Sees schreef:En is DUS imo de consument de schuldige en niet WD.
En dus is het heel logisch dat WD de veehouder aanvalt en niet de consument

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sees schreef:Ik denk juist dat het goed is dat WD termen als plofkip gebruikt. Mensen moeten wakker geschud worden en schockeren helpt daarbij. En nogmaals, ik zie op de FB van WD óók dat ze positieve berichten posten over bepaalde bedrijven!
Sees schreef:Kinke, wat moeten ze dan? 16.5 miljoen NL aan gaan schrijven? Ze pakken oa supermarktketens aan en dat doen ze goed imo.
Ruitje, overheid niet, comsument ook niet maar als het 't enige zou zijn wat er omhande was.
no_ _a nou als je niet weet wat een plofkip is heb je wel onder een steen geleefd volgens mij? Jij vindt het oppervlakkig klinken, een ander doet het niets en weer een ander schudt het wakker. Nou dan heb je er al één gewonnen, toch?
no--a schreef:Ik doel dus ook niet op mensen die nog nooit van de term plofkip hebben gehoord (want veruit iedereen zal de term kennen en linken aan een van de afbeeldingen van wakker dier), maar zoals ik schreef bedoel ik dat veruit de meeste mensen de term kennen, maar eigenlijk helemaal geen feitelijke kennis hebben over de plofkip (wat houdt het precies in, hoe komt dit, wat zijn de voor en nadelen aan plofkip, vergelijking met andere soorten etc. etc.)
Dat het horen van de term plofkip veel mensen heeft wakker geschud, dat geloof ik zo.En het is mooi als het horen van deze term mensen ertoe aanzet om na te denken over wat ze eten en daar meer onderzoek naar te doen.
Helaas is het effect maar heel beperkt gebleven. Je zou het bijna kunnen vergelijken met de shockerende afbeeldingen/teksten op pakjes sigaretten; mensen zijn er een even van onder de indruk, maar vervolgens blijven ze het toch kopen. Kwestie van gewenning en te weinig interesse in wat we eten als je het mij vraagts
Sees schreef:maralyn schreef:Maar als elke boer naar 13 jarige leeftijd zou gaan streven, heb je al een stuk minder kalveren, ruimte en geld nodig toch?
Nou ja je blijft kalveren nodig hebben voor de lactatie van de koe...
Magrathea schreef:Vraagje voor de boeren of bekenden met boeren: als jij als boer de zaakjes goed op orde hebt, dan moet je toch juist blij zijn dat WD de veehouders aanvalt die het slecht doen?
(Hoewel ik nog steeds niet begrijp hoe veehouders zich direct aangevallen voelen middels de WD commercials... Ik kan me ook persoonlijk aangevallen voelen door een hoop dingen, maar zolang ik me er niet door aangesproken voel hoeft dit niet. Maar goed, laten we die kwestie vooral in het midden laten, daar worden we het niet over eens vrees ik)
no--a schreef:@Magrathea:
Wat ik vaak heb gehoord van boeren is dat ze het met name jammer vinden dat WD zo'n verschrikkelijk eenzijdig beeld schetst:
Kijk dit is een kip en deze kip staat op een scharrelbedrijf, zie je hoeveel kippen er omheen staan en zie je op hoe weinig ruimte ze staan (*foto van de volle kant van een kippenschuur*)? Zielig he. Maar dat is bij alle scharrelbedrijven zo. Dus koop maar geen kip van zo'n bedrijf. (om het even overdreven neer te zetten)
Dat het op veruit het grootste deel van de scharrelbedrijven een stuk netter geregeld is zal Wakker Dier een worst wezen als je het de boeren vraagt. Maar nu zitten zij er dus wel mee dat mensen een stuk kipfilet van hun bedrijf misschien associëren met ontzettend veel dierenleed; en hoe kom je van dat beeld af zonder geld en middelen (waar WD dus wel over beschikt).
Hoor ook van veel boeren dat ze het jammer vinden dat als ze een goed initiatief tonen (hun dieren iets extra's geven, op een speciale manier werken, proberen hun dieren zoveel mogelijk te stimuleren), hier van WD uit vrijwel geen enkele interesse in is.
Bedrijven die een compleet nieuw systeem van het houden van dieren opzetten; je moet WD bijna smeken om langs te komen.
Ik denk dus ook niet dat het bij (veruit de meeste) de boeren gaat om 'oh ik doe ook iets fout, dus die reclame is ook op mij van betrekking'-aangevallen gaat, maar meer om 'dit schetst een verkeerd beeld van wat wij doen'-aangevallen. Boeren hebben het gevoel dat ze zich moeten verdedigen voor een zaak die (in hun en mijn ogen) verkeerd weergegeven wordt.
Dat er een organisatie is die zich inzet voor het bestrijden van dierenleed, dat zullen alle boeren alleen maar goed vinden. Maar als zo'n organisatie zo te werk gaat als wakker dier, dan kan ik me goed voorstellen dat de boeren daar niets mee hebben.
Lange lap tekst, maar hoop dat het zo iets duidelijker is.
juval schreef:ze roepen moord en brand als een veehouder geboortehulpmiddelen gebruikt (wat alleen in het belang van de gezondheid van koe en kalf is). Ze bemoeien zich met dingen waar ze geen verstand van hebben.
dat is een beetje mijn probleem.
Sees schreef:Maralyn, ik ben op oa een aantal varkensboerderijen geweest en nogmaals, de situatie was écht om te huilen. Er is meer dierenleed in NL zelf dan je denkt. En heus niet per se bij de boeren want het vee is hun brood. Maar ik ben op genoeg boerderijen geweest waar dieren niet de juiste behandeling kregen, weinig tot geen ruimte hadden e.d.
Mijn DA heeft mij toch weten te vertellen dat ook koeien geen zachte mest zouden moeten hebben maar dat door oa de voeding die ze krijgen, de mest zacht wordt.
Juval, meen je nou serieus dat er nog mensen zijn die niet weten dat er geen legbatterijen meer in NL bestaan? Kistkalveren oké, dat is nog niet zó lang geleden maar legbatterijen...? Maar goed, dan nog, als mensen door het werk van WD gaat nadenken is dat toch al 100% winst?
Ik denk wel degelijk dat er mensen bij WD zitten die verstand van zaken hebben hoor maar mensen die zich gedupeerd voelen zullen dat natuurlijk nooit zo zien. En nógmaals, ik betreur het ten zeerste (en begrijp het ergens ook wel) dat sommige boeren het zo voelen.