zwakbegaafde mensen/mensen met downsyndroom zwanger worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:40

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:
Puur economisch gezien is het overigens wel goedkoper verstandelijk gehandicapte mensen geen kinderen te laten krijgen.

Puur economisch gezien is het verstandig om elke gehandicapte of bejaarde of anderszins onwenselijke persoon zo snel mogelijk te vernietigen. Laten we die kant maar niet opgaan :) Dat economische denken heeft al meer menselijkheid kapot gemaakt dan ons lief is.

(En de economie is iets wat we als mensen hebben gecreeerd. De mensen zijn het belangrijkst, niet de economie! Laten we dat niet uit het oog verliezen.)

Voor degenen die over dit soort zaken wat meer nadenken.
Soylent Green }>

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:41

Ik denk zo makkelijk over de dood dat ik het probleem niet zie... ik ben al stil :')

Suusie22

Re: zwakbegaafde mensen/mensen met downsyndroom zwanger worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:45

Het wordt pas duur als alle mensen die nu in de zorg werken, hun baan verliezen....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:45

Ik hoop dan wel dat ze beginnen met die 'eugenetica' na mijn dood want ik wil graag mijn leven wel uitleven :+

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:47

Ben blij dat ik deze discussie nu tegen kom...

Mijn zoon is een klassieke autist met een laag IQ. Vorig jaar heb ik met 1 van de ouders van het g-elftal, waar hij in speelt, ook deze discussie gehad. Haar zoon is een down, als hij 18 is gaat hij onder het mes en wordt dan gesteriliseerd. Vanaf dat moment ben ik er al mee bezig of ik dat ook wil/moet voor mijn zoon. Hij is nu 14, maar ik geloof niet dat hij ooit in staat zal zijn om zelfstandig te leven. Al moet ik zeggen dat hij het afgelopen half jaar wel emotioneel gegroeid is... Dit maakt het er allemaal niet makkelijker op... Als hij 18 is en dan nog niet zelfstandig zou kunnen functioneren ben ik helemaal voor sterilisatie. Nu ben ik er al een heule tijd over aan het twijfelen. Aan z'n vader hoef ik het niet voor te leggen, want volgens hem is er niets met H aan de hand. Volgens mijn vriend is het wel verstandig om erover na te denken en het voorzichtig met mijn zoon te bespreken, maar zover is het voor mijn gevoel nog niet..... Het is allemaal zo dubbel... Stel dat hij wel een meisje ooit zwanger zal maken... wie draait er dan voor op?? Ik niet in ieder geval... Haar ouders?? Dat vind ik ook weer niet kunnen. En waarom alleen de vrouwen aan de geboortebeperking en ook niet het mannelijke deel...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:50

xSlvna schreef:
Ja, want als de economie enorm slecht gaat door het vermeerderen van 'dure' mensen, hebben straks alle mensen het slecht.

Brrr, ik krijg echt de kriebels van die redenering.

Maar bovendien, het is niet waar. De hoeveelheid geld staat namelijk niet vast (dit is heel moeilijk te bevatten maar is echt zo) en daarnaast heb je dus dat de 'slimme' mensen met hun leuke economische speeltjes onze samenleving veel meer risico laten lopen en met de door hun gecreeerde crisis wel wat meer schade hebben aangericht dan een miljoen...

Economen en bankiers verbieden voort te planten en hun kinderen te indoctrineren met hun ideeen zou best wel eens beter kunnen zijn voor onze toekomst. Als we dan toch radicaal bezig zijn...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:51

Shadow0 schreef:
xSlvna schreef:
Ja, want als de economie enorm slecht gaat door het vermeerderen van 'dure' mensen, hebben straks alle mensen het slecht.

Maar bovendien, het is niet waar. De hoeveelheid geld staat namelijk niet vast (dit is heel moeilijk te bevatten maar is echt zo) en daarnaast heb je dus dat de 'slimme' mensen met hun leuke economische speeltjes onze samenleving veel meer risico laten lopen en met de door hun gecreeerde crisis wel wat meer schade hebben aangericht dan een miljoen...

Economen en bankiers verbieden voort te planten en hun kinderen te indoctrineren met hun ideeen zou best wel eens beter kunnen zijn voor onze toekomst. Als we dan toch radicaal bezig zijn...

Waarheid als een koe :)).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:52

Een dilemma om heel verdrietig van te worden dit omdat geen enkele keus volgens je omgeving de juiste zal zijn. Wil ook niet in je schoenen staan. Denk wel dat de ingang die je benoemt een goede is mede omdat we meestal de vrouwelijke kant bezien.

Geryon

'Hun kinderen' terwijl ze niet mogen voortplanten? Ik niet snappen :o

Anoniem

Shadow0 schreef:
xSlvna schreef:

O:)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:53

rainbow8 schreef:

Mijn zoon is een klassieke autist met een laag IQ. Vorig jaar heb ik met 1 van de ouders van het g-elftal, waar hij in speelt, ook deze discussie gehad. Haar zoon is een down, als hij 18 is gaat hij onder het mes en wordt dan gesteriliseerd. Vanaf dat moment ben ik er al mee bezig of ik dat ook wil/moet voor mijn zoon. Hij is nu 14, maar ik geloof niet dat hij ooit in staat zal zijn om zelfstandig te leven. Al moet ik zeggen dat hij het afgelopen half jaar wel emotioneel gegroeid is... Dit maakt het er allemaal niet makkelijker op... Als hij 18 is en dan nog niet zelfstandig zou kunnen functioneren ben ik helemaal voor sterilisatie. Nu ben ik er al een heule tijd over aan het twijfelen. Aan z'n vader hoef ik het niet voor te leggen, want volgens hem is er niets met H aan de hand. Volgens mijn vriend is het wel verstandig om erover na te denken en het voorzichtig met mijn zoon te bespreken, maar zover is het voor mijn gevoel nog niet..... Het is allemaal zo dubbel... Stel dat hij wel een meisje ooit zwanger zal maken... wie draait er dan voor op?? Ik niet in ieder geval... Haar ouders?? Dat vind ik ook weer niet kunnen. En waarom alleen de vrouwen aan de geboortebeperking en ook niet het mannelijke deel...

Moeilijk voor jullie.. Ik zou nog wel even wachten met dat gesprek. Op deze leeftijd, vol in de pubertijd, kan hij iets vinden of zeggen terwijl die er een paar jaar later enorm anders over denkt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:54

Goed dat je er over denkt Rainbow, klinkt interessant van jou kant.

Nadeel van geestelijk gehandicapte (sorry, mag ik het zo noemen? Het is niet grof bedoeld) jongens is dat ze vaak thuis komen met geestelijk gehandicapte meisjes. Je weet vooraf niet of de ouders van de meid zelf in staat zijn om (nog) een kind te verzorgen. Theoretisch lijkt het dan dé oplossing om wél te gaan voor sterilisatie van je zoon, zodat er geen vreemde dingen kunnen gebeuren, maar hierbij heb ik dus niet gedacht aan wensen en gevoelens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:58

rainbow8 schreef:

Zo, dat is inderdaad heel lastig :). Ik zou het nú nog niet met je zoon bespreken, maar wel voor jezelf op een rijtje krijgen wat volgens jou het beste is voor jouw zoon en zijn toekomst.

Ik vind het sowieso goed dat je erover nadenkt, want inderdaad, niet alleen de vrouwen spelen een rol in geboortebeperking, de man misschien nog wel meer. Die heeft heel wat meer zaad te verschieten (sorry, slechte woordgrap :')).

Je hebt nog heel wat jaar voor hij 18 wordt, je kan zijn emotionele groei tot dan heel mooi in de gaten houden. En ben je ervan overtuigd dat hij rond die tijd niet in staat is voor zichzelf (en nog belangrijker, voor een ander!) te zorgen, dan kan je altijd nog besluiten tot sterilisatie :).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:00

Ik ben helemaal voor sterilisatie in bepaalde ernstige gevallen.
Essure methode komt inderdaad helemaal geen snijden aan te pas en kan gewoon wakker of onder een roesje, niet eens volledige narcose nodig.

Ik ben van mening dat ze daar best wat strenger in mogen worden, een kind wat zijn/haar leven lang zeer veel begeleiding nodig heeft is niet in staat voor een kind te zorgen.
Daar komt alleen maar ellende van en kost de staat erg veel geld op die manier.
Daarmee zeg ik niet dat de bestaande mensen geen recht van bestaan hebben maar kinderen lijken me daarmee niet handig.

Maar ik denk dat er wel meer mensen zijn die daar eens goed over na mogen denken.
Ik heb Asperger, dit is eigenlijk altijd vrij probleemloos gegaan thuis, maar ik zou er niet voor kiezen hier mee aan kinderen te beginnen gezien ik me altijd een buitenstaander voelde.
Ook altijd gezeik op scholen en altijd onbegrip, en dan ben ik zo'n geval waarvan mensen zich echt verwonderen dat ik een autist ben.
Verder heb ik Lyme chronisch, dit is ook erg overdraagbaar van moeder op kind, met verstrekkende gevolgen als je pech hebt voor de fysieke toestand van de moeder.
Ik ken ze wel die toch aan kinderen beginnen, ondanks veel miskramen en het risico dat ze alsnog ernstig kunnen verslechteren door een zwangerschap en bevalling.
Sommige vinden het zelfs oké om met hun dagelijkse antibiotica gewoon voor een kind te gaan, en dan gewoon onder begeleiding van een arts de hele zwangerschap door te slikken.
We hoeven niet perfect te zijn allemaal, maar er zijn wel grenzen.
En mijn grens is wel dat 6 miskramen en constant antibiotica slikken ook tijdens zwangerschap niet ok is wat mij betreft.

Ik heb een aantal jaar een hele flinke pgb gehad door ziekte wat ze op psychisch schoven, maar dat gaat al gauw om heel veel geld. Laat staan als zo'n gezin constant in het oog gehouden moet worden.

Wij persoonlijk kennen een gezin met een meisje van rond de 12 a 13 jaar.
Meisje kan slechts drie woorden zeggen en is niet zindelijk.
De ouders hebben verzocht tot sterilisatie maar daar wil men gewoon niet aan.
Het liefst zouden ze willen dat ze gelijk de baarmoeder weg halen maar de eierstokken laten zitten, zodat ook het ongesteld zijn niet zou hoeven als het zover is.
Kinderen van haar niveau snappen dat echt niet waarom ze zich rot voelen omdat ze toevallig ongesteld zijn, dat zien/horen de ouders veel waar hun dochter komt.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:04

Morganlefay:
Het is idd geen makkelijke beslissing.. En waarom de maatschappij het alleen de verantwoording voor de vrouw vind... de geboortebeperking dan... is mij een raadsel...

Geryon:
Ik geloof niet dat hij in deze echt een keuze heeft. En aangezien het heul lang duurt voordat hij iets echt snapt, is het juist wel belangrijk dat het gesprek nu al begint. Dit kan wel een gesprek worden wat in de loop van de komende jaren elke keer terugkomt.

xSlvna:
Ja, je mag het een geestelijke handicap noemen... dat moderne gedoe van beperking vind ik zo belachelijk. Het word ook niet als grof opgevat, want ik benoem het ook zo. Theoretisch iets bekijken is idd heel vaak iets anders dan wat de praktijk meebrengt.

San87:
Het voor mezelf op een rijtje krijgen is idd belangrijk.. daarom neig ik dus ook naar sterilisatie... Maar het is voor mijn zoon heel lastig om sommige dingen te begrijpen. Daarom gaan bij ons sommige gesprekken in fases... We hebben nog een paar jaar, dat klopt...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:07

Ik neem aan dat vooral gevoelens voor hem heel lastig te begrijpen zijn, Rainbow8?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:08

Rainbow: het is wel zeer lastig om het erdoor te krijgen als je pech hebt.
Dus bereid je er op voor dat als je er zelf mogelijk straks achter staat dat het een hele zoektocht kan worden voor je iemand bereid hebt het te doen.
Zelf helaas ervaren door omstandigheden bij elkaar voor sterilisatie maar ho maar dat men meewerkt.
Heb het ervaren als een emotionele rollercoaster eigenlijk, dus ik snap wel wat je voelt.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 24-04-14 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:09

rainbow8 schreef:
Morganlefay:
Het is idd geen makkelijke beslissing.. En waarom de maatschappij het alleen de verantwoording voor de vrouw vind... de geboortebeperking dan... is mij een raadsel...

Geryon:
Ik geloof niet dat hij in deze echt een keuze heeft. En aangezien het heul lang duurt voordat hij iets echt snapt, is het juist wel belangrijk dat het gesprek nu al begint. Dit kan wel een gesprek worden wat in de loop van de komende jaren elke keer terugkomt.

xSlvna:
Ja, je mag het een geestelijke handicap noemen... dat moderne gedoe van beperking vind ik zo belachelijk. Het word ook niet als grof opgevat, want ik benoem het ook zo. Theoretisch iets bekijken is idd heel vaak iets anders dan wat de praktijk meebrengt.

San87:
Het voor mezelf op een rijtje krijgen is idd belangrijk.. daarom neig ik dus ook naar sterilisatie... Maar het is voor mijn zoon heel lastig om sommige dingen te begrijpen. Daarom gaan bij ons sommige gesprekken in fases... We hebben nog een paar jaar, dat klopt...

Wat ik bedoel is dat hij het nu misschien negatiever op zou kunnen vatten omdat hij nu nog veel meer kind is, en die denken toch vaak wat minder realistisch, meer vanuit emotie. Waardoor het hem misschien meer zou kunnen raken. Maar jij kent hem natuurlijk het beste! En ik weet ook niet in hoeverre hij zelf doorheeft dat het niet standaard is dat hij niet zelfstandig is enzo.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:14

San87:
Gevoelens snapt hij helemaal niets van, om van empatische gevoelens maar te zwijgen.

Moonfish:
Daar ben ik me van bewust. Ik weet ook niet of ik medewerking zal krijgen van de HA of het ZKH..

Geryon:
Hij weet dat hij een autist is en dat hij daarom naar de Sonnewijser in Tiel gaat. Hij 'weet' dat hij niet standaard (voor zover er een standaard mens bestaat) is en dat hij veel meer moeite moet doen voor dingen dan andere mensen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:15

rainbow8 schreef:

Heftig, maar ook goed om over na te denken.

Overigens hoeft de voetbalmoeder met de zoon met down niets te ondernemen, hooguit even een controle of hij vruchtbaar is. Want mannen met down syndroom zijn in principe onvruchtbaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:25

rainbow8 schreef:
San87:
Gevoelens snapt hij helemaal niets van, om van empatische gevoelens maar te zwijgen.

Moonfish:
Daar ben ik me van bewust. Ik weet ook niet of ik medewerking zal krijgen van de HA of het ZKH..

Geryon:
Hij weet dat hij een autist is en dat hij daarom naar de Sonnewijser in Tiel gaat. Hij 'weet' dat hij niet standaard (voor zover er een standaard mens bestaat) is en dat hij veel meer moeite moet doen voor dingen dan andere mensen.

Dat dacht ik al. Het zoontje van mijn vriendin is ook autist (gemiddelde intelligentie) en heeft empathische gevoelens echt aan moeten leren.

Ik denk zelf, dat voor jouw zoon onvruchtbaar maken de beste optie is :).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:32

Tipje, als je iets wilt doen richting sterilisatie, doe dat dan voordat hij 18 is. Als ze namelijk 18 zijn moeten ze zelf toestemming geven, als hij niet wil dan gebeurt het dan ook niet. Als ze minderjarig zijn kun je voor ze beslissen. En ja, je zult nog wat hindernissen moeten nemen qua artsen en ziekenhuizen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:40

Moeilijk onderwerp.

Sommigen zouden prima een kind kunnen opvoeden.
Ik weet uit ervaring dat het voor een kind, wat wel gewoon 'normaal' geboren kan worden, wel erg moeilijk is. Ze worden slimmer dan hun ouders en moeten soms zelf een deel zorg overnemen.
Erg moeilijk voor de kinderen die ik ken. Ze houden echt van hun ouders maar lopen ook tegen vrij grote problemen op. En die zwakbegaafde ouders ook.

Mijn tante heeft het downsyndroom.
Naar aanleiding van een voorval hebben haar moeder en zussen besloten dat ze aan de prikpil zou gaan. Dit is in overleg gegaan met haar. Ze ziet zelf wel in dat zij geen kind kan opvoeden.
Ze haalt dus braaf der prik.

Ik vind het erg lastig sommigen zouden van mij best sterilisatie mogen ondergaan of aan een prikpil/hormoonstaaf/spiraaltje etc.
En dan heb ik het vooral over degene die zo zwak begaafd zijn dat ze eigenlijk niet eens weten wat seks kan voortbrengen. Wat de gevolgen zijn hoe ze een kindje moeten voeden en opvoeden.

Daarnaast heb je een groep die kinderen krijgt en die kinderen belanden in pleeg gezinnen...
Dat is ook niet wat je wilt. Die mensen mogen van mij ook geholpen worden.
Kinderen zijn geen puppy's die je weg doet als het niet lukt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:52

Pfoe dat vind ik nogal wat Cassidy, ik vind het nog al wat om een kind al te laten steriliseren, zeker bij een iemand met autisme waarvan je niet eens weet hoe hij zich verder ontwikkeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:01

Het is helemaal afhankelijk van wat er aan de hand is. Mijn neef is vandaag gesteriliseerd, is 17 en zou binnenkort 18 zijn geworden. Hij heeft geen down en een erfelijke handicap, die verbeteren en ontwikkelen maar beperkt tot bijna niet mogelijk maakt.