Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:59

Ik vind het dubbel. Aan de ene kant vind ik het slim en goed voor de gezondheid van jongeren. Maar aan de andere kant vind ik het dom dat je nu niet alcohol hebt kunnen ervaren voor je in een auto mag stappen.

Ik vind het ook raar dat het gewoon van het een op het andere moment 18+ is geworden. Ze hadden bijvoorbeeld ook in de komende 2 jaar, elk half jaar de leeftijd een half jaar kunnen verhogen. Al snap ik dat dat met controleren wel extra lastig is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:06

elizexbeau schreef:
anneliesdj schreef:
Ik snap het probleem er niet van, persoonlijk vind ik dat je als 16 jarige niets te zoeken hebt in een kroeg en ook niet aan de alcohol hoeft. Je bent nog veel te kwetsbaar op die leeftijd.
Als je een biertje wilt kun je dat ook thuis doen en als je gezellig wilt zijn kan dat ook thuis met vrienden.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de politie of wie dan ook bij mij op de stoep mag komen vertellen of ik wel of geen alcohol drink als 17 jarige. Maar als het anders is: excuses dan!
Als ik met de auto rondjes door het weiland van mijn oom rijd kunnen ze me ook niks maken (toch?).

In je laatste zin zeg je dat je thuis ook een biertje kan doen! Dat is dan toch precies het zelfde als met de keten?

Nee, het verschil is dat je er een openbare gelegenheid van maakt en alcohol verkoopt ook aan minderjarigen.
Zo is het inderdaad geen punt als je op priveterrein een rondje crost in een ongekeurde auto en zonder rijbewijs, maar dat wordt het wel als jij toegang vraagt aan iedereen die wil komen kijken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:06

waarom zou je eerst alcohol hebben moeten ervaren voordat je je rijbewijs zou hebben gehaald?
Vind ik wel een beetje raar.
Vind het zelf wel een goede zaak die nieuwe wet. Is feit dat alcohol gewoon slecht is voor de ontwikkeling en zeker de dag van vandaag gezien drinken zoveel jongeren Te veel alcohol en kunnen ze gewoon zelf heel slecht een grens stellen voor zichzelf wat je vaak ziet (uitzonderingen daargelaten) Snap dat het plotseling is en gewoon sh*t voor degenen die nu wel al alcohol gedronken hebben en het dan dadelijk niet meer mogen, maar ergens zal toch dan een keer een grens getrokken moeten worden. En zoiets is niet geleidelijk aan in te voeren, moet gewoon in 1x gebeuren denk ik. Moeten degenen wat onder de 18 zijn maar even door de zure appel heen bijten.. Er wordt zo nonchalant omgegaan door de jongeren met alcohol en vaak pas als er eenmaal iets fout gaat, worden de mensen wakker.. Denk dat ze met deze nieuwe wet en iets strengere regels zoals ook boetes uitdelen aan degene onder 18 wat alcohol in bezit hebben, dat ze het wel beter kunnen aanpakken. Vind het zelf wel goed dat ze de leeftijdsgrens verhogen
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 14-11-13 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:07

Ik vind het heel jammer. Niet perse dat ik nu tijdens uitgaan geen alcohol meer kan drinken, als ik al zin heb in een biertje kan ik die thuis of in de sociëteit van de studentenvereniging wel drinken, maar ik vind het heel jammer dát ik nu niet meer kan gaan stappen omdat alles naar 18+ gaat.. Al mijn vrienden zijn allemaal 20 jaar en ouder en nu kan ik niet eens met m'n vrienden stappen..

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:39

Umm wie heeft het over dat kroegen/discotheken 18+ worden.

Ik denk niet dat dat gebeurt want dan trekt een kroeg te weinig mensen en in deze tijd is dat een strop dnek dat er met bandjes gewerkt gaat worden.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:49

Heel veel kroegen hebben al aangegeven de minimale leeftijd naar 18 te verhogen omdat ze geen risico willen lopen dat "minderjarigen" alsnog aan drank kunnen komen en het lastig te controleren valt.

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:58

Ben zelf in 1995 geboren en snap je frustratie wel een beetje, maar ik vind het alleen maar goed dat de alcoholgrens naar 18 jaar gaat. Er zijn veel jongeren die te ver gaan met alcohol. En dan voornamelijk de jongeren onder de 18 jaar. Maar als je gaat stappen word je al snel naar binnen gelaten ook al ben je geen 18, je krijgt ook makkelijker alcohol mee in de winkel. Daar zal zo'n wet eerlijk gezegd niet veel voor uitmaken. Ze zeggen altijd dat ze strenger gaan controleren, maar heb daar niks van gemerkt. Kijk maar naar bijvoorbeeld de wietpas, dat was ook geen succes. Jongeren verzinnen altijd wel een manier om aan iets te komen wat niet 'mag'.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:34

Ik ben werkzaam in een supermarkt en geloof me, bij ons en bij anderen ook, wordt er echt met regelmaat gecontroleerd van buitenaf. Als supermarkt zijnde kan de alcoholverkoop licentie afgepakt worden als je een paar keer gepakt wordt met het verkopen van alcohol aan een minderjarige..
Bij ons zitten er gevolgen aan hoor als cassieres hier te nonchalant mee omgaan..
Er wordt bij ons dus in ieder geval wel echt genoeg aandacht aan besteed en ook echt daadwerkelijk om ID gevraagd als alcohol verkocht wordt. Wij komen tot nu toe ook altijd goed door de controles gelukkig. Wordt echt regelmatig gecontroleerd hier in t zuiden in ieder geval

Uiteindelijk zullen degenen onder 18 alsnog wel aan alcohol komen, alleen zal dit wel al een beetje helpen uiteindelijk. Ergens moet een begin zijn toch :) Ik vind het in ieder geval ook wel goed, al is het wel zuur voor degenen wat nu wel eens wat drinken wat nog geen 18 zijn en dan dalijk kunnen wachten. Veel jongeren gaan inderdaad te ver met alcohol, en andere dingen, ja en dit zal dan in ieder geval al een beetje gaan helpen denk ik om het wat meer tegen te gaan. Het is voor volwassenen al niet goed om te veel te drinken, maar voor jongeren in de groei is het gewoon echt heel slecht. En omdat in die 'groepjes' vaak zo'n onderlinge sfeer hangt dat niemand wil onderdoen voor de ander en omdat het dan 'stoer' is (niet bij iedereen gaat dat zo, maar grotendeels toch wel vaak) wordt gewoon heel snel te ver gegaan met alle gevolgen van dien
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-11-13 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:36

als dat zo is vind ik het belachelijk. ik ben dan wel in 1997 geboren, maar ben in maart jarig -O-

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:37

ik zou het zien als een kans om te stoppen met drinken...er is een reden dat gekozen is voor de leeftijd grens van 18

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:40

Woogy schreef:
ik zou het zien als een kans om te stoppen met drinken...er is een reden dat gekozen is voor de leeftijd grens van 18

maar niet elke 16/17 jarige zuipt zich helemaal klem.
ik ga ook wel eens naar een feestje en drink daar ook, maar nou niet dat ik van de wereld af ben. ik weet en kan alles nog heel goed. maar een glaasje tijdens een feestje is toch wel leuker..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:45

nee maar het is wel grotendeels zo dat de meeste jongeren al heel snel over de grens heen gaan en het gewoon voor jongeren in de groei al helemaal niet goed is om te drinken, al is het maar een beetje. en er is natuurlijk geen uitzondering te maken. er zijn er genoeg wat zich natuurlijk niet klem zuipen, maar een heel groot gedeelte van de jongeren doet dit wel en met regelmaat, dus dan vind ik het zelf wel logischer dat dan wordt gekozen voor de leeftijdsgrens te verhogen, hoe sneu dat dan ook is voor degenen wat dan nu opeens niet meer mogen kopen en weer moeten wachten tot ze 18 worden. Ik vond alcohol drinken en nog steeds wel, wel lekker maar als het niet zou kunnen zou ik er zelf ook geen problemen mee hebben.
Wij deden overigens veel in huiselijke kring, mn ouders hebben een bar in de kelder, met toezicht van ouders. Gewoon lekker biertje en cocktailtje drinken en gezellig avondje met zn allen in huiselijke kring. Ik vond het zelf ook fijner als ik wat kon drinken met uitgaan, maar als het niet zo zou zijn zou ik het geen wereldramp hebben gevonden

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:51

Ik drink zo goed als nooit(misschien 1-2 keer per jaar) en heb de grootste lol op feestjes en bij vrienden...dus nee dat gaat niet op. Het moment dat je zo'n probleem maakt over het niet meer mogen drinken, klink je toch wel flink afhankelijk...

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:18

Ik vind het zó'n onzin! Echt weer betutteling van de overheid. Ze houden nog net je hand niet vast bij het oversteken...

Er wordt tegenwoordig erg veel voorlichting gegeven op scholen over alcohol. Iedereen die op een middelbare school heeft gezeten weet wat de gevolgen van overmatig alcoholgebruik kunnen zijn. Het is aan hen wat ze ermee doen, de overheid hoeft dat niet te bepalen. Juist als het niet mag gaan jongeren het wel doen. Ik vond de leeftijdsgrens van 16 jaar overigens wel prima, jongeren die jonger zijn zijn vaak meer beïnvloedbaar door vrienden, want ja, je moet wel bij de groep horen. Mensen van 16 jaar zijn in mijn ervaring goed in staat om voor zichzelf beslissingen te nemen zonder zich te laten beïnvloeden en ze kunnen op die leeftijd prima risico's inschatten.

Ik ben ook van mening dat je zonder alcohol het heel leuk kan hebben. Het probleem is dat je als 18- niet meer de uitgaansgelegenheden in komt. Omdat er dus een paar idiote kleuters zijn die denken dat ze het zich wel kunnen veroorloven dat ze hersencellen kunnen kwijtraken mogen normale jongeren ineens niet meer uit? Wat een idioterie. Wat nou als al je vrienden boven de 18 zijn en jij niet? Dan zou je dus nooit met je vrienden uit kunnen.

De overheid speelt weer moedertje...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:20

Pfff ik lees zoveel mensen die terugvallen op 'en feesten, discotheken enzovoorts dan? Dan kan ik niet meer....'

Je kunt toch PRIMA op cola feesten? :=
Ik drink helemaal geen alchohol en vermaak me prima :j

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:21

VisibreTeam schreef:
Pfff ik lees zoveel mensen die terugvallen op 'en feesten, discotheken enzovoorts dan? Dan kan ik niet meer....'

Je kunt toch PRIMA op cola feesten? :=
Ik drink helemaal geen alchohol en vermaak me prima :j

gelukkig is ieder mens anders ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:26

ik vind het niet vreemd dat de overheid ingrijpt met het nog altijd stijgende cijfer van jongeren die coma-zuipen(wil iemand mij uitleggen wat daar nou de lol aan is??) en met alcoholvergiftiging in ziekenhuizen belanden. Ik begrijp het wel, en tsja als je nu gewend bent te drinken ben je echt niet zielig de komende 1 á 2 jaar. Maakt niet uit hoe ze de leeftijd verhogen, altijd is iemand wel de klos en het er niet mee eens

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:26

Vind het ook een beetje onzin dat het niet gezellig kan zijn op een feest zonder alcohol :=
En StableDoor, als iedere 16 jarige zo verstandig is om zijn alcoholgebruik te beperken, waarom zijn er dan nog steeds belachelijk veel comazuipers? Waarom wordt er op scholen dan nog steeds zo veel gepraat over ''stiekem alcohol halen''. Brein is pas op je 21ste ontwikkeld en pubers kunnen dus de gevolgen absoluut niet overzien. :) Ben zelf gelukkig geen drinker dus deze grens kan me absoluut niet boeien :=

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:30

Kan het geen betutteling noemen hoor..
In andere landen is het normaal dat je 18 of zelfs 21 jaar of ouder bent voor alcohol..
Dit wordt niet zomaar beslist. Het is gewoon onderzocht en bewezen hoe slecht alcohol is en met name voor jongeren in de groei. Op deze manier sluit je gewoon al meer risico uit wat ik alleen maar goed vind. Vind het echt geen betutteling, alcohol is gewoon niet goed. Zeker niet omdat tegenwoordig ook nog steeds meer sterke drank genuttigd wordt door jongeren..

Schijnbaar kunnen veel jongeren dus niet goed genoeg nadenken ook al zijn ze 16! is mijn mening dan.. Er zitten ook genoeg volwassen mensen die domme keuzes maken, maar de denkwijze van een 16 jarige is in mijn ogen nog steeds niet volwassen ook al krijg ik nu waarschijnlijk alle 16 jarige hier op Bokt over me heen haha.. Ik wil hiermee niet iedereen over 1 kam scheren, maar een 16 jarige kan vaak toch nog heel impulsief zijn hoor en meer te beïnvloeden zijn vind ik en denkt toch nog over heel veel dingen 'luchtig' na tov een volwassen persoon.. al zijn het ook maar cijfers. Er zijn ook genoeg 16 jarige wat meer verstand hebben als een volwassen persoon. En tussen 16 en 18 jaar zit ook alweer een groot verschil vind ik ook. een 18 jarige heeft toch alweer wat meer levenservaring en wat meer vd 'wereld' gezien en een andere denkwijze

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:33

Dominique_96 schreef:
Vind het ook een beetje onzin dat het niet gezellig kan zijn op een feest zonder alcohol :=
En StableDoor, als iedere 16 jarige zo verstandig is om zijn alcoholgebruik te beperken, waarom zijn er dan nog steeds belachelijk veel comazuipers? Waarom wordt er op scholen dan nog steeds zo veel gepraat over ''stiekem alcohol halen''. Brein is pas op je 21ste ontwikkeld en pubers kunnen dus de gevolgen absoluut niet overzien. :) Ben zelf gelukkig geen drinker dus deze grens kan me absoluut niet boeien :=

Ik zeg toch ook niet dat iedere 16 jarige dat kan? Over het algemeen kan een 16 jarige dat. Er zijn ook mensen van 21 die dat niet kunnen. Ik zie overigens veeel meer mensen van boven de 18 die dronken zijn bij het uitgaan dan onder de 18.
Het probleem is dat de mensen die het zich niet kunnen veroorloven om hersencellen te verliezen het juist wel doen :+ Misschien moeten ze in die groep gewoon nog meer voorlichting geven.
Ik dronk zelf ook maar heel weinig, alleen met uitgaan 1 alcoholisch drankje, hooguit 2. Nu drink ik helemaal niet meer, ook niet met uitgaan. Het gaat mij er vooral om dat de overheid moedertje speelt en dat je onder de 18 niet eens meer uit kán gaan, omdat je er niet meer in komt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:34

schijnt ook dat als je 18 bent geweest dat je niet meer snel zal beginnen met drinken, bonus toch??

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:37

belle_boef schreef:
MarlindeRooz schreef:
Genoeg kinderen die stiekem drinken hoor, en ook met die nieuwe regels gaat dat zeker niet veranderen. Dan halen anderen het wel voor ze.

Dat de grens nu omhoog gaat betekend dat kinderen van 16 nu beginnen met drinken.
Als je de grens op 16 laat betekend dat dat kinderen van 14 jaar al drinken. Dit komt door vriendengroepen. Zo wordt de grens voorzichtig verhoogd aangezien de meeste 18 jarige niet met 14 jarige omgaan. Daar gaat het om.
De overheid weet heus wel dat ouders, vrienden, etc. drinken halen. Ze zijn niet achterlijk (in dit geval

Daarnaast is het voor horeca gelegenheden nu een stuk makkelijker te controleren. Dat hoeft nu enkel aan de deur aangezien de meeste de entree grens verhogen naar 18.

Ik ben 15 en ga met alleen maar 18/19/20 jarige jongens om }:0
maar 2 meisjes zijn erbij haha

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:38

HelmerG schreef:
Kan het geen betutteling noemen hoor..
In andere landen is het normaal dat je 18 of zelfs 21 jaar of ouder bent voor alcohol..
Dit wordt niet zomaar beslist. Het is gewoon onderzocht en bewezen hoe slecht alcohol is en met name voor jongeren in de groei. Op deze manier sluit je gewoon al meer risico uit wat ik alleen maar goed vind. Vind het echt geen betutteling, alcohol is gewoon niet goed. Zeker niet omdat tegenwoordig ook nog steeds meer sterke drank genuttigd wordt door jongeren..

Schijnbaar kunnen veel jongeren dus niet goed genoeg nadenken ook al zijn ze 16! is mijn mening dan.. Er zitten ook genoeg volwassen mensen die domme keuzes maken, maar de denkwijze van een 16 jarige is in mijn ogen nog steeds niet volwassen ook al krijg ik nu waarschijnlijk alle 16 jarige hier op Bokt over me heen haha.. Ik wil hiermee niet iedereen over 1 kam scheren, maar een 16 jarige kan vaak toch nog heel impulsief zijn hoor en meer te beïnvloeden zijn vind ik en denkt toch nog over heel veel dingen 'luchtig' na tov een volwassen persoon.. al zijn het ook maar cijfers. Er zijn ook genoeg 16 jarige wat meer verstand hebben als een volwassen persoon. En tussen 16 en 18 jaar zit ook alweer een groot verschil vind ik ook. een 18 jarige heeft toch alweer wat meer levenservaring en wat meer vd 'wereld' gezien en een andere denkwijze

Waarom kent iedereen alleen maar rare, onverantwoordelijke mensen van onder de 18 :+
Maar roken is ook niet goed, ongezond eten is niet goed, etc. Alcohol is nog steeds schadelijk na je 21, ook dan sterven er hersencellen.
Ik vind dat je gewoon over je eigen leven moet kunnen beslissen.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:41

Omdat de meerderheid ook onverantwoordelijk is := Je moet zeker over je eigen leven kunnen beslissen maar doe dat dan thuis waar niemand er last van heeft en waarbij je ouders er toezicht op hebben. Hersencellen sterven er altijd idd, maar op jongere leeftijd heb je veel meer kans op blijvende gevolgen hiervan en kan je ontwikkeling wel eens grote klappen krijgen alleen al van die paar keer dronken worden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:43

ik denk persoonlijk dat deze regenling alleen maar averechts gaat werken.
nu wachten een aantal nog tot hun 16e , maar als dat maar 18 jaar verwacht
ik dat gewoon niemand meer gaat wachten.
nu drink ik nog niet , maar ik heb dat wel van plan voor mijn 18e nog te gaan doen.
tot 16 zou ik wel willen wachten , maar niet tot 18.
en echt 9 van de 10 klasgenoten er ook zo over denkt.