De doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:45

_San87_ schreef:
Bunga schreef:
Dat zou inderdaad kunnen, maar ik vind dat sommige straffen echt erg laag zijn. Als ik zie wat voor straf sommige daders krijgen die ouderen misbruikt hebben, of een moord hebben gepleegd. Ik ben blij dat ik niet degene hoef te zijn die bepaald wat de straf wordt. :) Het zal altijd voor een partij een teleurstelling zijn.

Het is echt zo :). Dat is namelijk onderzocht. De gemiddelde burger zou lager straffen dan de rechter effectief doet. Dat zegt toch wel genoeg. Zie het niet als een aanval, maar wat jij zegt is precies wat mensen die zich niet in strafrecht hebben verdiept zeggen; Nederland straft te laag.

Ik zie het helemaal niet als een aanval, ik denk dat hier de meningen over verschillen! En dat respecteer ik :) ik ben het alleen niet met iedereen eens. Ik vind dat er nog al eens lage straffen uitgedeeld worden. Misschien dat de straffen correct zijn wat betreft wetvoering, maar wat betreft mijn persoonlijke voldoening zijn ze dan toch echt te laag. Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitgelegd heb! Ik weet ook wel dat het bijna nooit voor komt dat alle partijen tevreden zijn, slachtoffers hopen meestal op een hogere straf terwijl familie van de dader en de dader zelf (meestal) liever een lagere straf zouden zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:46

Dat nooit iemand tevreden is, is evident :D.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:50

Daar ben ik het mee eens haha! En nu ga ik me weer verder storten op mijn studie en dit onderwerp uit mijn hoofd bannen, anders haal ik mijn tentamen nooit, dat is ook evident :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:59

Bunga schreef:
Citaat:
Het is echt zo :). Dat is namelijk onderzocht. De gemiddelde burger zou lager straffen dan de rechter effectief doet. Dat zegt toch wel genoeg. Zie het niet als een aanval, maar wat jij zegt is precies wat mensen die zich niet in strafrecht hebben verdiept zeggen; Nederland straft te laag.

Ik zie het helemaal niet als een aanval, ik denk dat hier de meningen over verschillen! En dat respecteer ik :) ik ben het alleen niet met iedereen eens. Ik vind dat er nog al eens lage straffen uitgedeeld worden. Misschien dat de straffen correct zijn wat betreft wetvoering, maar wat betreft mijn persoonlijke voldoening zijn ze dan toch echt te laag. Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitgelegd heb! Ik weet ook wel dat het bijna nooit voor komt dat alle partijen tevreden zijn, slachtoffers hopen meestal op een hogere straf terwijl familie van de dader en de dader zelf (meestal) liever een lagere straf zouden zien.

Omdat jij niet de stukken hebt doorgenomen, omdat jij geen rechter bent. Heel leuk en interessant dat jij het te laag vindt allemaal maar het enige wat je met deze post doet is de uitspraak van San87 bevestigen :D

Edit: ging iets fout met quoten

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:05

Ik heb ook zo'n programma gekeken alleen dan op National Geografic, ik vond het best hard.
Sommige gevangen weten al 1,5 jaar lang dat ze op die dag dood gaan.
De doodstraf zelf vind ik fifty fifty, sommige gegevangen die daar mee worden gestraft terwijl het verhaal verdraait is. Maar echte moordenaars die echt de vreselijkste dingen hebben gedaan, die ''verdienen'' de doodsstraf.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:09

_San87_ schreef:
Bunga schreef:
Dat zou inderdaad kunnen, maar ik vind dat sommige straffen echt erg laag zijn. Als ik zie wat voor straf sommige daders krijgen die ouderen misbruikt hebben, of een moord hebben gepleegd. Ik ben blij dat ik niet degene hoef te zijn die bepaald wat de straf wordt. :) Het zal altijd voor een partij een teleurstelling zijn.

Ik volg het Nederlands strafrecht nu twee jaar op school (ik studeer rechten) mijn docent is officier van justitie, mijn vorige docente strafrecht advocaat en ik blijf er ook nog steeds bij dat Nederland te laag straft in de meeste gevallen en ik heb me zeker verdiept in het strafrecht, dus wat je zegt, is heel generaliserend en niet waar :n.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:13

Ik ben tegen de doodstraf. Een persoon neemt het leven van een ander weg, en dan neem jij het leven van die persoon weer weg? Ben je in mijn
ogen ook een moordenaar. En daarbij ook dat er genoeg gevallen zijn geweest dat een persoon onschuldig was en de doodstraf kreeg.
Nee liever een moordenaar of wat dan ook in een kleine cel stoppen voor levenslang, met de doodstraf ben je er zo makkelijk van af.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:21

_lies_ schreef:
Ik volg het Nederlands strafrecht nu twee jaar op school (ik studeer rechten) mijn docent is officier van justitie, mijn vorige docente strafrecht advocaat en ik blijf er ook nog steeds bij dat Nederland te laag straft in de meeste gevallen en ik heb me zeker verdiept in het strafrecht, dus wat je zegt, is heel generaliserend en niet waar :n.

Er staat dan ook "de gemiddelde burger." En dat onderzoek bestaat, dus het is gewoon waar wat ze schrijft. Er zijn inderdaad ook mensen zoals jij, die ook mét feitenkennis vinden dat er te laag gestraft wordt. Dat klopt. Maar de mééste mensen die vinden dat straffen te laag zijn draaien bij als ze eenmaal een volledig dossier in mogen zien.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:34

Ik doelde op haar laatste zin, maar dat maakt verder ook niet uit :).
Ik vind dat de maximale straffen überhaupt te laag liggen op bepaalde misdrijven en in aanmerking genomen dat dat het maximum is en vaak niet het maximum gegeven wordt, de straf dus alleen maar minder wordt.
Nederland is vrij schappelijk toe naar misdadigers en ik zou toch pleiten voor een strengere strafvoering.
Maar goed dit wijkt nogal af van de doodstraf, sorry :').

De doodstraf zelf zou zoveel bij komen kijken qua proces, het feit dat het niet ongedaan te maken is en natuurlijk het feit dat het om mensenlevens gaat.
Echt waar, als we de doodstraf zouden invoeren, zoals sommige bokkers het graag willen zien, dan wordt het aantal doden per jaar ineens flink opgehoogd :+.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:36

LZP -> NM

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:41

Chris118 schreef:
100% zeker als het als er video beelden zijn of foto's of meerderen mensen die het hebben gezien met hun eigen ogen.
Of te wel op heterdaad worden betrapt !!!

Je moet eens kijken naar the life of david Gale... Enfin je moet niks, maar daar wordt het erg mooi uitgelegd. Het is een oudere film maar wel een erg mooie. :)
Ondanks alle kosten en voorzorgen, worden er nog steeds mensen onterecht ter dood veroordeeld... en ook bij die mensen waren ze ten tijde van de veroordeling, jawel, 100% zeker...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:45

Voorbeeld: wat nu als Lucia de B ter dood zou zijn veroordeeld (stel ja), dan had nu heel nl in rep en roer geweest, laten we eerlijk zijn :j het is niet 100% te bewijzen, niets is 100 zeker.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:51

Wij mensen zijn niet in staat tot 100% zekerheid door de werking van onzer hersenen, zelfs als je 50 ooggetuigen hebt kan je niet zeker zijn... Ergo: de doodstraf zou eigenlijk nooit uitgevoerd kunnen worden..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:06

En nogmaals: zelfs als het 100% bewezen is (want kom op, er zijn heus gevallen waarin dat zo is) heb je nog het probleem dat de dader aan een stoornis kan lijden, of gewoon een abnormaal laag IQ heeft en zijn daden niet kan overzien. Daar krijg je hele schrijnende gevallen van. In de V.S. is iemand ter dood veroordeeld omdat hij één IQ-punt boven de minimale grens voor de doodstraf zit. Eén punt. Dat kan een meetfoutje zijn, of een toevalstreffer. Maar ineens maakt dat het verschil tussen leven of dood.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:15

Er wordt niet voor niets bij oa steekproeven e.d. een 98% zekerheid of95% zekerheid genomen.. 100% nooit, want dat kan je niet verwachten...

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:19

Ik vind het moeilijk om er een uitspraak over te doen. Sommige mensen zijn gewoon in- en inslecht. Ook sta ik twijfelachtig over het idee om iemand een tweede kans te geven. Moet je dan afwachten tot diegene weer een misstap maakt? Het zal een geliefde van je zijn... Hoewel ik er ook weer van overtuigd ben dat er mensen bestaan die onterecht ter dood zijn veroordeeld. Moeilijk hoor!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:40

sja... je mag niet moorden...maar als je het wel doet, dan vermoorden we je :?
logic?
daar naast, er worden nog steeds onschuldige mensen aan die straf onderworpen, het is onomkeerbaar , maar niet waterdicht, dus kun je met goed fatsoen een straf als dat niet opleggen...
hoewel, met goed fatsoen kun je die straf nooit opleggen.
de mens vind zichzelf geweldig ontwikkeld, maar uiteindelijk zijn we hele simpele zoogdieren die nog steeds oog om oog, tand om tand willen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:19

Sonja_vR schreef:
logic?
daar naast, er worden nog steeds onschuldige mensen aan die straf onderworpen, het is onomkeerbaar , maar niet waterdicht, dus kun je met goed fatsoen een straf als dat niet opleggen...
hoewel, met goed fatsoen kun je die straf nooit opleggen.
de mens vind zichzelf geweldig ontwikkeld, maar uiteindelijk zijn we hele simpele zoogdieren die nog steeds oog om oog, tand om tand willen

Ja oké, maar je mag mensen ook niet opsluiten en dat gebruiken we ook als straf. Dus dat is niet echt een goed argument.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 23:06

Bizzybijtje schreef:
Sonja_vR schreef:
logic?

Ja oké, maar je mag mensen ook niet opsluiten en dat gebruiken we ook als straf. Dus dat is niet echt een goed argument.

Vind ik wel. Er zit een groot verschil tussen iemand vermoorden en opsluiten. Van een opsluiting kan iemand iets van leren van dood maken niet.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 01:09

Ik ben voor maar alleen in extreme gevallen zoals bv Marc Dutroux waarin zulke gruwelijke dingen zijn gebeurt en bewijs zo sluitend is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:55

nova_zodiax schreef:
Ik ben voor maar alleen in extreme gevallen zoals bv Marc Dutroux waarin zulke gruwelijke dingen zijn gebeurt en bewijs zo sluitend is.

En wat leert Dutroux daarvan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:56

Magrathea schreef:
nova_zodiax schreef:

En wat leert Dutroux daarvan?

Eerlijk: denk je dat Dutroux nog iets gaat leren?

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:28

Vjestagirl schreef:
nova_zodiax schreef:
Ik ben voor maar alleen in extreme gevallen zoals bv Marc Dutroux waarin zulke gruwelijke dingen zijn gebeurt en bewijs

Eerlijk: denk je dat Dutroux nog iets gaat leren?

Ik denk überhaupt niet dat hij iets gaat leren, dus de doodstraf lijkt mij passend. Maar ik vind dat de slachtoffers daar ook een stem in mogen hebben. Maar dat is misschien een andere discussie

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:13

Als je slachtoffers (mede) de strafmaat gaat laten bepalen, dan is het einde zoek.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:43

Dan moet de familie van de dader en de dader zelf ook een stem hebben. Iets met mensenrechten.