Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:53

Urielle schreef:
Ik zit in een ander land als je goed kunt lezen en ik schreef ook dat IK niet persoonlijk in die situatie zit, zij het dat ik wel volkomen afhankelijk ben :+
Maar het gaat mij niet om de vergelijking Filippijnen of hier, maar of er Nederlanders recht van klagen hebben of recht hebben om te stellen dat ze geen cent hebben om te doneren wat zo fijn van tafel wordt geveegd.
In Nederland (EN bij mij) zijn er OOK mensen die onderdak bij anderen moeten zoeken, die geen gas/water/licht meer kunnen betalen of die geen recht hebben op uitkeringen. Kijk eens wat verder dan je neus lang is als je daar geen inzicht in hebt. Die mensen hebben het volste recht om te klagen.
Dus dan kun je zo fel reageren maar in de context waar het over gaat is het gewoon een domme ondoordachte post. Eerst lezen, DAN reageren!

Eerst lezen dan reageren?????
Kan ik ook van jou zeggen, want dit topic gaat niet over of we het in NL zo slecht hebben.
Wees blij dat we in NL onderdak bij anderen kunnen zoeken. Bijstandsuitkering is er voor iedereen. Sure zijn er mensen die het niet heel goed hebben maar om dat in dit topic te gooien. Maak dan gezellig een topic aan met iets anders. Het gaat in dit topic over de Fillipijnen niet over sommige situaties in NL.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:58

Bon_ita schreef:
Ook ik doneer geen cent aan giro 555. De beelden die ik een tijd terug heb gezien van mensen die nogsteeds geen fatsoenlijk huis hebben om te wonen, terwijl wij iets van 200 miljoen euro toen der tijd hadden verzamelt, staan nogsteeds vers in mijn geheugen. Containers die nooit aangekomen zijn, medicijnen die ergens ronddwalen, het is echt schandalig.

En ook nu vallen we weer in herhaling. De containers die nu al onderweg zijn kunnen de Filipijnen nauwelijks bereiken, er zijn geen wegen meer, laat staan normale vaarroutes. Ipv ons zó te focussen op geld lijkt het mij handig als er veeeeeel meer mankracht naartoe gestuurd word. Mensen die daadwerkelijk iets uitvoeren, helpen met de wederopbouw ect.

Zo is dat.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:07

Yonker schreef:
Kan ik ook van jou zeggen, want dit topic gaat niet over of we het in NL zo slecht hebben.
Wees blij dat we in NL onderdak bij anderen kunnen zoeken. Bijstandsuitkering is er voor iedereen. Sure zijn er mensen die het niet heel goed hebben maar om dat in dit topic te gooien. Maak dan gezellig een topic aan met iets anders. Het gaat in dit topic over de Fillipijnen niet over sommige situaties in NL.

Mag Urielle zelf even weten wat ze reageert? Vind je erg aanvallend. Een reden om niet te doneren aan de Fillipijnen, kan zijn omdat het hier in NL al niet lekker loopt. Dus het heeft wel degelijk met de fillipijnen en een eventuele donatie en waarom wel/niet te maken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:11

hannahaapje schreef:
Bon_ita schreef:
Ook ik doneer geen cent aan giro 555. De beelden die ik een tijd terug heb gezien van mensen die nogsteeds geen fatsoenlijk huis hebben om te wonen, terwijl wij iets van 200 miljoen euro toen der tijd hadden verzamelt, staan nogsteeds vers in mijn geheugen. Containers die nooit aangekomen zijn, medicijnen die ergens ronddwalen, het is echt schandalig.

En ook nu vallen we weer in herhaling. De containers die nu al onderweg zijn kunnen de Filipijnen nauwelijks bereiken, er zijn geen wegen meer, laat staan normale vaarroutes. Ipv ons zó te focussen op geld lijkt het mij handig als er veeeeeel meer mankracht naartoe gestuurd word. Mensen die daadwerkelijk iets uitvoeren, helpen met de wederopbouw ect.

Zo is dat.

Mankracht kost toch ook geld, en die kunnen toch ook niet aan de slag met niks?

StalNollie

Re: Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:13

bonita dat is nu ook het gene waarom ik niet stort helaas.
als ik rechtstreeks geld aan mensen kon geven/doneren deed ik het gelijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:17

Ik hoorde gister op t.v. dat er maar 11% van de Nederlanders doneert.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:19

gohya schreef:
Ik hoorde gister op t.v. dat er maar 11% van de Nederlanders doneert.
Dan hebben die veel geld gegeven want net op de radio hoorde ik dat er gemiddelt 1 euro per nederlander is gedoneerd

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:31

Yucca schreef:
Ik snap de discussie eigenlijk niet zo: als je wat kan missen en je wilt wat doneren doe je dat, als je niets kan missen doe je dat niet. Daar zijn we toch ook een samenleving voor? Dat de 'rijken' in dit soort situaties juist betalen en de 'armen' niet?

Even hierop inhakend: De armen betalen, te wijten aan de politiek, net zo hard mee. Gezien onze politiek doodleuk een paar miljoen geeft terwijl ze werkelijk overal al in snijden.

Ik heb zelf ook niet gedoneerd. Wel getwijfeld, maar gezien de inefficiëntie van hulp bij vorige rampen ga ik het niet doen. Er is zoveel geld puur verspild...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:38

InekeN schreef:
Natuurlijk zijn hier ook problemen. Maar relatief gezien stelt het niks voor met de mensen daar. Wij geven hier 2 dagen gratis lessen. De pensionklanten doneren allen 10 euro per persoon. Geld gaat naar club uit het dorp, die mensen gaan zélf daar heen en nemen ook spullen mee. (Echtgenote van man is Filipijns). Zo weten we zeker dat het goed komt. :D . Zoek dus even goed zodat je met een gerust hart geld en/of goederen kunt geven.

En een dergelijk soort clubje heb ik inmiddels ook bij mij in de buurt gevonden waaraan ik dus ook een bijdrage heb geleverd.
Natuurlijk is het dan ook nooit 100% zeker dat alles eerlijk gebeurd maar de kans dat het geld terecht komt waar het terecht moet komen is iniedergeval al een stuk groter dan bij Giro 555 waarvan je gewoon zeker weet dat er door een heleboel mensen flink gegraaid wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:38

MelanieB schreef:
Yonker schreef:

Mag Urielle zelf even weten wat ze reageert? Vind je erg aanvallend. Een reden om niet te doneren aan de Fillipijnen, kan zijn omdat het hier in NL al niet lekker loopt. Dus het heeft wel degelijk met de fillipijnen en een eventuele donatie en waarom wel/niet te maken.

Dank je MelanieB :)

Yonker, zoals zij al zegt: er wordt nogal fel gereageerd op mensen die aangeven dat ze geen geld over hebben om te doneren (wat dus best kan zijn, maar die worden neergezet als een stel verwende egoisten) of mensen die aangeven dat ze eerst willen doneren aan mensen in Nederland die het slecht hebben. Daar reageer ik op.
Vervolgens kom jij met een zeer agressieve post over dat de Filippijnen en Nederland niet vergelijkbaar zijn tegen mij, maar daar had ik het niet eens over. Daarom dus: eerst lezen, dan reageren.

O ja, ik zit net over de grens en heb GEEN recht op welke uitkering dan ook. Geen probleem voor mij omdat ik dus onderhouden word, maar kan wel een probleem zijn voor andere mensen en mogelijk ook voor mij in de toekomst. Even offtopic maar moest ik toch even zeggen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:40

Winged schreef:
Yucca schreef:
Ik snap de discussie eigenlijk niet zo: als je wat kan missen en je wilt wat doneren doe je dat, als je niets kan missen doe je dat niet. Daar zijn we toch ook een samenleving voor? Dat de 'rijken' in dit soort situaties juist betalen en de 'armen' niet?

Even hierop inhakend: De armen betalen, te wijten aan de politiek, net zo hard mee. Gezien onze politiek doodleuk een paar miljoen geeft terwijl ze werkelijk overal al in snijden.

Dat komt uit het potje ontwikkelingshulp denk ik, dus dat zal niet een 'extra' belasting zijn. En of ontwikkelingshulp goed is of niet, wil ik nu eigenlijk niet op in gaan :Y) .

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:42

Yucca: Totaal is het zelfs 6 miljoen.

Citaat:
Minister Lilianne Ploumen van Ontwikkelingssamenwerking heeft daarnaast bekendgemaakt 4 miljoen euro extra uit te trekken voor hulp aan de Filipijnen. De regering stelde eerder al 2 miljoen euro beschikbaar.

Zoals ik het hier lees: 4 miljoen uit het potje Ontwikkelingssamenwerking, 2 miljoen van de regering.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:44

Urielle schreef:
MelanieB schreef:

Dank je MelanieB :)

Yonker, zoals zij al zegt: er wordt nogal fel gereageerd op mensen die aangeven dat ze geen geld over hebben om te doneren (wat dus best kan zijn, maar die worden neergezet als een stel verwende egoisten) of mensen die aangeven dat ze eerst willen doneren aan mensen in Nederland die het slecht hebben. Daar reageer ik op.
Vervolgens kom jij met een zeer agressieve post over dat de Filippijnen en Nederland niet vergelijkbaar zijn tegen mij, maar daar had ik het niet eens over. Daarom dus: eerst lezen, dan reageren.

O ja, ik zit net over de grens en heb GEEN recht op welke uitkering dan ook. Geen probleem voor mij omdat ik dus onderhouden word, maar kan wel een probleem zijn voor andere mensen en mogelijk ook voor mij in de toekomst. Even offtopic maar moest ik toch even zeggen.

Mensen die niet doneren worden niet gezien als egoïsten, mensen die het gaan vergelijken en gaan zeggen "Laten we eerst geld inzamelen voor NL" wel.
En ja we hebben het over het algemeen goed in NL, er is een sociaal stelsel.... Wees daar een keer blij om ipv altijd maar te klagen en te klagen.

En daarbij, tuurlijk mag ze zelf weten wat ze reageert maar offtopic is offtopic toch? ;) Het heeft IMO niks te maken met de Filipijnen en het alsmaar geklaag dat we het zogenaamd zo slecht hebben. Er zijn mensen die het wat minder goed hebben ja dat ontken ik ook zeker niet, maar het is appels met peren vergelijken. Ik herhaal mezelf nu echt... Goed ik ga hier maar niet meer reageren want ik walg van sommige mensen hier.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:50

Yonker schreef:
Mensen die niet doneren worden niet gezien als egoïsten, mensen die het gaan vergelijken en gaan zeggen "Laten we eerst geld inzamelen voor NL" wel.
En ja we hebben het over het algemeen goed in NL, er is een sociaal stelsel.... Wees daar een keer blij om ipv altijd maar te klagen en te klagen.

En daarbij, tuurlijk mag ze zelf weten wat ze reageert maar offtopic is offtopic toch? ;) Het heeft IMO niks te maken met de Filipijnen en het alsmaar geklaag dat we het zogenaamd zo slecht hebben. Er zijn mensen die het wat minder goed hebben ja dat ontken ik ook zeker niet, maar het is appels met peren vergelijken. Ik herhaal mezelf nu echt... Goed ik ga hier maar niet meer reageren want ik walg van sommige mensen hier.

Dus mensen die het hier ook niet goed hebben mogen niet klagen wánt het is niet zó slecht als de fillipijnen? Dát is pas appels met peren vergelijken.
Alles maar aan de kant schuiven wánt de fillipijnen is erger.

IMO heeft het zeker te maken met de fillipijnen, het topic gaat over donatie naar de fillipijnen. Mensen reageren daarop met oa; waarom zouden we, hier in NL is ook zat hulp nog nodig. Dat is dus een reden, om bijv niet te doneren aan de fillipijnen. Dus heeft er zeker mee te maken.
Topictitel: 'Al 13 miljoen voor Fillipijnen...'

Gelukkig heb jij helemaal niks te klagen hier in NL, en dat is mooi, ik ook niet. Helaas voor zat anderen wel. Beetje inlevingsvermogen is dan ook fijn.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:00

kwam vanochtend dit artikel tegen...

http://plazilla.com/verborgen-armoede-e ... -nederland

Niet zo slecht in Nederland, lees dit maar even dan...
Iedereen die niet zulke situaties hebben meegemaakt ( van dichtbij of bij jezelf ) weten echt niet waar ze over praten.
In Nederland is het al lang geen rozengeur en maneschijn meer hoor

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:16

heb je het gevolgd van trijntje en haar actie? even een kopie uit de telegraaf:

Trijntje Oosterhuis zal de twee ton die haar ludieke actie maandag 'opbracht', niet betalen. Voor iedere like op één van haar social mediapagina's beloofde de zangeres een euro te storten op Giro 555. Dat de teller boven de 200.000 uitkwam, was dus vermoedelijk wel even schrikken...

Het bleef dinsdagochtend even stil rond de zangeres, die haar oproep maandagavond al verwijderde van Facebook. Nu laat ze weten dat ze 'helaas geen twee ton' kan storten.

"De actie is een mooi voorbeeld van dat wanneer je allemaal iets kleins doet, je samen tot iets groots kan komen. Iedereen zal begrijpen dat ik helaas geen 2 ton kan storten, maar ik zal gul geven. Tenslotte gaat het niet om mij, maar om de slachtoffers van de ramp die hun leven opnieuw moeten opbouwen en de hulpverleners die daarbij helpen", schrijft Trijntje.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:18

Sammy_xxs schreef:

Iedereen die niet zulke situaties hebben meegemaakt ( van dichtbij of bij jezelf ) weten echt niet waar ze over praten.

Dit wist ik dus al,vandaar mijn reactie's.Maar ach nee joh,we mogen niet klagen hoor,want het valt reuze mee in nederland.
Nou niet dus! en dat het in de Filipijnen erger is? nou nét zo erg als hier.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:33

Ik snap niet dat er hier mensen zijn die andere mensen gaan veroordelen die wel geven. Je geeft of je geeft niet, eigen keuze en klaar!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:56

Ik snap best dat trijntje geen 2 ton geeft maar ergens ook wel een beetje flauw. Ze had beter na moeten denken voor ze zoiets schreef.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:00

Wat mensen hier zeggen dat mensen het in Nederland ook zo slecht hebben ...

Wij hebben hier bijstandsuitkeringen, een voedselbank, schuldhulpverlening, opvanghuizen bij dakloosheid, daklozenuitkering etc. Natuurlijk is het geen pretje als je in armoede moet leven hier.

Maar leven in armoede hier, of leven in armoede daar. Denk dat niemand die hier in de bijstand, op straat of wat dan ook zit vrijwillig naar de Filipijnen wil om daar eens even te overleven.

Straks breken ook al die ziekten nog weer eens uit door het vervuilde drinkwater door alle stoffelijk overschotten etc. -O-

Nee, die vergelijking kun en mag je niet maken. Uiteraard ben je altijd vrij om te geven of niet. Maar er wordt hier genoeg gedaan hoor voor de minder bedeelden in Nederland, moet je per maand eens kijken hoeveel uitkeringen er uitgedeeld worden, hoeveel toeslagen er uitgedeeld worden en hoeveel voedselpakketten er uitgedeeld worden ?

@ takkie muis : op de filipijnen krijgen mensen geen wajong uitkering van een paar 100 euro per maand hoor. Hoe kun je dan hetzelfde terug verwachten ? Die mensen hebben niets...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:02

Tigra_ schreef:
Ik snap best dat trijntje geen 2 ton geeft maar ergens ook wel een beetje flauw. Ze had beter na moeten denken voor ze zoiets schreef.

Inderdaad dat kan je toch verwachten!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:11

fransje23 schreef:
Ik snap niet dat er hier mensen zijn die andere mensen gaan veroordelen die wel geven. Je geeft of je geeft niet, eigen keuze en klaar!

Ik snap niet dat directeuren van een hulporganisatie een ton moeten verdienen.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 19-11-13 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:11

gohya schreef:
Sammy_xxs schreef:

Dit wist ik dus al,vandaar mijn reactie's.Maar ach nee joh,we mogen niet klagen hoor,want het valt reuze mee in nederland.
Nou niet dus! en dat het in de Filipijnen erger is? nou nét zo erg als hier.

Ik snap deze reactie dus écht niet. Heb je überhaupt wel enig idee wat er gaande is in de Filipijnen??

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:12

Babsiej schreef:
Wat mensen hier zeggen dat mensen het in Nederland ook zo slecht hebben ...

Wij hebben hier bijstandsuitkeringen, een voedselbank, schuldhulpverlening, opvanghuizen bij dakloosheid, daklozenuitkering etc. Natuurlijk is het geen pretje als je in armoede moet leven hier.

Maar leven in armoede hier, of leven in armoede daar. Denk dat niemand die hier in de bijstand, op straat of wat dan ook zit vrijwillig naar de Filipijnen wil om daar eens even te overleven.

Straks breken ook al die ziekten nog weer eens uit door het vervuilde drinkwater door alle stoffelijk overschotten etc. -O-

Nee, die vergelijking kun en mag je niet maken. Uiteraard ben je altijd vrij om te geven of niet. Maar er wordt hier genoeg gedaan hoor voor de minder bedeelden in Nederland, moet je per maand eens kijken hoeveel uitkeringen er uitgedeeld worden, hoeveel toeslagen er uitgedeeld worden en hoeveel voedselpakketten er uitgedeeld worden ?

@ takkie muis : op de filipijnen krijgen mensen geen wajong uitkering van een paar 100 euro per maand hoor. Hoe kun je dan hetzelfde terug verwachten ? Die mensen hebben niets...

Tjah een uitkering van een paar 100 euro, je huur kost al een paar honderd euro, hoe ga je de rest van de maand eten dan?
Dat ze in Filipijnen nog minder geld hebben is toch wel in verband daar, want daar kost levensonderhoud niet zoveel.
Hier in Nederland kom je niet ver met 500 euro in de maand als je je gezin wilt onderhouden, en een dak boven je hoofd wilt.
Dan komt er nog bij, als je uiteindelijk dakloos word, vergeet het maar dat je een huis krijgt, want je krijgt geen huis zonder inkomen, welke werkgever wilt een "zwerver" in dienst nemen? maar een uitkering krijg je niet als je geen adres heb.
Lekker banketstaaf he, dus dan krijg je maar 200 euro per maand om van te leven...en geen beter vooruit zicht, want je word nergens geholpen.
Leuk een bestaan in Leger des Heils in een "rijk land " zoals Nederland.
Oogkleppen af doen, en een realistische kijk nemen op je eigen land.

Je heb toch de gezegde een betere wereld begint bij jezelf?
Laat Nederland eerst goed voor hun eigen volk zorgen, voordat ze hulp bieden aan andere landen.
Heerlijk zo'n land als Nederland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:15

Sammy_xxs schreef:

Dit is dus echt weer typisch zo'n voorbeeld van het zeikerige Nederland "WIJ ZIJN VEEL ZIELIGER".
Hier is armoede geld krijgen om nog een beetje rond te komen, in de Filipijnen zitten ze verd*mme zonder dak, water, eten, overleden familieleden en noem maar op. Hier kan ik echt verschrikkelijk boos om worden.
Eerste pagina stond een reactie 'Als wij een ramp hebben krijgen wij ook niks van de Filipijnen'. Doe eens even normaal. 8)7 Soms schaam ik me er echt voor om Nederlander te zijn. Vooral met zulke uitspraken.