TV-reclame voor de kerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 01:04

Voor mij hoeft het spotje niet, ik heb er helemaal niets mee en vind het eerder ledenwerving dan reclame.
De ledenwerving aan de deur hoeft om mij ook niet.

Als iemand gelooft prima, ik kan me er echter niet in vinden. Ik kom ook niet in de hemel heb ik gehoord. Het gaat er schijnbaar eerder om of je gelooft, dan hoe je leeft, om een plek in de hemel te krijgen.
Vele oorlogen worden gevoerd onder de noemer van het geloof.
Prima als een ander gelooft, dat respecteer ik, andersom zou ook fijn zijn. Ik vind dat het geloof soms te veel opgedrongen wordt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:57

Elke bedrijf probeert via reclame ‘leden’ te werven, dus die vlieger gaat imo niet op. Ik hoor dat soort commentaar ook niet bij de supermarktreclames, waarbij ze ook willen dat je bij hen binnenstapt. Wordt de Jumbo, Albert Hein en de C1000 ook opgedrongen dan? Die krijg je ook nog eens regelmatig door de bus. Proberen ze je de Jumbo en de AH op te dringen met lokkertjes zoals korting.. En je kan soms ook nog eens zegeltjes of goederen sparen om je te binden.. :+ Over oorlog gesproken.. de recente supermarktoorlog heeft ook aardig wat slachtoffers gemaakt..

Allways wil ook dat je hun maandverband koopt omdat dat de beste is. Ariel wil ook dat hun wasmiddel koopt. Nutrilon wil ook dat je je kind hun poedermelk geeft. Je wordt ‘lid’ door het product te kopen. Dat is dan weer een voordeel van de kerk, die zijn nagenoeg gratis :))

Ik kan mij nou niet druk maken over een reclame van een bepaald ‘product’ of ‘gevoel’ dat een bedrijf wil creëren. Je kan hoogstens de reclame leuk, irritant of vervelend vinden, maar iedereen mag reclame maken dus ik zie niet in waarom een organisatie zoals de PKN dat niet mag doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:30

Sammie schreef:
Dat is dan weer een voordeel van de kerk, die zijn nagenoeg gratis :))

Ben je écht zo naief, kerken zijn bepaald niet "nagenoeg gratis"...

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:00

Ik geef toe dat ik niet veel van het geloof weet,
alleen dat ik vroeger iedere zondag VERPLICHT naar de kerk moest.

Maar weet je waar ik moeite mee heb,

Als je in Vaticaanstad komt is het allemaal pracht en praal , het kan niet op,
en op nog geen 8 uur vliegen, liggen de mensen te verrotten van de honger .
Dat gaat er bij mij echt niet in! Dan is de rest ook niet meer geloofwaardig voor mij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:36

Kuggur schreef:
Sammie schreef:
Dat is dan weer een voordeel van de kerk, die zijn nagenoeg gratis :))

Ben je écht zo naief, kerken zijn bepaald niet "nagenoeg gratis"...

Ben jij écht zo naïef.. dat je die opmerking niet snapt of wil je hem niet snappen? Uitleg vragen of een opmerking toelichten kost – nagenoeg- weinig moeite.. Behalve op internet blijkbaar..

Ik ga op deze manier geen discussie voeren Kuggur.. (d’r staat potjandorrie nog een :)) achterook..)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:55

piendepien schreef:

Dat gaat er bij mij echt niet in! Dan is de rest ook niet meer geloofwaardig voor mij.

Wat stel je voor? De fresco's maar afstomen, want in Afrika hebben ze honger :))?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:56

Broodje Fresco's verkopen. Wie weet loopt het als een trein :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:00

Dat gaan mooi gekleurde broodjes worden :+:.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:45

Sammie schreef:
Elke bedrijf probeert via reclame ‘leden’ te werven, dus die vlieger gaat imo niet op. Ik hoor dat soort commentaar ook niet bij de supermarktreclames, waarbij ze ook willen dat je bij hen binnenstapt. Wordt de Jumbo, Albert Hein en de C1000 ook opgedrongen dan? Die krijg je ook nog eens regelmatig door de bus. Proberen ze je de Jumbo en de AH op te dringen met lokkertjes zoals korting.. En je kan soms ook nog eens zegeltjes of goederen sparen om je te binden.. :+ Over oorlog gesproken.. de recente supermarktoorlog heeft ook aardig wat slachtoffers gemaakt..

Allways wil ook dat je hun maandverband koopt omdat dat de beste is. Ariel wil ook dat hun wasmiddel koopt. Nutrilon wil ook dat je je kind hun poedermelk geeft. Je wordt ‘lid’ door het product te kopen. Dat is dan weer een voordeel van de kerk, die zijn nagenoeg gratis :))

Ik kan mij nou niet druk maken over een reclame van een bepaald ‘product’ of ‘gevoel’ dat een bedrijf wil creëren. Je kan hoogstens de reclame leuk, irritant of vervelend vinden, maar iedereen mag reclame maken dus ik zie niet in waarom een organisatie zoals de PKN dat niet mag doen.

De meeste reclames bestaan omdat ze willen dat ik daar mijn geld uitgeef en niet bij de concurrent, die doelstelling heeft de kerk ook dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:46

Ja ergens wel :D Daar kun je dan in terug zien dat ze graag jouw ziel naar God willen zien gaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:50

_San87_ schreef:
piendepien schreef:

Wat stel je voor? De fresco's maar afstomen, want in Afrika hebben ze honger :))?

Nou ja, neem als voorbeeld dan de duitse bisschop die zijn huis voor 31 miljoen liet verbouwen op kosten van de kerk, terwijl er 8 uur verderop mensen omkomen van de honger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:51

Sammie schreef:
Ja ergens wel :D Daar kun je dan in terug zien dat ze graag jouw ziel naar God willen zien gaan. :)

Oja, want zonder geloof ben ik gewoon dood :') Dus eigenlijk gaat het gewoon om de centen, want ik geloof er namelijk niets van dat het er om gaat, dat men mijn ziel zo graag naar god zien gaan. Maar meer voor de inkomsten uit mijn portemonnee.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:57

Volgens sommige stromingen ben je idd dood, anderen denken dat je naar de hel gaat. Zijn de meningen over verdeeld. ;)

Je laatste opmerking snap ik niet. Je kan een kerk in en uitlopen zonder een cent uit te geven en toch gebruik hebben gemaakt van een 'dienst' (in dit geval erg letterlijk :D ) Bij een supermarkt wordt dat toch wat lastiger. Dan moet je idd je portomonnee opentrekken, anders kun je niet naar buiten lopen met een brood. Als je daadwerkelijk niet gelooft dat ze graag willen dat je ziel bij God (be)hoort te zijn (en hoe dat kan gebeuren), dan snap je de hele essentie van het Christendom niet :) (en dan doel ik niet op het al dan niet bestaan van een God en of het zo is, want dat valt de bediscusseren, maar ik doel puur op de basis 'grondvesten' van het Christendom).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:10

Ik geloof niet dat de reclame daar voor bedoeld is. Misschien voor meer leden, want meer leden leveren meer geld op en zo kan men dan de gebouwen weer onderhouden.
Mijn ouders moesten altijd kerkegeld betalen hoor. En als je een kaart kreeg voor je verjaardag, kreeg je er een envelop bij waar je 5 gulden in diende te doen. Voor niets gaat de zon op hoor. De reclame moet ook betaald worden, onderhoud en noem maar op, dat gaat niet voor niets.
Ik denk idd dat vele christenen ook niet veel van de essentie van het christendom weten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:20

Dat laatste ben ik helemaal met je eens :j Het eerste is per kerk (kerkegeld en donaties enz.) verschillend, bij een enkele zelfs verplicht. Ik weet zo even geen exacte cijfers, maar het is wel degelijk mogelijk om bij diverse kerken een kerkganger te zijn en geen cent te hoeven te betalen. Bovendien gaat veel van het geld dat ingezameld wordt aan goede doelen en dat waren en zijn vaak de minder bedeelden onder ons. Goed, daar valt ook een hoop over uit te wijden, maar het is niet zo dat een kerk dat alleen maar in eigen zak steekt. Onderhoud van gebouwen is bijv. noodzakelijk. Net zoals dat je bij een supermarkt over elk artikel een stukje ‘winst’ betaald zodat de caissière betaald krijgt en de huur of hypotheek van het gebouw betaald wordt.

Ik heb de reclame nog niet gezien, hoorde wel op het nieuws dat ie naast de publieke omroep ook op de commerciële zender komt. Als ik de OP moet geloven gaat het in de reclame puur om het welkom zijn in de kerk (met kerst).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:12

Sammie, ik geloof er niet in dat dure reclames die ergens van betaald moeten worden, alleen de intentie hebben om mensen welkom te heten in de kerk. Daar zal echt een motief, en vaak is dat een financiele, achter zitten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:18

We doen ook niet moeilijk over reclames van War Child, WNF, Hersenstichting of Kika. Die maken overduidelijk reclame om geld te vragen. Het is bovendien ook nog eens ieders eigen keuze om er op in te gaan of niet :)

Stel dat dat zo zou zijn.. (dat deze reclame een investering is om per saldo winst onder aan de streep te zien) dan denk ik dat ze toch wel een beter PR-manager mogen in huren... Want met kerst gaan mensen vaker naar de kerk dan anders, maar echt niet om honderden euro’s te doneren of om gelijk lid te worden van de kerk of om wekelijks te gaan (om vervolgens dan maar jaarlijks x euro te doneren). Al met al zal deze campagne meer kosten dan opleveren.. gok ik zo.. En ik denk dat ook de niet-PKN hier van profiteert. De gemiddelde Nederlander zal niet begrijpen dat de RK niet KPN is, terwijl de kerstvieringen bij de RK ook bezocht kunnen worden.

Maar bon.. we hebben de reclame nog niet gezien.. dus deze discussie is puur theoretisch.

Wat zouden ze met dat geld moeten doen dan? Ik kan alleen maar bedenken dat het naar goede doelen gaat (dat gaat het nl. meestal al) en onderhoud van de gebouwen, voorlichting etc. en in een aantal kerken wordt bijv. de dominee betaald.. Het opleuken van hun kerk met allerlei beelden, schilderijen en aflatingen e.d. mag binnen de PKN niet. En een dikke vette Mercedes voor alle ouderlingen ervan kopen heb ik ook nog nooit van gehoord :D

Een kerkelijke stichting behoort iig niet als doel te hebben om winst te maken. En behalve wat dingen in het erg verre verleden bij de RK (Maar die zijn niet PKN) en hier en daar een financiële m/v die de boel oplicht (waar een kerk dan weer weinig aan kan doen) heb ik op dit vlak weinig schandaaltjes in het nieuws gehoord de laatste tijd. :D

Dus om terug te komen op de vraag in de OP mogen ze reclame maken? Ja, wat mij betreft wel. Ik zie tussen hen en Jumbo of War Child geen enkel verschil.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:23

Ze morgen wel reclame maken, maar de boodschap vind ik heel dubbel. Want zolang de kerk tegen homo's etc. is kan je niet iedereen welkom heten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:37

Geloof hoort wat mij betreft niet thuis in de openbare ruimte, dus net zoals ik niet bepaald blij wordt als er een nieuwe kerk (of moskee, of synagoge, of tempel for that matter) gebouwd wordt wordt ik nou ook niet bepaald vrolijk van TV-spotjes voor iets wat niet in de openbare ruimte thuis hoort.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:04

Geloof hoort bij het leven van mensen dus dat gebeurt ook in de openbare ruimte.
Verder sluit ik me bij Sammie aan, weinig aan toe te voegen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:07

Er zijn zoveel reclamespotjes te horen en te zien die ik niet geschikt vind voor een openbare ruimte := ik snap echt niet waarom er over een spotje van de kerk nou zo'n heisa is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:11

miss_lizje schreef:
Ze morgen wel reclame maken, maar de boodschap vind ik heel dubbel. Want zolang de kerk tegen homo's etc. is kan je niet iedereen welkom heten.

Daar heb je wel gelijk in. Maar ik ken ook weinig reclame's die wel 100% eerlijk zijn dus daar is de kerk geen uitzondering in.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:21

Blue_Eyes schreef:
Geloof hoort bij het leven van mensen dus dat gebeurt ook in de openbare ruimte.
Verder sluit ik me bij Sammie aan, weinig aan toe te voegen!

Seks hoort ook bij het leven van mensen ook en als dat in de openbare ruimte gebeurd bel je de politie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:57

Bij heel veel reclames is het duidelijk dat je ergens voor moet betalen, heel simpel.
Een spotje die enkel er op uit is om mensen hun ziel bij god te krijgen, daar geloof ik niet zo in. Daarvor zijn reclamespots denk ik iets te duur.

@ blue-eyes, waar buiten de kerk, word je met het geloof geconfronteerd dan? Ik kom het niet tegen, het gebeurt merendeels binnenskamers en in de eigen gemeenschap (zo ook scholen). De keren dat ik het wel tegen kom, is wanneer men bij mij aan de deur komt of in het journaal waar uit de naam van het geloof een oorlog gaande is. In openbare ruimten, behalve de kerk, kom je het mi helemaal niet veel tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:58

Tigra_ schreef:
miss_lizje schreef:

Daar heb je wel gelijk in. Maar ik ken ook weinig reclame's die wel 100% eerlijk zijn dus daar is de kerk geen uitzondering in.

Nee, de kerk is ook niet eerlijk nee, dat hebben we vaker gezien. Terwijl juist daar eerlijkheid hoofdzaak moet zijn, lijkt me.