik baal ook wel, ga 3 jaar mbo doen en zou graag door willen studeren naar het hbo maar ook wij hebben het niet breed...

Als je ouders het niet breed hebben, is de kans groot dat je in aanmerking komt voor de aanvullende beurs. Haal je je HBO diploma, dan wordt de aanvullende beurs omgezet in een gift.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:01

Djonah schreef:
vuurneon schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens! Alleen vind het zo jammer dat het extra geld wat nu vrij zou komen vermoedelijk niet naar het primaire proces gaat. Zie mijn eerdere post. Dat er bezuinigt wordt, daar kan ik inkomen. Maar laten we er wel voor zorgen dat er kwaliteit wordt afgeleverd. In mijn opinie kan het beter.

Absoluut, dat vind ik ook. Als ik zie hoeveel contacturen ik had was het bijna schandalig. Met 500 man college (ik heb wel op de trappen moeten zitten 2*45 minuten bij gebrek aan plek...) en dat soms maar 2 keer per week. Dikke rij als je een vraag wou stellen in de pauze :+
Kwantiteit voor kwaliteit op dat moment.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:03

Adamootje schreef:
SophieFT schreef:

Als je ouders het niet breed hebben, is de kans groot dat je in aanmerking komt voor de aanvullende beurs. Haal je je HBO diploma, dan wordt de aanvullende beurs omgezet in een gift.

Ah oke, maar telt dat ook voor mbo?

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:15

sallandval schreef:
Char_elle schreef:

Als het geld er niet is blijkt misschien wel dat er veel meer mogelijk is dan je nu denkt. Instelling is ook een onderdeel van succes in het leven.

Er is altijd wel een weg, maar die is er voor iedereen met het sociaal leenstelsel. Wil niet zeggen dat het studenten makkelijk gemaakt wordt op deze manier. Ik zou niet weten waar ik nog uren vandaan moet halen om extra te werken als ik al minimaal 12 uur per week betaald werk, daarnaast nog minimaal 10 uur vrijwillig en nog een voltijd studie heb.