Wajongers herkeurd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:34

little_king schreef:
Maar ik ben gaan zoeken naar de oplossing want ik moest en zou beter worden. Ondertussen heb ik de juiste artsen gevonden, op eigen initiatief, wat ik nooit gedaan zou hebben met een volledige uitkering, dat geef ik toe.
Helaas verwacht ik niet dat ik nog ooit fulltime kan werken zoals voorheen en het blijft zuur dat ik dat geld elke maand moet missen.

Ehhh ik vind je post lichtelijk irriterend!
Dat het zo gelopen is is poedersuiker, zwaar poedersuiker.
Maar jij geeft dus al aan dat je met uitkering niet voor andere artsen zou gaan zoeken!
En dat staat mij dus zo vreselijk tegen aan heel veel chronisch zieken.
Zo dat is er uit.

Ik was in een staat lichamelijk en geestelijk dat ik wel onder de trein had kunnen liggen 2 jaar geleden.
Uitbehandeld door de psychiater en zoek het maar uit want ik heb geen medicijnen meer voor je.
Met Wajong, en toch probeer ik alles, maar dan ook alles om hier uit te komen.
Een Wajong moet géén vrijbrief zijn om maar niets meer te ondernemen om beter te worden.
Dat zie ik zo, zoveel gebeuren op bokt. Mensen accepteren het oordeel en doen niets meer als de artsen zeggen.
Probeer eens wat, gooi je voeding eens om om te beginnen, want daar begint veel ellende.
Mijn ambulante begeleiding zegt het ook, de meeste mensen willen gewoon niet aan andere oplossingen als een pilletje.

Ik vreet nu notabene chloordioxide al twee maanden, iets waar veel positieve resultaten op zijn maar de overheid niet blij mee is.
Heb geen flauw benul of het op den duur schadelijk of giftig is, de voorstanders zeggen van niet, de tegenstanders van wel.
Maar dat houdt me niet tegen, ik wil beter worden, antibiotica is ook zooi houd ik me dan maar voor.
Verder een bioresonantie apparaat gekocht wat het goed doet, maar wel effe 600 euro wat de zorgverzekering niet vergoed.
Die vergoeden dus helemaal niets behalve 1 medicijn wat ik al mijn hele leven slik.
Echt als ik alles op moet tellen wat ik al aan kosten heb gemaakt voor mijn gezondheid, had ik een leuke auto van kunnen kopen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:39

@bromfiets: Die ferrari was maar een voorbeeld, maar er zijn inderdaad via de oude regeling best wel scheve zaken geweest... op het ogenblik is het inderdaad steeds moeilijker voor mensen de eindjes aan elkaar te knopen en ook wordt er heel streng gestraft, om het minste geringste, voorbeeldje: ik kwam voor een paar uur per week in de WW terecht want mijn werkgever ging bezuinigen... ik dacht dat ik zo wel weer een paar uur ergens anders aan de bak kon, want het jaar daarvoor had ik driekwart jaar dagelijks extra werk bij zorginstellingen, maar na anderhalve maand nadat ik gekort was in mijn uren had ik geen nieuw werk erbij en besloot ik toch maar WW aan te vragen... kreeg meteen een strafkorting want ik had meteen WW aan moeten vragen op de dag dat ik recht had op WW... denk je de gemeenschap een dienst te bewijzen door niet meteen handje op te houden...

Nog een voorbeeld: als je ziek bent en je niet meteen ziek meldt en ze komen er bij het UWV achter dat je al een maand ziek bent, riskeer je ook strafkorting want je moet je ziek melden als je ziek bent... in mijn geval erg lastig want ik heb sowieso dagelijks pijn... is voor mij daardoor lastig toe te geven dat ik ziek ben want ik ben gewend aan pijn, en dan moet ik maar even gauw beslissen wanneer het te erg is om te werken want het UWV wil het zwart op wit hebben en ik wil me niet ziekmelden want ik wil werken. (Kun je het nog volgen?) :+

bromfiets

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:52

Ik kan je volgen :j Er gebeuren inderdaad vreemde dingen bij het uwv, die zijn voor iedereen kl*te als je er mee te maken krijgt, ziek of niet ziek. Niemand levert voor zijn plezier inkomen in lijkt me en zo'n strafkorting is dan heel zuur. Nadeel van het uwv is dat het zo ontzettend log is dat je mensen die je echt kunnen helpen nooit te spreken krijgt want je moet eerst door een muur van regeltjes en callcenters heen. (En niet persoonlijk naar jou of als reactie op jouw post, maar als je zowel bij de overheid als de gezondheidszorg tegen zo'n muur loopt en ongeveer de helft van de mensen zien je dan ook nog als een soort profiteur werkt dat niet echt positief op je gemoedstoestand.)

Moonfish: Ik vond de post van Little_king ook een beetje vreemd, maar dan meer in de zin dat zij geen uitkering krijgt terwijl ze hem wel verdiende wat erg zuur is. Maar om te zeggen dat ze het meer verdient dan mensen (in dit topic) vind ik erg aanmatigend. Je weet niet precies wat een ander heeft of doet om beter te worden. Ik ben ook lang op zoek geweest naar de juiste hulp, nu ben ik begonnen met cranio-sacraal therapie als aanvulling op de behandeling van het GGZ en dat kost mij ook gewoon maandelijks geld. Ik wil me namelijk ook beter gaan voelen en niet ziek genoeg blijven om een uitkering te krijgen... Dat iemand door de computer kan zien wat iemand wel of niet doet vind ik bijzonder knap. Nu leg ik uit dat het anders in elkaar zit, maar dat ben ik zeker niet verplicht en dan zou ik weggezet kunnen worden als iemand die niet hard genoeg probeert of minder verdient?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:02

Oh dat hoeft ook niemand.
Maar hoe vaak je het niet ziet een onderwerp met 'help ik heb zus of zo!'
Dan komt men met een optie en dan is het teveel moeite of wordt er bij voorbaat gezegd dat het toch niet helpt. >;)

Kijk dat vind ik raar.. Ik snap dat dus gewoon echt echt echt niet.
Toen ik pijn had deed ik alles om er van af te komen.
Pas na een half jaar op dieet begon ik bepaalde dingen te missen, eerder bedankte ik god alleen maar op mijn blote knietjes dat ik geen pijn meer had. :+
Nu hoeft niet iedereen op dieet, maar ik merk weinig zelfinitiatief op in de huidige maatschappij. :(
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 24-11-13 01:09, in het totaal 2 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:06

Ik denk dat dat gewoon in mensen ingebakken zit := Een idee is altijd pas een goed idee als je het zelf hebt bedacht.

(Vreemde vergelijking, maar zo werkt het wel: Mijn ouders wilden een nieuwe auto dus ik gaf als tip om eens naar een aygo te kijken. Dat werd helemaal afgebrand want ze zijn lelijk en te duur, enz. Na een aantal weken roept mijn vader me om eens te komen kijken want hij had via google een leuke auto gevonden die helemaal voldeed. Een aygo dus...)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:15

Dat denk ik ook, wel heel jammer.

Zo is er langzamerhand steeds meer aandacht voor Curcumine, een deel van Curcuma in onderzoeken is het beter werkzaam verklaard als Diclofenac.
Onschuldig en het kost geen drol, maar de gemiddelde nederlander weet het helemaal niet.
Deels de schuld van de farmaceutische industrie denk ik, maar men kan ook zelf op google gaan zoeken.
Mijn moeder hier heeft reumaklachten, en daar konden ze toen niets bij vinden dus die slikt af en toe diclofenac als het te erg is.
Nu werd het erger, en ze kwam ermee dat ze naar de dokter wilde om het te laten onderzoeken.
Toen heb ik gevraagd wat ze dacht dat ze gingen veranderen of doen als ze weet dat het echt de naam reuma heeft.
Alleen maar zwaardere onstekingsremmers en pijnstillers, als het niet hoeft liever niet.
Nu heb ik haar al een aantal dagen op duivelsklauw en Curcumine gezet en tot nu toe gaat het goed.
Hoe het op de langere termijn gaat zullen we moeten zien, maar nu drie dagen verder gaat het stukken beter.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:23

Ik denk dat je met voeding heel wat kan bereiken, nadeel is als je via google zoekt je de nuttige info moet filteren uit de enorme berg onzin die er ook op staat. Dat maakt mij persoonlijk bijvoorbeeld wel huiverig omdat ik niet genoeg kennis heb om het goede er uit te halen.

Ik heb ook bijna een jaar dagelijks de maximale dosis ibuprofen geslikt vanwege vreemde klachten. Het reguliere circuit nam me niet serieus want met mijn stoornissen is negatieve aandacht ook aandacht en er was niks bijzonders te vinden. Toch kon ik op sommige dagen niet eens staan of lopen van de pijn. Achteraf komt het deels door de enorme schommelingen in het serotoninegehalte na mijn cold turkey stoppen met alle pillen en deels door spanning, psychisch dus... Maar ik moest wel het alternatieve circuit in om hier achter te komen en mezelf serieus blijven nemen, want ik heb werkelijk getwijfeld of ik niet inderdaad een aansteller was en ik heb ook meerdere keren op het punt gestaan om maar niet meer verder te zoeken naar een oplossing. Dat wordt op die manier namelijk steeds moeilijker.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:49

Dat is waar, maar mijn ervaring is dat ze alternatief vaak gelijk hebben.. En van die berg eruithalen waarvan jij denkt dat het kan werken. Ik ben niet voor koolhydraatarm maar doe het nu wel. Ondanks dat de dieetgoeroe die mij aan staat dat zo niet omschrijft. Het geeft ideeen, en daar speel ik dan weer mee.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:18

Moonfisch
Ik denk dat ik wel gezocht had naar beter worden, want niemand wil ziek zijn, maar ja minder actief. Daar ben ik eerlijk in. Het woord nooit is daar wat te overdreven geschreven :)
Door mijn ziek zijn leer je ook andere chronisch zieken kennen en wat ze hebben en doen.
En ik denk dat dat bij een grote groep zo is als ze hun centen toch wel krijgen. Maar dat mag nooit gezegd worden in dit soort topics. Maar ik ben gewoon eerlijk daar in.
Dus jij hebt dezelfde ervaring dan ik, dat een grote groep die zijn centen wel krijgt minder actief wordt naar zoeken naar een uitweg.
Dus gaan je haren bij mij overeind staan, maar je zegt hetzelfde dan ik :)

Ik ben blij dat het bij mij zo gelopen is achteraf gezien, het was meer dan loodzwaar. Met tijden niet meer menselijk.
Om daarnaast dan nog te zoeken naar juiste hulp nog moeilijker dan wanneer je daar wel tijd en iets energie voor hebt wat ik totaal niet meer had omdat ik wel moest werken voor de rekeningen.
En toch ben ik nu blij dat het uwv zulk rot bedrijf is en ik denk dat het goed is als er eens anders gekeken wordt naar de groepen zieken die er nu zijn.
De begeleiding die daarbij hoort heel anders. Ik ben aan het lot over gelaten, dat mag niet, dat gun ik niemand. Maar nu is er te weinig "dwang" om mensen aan het werk te helpen. Mensen die elke dag bij hun paard kunnen zijn, mensen die uit gaan ken ik in mijn omgeving, maar niet 1 uur vrijwilligers werk kunnen doen. Dat gaat er bij mij dus niet meer in.

En ik heb ook zoveel geprobeerd gehad en nog, die auto die jij noemt is ondertussen wel een hele dikke jeep. :)
We betalen ons scheel aan ziektekosten premie en aanvulling maar krijgen maar bar weinig vergoed.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:05

Je kan hoe dan ook niet oordelen over een ander Little_king, dat doe je met dit stukje weer:

Citaat:
Mensen die elke dag bij hun paard kunnen zijn, mensen die uit gaan ken ik in mijn omgeving, maar niet 1 uur vrijwilligers werk kunnen doen. Dat gaat er bij mij dus niet meer in.

Dat je andere mensen kent die ook ziek zijn wil niet zeggen dat die hetzelfde als jij of als de mensen die je kent. Ik vind je reactie eerder lijken op "een ander krijgt het wel en ik heb het niet gekregen, maar dat betekent dat een ander het ook niet mag krijgen." Je vergeet daarbij ook dat de keuringsartsen van het UWV over het algemeen weten hoe het werkt, fouten zullen ze zeker maken maar zij zijn aangenomen om situaties te beoordelen en jij niet.

Dit hele stuk gaat trouwens vooral over zieke mensen, hoe zie je dat dwingen voor je? Denk je serieus dat dat een positief resultaat geeft bij het overgrote deel?

Oh, en als je het wil weten, ik kan elke dag bij mijn paard zijn én ik ben bezig met vrijwilligerswerk. Dat iemand iets niet vertelt hoeft niet te zeggen dat het niet zo is. Het liep bij mij stuk op de benzinekosten, maar door bepaalde veranderingen kan ik binnenkort aan de slag in vrijwilligerswerk waar ik me in thuis voel en waar ik iets kan leren.
Laatst bijgewerkt door bromfiets op 24-11-13 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:07

Dan doe ik dat maar, jammer dan.
Het is mijn mening uit ervaring van mezelf en mijn omgeving.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:12

Er was nog een aanvulling, te snel op verzenden geklikt....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:22

Ja ik blijf erbij als mensen dagelijks naar hun paard kunnen ze ook wel eens een dag kunnen skippen.
En ik denk dat dit heel gezond is uiteindelijk voor die mensen, in de maatschappij staan verder dan de stal.
En voor de duidelijkheid ik heb het niet over mensen die amper iets kunnen ondernemen.
Dat jij het lees van dat ik jaloers ben dat een ander het wel kreeg is echt jou gedachte en jou probleem

Maar dat die keuringsartsen een stelletje dokussen zijn weten we ondertussen allemaal wel.
Niet per ongeluk een foutje maar heel veel foutjes.
Ik ken mensen die echt niet kunnen zoals ik toen die ook moesten, mensen die 3 daagse meetings met bijbehorende alcohol bijwonen en dan niet hoeven te werken want ze zijn zo moe door de week.
Maar dat vertellen ze niet bij de arts, nee ik doe niets in het weekend hoor.
En dat wordt niet doorzien. Bij beunen als de vleet, wie kent ze niet?

En helaas ken ik teveel van die mensen, dat noem jij oordelen, ik vind er weinig oordeel aan.
Gewoon feiten.
En dan begrijp ik herkeur wel en dan hoop ik dat eindelijk eens fatsoenlijke artsen daar komen en de profiteurs gepakt worden en de mensen die het echt nodig hebben veilig blijven.
En dat iedereen die wel wat kan bijdragen aan de maatschappij al is het maar 2 uurtjes in de week, dat ook moet.
Iedereen mag mee werken aan een fijne sociale leefomgeving en dat geldt niet alleen voor de werkende onder ons. Die worden te vaak voor asociaal uitgemaakt als ze eens zeggen wat ze zien.

Benzine kosten, ik rij dagelijks 80 kilometer voor 3 uurtjes werk per dag.
Maar het is werk wat ik kan volhouden. Hou ik er wat aan over met mijn onderhoud van de auto en benzine. Bar weinig.
Daarnaast nog 2 keer in de week 30 kilometer extra voor nog wat uurtjes meer. Dat pas sinds ik eindelijk goede medicijnen heb.
Dus praat me daar niet over. En de regering maar verder melken bij de auto en brandstof.
Laatst bijgewerkt door little_king op 24-11-13 18:32, in het totaal 2 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:27

Dan is het waarschijnlijk ook mijn probleem dat ik je reactie enorm kortzichtig vind :+ Maar daar hoeven we dan niet over te discussiëren want jouw oordeel/gedachten/tunnelvisie dat iedereen hetzelfde in elkaar zit kunnen door de paus zelf nog niet weggenomen worden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:31

Nee de paus doet me erg weinig.
Noem het wat je wilt.
Ik schrijf nergens dat iedereen hetzelfde in elkaar zit, quote maar eens :)
Dus jou gedachte.

Ik zeg wel dat als mensen dagelijks een vrij intensieve hobby kunnen doen buiten huis, ja borstelen is als je ziek bent ook intensief, dat ze dan ook zeker 1 keer per week die hobby over kunnen slaan ten bate van een ander. Gewoon als tegenprestatie voor hun geld.
En dat maakt niet uit wat iemand heeft.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:34

Dat zeg je wel, want je zegt letterlijk dat iedereen dat kan :+ Ziek hoeft niet lichamelijk te zijn en dan is borstelen niet intensief, maar het kan wel therapeutisch zijn. Dus het maakt wel degelijk uit wat iemand heeft...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:38

En het kan ook heel therapeutisch zijn als je eens wat doet voor een ander. ooit dat bedacht?
Het gevoel van dankbaarheid dat je dan krijgt is heel goed.
Boodschapje voor een ouder persoon als voorbeeld.

Ja iedereen die een hobby buitenhuis kan hebben zoals een paard (dus daar sluit ik al de mensen met pleinvrees oid uit) kunnen wel iets doen.
Wat dat mogen ze van mij zelf invullen maar niets is voor mij te vrijblijvend.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:47

Maar waarom ga je er klakkeloos vanuit dat ik dat niet zou doen? Dat doe ik namelijk wel, maar op een andere manier die jij zou denken en ik ben niet verplicht om dat tot in detail aan je uit te gaan leggen. Op de een of andere manier beticht je mensen (mij ook) van dingen die ze zouden moeten doen en dat is een vrijbrief om kwetsende uitspraken te doen? En dat allemaal vanwege "mensen die jij kent"? Maar je kent mij niet, hoe weet je dan dat ik het wel of niet doe?

Je zou ook uit kunnen gaan van positieve kanten van andere mensen, dan zullen ze jou ook anders benaderen...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:01

Ik heb het niet over jou, ik heb het over de gene die dat niet doet.
Als ik het over jou had zou ik wel gezegd hebben Bromfiets, ipv "ze" en "die mensen". Want inderdaad ik ken jou niet.
Ik spreek voor mezelf, uit mijn omgeving wat ik al eerder aangaf.
Dat jij je aangesproken voelt,ook jou probleem, ik heb het namelijk steeds gehad over de mensen die dat niet doen.
Wat jij eens zou kunnen proberen is niet jou gedachte in elk bericht te lezen en te doen alsof een ander die schrijft :)
En ik wordt fijn benaderd in mijn omgeving, ik kies wel welke mensen ik om me heen wil hebben :)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:56

Ik hoor bij die ze, omdat jij niks wist over wel of niet toen je het had over degene die dat niet doet. Dus misschien aan je omschrijvingen werken dan? Je zegt dat alles mijn probleem is, maar naar jezelf kijken is te moeilijk? Ik probeer namelijk uit te leggen hoe je woorden over komen (en niet alleen op mij er zijn ook anderen die het aan hebben gegeven, niet alleen op jouw posts maar op meerdere posts in meerdere topics) dat ligt niet alleen aan mijn interpretatie. Dat ik vanuit mezelf schrijf is logisch, want ik vind dat ik niet voor een ander kan oordelen of spreken, vrij logisch dat je dan mijn gedachten leest toch?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:06

Ik kan alleen uit mezelf schrijven en uit mijn omgeving en niet over een bokker die ik niet ken.
Citaat:
Het is mijn mening uit ervaring van mezelf en mijn omgeving

Als jij daar overheen leest is dat inderdaad jou probleem. Of voor elk ander ie dat doet.

Jij bent inderdaad ze als je wel elke dag naar je paard kunt maar niets voor de maatschappij terug doet.
Jij bent niet ze als je elke dag naar je paard gaat en ook wat terug doet voor je centen.
Of als je zelden je hobby kunt uitvoeren door je ziek zijn. Daar is een uitkering voor.
Dus vul zelf in wat je wilt, ik deed het niet voor je.

En ja ik heb gelezen dat je vrijwilligers werk doet dus daarom snap ik je reacties nog minder, maar goed.
Lees zoals je lezen wilt, niemand die je tegen houd om zichzelf de gebeten hond te voelen.
En dat geldt voor ieder die graag het slachtoffer is van mijn tekst.

Niemand die mij van de mening af kan brengen dat als die bijna dagelijks hobbys buitenhuis kan hebben zoals een paard, dat die niet wat terug kan doen.
Wat, dat maakt me niets uit. Gewoon voor niets gaat de zon op. En ik denk dat het voor herstel en als er geen herstel mogelijk is wel voor het gevoel van elk persoon belangrijk is wat in de maatschappij te doen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:20

little_king schreef:
Niemand die mij van de mening af kan brengen

Eigenlijk zegt dit genoeg. Jammer dat je je laat leiden door een volledig subjectieve mening en niet open staat voor input van anderen. Ook jammer dat je die mening nogal ongenuanceerd ten toon spreidt als de waarheid en daarmee een behoorlijke groep mensen ondermijnt en kwetst (Mij niet hoor, ik kan dit soort dingen volledig aan jou laten. Over mij zegt het niet zo veel).

Daar kun je zelf namelijk van groeien, maar hey, dat is niet mijn probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:21

Hoe zit het eigenlijk als je wordt herkeurd, moet gaan werken en het gaat uit eindelijk toch niet? Dan krijg je toch weer Wajong?

Ik weet wel toen ik ziek werd en weinig kon, maar wel moest omdat ik geen uitkering had, had nl zelf ontslag genomen, ik dus weliswaar weinig uren, maar toch...bleef werekn mij wel gaande heeft gehouden.

Nu een paar jaar verder en de jaren dat ik met veel discipline de dag doorkwam, ga ik weer als bijna normaal door het leven. 40 uur kan ik niet meer, maar sjauw toch wat af per dag...

Gelukkig ben ik niet stil gevallen met uitkering, want dat is de andere kant. Dan was ik nooit meer terug gekomen op dit nivo...en ik werk er hard aan om weer helemaal fit en soepel door het leven te gaan...nog jaren te kunnen paardrijden.

Soms is het niet zo slecht.....mijn oma zei altijd, Rust Roest en ik geloof dat dat ook best wel zo is.

Wij kunnen oneindig meer dan we denken...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:26

Ik ben genoeg gegroeid, van de naïeveling die iedereen geloofde van vroeger tot de hele nuchtere wie ik nu ben.
En dat is geen probleem, dat is een zegen.
Vinden dat bijna iedereen wat terug kan doen voor de maatschappij is geen enge gedachte :)
Denken dat dat niet kan is pas kortzichtig.

Inderdaad Russel. Mensen kunnen meer dan ze denken. Maar dat moeten ze wel ontdekken en dat ontdek je niet in een maand of een jaar.
En voor de "dat slaat op mij denkers", nee dat gaat niet over jou. Is een algemene zin.
Laatst bijgewerkt door little_king op 24-11-13 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:26

Dat eerste ligt aan de afspraken bij herkeuring, over het algemeen begint het hele traject opnieuw en wordt alles opnieuw bekeken.

Dat tweede is zeker waar, alleen moet iedereen daar zelf achter komen. Dan pas kun je er iets mee.