Treinkaartje verandert vanaf juli

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:03

Er zijn inderdaad een aantal stations waar de poortjes al ingevoerd zijn en een speciale check en check out kant hebben. Komt erg veel voor dat mensen per ongeluk inchecken als ze uit moeten checken! Maar again, dit kan je bij de NS in ieder geval terugvragen, hoe het bij andere vervoerders zit, durf ik niet te zeggen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:11

Szan schreef:
Destination schreef:
Hier hebben de paaltjes maar 1 kant hoor, Inoterry

Die palen zijn ook voor in- en uitchecken. Maar de poortjes hebben echt 2 kanten. Dat zijn 2 verschillende soorten dus. Ook wel knap eigenlijk, als je bij de poortjes verkeerd in- of uitcheckt.

Oh, ik las scheel _O-
Maar hier zijn geen poortjes (klein station)

friendlyJarig

Re: Treinkaartje verandert vanaf juli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:51

Bij de poortjes vind ik t anders ook knap. Bij de uitcheckkant staat een rood kruis. Poort gaat niet open als je aan die kant je ov ervoor houdt én hij maakt vaak ook een geluid dat wat jij wilt niet kan. Bij de juiste kant staat een pijl. Op de display kan je overigens ook zien wat je doet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:11

Nou na afgelopen weekend, kan ik wel zeggen dat ik het een zeer slecht systeem vind.

Eerst een bus, kon ik een chip kaartje kopen voor €3, was een uur geldig.
Daarna een kaart gekocht voor de trein, dat apparaat is super onduidelijk welke je nu moet kopen, dus is uiteindelijk een naamloze kaart geworden, waar de €20 borg ook op moest, plus €7,50 voor de kaart zelf als ik het goed heb begrepen.
Ik dus langs die paal om in te checken, ging dat niet, maar de poortjes stonden open, dus zo naar m'n trein gegaan omdat ik al te laat was voor m'n afspraak.
Toen kon ik dus wel uitchecken :?
Vervolgens moest ik andere chipkaartjes kopen voor de metro in Amsterdam.
Na wat uitzoekwerk, maandag een nieuwe poging gedaan. Geld erop zetten ging wel, inchecken ook, uitchecken vervolgens niet, inchecken bij de metro in den haag niet gedaan, in Rotterdam kon ik niet uitchecken dus de poortjes gingen niet open, dus overheen geklommen, en in de bus die stond te wachten werkte alles vervolgens weer wel gewoon.

Volgende keer ga ik dus niet meer met het Ov. :(

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:20

palousa_boy schreef:
Nou na afgelopen weekend, kan ik wel zeggen dat ik het een zeer slecht systeem vind.

Daarna een kaart gekocht voor de trein, dat apparaat is super onduidelijk welke je nu moet kopen, dus is uiteindelijk een naamloze kaart geworden, waar de €20 borg ook op moest, plus €7,50 voor de kaart zelf als ik het goed heb begrepen.
Ik dus langs die paal om in te checken, ging dat niet, maar de poortjes stonden open, dus zo naar m'n trein gegaan omdat ik al te laat was voor m'n afspraak.
Na wat uitzoekwerk, maandag een nieuwe poging gedaan. Geld erop zetten ging wel, inchecken ook, uitchecken vervolgens niet, inchecken bij de metro in den haag niet gedaan, in Rotterdam kon ik niet uitchecken dus de poortjes gingen niet open, dus overheen geklommen, en in de bus die stond te wachten werkte alles vervolgens weer wel gewoon.

Over de andere steden kan ik je niets vertellen, maar dit lijkt me zeer sterk. Als je voldoende saldo op je OV-chipkaart hebt, kan je daarmee gewoon inchecken bij de metro. Dat is het handige juist, je hoeft NIET meer bij alle verschillende vervoerders kaartjes te kopen. Met die anonieme kaart had je gewoon in kunnen checken

Ik wil trouwens niet bot zijn, maar jeetje, wat hebben mensen hier een problemen met die kaart. Ik snap het echt niet, ik kan me werkelijk geen eenvoudiger systeem voorstellen. Geen gedoe meer met voor iedere aparte reis kaartjes kopen, 1 kaart voor alle vervoerders... Ik zou nooit meer terugwillen naar een papieren kaartje. (Helaas zit je daar hier in Berlijn wel aan vast. Als ik in Nederland ben geniet ik ook echt van mijn OV-chip!)

friendlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:37

Over dat amsterdam gedeelte had ik even heen gelezen. Ik reis dagelijks voor school in amsterdam via connexxion, ns en gvb. Alles met 1 ov en zonder problemen. Metropoortjes gaan niet eens open als je aan de verkeerde kant staat, bovendien staat daar een rood kruis.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:40

Waar staat dat de etickets blijven bestaan? Ik kan dat nergens vinden

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:44

xMyrth schreef:

Ik heb vorige week nog training van NS gehad over de OV chipkaart, en het e-ticket blijft inderdaad bestaan.
Om in- en uitchecken mogelijk te maken (ivm dichte poortjes straks op sommige stations), komen er speciale poortjes die de QR code op het ticket kunnen lezen.

Edit: Hier nog zwart op wit:
https://forum.ns.nl/overige-producten-6 ... staan-2029

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:46

Szan schreef:
xMyrth schreef:

Ik heb vorige week nog training van NS gehad over de OV chipkaart, en het e-ticket blijft inderdaad bestaan.
Om in- en uitchecken mogelijk te maken (ivm dichte poortjes straks op sommige stations), komen er speciale poortjes die de QR code op het ticket kunnen lezen.

Edit: Hier nog zwart op wit:
https://forum.ns.nl/overige-producten-6 ... staan-2029

Hai collega! :))

Klopt helemaal!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:03

Sok schreef:
Hai collega! :))

Hai! :D

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:08

Dankjewel, dat zocht ik inderdaad. Ik hoopte op die manier de kaartjes te kunnen vervangen maar helaaaaas... Want ik kan dan geen korting krijgen. Zucht...

Dus als er iemand met mij mee wil reizen voor 40% korting.. Hoe gaat dat dan? Of hoe reis ik im de vakantieperiode dan met korting? Ik begrijp niks van dit stomme idee :(

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:11

Volgende week reis ik vanaf Roosendaal naar Antwerpen, mag je dan wel online van tevoren een
kaartje kopen of moet dat ook per sé via je OV chip? (Ik heb 100% korting doordeweeks in
Nederland).

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:12

xMyrth schreef:
Dus als er iemand met mij mee wil reizen voor 40% korting.. Hoe gaat dat dan? Of hoe reis ik im de vakantieperiode dan met korting? Ik begrijp niks van dit stomme idee :(

Je hebt een studentenkaart neem ik aan, zo te lezen? Dan kun je zelf gewoon met korting reizen door in en uit te checken. Je kaart verrekend vanzelf dat je met korting reist.

Als iemand met je mee wilt reizen, laad je medereiziger samenreiskorting via de automaat op zijn/haar chipkaart. Dat kost niet. Daarnaast moet er genoeg saldo op je OV chipkaart staan (tenminste 10 euro), en dan kan die persoon gewoon in- en uitchecken en wordt automatisch het kortingstarief gehanteerd. 35 minuten na het uitchecken vervalt die samenreiskorting. Als de terugreis dus pas later plaatsvindt, dan moet je op de terugweg deze procedure herhalen (dus opnieuw erop zetten etc.).

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:13

Sem_ schreef:
Volgende week reis ik vanaf Roosendaal naar Antwerpen, mag je dan wel online van tevoren een
kaartje kopen of moet dat ook per sé via je OV chip? (Ik heb 100% korting doordeweeks in
Nederland).

Als je naar het buitenland reist, hoef je niet in te checken als je binnen Nederland gratis reist op dat moment. Wel je chipkaart meenemen om te tonen bij controle.
Een kaartje kopen van je beginstation (Roosendaal) naar Antwerpen is genoeg. Daarbij kun je aangeven dat je binnen NL gratis reist, dus het berekent ook alleen kosten van de grens tot Antwerpen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:14

Dankjewel!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:24

Oke bedankt. Ik zie licht aan het einde van de tunnel xd

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:26

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:31

xMyrth schreef:
Dankjewel, dat zocht ik inderdaad. Ik hoopte op die manier de kaartjes te kunnen vervangen maar helaaaaas... Want ik kan dan geen korting krijgen. Zucht...

Dit staat ook allemaal duidelijk op de NS-site, onder het kopje OV-chipkaart. Snap niet dat je we aan e-tickets denkt, maar er niet aan denkt even op de site te kijken/te googlen 8)7

Denk dat heel veel mensen dit een minder 'stom idee' zouden vinden, als ze gewoon even verder kijken dan hun neus lang is.

(Niet vervelend bedoeld naar jou hoor, Myrth, maar ik verbaas me er echt over hoeveel mensen er over de OV-chip lopen te klagen, terwijl ze zelf 0,0 moeite doen om het systeem te begrijpen. Kost je hoogstens 5 minuutjes en het scheelt een heleboel frustraties.)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:47

xSwanHeart schreef:
palousa_boy schreef:

Over de andere steden kan ik je niets vertellen, maar dit lijkt me zeer sterk. Als je voldoende saldo op je OV-chipkaart hebt, kan je daarmee gewoon inchecken bij de metro. Dat is het handige juist, je hoeft NIET meer bij alle verschillende vervoerders kaartjes te kopen. Met die anonieme kaart had je gewoon in kunnen checken

Ik wil trouwens niet bot zijn, maar jeetje, wat hebben mensen hier een problemen met die kaart. Ik snap het echt niet, ik kan me werkelijk geen eenvoudiger systeem voorstellen. Geen gedoe meer met voor iedere aparte reis kaartjes kopen, 1 kaart voor alle vervoerders... Ik zou nooit meer terugwillen naar een papieren kaartje. (Helaas zit je daar hier in Berlijn wel aan vast. Als ik in Nederland ben geniet ik ook echt van mijn OV-chip!)

Het zal wel met de verschillende vervoerders te maken hebben ofzo (htm, ret en ns) maar ik kon met de kaart van de metro in Amsterdam, waar nog dik €8 op stond en gekocht was met €10, niet inchecken bij de ns.

friendly schreef:
Over dat amsterdam gedeelte had ik even heen gelezen. Ik reis dagelijks voor school in amsterdam via connexxion, ns en gvb. Alles met 1 ov en zonder problemen. Metropoortjes gaan niet eens open als je aan de verkeerde kant staat, bovendien staat daar een rood kruis.

De metro (zo heet die trein in den haag nou eenmaal) waar ik wel in kon stappen op het perron op het station van de ns zonder los in te checken om op dit perron te komen, stopte dus op de plaats waar ik moest zijn, maar kon daar niet uitchecken (volgens dat apparaat een ongeldige kaart) en dus kon ik niet van het station af omdat de poortjes dicht bleven omdat ik niet uitgecheckt had.. Snap je?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:51

Met het kaartje van de GVB kan je inderdaad niet bij NS inchecken. (Dit omdat het een wegwerpkaart is, waarmee je binnen een bepaald tijdvak binnen Amsterdam kan reizen. Er staat dus ook niet echt saldo op de kaart.) Met de anonieme kaart die je bij de NS automaat hebt gekocht (die van €7,50) had je echter wel bij de metro in kunnen checken, omdat dat een 'echte' OV-chipkaart is (en dus geen wegwerp).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:57

Maar stel dat ik dan maar voor €2 reis op 1 dag, ben ik dan die andere €8 kwijt? Of hoe werkt dat dan?

Vind trouwens die €20 bij de ns wel een beetje onzin. Het zal hun vast geld opleveren als je vergeet in te checken, maar voor iemand als ik, die er 1 keer in de 2 jaar ofzo gebruik van maakt, vind ik het best een duur kaartje.

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:59

Sting schreef:
Op zich ben ik niet tégen het verdwijnen van de kaartjes, maar dan moeten ze een goed alternatief hebben. En die hebben ze niet.
Heb zelf een OV-chipkaart, maar reis regelmatig met anderen mee en wil dan ook graag de 40%korting via de studentenkaart. Maar die is niet te krijgen, alleen door een kaartje te kopen... Jammer dat dat voordeel op deze manier ook verdwijnt.

Geen idee of dit al is gezegd (want 8 pagina's) maar als je met een ov-chipkaart gebruik wilt maken van de meereiskorting van je vriendin kun je via de automaten meereiskorting op je pasje zetten. Je krijgt dan gewoon 40% korting. Is geloof ik een dag geldig. Wel even wat meer gedoe maar het is dus nog wel mogelijk!

edit: Nevermind, zie dat het linkje hierboven al is gegeven! *\o/*
Laatst bijgewerkt door stofvlieg op 02-07-14 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:59

Het is pas echt duur voor toeristen en zakenreisjes die voor die 20 euro 1x van schiphol naar amsterdam gaan en 1x weer terug.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:03

Sizzle schreef:
Het is pas echt duur voor toeristen en zakenreisjes die voor die 20 euro 1x van schiphol naar amsterdam gaan en 1x weer terug.

En wat ben ik dan :Y)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:04

palousa_boy schreef:
Maar stel dat ik dan maar voor €2 reis op 1 dag, ben ik dan die andere €8 kwijt? Of hoe werkt dat dan?

Vind trouwens die €20 bij de ns wel een beetje onzin. Het zal hun vast geld opleveren als je vergeet in te checken, maar voor iemand als ik, die er 1 keer in de 2 jaar ofzo gebruik van maakt, vind ik het best een duur kaartje.

Ik denk dat je bij GVB een dagkaart hebt gekocht. In dat geval ben je inderdaad die €8 'kwijt'. Een enkele reis is geloof ik €2,50, daarmee kan je binnen anderhalf uur onbeperkt in 1 richting reizen. Dat was in jouw geval waarschijnlijk voordeliger geweest.

Als je werkelijk zo weinig gebruik maakt van het OV in Nederland, had je beter een wegwerp OV-chipkaart bij NS kunnen kopen. Dan betaal je de reis+€1.

Sizzle schreef:

Is dus niet waar. Je hoeft als toerist uiteraard geen permanente OV-chipkaart te kopen, dat zou belachelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 02-07-14 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt