Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BaileyMix schreef:Pim Fortuyn was natuurlijk ook geen heilige hè. Hij wíst dat zijn uitspraken emoties op zouden roepen, dat er ophef over zou komen. En tóch wilde hij koste wat kost zijn mening uiten zonder daarbij ook maar enigszins rekening te houden met andermans gevoelens. Prima, dat was hem goed recht, maar dan moet je ook niet verbaasd zijn als hij een keer de verkeerde 'triggert' en het gewoon klaar is.
Waarmee ik niet wil goedpraten wat van der Graaf heeft gedaan, maar volledig onbegrijpelijk is het nou ook weer niet. Dus hoe ik het zie, was het 'gewoon' een éénmalig doel, iemand die uitgeschakeld moest worden, en heeft hij geen intenties om in herhaling te vallen. En de consequenties voor die daad heeft hij ondervonden, nu is het tijd om verder te gaan.
Cowgirl schreef:Volkert van der G dacht daar op 6 mei toch heel anders over. Hij was op dat moment ook nog eens getrouwd en had een jonge dochter.
Hij heeft in de bosjes nog lang kunnen nadenken en uiteindelijk de keus genomen de trekker over te halen om iemand in koele bloede af te schieten.
Moet ik het dan afschuwelijk vinden dat zijn vrijheid is afgenomen?
Hij was volkomen toerekenings vatbaar en wist dondersgoed wat hij deed en wat de consequenties daarop zouden zijn.
Dani schreef:Dat leed neem je niet weg door een ander zwaarder te straffen. Sterker nog, dan kan je beter de straffen omlaag gooien en het geld wat je daarmee uitspaart investeren in betere voorzieningen voor de nabestaanden en slachtoffers. Ik vind wraak gewoon geen goed motief voor straf. Het levert zo ontzettend weinig op.
En ik zie ook echt wel dat bepaalde straffen stomweg te laag zijn, en dat is heel erg pijnlijk. Wraakzucht is niet goed, maar de straf moet wel in verhouding tot het misdrijf staan, en dat is niet altijd het geval. Maar goed, in elke beroepsgroep worden fouten gemaakt en rechters zijn daar geen uitzondering op. Overigens zijn er ook onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat burgers het vaak best eens zijn met de rechter als ze eenmaal alle feiten van een zaak kennen. Mensen baseren hun mening regelmatig puur op wat er in de media komt en dat is vaak maar een heel beperkt stukje van de beschikbare informatie.
Nikass zegt trouwens ook nog iets heel zinnigs: de pakkans vergroten is véél nuttiger dan hogere straffen uitdelen. Bijna niemand zal een misdrijf plegen als oom agent al bijna naast ze staat.
Furrow schreef:Ik vind het persoonlijk echt erg dat mensen het normaal vinden, als je iets verkondigd dat je koelbloedig afgeschoten kan worden.
Nikass schreef:Russel de duur van de gevangenisstraf is niet wat afschrikwekkend is en daardoor criminaliteit zou voorkomen. Het verminderen van de criminaliteit heeft te maken met de pakkans.
Inmiddels wordt er in het strafrecht al veel meer aandacht besteed aan de slachtoffers en dat zal alleen maar meer worden.
Natuurlijk is voor een kind dat zijn vader verliest 12 jaar niet genoeg. Maar voor dat kind is levenslang of de doodstraf ook niet genoeg - die wil ggewoon zijn vader terug.
russel schreef:Klopt ook, maar men wil als slachtoffer ook genoegdoening en dat mag straf wel bieden, het heet ook Straf...en straf moet het m.i. Wel zijn.
Als ik denk aan nu en 12 jaar geleden is dat voor mij geen periode waarin ik vind dat dat een groot deel van mijn leven heeft uitgemaakt, eerder een ogenblik en dat ogenblik was allesbehalve rooskleurig, maar achterom kijkend in een nu veel beter vaarwater toch een tijd die kort was, gelukkig..
12 jaar Amerikaanse gevangenis, of Thais, dat is een andere dimensie.......dan heb je Straf gehad...zelfs al was het maar 6 jaar....
geerke schreef:ik kan mij niet herinneren dat het nu zo schokkend was wat Pim verkondigde?
Ik vind het niet normaal dat als iemand iets zegt waar je het niet mee eens bent je die gewoon vermoord.
eldora1 schreef:Hij heeft iemand vermoord, nu is hij vrij.
En Binnen een paar weken weet iedereen waar hij zit.
Hij word sws vermoord. Daar durf ik een wedje op te leggen.
Die kan nooit meer een normaal leven terug krijgen.
russel schreef:Nikass schreef:Russel de duur van de gevangenisstraf is niet wat afschrikwekkend is en daardoor criminaliteit zou voorkomen. Het verminderen van de criminaliteit heeft te maken met de pakkans.
Inmiddels wordt er in het strafrecht al veel meer aandacht besteed aan de slachtoffers en dat zal alleen maar meer worden.
Natuurlijk is voor een kind dat zijn vader verliest 12 jaar niet genoeg. Maar voor dat kind is levenslang of de doodstraf ook niet genoeg - die wil ggewoon zijn vader terug.
Klopt ook, maar men wil als slachtoffer ook genoegdoening en dat mag straf wel bieden, het heet ook Straf...en straf moet het m.i. Wel zijn.
Als ik denk aan nu en 12 jaar geleden is dat voor mij geen periode waarin ik vind dat dat een groot deel van mijn leven heeft uitgemaakt, eerder een ogenblik en dat ogenblik was allesbehalve rooskleurig, maar achterom kijkend in een nu veel beter vaarwater toch een tijd die kort was, gelukkig..
12 jaar Amerikaanse gevangenis, of Thais, dat is een andere dimensie.......dan heb je Straf gehad...zelfs al was het maar 6 jaar....
geerke schreef:Als ik dat zou doen zou Bokt erg stil zijn
Wuis schreef:Ik vind het idioot dat een persoon die iemand bewust, zomaar vermoordt (dus geen noodweer), überhaupt weer vrij kan komen. Die straffen hier in Nederland slaan kant noch wal. Wat mij betreft sluiten ze zulke moordenaars levenslang op.