Volkert van der G. is vrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:22

Pim Fortuyn was natuurlijk ook geen heilige hè. Hij wíst dat zijn uitspraken emoties op zouden roepen, dat er ophef over zou komen. En tóch wilde hij koste wat kost zijn mening uiten zonder daarbij ook maar enigszins rekening te houden met andermans gevoelens. Prima, dat was hem goed recht, maar dan moet je ook niet verbaasd zijn als hij een keer de verkeerde 'triggert' en het gewoon klaar is.

Waarmee ik niet wil goedpraten wat van der Graaf heeft gedaan, maar volledig onbegrijpelijk is het nou ook weer niet. Dus hoe ik het zie, was het 'gewoon' een éénmalig doel, iemand die uitgeschakeld moest worden, en heeft hij geen intenties om in herhaling te vallen. En de consequenties voor die daad heeft hij ondervonden, nu is het tijd om verder te gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:27

BaileyMix schreef:
Pim Fortuyn was natuurlijk ook geen heilige hè. Hij wíst dat zijn uitspraken emoties op zouden roepen, dat er ophef over zou komen. En tóch wilde hij koste wat kost zijn mening uiten zonder daarbij ook maar enigszins rekening te houden met andermans gevoelens. Prima, dat was hem goed recht, maar dan moet je ook niet verbaasd zijn als hij een keer de verkeerde 'triggert' en het gewoon klaar is.

Waarmee ik niet wil goedpraten wat van der Graaf heeft gedaan, maar volledig onbegrijpelijk is het nou ook weer niet. Dus hoe ik het zie, was het 'gewoon' een éénmalig doel, iemand die uitgeschakeld moest worden, en heeft hij geen intenties om in herhaling te vallen. En de consequenties voor die daad heeft hij ondervonden, nu is het tijd om verder te gaan.

ik kan mij niet herinneren dat het nu zo schokkend was wat Pim verkondigde?
Ik vind het niet normaal dat als iemand iets zegt waar je het niet mee eens bent je die gewoon vermoord.
Als ik dat zou doen zou Bokt erg stil zijn :+

eldora1

Re: Volkert van der G. is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:30

Hij heeft iemand vermoord, nu is hij vrij.
En Binnen een paar weken weet iedereen waar hij zit.
Hij word sws vermoord. Daar durf ik een wedje op te leggen.
Die kan nooit meer een normaal leven terug krijgen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:31

Cowgirl schreef:
Volkert van der G dacht daar op 6 mei toch heel anders over. Hij was op dat moment ook nog eens getrouwd en had een jonge dochter.
Hij heeft in de bosjes nog lang kunnen nadenken en uiteindelijk de keus genomen de trekker over te halen om iemand in koele bloede af te schieten.
Moet ik het dan afschuwelijk vinden dat zijn vrijheid is afgenomen?
Hij was volkomen toerekenings vatbaar en wist dondersgoed wat hij deed en wat de consequenties daarop zouden zijn.

Wat is precies je punt? Hij heeft inderdaad besloten dat de dood van Pim hem meer waard was dan het risico op een lange celstraf. Dat maakt die straf nog niet minder ellendig, lijkt me? En ik vind het niet afschuwelijk dat zijn vrijheid is afgenomen, ik vind vrijheidsbeperkende straffen op zichzelf afschuwelijk zwaar. Dat moet je niet verwarren met 'onterecht' of 'zielig', want dat vind ik niet en ik zou dus zéker niet zeggen dat een ander dat 'moet' vinden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 14:41

Dani schreef:
Dat leed neem je niet weg door een ander zwaarder te straffen. Sterker nog, dan kan je beter de straffen omlaag gooien en het geld wat je daarmee uitspaart investeren in betere voorzieningen voor de nabestaanden en slachtoffers. Ik vind wraak gewoon geen goed motief voor straf. Het levert zo ontzettend weinig op.

En ik zie ook echt wel dat bepaalde straffen stomweg te laag zijn, en dat is heel erg pijnlijk. Wraakzucht is niet goed, maar de straf moet wel in verhouding tot het misdrijf staan, en dat is niet altijd het geval. Maar goed, in elke beroepsgroep worden fouten gemaakt en rechters zijn daar geen uitzondering op. Overigens zijn er ook onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat burgers het vaak best eens zijn met de rechter als ze eenmaal alle feiten van een zaak kennen. Mensen baseren hun mening regelmatig puur op wat er in de media komt en dat is vaak maar een heel beperkt stukje van de beschikbare informatie.

Nikass zegt trouwens ook nog iets heel zinnigs: de pakkans vergroten is véél nuttiger dan hogere straffen uitdelen. Bijna niemand zal een misdrijf plegen als oom agent al bijna naast ze staat.

Zo te zien hebben veel mensen de Quest van deze maand gelezen :D

Mwah, alles is al gezegd eigenlijk. Het is maar goed dat de familie niet de strafmaat bepaalt, want het zou toch wel erg naar dat ze er later achter zouden komen dat met het martelen en stenigen van de moordenaar van hun kind/partner/vader ze die persoon niet terug hebben gekregen. Erger nog: ze hebben een andere familie hetzelfde leed aangedaan.
Gelukkig hebben de mensen die het huidige rechtssysteem hebben bedacht dit al ingezien (waarschijnlijk uit de tijd dat het nog wel gebruikelijk was) en zijn we nu verstandiger :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:44

Ik vind het persoonlijk echt erg dat mensen het normaal vinden, als je iets verkondigd dat je koelbloedig afgeschoten kan worden. -O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 14:55

Dat vindt niemand normaal. Daarom heeft van der G 12 jaar vastgezeten en moet hij nog 6 jaar leven onder toezicht.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:58

Magrathea schreef:
Dat vindt niemand normaal. Daarom heeft van der G 12 jaar vastgezeten en moet hij nog 6 jaar leven onder toezicht.

Ik had het over de reactie van baileymix :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:12

Magrathea schreef:

Haha, betrapt :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:26

Furrow schreef:
Ik vind het persoonlijk echt erg dat mensen het normaal vinden, als je iets verkondigd dat je koelbloedig afgeschoten kan worden. -O-

Gelukkig vindt niemand dat ook normaal, want dit is namelijk niet wat ik zeg ;) Natuurlijk is het niet normaal, maar je wéét dat het kán gebeuren. Dat wist Pim Fortuyn ook, dat is een risico dat je neemt. Dat is sowieso een risico dat je neemt als je je mening verkondigt; Mensen gaan het niet met je eens zijn. Dat daar dan net iemand tussen zit die extreem reageert... De actie van van der Graaf was fout en niet goed te praten, maar de uitspraken van Fortuyn waren ook fout en niet goed te praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:47

Nikass schreef:
Russel de duur van de gevangenisstraf is niet wat afschrikwekkend is en daardoor criminaliteit zou voorkomen. Het verminderen van de criminaliteit heeft te maken met de pakkans.

Inmiddels wordt er in het strafrecht al veel meer aandacht besteed aan de slachtoffers en dat zal alleen maar meer worden.

Natuurlijk is voor een kind dat zijn vader verliest 12 jaar niet genoeg. Maar voor dat kind is levenslang of de doodstraf ook niet genoeg - die wil ggewoon zijn vader terug.

Klopt ook, maar men wil als slachtoffer ook genoegdoening en dat mag straf wel bieden, het heet ook Straf...en straf moet het m.i. Wel zijn.

Als ik denk aan nu en 12 jaar geleden is dat voor mij geen periode waarin ik vind dat dat een groot deel van mijn leven heeft uitgemaakt, eerder een ogenblik en dat ogenblik was allesbehalve rooskleurig, maar achterom kijkend in een nu veel beter vaarwater toch een tijd die kort was, gelukkig..

12 jaar Amerikaanse gevangenis, of Thais, dat is een andere dimensie.......dan heb je Straf gehad...zelfs al was het maar 6 jaar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:55

dani, straffen omlaag om geld te besparen voor de nabestaanden? Dan wordt het echt een jungle..

Gevangenen een schuld op leggen en daar voor laten werken, maar geen bankrekening, nee geld wordt doorgesluisd.... Genoeg werk wat vervalt door bezuiniging waar eerzame burgers de dupe van worden, werkgelegenheid voor begeleiders en controleurs, nog steeds kwalititeit daar waar gesubsidieerde banen verloren zijn..

Pim was aanstootgevend, maar niet zoals Wilders opruiend en haatvoedend zowel bij de voors als tegens...

Pim is gedood omdat hij niet tegen bont was.....had niets met zijn politieke uitingen te maken, maar een harde mening die hij als politicus publiekelijk uitdroeg, feitelijk mening van vrijheids uiting die geschonden werd.

Bont zit bij de high society die dat mooi vinden en kunnen betalen en hun status daarmee hoog houden....dar is pas aktie voeren, maar daar hoor je niets van, wel bij de fokkers, maar niet de afnemers..helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:03

Ik vind het idioot dat een persoon die iemand bewust, zomaar vermoordt (dus geen noodweer), überhaupt weer vrij kan komen. Die straffen hier in Nederland slaan kant noch wal. Wat mij betreft sluiten ze zulke moordenaars levenslang op.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:12

Want? Ook die personen moeten gewoon een tweede kans kunnen krijgen om te laten zien dat ze verandert zijn. Het uiteindelijke doel is immers dat ze weer mee kunnen draaien in de maatschappij. Iemand levenslang opsluiten terwijl hij/zij wel weer mee zou kúnnen draaien kan echt niet, dat recht heb jij niet, heb ik niet en heeft niemand. Alleen personen waarvan je zeker weet dat ze in de herhaling zullen vallen of waarbij echt iets ernstig psychisch fout zit (en dus niet meer in de maatschappij kunnen integreren) is levenslang gewoon nodig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 16:14

russel schreef:
Klopt ook, maar men wil als slachtoffer ook genoegdoening en dat mag straf wel bieden, het heet ook Straf...en straf moet het m.i. Wel zijn.

Als ik denk aan nu en 12 jaar geleden is dat voor mij geen periode waarin ik vind dat dat een groot deel van mijn leven heeft uitgemaakt, eerder een ogenblik en dat ogenblik was allesbehalve rooskleurig, maar achterom kijkend in een nu veel beter vaarwater toch een tijd die kort was, gelukkig..

12 jaar Amerikaanse gevangenis, of Thais, dat is een andere dimensie.......dan heb je Straf gehad...zelfs al was het maar 6 jaar....

Echt niet?

Het is toch wel een achtste van een gemiddeld mensenleven, een zesde van je volwassen leven...
Niet echt een tijd om banketstaaf over te doen :\
Zeker als je een jong kind hebt is 12 jaar missen echt heel veel. Heb je zelf kinderen? Of zijn er kinderen in je leven (nichtjes, kinderen van vrienden die je graag ziet enzo)? Moet je je eens voorstellen dat je 12 jaar uit hun leven zou missen.

12 jaar geleden was ik 10 jaar. Over 12 jaar ben ik 34. Ik zou er niet aan moeten denken om de komende 12 jaar uit mijn leven te missen.. Dat wordt de periode dat ik ga afstuderen, mijn eigen huis ga kopen, een eigen paard, honden, katten, kipjes... Het wordt een periode waarin ik mijn eigen leven ga opbouwen. En dat is dan maar een ogenblik? Ik moet er niet aan denken om de komende 12 jaar vast te zitten.

@Wuis, dat is nu eenmaal het rechtssysteem. Heb je je wel eens verdiept in de beweegredenen van de rechters, waarom bepaalde straffen worden opgelegd en niet meer of minder?

Interessant:
http://www.quest.nl/artikel/speel-nu-voor-rechter
Speel voor rechter :)
Diefstal was ik te mild voor, bij de belediging had ik hetzelfde en bij de scheiding was ik ook "te mild".

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:23

Leuk dat speel voor rechter :) Oordeelde alleen bij de belediging te soft, de rest hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:30

Ja maar ik ben een stukje ietsje ouder en dat kijkt dat anders... :D

Denk ook dat ik de gevolgen van zo een ernstige daad beter aan den lijven indenkbaar voelbaar kan beoordelen...valt mijn man weg, gaat het leven niet zomaar door....ben je 22 sta je nog aan het begin van heel je leven en is er nog van alles wat er op je deurmat kan komen.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:54

geerke schreef:
ik kan mij niet herinneren dat het nu zo schokkend was wat Pim verkondigde?
Ik vind het niet normaal dat als iemand iets zegt waar je het niet mee eens bent je die gewoon vermoord.

Kom.. We leven inmiddels in een heel ander tijdperk. We zijn inmiddels ook Wilders gewend, dus dan zou Pim idd tegenwoordig wel meevallen..

Dat laatste wordt hier verder ook niet beweerd. Na zijn moord en na dat van Theo is 'vrijheid van meningsuiting' een dus dergelijk groot goed geworden dat we ook daar op onze strepen staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:02

eldora1 schreef:
Hij heeft iemand vermoord, nu is hij vrij.
En Binnen een paar weken weet iedereen waar hij zit.
Hij word sws vermoord. Daar durf ik een wedje op te leggen.
Die kan nooit meer een normaal leven terug krijgen.

Ik hoop het niet, want dat zou net zo'n aanslag op de democratie zijn als de moord op Pim Fortuin.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:04

Dani schreef:
Magrathea schreef:

Haha, betrapt :D

Ik niet maar ik wordt nu wel nieuwsgierig!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:08

Het is een zeer interessant artikel, zoals ik al eerder zei. Volgens mij ligt het hier en daar nog in de winkel. Maar moet je wel snel zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:08

russel schreef:
Nikass schreef:
Russel de duur van de gevangenisstraf is niet wat afschrikwekkend is en daardoor criminaliteit zou voorkomen. Het verminderen van de criminaliteit heeft te maken met de pakkans.

Inmiddels wordt er in het strafrecht al veel meer aandacht besteed aan de slachtoffers en dat zal alleen maar meer worden.

Natuurlijk is voor een kind dat zijn vader verliest 12 jaar niet genoeg. Maar voor dat kind is levenslang of de doodstraf ook niet genoeg - die wil ggewoon zijn vader terug.

Straf als genoegdoening is idd nodig. Ik vind het ontnemen van de vrijheid echter voldoende en vind niet dat daders ook nog eens mishandeld of uitgehongerd moeten worden.

Sammie ik ga morgen kijken!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:13

geerke schreef:
Als ik dat zou doen zou Bokt erg stil zijn :+

:+

Sommige mensen verdienen een tweede kans en hij hoort daarbij vind ik. Hij heeft meer dan de helft van zijn straf al uitgezeten en moet zich nog 6 jaar lang elke week melden. Wat ik wel idioot vind is dat mensen hem iets aan willen doen. Hij heeft straf gehad en kan al amper normaal leven en dan zijn er ook nog mensen die zich eigenlijk naar zijn niveau verlagen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:14

Wuis schreef:
Ik vind het idioot dat een persoon die iemand bewust, zomaar vermoordt (dus geen noodweer), überhaupt weer vrij kan komen. Die straffen hier in Nederland slaan kant noch wal. Wat mij betreft sluiten ze zulke moordenaars levenslang op.

Noodweer is geen moord. Als je dat onderscheid al niet kan maken vraag ik me af in hoeverre je je er serieus in verdiept heb?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:27

Ik kan mij best voorstellen dat niet iedereen direct het (juridische) verschil snapt tussen moord, doodslag en dood door schuld :) En dan laat ik de ingewikkeldere termen die dood tot gevolg kunnen hebben maar even achterwege.

In de volksmond wordt het meestal op 1 hoop gegooid als moord :)