Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:09

Ik vind het ook niet prettig om te zien, ben er heel eerlijk in. Als het nu subtiel gaat dat je het niet eens doorhebt, hartstikke fijn. Maar er zijn ze die de borst eruit gooien zonder gene en hoppa kind eraan liggen; het kan ook wat minder zeg maar.
Ik snap dat een kind eten moet, maar ik hoef niet tijdens mijn eten tegen een blote borst aan te kijken.

Heel onprettig vind ik het voeden van een ouder kind (een kind die al volwaardige zinnen maakt en vraagt 'mama, mag ik nu tietie', jochie was 4) ik weet echt niet waar ik dan heen moet kijken. De vrouw praatte vrolijk met mij, maar ik vond het heel lastig; ik ben gewend mensen aan te kijken in gesprek maar ik vond dat echt heeeeel lastig.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:09

Ik ben nu moeder geworden van mijn tweede en voed ook gewoon in het openbaar, idd wel met een doek eroverheen. Vorige week in tilburg centrum(winkelstraat die open was) op een terrasje op zondag middag.

Geen probleem er zaten niet veel mensen buiten op het uitgekozen terras. Uiteindelijk bij het betalen vroeg de eigenaar waarom ik buiten had gevoed en dat het toch wat fris was voor zo een kleintje. Ik zei beleefd dat veel zaken het niet op prijs stellen. Ze zij maar bij ons kan het gewoon meid, volgende keer kom je gewoon lekker binnen.

Man wat voelde dat goed! Geen scheve gezichten! Nee gewoon op je gemak zijn. Op bv sites etc... mogen ze voor mij dat je er borstvoeding (kan/mag) geven wel op zetten als extra faciliteit, al dan niet in een aparte ruimte. Heerlijk.

Deed het met de eerste ook, werd bij la place letterlijk buiten gemikt. Ga er dan ook nooit meer heen met of zonder baby.

Ik zeg opzouten met die taboes!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:10

Krissis schreef:
Lekker aan het drammen Verootjoo?
Ik trek me ook terug, laat mensen met hun mening in hun waarde ipv je ideale wereld te kweken (niet alleen op Verootjoo gericht)

Ik dram niet, en rspecteer andere meningen ook. Maar dan mogen bv'ende mensen mi ook gerespecteerd worden. En net wat urielle zegt, ik zie ook zoveel wat ik niet zou willen zien. Maar de straat, de wereld en 'het openbaar' is van iedereen dus zou niet weten waarom je niet mag voeden. Het is de normaalste zaak van de wereld.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:11

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 22:12

nine1987 schreef:
Zo heb ik een vriendin die insuline moet spuiten.. Dit doet ze ook niet in het openbaar.. Ook nodig.. Maar gewoon voor het gemak van anderen doet ze dat alleen.. Omdat anderen zich er niet prettig bij voelen..

Beetje respect voor je medemens vind ik het.. Ik heb nogmaals geen afkeer oid voor borstvoedende moeders.. Ik heb op mijn werk een mevrouw nog bij me in de kantine gezet, omdat ze anders in de winkel moest gaan zitten.. Ik blij, vrouw blij, klanten blij.. No one gets hurt..

Help elkaar gewoon een beetje.. Dat kan hoor.. Echt..

Maar insuline spuit net iets makkelijker en sneller dan een kind voeden. Een kind voeden kan een tijdrovend klusje zijn. :j No offense trouwens!

Vjestagirl, sorry over dat aanstootgevend. Dat was niet de bedoeling uiteraard! :7

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:13

Vjestagirl schreef:
Als ik google op borstvoeding zijn dit voorbeelden van foto's die ik te zien krijg:
http://www.zorgvoorborstvoeding.nl/best ... reflex.jpg
http://www.naviva.nl/cms/FCKeditor/cstm ... oeding.JPG
http://www.borstvoeding.com/files/tandem-saniye.jpg

En er komen eigenlijk geen foto's naar boven waarbij er niet een flink stuk blote borst en/of tepel te zien is.

Bij 'borstvoeding openbaar' vind ik bijvoorbeeld dit (naast een hoop reclame foto's voor doeken):
http://www.borstvoeding.com/files/W20110703.jpg

Dus ik vind het niet zo gek dat mensen aan bloot denken :)

Tja en zo hoef ik bijv. dus niet iemand naast me te hebben in een restautrant. Ik heb niks tegen borstvoeding, maar er zit een groot verschil tussen discreet of "iedereen even mijn memem laten zien". Helaas zie ik toch ook vaak het laatste, waarbij ze nog bijna boos worden om de omstanders wanneer deze 2 tellen in hun richting op kijken. Bij de discrete versie heb je als omstander er bijna tot geen last van, terwijl ik bij de minder discrete vorm zo iets van van "doen ze het nou voor de aandacht"? Beetje aanpassen van beide kanten moet toch kunnen toch?

Al vond ik het niet zo tof toen een moeder haar baby ging verschonen naast de picknicktafel waar wij zaten te eten, toen had ik geen trek meer :')

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:14

KimD schreef:
nine1987 schreef:
Zo heb ik een vriendin die insuline moet spuiten.. Dit doet ze ook niet in het openbaar.. Ook nodig.. Maar gewoon voor het gemak van anderen doet ze dat alleen.. Omdat anderen zich er niet prettig bij voelen..

Beetje respect voor je medemens vind ik het.. Ik heb nogmaals geen afkeer oid voor borstvoedende moeders.. Ik heb op mijn werk een mevrouw nog bij me in de kantine gezet, omdat ze anders in de winkel moest gaan zitten.. Ik blij, vrouw blij, klanten blij.. No one gets hurt..

Help elkaar gewoon een beetje.. Dat kan hoor.. Echt..

Maar insuline spuit net iets makkelijker en sneller dan een kind voeden. Een kind voeden kan een tijdrovend klusje zijn. :j No offense trouwens!

Vjestagirl, sorry over dat aanstootgevend. Dat was niet de bedoeling uiteraard! :7

None taken.. :)

Het gaat idd makkelijker.. Maar je wordt nog idioter aangekeken als tijdens borstvoeden..
Het is gewoon een stukje respect naar je medemens en vooral naar jezelf..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:14

Lara_Silver schreef:
Echter is het wel een specifiek intiem moment met je baby, wil je dat iedereen daar getuige van is? En is het niet ook een goed idee als het kind zich op zowel borst als speen te voeden? Dit zijn oprechte vragen.

Ach, op een gegeven moment wordt het ook gewoon een praktisch moment, hoor :) Als je iedere drie uur moet voeden zijn dat toch al gauw 8 voedingen per etmaal. Het intieme had ik dan vooral nog 's nachts. Overdag was het gewoon etenstijd.
Zeker de eerste zes weken wordt afgeraden om zowel borst als speen te voeden.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:15

Als eerste, heb ik geloof ik al een paar jaar geen voedende mama's gezien in mijn omgeving, of het valt me totaal niet op :').

Ten tweede, ik heb nog geen kids, maar ondanks mijn borstvergroting heb ik de mogelijkheid om borstvoeding te kunnen geven! Ook heb ik altijd gezegd, als ik het prettig vind om bv. te geven dan zal ik dit doen, de natuurlijkste manier denk ik!

Tuurlijk is uit de fles handiger Maargoed.

Maar nu punt 3, thuis zal ik best bv. durven geven, maar openbaar?? Ik ben zo preuts als wat :') ik denk niet eens dat ik dit durf!

Mocht ik het wel durven, dan zal ik dat ook doen. Inderdaad voor mezelf en anderen afdekken als dat nodig is en ik zou er ook voor kiezen om wat van de rest af te zitten! Verder vind ik het niet raar om mensen te zien voeden, maar ik hoef niet de complete melkopslag op tafel te zien :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:15

Een kind voeden kan zo wisselen tussen de 5 minuten en de 30 minuten.
30 minuten op de wc zitten met een baby lijkt me ook niet erg praktisch.

Soms hebben ze wel van die dagen dat ze echt nonstop kleine slokjes willen, maar dat zijn van die dagen dat je je beter op de bank kan nestelen met een goed boek en een kop thee.

@Lara_Silver: als je borstvoeding geeft kun je beter de eerste weken geen speen / flesje geven. Dit om tepel-speenverwarring te voorkomen. Uiteindelijk is het natuurlijk ideaal als ze beiden kunnen, maar dat kun je niet afdwingen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:16

Blue_Eyes schreef:
Lara_Silver schreef:
Echter is het wel een specifiek intiem moment met je baby, wil je dat iedereen daar getuige van is? En is het niet ook een goed idee als het kind zich op zowel borst als speen te voeden? Dit zijn oprechte vragen.

Ach, op een gegeven moment wordt het ook gewoon een praktisch moment, hoor :) Als je iedere drie uur moet voeden zijn dat toch al gauw 8 voedingen per etmaal. Het intieme had ik dan vooral nog 's nachts. Overdag was het gewoon etenstijd.
Zeker de eerste zes weken wordt afgeraden om zowel borst als speen te voeden.

Precies :D Nu heeft DL weliswaar overdag weinig tijd voor drinken, dus zijn het slokjes en is ze snel klaar. Dat haalt ze dan 's nachts wel weer in ;) maar die 8 voedingen halen we in ieder geval nog met gemak. :D

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:16

Maar de bovenste foto's zijn echt geen representatieve foto's van voeden in het openbaar. Zo te zien zijn het foto's die nog gemaakt zijn in de kraamtijd als moeder en kind nog aan het oefenen zijn. Want bv is wel heel natuurlijk maar het kan in hetbegin best even oefenen zijn.
De derde en de laatste foto's zijn foto's van tandemvoeden en discreter dan dat gaat dat bijna niet. Om twee kindjes tegelijk te voeden, moet je nu eenmaal twee borsten deels ontbloten.
Er zijn op internet vast foto's te vinden die wel wat discreter zijn.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:17

Ik ga slapen mensen, bedankt voor de leerzame discussie.. :)
Enneh.. Voed ze ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 22:17

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:17

Ik geloof trouwens dat ik het erger vind als iemand met de mond open eet dan een baby die zich voed aan een borst. Borst, iedere vrouw heeft er. Kwestie van relativeren.

Interessant van tepel - / speenverwarring, dat wist ik dus niet. :)

loez

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:18

Dat ben ik met je eens Lara silver!! :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:19

benangelique schreef:
Nee hoor nine!

Cynn, dat is echt een grote uitzondering die je gezien hebt. Jammer is dat. Zelfs Ik, als echte pro bv, zou me daar vervangend voor generen denk ik

Ja ben ik me ook geheel van bewust hoor dat die moeder een uitzondering was :) . Gelukkig zijn de meesten niet zo.

En wat iemand hier net ook al zei; de meesten doen het zo discreet dat je niet eens wat doorhebt. Best kans dus dat het meer dan 3 keer in mijn bijzijn is gebeurt, maar deden die het nog discreter dan die andere 2 moeders :D
Vandaar ook mijn stelling; zolang het discreet gebeurt heb ik er geen problemen mee :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 22:19

loez schreef:
Als eerste, heb ik geloof ik al een paar jaar geen voedende mama's gezien in mijn omgeving, of het valt me totaal niet op :').

Ten tweede, ik heb nog geen kids, maar ondanks mijn borstvergroting heb ik de mogelijkheid om borstvoeding te kunnen geven! Ook heb ik altijd gezegd, als ik het prettig vind om bv. te geven dan zal ik dit doen, de natuurlijkste manier denk ik!

Tuurlijk is uit de fles handiger Maargoed.

Maar nu punt 3, thuis zal ik best bv. durven geven, maar openbaar?? Ik ben zo preuts als wat :') ik denk niet eens dat ik dit durf!

Mocht ik het wel durven, dan zal ik dat ook doen. Inderdaad voor mezelf en anderen afdekken als dat nodig is en ik zou er ook voor kiezen om wat van de rest af te zitten! Verder vind ik het niet raar om mensen te zien voeden, maar ik hoef niet de complete melkopslag op tafel te zien :D

Mij is gezegd dat als je moet bevallen je alle schaamte in een klap kwijt bent. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:19

Lara_Silver schreef:
Ik geloof trouwens dat ik het erger vind als iemand met de mond open eet dan een baby die zich voed aan een borst. Borst, iedere vrouw heeft er. Kwestie van relativeren.

Iedere man ook, maar dat zou wel eng zijn als die opeens gingen voedden :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:20

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 22:21

Lara_Silver schreef:

Jaaaaaaaaaa, dat kan ik helemaal niet verdragen als iemand eet als een Neanderthaler! -O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:21

Misschien komt het ook wel omdat we de associatie maken met seks. Meestal heeft er eerst een man aan je borsten gezeten voordat een kind het doet. Misschien speelt dat in het achterhoofd mee? Dat borsten een dubbele functie hebben?

Heb nog nooit iemand gehoord die bij een veulentje met een moeilijk gezicht zit te kijken hoe het bij de merrie drinkt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:22

Iris82 schreef:
Een kind voeden kan zo wisselen tussen de 5 minuten en de 30 minuten.
30 minuten op de wc zitten met een baby lijkt me ook niet erg praktisch.

Ik vind 1 minuut of eigenlijk überhaupt voeden op een toilet belachelijk en vreselijk onhygiënisch. Ik zou er niet aan moeten denken iets te moeten eten terwijl ik op een toilet ben.
Een baby heeft net zoveel recht om op een gewone plek te drinken als ieder ander.

Zelf heb ik nooit bv in het openbaar gegeven, maar ik vind het enorm jammer dat het niets als iets heel normaals gezien wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:23

De dubbele functie van borsten speelt voor mij wel mee inderdaad; als moedermelk uit de pink kwam had ik het helemaal niet erg gevonden om dat te zien.

Dus ik vind het echt niet prettig, ook niet van 'eigen' zoals zus, schoonzus etc.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-05-14 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt