Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sammie schreef:Nou is mooi dat jij dat vindt. Dan snap je blijkbaar ook wat er bedoeld wordt. Ik snap het nl. niet. Ik mis de clou van het verhaal. Wordt er nu bedoeld dat de frietboer niet gelovig mag zijn? Dat hij niet zelf mag bepalen dat hij op zondag of zaterdag open of dicht is? En mag hij dan ook niet bepalen dat hij doordeweeks bijv. voor 16.00 uur ook dicht is? Of mag een gelovig iemand geen bedrijf hebben, omdat de kans aanwezig is dat hij dan op zondag dicht is?
randalinpony schreef:Met lobbyen an sich hoeft natuurlijk niks mis te zijn. Het wordt anders als het chantage wordt. Maar dat is niet perse een kerkelijke eigenschap. Lobbyen en chantage vindt ook plaats in niet-kerkelijke kringen. De overheid is er bijv. ster inVerbieden? Volgens mij had ik het over lobbyen....Maar dat kerken wel degelijk op bezoek komen als iets ze niet zint en hun zin proberen door te drijven, ja, diverse keren meegemaakt. Ook dat kerkgangers zélf de boel proberen te bepalen, ook ten koste van niet gelovige mensen.
NatasjavE schreef:Die mensen zijn er inderdaad ja. Het lijkt mij dat je dat toch niet erg lang vol kan houden. Immers moet je ook zondags gewoon naar de kerk.. En in dit geval tweemaal daags. Maar goed dat even terzijdeWat ze bedoeld is dat men vaak vroom doet maar het niet is. Dat die mensen(de Frietboer in dit voorbeeld) zich aan de zondagsrust houden omdat als ze dat niet doen de rest van de week ook geen/minder klanten heeft. En niet omdat men zelf echt gelovig is.
Sammie schreef:Overigens ook geheel ter zijde.. als de slager, de bakker, frietboer en de sigarenboer de enige zijn in het dorp waar willen die mensen dan heen? Als de frietboer wel gewoon open zou willen zijn, dan lijkt het mij dat ze ook niet naar andere boeren en tenten gaan die ook open zijn op zondag
Sammie schreef:Met lobbyen an sich hoeft natuurlijk niks mis te zijn.
Citaat:Het wordt anders als het chantage wordt. Maar dat is niet perse een kerkelijke eigenschap.
Citaat:En laten we wel wezen.. enkele kerkgenootschappen durven inderdaad wel richting dergelijke extreem groepsgedrag te gaan. Iets doen omdat iets wordt gedaan, iets doen omdat dat van je wordt verwacht zonder verder na te denken of te kijken over het hoe en wat. Jehova’s zijn daar goed in, maar de ger. Gem. ook. Maar dat soort gedrag vindt óók buiten kerkgenootschappen plaats.
Citaat:Maar dat wordt bij de frietboer niet duidelijk. Die beste man kan ook gewoon zelf dicht willen, vanwege zijn overtuiging.
En wat betreft de slager en de kaasboer. Heb dan de ‘ballen’ om gewoon lekker de kroeg in te duiken als je dat wil. Anderzijds blijft het idd wel erg best triestig dat het überhaupt op zo’n manier moet. Iemand in zijn of haar waarde laten werkt twee kanten op.
BaileyMix schreef:Oh oh oh die mensen daar hebben ook werkelijk geen greintje verstand hè... Belachelijk ditHerdenk het dan gewoon niet, als het blijkbaar zo onbelangrijk is.
Zoolgangster schreef:BaileyMix schreef:Oh oh oh die mensen daar hebben ook werkelijk geen greintje verstand hè... Belachelijk ditHerdenk het dan gewoon niet, als het blijkbaar zo onbelangrijk is.
Dat zou ik niet durven zeggen... het zijn juist de kerkelijke mensen die onderduikers hebben gehuisvest... en het is juist bijvoorbeeld een kerkelijke plaats als Putten waar honderden mensen werden afgevoerd http://nl.wikipedia.org/wiki/Razzia_van_Putten als vergeldingsmaatregel van de Duitsers...
Nee, er is juist goed over nagedacht, ga maar na: in een tijd dat mensen al niet meer worden aangenomen voor een baan als ze niet op zondag willen werken, willen zij mensen niet dwingen op zondag te werken, want dat krijg je als je een officieel herdenkings evenement met alle 'toeters en bellen' organiseert op zondag.
In plaats daarvan doen ze het op zaterdag en uiteraard staat het een ieder daar vrij ook op zondag daar in eigen kring aandacht aan te schenken... en ik kan maar zo bedenken dat veel mensen daar dat vast ook gaan doen.
Het is dus geen teken van respectloosheid, ze hebben niet alleen respect voor de doden, maar ook voor de levenden.
Ik zie het dus anders en nee, ik woon zelf niet in zo'n christelijk dorp.
Shadow0 schreef:Citaat:Het wordt anders als het chantage wordt. Maar dat is niet perse een kerkelijke eigenschap.
Dat is een beetje het 'maar hunnie doen het ook' :^)-argument. Ben daar nooit zo van onder de indruk.
MyHorseGirl schreef:Vind het eigenlijk een beetje zielig. Waarom moet er met zoiets rekening gehouden worden? Prima dat je gelovig bent, maar om daar dan dodenherdenking voor te verplaatsen....? Je kan ook te ver gaan. Het is een herdenking, dat gebeurt imo in rust en stilte?
LadyMadonna schreef:Niet aangenomen worden als je niet op zo dag wilt werken...
Ik werd niet aangenomen omdat ik geen christen ben. Dus zo werkt het steeds twee kanten op...