Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Chubby schreef:Hormonen en de onvoorwaardelijke liefde voor je kind zijn juist bedacht door Moeder Natuur om de kwaliteit van een volgende generatie, en daarmee het voortbestaan van de soort, te borgen.
Mallow schreef:Mooi om eigenlijk enorm veel tegenstrijdigheden te lezen in de posts van mensen 'die er niets aan over hebben gehouden'.
Ik heb de allerliefste mama van de hele wereld maar die heeft mij direct na de geboorte altijd al laten huilen, dat werd namelijk toen altijd als advies gegeven. Wanneer ik gestopt ben met om haar roepen als ik verdriet had? Toen ik 17 was. Ik ben emotioneel gesloten, weet niet naar wie ik toe moet wanneer ik verdriet heb en als ik voel dat ik moet huilen sluit ik mezelf op in de slaapkamer. Waarom? Dat heb ik zo geleerd.
Dat is niet om zielig te doen maar wel om de andere 'appels met peren vergelijken' kant eens te belichten.
Ik laat mijn zoontje nooit huilen of 'afkoelen'. Ik ben er voor hem als hij verdriet heeft of wanneer hij boos wordt omdat hij iets niet kan wat hij graag wil. Verwen ik hem daarmee? Nee waarom? Omdat ik hem leer dat hij zijn emoties mag laten zien?
Je kinderen opsluiten zegt eigenlijk letterlijk 'zoek jij het maar even uit met je emoties, ik heb er nu geen zin in'.
Vjestagirl schreef:Vjestagirl schreef:Ik denk dat iedereen die hier de ramp niet van inzien ook heel blij zijn dat ze niet op jullie kinderen hoeven te passen... Volledig wederzijds gevoel.
Je doet nu net of "onze" kinderen enorme monsters zijn. Dat zijn ze niet, wij hebben ook echt wel regels en grenzen. Je doet nu net onze kinderen vreselijk verwend worden omdat we ze niet alleen laten huilen of een strafplek gebruiken. Er is echt een enorm grijs gebied tussen niet laten huilen/geen strafplek en ze altijd maar hun zin geven.
Jes schreef:Over niet laten huilen en wat sommige mensen als "verwend" beschouwen, mijn moeder heeft mij ook nooit laten huilen. En overal waar we kwamen zeiden mensen tegen haar wat heb jij een makkelijk kind. Rustig, netjes opgevoed (graag/dank u/alstublieft etc. en dat met 2,5 jaar)
Daarbij durfde ik ook op ontdekkingstocht, ik wist namelijk dat wat er ook gebeurde mijn moeder er voor mij zou zijn.
Maar nogmaals mijn vraag hoe zouden jullie reageren als je partner je zou zeggen dat je maar even buiten af moest gaan koelen (en dan nergens heen kunnen he?) dan wordt je toch ook boos/verdrietig what ever?
czarina schreef:Voor alle lieve moeders hier, even los van de discussie hier.
raakt jullie geduld dan nooit op?
wat doen jullie dan?
Ik heb 2 schatten van kinderen, altijd netjes en beleefd bij anderen. Luisteren goed in de winkel, niks op aan te merken.
maar regelmatig ploffen ze volledig uit de band. Dan gaan ze enorm te keer en is niks goed. Dan mogen ze hier dus ook mooi buiten of op de gang afkoelen. Net waar we ons op dat moment bevinden.
maar hoe lossen jullie dit dan op?
benangelique schreef:Vjestagirl, wil jij nu zeggen dat het normaal is je kleine baby te laten huilen omdat je als moeder ook gewoon even mens wil zijn?
benangelique schreef:czarina schreef:Voor alle lieve moeders hier, even los van de discussie hier.
wat doen jullie dan?
Ik heb 2 schatten van kinderen, altijd netjes en beleefd bij anderen. Luisteren goed in de winkel, niks op aan te merken.
maar regelmatig ploffen ze volledig uit de band. Dan gaan ze enorm te keer en is niks goed. Dan mogen ze hier dus ook mooi buiten of op de gang afkoelen. Net waar we ons op dat moment bevinden.
Ja hoor. Ik heb ook geregeld een kort lontje. Of mijn emmer loopt over na een dag gepiep en gemiep. Wanneer het kan stap ik uit de situatie. Ik vraag mijn partner het over te nemen of ga bijvoorbeeld even de was ophangen. Letterlijk even afstand nemen
wat doen jullie dan?
Vjestagirl schreef:Maar ik heb (net als alle kinderen) ook gehuild om te dreinen. Of omdat ik niet naar bed wilde. En mijn moeder was altijd lief en geduldig, maar nee, ze heeft me in die situaties niet altijd getroost en me ook echt weleens alleen gelaten. Sterker nog: de eerste 6 maanden van mijn leven heb ik weinig anders gedaan dan huilen, ik was met 3 dagen al compleet schor. Mijn moeder legde me rustig in mijn maxicosi voor in het huis, en ging zelf achterin de tuin zitten (op een plek waar ze me kon zien) zodat ze zelf ook rustig een boek kon lezen en mens kon zijn.
czarina schreef:Maar met de was ophangen en afsluiten van je kind zeg je dan toch eigenlijk ook van ik ben er even er even niet voor jou gepiep?!
En wanneer er geen partner is die het even over kan nemen?
(Niet aanvallend bedoelt)
Vjestagirl schreef:Mijn moeder heeft echt wel gezorgd dat ze zeker wist dat ik geen pijn had, geen allergieën, niet ziek was. Ik was een gezonde baby, die (naar alle waarschijnlijkheid) boos was dat ze niet kon vertellen wat ze wilde, want toen ik groter werd, leerde kruipen en praten en mezelf uitdrukken was het gejank over.
benangelique schreef:Vjestagirl, mijn jongste heeft ook heel veel uit frustratie gehuild. Maar nooit alleen. En ja, daar word je echt helemaal gek van soms, maar hem laten huilen had alleen maar het signaal gegeven 'los je frustratie zelf maar op'.
Los van dat loopt een kind hersenschade op wanneer het huilt
milou123 schreef:Vjestagirl schreef:Mijn moeder heeft echt wel gezorgd dat ze zeker wist dat ik geen pijn had, geen allergieën, niet ziek was. Ik was een gezonde baby, die (naar alle waarschijnlijkheid) boos was dat ze niet kon vertellen wat ze wilde, want toen ik groter werd, leerde kruipen en praten en mezelf uitdrukken was het gejank over.
Je moeder kon dat alleen nooit zeker weten. Dat is onmogelijk en dat maakt het juist zo lastig.
En als je ergens boos om was, dan had je dus ergens 'pijn' (fysiek of mentaal).
wat doen jullie dan?
milou123 schreef:Imo er voor je moeten zijn, of iemand anders er voor je moeten zijn.
Ik vind niet dat je een kind (en zeker een baby niet) alleen moet laten huilen.
Zoals hierboven al aangegeven, je geeft het signaal dat huilen niet mag en het kind leert dat het alles alleen moet doen (bewust of onbewust) en als ik je eigen bericht hierboven lees, over je eigen 'buien', tsja, dan kan je mij niet vertellen dat je geleerd hebt hoe je op een constructieve manier met je emoties om kan gaan. (En dat bedoel ik niet verkeerd, het is een constatering).