Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Re: Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:03

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:09

Wat ik leuk vind is dat mensen zoeken naar "normale prijzen" voor bio vlees. Je kunt het ook omdraaien: de prijs voor biovlees is de normale prijs, al het andere is gewoon té goed koop.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 12:25

Elise_0o schreef:
Nog een leuk artikel gevonden (zo lijkt het bijna alsof ik tegen biologisch ben, wat dus absoluut niet zo is) waarin 5 argumenten worden weerlegt.
Ik ben pro bio, maar de argumenten die worden aangedragen vind ik meestal maar flut haha

http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Ar ... h-eten.htm

http://www.foodlog.nl/artikel/nieuws_ui ... ologische/

Die eerste link vind ik wel bevoordeeld hoor. Sorry maar het gaat er bij mij echt niet in dat je beter appels uit Nieuw-Zeeland kunt halen dan hier om de hoek. Ze benoemen het belangrijkste punt ook niet van lokaal: producten van het seizoen. Dan kun je alles uit eigen land halen :)
Oh en "eigen teelt".. woow... de kortzichtigheid... Weet hij veel, misschien composteer ik zelf wel en hoef ik niet naar de supermarkt te rijden. Of misschien haal ik het wel met de fiets.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:30

Het ging mij ook meer om het is lekkerder (en gezonder), wat dus echt subjectief is.
Had het er laatst nog met een vriend van mij over die vaak eieren van mijn kippen krijgt. Hij vind mijn eieren echt lekkerder dan die van de supermarkt, maar als ik heel eerlijk ben proef ik echt 0,0 verschil..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 12:34

Elise_0o schreef:
Het ging mij ook meer om het is lekkerder (en gezonder), wat dus echt subjectief is.
Had het er laatst nog met een vriend van mij over die vaak eieren van mijn kippen krijgt. Hij vind mijn eieren echt lekkerder dan die van de supermarkt, maar als ik heel eerlijk ben proef ik echt 0,0 verschil..

Oh zo. Nee dat maakt mij ook geen steek uit hoor... Zou gewoon liever eieren van eigen kippen eten. (Woon nu op een flat zonder balkon dus dat zou lastig worden :') )

Maar zo'n onderzoek had ik wel eens eerder gelezen inderdaad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:18

Elise_0o schreef:

Het enige verschil dat ik merk is dat de eieren van de supermarkt groter zijn. Ik heb krieltjes :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:21

Vjestagirl schreef:
Wat ik leuk vind is dat mensen zoeken naar "normale prijzen" voor bio vlees. Je kunt het ook omdraaien: de prijs voor biovlees is de normale prijs, al het andere is gewoon té goed koop.

Te goedkoop bestaat imo echt niet in deze crisistijden. Wij proberen te blijven doen wat we vroeger deden maar we kiezen wel voor de goedkopere opties. Mijn eerste kind droeg BabyMexx, mijn tweede kind droeg C&A en mijn derde kind draagt Ralph Lauren en Tommy Hilfiger, maar dan doorgekregen van andere mensen of tweedehands aangekocht. Zo gaat dat ook met het eten, vaak appels en bananen omdat die relatief goedkoop zijn waar ik vroeger nog wel eens exotischer fruit kocht. Cola van de Aldi ipv Coca Cola. En dus ook goedkoop vlees, geen biovlees maar ook geen dingen als kalfslapjes oid.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:25

Urielle schreef:
Vjestagirl schreef:

Te goedkoop bestaat imo echt niet in deze crisistijden. Wij proberen te blijven doen wat we vroeger deden maar we kiezen wel voor de goedkopere opties. Mijn eerste kind droeg BabyMexx, mijn tweede kind droeg C&A en mijn derde kind draagt Ralph Lauren en Tommy Hilfiger, maar dan doorgekregen van andere mensen of tweedehands aangekocht. Zo gaat dat ook met het eten, vaak appels en bananen omdat die relatief goedkoop zijn waar ik vroeger nog wel eens exotischer fruit kocht. Cola van de Aldi ipv Coca Cola. En dus ook goedkoop vlees, geen biovlees maar ook geen dingen als kalfslapjes oid.

Dat ben ik toch niet met je eens, maar ik denk dat dat n verschil is in perceptie. Ik kan me voorstellen dat jij vanuit het oogpunt van een gezinsvoering met een budget vind dat er niet zoiets is als te goedkoop vlees. Ik vind dat er vanuit een menselijk oogpunt en de verantwoording die je hebt als mensheid naar dieren en naar de planeet zeker zoiets is als te goedkoop vlees. Net zoals er zoiets is als te goedkoop fruit (waar boeren bijna niets voor krijgen), te goedkope koffie & chocolade en te goedkope melk.

Ik ben persoonlijk van mening dat biologisch vlees een eerlijke prijs heeft. Eerlijk naar de boer, eerlijk naar het dier en eerlijk naar jezelf: het is een prijs die het wegnemen van een leven waard is. Maar ik heb geen 3 kleine kinderen, geen hypotheek etc. dus ik kan me voorstellen dat jij er anders over denkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:34

Urielle schreef:
Te goedkoop bestaat imo echt niet in deze crisistijden.

Te goedkoop = beneden de kostprijs / redelijke prijs.

En daar hebben we nogal wat van: te goedkoop omdat de prijzen gedrukt worden door kinderarbeid en uitbuiting (dat laatste bv ook dichter bij huis in distributiecentra), door schade aan het milieu niet mee te berekenen, door dierenleed dus, ook doordat grote concerns hun leveranciers dwingen beneden kostprijs te leveren waardoor bedrijfjes failliet gaan (met alle leed voor de betrokken gezinnen), etc.

't Is niet heel makkelijk om daar helemaal ethisch in te staan, maar als je daar helemaal niets van wilt zien en alleen maar naar je eigen voordeeltjes kijkt, dan is dat wel heel erg beperkt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:35

Het is wellicht interessant om keuringsdienst van waarde eens te kijken, de aflevering over leverworst en hoe boeren worden afgeknepen om onder de waarde van het vlees het vlees te verkopen. Verder zitten er in al dat goedkope vlees allemaal toevoegingen, je wil toch niet dat je kinderen dat binnen krijgen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:44

Het is nou niet dat wij van het overschot een drieweekse vakantie naar Mexico boeken hoor, bij ons is allang geen maandelijks overschot meer om mee te sparen. ;)
Over de toevoegingen maak ik me niet druk, als het niet via het vlees is, is het kwik door vis eten, zware metalen uit de bodem in de groenten, kankerverwekkende stoffen die per ongeluk in het drinkwater belandt zijn (pas nog een schandaal ergens in de regio over geweest) of simpelweg straling van apparatuur en masten. Gezond eten is een utopie nowadays.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:48

Urielle schreef:
Het is nou niet dat wij van het overschot een drieweekse vakantie naar Mexico boeken hoor, bij ons is allang geen maandelijks overschot meer om mee te sparen.

En ik durf de gok aan dat dat toch nog steeds niet geheel in verhouding staat tot kinderarbeid, uitbuiting, het dierenleed etc. Beetje perspectief is niet verkeerd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:05

absoluut niet, maar wij proberen het binnen onze mogelijkheden IN ONZE SITUATIE leefbaar te houden.
Ik geloof niet dat er buiten het wegdoen van mijn paard en het bezuinigen door bijv. mijn kinderen niet mee te laten doen aan schooluitstappen of ons uitsluiten van de maatschappij door telefoon en internet weg te doen nog mogelijkheden zijn om te bezuinigen en ik zeg eerlijk dat ik daartoe niet bereid ben. Ik wil een gewoon leven volgens de West-Europese standaard kunnen leven met mijn gezin, en daarvoor ben ik inderdaad bereid om geen rekening te houden met dierenleed of kinderarbeid.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:06

Vjestagirl schreef:

Maar de in jouw ogen normale prijs kan ik niet elke dag betalen :D terwijl ik wel dagelijks vlees wil eten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:56

Ik neem aan dat de bokkers die hier toegeven dat ze plofkip etc. eten, niet in andere topics reageren dat ze het zielig vinden als een paard 23 uur per dag op stal staat of een hond 8 uur per dag alleen thuis is?

Ik eet heel weinig vlees, een van de belangrijkste redenen daarvoor is het dierenwelzijn. Want als je alle berichten zo hoort is scharrel of biologisch ook niet zaligmakend. Anderzijds is het natuurlijk altijd beter dan vlees uit de bio-industrie en geeft het kopen van scharrrel of biologisch vlees hopelijk ook een teken af naar de producenten/supermarkten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:06

Ik koop tegenwoordig mijn vlees rechtstreeks van de boer, ik heb oprecht het idee dat dat de enige eerlijke manier is :) . En het vlees is vele malen lekkerder ook
nog...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 17:09

Tiggs schreef:
Ik neem aan dat de bokkers die hier toegeven dat ze plofkip etc. eten, niet in andere topics reageren dat ze het zielig vinden als een paard 23 uur per dag op stal staat of een hond 8 uur per dag alleen thuis is?

Ik eet heel weinig vlees, een van de belangrijkste redenen daarvoor is het dierenwelzijn. Want als je alle berichten zo hoort is scharrel of biologisch ook niet zaligmakend. Anderzijds is het natuurlijk altijd beter dan vlees uit de bio-industrie en geeft het kopen van scharrrel of biologisch vlees hopelijk ook een teken af naar de producenten/supermarkten.

Dit ja :o

Ik ben het verder helemaal eens met Shad0w. Zolang we niet bereid zijn een redelijke prijs te betalen voor onze producten komt de economie trouwens ook nooit weer fatsoenlijk op gang.

Lieveli, KvW vind ik inderdaad altijd een heel interessant programma om te kijken maar ik heb er nooit tijd voor. Vanavond heb ik niets te doen, dus misschien uitzendinggemist weer opzoeken :) dankje voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:14

lieveli schreef:
Het is wellicht interessant om keuringsdienst van waarde eens te kijken, de aflevering over leverworst en hoe boeren worden afgeknepen om onder de waarde van het vlees het vlees te verkopen. Verder zitten er in al dat goedkope vlees allemaal toevoegingen, je wil toch niet dat je kinderen dat binnen krijgen?

Biologisch vlees is net zo gezond als gewoon vlees.
https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema ... vlees.aspx

Verder, waar komt jullie kleding vandaan? Is dat allemaal ook wel zo netjes gemaakt, of komt het uit arme Aziatische landen? Is dat allemaal wel zo eerlijk en goed voor de aarde? :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:17

quera schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar de in jouw ogen normale prijs kan ik niet elke dag betalen :D terwijl ik wel dagelijks vlees wil eten

Dat kan. En dat is je goed recht. Alleen vind ik (maar dat is mijn mening en daar hoef je het niet mee eens te zijn) dat het dan wel 'hoort' dat je je bewust bent dat je actief meehelpt aan het in stand houden van dierenleed op een gigantische schaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:17

Anthea: helaas nog niet maar ook dat is iets om over na te denken en eventueel mee te nemen in mijn keuze.

In onze maatschappij gaat het niet lukken om trouwens helemaal 'schoon' te zijn. Gewoon niet mogelijk. Maar er is wel een verschil, voor mij dan, tussen je er bewust van zijn en dat ook regelmatig meenemen in je afwegingen, of het gewoon helemaal van je af laten glijden en niet eens proberen om met kleine stapjes iets te veranderen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 17:24

Shadow0 schreef:
Anthea: helaas nog niet maar ook dat is iets om over na te denken en eventueel mee te nemen in mijn keuze.

In onze maatschappij gaat het niet lukken om trouwens helemaal 'schoon' te zijn. Gewoon niet mogelijk. Maar er is wel een verschil, voor mij dan, tussen je er bewust van zijn en dat ook regelmatig meenemen in je afwegingen, of het gewoon helemaal van je af laten glijden en niet eens proberen om met kleine stapjes iets te veranderen.

In het vegetariërstopic zijn er wel mensen die gezeur naar hun hoofd krijgen als ze een keer snoepjes met gelatine eten, of iemand die één dag in de maand een klein stukje vis eet, verder hele maand vegetarisch. Maar het spijt me, ik geloof niet dat wij degenen zijn die de vlees- en visindustrie in stand houden :\

Daarom de uitspraak: beter inconsequent goed bezig, dan consequent slecht :j
En daarmee bedoel ik net zo goed "het totaal niet bezig zijn met hoe jouw handelen impact heeft op de rest van de wereld". Iets met "alle beetjes helpen" :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:34

Het is me al opgevallen dat je overal fanatici hebt die heel erg strict in de leer zijn. Waar het ook om gaat...

Maar zelf vind ik het altijd opvallend hoe goede ideeen en kleine stapjes worden afgebrand omdat het nog niet perfect is. Om vervolgens bij de nog veel minder perfecte alternatieven te blijven hangen. Dan verandert er nooit wat...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:42

Citaat:
Magrathea, Maar het spijt me, ik geloof niet dat wij degenen zijn die de vlees- en visindustrie in stand houden :\

Licht er aan of je zuivelproducten nuttigt. Doe ja dat wel, werk je automatisch mee aan het in standhouden van de vleesindustrie. Want waar moeten al die melkkoeien heen als ze letterlijk uitgemolken zijn? Of de stierkalveren? Gaat echt niet allemaal de diervoeding in :n
Dat vlees eten wij kadavereters :Y) Anders word de wereld overbevolkt door melkkoeien en hun nageslacht.
Ik eet geen polfkip, helemaal geen gevogelte/vis/zeebeesten, mijn vlees heeft haar of wol (voor het geslacht word dan) Schaam me daar niet voor. Haal mijn vlees rechtstreeks van de slager en dat is toch vaak vlees van melkkoeien.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:57

Mijn buurman is melkveehouder en daar gaan de koeien toch meestal gewoon op het erf dood. Voor mij is het weleens lastig. Je kan het bijna nooit goed doen maar op mijn manier doe ik mijn best.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:03

Ook ik probeer zoveel mogelijk de plofkippen te ontwijken. Ik ben nog op zoek naar een biologische slager, maar die zit hier helaas niet in de buurt. Tot die tijd neem ik kip in de supermarkt mee met minimaal 1 beter leven ster. Liever met 2 beter leven sterren. Laatst was ik bij Jumbo en wilde daar de kip meenemen. Ik vond hem er echt heel slecht uit zien. Niet schoon, waterig en zo zagen alle verpakkingen eruit. En geen enkele mogelijkheid om kip te kopen met beter leven sterren, want die lagen er niet. Dat vind ik overigens ook opvallend. De kippen met beter leven sterren zijn veel schoner.
Overigens laatst toch nog een keer, in een vlaag van verstandsverbijstering, gerookte kipfilet gekocht bij Jumbo voor op brood. 3 dagen gegeten en 3 dagen buikpijn gehad. Dat was gelijk de laatste keer dat ik vlees heb gekocht bij Jumbo.