manzano schreef:Altijd weer een interessante discussie......(en dan bedoel ik niet over het hotel-klimaat binnen de PI en de vergeljiking met verpleeghuizen).
Ik denk dat er een wereld gewonnen kan worden als de informatieverstrekking en de media-informatie veranderd en verbeterd. Dit onderwerp is altijd een discussie op basis van "onderbuik" gevoel van de burgers. Heel belangrijk, maar lang niet altijd kloppend. Ook is een vergelijking met andere landen niet alleszeggend. Daar zitten juridische systemen anders in elkaar, heerst een andere cultuur en worden dus ook andere delicten gepleegd. Dat hier bijv. veel kort gestraften zijn kan allerlei oorzaken hebben. Misschien is hier veel meer kleine criminaliteit. Misschien worden hier veel meer mensen voor kleine feiten afgestraft etc.
Die getallen zijn van veel factoren afhankelijk. Zo heb je nu ook nieuwe wetgeving omtrent de zogenaamde OM-transactie. Dan mag het OM buiten de rechtspraak om zelf zaken af doen, bijv. met een boete/werkstraf. Dat zal de cijfers ook beinvloeden.
Verder komt maar een inieminie stukje van alle uitspraken in de openbaarheid. Als ik zie dat we hier dagelijks soms al tientallen arresten uitspreken dan zijn het er op landelijke basis honderden zijn. 99% zullen buitenstaanders nooit wat van horen.
Als wij een buitenlandse drugskoerier voor 3 jaar de gevangenis in sturen zal dat never nooit in de krant komen. Het zijn enkel de grote zaken die het nieuws halen en dat zijn ook net de zaken waar vaak meer emoties bij spelen en waar veel mensen meteen een "oordeel" over hebben.
Het is al een begin dat er nu soms projecten zijn met een soort publieksjury. Dat is vaak vanuit kranten. Dan is een groepje geinteresseerden bij de zitting aanwezig en vormt een "jury". Op basis van de zitting vormen ze een oordeel en vergelijken dat dan met de uitspraak van de rechters. De dossiers worden dan ook op zitting uitgebreid besproken dat ze veel info hebben. Vaak blijkt dat deze buitenstaanders dan veel meer begrip hebben voor de uitspraak.
Ik zeg amen. Helemaal mee eens.
Mij is ooit verteld in college (heb geen bronnen dus pin me er niet op vast), dat mensen die het hele dossier gelezen hebben en alle ins en outs weten van een zaak, vaak lager oordelen dan de rechter in kwestie. Hieruit blijkt wel dat je dus niet kan oordelen over de zwaarte van een straf als je niet van de zaak op de hoogte bent