Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:21

[quote="SuzanH"]

Nee ik bedoel, een kind moet alles ooit hebben gegeten /leren eten. Als je een kind een leven lang geen aardappels geeft of een leven lang geen snoep, moet je zien hoe erg ze er van walgen om dat het simpel weg niet een gewoonte is dat ze het eten.

Was het maar zo simpel. Ik mocht thuis niet snoepen, ook geen snoep aannemen van traktaties en dergelijke. Maar ik ben nu een echte snoeper. Meer dan me lief is, maar ik lust echt vrijwel alles wat zoet is.

delerium

Re: Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:51

Ik ben niet als vegetariër opgevoed, integendeel zelfs. Bij ons was vlees echt hoofdgerecht.
Inmiddels eet ik denk ik een jaar of 18/19 vegetarisch en hoewel ik het mijn ouders niet kwalijk neem dat ik met vlees opgevoed ben had ik liever nooit vlees gegeten.

Vlees zie ik ook absoluut niet als natuurlijk o.i.d. En ik vind het ook maar raar. Wel vlees, want dat zou natuurlijk zijn. Maar allerhande snoep en bewerkt voedsel is dan ook oké. Dan denk ik weleens "voor zo ver dus natuurlijk".
Er bestaan vast voedingsstoffen die met vlees makkelijk binnen te krijgen zijn. Maar daarmee krijg je ook een berg hormonen binnen, slechte vetten, heb je dierenleed op je geweten, een ontzettende milieubelasting, ga zo maar door. Ik snap ook al niet zo goed dat er niet veel meer religieuze mensen vegetarisch leven. Ik kan me niet voorstellen dat er -ongeacht welke religie je aanhangt- ooit een schepper was die bedoeld heeft dat de mensheid dit zou zijn met de creatie die wereld heet, en alles wat daarop woont.
En dan is dan allemaal belangrijk om je kind mee te geven.
Persoonlijk kan ik geen enkel voordeel vinden behalve gemakzucht en evt financiën. Hoewel beiden betrekkelijk zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:52

Nikass schreef:
Esmeej333 schreef:
Ik impliciet niet dat jij dat zegt hoor, ik vraag het me gewoon serieus af.
Hebben kinderen het nodig?
Stel je voor dat het zou betekenen als je jouw kind gezond kan laten opgroeien zonder ze vlees te laten eten, en ze gevarieerd eten geeft, waardoor het geen moeilijke eters worden maar ze lusten alleen geen vlees.
Is dat erg?

Ik ben vegetarisch opgevoed. Wij aten thuis geen vlees en geen vis. Ik was een gezond kind en ben een gezonde volwassene :)
Vlees heb je niet nodig kan ik je vertellen.
Er is niks mis mee om je kind je eigen principes mee te geven, dat doe je denk ik in heel veel dingen. Mocht de partner wel af en toe vlees eten dan zou ik de kids denk ik niet verbieden om mee te eten/te proeven, maar ze zouden wel weten hoe ik erover denk.
Ik kan me nog de kerst herinneren bij mijn zus waarbij de kinderen niet mochten weten wat er op hun bord lag, want het was konijn en dan zouden ze spontaan niet meer eten omdat ze dat zielig zouden vinden. Je kinderen zo bedriegen vind ik persoonlijk niet kunnen.

Jaa precies!! Dat snap ik dus ook niet. Je kind niet vertellen waar vlees vandaan komt want dan willen ze het niet meer eten.
Dat is toch behoorlijk ziek, eigenlijk. Het geeft al aan dat vlees eten eigenlijk heel raar is. Je eet dat lieve diertje op... Maar kinderen die zo eerlijk zijn mogen dat niet weten, ze moeten eerst ingeprent krijgen dat vlees lekker is. :n

Mijn hemel, het is maar goed dat noch ik noch vriend (vleesliefhebber) kinderen willen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 03:21

iedere ouder voed zijn/haar kind op naar hun eigen normen, waarden en principes en zolang het het kind geen schade berokkend, zie ik het probleem niet
kinderen worden over het algemeen ook gewoon goed gezond groot op een vegetarisch dieet, de mensen die vlees echt nodig hebben en echt, echt niet zonder kunnen , zijn uitzonderingen,
vlees is geen noodzaak.
wat wel een noodzaak is , is gezond en gevarieerd eten of dat nu met of zonder vlees is .

als je nu als stel uit 1 vega en 1 vleesetend persoon bestaat, sja, dan is het een kwestie van bekijken hoe je het doet in goed overleg lijkt me ?

mocht ik vegetariër zijn en er zou een kind om de bocht komen, gaat kindlief idd ook gewoon vegetarisch groot worden (tenzij er tekorten optreden door een medisch probleem/opname issues)
en tegen de tijd dat kind oud genoeg is om zelf te kiezen etc , dan kiezen ze maar lekker raak :+
zou er trouwens geen enkel probleem van maken als kind eens vlees eet (op bezoek , uit logeren etc ) maar ik ben dan ook nooit principiëel vegetarisch geweest, maar puur uit gezondheidsoverwegingen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 07:47

shetjeIris schreef:
Zeg vleeseters, hebben jullie het journaal gezien? Eet smakelijk... Ziet er heel gezond uit allemaal.

Dit wordt ook een beetje irritant he...
Ook niet elk vegetarisch ingredient is heilig.

Laat mensen in hun waarde.

Ik niet dagelijks vlees en dar bevalt prima. Zo op zn tijd vind ik het erg lekker en probeer op te letten wat ik eet.

Laatst toevallig amandelmelk geprobeerd,lekker :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:15

Volgens mij zegt ook niemand dat hier hoor Snoevie ;)

Wbt: 'je eet dat lieve diertje op' en het raar vinden om vlees te eten... dat komt natuurlijk alleen door onze huidige cultuur/industrie waarbij mensen amper weten waar hun vlees vandaan komt.
Als jij opgroeit met slachten is vlees eten heel gewoon.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:20

Fiffill schreef:
Volgens mij zegt ook niemand dat hier hoor Snoevie ;)

Wbt: 'je eet dat lieve diertje op' en het raar vinden om vlees te eten... dat komt natuurlijk alleen door onze huidige cultuur/industrie waarbij mensen amper weten waar hun vlees vandaan komt.
Als jij opgroeit met slachten is vlees eten heel gewoon.

Heb nog nooit een dier geslacht :') maar vlees is in dit huis ook erg gewoon.
Zelfde als, als je met een moestuintje opgroeit, is het heel gewoon om vegetarisch te zijn :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:23

Ik doelde er ook niet op dat je per se zelf moet slachten hoor, dat zullen er maar weinig zijn :+
Sommige kinderen denken zelfs dat melk uit de fabriek komt. Ik stond laatst bij het varken op de kinderboerderij waar ik werk als vrijwilliger en een vrouw vroeg aan me 'waarom heeft het varken zoveel haar?' Eh, omdat het een varken is :') En ze wilde NIET geloven dat dat normaal was. Ze bleef maar volhouden dat slachtvarkens dat niet hebben. Want dat was vies en dat kon ze echt niet eten hoor :roll:

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:29

Vlees laten eten. Ik ben zelf geen vegetariër maar ik zou dat wel zijn als ik het vlees niet uit het veld van mijn vader zou krijgen, maar uit de industrie. Ik ben nog niet op de leeftijd om kinderen te krijgen maar als ik ze ooit mag krijgen, komt er zeker vlees op hun bordjes. Niets uit de industrie als dat mogelijk is. Maar aangezien de toekomstige regering van Nederland misschien de jacht verbiedt, moet er een alternatief zijn.
Mensen zijn omnivoren en hebben de bouwstoffen in vlees zeer zeker nodig. Ik ben fel tegen de vleesindustrie maar mijn kinderen zouden het (weliswaar zo veel mogelijk bio) toch krijgen zou de jacht afgeschaft worden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:30

Sunneva schreef:
Vlees laten eten. Ik ben zelf geen vegetariër maar ik zou dat wel zijn als ik het vlees niet uit het veld van mijn vader zou krijgen, maar uit de industrie. Ik ben nog niet op de leeftijd om kinderen te krijgen maar als ik ze ooit mag krijgen, komt er zeker vlees op hun bordjes. Niets uit de industrie als dat mogelijk is. Maar aangezien de toekomstige regering van Nederland misschien de jacht verbiedt, moet er een alternatief zijn.
Mensen zijn omnivoren en hebben de bouwstoffen in vlees zeer zeker nodig. Ik ben fel tegen de vleesindustrie maar mijn kinderen zouden het (weliswaar zo veel mogelijk bio) toch krijgen zou de jacht afgeschaft worden.

Dit is dus niet waar. Dat je omnivoor bent betekend ook niet dat je alles moet eten. Het betekend dat je het kunt eten. Dat is het makkelijke aan een omnivoor, je eet wat er voor handen is en wat je nodig hebt. Als er genoeg andere middelen zijn, hoef je dus geen vlees te eten.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:35

Nooit geweten! Heb 6 jaar biologie gehad :') Maar stel we hadden die uit soja (is het uit soja?) gefabriceerde vleesvervangers allemaal niet. Zou een vegetariër dan nog steeds alles binnenkrijgen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:50

Ja, sterker nog die vleesvervangers heb je niet eens per se nodig. Lees het topic maar door, staat wel vaker genoemd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:47

shetjeIris schreef:
Zeg vleeseters, hebben jullie het journaal gezien? Eet smakelijk... Ziet er heel gezond uit allemaal.

Zulke opmerkingen vind ik altijd jammer...zo jammer.

We zullen in het verdomhoekje gaan huilen en later, na het overdenken van onze zonden, vergiffenis komen vragen aan jullie, vegetariërs. Deal?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 09:51

Gini schreef:
shetjeIris schreef:

Zulke opmerkingen vind ik altijd jammer...zo jammer.

We zullen in het verdomhoekje gaan huilen en later, na het overdenken van onze zonden, vergiffenis komen vragen aan jullie, vegetariërs. Deal?

Ach hou toch op, 'jullie vegetariers', een persoon maakt een opmerking...
Hoe vaak ik wel niet commentaar krijg van vleeseters?! Terwijl ik vleeseters prima in hun waarde laat...

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:53

Rustig maar mensen, dit is zo'n interessant topic waar constructief gediscussieerd wordt, het zou zonde zijn mocht het een wrange toon krijgen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 09:58

Bhriseis schreef:
Rustig maar mensen, dit is zo'n interessant topic waar constructief gediscussieerd wordt, het zou zonde zijn mocht het een wrange toon krijgen.

Dat kan prima hoor, maar lekker ingaan op zo'n opmerking en dan lekker generaliserend met 'jullie vegetariërs' word ik een beetje moe van.
Laat het gewoon gaan of doe het in pb.

Mijn vriend eet vlees. Zijn keuze is prima. Niet doen alsof alle vegetariërs moraalridders zijn, daar word echt moe van.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:59

Wat Bhriseis zegt :j
Toch is het helaas wel tekenend. Heel vaak komen groepen tegenover elkaar te staan en komen er wijzende vingertjes. Die vervolgens met terugwijzende vingertjes beantwoord worden.

Iets van elkaar vinden is prima. Dat uitspreken ook. Maar verwijten; doe liever maar irl. Dan kun je tenminste even goed bekvechten en met een biertje afsluiten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:03

Ik vind vegetariërs prima hoor. Het is alleen die ene uitspraak van shetjeIris wat ik niet prima vind. Net zoals Esmeej op haar beurt mijn uitspraak niet ok vindt.

Zie je niet wat ik doe? Ik antwoord in dezelfde toon als shetjeIris deed en hup, meteen ontstaat er een wrange sfeer (sorry daarvoor). Op mij kwam bovenstaande opmerking dus hetzelfde over, maar ik zou het moeten laten gaan?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 10:06

Gini schreef:
Ik vind vegetariërs prima hoor. Het is alleen die ene uitspraak van shetjeIris wat ik niet prima vind. Net zoals Esmeej op haar beurt mijn uitspraak niet ok vindt.

Je generaliseert ontzettend met 'jullie vegetariers', hou het dan ook gewoon bij haar ipv een hele groep.
Verder zie ik de toegevoegde waarde van je opmerking echt niet in.
Een hele groep zo wegzetten is ontzettend irritant.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:12

Ik wil ook niet met de vinger wijzen hoor, wie ben ik om dat te doen :+ Ik snap de reacties van beide partijen - en nu zijn ze gezegd, en hoeven we niet te kibbelen toch.

Ik denk dat dit een van de weinige vegetariërs v. vleeseters topics is waar er niet geruzied wordt :))

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 10:13

Gini schreef:

Zie je niet wat ik doe? Ik antwoord in dezelfde toon als shetjeIris deed en hup, meteen ontstaat er een wrange sfeer (sorry daarvoor). Op mij kwam bovenstaande opmerking dus hetzelfde over, maar ik zou het moeten laten gaan?

Ja, waarom niet? Die sfeer ontstaat omdat men ingaat op zo' opmerking.
Wat valt er nou mee te winnen? Welke discussie probeer je te beginnen om alle vegetariërs weg te zetten als moraalridders waarbij vleeseters om vergiffenis moeten vragen?
Laatst bijgewerkt door xSogno op 27-03-14 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:13

Ik zette dat er bewust in omdat zij zei "zeg vleeseters". Ik trok even grote ogen en was echt even stomverbaasd. Net zoals jij toen je mijn opmerking las. Soms denk ik inderdaad, ik antwoord er maar niet op, laat maar waaien, maar dat kon ik in dit geval niet. Juist om de redenen die jij ook aangeeft (een hele groep zo wegzetten is ontzettend irritant, generaliseren, niet doen alsof alle vleeseters zus of zo zijn).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:15

Bhriseis schreef:
Ik denk dat dit een van de weinige vegetariërs v. vleeseters topics is waar er niet geruzied wordt :))

Ik wilde inderdaad niet ruziën, ik wilde de impact van een dergelijke uitspraak aantonen. Ik denk dat ik daar wel lichtjes in geslaagd ben.
Excuseer dus, en laten we nu rustig verder discussiëren en dergelijke opmerkingen langs beide kanten achterwege laten, want je ziet hoe het een ander kan kwetsen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 10:19

Gini schreef:
Ik zette dat er bewust in omdat zij zei "zeg vleeseters". Ik trok even grote ogen en was echt even stomverbaasd. Net zoals jij toen je mijn opmerking las. Soms denk ik inderdaad, ik antwoord er maar niet op, laat maar waaien, maar dat kon ik in dit geval niet. Juist om de redenen die jij ook aangeeft (een hele groep zo wegzetten is ontzettend irritant, generaliseren, niet doen alsof alle vleeseters zus of zo zijn).

En dus doe je hetzelfde terug? En wat wil je ermee bereiken?
Ze doet niet eens alsof alle vleeseters zus of zo zijn. Ze vraagt of vleeseters het journaal hebben gezien en wenst ze eet smakelijk. Nou niet heel subtiel maar ik denk het ook wel eens als ik vleeschandaal numero 1524 zie en mensen werken hun kiloknaller naar binnen hoe mensen dat nog smakelijk kunnen eten. Ik noem ze heus niet allemaal dierenmoordenaars en besmeur ze met varkensbloed :+ . Maar ik vraag me het ook wel eens af.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:20

Het bericht net boven het jouwe heb ik geantwoord wat ik ermee wilde bereiken.