Wakker Dier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Wakker Dier?

Heel goed dat dit bestaat! Iedereen zou veganist moeten worden!
27 (10%)
Goed dat er aandacht aan besteed word, maar veganist of vegetarier worden gaat te ver.
30 (11%)
Ontzettend overdreven gedoe. Wat mij betreft doeken ze de hele organisatie op!
72 (28%)
Het is goed dat ze er zijn, maar ze zouden met meer realistische en doordachte uitspraken moeten komen.
125 (49%)

Totaal aantal stemmen: 254

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:04

Sees schreef:
En is DUS imo de consument de schuldige en niet WD :o.

En dus is het heel logisch dat WD de veehouder aanvalt en niet de consument :?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:12

http://www.animalfreedom.org/paginas/in ... oeien.html

Uit de tabel blijkt dat als Nederland de intensieve rundveehouderij omturnt tot biologische rundveehouderijen met als doel alleen de nationale behoefte aan rundvlees en melk te dekken, zonder vlees uit te voeren en wanneer de rundveehouders per stal minder dieren houden en het melkvee twee keer zo lang laten leven (minder uitmelken), dat dan de veestapel met 65-75% zou kunnen krimpen.
Drempel in de omschakeling vormen de enorme investeringen die boeren in de intensieve veehouderij hebben gedaan: een schuld van ƒ1.000.000 is vrij normaal. Ook internationale afspraken over vrije export maken het moeilijk om in- en exportbeperkingen in te voeren.

Volgens mij is het juiste stappenplan dan het volgende:
* Nederland stelt in en exportbeperkingen in
* Boeren krijgen een deel van hun investeringen terug/word kwijtgescholden
* Alle dieren een beter leven

Hebben we ineens het probleem opgelost. Onee wacht, want voor deel 1 en 2 heb je geld nodig, en dat vind de overheid en de consument niet zo leuk :')

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:13

Sees schreef:
Ik denk juist dat het goed is dat WD termen als plofkip gebruikt :j. Mensen moeten wakker geschud worden en schockeren helpt daarbij. En nogmaals, ik zie op de FB van WD óók dat ze positieve berichten posten over bepaalde bedrijven!

Snap dat ze mensen willen schockeren, maar ik vind een term zoals plofkip gelijk zo oppervlakkig klinken. Ik denk dat veruit 99% van de mensen niet precies weet wat een plofkip inhoudt en wat nou feitelijk de verschillen in zijn qua cijfers tussen een 'plofkip' en een kip die gehouden is in een minder intensief systeem.

Zag iemand hierboven posten dat wakker dier als één van zijn doelen stelt 'het stimuleren van mens-, dier- en natuurvriendelijke veeteelt. Daar hebben ze een lastige combinatie gekozen; produceren met het oog op meer dierenwelzijn zorgt vaak voor een grotere milieubelasting...

En ja, Nederland produceert ruim voldoende vlees voor eigen consumptie.
Er wordt jaarlijks zo'n 2.5 miljoen ton vlees geproduceerd in Nederland, Nederlanders hebben een jaarlijks vleesverbruik van zo'n 85 kilo (dit is inclusief verwerkingsproducten van vlees, dus ook de delen van een dier die niet direct opgegeten worden). Uitgaande van 17 miljoen inwoners (ruim genomen) komen we uit op een beschikbare hoeveelheid vlees van ruim 147 kilo per capita.
Dus met de huidige productie kunnen we alle Nederlanders van vlees voorzien én blijven exporteren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:39

Kinke, wat moeten ze dan? 16.5 miljoen NL aan gaan schrijven :') ? Ze pakken oa supermarktketens aan en dat doen ze goed imo.

Ruitje, overheid niet, comsument ook niet maar als het 't enige zou zijn wat er omhande was.

no_ _a nou als je niet weet wat een plofkip is heb je wel onder een steen geleefd volgens mij :o ? Jij vindt het oppervlakkig klinken, een ander doet het niets en weer een ander schudt het wakker. Nou dan heb je er al één gewonnen, toch?

Kinke

Re: Wakker Dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:41

waarom niet? Ze hebben tenslotte een enorme hoeveelheid geld gekregen van de Postcodeloterij. Lijkt me een fluitje van een cent om een reclamefilmpje te maken waar je de consument persoonlijk aanspreekt.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:31

Sees schreef:
Kinke, wat moeten ze dan? 16.5 miljoen NL aan gaan schrijven :') ? Ze pakken oa supermarktketens aan en dat doen ze goed imo.

Ruitje, overheid niet, comsument ook niet maar als het 't enige zou zijn wat er omhande was.

no_ _a nou als je niet weet wat een plofkip is heb je wel onder een steen geleefd volgens mij :o ? Jij vindt het oppervlakkig klinken, een ander doet het niets en weer een ander schudt het wakker. Nou dan heb je er al één gewonnen, toch?

Ik doel dus ook niet op mensen die nog nooit van de term plofkip hebben gehoord (want veruit iedereen zal de term kennen en linken aan een van de afbeeldingen van wakker dier), maar zoals ik schreef bedoel ik dat veruit de meeste mensen de term kennen, maar eigenlijk helemaal geen feitelijke kennis hebben over de plofkip (wat houdt het precies in, hoe komt dit, wat zijn de voor en nadelen aan plofkip, vergelijking met andere soorten etc. etc.) ;)

Dat het horen van de term plofkip veel mensen heeft wakker geschud, dat geloof ik zo.En het is mooi als het horen van deze term mensen ertoe aanzet om na te denken over wat ze eten en daar meer onderzoek naar te doen.
Helaas is het effect maar heel beperkt gebleven. Je zou het bijna kunnen vergelijken met de shockerende afbeeldingen/teksten op pakjes sigaretten; mensen zijn er een even van onder de indruk, maar vervolgens blijven ze het toch kopen. Kwestie van gewenning en te weinig interesse in wat we eten als je het mij vraagts :n

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:34

Over melkveehouderijen.

Melkveehouders zijn steeds meer bezig met de welzijn van het dier.
Niet alleen qua huisvesting, maar ook van het sterkheid van het ras.
Als het buiten modderig is en drassig, is de kans op klauwproblemen het grootst.

Boeren kijken steeds meer naar de levensduur van de koe, zodat ze minder hoeven te fokken.
Waardoor ze daardoor zelf ook minder kosten hebben. En de koeien zo lang mogelijk mee kunnen.

En wat is eigenlijk precies "uitmelken" van een koe?

Ik ken een boer, met een Hannover x MRIJ x Zweedsroodbonte koe, van op dit moment 13 jaar oud, die op dit moment dragend is, geeft misschien niet zoveel krachtig veel melk meer.
Voor een melkkoe, is dat echt een hele hoge leeftijd. Natuurlijk kunnen koeien die niet elk jaar dragen veel ouder worden...
Maar als elke boer naar 13 jarige leeftijd zou gaan streven, heb je al een stuk minder kalveren, ruimte en geld nodig toch?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:24

no--a schreef:
Ik doel dus ook niet op mensen die nog nooit van de term plofkip hebben gehoord (want veruit iedereen zal de term kennen en linken aan een van de afbeeldingen van wakker dier), maar zoals ik schreef bedoel ik dat veruit de meeste mensen de term kennen, maar eigenlijk helemaal geen feitelijke kennis hebben over de plofkip (wat houdt het precies in, hoe komt dit, wat zijn de voor en nadelen aan plofkip, vergelijking met andere soorten etc. etc.) ;)

Dat het horen van de term plofkip veel mensen heeft wakker geschud, dat geloof ik zo.En het is mooi als het horen van deze term mensen ertoe aanzet om na te denken over wat ze eten en daar meer onderzoek naar te doen.
Helaas is het effect maar heel beperkt gebleven. Je zou het bijna kunnen vergelijken met de shockerende afbeeldingen/teksten op pakjes sigaretten; mensen zijn er een even van onder de indruk, maar vervolgens blijven ze het toch kopen. Kwestie van gewenning en te weinig interesse in wat we eten als je het mij vraagts :n

Ik denk nog steeds dat mensen wel een beter beeld hebben gekregen van de plofkip en wat het precies inhoudt door de acties van WD :o. Dat veel mensen niet weten dat veel scharrelkippen het niet beter hebben dan kippen in de legbatterij bijvoorbeeld geeft helaas inderdaad aan dat je ons mensen alles voor moet kauwen omdat er slechts een handjevol uit zichzelf verder kijkt dan de spreekwoordelijke neus lang is. Tóch hebben veel supermarkten de plofkip al uit de supermarkt gehaald en dat is top!!

Ook heeft WD een hoop betekent voor het varkensvlees dat gebruikt wordt in grote foodketens, zo klein is het effect dus niet lijkt me ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:25

maralyn schreef:
Maar als elke boer naar 13 jarige leeftijd zou gaan streven, heb je al een stuk minder kalveren, ruimte en geld nodig toch?

Nou ja je blijft kalveren nodig hebben voor de lactatie van de koe...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:33

Sees schreef:
maralyn schreef:

Nou ja je blijft kalveren nodig hebben voor de lactatie van de koe...

Ja... klopt...

En dan na denkend over dat het melk quotum er af gaat....

Maar niet te vergeten, dat steeds meer koeien, door de juiste omstandigheden meer melk gaan geven.
Op den duur, zou je dus kunnen gaan snijden.
Toevallig weet ik, dat de meeste boeren dat nu al doen.
Gemiddelde sterfte percentage brengt dat niet omhoog, maar de rotte appels gaan er wel tussenuit.
De gezonde koeien blijven over...

Maar zo ook over de paardenhouderij. En zijn zoveel paarden die voor niks worden aangeboden, waarbij een simpele ziel een paard kan kopen en als grasmaaier en knuffelhobby in zijn achtertuin houdt.
Hoeven worden niet gechecked, DA komt er nooit bij.
Kan wakker dier zich daar ook niet een beetje meer mee bezig houden?

Of het zoveel gefokte konijn, omdat "een nestje" so leuk is? so schattig (glunder glunder oogjes)

Of weer een nest met kittens in de glascontainer wordt gedumpt?

Natuurlijk, vlees uit de winkel kopen, wat niet correct gehouden wordt is ook niet goed.
Maar die andere dieren waar eigenlijk niet de boeren maar juist de consumenten voor zorgen?

Niet gericht op jou Sees, gewoon een vraag die door mijn hoofd speelt en ik gewoon op typ.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:42

Maralyn, ik snap op zich de frustratie dat het líjkt alsof WD zich alleen bezig houdt met de veehouderij. Ik denk alleen dat WD zich ook wel met andere (kleinere) projecten bezighoudt maar dat de intensieve veehouderij breed uitgemeten wordt in de media (en door WD) en de andere projecten zich dus meer op de achtergrond afspelen.
Daarnaast denk ik dat WD ook niet alles tegelijk goed kan aanpakken. Beter één project met de beschikbare middelen dan 10 dingen half.
En als laatste andere dieren kunnen ook sneu zijn, ja klopt maar dat is toch geen argument om de eventuele verkeerde dingen van de intensieve veehouderij niet aan te pakken?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:47

Verkeerde dingen van intensieve veehouderijen moeten aangepakt worden.
Absoluut...
Wel vind ik, dat wakker dier zich er ook mee in bezig moet houden, dat die financiën daar niet toe leiden.
Ik vind het dus goed, dat ze de campagnes maken, daardoor wij mensen bewuster er van worden.
Maar dat betekend niet, dat het over de rug van onze boeren moet gaan, vind ik.

Niet vergeten, dat er vaak genoeg beelden te zien zijn, van stervende kippen, varkens die zo dicht op elkaar zitten, met een foto, waarvan je alleen de biggen ziet, het kan ook ingezoomd zijn, en vaak is dat het ook. Of de vertekende beeld van melkveehouderijen waarvan beweerd wordt te veel antibiotica wordt gebruikt. Terwijl dit juist uit den boze is.
Als er antibiotica, of mastitisremmers of droogzetters wordt gevonden in de tank, kan de boer zijn hele tank in de mestput leeg gooien. Krijgt de beste man een boete, en kan hij zijn melktank reinigen.
Weg geld.

Dus wat dat betreft, mag wakker dier DAT ook wel laten horen en zien, en dat wordt te weinig gebruikt, vind ik.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:55

Wakker dier richt zich inderdaad niet op hobbydieren, maar op de veehouderij. Voor hobbydieren zullen wel weer andere instanties zijn.. dierenbescherming oid.

ik weet wel dat onze koeien meer binnenruimte hebben en meer buiten komen en meer sociale contacten hebben dan het gemiddelde paard in Nederland waarvan de meesten (in de randstad) 23 uur per dag in een stal van 3,5 x 3,5 moeten leven. Maar goed, daar gaat deze discussie niet over. :)

verbetering van het ras zijn boeren al lang mee bezig, langere levensduur en gezondere beesten is voor iedereen beter.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:59

Maralyn, ik snap je punt hoor, echt. Alleen er zullen altijd gedupeerden zijn. Ik zou ook niet zo goed weten hoe WD toch het werk zou kunnen doen zonder sommige partijen in een kwaad daglicht te stellen. Hm, moeilijke kwestie...

Hoe ingezoomd een foto ook is, de omstandigheden van de dieren kun je wel aflezen van een foto. En ik ben op verschillende varkenshouderijen geweest en de omstandigheden van die dieren vond ik echt dieptriest ;(. Neemt niet weg dat er ook varkensboeren zijn die hun zaken wèl goed voor elkaar hebben.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:11

Ik heb dan een halfjaar stage gelopen op een vleeskippenhouderij, waar de naam BOFkip hoog staat.
Dit betekend dat de kippen meer ruimte hebben. Maar toch zie je dat kippen vaak dicht bij elkaar gaan zitten.
Alles bij elkaar, op het laatste puntje van de tijd, voor ze weg gaan, hadden ze nog dik 1/3 ruimte van de hele stal over.

Ook een varkenshouderij ben ik bekend mee gemaakt.
Maximaal 8 biggen per plaats. Alle biggen moeten droog kunnen liggen, en de roosters moeten open kunnen blijven (de biggen liggen dus schoon) op 3 verschillende plaatsen per hok. (praat je over 500 hokken) is er afleidingsmatheriaal. Dit is een ruwvoerblok, een rubberen bal aan een ketting en touw waar aan ze kunnen knagen.
Je kon echt zien, dat de dieren daar elkaar ook niet aan vielen.
Elke maand kwam er zon man langs, die keek naar de welzijn van de dieren. Nam monsters van het voer, en bracht het bij de boer in kaart.
De dieren kregen voornamelijk melk, maïs, brok en patat.... Patat? Ja... Wat Aviko niet meer nodig had, of een zakje was geknapt, kwam in een speciale container.
Dus ook met deze varkenshouderij, geen rare andere dingen, zoals WD af en toe beweerd.

Als WD nu er over na zou denken, om 2 verschillende bedrijfen in hun commercials te laten zien, met een goed voorbeeld hoe het kan, dat het meer kost, maar de dieren het beter hebben, en de minder goede, dat als ze juist dat beter vlees kopen, dat die boeren het ook beter kunnen maken, lijkt mij het al anders over komen.

Tuurlijk, het is wat de consument wil zien... Maar elke keer het negatieve beeld, waar mensen een smerige nasmaak van in de mond krijgen is ook niet best. Dan komen er woorden voor als "WD wil dat we allemaal veganisten gaan worden" en die reacties, kan ik ook wel begrijpen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:22

Vraagje voor de boeren of bekenden met boeren: als jij als boer de zaakjes goed op orde hebt, dan moet je toch juist blij zijn dat WD de veehouders aanvalt die het slecht doen?

(Hoewel ik nog steeds niet begrijp hoe veehouders zich direct aangevallen voelen middels de WD commercials... Ik kan me ook persoonlijk aangevallen voelen door een hoop dingen, maar zolang ik me er niet door aangesproken voel hoeft dit niet. Maar goed, laten we die kwestie vooral in het midden laten, daar worden we het niet over eens vrees ik)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:28

omdat WD een beeld schetst van boeren in Nederland wat (imo) niet klopt, ze komen met zielige foto's en filmpjes van misstanden uit het buitenland om de '(onwetende) consumenten te laten geloven dat de boeren in Nederland slecht voor hun dieren zijn. Legbatterijen en kistkalveren zijn al lang niet meer, maar veel consumenten weten dat niet.

ze roepen moord en brand als een veehouder geboortehulpmiddelen gebruikt (wat alleen in het belang van de gezondheid van koe en kalf is). Ze bemoeien zich met dingen waar ze geen verstand van hebben.
dat is een beetje mijn probleem. :)

tuurlijk weet ik beter en hebben wij het op het bedrijf goed in orde, maar het gaat om de meningsvorming van heel veel mensen die dus dingen wijs gemaakt worden wat niet klopt. Het feit dat boeren zich moeten gaan verdedigen voor de manier waarop ze werken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:31

Magrathea schreef:
Vraagje voor de boeren of bekenden met boeren: als jij als boer de zaakjes goed op orde hebt, dan moet je toch juist blij zijn dat WD de veehouders aanvalt die het slecht doen?

(Hoewel ik nog steeds niet begrijp hoe veehouders zich direct aangevallen voelen middels de WD commercials... Ik kan me ook persoonlijk aangevallen voelen door een hoop dingen, maar zolang ik me er niet door aangesproken voel hoeft dit niet. Maar goed, laten we die kwestie vooral in het midden laten, daar worden we het niet over eens vrees ik)

Melkveehouders laten hun koeien niet lang genoeg buiten....!!!

Ik als stagiaire die graag tussen de koeien loop denk: Ja hallow... Euwm, ooit eens het gras en ondergrond van dichtbij bekeken? Gaan jullie voor het geld zorgen, dat de ondergrond als idealen kan worden gemaakt? En hoe willen jullie dat doen dan? Koeienpoep is zacht, en zou je een paddock maken met betegeling, dan drijft daar poep overheen? Niet goed voor het millieu, dan begint de staat daar weer over te zeuren.
En dat denk je van de hoeveelheid Natrium wat in de grond komt door koeienpoep. Ook dat moeten wij als boer bekostigen? Ja wakker dier.... Wees eens redelijk en denk eens na?
Wij WILLEN de koeien wel langer buiten doen, maar het lijkt wel alsof de staat daar een beetje op tegen is.

Ff als voorbeeld.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:42

@Magrathea:
Wat ik vaak heb gehoord van boeren is dat ze het met name jammer vinden dat WD zo'n verschrikkelijk eenzijdig beeld schetst:
Kijk dit is een kip en deze kip staat op een scharrelbedrijf, zie je hoeveel kippen er omheen staan en zie je op hoe weinig ruimte ze staan (*foto van de volle kant van een kippenschuur*)? Zielig he. Maar dat is bij alle scharrelbedrijven zo. Dus koop maar geen kip van zo'n bedrijf. (om het even overdreven neer te zetten)
Dat het op veruit het grootste deel van de scharrelbedrijven een stuk netter geregeld is zal Wakker Dier een worst wezen als je het de boeren vraagt. Maar nu zitten zij er dus wel mee dat mensen een stuk kipfilet van hun bedrijf misschien associëren met ontzettend veel dierenleed; en hoe kom je van dat beeld af zonder geld en middelen (waar WD dus wel over beschikt).

Hoor ook van veel boeren dat ze het jammer vinden dat als ze een goed initiatief tonen (hun dieren iets extra's geven, op een speciale manier werken, proberen hun dieren zoveel mogelijk te stimuleren), hier van WD uit vrijwel geen enkele interesse in is.
Bedrijven die een compleet nieuw systeem van het houden van dieren opzetten; je moet WD bijna smeken om langs te komen.

Ik denk dus ook niet dat het bij (veruit de meeste) de boeren gaat om 'oh ik doe ook iets fout, dus die reclame is ook op mij van betrekking'-aangevallen gaat, maar meer om 'dit schetst een verkeerd beeld van wat wij doen'-aangevallen. Boeren hebben het gevoel dat ze zich moeten verdedigen voor een zaak die (in hun en mijn ogen) verkeerd weergegeven wordt.

Dat er een organisatie is die zich inzet voor het bestrijden van dierenleed, dat zullen alle boeren alleen maar goed vinden. Maar als zo'n organisatie zo te werk gaat als wakker dier, dan kan ik me goed voorstellen dat de boeren daar niets mee hebben.

Lange lap tekst, maar hoop dat het zo iets duidelijker is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:44

no--a schreef:
@Magrathea:
Wat ik vaak heb gehoord van boeren is dat ze het met name jammer vinden dat WD zo'n verschrikkelijk eenzijdig beeld schetst:
Kijk dit is een kip en deze kip staat op een scharrelbedrijf, zie je hoeveel kippen er omheen staan en zie je op hoe weinig ruimte ze staan (*foto van de volle kant van een kippenschuur*)? Zielig he. Maar dat is bij alle scharrelbedrijven zo. Dus koop maar geen kip van zo'n bedrijf. (om het even overdreven neer te zetten)
Dat het op veruit het grootste deel van de scharrelbedrijven een stuk netter geregeld is zal Wakker Dier een worst wezen als je het de boeren vraagt. Maar nu zitten zij er dus wel mee dat mensen een stuk kipfilet van hun bedrijf misschien associëren met ontzettend veel dierenleed; en hoe kom je van dat beeld af zonder geld en middelen (waar WD dus wel over beschikt).

Hoor ook van veel boeren dat ze het jammer vinden dat als ze een goed initiatief tonen (hun dieren iets extra's geven, op een speciale manier werken, proberen hun dieren zoveel mogelijk te stimuleren), hier van WD uit vrijwel geen enkele interesse in is.
Bedrijven die een compleet nieuw systeem van het houden van dieren opzetten; je moet WD bijna smeken om langs te komen.

Ik denk dus ook niet dat het bij (veruit de meeste) de boeren gaat om 'oh ik doe ook iets fout, dus die reclame is ook op mij van betrekking'-aangevallen gaat, maar meer om 'dit schetst een verkeerd beeld van wat wij doen'-aangevallen. Boeren hebben het gevoel dat ze zich moeten verdedigen voor een zaak die (in hun en mijn ogen) verkeerd weergegeven wordt.

Dat er een organisatie is die zich inzet voor het bestrijden van dierenleed, dat zullen alle boeren alleen maar goed vinden. Maar als zo'n organisatie zo te werk gaat als wakker dier, dan kan ik me goed voorstellen dat de boeren daar niets mee hebben.

Lange lap tekst, maar hoop dat het zo iets duidelijker is.

Wauw, zo wilde ik het ook schrijven, maar ik kreeg het niet uit de vingers. Maar zo denken boeren inderdaad er wel over.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:51

juval schreef:
ze roepen moord en brand als een veehouder geboortehulpmiddelen gebruikt (wat alleen in het belang van de gezondheid van koe en kalf is). Ze bemoeien zich met dingen waar ze geen verstand van hebben.
dat is een beetje mijn probleem. :)

Misschien zou dat probleem kleiner worden wanneer je toch nog iets beter zou lezen. WD is niet tegen de geboortekrik en is dat ook nooit geweest. De hele actie was gericht op de wet die de inzet van krachtwerktuigen voor veeverlossing verbood, maar niet werd gehandhaafd omdat in die wet alle hulpmiddelen over één kam werden geschoren. Dus de geboortekrik was wettelijk net zo verboden als met een tractor met lier aan een kalf trekken. Recent las ik in Boerderij Vandaag dat de wet is aangepast en dat de geboortekrik nu gewoon legaal is.

Als je beweert dat WD zich bemoeit met dingen waar ze geen verstand van hebben, is het misschien wel handig om te zorgen dat je zelf ten minsten verstand hebt van wat WD nou echt beweert en wil.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:07

Sees schreef:
Tóch hebben veel supermarkten de plofkip al uit de supermarkt gehaald en dat is top!!

Welke dan?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:49

Maralyn, ik ben op oa een aantal varkensboerderijen geweest en nogmaals, de situatie was écht om te huilen ;(. Er is meer dierenleed in NL zelf dan je denkt. En heus niet per se bij de boeren want het vee is hun brood. Maar ik ben op genoeg boerderijen geweest waar dieren niet de juiste behandeling kregen, weinig tot geen ruimte hadden e.d.

Mijn DA heeft mij toch weten te vertellen dat ook koeien geen zachte mest zouden moeten hebben maar dat door oa de voeding die ze krijgen, de mest zacht wordt :o.

Juval, meen je nou serieus dat er nog mensen zijn die niet weten dat er geen legbatterijen meer in NL bestaan? Kistkalveren oké, dat is nog niet zó lang geleden maar legbatterijen...? Maar goed, dan nog, als mensen door het werk van WD gaat nadenken is dat toch al 100% winst?

Ik denk wel degelijk dat er mensen bij WD zitten die verstand van zaken hebben hoor maar mensen die zich gedupeerd voelen zullen dat natuurlijk nooit zo zien ;). En nógmaals, ik betreur het ten zeerste (en begrijp het ergens ook wel) dat sommige boeren het zo voelen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:50

Sees schreef:
Maralyn, ik ben op oa een aantal varkensboerderijen geweest en nogmaals, de situatie was écht om te huilen ;(. Er is meer dierenleed in NL zelf dan je denkt. En heus niet per se bij de boeren want het vee is hun brood. Maar ik ben op genoeg boerderijen geweest waar dieren niet de juiste behandeling kregen, weinig tot geen ruimte hadden e.d.

Mijn DA heeft mij toch weten te vertellen dat ook koeien geen zachte mest zouden moeten hebben maar dat door oa de voeding die ze krijgen, de mest zacht wordt :o.

Juval, meen je nou serieus dat er nog mensen zijn die niet weten dat er geen legbatterijen meer in NL bestaan? Kistkalveren oké, dat is nog niet zó lang geleden maar legbatterijen...? Maar goed, dan nog, als mensen door het werk van WD gaat nadenken is dat toch al 100% winst?

Ik denk wel degelijk dat er mensen bij WD zitten die verstand van zaken hebben hoor maar mensen die zich gedupeerd voelen zullen dat natuurlijk nooit zo zien ;). En nógmaals, ik betreur het ten zeerste (en begrijp het ergens ook wel) dat sommige boeren het zo voelen.

Dan ben ik wel benieuwd naar hoe dat dan komt?
Aangezien de koeien alleen gedroogd gras en mais binnen krijgen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:52

Maralyn, ik weet het niet meer, als ik er aan denk zal ik het eens vragen. Ze heeft het wel uitgelegd namelijk. Ik had er op de opleiding ook nog niet van gehoord maar goed ik zal het eens vragen.