Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bigone schreef:chamion schreef:Ik vind (ongeacht het lange aflostermijn) het belachelijk dat mensen zo snel in de schulden worden gedwongen. Alsof het begin van je opleiding/werk/eigen huis/enz. nog niet heftig genoeg is.
Ook ik heb een studieschuld. Waarom, omdat mijn studifi niet voldoende was om de reiskosten te dekken, laat staan mijn schoolspullen. Toen we (ik en mijn ouders) daar een opmerking over maakte in 2004/2005 kwamen we erachter dat ze keken naar de fin. situatie van 4 jaar daarvoor (dus 2000/2001)
Toen waren mijn beide ouders grootverdieners. Dus dachten ze dat wij alles wel konden betalen. Echter is mijn vader daarna gedeeltelijk arbeidsongeschikt geraakt en mijn moeder was haar baar kwijt geraakt. Dus konden we de kosten juist niet betalen. Daardoor moesten we noodgedwongen bijlenen. Ik had maar 50 tot 70 euro per maand extra nodig. Echter keken ze toen wel naar de huidige fin. situatie en kreeg ik de maximale lening tot mijn beschikking. Dit was een bedrag van ruim 500 euro per maand. Wat is dus totaal niet nodig had, en wat mij dus ook niet kwijtgescholden zou worden. Nu 10 jaar later heb ik een schuld van ruim 7.000 euro staan die ik elke maand braaf afbetaal. Zelfs nu ik mijn baan kwijt ben blijf ik betalen (want als ik het stop zet gaat het bedrag door de rente weer stijgen)
Ik had liever gezien dat ze beter keken naar de situatie waarin mensen zitten en dan een persoonlijke studifi regelden. Zodat je niet te veel kreeg en dus ook geen schuld zou opbouwen. Dat zou ook geld hebben bespaard. Maar wat is gebeurt is gebeurt. Helaas voor mij betekend dat nu dat ik mezelf niet kan om/bij-scholen want dat is nu te duur geworden voor mij.
Hier wil ik toch even op inhaken, je ouders hadden toendertijd middeling van inkomen aan kunnen vragen waardoor je wel in aanmerking voor een aanvullende beurs was gekomen.
Char_elle schreef:Tegenwoordig is het ook nog eens zo dat heel veel bedrijven eisen dat je naast een goede studie ook een mooi cv hebt. Ik studeer rechten en werk daarnaast elk weekend. Doordeweeks werk ik vrijwillig bij een instantie die aansluit bij mijn studie en wat heel goed op mijn cv staat. Hier gaat gemiddeld zo'n 10 uur per week in zitten. Volgend jaar wil ik een bestuursjaar gaan doen, wederom omdat dit goed staat op mijn cv, wat weer erg gewaardeerd wordt door bedrijven. Wanneer ik geen stufi zou hebben, zou ik veel meer moeten gaan werken, waardoor ik niet aan mijn cv zou kunnen werken. Kan ik niet aan mijn cv werken, dan kan ik een baan wel vergeten. Dan ben ik niet speciaal genoeg, we zijn immers zoveel rechtenstudenten.
Ruby1995 schreef:Sorry maar ik ga persoonlijk niet leren om daarna het te gaan af te betalen.
Douraque schreef:Iedereen roept hier maar: "ik ga niet meer studeren", "ik ga niet lenen" of "wat gaat dit voor mij betekenen".
Maar lees je nu eerst eens in over hoe en wat er gaat gebeuren. Welke voorwaarden er zijn bij de lening. Dat zul je zien dat het allemaal wel mee valt. Ik vind het ook niet het beste plan, maar het is er nu eenmaal en kan je maar beter het beste ervan maken.
Douraque schreef:Ruby1995 schreef:Sorry maar ik ga persoonlijk niet leren om daarna het te gaan af te betalen.
Ik vind dat persoonlijk niet handig. Waarom niet lenen, wat is daar zo erg aan. Het percentage is nog een eens 10% van je inkomen, dacht dat het voor jullie groep op slechts 5% van je inkomen is.
En voor je eigen toekomst is het gewoon niet handig. Ik ben super blij dat ik heb gestudeerd, ook al moet ik geld terug betalen. Ik ben nu wel in staat om een paard te betalen, mijzelf ruim te onderhouden en makkelijk te leven zonder na te denken hoe ik morgen overleef. Dat heb ik allemaal aan mijn rechtenstudie te danken
chamion schreef:Dat hebben we ook gedaan (zie dikgedrukt) maar die aanvulling wordt dus niet kwijt gescholden terwijl de normale beurs wel is kwijtgescholden en blijft er dus een schuld achter (in dit geval 12.000, en moet ik nog 7.000 afbetalen) Die schuld had makkelijk 50% lager kunnen wezen, zelfs ben 90%. Want ik had maar tot 100/120 euro per maand nodig gehad en ik kreeg in eerste instantie maar 35 euro per maand en na de aanvulling werd dit dus ruim 500 euro per maand (bijna 600 wel)
chamion schreef:@ Doubtless:
Beetje kort door de bocht of niet? Je zegt dus als je de opleiding niet kan betalen ga dan niet naar school?? Waardoor je slecht of geen werk kan vinden want je bent te laag of niet opgeleid, daarna dus de hele kwaliteit/kennis van de arbeidsmarkt naar beneden gaat op langere termijn, want heel veel mensen kunnen dan niet meer een opleiding volgen of worden bijgeschoold of in mijn geval nu omgeschoold.
Waardoor wij weer duur worden voor Den Haag en over 50 jaar daar weer een kostbare oplossing voor gevonden moet worden?
vuurneon schreef:De staat betaald overigens al flink mee aan de opleiding! Daarom verschilt het collegegeld met het instellingsgeld.
Char_elle schreef:Klopt dat je ook een betaalde baan kan zoeken op het gebied van je functie. Alleen gaat dat niet op elk gebied zo makkelijk. Wat ik nu vrijwillig doe staat beter op mijn cv dan welk betaald baantje op mijn gebied ik ook kan vinden. Daarnaast krijg je voor je bestuursjaar inderdaad betaald, maar die kosten ben ik enkel al kwijt aan mijn bestuur en dat geld hou ik niet over om te eten en mijn huur van te betalen
Courses schreef:Tja, maar welk inkomen. Hoeveel afgestudeerden zitten nu thuis zonder baan?
SophieFT schreef:Vanaf wanneer telt dit allemaal?
Ik baal ook wel, ga 3 jaar mbo doen en zou graag door willen studeren naar het hbo maar ook wij hebben het niet breed...
Djonah schreef:vuurneon schreef:De staat betaald overigens al flink mee aan de opleiding! Daarom verschilt het collegegeld met het instellingsgeld.
Hier ben ik het helemaal mee eens! Alleen vind het zo jammer dat het extra geld wat nu vrij zou komen vermoedelijk niet naar het primaire proces gaat. Zie mijn eerdere post. Dat er bezuinigt wordt, daar kan ik inkomen. Maar laten we er wel voor zorgen dat er kwaliteit wordt afgeleverd. In mijn opinie kan het beter.
Adamootje schreef:SophieFT schreef:Vanaf wanneer telt dit allemaal?
Ik baal ook wel, ga 3 jaar mbo doen en zou graag door willen studeren naar het hbo maar ook wij hebben het niet breed...
Als je ouders het niet breed hebben, is de kans groot dat je in aanmerking komt voor de aanvullende beurs. Haal je je HBO diploma, dan wordt de aanvullende beurs omgezet in een gift.
sallandval schreef:Char_elle schreef:Klopt dat je ook een betaalde baan kan zoeken op het gebied van je functie. Alleen gaat dat niet op elk gebied zo makkelijk. Wat ik nu vrijwillig doe staat beter op mijn cv dan welk betaald baantje op mijn gebied ik ook kan vinden. Daarnaast krijg je voor je bestuursjaar inderdaad betaald, maar die kosten ben ik enkel al kwijt aan mijn bestuur en dat geld hou ik niet over om te eten en mijn huur van te betalen
Als het geld er niet is blijkt misschien wel dat er veel meer mogelijk is dan je nu denkt. Instelling is ook een onderdeel van succes in het leven.