Terminale partner verlaten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:38

Gini schreef:
Yinka schreef:
Terminaal houdt in dat je maximaal nog 3 maanden te leven hebt. Zorg is dan gericht op pijnbestrijding.
Palliatief betekend dat je niet meer kan genezen . Zorg is dan gericht op verlening en het comfortabel houden.

Terminaal houdt niets anders in dan "laatste levensfase". Normaliter spreekt men dan inderdaad nog maar over maanden of zelfs maar weken. Maar het is niet zo dat een dokter kan voorspellen dat het binnen nu en drie maanden gedaan kan zijn. Dat wordt verwacht en meestal schat men het ziekteverloop zodanig in dat het inderdaad nog maar om maanden gaat, maar om zo stellig te beweren dat je dan nog "maximaal 3 maanden te leven hebt", dat is jammer of gelukkig(?) niet zo een exacte wetenschap.

Nee, het is idd niet exact maximaal 3 maanden. Maar je spreekt van terminaal als duidelijk zichtbaar is dat de iemand binnen afzienbare tijd komt te overlijden.
Anders spreek je van palliatief. Je zit dus niet twee jaar lang in een terminale fase.
http://www.terminale-thuiszorg.nl/vragen.html

http://www.umcutrecht.nl/subsite/cancer ... e-zorg.htm

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:44

Caesar schreef:
Cijfer je jezelf weg? Accepteer je dat gedrag dan omdat iemand komt te overlijden?

Ja ik denk het wel. In elk geval tot op zekere hoogte. Nu even niet egoïstisch zijn, jij hebt je leven nog voor je. Die ander niet..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:49

Dus merendeel blijft bij diegene omdat ze er van houden? Sorry, maar (zoals ik er nu over denk) verlaat ik iedereen die mij kan breken. Ik zit nog liever ergens alleen in de zon (geef haar groot gelijk dat ze naar Hawaï is gegaan, of waar dan ook) en hoorde 0,0% over diegene dan dat ik constant weer een stukje verder breek 'omdat ik maar niet egoïstisch moet zijn'.
Fijn voor die ander, maar je leeft maar één keer, dat moet je niet laten verpesten door anderen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:55

Ik heb heel het topic gelezen en ik ga nu even RTL terug kijken (via lieveli's link dan). Maar ik kan maar één ding denken. Als je het al zeven jaar vol houdt, zijn die twee maanden dan echt zo moeilijk nog?

Popstra

Re: Terminale partner verlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:20

Keer de rollen eens om,
Hoe zou jij het vinden als je opgegeven bent, nog een paar maanden hebt en je word in de steek gelaten door je partner???

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:20

rapido schreef:
Keer de rollen eens om,
Hoe zou jij het vinden als je opgegeven bent, nog een paar maanden hebt en je word in de steek gelaten door je partner???

Als je jezelf wezenloos zuipt dan kan je dat toch wel zien aan komen lijkt me.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:28

Dat hij zich wezenloos zoop heeft ook een rede. Je zal maar dood en dood ziek zijn en weten dat je einde nadert. De één gaat er anders mee om dan de ander.

Net wat Douce zegt, zijn die 2 maanden nou echt zo moeilijk nog te blijven? Wat zijn nu 2 f*ckin maanden op een mensen leven?
Ze had ook daarna lekker de biezen kennen pakken richting Hawaii!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:34

rapido schreef:
Keer de rollen eens om,

Een heel gevaarlijk argument dat vaak door conservatievelingen gebruikt wordt.
Hoe zou jij het vinden als je moeder jou geaborteerd had? Hoe zou jij het vinden als...

Als alles wat ik niet leuk vind in de wereld, ook niet meer mag gebeuren, dan zou het mooi worden. Ik zou het niet leuk vinden moest mijn partner mij verlaten, maar om die dan maar te verplichten om tegen zijn zin bij mij te blijven. Als ik daarbij dan zelf nog mijn best doe door alcoholisme om de periode voor mijn partner zo moeilijk mogelijk te maken, dan zou het van mijn kant juist egoïstisch zijn om te verwachten dat mijn omgeving dat allemaal maar blijft slikken.

Heel grof, maar het is niet omdat jouw leven stopt, dat dat van anderen dan maar ook tot een hel gemaakt moet worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:36

Jeetje heel moeilijk dit. Dit zou voor mij afhangen van de omstandigheden en het tijdsbestek. Ik kan me voorstellen dat als je jarenlang in een onhoudbare situatie zit waarin je partner ziek is en alcoholist is, je dit niet meer trekt op een gegeven moment. Ik geloof nooit dat zij zomaar is vertrokken zo van: Oh je bent doodziek en opgegeven? En je gaat nu ook nog drinken? Nou eeh dan ben ik weg hoor.

Ik denk dat het een proces van jaren was. Hij was misschien al jaren ziek en net op het laatst kon zij het zelf niet meer aan. Misschien een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Ik weet wel dat mannen veel eerder bij hun partner weggaan in deze situaties dan vrouwen. Daar ligt toch nog meer een taboe op omdat vrouwen moeten 'zorgen'.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:40

een argument na aanleiding van hoe makkelijk sommige zeggen hun partner te verlaten omdat ze maar 1 keer leven en hun leven niet kapot laten maken door de ander!! Ooit wel eens gehoord van respect of fatsoen??
Die ander is er na een paar maanden niet meer. Jij kan weer verder!

Noem mij maar conservatief, je kent mij niet eens!! Makkelijk oordelen dan vanachter je computer ;-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:41

Ik noem jou niet conservatief, ik noem jouw argument conservatief. Klein beetje verschil. ;)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:42

Ik heb net het filmpje gezien. Ik had iemand verwacht die aan zou komen met duidelijke argumenten en sterke taal, maar ik hoop dat ze in het boek duidelijker kan maken wat ze bedoelt dan in het filmpje. Man, die struikelt veel over haar woorden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:45

rapido schreef:
Dat hij zich wezenloos zoop heeft ook een rede. Je zal maar dood en dood ziek zijn en weten dat je einde nadert. De één gaat er anders mee om dan de ander.

Ja en de één ontloopt problemen en de ander laat alle stress, al het gezeiks en alle pijn maar over zich heen komen want ja, de één gaat er anders mee om dan de ander. ;)

Ik weet niet hoe het met de 'terminale partner' was, maar veel mensen worden agressief van alcoholgebruik. Was de partner agressief naar haar toe? Mishandelde hij haar door zijn alcoholgebruik? Deed die dingen met haar die ze niet wilde? Dat zijn zomaar vragen die van een 'zielige terminale man' een 'halfdode alcoholist' kunnen maken.

Nogmaals ik heb het boek niet gelezen, maar als de partner door zijn alcoholgebruik zijn vriendin gaat slaan, constant aan haar zit (ook wanneer zij dit niet wilt), tegen haar schreeuwt of gewoon niet meer in staat is om überhaupt te praten, constant in 'coma' is door het zuipen of op welke manier dan ook zich zelf niet meer is, blijf je daar niet bij 'omdat hij dood gaat'.
Dat is iets waar jijzelf als gezonde partner aan kapot gaat. Als jij ziet dat iemand waar je van houd binnenkort doodgaat en 'jullie' laatste weken helemaal verpest, ga je eraan kapot (of je moet daar al tegen kunnen, maar dat zijn er maar weinig).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:08

Als je partner kapot is, heb je er ook niet zoveel meer aan. Waar is jouw (=terminale partner) liefde als je ziet dat je partner er aan onderdoor gaat maar je blijft haar opeisen tot het einde?
Het is best een lastige gewetensvraag waar geen kant en klaar antwoord op is en waar elk stel voor zichzelf mee om moet gaan.
Dit gaat om een veel langere tijd waarin ze al voor hem zorgde en lief en leed meemaakte voordat die 2 maanden aanbraken die hij nog te leven had. Ze is samen met hem in therapie gegaan en ze liepen bij zo´n hulpcentrum en weet ik het wat. Het is niet alsof ze het niet geprobeerd heeft, ze was alleen op haar limiet gestuit. Die ligt voor de een hier, voor de ander daar. Ze is ook niet plots opgestapt.

Ik heb een vriendin die een 25 jaar oudere man heeft, die nu bejaard is. Ook iemand met een drankprobleem, die haar publiekelijk uitmaakt voor rotte vis, smerige praat houdt om de visite mee te vermaken en maar roept dat zijn vrouw maar uit en of andere pishoek komt etc. en er zo voor gezorgd heeft dat ik oa liever niet meer bij haar thuis kom. Ik wil die vunzigheid niet horen en al helemaal niet hoe hij over zijn vrouw praat.
Toen zij aan de chemo was, maakte hij nog niet een kopje thee voor haar. Ze heeft onbeschrijflijk geleden in haar eentje terwijl hij er wel was, want hij gaat amper het huis uit. En maar mopperen dat ze niet voor hem klaar stond om te koken te terwijl ze amper naar de wc kon kruipen. Van mij mag ze hem verlaten (of van de trap duwen }> ) nu ze nog een beetje leven voor haar heeft. Maar zij is wel zo van "ik heb gezegd in voor- en tegenspoed, dus ik blijf hem trouw". Ondanks het feit dat ze zelf de neiging heeft gehad om van een klif te rijden omdat ze gewoon geen leven heeft met die hufter. Waar ben je dan mee bezig? De liefde moet wel van twee kanten komen....

Nu weet ik helemaal niet hoe Sander was, maar ik kan me wel voorstellen wat het is om met iemand te leven met een drankprobleem, want dat heb ik zelf gedaan. En dan denk ik dat ze het nog heel netjes gedaan heeft en lang geprobeerd... omdat ze blijkbaar toch wel veel van hem hield.
Dat op zich vind ik al heel bewonderingswaardig. Ik ga denk ik niet zo ver, of iemand nou terminaal is of niet. Ik wordt al gillend gek als mijn moeder hier 3 maanden is. Net achter de rug en ik moet er van bijkomen. En die is gezond....
Ik vind dus niet dat je zomaar altijd kunt zeggen "houd het die laatse maandjes ook maar vol voor hem".
Je hebt het recht om jezelf te beschermen tegen destructie.

Vergeet ook niet dat de mogelijkheid om hem te verlaten, bij therapie is ingefluisterd omdat ze zagen dat ze er aan onderdoor ging. Het is niet iets waar ze zelf zomaar mee kwam omdat ze "er geen zin meer in had".
Ik denk dat hij, door haar los te laten, eigenlijk veel liefde heeft getoond. Dat het best wel goed zat tussen die twee als ik zo zag wat ze vertelde. Ik vind het oneerlijk om haar te zien als iemand die hem in de steek liet.

Douce schreef:
Ik heb net het filmpje gezien. Ik had iemand verwacht die aan zou komen met duidelijke argumenten en sterke taal, maar ik hoop dat ze in het boek duidelijker kan maken wat ze bedoelt dan in het filmpje. Man, die struikelt veel over haar woorden.

Ze moet zich voor het oog van de camera en mensen om haar heen verantwoorden voor iets dat heel veel mensen bijna een misdaad vinden. Toch logish dat ze haar woorden op een weegschaal legt en dus soms wat hapert?
Ik vond het enorm helder, en begreep exact wat ze bedoelde.
Ik vind het zelf heel moedig dat ze aan die tafel is gaan zitten.
Daarbij is het wel de bedoeling dat men het boek gaat lezen en dat ze niet de complete inhoud gaat zitten oplepelen. Het was geen kruisverhoor om een bekentenis te krijgen.
Ze lichtte gewoon een tipje van de sluier op. Er moet wat overblijven om te lezen.
Het ging uiteindelijk om het boek...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:40

Lusitana schreef:
Dat het gaat over het verlaten van een terminaal persoon is het belangrijkste, maar of dat Jan, Piet of Sander is, maakt voor een lezer niet uit. Dat zouden de ouders moeten kunnen snappen.

Dan hadden de foto's ook geen toegevoegde waarde verder om te vertonen lijkt me, nu heeft de persoon een gezicht.
Anders was het iemand geweest die Sander heette en had ieder zo zijn eigen gezicht hierbij gevormd.
Wellicht minder pijnlijk voor nabestaanden ?!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:53

rapido schreef:

Net wat Douce zegt, zijn die 2 maanden nou echt zo moeilijk nog te blijven? Wat zijn nu 2 f*ckin maanden op een mensen leven?

Kan zijn dat het in de uitzending gezegd is maar die kan ik niet kijken als Belg, maar krijg het ide dat het om een langer tijdsbestek ging? Buiten dat, heb jij al eens twee maanden met een alcoholverslaafde geleefd die letterlijk niks te verliezen heeft?
Ik vraag me af hoeveel idealisten het zelfs maar een week uit houden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:03

Daarbij, je wilt het altijd mooi afsluiten met iemand. Je wilt niet zien dat iemand (negatief) veranderd, je wilt niet zien dat iemand anders pijn heeft.

Ik sluit vaak dingen al af voor mensen zichtbaar gaan verslechteren. Van een hele goede vriendin heb ik afscheid genomen toen ze zichtbaar ziek begon te worden. Erna heeft ze nog maanden geleefd maar ze is telkens slechter uit gaan zien, dit kan ik zelf niet aan dus heb ik het afgesloten nog voor ze weg was, gewoon omdat ik die lijdensweg niet wil zien. Dat betekend niet dat ik niet van haar houd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:07

xSlvna schreef:
Daarbij, je wilt het altijd mooi afsluiten met iemand. Je wilt niet zien dat iemand (negatief) veranderd, je wilt niet zien dat iemand anders pijn heeft.

Ik sluit vaak dingen al af voor mensen zichtbaar gaan verslechteren. Van een hele goede vriendin heb ik afscheid genomen toen ze zichtbaar ziek begon te worden. Erna heeft ze nog maanden geleefd maar ze is telkens slechter uit gaan zien, dit kan ik zelf niet aan dus heb ik het afgesloten nog voor ze weg was, gewoon omdat ik die lijdensweg niet wil zien. Dat betekend niet dat ik niet van haar houd.

Zo zie je maar, in donkere tijden blijven alleen de echte vrienden er voor je zijn :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:08

xSlvna schreef:
Van een hele goede vriendin heb ik afscheid genomen toen ze zichtbaar ziek begon te worden. Erna heeft ze nog maanden geleefd maar ze is telkens slechter uit gaan zien, dit kan ik zelf niet aan dus heb ik het afgesloten nog voor ze weg was, gewoon omdat ik die lijdensweg niet wil zien. Dat betekend niet dat ik niet van haar houd.

Jeetje dat vind ik best schokkend. Dit was dus niet omdat haar gedrag zo onuitstaanbaar werd maar gewoon omdat ze er steeds slechter uit ging zien??
Dus alleen omdat jij haar lijdensweg niet wilde zien, laat je haar in de steek?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:09

lieveli schreef:
Zo zie je maar, in donkere tijden blijven alleen de echte vrienden er voor je zijn :)

Zo inderdaad. In tijden van nood leer je je echte vrienden kennen. Dat blijkt maar weer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:16

Daar heb ik dan weer veel minder begrip voor dan voor iemand die voor zichzelf kiest omdat degene die terminaal is destructief is...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:16

Oh jeetje, een beetje respect voor andermans denkwijze.

Klopt, dat is ver te zoeken hier. :roll:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:18

als je daar zo vaak tegen aan loopt dat het een algemene "regel" lijkt te worden is het misschien tijd om eens bij jezelf stil te staan. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:19

Ayasha schreef:
rapido schreef:

Kan zijn dat het in de uitzending gezegd is maar die kan ik niet kijken als Belg, maar krijg het ide dat het om een langer tijdsbestek ging? Buiten dat, heb jij al eens twee maanden met een alcoholverslaafde geleefd die letterlijk niks te verliezen heeft?
Ik vraag me af hoeveel idealisten het zelfs maar een week uit houden.

Een manisch depressieve partner is al vervelend en zwaar genoeg voor de meeste mensen, laat staan dat het een alcohollist is.
Het zijn niet nog 2 maanden idd maar nog 2 maanden erbij op een al lange zware tijd.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:22

Ayasha schreef:
als je daar zo vaak tegen aan loopt dat het een algemene "regel" lijkt te worden is het misschien tijd om eens bij jezelf stil te staan. :)

Moet ik dan de zelfde denkwijze als jij hebt, hebben? ;)