Doodstraffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de doodstraf stoppen?

Ja
155 (48%)
Nee
166 (51%)

Totaal aantal stemmen: 321

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:27

xAnnouk schreef:
Nies_ schreef:
En jij denkt dat er voor de 25 gevallen geen echt harde bewijzen waren?

Als daar echt harde bewijzen voor waren zou het niet onterecht zijn denk ik dan.

Toch wel.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:27

Dit is uit 2008? Heb je ook een recente?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:28

xAnnouk schreef:
Dat is dan wel heel sneu.. En dat is dan ook absoluut unfair.

Maar toch met echt harde bewijzen ben ik niet tegen op doodstraf, neem ik bijvoorbeeld een straatcamera als voorbeeld dat bijvoorbeeld een schietpartij heeft vastgelegd waarbij je de identiteit goed kan herkennen.

Als camerabeelden het enige bewijs is en jij een goed alibi hebt en je blijft ontkennen is er geen vuiltje aan de lucht. Van camerabeelden kun je ook niet 100% zeker zijn.

Ik weet niet of het met moordzaken ook zo is, maar camerabeelden mogen niet altijd in rechtszaken gebruikt worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

ingedebruijn schreef:
Lijkt me logisch dat de wet hierop aangepast zou moeten worden dus een beetje zinloze reactie in mijn ogen.

De wet gaat hierop niet aangepast worden. Dat kun je vergeten.

xSlvna

Celiien schreef:
xSlvna schreef:
Zieke mensen?
Nah bijvoorbeeld:
Mensen die met hun tengels aan/in kleine kinderen zitten bijvoorbeeld, geef mij één reden waarom een persoon die te zwak is om van kleine kinderen af te blijven, het verdiend om nog te leven.
Ik heb zelf (nog) een pokkenhekel aan baby's, peuters en kleuters, maar als een vriend thuis zou komen met de melding dat die zijn geslachtsdeel/tengels in een kind heeft gestopt is die dood, doe ik het niet, doet iemand anders het wel, dat durf ik met 1000% zekerheid te zeggen.

En dat vind ik nu echt een reactie/actie van iemand met een (sorry dat ik t zeg) lage opleiding die geen reet snapt van ons rechtssysteem.. bah dat soort uitspraken :n

Dus ik heb een lage opleiding omdat ik vind en weet dat iemand in mijn omgeving een einde zal maken aan die verkrachter zijn leven? Wij weten ook dat die geen fatsoenlijke gevangenisstraf krijgt, als die überhaupt berecht wordt . Aleh, ze zullen waarschijnlijk nog een keer nadenken want niemand heeft zin om zelf in de bak te zitten, maar toch.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:29

ingedebruijn schreef:
Karmandi schreef:
Goh, dit topic maakt me wel ontzettend blij met het feit dat we hier geen 'jury duty' hebben en dat familie van slachtoffers geen inspraak heeft in de straf van de misdadiger! Hoe kunnen sommige mensen die zo onwetend zijn zo keihard oordelen.
Wat een chaos zou dat worden zeg...

Je kan ook doodstraf invoeren met de rechtspraak die we nu hebben toch? Gewoon op feiten en geen emoties.

En nog afgezien van het feit dat het vanuit de grondwet niet mag, heb je mijn eerste post gelezen?

Ik ben wel heel benieuwd of de mensen die vóór de doodstraf zijn, ook de goede argumenten tégen de doodstraf kunnen weerleggen?

MissDD

Ik ben voor afschaffing van de doodstraf, het kan immers niet ongedaan gemaakt worden en bovendien vind ik dat als een moordenaar door ons gedood wordt, wij niets beter zijn.
Niemand heeft in mijn bescheiden mening het recht een ander van het leven te beroven. Gebeurd dit toch, dan voor de rest van je natuurlijk leven in een cel zonder enige vorm van luxe.
Laatst bijgewerkt door MissDD op 29-10-13 00:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Littera

Iris82 schreef:
KimD schreef:
Je hoeft het overigens niet persoonlijk te maken, ik heb een TeM geplaatst. ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)

Ze bedoelt geen harig stinkend wezen. ;)

Inderdaad. :')
Ik kan gewoon niet geloven dat er mensen zijn die serieus zo denken... is misschien kortzichtig van mijn kant, mijn excuses, maar ik ga ervanuit dat iedereen toch wel begrijpt dat het een no-go is om doden te verbieden en dat als overheid zelf toch maar te doen... of dat iedereen toch wel snapt dat er altijd kans is dat je een onschuldige om het leven brengt met de doodstraf...
Ik snap heel goed dat zulke daden emoties meebrengen, gevoelsmatig zie ik een moordenaar of verkrachter ook het liefst aan de hoogste boom hangen, en juist daarom hebben we rechters. Als we allemaal ons onderbuikgevoel volgen, krijgen we een grote heksenjacht.

Er zijn heel veel documentaires over dit onderwerp te vinden, die zijn zeker de moeite waard.

Celiien

KimD schreef:
Daarom heb ik ook niet voor rechter gestudeerd, ik zou alles wat ook maar iets schuldig is richting cel sturen. :+ Maar inderdaad alles wat deze wereld niet waard is opruimen. Maar zo kan ik nog wel meer discussies voeren.

Jij vind het dus oke dat iemand die in een kind van drie meerdere malen verkracht, 12 jaar in de cel beland want dat krijgt hij daarna weer vrij komt en opnieuw kan beginnen? Even erbij vermelden dat zijn nieuwe vriendin zijn verleden niet kent een kind met hem krijgt, joh handig zo'n eigen neukbaby in huis! Nee hoor meteen opruimen die handel, bah!

Of ander voorbeeld, een man die zijn vriendin mishandeld, twee dagen later nog het bloed van de muren zijn aan het poetsen met bleek. Zij heeft een gebroken oogkas, kaak ontwricht, trauma's, hersenschudding en nog veel meer letsel. Wat krijgt hij? Drie maanden voorwaardelijk zodat hij haar daarna kan stalken en de stuipen op het lijf kan jagen.

Die mensen horen inderdaad in de wereld thuis, mensen zijn zulke schatjes. <3

Ooo ik ehb echt niet gezegd dat het oke is! van mij mogen pedo's enzo echt wel levenslang TBS oid krijgen, daar zal je mij echt niet over horen. Maar ik vind dat je niet een leven van een ander kan beëindigen.. daar kan en mag je niet over beslissen (tenzij we het hebben over ondraaglijk lijden van een ongeneesbare zieke..)

Reneee_

Ik ben ook tegen de doodstraf. Ten eerste is de doodstraf duurder dan levenslang opsluiten dus daarom hoef je het al niet te doen. En ik vind dat mensen vermoorden gewoon echt niet kan.
Hoe krom is het dat je vermoord wordt omdat mensen vermoorden niet mag?

Nee ik kan daar echt niet bij met m'n hoofd. Natuurlijk is het verschrikkelijk dat er massamoordernaars, verkrachters, bloedbaden etc zijn maar dit betekent niet dat wij deze mensen maar moeten doden omdat dit de ergste straf is die je kunt krijgen. Ik denk dat voor zo iemand zelf levenslang een veel grotere straf is zeker als je weet hoe het in de Amerikaanse gevangenissen het er aan toe kan gaan (denk aan geweld, verkrachtingen, illegale handel, bedreiging). Wetend dat je de rest van je leven zo hard verkloot hebt dat je voor altijd tussen het geweld en de corruptie zit, lijkt mij veel erger dan vermoord worden. Dan hoef je en je zonde niet meer te overdenken en je bent van al het gezeur af.

Wellicht dat ook dit een beetje naïef bedacht is maar om ook even de andere kant te belichten dan alleen het ethische gedeelte.

xAnnouk

vuurneon schreef:
xAnnouk schreef:
Maar toch met echt harde bewijzen ben ik niet tegen op doodstraf, neem ik bijvoorbeeld een straatcamera als voorbeeld dat bijvoorbeeld een schietpartij heeft vastgelegd waarbij je de identiteit goed kan herkennen.

Je hebt ook nog iets als verzachtende omstandigheden; wat als die schutter jarenlang bedreigd is door diegene en mishandeld is? En ten einde raad een einde maakt aan het leven van diegene?
Daarmee zeg ik dus niet dat het de daad goed is, maar dan zit je ook met een andere kant; het is niet zo zwart/wit dus zou een doodstraf dan echt de boel rechtvaardigen? Wetten staan open voor interpretatie.

Daarom heb ik ook in een eerdere post aangegeven; uitzonderingen daar gelaten
Want ja die situaties heb je ook.
Ik snap ook goed dat mensen tegen zijn.
Ben zozeer nou niet echt voor of tegen maar vind wel dat het moet kunnen mist het dan toch echt "nodig" is..
Laatst bijgewerkt door xAnnouk op 28-10-13 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:30

_San87_ schreef:
ingedebruijn schreef:
Lijkt me logisch dat de wet hierop aangepast zou moeten worden dus een beetje zinloze reactie in mijn ogen.

Daar gaat het toch helemaal niet om? Er werd gezegd dat het niet mag omdat de wet daar nu tegen is. Wat een rare reactie weer.

Mavelle

_San87_ schreef:
Ik denk dat sommige mensen er goed aan doen te emigreren naar de middeleeuwen.

_O-
Dat lijkt mij een heel goed idee. Vraag me af of dit dezelfde mensen zijn die vinden dat anderen maar "op moeten rotten naar hun eigen land".
Iets heel anders, maar net zo primitief. Maar goed, zonde dat sommmigen niet begrijpen dat het wel wat genuanceerder ligt dan oog om oog, tand om tand.

Nies_

vuurneon schreef:
xAnnouk schreef:

Je hebt ook nog iets als verzachtende omstandigheden; wat als die schutter jarenlang bedreigd is door diegene en mishandeld is? En ten einde raad een einde maakt aan het leven van diegene?
Daarmee zeg ik dus niet dat het de daad goed is, maar dan zit je ook met een andere kant; het is niet zo zwart/wit dus zou een doodstraf dan echt de boel rechtvaardigen? Wetten staan open voor interpretatie.

Inderdaad. De meesten moorden worden echt niet gepleegd, gewoon omdat iemand daar zin in had hoor.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:31

vuurneon schreef:
xAnnouk schreef:

Ik spreek het niet goed, ten eerste! Maar ik denk dat zo iemand eerder zich van zijn of haar eigen leven beroofd. Overigens vind ik moord uit zelfverdediging iets heel anders, helaas kan dit niet altijd worden aangetoond en dat is echt heel poedersuiker voor diegene maar op dat moment ook niks aan te veranderen.

Celiien

xSlvna schreef:
Dus ik heb een lage opleiding omdat ik vind en weet dat iemand in mijn omgeving een einde zal maken aan die verkrachter zijn leven? Wij weten ook dat die geen fatsoenlijke gevangenisstraf krijgt, als die überhaupt berecht wordt . Aleh, ze zullen waarschijnlijk nog een keer nadenken want niemand heeft zin om zelf in de bak te zitten, maar toch.

Ik vind jou over het algemeen best wel extreme uitspraken hebben, tenminste zo sta je bij mij bekend op bokt ;) En je zegt zelf dat jij dan wel een einde zal maken aan zijn leven..

Celiien

ingedebruijn schreef:

In die 5 jaar tijd zal het echt niet goedkoper zijn geworden allemaal hoor..

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:32

Celiien schreef:
xSlvna schreef:
Zieke mensen?
Nah bijvoorbeeld:
Mensen die met hun tengels aan/in kleine kinderen zitten bijvoorbeeld, geef mij één reden waarom een persoon die te zwak is om van kleine kinderen af te blijven, het verdiend om nog te leven.
Ik heb zelf (nog) een pokkenhekel aan baby's, peuters en kleuters, maar als een vriend thuis zou komen met de melding dat die zijn geslachtsdeel/tengels in een kind heeft gestopt is die dood, doe ik het niet, doet iemand anders het wel, dat durf ik met 1000% zekerheid te zeggen.

En dat vind ik nu echt een reactie/actie van iemand met een (sorry dat ik t zeg) lage opleiding die geen reet snapt van ons rechtssysteem.. bah dat soort uitspraken :n

Pardon?
Ik vind jou reactie nogal laag en respectloos.
Het gaat hier om meningen over de doodstraf, niet of je iets snapt van het rechtssysteem

Gnome

Het zal altijd een gevoelskwestie blijven. De een vind van wel de ander vind van niet. Laten we het in ieder geval respectvol houden naar elkaar.

vuurneon

Celiien schreef:
ingedebruijn schreef:

Eerder duurder, aangezien er een tekort is aan het middel om ze naar gene zijde te helpen...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:33

Bij wijze van, als iedereen alles 100% neemt zoals het er staat kom ik inderdaad heel erg extreem over. Zo een persoon zou in ieder geval geen menswaardig leven meer hebben nee.

KimD

Celiien schreef:
KimD schreef:
Daarom heb ik ook niet voor rechter gestudeerd, ik zou alles wat ook maar iets schuldig is richting cel sturen. :+ Maar inderdaad alles wat deze wereld niet waard is opruimen. Maar zo kan ik nog wel meer discussies voeren.

Jij vind het dus oke dat iemand die in een kind van drie meerdere malen verkracht, 12 jaar in de cel beland want dat krijgt hij daarna weer vrij komt en opnieuw kan beginnen? Even erbij vermelden dat zijn nieuwe vriendin zijn verleden niet kent een kind met hem krijgt, joh handig zo'n eigen neukbaby in huis! Nee hoor meteen opruimen die handel, bah!

Of ander voorbeeld, een man die zijn vriendin mishandeld, twee dagen later nog het bloed van de muren zijn aan het poetsen met bleek. Zij heeft een gebroken oogkas, kaak ontwricht, trauma's, hersenschudding en nog veel meer letsel. Wat krijgt hij? Drie maanden voorwaardelijk zodat hij haar daarna kan stalken en de stuipen op het lijf kan jagen.

Ooo ik ehb echt niet gezegd dat het oke is! van mij mogen pedo's enzo echt wel levenslang TBS oid krijgen, daar zal je mij echt niet over horen. Maar ik vind dat je niet een leven van een ander kan beëindigen.. daar kan en mag je niet over beslissen (tenzij we het hebben over ondraaglijk lijden van een ongeneesbare zieke..) [/quote]

Dat is dan ook hypocriet, zo iemand moet je dan ook maar de laten lijden en zo de pijp uit laten gaan... want dan beslis je alsnog over iemands leven. ;) (overigens niet aanvallend bedoeld, puur gedachtegang/discussiepunt)

Edit: krijg de quote niet hersteld.
Laatst bijgewerkt door KimD op 28-10-13 23:33, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

ingedebruijn schreef:
_San87_ schreef:

Daar gaat het toch helemaal niet om? Er werd gezegd dat het niet mag omdat de wet daar nu tegen is. Wat een rare reactie weer.

Nee, dat is het niet. Er is een wet die zegt dat de doodstraf niet toegepast mag worden. Die wet kan aangepast worden, maar dat gaat nooit gebeuren. Dat kun je vergeten.

KimD schreef:
Ik spreek het niet goed, ten eerste! Maar ik denk dat zo iemand eerder zich van zijn of haar eigen leven beroofd. Overigens vind ik moord uit zelfverdediging iets heel anders, helaas kan dit niet altijd worden aangetoond en dat is echt heel poedersuiker voor diegene maar op dat moment ook niks aan te veranderen.

Dus moet diegene maar gewoon dood om er later achter te komen dat diegene toch een gegronde reden had? Serieus?

Is het daadwerkelijk nodig om voor een zeer beperkt aantal zieke geesten een zeer barbaarse manier van straffen te behouden? Gewoon omdat...? Ik vind dat echt ongelooflijk.

Gnome

Celiien schreef:
ingedebruijn schreef:

Nieuwe methodes? Ik vind 5 jaar techniek in deze jaar nog wel wat.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:34

Celiien schreef:
KimD schreef:

Ooo ik ehb echt niet gezegd dat het oke is! van mij mogen pedo's enzo echt wel levenslang TBS oid krijgen, daar zal je mij echt niet over horen. Maar ik vind dat je niet een leven van een ander kan beëindigen.. daar kan en mag je niet over beslissen (tenzij we het hebben over ondraaglijk lijden van een ongeneesbare zieke..)

Dat is dan ook hypocriet, zo iemand moet je dan ook maar de laten lijden en zo de pijp uit laten gaan... want dan beslis je alsnog over iemands leven. ;) (overigens niet aanvallend bedoeld, puur gedachtegang/discussiepunt)[/quote]

Mijn post:
Euthanasie. Diegene beslist zelf over zijn of haar leven en tekent daar een verklaring voor.
Reageer vanuit je ratio, niet vanuit je gevoel, je zegt nu namelijk iets wat niet klopt. :)
Laatst bijgewerkt door Littera op 28-10-13 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt