Even hoor (rekenen is niet mijn sterkste kant).. Staat dat geld op de rekeningen van die mevrouw, of moet iemand anders dat gaan ophoesten?
Sammie
Geplaatst: 27-11-13 09:53
Beide
Ze heeft 10 jaar lang AOW gekregen waar ze geen recht op had. Laten we voor het gemak gewoon zeggen dat dat 100K is geweest. Een deel van dat geld is gebruikt voor de automatische incasso’s. Dus er is een deel gewoon weg. Dat is naar de woningbouw gegaan, GWL en alle andere AI’s die je kan bedenken. Maar er blijft altijd wel een deel over omdat er helemaal niks is uitgegeven aan additionele kosten (kleding, boodschappen, enz.). Het pensioen laten we maar even buiten beschouwing, maar daar zou hetzelfde voor kunnen gelden.
Stel er is van die 100K gedurende die 10 jaar zo’n 30K uitgegeven aan huur, GWL enz. Dan is er dus een ‘schuld’ van 30K. Die bedrijven hebben gewoon geleverd wat ze moesten doen, dus zij hebben gewoon recht op dat geld. Als mevrouw nog een spaarpotje aan eigen geld had van 20K is de schuld 10K en dat is de erfenis voor de dochter. Naar die 10K kan de gemeente voor altijd fluiten. Of het eigen geld moest 50K zijn geweest. Dan blijft er nog wat over.
Als het pensioen vervolgens ook nog eens komt… Dochter doet er misschien verstandig aan om te kijken of er tijdens die 10 jaar ook belasting is betaald. Dat is dan ook onterecht geweest.
Het is dus gewoon een optelsom.. Je hebt zoveel gekregen gedurende 10 jaar. Dat willen we terug (evt. met rente). Staat dat op de rekening geen probleem. Staat dat niet op de rekening dan is het voor de nabestaanden die erfenis aanvaarden.
Maar dan maken ze het dus ook een probleem van iemand anders? Niemand wist dat ze overleden was, zij hebben geld overgemaakt aan iemand die er niet meer was. Is dat niet een beetje 'eigen schuld''?
Ceriadwen
Geplaatst: 27-11-13 10:06
Sammie schreef:
Dat lukt ze nooit
Ze kunnen het wel juridisch. Maar als de erfgenamen de erfenis verwerpen dan krijgen ze maximaal de waarde van de boedel en dat zal vast niet toereikend zijn.
Sammie
Geplaatst: 27-11-13 10:08
Als je in Nederland een systeem zou hanteren als eerder genoemd (elk jaar je gezicht laten zien) zou dat wel op gaan. Maar ik vind persoonlijk dat deze mevrouw door de mazen v/h systeem is gegleden. Zeker bij het energiebedrijf (10 jaar lang geschatte standen accepteren?) en de sociale controle (past perfect binnen de huidige trend). M.I. is het niemand z’n schuld.
Nou ja, dat is wat ik bedoel, maar nu proberen ze toch nog hun geld ergens vandaan te halen ipv hand in eigen boezem te steken en misschien iets te verzinnen om dit soort dingen te voorkomen in het vervolg?
Maarja, als ze het geld niet zouden terughalen, dan wat? Ik zou het ook een beetje vreemd vinden als alles dan naar die dochter ging. Lijkt me niet meer dan logisch dat ze het terughalen eigenlijk.
Diablo
Geplaatst: 27-11-13 14:01
Ik denk dat ze wel gaan proberen zoveel mogelijk terug te halen. Logisch ook, want het is ten onrechte uitbetaald.
De dochter doet er denk ik goed aan beneficiair te aanvaarden. Kan dat trouwens bij overlijden van ouders?
Nee als het 'over' is, kunnen ze het vorderen... Als het 'opgegaan' is aan vaste lasten is het weg. Willen ze alles vorderen of alleen een gedeelte wat over is?
Sammie
Geplaatst: 27-11-13 14:03
Ja. Je mag ook gewoon weigeren. Als je zelf (jonge) kinderen hebt kun je ook namens hen weigeren en anders moeten zij het zelf doen (18+).
Diablo
Geplaatst: 29-11-13 11:45
Bij beneficiair aanvaarden geef je aan dat je geen schulden wilt erven, maar wel wat krijgt als er wat over blijft, de meest veilige manier dus als je niet zeker weet of er schulden over blijven. Lijkt me in dit geval de beste manier.
Sammie
Geplaatst: 29-11-13 12:24
beneficiair aanvaarden is aanvaarden en verwerpen tegelijk. Dus maw je wil eerst een boedelbeschrijving alvorens je ja of nee zegt.
Diablo
Geplaatst: 29-11-13 12:28
Sammie schreef:
beneficiair aanvaarden is aanvaarden en verwerpen tegelijk. Dus maw je wil eerst een boedelbeschrijving alvorens je ja of nee zegt.
Dat is toch wat ik zeg? Je wilt de erfenis alleen hebben bij een positief saldo. Overigens kun je beneficiair aanvaarden voordat er een boedelbeschrijving is. Dat is ook het idee achter beneficiair aanvaarden; schulden erf je niet, een positief saldo wel.
Sammie
Geplaatst: 29-11-13 12:42
Nee, hoor je kunt ook achteraf nog zeggen doe mij die schulden toch maar. Wat jij schrijft (ookal bedoelen we ongetwijfeld hetzelfde) is toch écht net iets anders dan wat die term werkelijk betekent. Het idee van beneficiair aanvaarden is juist dat je een boedelbeschrijving wil. (onder voorbehoud van)
Diablo
Geplaatst: 29-11-13 12:48
Natuurlijk kun je achteraf de schulden aanvaarden. Maar bij beneficiaire aanvaarding geef je aan dat je niet zeker bent wat je wil, dat je eerst de stand van zaken wil weten. Wij zitten er op het moment middenin. Mijn man heeft dit jaar zijn broer verloren en wij hebben dus beneficiair aanvaard. Dit omdat niet 100% zeker is wat de uiteindelijke uitkomst gaat zijn. De boedelbeschrijving is er dan ook nog niet.
Gezien het feit dat de dochter de uitvaart wil regelen, wat haar toch zeker wel een paar duizend euro zal kosten, is beneficiair aanvaarden ipv op voorhand al de erfenis volledig te verwerpen een logische stap.