Strengere straffen in Nederland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Strengere straffen in Nederland?

Ja
120 (72%)
Nee
43 (26%)
Weet ik niet
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 165

manzano

Re: Strengere straffen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:34

Lijkt me een offtopic discussie en staat eigenlijk haaks op strenger/langer straffen.

Overigens is er in de PI veel productiewerk waardoor er geld terug verdiend wordt. Het zijn goedkope krachten dus interessant voor bedrijven. Tijdens een van mijn PI bezoeken werd door gedetineerden de vouwblaadjes van een hele grote winkelketen verpakt.
Ik heb zelf een keer een dag proefgedraaid in een tbskliniek (kijken of systemen werkte ed). Toen moest ik ook werken. Heb ik 2 uur schroefjes van een grote bouwmarkt zitten verpakken :=

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:41

Iemand die inderdaad met een veel hogere snelheid dan toegestaan een ongeluk maakt zou van mij best wel mee mogen betalen ja.

Iemand die vaker veroordeeld wordt ook.

Maak een systeem bij je belasting opgave.
Bent u in aanraking gewest met justitie, nee betaal een aantal minder % belasting.
Wat je net als met een autoverzekering op kan sparen. maak je een overtreding val je terug. Blijf je op het rechte pad bouw je ook weer op.

Ja het mag best een beetje meer bij de "gebruiker" komen te liggen.
Waarom niet?

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:49

manzano schreef:
Altijd weer een interessante discussie......(en dan bedoel ik niet over het hotel-klimaat binnen de PI en de vergeljiking met verpleeghuizen).

Ik denk dat er een wereld gewonnen kan worden als de informatieverstrekking en de media-informatie veranderd en verbeterd. Dit onderwerp is altijd een discussie op basis van "onderbuik" gevoel van de burgers. Heel belangrijk, maar lang niet altijd kloppend. Ook is een vergelijking met andere landen niet alleszeggend. Daar zitten juridische systemen anders in elkaar, heerst een andere cultuur en worden dus ook andere delicten gepleegd. Dat hier bijv. veel kort gestraften zijn kan allerlei oorzaken hebben. Misschien is hier veel meer kleine criminaliteit. Misschien worden hier veel meer mensen voor kleine feiten afgestraft etc.
Die getallen zijn van veel factoren afhankelijk. Zo heb je nu ook nieuwe wetgeving omtrent de zogenaamde OM-transactie. Dan mag het OM buiten de rechtspraak om zelf zaken af doen, bijv. met een boete/werkstraf. Dat zal de cijfers ook beinvloeden.

Verder komt maar een inieminie stukje van alle uitspraken in de openbaarheid. Als ik zie dat we hier dagelijks soms al tientallen arresten uitspreken dan zijn het er op landelijke basis honderden zijn. 99% zullen buitenstaanders nooit wat van horen.
Als wij een buitenlandse drugskoerier voor 3 jaar de gevangenis in sturen zal dat never nooit in de krant komen. Het zijn enkel de grote zaken die het nieuws halen en dat zijn ook net de zaken waar vaak meer emoties bij spelen en waar veel mensen meteen een "oordeel" over hebben.

Het is al een begin dat er nu soms projecten zijn met een soort publieksjury. Dat is vaak vanuit kranten. Dan is een groepje geinteresseerden bij de zitting aanwezig en vormt een "jury". Op basis van de zitting vormen ze een oordeel en vergelijken dat dan met de uitspraak van de rechters. De dossiers worden dan ook op zitting uitgebreid besproken dat ze veel info hebben. Vaak blijkt dat deze buitenstaanders dan veel meer begrip hebben voor de uitspraak.

Ik zeg amen. Helemaal mee eens.
Mij is ooit verteld in college (heb geen bronnen dus pin me er niet op vast), dat mensen die het hele dossier gelezen hebben en alle ins en outs weten van een zaak, vaak lager oordelen dan de rechter in kwestie. Hieruit blijkt wel dat je dus niet kan oordelen over de zwaarte van een straf als je niet van de zaak op de hoogte bent

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:49

Omdat je bij justitie nooit een 100% objectieve beoordeling kan krijgen. Bij autoverzekeringen is dat nogal makkelijk: je hebt schade gemaakt of niet.

Verder ben ik het nog steeds niet met je eens dat overtreders "achtervolgd" moeten worden door hun verleden. Het is echt niet dat het overgrote deel het allemaal wel best vindt en de volgende keer weer net zo makkelijk de criminaliteit in duikt. De meesten willen echt wel hun leven beteren maar weten niet hoe. Het is jammer dat er dan justitie aan te pas moet komen, maar dat kan er wel voor zorgen dat ze beseffen dat ze fout zaten en zich voortaan netjes zullen gedragen. En met de juiste begeleiding komen die er ook echt wel.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:51

little_king schreef:
Iemand die inderdaad met een veel hogere snelheid dan toegestaan een ongeluk maakt zou van mij best wel mee mogen betalen ja.

Iemand die vaker veroordeeld wordt ook.

Maak een systeem bij je belasting opgave.
Bent u in aanraking gewest met justitie, nee betaal een aantal minder % belasting.
Wat je net als met een autoverzekering op kan sparen. maak je een overtreding val je terug. Blijf je op het rechte pad bouw je ook weer op.

Ja het mag best een beetje meer bij de "gebruiker" komen te liggen.
Waarom niet?

Waarschijnlijk gaat dit systeem alleen maar meer kosten dan dat het opbrengt. Die criminelen hebben 9 van de 10 keer geen geld en als ze het wel hebben zijn ze slim genoeg omdat niet door te geven aan de belasting
Het idee is goed, maar niet realiseerbaar in mijn ogen

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:56

Als ik per ongeluk wat verkeerd invul krijg ik het ook niet hoor.
Dat weten ze dan toch ook. :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:02

Belasting betaal je alleen als je wat hebt. Bij veel mensen valt weinig in te houden.
Daarbij is dat gewoon een terugkerende verkapte geldboete.

Gelukkig wordt die "milde" straf vaak genoeg opgelegd als inkomsten voor de overheid.

Rechtspraak en detentie kosten nou eenmaal veel geld. Is een wezenlijk onderdeel van de maatschappij. Net als zoveel andere dingen waar zo veel mensen niet aan mee willen betalen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:07

Betalen doe je genoeg hoor. Alleen krijg je wat terug. Dat wordt dan anders bekeken bij het invullen.

Een verkapte boete maar ook een verkapte stimulans om wel op het rechte pad te blijven.
Positieve manier om mensen te belonen voor goed gedrag.

Want eerlijk je lijkt tegenwoordig wel gek om eerlijk te zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:22

Dan heb je een bijzondere kijk op het systeem..... en een groot deel van de ex-gedetineerden heeft helemaal niks van doen met de belastingdienst. Die hebben geen inkomen en geen toeslagen.
Om maar niet te spreken van alle buitenlandse mensen die continu vast zitten en daarna weer onzichtbaar op straat belanden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:23

Lumea schreef:
Wat ik persoonlijk wel een goede vind in Amerika is de 'three strikes and you're out law'. Als je drie keer een vergrijp hebt gedaan dat je dan een veel hogere straf krijgt, ongeacht wat je hebt gedaan. Al steel je voor de derde keer maar een snoepje uit de Kruidvat bijvoorbeeld, en daar dan een aantal jaar voor krijgen.
Mij lijkt dat ze dan wel iets meer na gaan denken of ze het wel écht moeten doen, en geen andere manier kunnen bedenken. Hier in Nederland kunnen ze zich zo vaak vergrijpen en na een aantal maanden/jaren zijn ze toch weer vrij en KAN (ik zeg niet dat ze het allemaal doen..) alles weer van vooraf aan beginnen.
Nogmaals ik heb me er allemaal niet in verdiept, ik weet niet precies hoe het er in de gevangenis aan toe gaat, maar deze wet kende ik toevallig wel en vind ik persoonlijk wel een goede! :)

In Nederland hebben we die maatregel ook. Alleen gaat het dan om meerdere veroordelingen in een bepaalde periode. Je kunt dan twee jaar krijgen voor dat snoepje uit de kruidvat.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:25

Criminaliteit ligt helaas niet zo zwart wit als "eigen keuze, moet je maar op het rechte pad blijven". Ik zou willen dat het zo simpel was!!

(Al had ik dan wellicht geen baan meer hihi)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:26

Nikass schreef:
Lumea schreef:
Wat ik persoonlijk wel een goede vind in Amerika is de 'three strikes and you're out law'. Als je drie keer een vergrijp hebt gedaan dat je dan een veel hogere straf krijgt, ongeacht wat je hebt gedaan. Al steel je voor de derde keer maar een snoepje uit de Kruidvat bijvoorbeeld, en daar dan een aantal jaar voor krijgen.
Mij lijkt dat ze dan wel iets meer na gaan denken of ze het wel écht moeten doen, en geen andere manier kunnen bedenken. Hier in Nederland kunnen ze zich zo vaak vergrijpen en na een aantal maanden/jaren zijn ze toch weer vrij en KAN (ik zeg niet dat ze het allemaal doen..) alles weer van vooraf aan beginnen.
Nogmaals ik heb me er allemaal niet in verdiept, ik weet niet precies hoe het er in de gevangenis aan toe gaat, maar deze wet kende ik toevallig wel en vind ik persoonlijk wel een goede! :)

In Nederland hebben we die maatregel ook. Alleen gaat het dan om meerdere veroordelingen in een bepaalde periode. Je kunt dan twee jaar krijgen voor dat snoepje uit de kruidvat.

Dat kan je ook na 1x krijgen. Krijg je alleen niet. Ook niet na 2x.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:28

Iedereen heeft te doen met de belastingdienst.

Buitenlanders niet nee, tik die maar extra bij.

Ben je niet gezond gaat je eigen risico er ook aan.
terwijl daar vele echt geen keuze hebben.

Dus ja maak je gebruik van justitie, maak jij die kosten hoog mag je best meer betalen dan die persoon die dat niet doet.

Als het in de zorg kan, dan zeker bij dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:29

Absoluut, de straffen moeten langer.
Ook vind ik dat bij bijvoorbeeld vandalisme, de dader zelf mag betalen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:31

Hoe heeft iemand die nergens geregistreerd staat en in het gba staat met "adres onbekend" iets te maken met de belastingdienst denk je??

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:31

[***] schreef:
Absoluut, de straffen moeten langer.
Ook vind ik dat bij bijvoorbeeld vandalisme, de dader zelf mag betalen.

Dat gebeurt ook allang.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:33

Manzano, ISD na 1 keer? Dat is nieuw voor mij.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:34

Zelfs adres onbekend kan een uitkering aanvragen bij aanmelding opvang adres.

en dat is niet de grootse groep die zit.
Dat is die groep die zo zielig de familie niet meer ziet door het zo strenge vrijheidsberoving systeem.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:43

Nikass schreef:
Manzano, ISD na 1 keer? Dat is nieuw voor mij.

Nee dat kan niet..... maar op diefstal staat het sowieso. ISD is weer wat anders dan gewone detentie.
ISD krijg je ook zelden na 3x overigens. Uberhaupt wordt het maar weinig opgelegd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:45

little_king schreef:
Zelfs adres onbekend kan een uitkering aanvragen bij aanmelding opvang adres.

en dat is niet de grootse groep die zit.
Dat is die groep die zo zielig de familie niet meer ziet door het zo strenge vrijheidsberoving systeem.

LK: met deze instelling ga ik verder niet in discussie. Je hebt een eigen beeldvorming en dat is prima, maar staat niet open voor iets anders.
Het is mijn dagelijkse werk en ik weet enorm goed hoe het zit en dat is niet zoals jij stelt.

Overigens de vraag: bent u in aanraking geweest met justitie? Nogal kort door de bocht.... dat geldt voor elke geldboete ook. Die heeft niemand wat gekost ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:47

Denk dat we dan beter als bezuiniging de reclassering kunnen afschaffen en dat geld kunnen gebruiken. Al het werk van de reclassering wordt volledig teniet gedaan door zo'n regeling namelijk, dus dan kan je het net zo goed niet doen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:49

LK Als je een uitkering aan wilt vragen heb je een postadres nodig. Om een postadres te verkrijgen heb je een id bewijs nodig. Om een id bewijs aan te schaffen heb je een adres nodig (en geld). Weet jij nog waar je moet beginnen?

Manzano, dat klopt. Ik reageerde op het stukje van Lumea die aanhaalde wat er in Amerika mogelijk is. Bedoelde jij te zeggen dat je in principe voor één diefstal al twee jaar kunt krijgen?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:52

Dat niet eens, om een normale uitkering te krijgen heb je een woonadres nodig.
Maarja een woonadres krijg je niet zonder inkomen.
Het enige wat je krijgt is een dakoloze uitkering, dat is misschien € 200 per maand, waar ze dus hun onderdak van moeten betalen bij leger des heils o.i.d.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:54

Ja dat bedoelde ik ja. In theorie......
Diefstal is diefstal simpel gezegd. Dat is artikel 310 wetboek van Strafrecht (je hebt nog andere artikelen met verzwarende omstandigheden, artikel 310 is het basisartikel). Artikel 310 heeft een strafmaximum van een gevangenisstraf van 4 jaar.
Dus voor een diefstal MAG je 4 jaar opleggen.

Of dat voor een snoepje bij de kruidvat nou erg in verhouding is, is een tweede, maar dat weegt de rechter af.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:57

Sammy_xxs schreef:
Dat niet eens, om een normale uitkering te krijgen heb je een woonadres nodig.
Maarja een woonadres krijg je niet zonder inkomen.
Het enige wat je krijgt is een dakoloze uitkering, dat is misschien € 200 per maand, waar ze dus hun onderdak van moeten betalen bij leger des heils o.i.d.

Ik bedoelde idd een inschrijfadres. Een daklozen uitkering is wel iets hoger, maar idd een groot deel gaat naar de opvang (als je daar verblijft dan)