Werkendam verplaatst dodenherdenking naar 3 mei...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:17

Dat comite beslist zulke zaken heus niet uit de lucht... Buiten dat er echt wel afstamming met een gemeenteraad moet plaatsvinden (bij alle openbare evenementen) zijn kerken vaak hele gewiekste lobbyisten hoor.
Onderschat nooit hoever kerken gewend zijn te gaan om hun vinger in de pap te houden.

Sammie

Re: Werkendam verplaatst dodenherdenking naar 3 mei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:27

Ik zit niet in zo’n comité, jij wel? Een kerkelijk instituut heeft niet de macht om iets te verbieden. Een gemeenteraad heeft dat wel. Maar deze beslissing is niet van de gemeente, maar van het comite zelf.

Ik heb wel ervaring met diverse verenigingen en buiten dat je een vergunning e.d. aan moet vragen is er nog nooit een drievoud schriftelijke verklaring naar en van kerken geweest richting de verenigingen. En er is ook nog nooit iemand op bezoek geweest voor een ‘praatje’. Dat doen alleen jehova’s :)) En dat praatje is meestal erg kort tot niet bestaand :')

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:17

Verbieden? Volgens mij had ik het over lobbyen.... ;)

Maar dat kerken wel degelijk op bezoek komen als iets ze niet zint en hun zin proberen door te drijven, ja, diverse keren meegemaakt. Ook dat kerkgangers zélf de boel proberen te bepalen, ook ten koste van niet gelovige mensen.

En nee, dat waren helemaal geen Jehova's, wel meer geaccepteerde kerkvormen die dus ook meer invloed hebben. ;)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:10

de kerk (of kerken..het zijn er heel veel in werkendam) heeft zeker macht in deze gemeente.
vroom gelovig zijn betekend dat je meer klanten krijgt bijvoorbeeld, vandaar dat de frietboer dicht is op zondag.....dat het halve dorp in de rij staat bij het frietkot een dorp verder heeft niemand gezien ;)
voor het gros van de werkendammers is het allemaal om de schijn op te houden dat ze braaf de wil van god volgen maar ondertussen knijpen ze de katjes in het donker......en wijzen ze natuurijk met de vinger naar een ander.
die lui van het comité hebben gewoon de ballen niet om te zeggen 4 mei is 4 mei en dan herdenken we zondag of niet ......en die ballen zullen ze wel nooit krijgen ook |o

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 01:40

Op Alex66 zeg ik heel toepasselijk "amen!" :')
Je slaat de spijker op z'n kop !

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:01

Nou is mooi dat jij dat vindt. Dan snap je blijkbaar ook wat er bedoeld wordt. Ik snap het nl. niet. Ik mis de clou van het verhaal. Wordt er nu bedoeld dat de frietboer niet gelovig mag zijn? Dat hij niet zelf mag bepalen dat hij op zondag of zaterdag open of dicht is? En mag hij dan ook niet bepalen dat hij doordeweeks bijv. voor 16.00 uur ook dicht is? Of mag een gelovig iemand geen bedrijf hebben, omdat de kans aanwezig is dat hij dan op zondag dicht is?

Over de friettent verder op die wel open is.. staat er in de bijbel dat er op zondag geen friet gegeten mag worden? Mag een gelovige geen friet halen op zondag? Ik zie geen relatie tussen een frietboer die er uit geloofsovertuiging voor kiest om dicht te zijn en een andere gelovige die het blijkbaar niet zo zwaar ziet, zin heeft in patat en dus voor de friettent verder op (moet) kiest.. Is dat de kat in het donker knijpen dan? Wie knijpt 'm dan? Of staat die gelovige frietboer zelf ook in de friettent een dorp verderop friet te halen? En aan dit topic mag ik aannemen dat er ook zat niet-gelovige mensen wonen in Werkendam. Die hebben misschien ook wel zin in patat op zondag, dus die zullen ook wel voor de patatboer verder (moeten) kiezen? Mag dat dan ook niet?

En die lui van het comité ken je blijkbaar zelf? Je lijkt nl. nogal zeker te zijn van de redenen van het verplaatsen. Het zou dus bijv. niet zo kunnen zijn dat zij zelf uit geloofsovertuiging niet op zondag de voorbereidingen ter plaatse willen doen en er daarom voor kiezen om het te verplaatsen? En als er nu een andere comité het nu wel op zondag organiseert valt het misschien dan niet wel mee met het ontbreken van de ballen (van de niet-kerkelijke mensen)? Een herdenking die zoals het er nu naar uit ziet gewoon doorgaat, valt dan misschien wel niet mee met de 'macht' zoals jij 'm bedoelt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:22

Sammie schreef:
Nou is mooi dat jij dat vindt. Dan snap je blijkbaar ook wat er bedoeld wordt. Ik snap het nl. niet. Ik mis de clou van het verhaal. Wordt er nu bedoeld dat de frietboer niet gelovig mag zijn? Dat hij niet zelf mag bepalen dat hij op zondag of zaterdag open of dicht is? En mag hij dan ook niet bepalen dat hij doordeweeks bijv. voor 16.00 uur ook dicht is? Of mag een gelovig iemand geen bedrijf hebben, omdat de kans aanwezig is dat hij dan op zondag dicht is?

Wat ze bedoeld is dat men vaak vroom doet maar het niet is. Dat die mensen(de Frietboer in dit voorbeeld) zich aan de zondagsrust houden omdat als ze dat niet doen de rest van de week ook geen/minder klanten heeft. En niet omdat men zelf echt gelovig is.

Ik heb zelf in een dorp gewoond waar de gereformeerde kerk groot was en daar moest in ons cafe op zaterdag avond de gordijnen dicht omdat de rest van het dorp anders zou zien dat de sigarenboer, de kaasboer en de slager bij ons aan de bar zaten.
Als het dorp zou zien dat men na 12 uur s'nachts bij ons nog aan de bar zat zou het hen klanten kosten. Dan zou het gereformeerde deel van het dorp niet meer bij hen in de winkel komen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:34

Ach, hier is de frietboer ook onder bepaalde dwang (het dreigen in te trekken van vergunningen vind ik een dwangmiddel) op zondag gesloten sinds de Christenen aan de macht zijn. De Islamitische bakker, die op zondagochtend ook altijd open was, mag dat ook niet meer want zijn opening stoorde de Christelijke mensheid in het dorp. Dat iedereen inderdaad even verderop z'n friet haalt en de lokale dreigt failliet te gaan, dat doet er niet toe. Werken mag je immers niet op zondag, ookal is dat ik jouw branche de beste dag want er is een handjevol mensen dat zich eraan stoort

Wederom, niemand dwingt Christenen om op zondag brood of friet te halen. Maar er zijn nog steeds mensen die dat wel graag doen, omdat ze atheist zijn en geen specifieke rustdag hebben, of omdat ze een andere religie aanhangen met een andere rustdag. En die krijgen die kans ook niet zonder een stuk te moeten rijden.

Wat betreft de dodenherdenking op 2 dagen? Lijkt mij een prima oplossing. Zo kan iedereen herdenken op het moment dat hem uitkomt en loopt niemand elkaar in de weg. De mensen die zondagsrust voor de doden vinden gaan kunnen netjes herdenken en de rest ook op het moment dat de rest van Nederland dat ook doet. Dit is nou een nette oplossing waarbij iedereen in de waarde wordt gelaten, jammer alleen dat er eerst een rel nodig was om dat voor elkaar te krijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:16

randalinpony schreef:
Verbieden? Volgens mij had ik het over lobbyen.... ;) Maar dat kerken wel degelijk op bezoek komen als iets ze niet zint en hun zin proberen door te drijven, ja, diverse keren meegemaakt. Ook dat kerkgangers zélf de boel proberen te bepalen, ook ten koste van niet gelovige mensen.
Met lobbyen an sich hoeft natuurlijk niks mis te zijn. Het wordt anders als het chantage wordt. Maar dat is niet perse een kerkelijke eigenschap. Lobbyen en chantage vindt ook plaats in niet-kerkelijke kringen. De overheid is er bijv. ster in :)) en als je met een beetje nadenken zijn er in persoonlijke kring zat voorbeelden te bedenken variërend van je vriend(in) overhalen mee te gaan tot vakantie tot vriendin A die tegen B zegt niet meer met C om te gaan, want anders wil A B niet meer zien. En dat klinkt kinderlijk, maar het zijn van kleine dingetjes die tijdens een gesprek plaats kunnen vinden en die uitgesproken worden om iemand anders een bepaalde richting op te duwen.

De vraag is natuurlijk hoe ver ga je daar in en chantage is eigenlijk te ver.

Mensen zijn kuddedieren en moeten zich in een groep kunnen aanpassen. Snel ook, want vroeger was dat van levensbelang. Ook dat is niet perse iets kerkelijks en is iets van alledag. Dat begint op de school met kleding, haarstijl en bijv. het o zo bekende beginnen met roken.. het stoere gedrag.

En laten we wel wezen.. enkele kerkgenootschappen durven inderdaad wel richting dergelijke extreem groepsgedrag te gaan. Iets doen omdat iets wordt gedaan, iets doen omdat dat van je wordt verwacht zonder verder na te denken of te kijken over het hoe en wat. Jehova’s zijn daar goed in, maar de ger. Gem. ook. Maar dat soort gedrag vindt óók buiten kerkgenootschappen plaats.

NatasjavE schreef:
Wat ze bedoeld is dat men vaak vroom doet maar het niet is. Dat die mensen(de Frietboer in dit voorbeeld) zich aan de zondagsrust houden omdat als ze dat niet doen de rest van de week ook geen/minder klanten heeft. En niet omdat men zelf echt gelovig is.
Die mensen zijn er inderdaad ja. Het lijkt mij dat je dat toch niet erg lang vol kan houden. Immers moet je ook zondags gewoon naar de kerk.. En in dit geval tweemaal daags. Maar goed dat even terzijde :+ . Maar dat wordt bij de frietboer niet duidelijk. Die beste man kan ook gewoon zelf dicht willen, vanwege zijn overtuiging.

En wat betreft de slager en de kaasboer. Heb dan de ‘ballen’ om gewoon lekker de kroeg in te duiken als je dat wil. Anderzijds blijft het idd wel erg best triestig dat het überhaupt op zo’n manier moet. Iemand in zijn of haar waarde laten werkt twee kanten op. Maar goed.. niet perse een kerkelijke eigenschap dus..

Overigens ook geheel ter zijde.. als de slager, de bakker, frietboer en de sigarenboer de enige zijn in het dorp waar willen die mensen dan heen? Als de frietboer wel gewoon open zou willen zijn, dan lijkt het mij dat ze ook niet naar andere boeren en tenten gaan die ook open zijn op zondag :))

Zondagsopeningen en bepaalde openingstijden (dus ook het verplicht open zijn op zondag(!)- dat gebeurt nl. ook) mogen bepaald worden door de gemeente(raad), die op haar beurt wordt bepaald door de kiezers die hun stem uit brengen. Dat de ‘christenen’ aan de macht zijn gekomen, betekent dus wel dat er in die gemeente (dorp/stad) blijkbaar een meerderheid is die daarvoor gekozen heeft. En christenen staat tussen haakjes. Het is nl. op deze manier wel een erg breed begrip. Er zijn nl. gewoon dorpen/gemeentes waar de ‘christenen’ aan de macht zijn en winkels gewoon open mogen zijn op zondag. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:30

Sammie schreef:
Overigens ook geheel ter zijde.. als de slager, de bakker, frietboer en de sigarenboer de enige zijn in het dorp waar willen die mensen dan heen? Als de frietboer wel gewoon open zou willen zijn, dan lijkt het mij dat ze ook niet naar andere boeren en tenten gaan die ook open zijn op zondag :))

Dat klopt....maar door de weeks gaan ze dan ook niet meer naar die frietboer. En dan denk je als frietboer al snel...ik hou de boel dicht en ga braaf 2 x naar de kerk.

Of dat voor dit dorp opgaat weet ik uiteraard niet.

Maar in mijn voorbeeld koste dat klanten....ook voor de rest van de week. En ja het dorp was toen al groot genoeg om een keuze te maken naar een andere frietboer(of wat dan ook te gaan)

Gelukkig hadden wij ook de keuze(als in genoeg klandizie) om te melden dat wij aan die comedie niet mee deden en de gordijnen bleven open.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:45

Sammie schreef:
Met lobbyen an sich hoeft natuurlijk niks mis te zijn.

Met bepaalde vormen van lobby is ook al behoorlijk wat mis, omdat het een groep die klein in aantal is maar veel macht of geld heeft de besluitvorming laat beinvloeden. Meestal op hele gesloten, oncontroleerbare en subtiele manieren, ipv met open vizier de belangen te bediscussieren zoals het in een werkelijke open democratie zou horen te gaan.

Citaat:
Het wordt anders als het chantage wordt. Maar dat is niet perse een kerkelijke eigenschap.

Dat is een beetje het 'maar hunnie doen het ook' :^)-argument. Ben daar nooit zo van onder de indruk.

Citaat:
En laten we wel wezen.. enkele kerkgenootschappen durven inderdaad wel richting dergelijke extreem groepsgedrag te gaan. Iets doen omdat iets wordt gedaan, iets doen omdat dat van je wordt verwacht zonder verder na te denken of te kijken over het hoe en wat. Jehova’s zijn daar goed in, maar de ger. Gem. ook. Maar dat soort gedrag vindt óók buiten kerkgenootschappen plaats.

Maar het punt is dat de meeste andere groepen toch min of meer begrensd worden door wet en onze maatschappelijke grenzen. Maar dat de kerk graag die wet zelf beinvloedt, en zich boven de maatschappelijke grenzen voelt staan. IK vond de eerste boodschap ('wij doen niet mee met de Nationale dodenherdenking') namelijk best wel bot. De kracht van de herdenking is dat wij als land even allemaal stil staan bij wat er gebeurd is, bij de gevallenen, bij het leed. Dat afwijzen ('wij doen niet mee, wij gaan onze eigen gang') vind ik nogal wat.

En daar nemen ze bovendien dus de gemeentelijke organisatie van die herdenking in mee. Het is geen kerkelijke herdenking, die ze mogen verplaatsen, nee, ze verplaatsen de gemeentelijke herdenking. En ik vind dat dus nogal wat.

Citaat:
Maar dat wordt bij de frietboer niet duidelijk. Die beste man kan ook gewoon zelf dicht willen, vanwege zijn overtuiging.

En wat betreft de slager en de kaasboer. Heb dan de ‘ballen’ om gewoon lekker de kroeg in te duiken als je dat wil. Anderzijds blijft het idd wel erg best triestig dat het überhaupt op zo’n manier moet. Iemand in zijn of haar waarde laten werkt twee kanten op.

Nou ja, dat is dus inderdaad het triestige: het moet allemaal stiekem. Dat geldt voor de frietboer en de kaasboer, maar mijn ouders zijn ook in zo'n dorp opgegroeid. Wel gemengd, maar de gereformeerde stroming was wel behoorlijk streng. En die spraken er allemaal schande van dat de niet-gereformeerde kinderen op zondag gingen zwemmen. HUN kinderen gingen immers zwemmen net om de hoek uit het zicht - zodat ze konden doen alsof ze dat niet wisten. (Die hadden dan ook hun eigen slager en hun eigen bakker etc.)

En dit soort dingen: http://www.vrijheidvanonderwijs.nl/nieuws.php?ID=98
    Kritisch is de rechter echter over het tv-bezit onder huidige docenten en leerlingen van de reformatorische mbo-school. Omdat het niet is weersproken, gaat de rechter ervan uit dat een behoorlijk aantal docenten en leerlingen wel over tv beschikken. "Kennelijk worden er wel leerlingen toegelaten uit gezinnen waar men over een tv beschikt, als daar maar niet openlijk voor uitgekomen wordt."

Dat stiekeme - en tegelijkertijd dat hele veroordelende over het priveleven van mensen (dat je verwacht dat je leerlingen zich op school aan de regels houden bv: helemaal prima. Dus geen aanstootgevende kleding (broeken voor meisjes bv! Hel ende verdoemenis!) of gedrag en als je het nodig vindt om boeken te weren dan weer je die boeken.) Maar de school eist op basis van het geloof ineens het recht op om ook over het priveleven te gaan beschikken. En je voor te schrijven wat de juiste meningen zijn. Dat vind ik onacceptabel, en heel gevaarlijk. We moeten ons er heel bewust van zijn dat we in een democratisch, vrij land leven en dat we stromingen die duidelijk laten zien dat te willen veranderen tegenhouden. Over je eigen leven mag je vrij beschikken. Je eigen mening mag je zelf bepalen. Je mag om principiele en religieuze redenen besluiten om aan bepaalde dingen niet mee te werken, allemaal prima.

Maar er zit een grens aan, en als andere mensen hun keuze ontnomen wordt, door economische, politieke of andere middelen, dan gaat het behoorlijk te ver.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 18-03-14 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:47

Dat was niet mijn quote shadow ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:55

BaileyMix schreef:
Oh oh oh die mensen daar hebben ook werkelijk geen greintje verstand hè... Belachelijk dit :n Herdenk het dan gewoon niet, als het blijkbaar zo onbelangrijk is.

Dat zou ik niet durven zeggen... het zijn juist de kerkelijke mensen die onderduikers hebben gehuisvest... en het is juist bijvoorbeeld een kerkelijke plaats als Putten waar honderden mensen werden afgevoerd http://nl.wikipedia.org/wiki/Razzia_van_Putten als vergeldingsmaatregel van de Duitsers...

Nee, er is juist goed over nagedacht, ga maar na: in een tijd dat mensen al niet meer worden aangenomen voor een baan als ze niet op zondag willen werken, willen zij mensen niet dwingen op zondag te werken, want dat krijg je als je een officieel herdenkings evenement met alle 'toeters en bellen' organiseert op zondag.
In plaats daarvan doen ze het op zaterdag en uiteraard staat het een ieder daar vrij ook op zondag daar in eigen kring aandacht aan te schenken... en ik kan maar zo bedenken dat veel mensen daar dat vast ook gaan doen.

Het is dus geen teken van respectloosheid, ze hebben niet alleen respect voor de doden, maar ook voor de levenden.

Ik zie het dus anders en nee, ik woon zelf niet in zo'n christelijk dorp.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:05

NatasjavE: Excuus, fixed :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:12

Zoolgangster schreef:
BaileyMix schreef:
Oh oh oh die mensen daar hebben ook werkelijk geen greintje verstand hè... Belachelijk dit :n Herdenk het dan gewoon niet, als het blijkbaar zo onbelangrijk is.

Dat zou ik niet durven zeggen... het zijn juist de kerkelijke mensen die onderduikers hebben gehuisvest... en het is juist bijvoorbeeld een kerkelijke plaats als Putten waar honderden mensen werden afgevoerd http://nl.wikipedia.org/wiki/Razzia_van_Putten als vergeldingsmaatregel van de Duitsers...

Nee, er is juist goed over nagedacht, ga maar na: in een tijd dat mensen al niet meer worden aangenomen voor een baan als ze niet op zondag willen werken, willen zij mensen niet dwingen op zondag te werken, want dat krijg je als je een officieel herdenkings evenement met alle 'toeters en bellen' organiseert op zondag.
In plaats daarvan doen ze het op zaterdag en uiteraard staat het een ieder daar vrij ook op zondag daar in eigen kring aandacht aan te schenken... en ik kan maar zo bedenken dat veel mensen daar dat vast ook gaan doen.

Het is dus geen teken van respectloosheid, ze hebben niet alleen respect voor de doden, maar ook voor de levenden.

Ik zie het dus anders en nee, ik woon zelf niet in zo'n christelijk dorp.

_/-\o_

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:16

Shadow0 schreef:
Citaat:
Het wordt anders als het chantage wordt. Maar dat is niet perse een kerkelijke eigenschap.

Dat is een beetje het 'maar hunnie doen het ook' :^)-argument. Ben daar nooit zo van onder de indruk.

Nee Shadow.. Het ging bij mij met de opmerking erom dat hier met het vingertje wordt gewezen over hoe ‘slecht’ 'zij' bezig zijn, terwijl het gewoon een menselijke eigenschap is. Geen goeie overigens, maar wel een algemene eigenschap en niet specifiek toe te dichten aan iemand van een bepaald geloof. En van die vingertjes ben ik dan weer niet zo van onder de indruk.

Iets met balken en splinters in ogen enzo. Vandaar ook het voorbeeld over vriendin A en B staat tot C. Ook dat is chantage of ‘lobbyen’ en dat soort situaties gebeuren héél vaak en in tig varianten. Dergelijke 'chantage'middelen zou niemand behoren te gebruiken.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:10

Sammie, ik heb een vraag. Puur nieuwsgierigheid, maar het is wel een beetje een persoonlijke vraag en zoiets kan op een forum als dit aanvallend overkomen. Dat is nadrukkelijk niet mijn bedoeling.
Ik heb dit topic vanaf het begin gevolgd en mijn eigen mening staat er ook al uitgebreid in. On topic heb ik daar niets meer aan toe te voegen. Maar ik lees nog wel mee en het valt me op dat jij, hoewel je het topic niet hebt gestart, de meest enthousiaste poster bent. Van de 8 pagina's die het topic telt, heb jij er 2 volgeschreven. Vandaar mijn nieuwsgierigheid, wat is het dat jou beweegt om 25% van dit topic te vullen? Als ik het goed begrepen heb woon je zelf niet in Werkendam, dus dat kan het niet zijn (denk ik dan). Het lijkt me ook dat je Bokt-ervaring genoeg hebt om je niet persoonlijk aangesproken te voelen door de manier waarop sommigen wat ongenuanceerd hun eigen ervaringen met kerkgemeenschappen aanhalen als 'argument'. Ook hierbij geldt dat je niet zelf in Werkendam woont, dus je zult je niet namens je eigen kerkgemeenschap (voor zover je die hebt) aangesproken voelen. Waarom dan toch die sterke betrokkenheid bij dit incident, ook nog nadat er volgens de beste poldertradities een (voorspelbaar) compromis is gekozen? Nogmaals, ik ben gewoon nieuwsgierig geworden door jouw reacties. Mocht je hier niet op in willen gaan, ook prima. Ik heb overwogen om deze vraag per PB te stellen, maar ik kan me voorstellen dat het anderen ook is opgevallen dus stel de vraag daarom toch in het topic.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:47

Ik vind dit soort discussies gewoon interessant. Verder valt er eigenlijk bijzonder weinig spannends achter te zoeken. Ik reageer op dingen waarop ik wil reageren. Soms om andere zienswijzen te ontdekken/bespreken e.d., in dit soort topics soms ook om mensen eens na te laten denken over wat ze nu eigenlijk daadwerkelijk zeggen. Want juist met dit soort onderwerpen (of eerder geloof in het algemeen) valt het mij op dat veel mensen ook dan iets roepen om het roepen (het verschil niet weten tussen de RK en PK, maar wel zeggen dat de ‘kerk’ aan kleine jongetjes zit is een veel voorkomende), zonder zelf eens na te denken wat ze nu eigenlijk hebben gezegd en vooral waarom. En dan kun je soms mensen triggeren door een iets of veel extremere stelling neer te zetten of door wedervragen te stellen. En ook uitleggen waarom iets is zoals het is (en dat is dan wel vaak een zienswijze van mijn kant, die ik zo goed mogelijk probeer toe te lichten of uit te leggen – en dat mag je gerust als uitnodiging zien om op te schieten waar mogelijk). Dat geldt andersom net zo goed. Ervaringen kleuren iemands denkwijze over iets en ook daar kan men van leren. Dat komt dan nl. ook niet uit de lucht vallen.

Nu gaat dit toevallig over Werkendam, het had net zo goed elk ander dorpje in Nederland of ’t buitenland kunnen zijn. Of een ander onderwerp wat vaak een heet hangijzer is. De zondagsluiting bijv. (wat natuurlijk wel veel breeder is).

En tja.. ik reageer als ik iets zie, dan kunnen er best 2 pagina’s volgeschreven zijn van mij. Dan zijn het er nochtans 6 van een ander :D

Het is trouwens typisch als je dingen/situaties/meningen binnen een bepaald geloof probeert uit te leggen of toe te lichten dat sommige mensen er dan eigenlijk al vanuit gaat dat je dan pro-geloof (is niet helemaal het juiste woord, maar ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel) bent of dat je zelf dan ook maar gelovig zal zijn. Alsof je voor- of tegen moet zijn en een tussenweg dat is er niet. En eigenlijk kun je al niet eens ‘voor’ zijn, want er zijn zoveel verschillende stromingen binnen het Christendom (en ook binnen de islam, maar dat terzijde) dat je eigenlijk erg moet oppassen met spreken over hét geloof of hét Christendom. En wil je tegen zijn, is het imo wel zaak dat je goed weet waarom en waar tegen je bent. En dat laatste schort er nog al eens aan, wat dan weer terug gaat naar het ‘roepen om het roepen’.

En dan ga ik nu 2 pagina's wachten met reageren :)) :P
Laatst bijgewerkt door Sammie op 18-03-14 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:53

Vind het eigenlijk een beetje zielig. Waarom moet er met zoiets rekening gehouden worden? Prima dat je gelovig bent, maar om daar dan dodenherdenking voor te verplaatsen....? Je kan ook te ver gaan. Het is een herdenking, dat gebeurt imo in rust en stilte?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:55

MyHorseGirl schreef:
Vind het eigenlijk een beetje zielig. Waarom moet er met zoiets rekening gehouden worden? Prima dat je gelovig bent, maar om daar dan dodenherdenking voor te verplaatsen....? Je kan ook te ver gaan. Het is een herdenking, dat gebeurt imo in rust en stilte?

Anders lees je even het hele topic... Voorkomt herhaling.
en wie bepaalt wat te ver gaan is? Dat is geen waterdichte definitie ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 13:12

Niet aangenomen worden als je niet op zo dag wilt werken...
Ik werd niet aangenomen omdat ik geen christen ben. Dus zo werkt het steeds twee kanten op...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:20

LadyMadonna schreef:
Niet aangenomen worden als je niet op zo dag wilt werken...
Ik werd niet aangenomen omdat ik geen christen ben. Dus zo werkt het steeds twee kanten op...

Bij mijn vorige baan was ik niet aangenomen als ik niet op maandag kon werken, het lijkt me logisch dat als je medewerkers zoekt voor bepaalde dagen je mensen aanneemt die ook werken op die dagen, dat is echt geen kruistocht hoor :') .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:31

Als je een kleine ondernemer bent en graag open wil zijn op zondag kan ik me voorstellen dat je niet iemand aanneemt die niet op zondag kan werken.

Voor hele grote ondernemingen zou ik dat minder goed snappen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:55

Het lijkt me niet zo van belang hoe groot je bedrijf is als je een vacature moet vullen in een team waar het het handigst is dat je nieuwe medewerker op de zondag werkt dan zoek je gewoon iemand die op de zondag werkt. En vaak heb je nu eenmaal meer mensen nodig die zo af en toe in het weekend willen werken in dergelijke bedrijven omdat bijna niemand elk weekend wil werken :? Ik denk dat mensen die bijvoorbeeld in een winkel willen werken maar pertinent niet op zaterdag willen werken toch veelal hetzelfde probleem hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:03

Ja is ook waar.