Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:48

Nee, je stelling wordt weerlegd. Dat is heel wat anders dan over JOU als persoon heenvallen

en ik maak me niet druk hoor, en ik wordt zeker niet nijdig van anders denkenden
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 01-01-14 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:48

Ik snap het gewoon niet. Gelovige, niet gelovige zijn allemaal mensen maar toch... Als het over geloof gaat dan hebben we lange tenen. Zou iedereen maar naar de bijbel leven, dan was de wereld heel vredelievend. Maar gelovige en niet gelovige verdraaien alles in hun voordeel of gelovige leven totaal niet naar de bijbel. Een voorbeeld: heb je naaste lief. Maar ho, als de gelovige zoon thuiskomt met een ongelovig meisje in sommige delen van het land.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:51

Ceriadwen schreef:
Nee, je stelling wordt weerlegd. Dat is heel wat anders dan over JOU als persoon heenvallen

Woorden als belachelijk en dikke onzin, of 'whahaha sorry hoor' - dat vind ik geen stelling weerleggen. Dat valt voor mij al aardig onder persoonlijk aanvallen. Een stelling weerleggen doe je met redelijke argumenten die je op een normale manier verwoordt.
Maar goed, dit is off topic en hier heb ik helemaal geen zin in, dus over dit onderwerp ben ik wel uitgepraat. Je mag het laatste woord hebben als je wil, maar ik ben er klaar mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:53

Ceriadwen schreef:
Shadow0 schreef:
'Jamaar hunnie doen het ook' vind ik trouwens geen sterk excuus. Als volwassene kun je echt zelf bepalen hoe je wilt reageren, en dat verschuilen achter een ander die het uit zou lokken is gewoon zwak.

Zeg ik dat ergens dan? Volgens mij heb ik zelfs niet iets wat bij benadering lijkt op bovenstaande gezegd.

Nou eh, hier bijvoorbeeld:

Citaat:
en dan kan je het de rest van niet gelovig Nederland het niet kwalijk nemen dat deze minstens een wat kritische houding aannemen en argumenten gedaan door praktiserende gelovigen van repliek dienen.

Dat dit niet prettig is, kan zo zijn.

Je mag het semantische spelletje natuurlijk doorzetten. Dan zeg jij namelijk: 'jamaar dat ging over een kritische houding' en dan zeg ik daarop dat je wel degelijk reageerde op een lijn in de discussie waar het over flauwe opmerkingen ging en dan zeg jij... nou ja, die laat ik als excercitie voor de lezer...

Maar het punt blijft: in dat alles gaat het overduidelijk niet om het verder helpen van de discussie, of het wederzijds respecteren van opvattingen die anders zijn dan je eigen.

En je kunt natuurlijk wel doen alsof je Blue_eyes niet aanspreekt, maar als je werkelijk een respectvolle omgang met elkaar wilt (een houding die je van gelovigen naar jou wel wenst) dan kun je ook kiezen voor een manier van reageren die niet zo overkomt. Als je tegen iemand aan loopt in de supermarkt omdat je eigenlijk gewoon geen zin hebt om uit te kijken is het net zo min erg aardig. Je kunt dan wel zeggen 'het was niet tegen jou gericht' of 'het was niet met opzet' en dat is dan vast wel waar, maar een sociale opstelling is het ook niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:55

Somebody85 schreef:
Zou iedereen maar naar de bijbel leven, dan was de wereld heel vredelievend.
Ligt er een beetje aan welk boek denk ik :+ Een aantal boeken zijn erg bloeddorstig.. Ik denk eerder dat je doelt op de woorden van Jezus/ NT? Wat overigens gewoonweg onmogelijk is.. En we hebben thans in Europa toch een aardige periode gehad waar er flink volgens de kerk (er staat hier kerk en niet bijbel) werd geleefd (althans.... de RK kerk had het voor het zeggen). Ik kan historisch gezien niet echt zeggen dat Europa die periode erg vredelievend was.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:57

Sorry, bedoelde eigenlijk meer de 10 geboden. Je hebt helemaal gelijk.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:02

Shadow0 schreef:
[
Je mag het semantische spelletje natuurlijk doorzetten. Dan zeg jij namelijk: 'jamaar dat ging over een kritische houding' en dan zeg ik daarop dat je wel degelijk reageerde op een lijn in de discussie waar het over flauwe opmerkingen ging en dan zeg jij... nou ja, die laat ik als excercitie voor de lezer...

Maar het punt blijft: in dat alles gaat het overduidelijk niet om het verder helpen van de discussie, of het wederzijds respecteren van opvattingen die anders zijn dan je eigen.

En je kunt natuurlijk wel doen alsof je Blue_eyes niet aanspreekt, maar als je werkelijk een respectvolle omgang met elkaar wilt (een houding die je van gelovigen naar jou wel wenst) dan kun je ook kiezen voor een manier van reageren die niet zo overkomt. Als je tegen iemand aan loopt in de supermarkt omdat je eigenlijk gewoon geen zin hebt om uit te kijken is het net zo min erg aardig. Je kunt dan wel zeggen 'het was niet tegen jou gericht' of 'het was niet met opzet' en dat is dan vast wel waar, maar een sociale opstelling is het ook niet.

Als jij dat uit mijn post leest, dan moet je dat maar lezen. Het staat er niet, en als je goed leest dan zie je ook dat dit er niet staat.

Ik spreek heel Bleu Eyes niet aan, ik wist niet eens dat zij die opmerking gemaakt had kan je nagaan! Naar mijn mening ben ik heel respectvol. Ik heb alleen een grap (vind ik) gemaakt, en gelijk erachter aan mijn excuses gemaakt aan mensen die daar aanstoot aan zouden hebben. Hoe respectvol kan je zijn?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:04

Ik denk dat er af en toe een flinke discrepantie zit in hoe jij denkt dat een post overkomt en hoe een post daadwerkelijk overkomt. Dat ligt niet altijd aan het lezen door de ontvanger.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 01-01-14 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:05

Blue_Eyes schreef:
Ceriadwen schreef:

Woorden als belachelijk en dikke onzin, of 'whahaha sorry hoor' - dat vind ik geen stelling weerleggen. Dat valt voor mij al aardig onder persoonlijk aanvallen. Een stelling weerleggen doe je met redelijke argumenten die je op een normale manier verwoordt.
Maar goed, dit is off topic en hier heb ik helemaal geen zin in, dus over dit onderwerp ben ik wel uitgepraat. Je mag het laatste woord hebben als je wil, maar ik ben er klaar mee.

Niet iedereen is het niveau van een goede discussie gegeven. Respect naar de minder geletterden of communicatief sterke mensen moet je op kunnen brengen als je op een forum zit waar mensen van diverse pluimage vertoeven.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:06

Het blijft tekst en daar in is moeilijk de 'toon' te schrijven. En zeker bij zo'n onderwerp maakt de discussie lastig.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:06

Het hangt er ook vast vanaf bij welke kerk je hoort.
De ene gelovige is de andere niet.
Hier in deze kleine dorpen zijn er vreselijk veel verschillende kerken. (bible belt)
Van de zwarte kousen met hoedjes, tot evangelisch en alles er tussen in.
Volgens de ene kerk kom je zowat in de hel als je op zondag zou winkelen, en bij de andere kerk is er niks mis mee.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:14

Somebody85 schreef:
Ik snap het gewoon niet. Gelovige, niet gelovige zijn allemaal mensen maar toch... Als het over geloof gaat dan hebben we lange tenen. Zou iedereen maar naar de bijbel leven, dan was de wereld heel vredelievend. Maar gelovige en niet gelovige verdraaien alles in hun voordeel of gelovige leven totaal niet naar de bijbel. Een voorbeeld: heb je naaste lief. Maar ho, als de gelovige zoon thuiskomt met een ongelovig meisje in sommige delen van het land.

Dat klopt. Maar ook daar zit wel weer een gedachtegang achter en het is gemakkelijker om een oordeel uit te roepen over mensen die niet blij zijn met de keuze van hun kind, dan om te kijken naar waarom ze dat dan zo doen. En eerlijk is eerlijk, hoewel ik er ook niet zo over denk als zij, snap ik wel wat het punt is; zij zijn in de stellige overtuiging dat hun kind naar de hel gaat als het trouwt met een ongelovige - en voor mensen in die groepen is niets ergers te bedenken dan dat je zelf of je kind naar de hel zou gaan. Dat willen ze voorkomen en ik kan daar eigenlijk wel in meedenken.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:17

Dat snap ik, je wilt het beste voor je kind(op welke manier je er ook overdenkt), maar ik snap dan weer niet dat ze vervolgens de zoon die een keuze voor zijn vriendin maakt niet meer willen zien.
Laatst bijgewerkt door Somebody85 op 01-01-14 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:18

Ceriadwen schreef:
Ik spreek heel Bleu Eyes niet aan, ik wist niet eens dat zij die opmerking gemaakt had kan je nagaan! Naar mijn mening ben ik heel respectvol. Ik heb alleen een grap (vind ik) gemaakt, en gelijk erachter aan mijn excuses gemaakt aan mensen die daar aanstoot aan zouden hebben. Hoe respectvol kan je zijn?

Nou, je kunt bv dergelijke 'grappen' overslaan. (Al ging het natuurlijk niet om grappen, maar om een reeks van opmerkingen, en ook niet alleen door jou gemaakt, over het hele idee dat men er een soort spelletje van maakt om de dominee op z'n eigen regels te vangen, ipv werkelijk respect te tonen voor hun vrijheid om anders te denken over zondagsrust dan anderen.)

Als je disclaimers nodig hebt om aan te geven dat iets niet vervelend bedoeld is, dan geef je eigenlijk zelf al aan dat je weet dat het wel zo over komt / kan komen. Als je op een werkelijk respectvolle manier met elkaar wilt omgaan zorg je dat je dat een stap voor bent :j

(Misschien een nuttig advies voor mensen die communicatief niet zo sterk zijn - kun je ook nog wat van Bokt leren ;) )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:19

@Somebody85: Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat dat of een zelfbeschermingsmechanisme is omdat ze het niet aan kunnen zien dat hun kind naar de verdoemenis gaat, of dat ze bang zijn er zelf mee naartoe te moeten. Dat blijft echter giswerk, kan ik niet hardmaken.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:21

Shadow0 schreef:
Ceriadwen schreef:

Nou, je kunt bv dergelijke 'grappen' overslaan. (Al ging het natuurlijk niet om grappen, maar om een reeks van opmerkingen, en ook niet alleen door jou gemaakt, over het hele idee dat men er een soort spelletje van maakt om de dominee op z'n eigen regels te vangen, ipv werkelijk respect te tonen voor hun vrijheid om anders te denken over zondagsrust dan anderen.)

Als je disclaimers nodig hebt om aan te geven dat iets niet vervelend bedoeld is, dan geef je eigenlijk zelf al aan dat je weet dat het wel zo over komt / kan komen. Als je op een werkelijk respectvolle manier met elkaar wilt omgaan zorg je dat je dat een stap voor bent :j

(Misschien een nuttig advies voor mensen die communicatief niet zo sterk zijn - kun je ook nog wat van Bokt leren ;) )

Ik had de grap gemaakt, en ik bedacht me later dat dit niet zo heel netjes was van mij. Verwijderen kon niet meer, dus heb ik gelijk mijn excuses gemaakt.

IK heb een fout gemaakt, en die heb ik recht gezet. Wat wil je nou nog meer van mij?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:22

Sammie schreef:
Ik denk dat er af en toe een flinke discrepantie zit in hoe jij denkt dat een post overkomt en hoe een post daadwerkelijk overkomt. Dat ligt niet altijd aan het lezen door de ontvanger.

Sommige mensen voelen zich nu eenmaal snel aangevallen. "Dat is een belachelijke opmerking" zegt iets over de opmerking, niet over degene waar het over gaat. In dat geval had er wel "Wat ben jij belachelijk" gestaan.

Overigens zie ik geen kwaad in die grap, vind een excuses zelfs overdreven.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:23

@blue eyes, Dank je voor de uitleg, ik kan het me gewoon echt niet voorstellen dat ik mijn kinderen zo in de steek zou laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:40

Shadow0 schreef:
Anoeska27 schreef:
Ik vind niet dat ik iemand belachelijk heb gemaakt, maar ik heb wel de mening dat je een dominee niet kunt vergelijken met een arts. In mijn ogen is dat juist een belachelijk beredenering.

Het ging niet alleen om jouw berichten, maar het punt is: als jij geen lid bent van die kerk is het niet aan jou om te bepalen of dominees wel of niet mogen werken en of ze wel of niet vergelijkbaar zijn met artsen in dat opzicht. Dat is gewoon simpelweg niet jouw zaak.

Zoals gezegd: over alles wat extern gebeurt kun je best je mening geven, dus dat jij het niet aanvaardbaar vindt dat de kerk ook buiten de kerkmuren wil bepalen wie er wel en niet mag werken op zondag kun je zeker zeggen, dat is een heel redelijk bezwaar.

Maar wat zij zelf intern doen is aan henzelf, zonder dat buitenstaanders daar wat mee te maken hebben. Moet er niet aan denken dat voetballers willen meepraten over het beleid van de KNHS, of dat een stel willekeurige bokkers zich wil bemoeien met het beleid van een zangkoor, of dat de inwoners van Groningen lopen te zeuren over wat wel of niet Utrechts genoeg is.

Als je ergens niet mee te maken hebt, blijf er dan gewoon buiten. Ook dat is een vorm van respect tonen.

En zo is het ook niet aan de kerk om te bepalen of mensen die niet geloven wel of niet mogen werken op zondag.

Blue_Eyes

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:43

Ik geloof dat we het daar al over eens waren, dus dat is dan weer mosterd na de maaltijd.