kerngezonde giraffe door kop geschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:01

Pearlx schreef:
liedje89 schreef:
Tja waarom fokt men nog in de melkveehouderij toch ook een kans van 50% op een ongeschikte nakomeling die uiteindelijk word opegeten :Y) . Waarschijnlijk hebben ze naast de winst van een jong ook wel gewoon giraffe vrouwen nodig om de populatie in stand te houden. Als mensen het zielig vinden waarom hebben dan zo weinig mensen een os?

KI lijkt mij trouwens lastig bij giraffe volgens mij zijn de meeste nu niet direct zo handmak als een HTK koe en lijkt het me sowieso een gedoe om het sperma te pakken te krijgen en te insemineren door het formaat?

Bij de melkveehouderij wordt daarom juist steeds meer sex-selectie gebruikt. +:)+ En zoals je zelf al zegt, de ongewenste mannen in de melkvee (en pluimvee) industrie kunnen als voedsel worden gebruikt. Bij giraffen ligt dat anders.

Olifanten worden ook al geinsemineerd, dan lijkt het me dat het bij een giraffe ook mogelijk is. Maar wil een dierentuin daar de koste en moeite insteken terwijl er blijkbaar genoeg giraffen zijn in dierentuinen is denk ik de vraag.

Nou blijkbaar niet, de leeuwen hebben 'm toch opgegeten?
Had het zonde gevonden als ze hem hadden weggegooid, maar nu hebben de leeuwen er ook nog wat aan.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:03

Fiffill schreef:
Had het zonde gevonden als ze hem hadden weggegooid, maar nu hebben de leeuwen er ook nog wat aan.

Dat klopt, maar ik bedoelde meer in de vee-industrie is er al jaren een vaste 'bestemming' voor het overschot. Mannetjes dus. Bij Giraffen duidelijk niet, want je hebt als dierentuin de hele wereld op je dak als het zo afhandelt.

Urbanus

Re: kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:04

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:05

Pearlx schreef:
Fiffill schreef:

Dat klopt, maar ik bedoelde meer in de vee-industrie is er al jaren een vaste 'bestemming' voor het overschot. Mannetjes dus. Bij Giraffen duidelijk niet, want je hebt als dierentuin de hele wereld op je dak als het zo afhandelt.

Ja, nogal hypocriet. Vind het dan ook alleen maar goed dat deze dierentuin er zo open over is. Zouden ze vaker moeten doen!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:08

lieveli schreef:

Het probleem is hier denk ik dat het punt 1, om een giraffe gaat. En 'speciale' dieren gaan mensen nu eenmaal meer aan het hart dan 'normale' dieren. Denk aan de discussie die opkomt bij het eten van paarden tegenover het eten van koeien. Heel veel mensen vinden paarden nu eenmaal leuker, liever en zieliger dan koeien. Zo ook een speciaal dier als een giraffe.

Ook vallen mensen erover dat meerdere dierenparken hadden aangeboden de giraffe op te nemen, maar het dier inplaats daarvan is gedood.

En dan nog het punt dat ze het voor publiek (jonge kinderen) hebben ontleed en vervolgens aan de leeuwen gevoerd hebben. Een aantal jaren terug gooide Beekse Bergen als ik het goed heb, ook een overleden zebra bij de leeuwen zonder 'waarschuwing'. Dat kwam ook een hele discussie over.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:11

Die dierentuin in Kopenhagen deed precies wat àlle andere dierentuinen óók doen, maar dan stiekem: overtollige dieren af (laten) maken.
In de héle dierenfokkerij zitten mensen op een gegeven moment met een overschot aan dieren, het is in de natuur niet anders, maar in de natuur klaren roofdieren de klus... in de dierentuin en in de fokkerij doen mensen dat...

Wat je ervan moet vinden...tja, ze vonden de aangeboden plekken van andere zoo's niet goed genoeg...
hadden in principe dus wel een plek willen hebben voor hun giraf maar dan een goede plek.
Er zijn ook dierentuinen die wat minder nauw kijken naar waar hun dieren terecht komen...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:12

Ik vind het werkelijkwaar belachelijk. Niet waardevol genoeg, pfff... Fok dan niet met die beesten, je weet dan toch van te voren dat vader x moeder die nu gebruikt zijn geen fokmateriaal oplevert..? Of zorg dat 'ie niet bevruchten kan (castratie, anticonceptiepil, weet ik het hoe het bij die dieren gaat). Vooral als er genoeg dierentuinen zijn die hem willen hebben, ga je zo'n prachtig jong dier toch niet afknallen? Alleen maar omdat hij als fokmateriaal niet interessant genoeg is...

Vervolgens het dier voor de ogen van de bezoekers afknallen en ontleden doet daar nog een schepje bovenop, echt belachelijk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:13

Pearlx schreef:
[
Bij de melkveehouderij wordt daarom juist steeds meer sex-selectie gebruikt. +:)+ En zoals je zelf al zegt, de ongewenste mannen in de melkvee (en pluimvee) industrie kunnen als voedsel worden gebruikt. Bij giraffen ligt dat anders.

Olifanten worden ook al geinsemineerd, dan lijkt het me dat het bij een giraffe ook mogelijk is. Maar wil een dierentuin daar de koste en moeite insteken terwijl er blijkbaar genoeg giraffen zijn in dierentuinen is denk ik de vraag.

De giraffe is toch gewoon opgegeten? Bokjes komen trouwens nog gewoon bij de vleet ter wereld en leven kwa vlees productie ook niets op :Y)

Olifanten zijn aardig trainbaar natuurlijk. Olifanten worden immers in veel landen in de bosbouw gebruikt en ook getraind om trucjes te doen in circussen of dierentuinen. Ik heb echter nog nooit een van getrainde giraffe gehoord? Een stier is vast niet de makkelijkste maar een giraffe is nog veel meer een wild dier dan een rund, je kan je ook afvragen of het niet fijner is om gewoon dieren netjes te slachten zodat ze in een klap weg zijn ipv dieren te gaan pesten met allerlei kunstgrepen die wellicht veel meer stress (en gevaar) opleveren
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 10-02-14 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:15

Pearlx schreef:
lieveli schreef:

Het probleem is hier denk ik dat het punt 1, om een giraffe gaat. En 'speciale' dieren gaan mensen nu eenmaal meer aan het hart dan 'normale' dieren. Denk aan de discussie die opkomt bij het eten van paarden tegenover het eten van koeien. Heel veel mensen vinden paarden nu eenmaal leuker, liever en zieliger dan koeien. Zo ook een speciaal dier als een giraffe.

Ook vallen mensen erover dat meerdere dierenparken hadden aangeboden de giraffe op te nemen, maar het dier inplaats daarvan is gedood.

En dan nog het punt dat ze het voor publiek (jonge kinderen) hebben ontleed en vervolgens aan de leeuwen gevoerd hebben. Een aantal jaren terug gooide Beekse Bergen als ik het goed heb, ook een overleden zebra bij de leeuwen zonder 'waarschuwing'. Dat kwam ook een hele discussie over.

Ach, het publiek had ook weg kunnen gaan. :')

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:15

Pearlx schreef:
lieveli schreef:

dat gebeurt nog steeds hoor. Wordt ook niet aangegeven bij de bezoekers.
Toch regelmatig een zebra oid bij de leeuwen/Afrikaanse wilde honden gezien

Communiceren de werknemers ook open over.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:16

liedje89 schreef:
Pearlx schreef:
[

De giraffe is toch gewoon opgegeten? Bokjes komen trouwens nog gewoon bij de vleet ter wereld en leven kwa vlees productie ook niets op :Y)

Olifanten zijn aardig trainbaar natuurlijk. Olifanten worden immers in heel veel landen in de bosbouw gebruikt en ook getraind om trucjes te doen in circussen of dierentuinen. Ik heb echter nog nooit een van getrainde giraffe gehoord? Een stier is vast niet de makkelijkste maar een giraffe is nog veel meer een wild dier dan een rund, je kan je ook afvragen of het niet fijner is om gewoon dieren netjes te slachten zodat ze in een klap weg zijn ipv dieren te gaan pesten met allerlei kunstgrepen die wellicht veel meer stress (en gevaar) opleveren

Daar ben ik het inderdaad mee eens, ik kan me voorstellen dat een giraffe niet te trainen is voor een KI procedure. Maar dan is de oplossing wat mij betreft niet het 'netjes afslachten' van de dieren, maar gewoon stoppen met fokken als er blijkbaar geen geschikte plaatsen zijn om jonge mannen heen te sturen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:17

Die dierentuin heeft zelfs een aanbod van 500.000 euro geweigerd... voor het geld deden ze het niet.
Voor mensen die door de dood van dit dier tegen dierentuinen zijn: ga dan ook beslist niet naar wilde dieren kijken, die maken nog véél meer lieve schattige jonge diertjes dood...

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:18

Nessa schreef:
dat gebeurt nog steeds hoor. Wordt ook niet aangegeven bij de bezoekers.
Toch regelmatig een zebra oid bij de leeuwen/Afrikaanse wilde honden gezien

Communiceren de werknemers ook open over.

Dat geloof ik zeker, maar mijn punt was dat toen in dat specifieke geval de mensen ook verontwaardigd waren. Woest waren de ouders dat hun kinderen dit tafereel hadden moeten zien. In dierentuinen zie je regelmatig dieren een koeienkarkas aan stukken scheuren of de overblijfselen daarvan slingeren rond in het verblijf, maar daar hoor je natuurlijk niks over.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:21

Maar als dierentuinen ophouden met fok dan is de enige optie dan wel geen dierentuinen meer of wildvang, ik denk dat ik wel weet welke van die twee het dan word :list: . En dan zie ik echt liever dat er zo af en toe een beetje afwisseling in het dieet van de leeuwen zit, als je netjes slacht is het voor het dier zelf niet zo erg merkt ie niets van..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:24

liedje89 schreef:
Maar als dierentuinen ophouden met fok dan is de enige optie dan wel geen dierentuinen meer of wildvang, ik denk dat ik wel weet welke van die twee het dan word :list: . En dan zie ik echt liever dat er zo af en toe een beetje afwisseling in het dieet van de leeuwen zit, als je netjes slacht is het voor het dier zelf niet zo erg merkt ie niets van..

Ik zeg ook niet dat dierentuinen maar allemaal op moeten houden met de fok. Ik zeg alleen dat als jij als dierentuin geen behoefte hebt aan mannetjes en giraffen op het moment zo talrijk zijn in dierentuinen dat je geen geschikte plek kan vinden om de giraffe te plaatsen en ook geen andere oplossing kan bieden (ruimte voor 2 groepen bijv mannetjes en vrouwtjes apart of verwante dieren apart, castratie, inseminatie) dan moet je misschien overwegen niet met deze soort te fokken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:29

Cer schreef:
Misschien hadden ze m levend bij de leeuwen moeten laten lopen, dan had het natuurlijker geweest :j

Ik zie niet echt het verschil tussen een giraffe en een kalf.. er worden wel meer dieren doodgeschoten, en deze giraffe heeft wellicht nog een leuke 18 maanden gehad?

Nou idd wat is het verschil tussen een giraf of een varken/rund..
Zo leren kinderen meteen dat vlees van dode dieren is en niet van een schaaltje uit de supermarkt
al vind ik het zonde/sneu van zo'n prachtig dier

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:42

Maar dan kom je dus altijd in de knoop als je vrouwtjes nodig hebt maar geen mannetje kan plaatsen terwijl iedere dierentuin daar waarschijnlijk op een gegeven moment tegenaan gaat lopen, immers heb je gewoon meer vrouwtjes dan mannetjes nodig om een populatie in stand te houden maar is het bij geboorte toch bijna altijd ongeveer 50/50.

Dierentuinen moeten toch dode dieren hebben om aan hun vleeseters te voeren, waarom dan niet hun eigen dieren die een fijn(er) leven hebben gehad (dan de meeste productie dieren).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:48

Zoolgangster schreef:
Die dierentuin heeft zelfs een aanbod van 500.000 euro geweigerd... voor het geld deden ze het niet.
Voor mensen die door de dood van dit dier tegen dierentuinen zijn: ga dan ook beslist niet naar wilde dieren kijken, die maken nog véél meer lieve schattige jonge diertjes dood...

het gaat niet over het geld, maar over het welzijn van dit dier.

mijn oude paardje zal ook nooit weggaan ook niet voor dat bedrag dan nog liever een kogel. waarom omdat hij dan de handel in zou gaan of een minder beter leven zal krijgen als wat ze nu misschien wel heeft.

en nogmaals dit dier mag niet verhandeld worden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:50

Pearlx schreef:
Ik zeg ook niet dat dierentuinen maar allemaal op moeten houden met de fok. Ik zeg alleen dat als jij als dierentuin geen behoefte hebt aan mannetjes en giraffen op het moment zo talrijk zijn in dierentuinen dat je geen geschikte plek kan vinden om de giraffe te plaatsen en ook geen andere oplossing kan bieden (ruimte voor 2 groepen bijv mannetjes en vrouwtjes apart of verwante dieren apart, castratie, inseminatie) dan moet je misschien overwegen niet met deze soort te fokken.

Dat lijkt me een heel goed punt om te overwegen. Toch zou ik zelf denk ook de keuze maken om wél te fokken. Omdat het lijstje 'voor' langer is dan het lijstje 'tegen':

voor:
1. De ouderdieren krijgen de gelegenheid om het natuurlijke voortplantingsgedrag te uiten. In een kunstmatige omgeving waar vaak kosten noch moeite worden gespaard om dieren - met het oog op hun welzijn - hun natuurlijk gedrag te kunnen laten uiten is voortplantingsgedrag een waardevolle verrijking van hun leven.
2. De kans dat het kalf (heet dat zo bij giraffes?) een vrouwtje is, is 50%. Ik ga er even vanuit dat een vrouwtje wel gewoon bij de groep had kunnen blijven. die zal niet met haar vader hebben mogen paren, maar tegen de tijd dat het vrouwtje geslachtsrijp was geweest zou haar vader natuurlijk 1 op 1 geruild kunnen worden met een andere dierentuin uit het netwerk.
3. Jonge dieren trekken extra bezoekers. Los van alle bijzonderheden is een dierentuin ook gewoon een bedrijf dat afhankelijk is van omzet om te kunnen blijven voortbestaan. Meer bezoekers betekenen meer omzet dus meer geld om salarissen van te betalen, fokprogramma's op te zetten of natuurbeschermingsprogramma's in de gebieden waar de dieren nog wel in het wild (kunnen) leven te investeren.

Tegen:
1. Als het kalf een mannetje wordt, moet je hem kwijt rond de tijd dat hij geslachtsrijp wordt. Als hij pech heeft is er geen plek bij een andere dierentuin uit het netwerk, als hij mazzel heeft gaat er ergens een oudere hengst dood of begint een aangesloten dierentuin een nieuwe kudde en kan hij daar naartoe.

3 voor, 1 tegen. Uitslag: wel fokken.

Je kunt vinden dat de ene tegen zwaarder weegt dan de drie voors, maar ik vind het persoonlijk heel goed te begrijpen dat dierentuinen ervoor kiezen om wel te fokken, ook al zitten daar ook nadelen aan.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:50

liedje89 schreef:
Dierentuinen moeten toch dode dieren hebben om aan hun vleeseters te voeren, waarom dan niet hun eigen dieren die een fijn(er) leven hebben gehad (dan de meeste productie dieren).

Dat gebeurt sowieso al met kuikens en knaagdieren. Sommige dierentuinen hebben zelfs een publiek gebouwtje waar de kuikens en muizen worden uitgebroed/gefokt die later als roofdierenvoer dienen. Waarom dan niet met grotere dieren als deze 'gezond' zijn gestorven? Omdat het dan ineens 'schandalig' is volgens het publiek.

In Zoo Duisburg hebben ze een kabelbaan boven het wilde honden verblijf waar een metalen zebra aanhangt. Aan die zebra hangen ze een koeienkarkas en dan mogen de honden achter die 'zebra' aan rennen die met grote snelheid over de kabelbaan gaat. Dat vinden mensen prachtig en ze staan in de rij om de voedertijd van de wilde honden te bekijken.

Maar als je toch een zebrakarkas erbij zou gooien, dat kan écht niet. :')

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:54

maura schreef:
Dat lijkt me een heel goed punt om te overwegen. Toch zou ik zelf denk ook de keuze maken om wél te fokken. Omdat het lijstje 'voor' langer is dan het lijstje 'tegen':

voor:
1. De ouderdieren krijgen de gelegenheid om het natuurlijke voortplantingsgedrag te uiten. In een kunstmatige omgeving waar vaak kosten noch moeite worden gespaard om dieren - met het oog op hun welzijn - hun natuurlijk gedrag te kunnen laten uiten is voortplantingsgedrag een waardevolle verrijking van hun leven.
2. De kans dat het kalf (heet dat zo bij giraffes?) een vrouwtje is, is 50%. Ik ga er even vanuit dat een vrouwtje wel gewoon bij de groep had kunnen blijven. die zal niet met haar vader hebben mogen paren, maar tegen de tijd dat het vrouwtje geslachtsrijp was geweest zou haar vader natuurlijk 1 op 1 geruild kunnen worden met een andere dierentuin uit het netwerk.
3. Jonge dieren trekken extra bezoekers. Los van alle bijzonderheden is een dierentuin ook gewoon een bedrijf dat afhankelijk is van omzet om te kunnen blijven voortbestaan. Meer bezoekers betekenen meer omzet dus meer geld om salarissen van te betalen, fokprogramma's op te zetten of natuurbeschermingsprogramma's in de gebieden waar de dieren nog wel in het wild (kunnen) leven te investeren.

Tegen:
1. Als het kalf een mannetje wordt, moet je hem kwijt rond de tijd dat hij geslachtsrijp wordt. Als hij pech heeft is er geen plek bij een andere dierentuin uit het netwerk, als hij mazzel heeft gaat er ergens een oudere hengst dood of begint een aangesloten dierentuin een nieuwe kudde en kan hij daar naartoe.

3 voor, 1 tegen. Uitslag: wel fokken.

Je kunt vinden dat de ene tegen zwaarder weegt dan de drie voors, maar ik vind het persoonlijk heel goed te begrijpen dat dierentuinen ervoor kiezen om wel te fokken, ook al zitten daar ook nadelen aan.

Op punt 3 komt dan in het geval van deze dierentuin nog een nadeel. Babydieren = inderdaad publiciteit en meer bezoekers als je het slim speelt.

Maar als je dan publiek maakt dat deze leuke babydieren door het hoofd worden geschoten zodra ze er niet meer als een baby uitzien brengt dat meer negatieve publiciteit en gaan mensen die dierentuin waarschijnlijk mijden en zelfs schande spreken. Dan heb je dus minder publiek en minder omzet.

Maar ik snap je punt totaal.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:00

Pearlx schreef:
Op punt 3 komt dan in het geval van deze dierentuin nog een nadeel. Babydieren = inderdaad publiciteit en meer bezoekers als je het slim speelt.

Maar als je dan publiek maakt dat deze leuke babydieren door het hoofd worden geschoten zodra ze er niet meer als een baby uitzien brengt dat meer negatieve publiciteit en gaan mensen die dierentuin waarschijnlijk mijden en zelfs schande spreken. Dan heb je dus minder publiek en minder omzet.

Dan zijn we eruit :D .

Toch moet de tijd leren of de negatieve publiciteit voor deze dierentuin werkelijk negatief uitpakt. Mensen zijn echt totaal onbegrijpelijke wezens wat dat betreft, het zou me niet verbazen als er juist meer bezoekers komen na dit schandaaltje.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:03

Zonde van zo'n mooi dier, maar er word wel een heel groot probleem van gemaakt. Er worden dagelijks zoveel dieren afgemaakt, het dier heeft er zelf waarschijnlijk niet eens wat van gemerkt. En dat ze hem ontleden voor publiek vind ik juist wel interessant, je kiest er immers zelf voor om te gaan kijken. Ik zou ook gaan kijken hoor, leerzaam toch? Het dier is in ieder geval niet verspilt zo te lezen. :)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:07

maura schreef:
Pearlx schreef:

Dan zijn we eruit :D .

Toch moet de tijd leren of de negatieve publiciteit voor deze dierentuin werkelijk negatief uitpakt. Mensen zijn echt totaal onbegrijpelijke wezens wat dat betreft, het zou me niet verbazen als er juist meer bezoekers komen na dit schandaaltje.

Ook hier maak je weer een goed punt. Toen Bokito was ontsnapt trok de Diergaarde ook ineens veel bezoekers die het dier wilden zien. Niet te vergeten dat hij een vrouw zwaar tot bijna dodelijk had verminkt. :') Maar zoals er nu over deze Deense dierentuin wordt gesproken in de media.. ik zou de directeur niet willen zijn.

Ik heb zelf het hele gedoe rond de orka Morgan meegemaakt, dat was ook een ontzettend groot punt van kritiek waar je als bedrijf soms moeilijk mee om kunt gaan.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:07

had hij geen juiste genen dan?
ietsje discreter was beter...