Hebben jullie nog respect / waardering voor de politie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 11:51

Janine: Een realistisch voorstel waarop :P

En Auk.... Janine begint erover met haar flauwe
Citaat:
Want jij hebt één keer de verkeerde getroffen?

Dan moet ze / je ook niet gaan jammeren als je een uitleg krijgt op zo'n opmerking :)
Wil je het niet over dat onderwerp verkeer hebben, begin er dan ook niet over :)*

Het is nu eenmaal een groot punt van irritatie voor de gewone burger, je hoort er zoveel gezeik over en mensen die zichzelf hierdoor op een vervelende manier door de politie bejegend voelen. Of je dat nu wel of niet terecht vindt in de ene of de andere situatie.

Hier komt gewoon een hoop van het gebrek aan respect vandaan en dat mag toch ook best benoemd worden.

Wil je het niet oprakelen in het topic zeur er dan ook niet over en doe geen flauwe insinuaties die vragen om nadere uitleg :)*

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:52

Ik denk dat politie en het beroep 'agent' altijd onder een enorm vergrootglas bekeken wordt, omdat het te maken heeft met 'macht' en 'autoriteit'. Zij doen een openbaar beroep waar iedereen wat over te zeggen heeft. Als een iemand een keer een politieagent heeft getroffen die een opmerking heeft geplaatst die niet naar hun zin was, is de hele politie fout.
Als jij een fietsenmaker treft die niet zo aardig is, hoort niet iedereen daarvan, want dat is verder niet zo interessant. En nu heeft de politie natuurlijk een verantwoordelijke taak in Nederland, maar er werken ook maar mensen. Ik heb veel respect voor agenten en iedereen die bij de politie werkt, gewoon om het werk wat ze doen, hoe vaak ze zichzelf niet kunnen verdedigen in verhalen die de ronde doen omdat ze niets mogen vertellen en ook omdat ze dus continue onder een vergrootglas bekeken worden door heel Nederland.

Er is altijd wel wat mis. Als er niet streng genoeg wordt aangepakt, zeikt men daar weer over. Als er eens flink wordt ingegrepen is het ook niet goed, want daar was mijn vader, mijn broer, mijn achterneef, de buurvrouw of de cavia van het zusje van een goede kennis de dupe van...
Als het persoonlijk wordt, mag er ineens niet meer streng worden gedaan.
Als het om een 'ander' gaat, kan er niet streng genoeg worden ingegrepen.
Dat gezeur ook altijd over de regels.
We wonen in Nederland, dit is een democratisch land. We mogen onze eigen regering kiezen dus in feite ook onze regels. Eens is er afgesproken dat er een wetboek kwam met zulk soort regels, daar hebben we allemaal achter gestaan. Misschien jij zelf niet, maar jij hebt ook het recht om te stemmen en zelfs een partij op te richten met je eigen mening daarin verweven.
Nederlanders zijn altijd heel goed in hun mening geven in het openbaar, zonder dat ze zelf eens actie ondernemen of zelfs gaan stemmen. Alles is fout, maar iets eraan doen, ho maar...

Daarnaast vind ik het echt onvoorstelbaar dat er hier mensen zijn die denken dat wij zonder regels hier in Nederland kunnen leven. Wat een enorme puinzooi zou het dan worden!
Pmarena, jouw verhaal over het rode stoplicht bijvoorbeeld. Natuurlijk is het nogal onnodig om op een lege weg voor je te gaan stoppen voor een rood stoplicht. Maar ik ben dan zo iemand die het wel doet.
En ik zou het ook terecht vinden dat je daarvoor wordt beboet. Wel een beetje flauw inderdaad, maar die regels zijn er niet voor niets. Jij bekijkt dit volledig vanuit je eigen referentiekader.
Een rood stoplicht op een lege weg en daarvoor niet stoppen, zal niemand een enorme overtreding vinden.
Maar er zijn ook regels in Nederland, zoals dat je bijvoorbeeld niet van iemand mag stelen.
Natuurlijk ga je niet van iemand stelen, zou het gros van de mensen zeggen. Geen twijfel over mogelijk.
Er zijn ook mensen die zo niet denken in Nederland. Die vinden het volkomen normaal dat ze van iemand stelen, oude vrouwtjes beroven, paarden mishandelen in de nacht en mensen verkrachten. Gewoon omdat dat hun referentiekader is. Daar zien sommige mensen het probleem niet van in. Net zo als dat jij van dat rode licht het probleem niet in ziet.
Daarom zijn er regels in Nederland. Als iedereen maar allemaal zou doen wat in zijn ogen goed of fout is, zou je smeken dat de politie je kwam helpen, neem dat van mij aan...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:58

pmarena schreef:
Janine: Een realistisch voorstel waarop :P

En Auk.... Janine begint erover met haar flauwe
Citaat:
Want jij hebt één keer de verkeerde getroffen?

Dan moet ze / je ook niet gaan jammeren als je een uitleg krijgt op zo'n opmerking :)
Wil je het niet over dat onderwerp verkeer hebben, begin er dan ook niet over :)*

Het is nu eenmaal een groot punt van irritatie voor de gewone burger, je hoort er zoveel gezeik over en mensen die zichzelf hierdoor op een vervelende manier door de politie bejegend voelen. Of je dat nu wel of niet terecht vindt in de ene of de andere situatie.

Hier komt gewoon een hoop van het gebrek aan respect vandaan en dat mag toch ook best benoemd worden.

Wil je het niet oprakelen in het topic zeur er dan ook niet over en doe geen flauwe insinuaties die vragen om nadere uitleg :)*

Hoeveel snelwegen gaan er door een woonwijk of liggen direct, zonder afscheiding aan een woning op het platteland?
Daarbij; ben je op de hoogte van de aanpassingen die er aan een weg gemaakt moeten worden om er bij wet een 30km weg van te kunnen maken? Of heb jij ooit een twee tot vierbaans 30km zone gezien?

Je kan het flauw vinden, maar ik denk dat je dondersgoed weet dat de kans dat een kind de snelweg op loopt stukken kleiner is dan op een 60km weg.

Het is heel simpel: Te hard rijden is te hard rijden. Doe ik ook regelmatig, ik heb geluk en heb nog maar één boete. Ik reed bijna 60 in de bebouwde kom. Hoewel de weg uitnodigend is om harder dan 50 te rijden, had ik simpelweg na kunnen gaan dat je daar 50 mocht. Ik was immers het woonplaats bord gepasseerd. Is poedersuiker, maar het is niet anders.

Als je om tien kilometer je verantwoording niet kan nemen, dan vraag ik me af wat een mens in vredesnaam in een auto doet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:07

Conclusie: agenten moeten geen bonnen schrijven want dan vinden de burgers de agent geen toffe peer...irritaties enzo, want ik kan toch zelf wel inschatten wat gevaarlijk is en niet en een waarschuwing vind ik ook wel kunnen. het niveau stijgt. :Y)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:14

Ik vind het trouwens ook heel vervelend dat de politie elke keer maar mij oppakt omdat ik steel...
Ik bedoel, ik kan toch zelf inschatten hoeveel geld die mensen hebben.
Ik doe niet gevaarlijk want ik overval ze niet
Ik weet gewoon dat ze rijk zat zijn en het geld kunnen missen.
Ik merk bij mijn collega inbrekers ook steeds meer de irritatie over de lange nachten in de cel, het slechte eten. Nee, dit doet het imago niet goed. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 12:16

Regels zijn prima, maar het soepel en rechtvaardig hanteren van die regels hoort daar wel bij en als je vindt dat dat niet netjes gebeurt, dan wekt dat wrevel op.

Ik neem het een vent die dagelijks o-ver-dui-de-lijk nutteloos een paar minuten voor een rood stoplicht moet staan wachten niet kwalijk dat hij na een paar dagen denkt: ik ben toch gekke Eppo niet en na nog eens heel goed om zich heen kijken besluit om er de volgende dagen gewoon keurig veilig langs te gaan.

Een ander zal zeggen: Oh! Door rood rijden!!! Dat mag niet!!! :oo

Maar dergelijke kwesties zijn met een beetje normaal boerenverstand natuurlijk wel te beslissen en hoef je niet moeilijker te maken dan het is.

Maargoed, je zal altijd wel houden dat je het nooit goed kan doen. Wel een bon, geen bon... ik persoonlijk vind het heel jammer dat die bekeuringen zo makkelijk uitgedeeld worden aan mensen die geen enkel kwaad in de zin hebben, en daardoor alleen maar een tegengestelde werking hebben aan wat de bedoeling was.

En dat o.a. daardoor het respect / de waardering voor een hele beroepsgroep daar een enorme knauw van krijgt.

Ik vind het jammer dat dat niet anders kan.

En vind het ook wel heel makkelijk om te zeggen: maar we doen ook goede dingen / het is een zwaar & nobel beroep / wij maken de regels niet.

Is natuurlijk allemaal waar, maar wat heb je daaraan als je bestraft wordt voor lüllige feitjes zoals oprecht 1x vergeten zijn je gordel om te doen, een keurige snelheid op een weg aanhouden en er achter komen dat er een belachelijk lage snelheid op is gezet om bepaald gedrag te kunnen beboeten....en dan die boete van die snelheid krijgen terwijl je dat gedrag waar het om ging absoluut niet laat zien en daar zelf ook altijd alert op bent, het even 2 seconden vasthouden van je GSM om hem aan te zetten en in zijn houder te laten glijden waardoor je gelijk een prent krijgt omdat men niet wil dat je zit te bellen (wat je helemaal niet deed, ogen geen seconde van de weg...)...

Al die verhalen zijn i.m.o. een beetje doorgeslagen dingen die voorbij gaan aan de bedoeling van de regels.
En dat wekt irritatie op mensen en die irritatie vind ik wel terecht, dat gemierenneuk en te ver gaande betutteling.

Maargoed bij een ieder zullen die grenzen anders liggen, sommigen overdrijven alles en willen geen enkel risico nemen dat er ineens in de middle of nowhere een kind over kan steken (...) en een ander denkt aan niets of niemand om hem heen en alleen aan zichzelf :)

Janine1990

Re: Hebben jullie nog respect / waardering voor de politie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:24

Je telefoon in de houder zetten, doe je voor je gaat rijden.

Regels zijn regels.
Daar heeft iedereen zich aan te houden.
Gelijke monniken gelijke kappen toch?

Uitzonderingen maken op de regels is juist kwalijk voor het imago van wat voor organisaties ook...
Stel dat ik in een rijtjeswoning zou wonen, mijn buurman wil een overkapping plaatsen en doet dat. Ik doe vervolgens hetzelfde. En de buurman wordt berispt maar ik niet... Terwijl onze woningen exact gelijk zijn aan elkaar, de overkappingen en het bestemmingsplan uiteraard ook. Hoe wil je dat rechtvaardigen?

Hetzelfde geld voor verkeersovertredingen.
Ik rij door rood omdat ik van mening ben dat ik vrij kan oversteken en krijg geen boete. Jij doet hetzelfde en wordt wel gepakt en krijgt een boete....

Je moet het ook van de andere kant bekijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:26

Gekvanfleur, met mijn beroep heeft het inderdaad niet te maken, maar ik ben wel kritisch geworden na een aantal boeken over fouten in onderzoeken en het omgaan met verdachten. (Oa 'het OM in de fout' van Ton Derksen, en de boeken van Peter van Koppen.) Daaruit spreekt in het algemeen de houding dat al die procedures vooral irritant en belemmerend zijn - een houding die door het OM helemaal wordt gedragen en - neem ik aan - aangemoedigd en door de rechter helaas niet altijd wordt bestraft. Waarom die procedures zo zijn (namelijk om onschuldigen te beschermen tegen machtsmisbruik, willekeur, valse aanklachten en verkeerde gevolgtrekkingen) wordt toch vaak niet gerealiseerd.

Een paar linkjes die ik zo gauw kon vinden:
Denk daarnaast ook aan de hoeveelheid arrestaties zonder dat er een tenlastelegging volgt en het aantal mensen in voorarrest. Het meeste daarvan ligt bij Justitie / het OM maar de politie staat daar niet los van. Straffen, voor de rechtspraak uit, lijkt dan toch wel eens het doel.

Dat zijn systematische verschijnselen, niet individuele fouten van losse agenten. En daar maak ik me zorgen om. En het zijn vooral de ernstige fouten die (uiteindelijk) de media halen - en in alle gevallen was de reactie een 'ontkennen-negeren-bagatelliseren'-cyclus. Er is nergens door OM of politie met harde hand opgetreden tegen de problemen, er worden alleen uiteindelijk onder veel morren een paar halfhartige excuses aangeboden. Geen vervolging van de mensen die toch in een aantal gevallen opzettelijk de boel hebben lopen flessen en daarbij mogelijk onschuldigen behoorlijk hebben benadeeld.

Als het besef van de schadelijkheid van het rotzooien met bewijsmateriaal er niet in zit, tot hoog in de top van de organisatie, dan geloof ik werkelijk niet dat men ineens wel heel keurig is bij het aanspreken van een 'verdachte' persoon met donkere huidskleur bij de supermarkt.

Een deel van de links is trouwens niet recent, maar het blijkt vaak lang te duren voor zulke situaties gedocumenteerd aan het licht komen. Maar van een echte trendbreuk heb ik niet veel gemerkt, een aantal voorbeelden is wel recenter en de reactie daarop is gelijk: het wordt een beetje weggemoffeld, en niemand maakt zich er echt druk om.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 12:30

Janine: klopt :j

Maar stel je houder komt ineens los van je dashboard ofzo, je telefoon valt, je pakt hem vast omdat het je wel een goed idee lijkt wanneer hij niet los door je auto heen gaat en onder je rempedaal komt :=

En ja hoor, zwaailichten achter je en "goedemorgen mevrouw, we zetten u aan de kant want u krijgt een bekeuring omdat u zat te bellen".

Denk je dan: och die aardige agent toch, die maakt heel wat mee dus ik zal bedanken voor de bon en een prettige dag wensen. Of denk je als de meeste mensen WTF! Ik zit helemaal niet te bellen en deze bon is onterecht _-:( ... ook al besef je dat je idd. met je telefoon in je hand zat en dat al strafbaar is.

Dan baal je toch gewoon dat je zo'n azijnpisser treft die een regel die bedoelt is om bellende mensen aan te pakken, lekker even gebruikt om jou het leven zuur te maken terwijl je helemaal niet aan het bellen was? (zo voelt dat dan iig even op dat moment :P )

gekvanfleur schreef:
Ik vind het trouwens ook heel vervelend dat de politie elke keer maar mij oppakt omdat ik steel...
Ik bedoel, ik kan toch zelf inschatten hoeveel geld die mensen hebben.
Ik doe niet gevaarlijk want ik overval ze niet
Ik weet gewoon dat ze rijk zat zijn en het geld kunnen missen.
Ik merk bij mijn collega inbrekers ook steeds meer de irritatie over de lange nachten in de cel, het slechte eten. Nee, dit doet het imago niet goed. :j

Ja je kan het ook prima in het belachelijke trekken en heel naïef denken dat er geen situaties zijn waarbij het helemaal niet raar is dat mensen zich een beetje "genaaid" voelen :P

Met stelen berokken je iemand schade, je bent iemand tot last. Prima dat je daarvoor bestraft wordt.
Rijd je door rood licht op een druk kruispunt: dan ben je gewoon een domme lül en moet je ook nodig bestraft worden.

Rij je 80 op een weg waar expres een bord van 60 staat omdat er ineens iemand uit een zijstraatje kan komen ofzo: heel goed dat je een bon krijgt :j

In alle gevallen waar je gevaarlijk bezig bent of iemand last van je heeft / kan hebben: niks meer dan terecht dat je op je donder krijgt door 1 of andere straf :j

Omdat het blijkbaar nodig is om het er steeds weer over te hebben, laten we even de weg uit mijn voorbeeld nemen, dat is deze, geen idee of dit zo werkt in een link? :)

https://www.google.nl/maps/place/3248+M ... c4208b8a13

Zo op beeld lijkt de weg ineens heel erg smal, in het echt is het zowat een landingsbaan :P

Vrijwel alle auto's rijden hier dus gewoon 80 en dan kan je elkaar prima passeren, totaal niks aan de hand. Geen enkele autorijder zal hier uit zichzelf 60 gaan rijden want je kruipt over de weg. Met 80 houd je eigenlijk nog in.

WIE heeft er last van als je hier 80 rijdt :?

WAT is het nut van een boete op die plek? Hinder je iemand? Heeft iemand er last van?
Want er moet toch minstens iets als gevaar, hinder, overlast ten grondslag liggen aan het uitdelen van een boete?

Of is het gewoon dat men iets achter de hand wil hebben om iemand (terecht!) een lesje te leren als die met 100 langs een fietser blaast hier op deze weg?

Het is niet zo dat er ineens fietsers uit het niets opduiken, die zie je al van verre dus wie doe je er kwaad mee als je dat hele stuk netjes rustig 80 rijdt, en een ruim stuk voor de fietser uitrolt naar een km of 50 per uur?

Lijkt me een veel gezelligere situatie voor alle partijen dan bestuurders die met hun tanden in hun stuur en 1 oog op de teller zich zitten te verbijten om maar vooral die 60 te blijven kruipen....en dan ook niet meer inhouden voor die fietser want het schiet al voor geen meter op zo voordat je eindelijk eens die weg uit bent :=

Dan sla je met je bekeuringen de plank toch mis voor de fietser, en bestuurders zitten tandenknarsend in de auto te denken dat het de schuld is van die k*t-agenten dat ze niet normaal kunnen rijden.

Of wat als ze een keer een kuil moeten graven op deze plek in de weg, en daar zetten ze aan beide kanten zo'n mobiel stoplicht voor dat automatisch een paar minuten op groen en een paar minuten op rood gaat.

Je kan overduidelijk een heel eind in de verte kijken, geen zijwegen, niks.
Er komt overduidelijk geen tegenligger aan.... en het licht springt op rood.

Ga je dan serieus elke keer braaf staan wachten, ook als dit een maand lang zo gaat? :=

Zijn jullie allemaal roomser dan de paus, dat het je niet stoort dat je niet gewoon netjes vlot door kunt rijden zonder ook maar iemand tot last te zijn....en dat je dan alsnog een prent kan krijgen :=

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:36

gekvanfleur schreef:
Conclusie: agenten moeten geen bonnen schrijven want dan vinden de burgers de agent geen toffe peer...irritaties enzo, want ik kan toch zelf wel inschatten wat gevaarlijk is en niet en een waarschuwing vind ik ook wel kunnen. het niveau stijgt. :Y)

Tja..

Ik heb een agent in de familie en maak dus wel het een en ander mee van dichtbij. Een verhaal heeft áltijd twee kanten en ja ze kunnen soms best ''vervelend" zijn maar goed.. ze zijn er niet voor niks.. En een boete voor te hard is nog altijd terecht, te hard is te hard. Simpel!

Ik heb zelf alleen maar goede ervaringen, super geholpen bij een (heftig) ongeluk. En als de buren weer lawaai maakte werd dit ook gelijk doorgegeven en doorgepakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 12:39

Dat is super ZJ, dan heb je echt het gevoel dat de politie er vóór je is en kijk je er toch veel leuker tegenaan +:)+

Ik vind het echt jammer dat dat bij mij en vele anderen door van die stomme flauwe akkefietjes / verhalen van anderen een beetje minder is geworden -O-

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:40

pmarena, ik ga er niet eens meer op in. Ik wens je veel sterkte met je 60/80 weg, je kruispunt en alle bekeuringen. Volgens mij is er al vaak genoeg uitgelegd wat de rol van de politie daar in is en wat de zin en onzin van dat soort bekeuringen is.

Shadow0, de zaken die jij hier aanhaalt worden intern echt wel behandeld. "Detournement de pouvoir", "ambtselastiek" etc. zijn zaken die gewoon aan bod komen op het werk en waar echt wel veel aandacht voor is. Binnen het ene korps misschien wat meer dan het andere, maar dat ligt ook aan de werkdruk, de manier van werken, etc. Een korps in Amsterdam kan je qua werk en werkdruk niet vergelijken met een korps in Limburg, logisch dus dat agenten daar dan ook anders te werk gaan. Verder blijf ik bij wat ik eerder zei: als je het niet eens bent met hoe je behandeld bent, dan moet je een klacht indienen. Anders verandert er nooit wat. Er is geen enkele agent die aan het eind van de werkdag binnenkomt bij zijn chef en zegt "Zo, ik heb vandaag eens lekker die neger aan de kant gezet omdat hij zwart was." Dus als je wil dat een chef wel die informatie heeft, moet je dat bij die chef kenbaar maken. Dan kan een agent die zijn boekje te buiten gaat worden aangepakt. Want uiteindelijk zijn het wel degelijk allemaal individuen die zich beroepen op ambtselastiek, op verschillende niveaus.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:42

Heb ook minder respect voor de politie- naar aanleiding van verhalen: ik sloeg met mijn wapenstok de ene helft van zijn hoofd in. Ze rijden zo maar zonder zwaailichten door rood, gaan bij het stoplicht voor rechts af staan en gaan dan als deze op groen gaat rechtdoor+over het fietspad=file ontlopen! Rijden altijd te hard doet en burger dat=prent, hun komen er mee weg! Waarom moet ik dan respect voor ze hebben? Waar hebben ze dat aan verdiend?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:44

joafan2003 schreef:
Heb ook minder respect voor de politie- naar aanleiding van verhalen: ik sloeg met mijn wapenstok de ene helft van zijn hoofd in. Ze rijden zo maar zonder zwaailichten door rood, gaan bij het stoplicht voor rechts af staan en gaan dan als deze op groen gaat rechtdoor+over het fietspad=file ontlopen! Rijden altijd te hard doet en burger dat=prent, hun komen er mee weg! Waarom moet ik dan respect voor ze hebben? Waar hebben ze dat aan verdiend?

Misschien moet je even een paar pagina's teruglezen, dan ben je een stuk wijzer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 12:46

De zin heb ik nog niet kunnen vinden voor specifieke situaties want daar wordt handig overheen gekletst :=
Maargoed het is ook niet voor niets dat die frustratie over zo'n onderwerp zo groot is :)

Misschien is de rode lijn wel gewoon dat agenten te veel gezeik meemaken waardoor ze snel over-reageren.

Zowel in onbenullig toepassen van regels, als in bepaalde gedragingen op een bepaalde manier bekijken waardoor mensen al snel verdacht lijken en je ze wellicht te snel behandelt als mensen met kwaad in de zin.

Ik ben blij dat er nog wel rondlopen die een beetje begrip voor de gewone burger op kunnen brengen en niet zo flauw doen bij zaken waar niemand last van heeft, maar jammer genoeg zijn het er niet meer :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-05-14 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:47

Houder los van het dashboard... Ehm...
Volgens mij lukt dat niet zomaar met een Parrot. En worden die houders nauwelijks nog gemaakt, omdat we tegenwoordig allemaal handsfree via bluetooth bellen. Een houder, zoals je die vroeger had is volgens mij ook praktisch niet los te krijgen...

Maar mocht het ongelooflijke gebeuren en ik een gevaarlijke situatie voorzien, ga ik de situatie niet nog onveiliger maken, maar dan stop ik wel even waar mogelijk. Zolang je blijft opletten in het verkeer hoef je niet plotseling op de rem. En zolang je niet plotseling op de rem hoeft, zal die houder niet meteen onder je gaspedaal liggen. Of heb jij laminaat in je auto liggen?

Ik denk ook niet dat wanneer je half onder het dashboard duikt tijdens het rijden, dat agenten je zullen aanhouden voor bellen in de auto.

Dus voor mij is de situatie die je schetst nogal onduidelijk.

De weg waar jij een bekeuring hebt gekregen, is duidelijk als een 60km weg belijnd. Jij wilde er 80 rijden en werd bekeurd. So what?
Ik rij op zulke wegen ook vaak harder dan 60, als ik dan wordt bekeurd heb ik dat aan mezelf te danken. Het is behoorlijk duidelijk dat je er maar 60 mag.

Wie heeft er last van als je daar 80 rijdt, wat het nut is van een boete op die plaats etc... Lees nog even de reactie van Winged...

Ik vraag me bij het lezen van jouw reacties, die ik zelf behoorlijk egocentrisch geformuleerd vind, oprecht af of je tegenwoordig je rijbewijs op eBay kan krijgen.
Je bent niet de enige in het verkeer pmarena!! Jij hebt geen uitzonderingspositie waardoor je andere regels opgelegd hebt gekregen door de wet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:52

Snadrem schreef:
Binnen het ene korps misschien wat meer dan het andere, maar dat ligt ook aan de werkdruk, de manier van werken, etc. Een korps in Amsterdam kan je qua werk en werkdruk niet vergelijken met een korps in Limburg, logisch dus dat agenten daar dan ook anders te werk gaan.

Juist dit soort volslagen niet-relevante en bagatelliserende opmerkingen wekken bij mij dus de indruk dat veel mensen bij de politie het echt niet snappen. Werkdruk is in de verste verte geen acceptabel excuus.

Citaat:
Verder blijf ik bij wat ik eerder zei: als je het niet eens bent met hoe je behandeld bent, dan moet je een klacht indienen. Anders verandert er nooit wat.

Dat alleen is al een zwaktebod. Dat blijf ik vinden. In de zorg, bij de politie... alsof je niet ook zonder klacht van een aantal dingen allang weet dat ze verkeerd zijn. Bij mijn vorige werk mocht ik gelukkig een proactieve houding aannemen. We konden wat doen met signalen voor ze geescaleerd waren tot een klacht. In de meeste gevallen komen die dingen namelijk niet uit de lucht vallen. Als je als organisatie zegt dat er niets verandert als er geen klachten komen, zeg je eigenlijk dat je zelf niets doet aan kwaliteitsbewaking. Dat reken ik een organisatie als de politie zwaar aan.

Citaat:
Er is geen enkele agent die aan het eind van de werkdag binnenkomt bij zijn chef en zegt "Zo, ik heb vandaag eens lekker die neger aan de kant gezet omdat hij zwart was." Dus als je wil dat een chef wel die informatie heeft, moet je dat bij die chef kenbaar maken.

1. de aanname is dat het aanhouden / staande houden / aanspreken een individuele actie was van een agent en niet gewoon iets wat als normaal beschouwd wordt binnen dat hele korps. Waarom denk je dat? (Deze aanname is een veelgebruikt excuus: alle fouten zijn incidenten, ze hebben niets met elkaar te maken en dus hoef je er ook niets structureel aan te doen.)

2. ik hoop toch dat een chef een heel ietsje meer inzicht heeft in groepsdynamiek en mensen dan het uitsluitend kunnen aanspreken van die situaties die je hier schetst. Juist ook de subtielere vormen moet je kunnen inschatten en kunnen bijsturen - en dat doe je trouwens meestal ook niet met berispingen. Misschien is ook dat wel tekenend voor een deel van de sfeer bij de politie: het idee dat het allemaal heel zwartwit is: overduidelijk bewezen misdragingen, gecombineerd met overduidelijke straffen. Maar zeker binnen de eigen organisatie is dat spel natuurlijk veel subtieler, en gaat het om houdingen, nonverbale communicatie en dat soort zaken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 12:56

Wat een heerlijk hooghartige reactie met mooie conclusies Janine, heel fijne manier van discussiëren +:)+

Enige in het verkeer...tjongejonge zeg als iemand rekening houdt met anderen ben ik het wel, pffft :')

Laten we het er maar op houden dat we totaal langs elkaar heen praten. Geen probleem verder maar ik vind het wel even goed zo, ik heb nog meer te doen dan steeds reageren op die reacties van overduidelijk niet welwillend lezen maar lekker zoeken naar een puntje dat je lekker negatief uit kan vergroten, goeiedag zeg.

Een beetje positiever benaderen en niet direct uitgaan van negatieve bedoelingen mag ook wel, is een stuk gezelliger ook op Bokt :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:56

Janine1990 schreef:
Je bent niet de enige in het verkeer pmarena!! Jij hebt geen uitzonderingspositie waardoor je andere regels opgelegd hebt gekregen door de wet.

En dat is het hem nou juist: veel mensen kijken niet verder dan hun eigen neus lang is en wanen zich wel in een uitzonderingspositie. Ze kennen hun eigen verhaal en hebben maar weinig begrip voor dat van een ander. Omdat ze het niet zo bedoeld hebben of niet zo ervaren hebben, en iedereen die er dan wat anders van vindt is een azijnpisser.

Gewoon even je auto ergens parkeren zonder iemand tot last te zijn: als we dat allemaal gingen doen, werd het een mooi zooitje. Dus terecht dat je daarvoor een bekeuring krijgt.

Een beetje harder rijden zonder iemand tot last te zijn: waarom jij wel en de rest niet? Gewoon een bekeuring. En je zou eens moeten zien wat die "slecht zoveel kilometer" voor verschil maakt in je remweg. Rij maar eens recht op een muur af met 20 of met 30 kilometer per uur, en pas op hetzelfde punt gaan remmen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:59

Shadow0, het is voor mij nu juist duidelijk dat jij zelf niets snapt van het werken bij de politie door dit soort opmerkingen als bagatelliserend aan te merken. Ik probeer verheldering te geven, ik probeer tips en inzichten te geven, maar dat zijn allemaal zaken die jij niet wilt horen. Ik heb nergens aangegeven dat de politie heilig is en ik durf hier gewoon toe te geven dat er fouten worden gemaakt, wat daar aan gedaan wordt en wat daar nog meer aan gedaan kan worden, maar kennelijk zijn dit allemaal dingen die jij niet wilt horen. Ik vraag me af wat je dan wel wilt horen.

Je bent van harte welkom op de werkvloer als je eens daadwerkelijk inzicht wilt vergaren.

Zo, en nu ga ik naar mijn werk. Veel plezier met de discussie :wave:
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 07-05-14 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

arabcarla

Iedereen heeft kritiek, en t gaat in hoofdzaak alleen maar om die k*t bekeuringen, of dat t ni terecht is dat je daar 60km moet rijden, nee t kan makkelijk 80km worden....
Jullie zouden eens moeten weten wat een agent nog meer doet, wat voor dingen hij mee maakt?
Als een agent weer bij een melding komt van huiselijk geweld... Of dat ze familieleden moeten vertellen dat er iemand is overleden.... Daarbij krijgt de politie vaak de schuld maar die bepalen de regels niet, jij hebt je aan je regels te houden... Doe je dat niet dan krijg je straf! Net zoals vroeger als je niet luisterde naar je papa of mama!! Daar heb je nu ook toch respect voor??

Als ik kijk naar wat een agent verdiend, schrik ik daar nogal van.... ik verdien nog meer met me 32 uur in een callcenter en ik zet me leven niet op t spel voor de burgers!!!!

joafan2003

Snadrem schreef:
joafan2003 schreef:

Misschien moet je even een paar pagina's teruglezen, dan ben je een stuk wijzer.

Heb ik ook gelezen, weet dat dit in veel gevallen niet zo is= van agenten die ik ken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:02

pmarena schreef:
Wat een heerlijk hooghartige reactie met mooie conclusies Janine, heel fijne manier van discussiëren +:)+

Enige in het verkeer...tjongejonge zeg als iemand rekening houdt met anderen ben ik het wel, pffft :')

Laten we het er maar op houden dat we totaal langs elkaar heen praten. Geen probleem verder maar ik vind het wel even goed zo, ik heb nog meer te doen dan steeds reageren op die reacties van overduidelijk niet welwillend lezen maar lekker zoeken naar een puntje dat je lekker negatief uit kan vergroten, goeiedag zeg.

Een beetje positiever benaderen en niet direct uitgaan van negatieve bedoelingen mag ook wel, is een stuk gezelliger ook op Bokt :)

Het is internet he... Ik ken jou niet buiten je reacties om.
Dus dan is het niet gek dat ik conclusies trek op basis van wat ik van jou weet. En aangezien je nogal doorzaagt over onschuldig 80 of 100 rijden op een 60km weg, en door rood licht rijden omdat het licht er toch voor niets staat... Ja, dan vraag ik me af hoe jij aan je rijbewijs bent gekomen. Die reacties getuigen in mijn ogen niet van bijster hoog niveau.

Ik snap ook niet waarom ik jou positiever moet benaderen. De gezelligheid op Bokt hangt niet af van mijn benadering naar jou toe. Die hangt af van wederzijdse benadering.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:09

Regels zijn regels en daar heb je je aan te houden. Die regels worden niet door de politie opgesteld, die moeten alleen maar handhaven. En uit ervaring in mijn werk weet ik dat Nederlanders verdraaid goed zijn in het uitrekken van die regels. Als de politie vandaag toestaat dat iemand, na correctie, 1 km te hard rijd op een 60 km weg, klagen ze over een half jaar steen en been omdat ze een boete hebben gekregen omdat ze "maar" 10 km te hard reden na correctie.
Ook de smoes dat iemand het nog nooit gedaan heeft komt minimaal 10 keer per dag voorbij. Daar zitten er behoorlijk wat tussen die liegen. Nederlanders moeten weer eens leren om de consequenties van hun eigen acties te aanvaarden ipv te zeiken op de mensen die er voor proberen te zorgen dat het nog een grotere zooi word in deze samenleving.
En ik kwam ergens een verhaal tegen van iemand die lang moest wachten op de politie terwijl het bureau dichtbij was. Ik ben zelf een keer mishandeld tijdens mijn werk. Het politiebureau lag tegenover het station, slechts 2 minuten lopen. Toch heb ik een kwartier moeten wachten voor ze er waren, de agenten waren namelijk druk bezig om een groep vuurwerkgooiende jongeren op te sporen dus waren niet op het bureau. Die vuurwerkgooiende jongeren hadden nu de mazzel dat agenten zichzelf niet in tweeën kunnen splitsen, mishandeling gaat voor. En de buurt waar die jongeren voor overlast zorgden maar klagen dat er niemand was.......

Winged

Re: Hebben jullie nog respect / waardering voor de politie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:45

Mbt die stoplichten: Ga daarvoor eens klagen bij Rijkswaterstaat of de gemeente. Zij gaan over die stoplichten namelijk. ;) Zelfde met de toegestane snelheid.

Als ik een boete krijg dan zou het waarschijnlijk wel terecht zijn. Ik rij regelmatig te hard en dat is gewoon stom. Klaar. Dingen waar je een boete voor krijgt ben je zélf verantwoordelijk voor.