Meisje met suikerziekte in HEMA aangezien voor junk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:53

Jeetje, dat artikel barst echt van de onjuistheden. Ik geloof dat de boel echt gigantisch opgeblazen is door deze dames als ik het zo lees.

-Een hyper krijg je niet spontaan out of the blue, en een bloedsuiker van 33 :wow: misschien bij iemand die een nieuwe diabeet is, maar als je al bekend bent met de ziekte heb je echt heel onadequaat gereageerd als je een bloedsuiker van 33 weet te krijgen. Ter illustratie: boven de 8 is hoog en bij een bloedsuiker van 15 voel je je al snel onaangenaam.
- in de tekst staat dat ze urineverlies heeft door het spuiten, niet door het opentrekken van het pashokje, en dat dat vaker voorkomt bij diabeten. Ik heb een hoop diabeten behandeld, maar dit is echt totaal nieuw voor mij. Vaak moeten plassen is wat anders dan urine spontaan laten lopen. Bovendien als dat blijkbaar normaal voor je is ga je je broek niet naar beneden trekken in een pashokje, serieus :oo

De rest van de tekst vind ik maar vreemd, blijkbaar kunnen ze wel contact zoeken met familie en wordt dat toegestaan, maar ze zou mishandeld zijn en een boete hebben gehad. Dat laatste is al tegengesproken, dat zou dus een leugen zijn. Ook dat haar vriendin het heeft opgeruimd zou een leugen zijn.

Feit blijft dat deze dame in een pashokje heeft staan plassen.
Ik geloof echt weinig van dit verhaal van dit meisje. Opgeblazen klets als je het mij vraagt om aandacht te krijgen of wat voor reden dan ook. Er klopt teveel niet.

SuzanH

Re: Meisje met suikerziekte in HEMA aangezien voor junk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:06

Secricible, wat 'hoog zitten' is verschilt erg per diabeet. De 1 kan wat hoger gemiddeld liggen dan de ander. Ook met een Hyper, die kunnen sommige ook al bij 20/25 ervaren. En zowel een hypo/ een hyper kan erg snel aankomen zonder dat je het soms voelt opkomen... Ik vind persoonlijk niet dat je onadequaat hebt gereageerd als je een hypo of een hyper hebt. Vaak overkomen deze dingen je sneller dan je verwacht...
En ze liet wat urine lopen, ze heeft niet staan plassen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:37

Boven de 30 ben je echt serieus al beroerd en heb je echt niet snel genoeg gereageerd, tenzij je slecht ingesteld bent of net een zak suiker achterover hebt zitten werken. En dat noem ik niet adequaat omgaan met je ziekte. Spontaan een bloedsuiker boven de 30 terwijl je je netjes aan je insuline-schema houdt is echt niet normaal...
Wat hoger liggen prima, maar 30 is niet "wat hoger liggen"
Ik zeg niet dat je onadequaat bent met een hyper of hypo, wel als een hyper oploopt naar 33. Een hypo komt veel sneller omdat die marge zo klein is, van goede bloedsuiker naar hypo.
Ik zeg ook nergens dat ze expres heeft staan plassen, geen idee waar je dat uit opmaakt.
Laatst bijgewerkt door secricible op 16-01-14 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:42

secricible schreef:
Jeetje, dat artikel barst echt van de onjuistheden. Ik geloof dat de boel echt gigantisch opgeblazen is door deze dames als ik het zo lees.

-Een hyper krijg je niet spontaan out of the blue, en een bloedsuiker van 33 :wow: misschien bij iemand die een nieuwe diabeet is, maar als je al bekend bent met de ziekte heb je echt heel onadequaat gereageerd als je een bloedsuiker van 33 weet te krijgen. Ter illustratie: boven de 8 is hoog en bij een bloedsuiker van 15 voel je je al snel onaangenaam.
- in de tekst staat dat ze urineverlies heeft door het spuiten, niet door het opentrekken van het pashokje, en dat dat vaker voorkomt bij diabeten. Ik heb een hoop diabeten behandeld, maar dit is echt totaal nieuw voor mij. Vaak moeten plassen is wat anders dan urine spontaan laten lopen. Bovendien als dat blijkbaar normaal voor je is ga je je broek niet naar beneden trekken in een pashokje, serieus :oo

De rest van de tekst vind ik maar vreemd, blijkbaar kunnen ze wel contact zoeken met familie en wordt dat toegestaan, maar ze zou mishandeld zijn en een boete hebben gehad. Dat laatste is al tegengesproken, dat zou dus een leugen zijn. Ook dat haar vriendin het heeft opgeruimd zou een leugen zijn.

Feit blijft dat deze dame in een pashokje heeft staan plassen.
Ik geloof echt weinig van dit verhaal van dit meisje. Opgeblazen klets als je het mij vraagt om aandacht te krijgen of wat voor reden dan ook. Er klopt teveel niet.

Dat is 1.
En 2, waar haal je uit dat ze boven de 30 was? Bij de 19 doen sommige ookal een shot, omdat hun dan ook die kenmerken ervan van een hyper...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:45

Dat staat in een artikel, daar zegt ze dat ze bij het testen op 33 kwam.

Ik ben het overigens helemaal eens met een bericht van pmarena even terug.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:48

little_king schreef:
Dat staat in een artikel, daar zegt ze dat ze bij het testen op 33 kwam.

Ik ben het overigens helemaal eens met een bericht van pmarena even terug.

Okee, heb daar over heen gelezen.
Maat misschien heedt ze pas getest toen ze mog spuiten. Dat is al een tijd overheen gegaan. Dus het kon ook zijn dat ze ging spuiten in het hokje toen ze rond de 25 zat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:59

Lees het artikel eens, daar staat dat ze eerst test en daarna wil spuiten.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:03

MoniqueT schreef:
Dat rare gedrag vertoon je vooral als je te weinig suiker in je bloed hebt, bij een hypo dus. Bijsluiten doe je juist als je teveel suiker in je bloed hebt. Dat geeft echt zelden opvallende verschijnselen die buitenstaanders kunnen zien.

Door prednisongebruik is mijn suiker ook erg onregelmatig.
Als mijn suiker te laag is ga ik zweten, trillen flauw worden en moet ik snel iets zoets eten/drinken voor ik tegen de vlakte ga.
Als mijn suiker te hoog is ben ik verward in mijn hoofd, is de wereld heel wazig en kom ik moelijk uit mijn woorden.
Ik heb ooit een waarde van meer dan 25 gehad maar dan zit je dus al op het risico van een insulinecoma!

Heb niet meer alles gelezen maar vind het erg vervelend als het zo gegaan is en snap echt dat ze zich even terugtrok in een pashokje. Heb het ooit aan de hand gehad en toen ik in de winkel vroeg of ik ff ergens mijn bloedsuiker mocht testen, mocht dit niet! Tjs dan zoek je je heil wel ergens anders (pashokje/toilet ofzo). Andersom ook, had een keer mijn dextro vergeten en toen kreeg heel lief in de winkel een blikje cola wat ik ook niet hoefde te betalen!

En tuurlijk je test eerst voor je spuit, ik kan me ook niet lekker voelen terwijl mijn suiker wel goed is, als ik dan zou bij spuiten raak ik juist in een hypo.
Laatst bijgewerkt door Bmamavan2 op 16-01-14 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:06

secricible schreef:

Mmh, heb het nu helemaal gelezen.
feit blijft dat wat voor persoon het ook in wou spuiten, al sprak diegene alleen arabisch, het toch slecht is hoe de beveiliging gehandhaafd heeft. Ben benieuwd hoe het veder verloopt!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:10

SuzanH schreef:
Secricible, wat 'hoog zitten' is verschilt erg per diabeet. De 1 kan wat hoger gemiddeld liggen dan de ander. Ook met een Hyper, die kunnen sommige ook al bij 20/25 ervaren. En zowel een hypo/ een hyper kan erg snel aankomen zonder dat je het soms voelt opkomen... Ik vind persoonlijk niet dat je onadequaat hebt gereageerd als je een hypo of een hyper hebt. Vaak overkomen deze dingen je sneller dan je verwacht...
En ze liet wat urine lopen, ze heeft niet staan plassen...

Een suikergehalte van 20/25 is heel hoog! Dan loop je al tegen het risico van een coma aan! Zodra je suiker boven de 12/15 komt ga je je al heel beroerd voelen en behoor je al te checken hoe hoog je suiker is. dan kun je er adequaat op inspelen.
Een hypo kun je sneller krijgen omdat je bloedsuiker veel sneller onder die grens van 5/6 gaat zitten. Als ik veel doe op een dag en te weinig eet/drink heb ik gegarandeerd een hypo op het einde van de middag (zo 3/4)!

Misschien liet ze uit schrik urine lopen?
Maar verder, trek ik nu wel mijn twijfels bij het hele verhaal.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:28

SuzanH schreef:
secricible schreef:

feit blijft dat wat voor persoon het ook in wou spuiten, al sprak diegene alleen arabisch, het toch slecht is hoe de beveiliging gehandhaafd heeft. Ben benieuwd hoe het veder verloopt!

de beveiliging wist niet dat het om een diabetespatient ging, die dachten dat het een agressieve junk was (en die gedragen zich ongeveer hetzelfde)

niemand heeft de schuld, behalve dat het een beetje ongelukkige communicatie was waardoor het misverstand alleen maar groter werd.
ik vind wel dat de beveiligers juist hebben gehandeld door het meisje uit de winkel te halen en bij escalatie de politie hebben ingeschakeld.
ze is gewoon standaard behandeld, heeft zich verzet en daarom blauwe plekken gekregen. Ik snap dat ze door haar ziekte niet normaal kon reageren, maar in een pashokje laten zitten in dr eigen urine vind ik ook onmenselijk.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:30

SuzanH schreef:
secricible schreef:

Hier ben ik het dan niet niet mee eens.
Je ziet iemand op een manier naar de pashokjes gaan die zich vreemd gedraagt, zonder kleding om te passen.
En ja dat hij dan het gordijn wegschuift vind ik wel een goede actie.
Nu was het insuline, maar wat als het wel wat anders was geweest?
Dat maar toestaan?
Dan kan de beveiliger ook wel inpakken en naar huis gaan want dan doet hij zijn werk ook niet.

En ik vermoed bij het wegschuiven van het gordijn er geen enkele mogelijkheid van communicatie meer is geweest met 2 hysterische tieners.
En dan rest er weinig dan haar mee te nemen naar een apart gedeelte, ook voor dat meisje zelf, voor de klanten, voor iedereen.
Laatst bijgewerkt door little_king op 16-01-14 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:32

SuzanH schreef:
secricible schreef:

eigelijk is het ook een schande dat de beveiliging geen arabisch sprak.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:32

En krijg je niet eerder blauwe plekken als je suikerziekte hebt?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:34

geerke schreef:
eigelijk is het ook een schande dat de beveiliging geen arabisch sprak.

Ik ken een Turkse jongen die bij de beveiliging werkt en veel wordt ingezet waar veel Turkse mensen winkelen .
Puur omdat hij hun taal spreekt en ook beter geaccepteerd wordt dan een blanke.
(ja die discriminatie bestaat ook)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:34

little_king schreef:

nop

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:39

Kentaro schreef:
little_king schreef:

nop

Wel (tenminste ik wel) en meerdere diabetespatienten ook. Ook wondgenezing verloopt slechter.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:39

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zie ... betes.html

"Vaak krijg je een infectie of heb je sneetjes en blauwe plekken die lang de tijd nodig hebben om te helen."

Mijn opa en tante hadden ook suikerziekte maar die hadden wel sneller blauwe plekken.
Maar ik hadden wel al een ernstige vorm. (denk afgezette ledematen)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:40

Wat ik niet snap is dat ze de moeder even netjes hebben laten uitleggen wat er aan de hand was, dan had ze nooit naar het politieburo gehoeven maar hadden de agenten haar daar in de winkel al kunnen laten gaan.

Ergens is er toch bij beveiliging en politie is erg fout gegaan.
Als niemand meer geloofd wordt waar blijf je dan nog?

Dat de meiden overdreven gereageert hebben geloof ik best, je schrikt en 17 jarigen zijn nu niet altijd even volwassen in gedrag.
Dat ze naar een andere ruimte gebracht is , is ook geen probleem maar de manier waarop en de behandeling daarna is op zijn minst erg vreemd.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:42

Ook ik vind het een onwerkelijk verhaal. Veel verstand van suikerziekte heb ik niet, maar ik heb het idee dat voor je een bloedsuiker hebt van 33 , je aan voelt komen dat het niet goed gaat. Waarom aan niemand vragen of er ergens een gelegenheid is om te spuiten? Ze had bovendien een vriendin bij zich, dus ook zij had iemand aan kunnen schieten. Waar was die vriendin toen de beveiliging kwam? Toen had ze toch kunnen zeggen dat haar vriendin in het pashokje zat om insuline te spuiten? Lijkt mij dat je best het verschil ziet tussen een junk en een ziek meisje...maar misschien waren er meer dingen aan de orde, waardoor men dit niet zag. Iemand meenemen voor uitleg vind ik ook normaal, het gaat passerende klanten niets aan wat er gebeurt. Ik mis het verhaal van de beveiliging. En de Hema heeft gelijk de beelden overgedragen aan de politie. Meer kan de Hema toch even niet doen? Als blijkt dat het meisje onheus behandelt is, is excuses op zijn plaats. Ik hoop dat het meisje ook genoeg inlevingsvermogen heeft, dat er gehandeld hoort te worden, als er afwijkende dingen gebeuren. Haar verontwaardiging heb ik gehoord en deze is terecht, als het gegaan is zoals zij zegt. Maar ik blijf o.a. met de vraag zitten, waarom een beveiliger een gordijn van een pashokje open trekt...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:43

Wie zegt dat de moeder wel tot reden vatbaar was?
Die maakte er misschien wel helemaal een drama van.
Ik geloof niet zomaar dat zowel beveiligers, manager van dat Hema filiaal, want ik neem aan dat die ook ergens rondliep en de politie allemaal verkeerd bezig zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:47

Ik weet niet of jullie de reactie van één van de beveiligers hebt gelezen als reactie(ik hoop eerlijk gezegd dat ze het niet echt is) maar dan snap ik het meisje , vriendin en die moeder wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:57

Hoewel alle persberichten onregelmatigheden vertonen kijk ik alleen even naar de feiten.

Jonge dame in bijzijn van vriendin voelt zich niet goed, loopt naar pas hok, heeft geen kleding bij zich.

Dit word opgemerkt door beveiligers van de Hema. Tot zo ver niets vreemds aan.
Beveiligers volgen de beide dame's naar het pas hok.
De beveiligers denken dat ze te maken hebben met een junk.
Als je daar regelmatig mee geconfronteerd wordt als beveiliger dan is die conclusie zo raar nog niet.

Onduidelijk is dan of ze het gordijn open trekken nadat ze een urine geur ruiken of dat ze het gewoon niet vertrouwen het gordijn open trekken en dan pas zien dat dame urine laat lopen.

Vraag ik mij af of een beveiliger bevoegd is bij onraad een gordijn open te trekken? zo ja dan handelen ze dus volgens protocol.

Vervolgens is dame om wie het gaat niet voor reden vatbaar (Wat niet zo raar is wanneer je hypo of hyper hebt?) en alles wat dan gebeurd is eigenlijk niet goed duidelijk.

Wanneer je even verdiept in bepaalde culturen dan weet je dat een gordijn open trekken bij een vrouw het schenden is van de eerbaarheid.
Daarnaast hebben allochtone vrouwen over het algemeen een heter temperament en daarnaast lijkt het vaak bij sommige culturen of ze ruzie hebben.
Ooit Arabische, Antilliaanse, Somalische vrouwen zien praten? 8 van de 10x denk je dat ze ruzie hebben :') .

Tja ik bang dat het een vervelende samenloop van omstandigheden is geweest.
Begrijpelijk van beide kanten dat ze hebben gereageerd zo als ze hebben gereageerd.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:10

OsMo, Dat zullen we nooit weten omdat het verhaal aan alle kanten wordt verdraait. Misschien deed dat meisje helemaal niet 'heter' maar hadden de beveiligers het vooroordeel junk/vervelende tiener of zelfs allochtoon en begonnen zij meteen met lomp te doen.

Mijn zusje is wel een met een chihuahua puppie de winkel in gegaan en vroeg bij de balie aan de ingang of ze ermee naar binnen mocht als ze hem continu vasthield en alleen maar even wat drinken kwam kopen. Dat was prima. Toen ze al bij de kassa stond om af te rekenen werd ze zo lomp weggetrokken uit de rij door een beveiliger dat ze uiteindelijk haar arm uit te kom was. Moeder en ik probeerde uit te leggen dat het gevraagd was, zelfs een werknemer probeerde het uit te leggen maar het enige wat die bewaker deed was haar helemaal uitfoeteren en zeggen dat we ons er niet mee moesten bemoeien. Het kan ook aan de andere kant allemaal wat minder volgens de boekjes zijn gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:58

Electra63 schreef:
aannemend dat dit gedaan is door de politie .

Ja ik geloof daar dus geen ruk van..