Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:49

Snadrem schreef:
Je zou toch eigenlijk denken dat, na alles wat er gebeurd is de laatste jaren met kindermisbruik door kerkelijken etc., mensen zich eerder zorgen moeten maken om een man met een mijter die zo geïnteresseerd is in kindjes, dan om zwarte pieten.

_O-

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:50

ik vind het echt onzin, en belachelijk dat mensen zich daar druk over kunnen maken..
Is blanke vla en dat soort dingen dan ook ineens discriminatie? :+

Ik vind Sinterklaas en Zwarte piet geweldig t bestaat al tig jaar en vind niet dat dan nu ineens zwarte piet racisme het is een feest en een soort van clown, maar dat is mijn mening er over haha :')

Snadrem schreef:
Je zou toch eigenlijk denken dat, na alles wat er gebeurd is de laatste jaren met kindermisbruik door kerkelijken etc., mensen zich eerder zorgen moeten maken om een man met een mijter die zo geïnteresseerd is in kindjes, dan om zwarte pieten.
Citaat:

_O-

_/-\o_ _O-

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:59

lieveli schreef:
MarvanTom schreef:
Ik volg dit gedoe met stijgende verbazing:
http://www.nu.nl/binnenland/3606121/verenigde-naties-onderzoeken-zwarte-piet.html

Is iedereen nou helemaal krankjorum geworden?!? :oo
Hoe volwassenen omgaan met een traditioneel kinderfeest...
Ik heb er geen woorden voor; geen goed woord iig. :x

Niks aan de hand toch? Want als Zwarte Piet niet racistisch is, hebben we niets te vrezen en is het juist fijn als dat voor eens en altijd duidelijk wordt.

Op die gronden vindt ik het ook prima, maar wat gaat dat allemaal wel weer niet kosten?
Onderzoeksburootje hier, commissietje daar... :$
1 lichtpuntje misschien: een uitgebreid onderzoek duurt vast maaaaanden.
Is het hele feest alweer voorbij, komt de 'uitslag' eens een keer binnen. _O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:43

Tigra_ schreef:
Ik snap niet dat mensen zo in het verleden blijven hangen. Ja dat is vroeger gebeurt. Maar dat zijn voorouders van degene die nu leven dat kun je de mensen die NU leven toch niet kwalijk nemen. Ik snap dat niet. Dat is voorbij waarom moeten mensen altijd zo in het verleden blijven hangen.

Ten eerste omschreef Nikass dat al heel duidelijk: er wordt nog steeds gediscrimineerd, mensen met surinaamse en afrikaanse achtergrond hebben in veel gevallen nog steeds vaak een mindere uitgangspositie dan veel blanke nederlandse gezinnen, en de situatie in Afrika en Suriname is rechstreeks een gevolg van het handelen van (oa) onze natie. Het verleden is niet verdwenen, men heeft er nog steeds mee te maken.

Ten tweede: als we toch in het nu leven, waarom is de traditie dan zo belangrijk? Het vasthouden aan een traditie alleen maar omdat het altijd zo was, is toch ook vasthangen in het verleden? Ja, zwarte piet was vroeger misschien een neger. Dat is geen enkele reden waarom 'ie in de toekomst niet blauw kan zijn.[/quote]

Dus de mensen, die door ons toedoen, in dit land zijn komen wonen moeten maar oprotten als het hun niet bevalt. En vervolgens zeg jij dat je niet discrimineert?
Daar zijn de meningen over verdeeld geloof ik. Er zal vast nog wat gediscrimineerd worden maar dat is niet alleen donkere mensen, er zijn ook blanke mensen die gediscrimineerd worden of vrouwen. En dat zal ook nooit veranderen er zal altijd een mate van discriminatie zijn. Maar dat heb je zelf ook best in de hand. Misschien dat jij dit anders ziet maar ik niet.

Waarom traditie belangrijk is dat is ieder voor zich voor sommige hoeft het niet en voor andere wel. En alleen omdat er een paar mensen niet verder kunnen gaan en blijven hangen in hun slavenverleden waar ze zelf niet eens deel van uitgemaakt hebben. Er is altijd een overgevoelig groepje dat op z'n tenen getrapt is en daarom moet heel Nederland zich ineens aanpassen aan de overgevoelig. Leven en laten leven misschien. Het gaat al jaren zo als mensen het niet bevalt dat wij in Nederland aan sinterklaas doen zitten ze hier misschien niet op hun plek. Als ze zich toch zo negatief bekeken voelen dan is misschien beter om te gaan naar een land waar dat niet is. Ik ken ook donkere mensen maar sommige zijn gewoon te gevoelig en dat heeft totaal niets met kleur te maken. Die trekken zich alles aan.[/quote]

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:52

Sorry er gaat van alles mis met quoten vanaf mijn telefoon. Te irritant. Vorige bericht graag als niet geplaatst beschouwen. Wat ik wilde zeggen is dat ik sommige reacties onbegrijpelijk vindt. Mensen hebben niet eens door dat ze hier keihard aan het discrimineren zijn.
Ik reageer later nog vanaf mijn vaste computer

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:54

Om van de discussie over Sinterklaas en Zwarte Pieten af te zijn zou iedereen onderstaande moeten lezen, dan is de discussie meteen over !

De geschiedenis van Sint Nicolaas.

St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit! Uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam.

De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status.

Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet.

Misschien als meer mensen dit zouden weten, stopt deze discussie eindelijk en kunnen we gewoon met z'n allen genieten van een prachtige traditie.

Ik vind het gezemel. Het is iets discriminatie maken. Dit feest is niet bedacht als discriminatie.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:58

Snadrem schreef:

_/-\o_ _O- _O- _O-

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:00

Ingeb0rg Amen _/-\o_

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:03

Nikass schreef:
Sorry er gaat van alles mis met quoten vanaf mijn telefoon. Te irritant. Vorige bericht graag als niet geplaatst beschouwen. Wat ik wilde zeggen is dat ik sommige reacties onbegrijpelijk vindt. Mensen hebben niet eens door dat ze hier keihard aan het discrimineren zijn.
Ik reageer later nog vanaf mijn vaste computer

Lijkt me heel verstandig.
Lees dan eerst even Wikipedia, voordat je verder onzin uit gaat kramen over discrimineren.
En de reactie van ingeb0rg. :j

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:05

Ik zou ook wel een 'slaaf' van de Sint willen zijn, je bent alleen maar voor- en op 5 december aan het werk, maar de rest van het jaar vier je wel lekker vakantie in Spanje {:}

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:05

Ik had net ongewild sjans van een grote zwarte man. Na een vriendelijk 'hoi zwarte piet!' hield 'ie tenminste wel z'n mond. Heeft dit topic toch nog nut gehad.

Verder: Over de geschiedenis van Sinterklaas gaan echt zoveel verhalen. Pfoe. Ik kan niet zeggen welk verhaal waar is, ik was er niet bij.

Shadow0

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:14

Maar als het verleden toch niet zo belangrijk is, waarom dan de enorme weerstand om het te veranderen? Die snap ik nog steeds niet echt!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:16

Shadow0 schreef:
Maar als het verleden toch niet zo belangrijk is, waarom dan de enorme weerstand om het te veranderen? Die snap ik nog steeds niet echt!

Maar wat is er dan mis met het verhaal aan te passen naar het eerder genoemde "zwarte Pieter waar slaven die door Sint vrijgekocht werden"?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:18

liesjecryos schreef:
Snadrem schreef:

_/-\o_ _O- _O- _O-

Je vergeet zijn staf :+
Waar ligt daar de oorsprong van?
Geeft te denken nu ;)

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:21

Wat ik schrijnend vind is dat wij als land onze eigen tradities hebben. Die moeten nu aangepast worden omdat er mensen zijn die van oorsprong hier niet vandaan komen dat willen. En daar word ook nog eens aandacht aan besteed.

Discriminatie is vreselijk. In welke vorm dan ook. Maar ik vind wel dat als je je ergens vestigd in een ander land. Je daar te accepteren hebt hoe de dingen daar gaan. En dan niet de hele gemeenschap maar moet gaan beschuldigen van discriminatie. Terwijl ze zelf de in's en out's niet weten en dit puur op hun eigen ervaringen gebaseerd hebben.

Pak dan de mensen aan die dit soort dingen zeggen. Maar ga geen feest verknallen waarvan de opzet niks met discriminatie te maken heeft.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:23

Boras schreef:
Ik zou er geen enkele moeite mee hebben als zwarte piet gewoon piet wordt.
Tradities en gewoonten zijn niet statisch, die veranderen in de loop der tijden en dan weet je niet beter.
Als ik daarmee tegemoet zou kunnen komen aan mensen met een voor hen wezenlijk probleem, dan wil ik daarin best flexibel zijn. Ik kan wel begrip opbrengen voor de nare gevoelens hierover van medelanders. Er is best een manier te vinden om dit leuke feest voor iedereen aangenaam te maken. Als mensen niet hun hakken in het zand zetten.

Helemaal mee eens.

Ook zou het van mijn kant hypocriet zijn omdat ik graag tradities gebroken zien worden in andere landen maar niet open zou staan om deze traditie te laten gaan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:24

Discriminatie is inderdaad vreselijk, voor bevolkingsgroepen, homo's, alles. Amen Ingeb0rg, je slaat de spijker recht op zijn kop.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:27

Je kan ook zeggen dat mensen die zich hier vestigen kunnen leren dat het niets met discriminatie te maken heeft.

Maar zoals ik al eerder zei, ik ken diverse gekleurde mensen en die hebben er allen geen moeite mee.
Het is maar een handje vol die een hoop bombarie er over maakt.

Ik heb een grote hekel aan discriminatie, maar net zo'n grote hekel ergens over zeuren als er niets te zeuren valt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:29

ingeb0rg schreef:
Wat ik schrijnend vind is dat wij als land onze eigen tradities hebben. Die moeten nu aangepast worden omdat er mensen zijn die van oorsprong hier niet vandaan komen dat willen.

Heb je goed nagedacht over wat je hier zegt? Namelijk dat mensen (toch gewoon Nederlanders, ook al stammen ze af van bevolkingsgroepen die hier, door het gedrag van ons land naartoe zijn gekomen!) minder recht hebben op hun inspraak in de traditie dan Nederlanders die wel de 'goede' afstamming hebben?

Het is een ontzettend dubbele houding. Buitenlandse / donkere Nederlanders moeten niet overgevoelig doen, niet in het verleden blijven hangen, want de nederlandse / blanke Nederlanders willen graag wel in hun verleden hangen en reageren erg overgevoelig op een -onbelangrijke- wijziging.

Citaat:
Pak dan de mensen aan die dit soort dingen zeggen. Maar ga geen feest verknallen waarvan de opzet niks met discriminatie te maken heeft.

Waarom ben je van mening dat begrip, aandacht of het aanpassen van bepaalde dingen het feest verknalt?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:32

BelleFleur schreef:
Shadow0 schreef:

Maar wat is er dan mis met het verhaal aan te passen naar het eerder genoemde "zwarte Pieter waar slaven die door Sint vrijgekocht werden"?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:33

ingeb0rg schreef:
Om van de discussie over Sinterklaas en Zwarte Pieten af te zijn zou iedereen onderstaande moeten lezen, dan is de discussie meteen over !

De geschiedenis van Sint Nicolaas.

St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit! Uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam.

De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status.

Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet.

Misschien als meer mensen dit zouden weten, stopt deze discussie eindelijk en kunnen we gewoon met z'n allen genieten van een prachtige traditie.

Ik vind het gezemel. Het is iets discriminatie maken. Dit feest is niet bedacht als discriminatie.

Dat is een van de verhalen over het ontstaan van Zwarte Piet. Er zijn er een aantal meer, maar er is weinig onderzoek naar gedaan en er zijn, behalve de schrijvers die het naschrijven, geen directe betrouwbare bronnen voor te vinden, aldus Wikipedia. Dus het staat ook niet vast dat het slaven zouden zijn, dat wordt alleen door enkelen gesuggereerd en door anderen aangenomen.

Aangezien het een aanname is en geen feit, dat ZP een slaaf is of ontstaan is uit slavernij, is dus het gevoel van belediging daardoor niet terecht. Je zou dan ook kunnen zeggen dat donkere mensen nooit voor een blank persoon mogen werken, dat doet men namelijk enorm denken aan de slavernij. Ook zouden donkere mensen dan beter niet in Nederland kunnen wonen, hun voorouders zijn hier immers ooit terecht gekomen door de slavernij, wat daar dus weer aan terug doet denken wanneer je zo iemand ziet in een land waar het merendeel blank is.

Deze opmerkingen zijn natuurlijk de grootste onzin en is ook zeker niet mijn mening, maar wel in mijn ogen net zo'n grote onzin als dat ZP aan de slavernij zou denken.

Het argument dat donkere mensen zich beledigd zouden moeten voelen door ZP vind ik ook kul, want zoals al vaak gezegd is, ZP is een held. Je zou dat dan ook weer veel verder kunnen trekken, clowns die een belediging zijn voor roodharigen of mensen met grote voeten, zij zijn immers ook niet allemaal een kluns en blonde mensen die zich beledigd voelen door de vele grappen en verschillende typetjes op tv, niet alle blondjes zijn echt dom.

In principe houd ik niet van onzinnige vergelijkingen, mijn excuses daarvoor, maar het begint eigenlijk al met ZP vergelijken met slavernij.
Maar zoals ik al eerder zei, ik denk dat het dom is dat deze discussie steeds weer oplaait, omdat het de mensen juist steeds minder tolerant maakt en racisme dus in de hand werkt. En dat is volgens mij juist niet het doel van deze actie.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:35

Kijk, wij zijn tolerant. We zijn immers een multi-culturele samenleving. Maar zij komen hier wonen (al dan niet gedwongen, door oorlog). Maar dan moeten ze zich wel
aanpassen. Ze mogen meedoen, het hoeft niet. Maar ga dan niet feesten willen veranderen, hoe kan je uberhaupt iets discrimineren wat niet bestaat? Zwarte Pieten zijn fictief, verklede mensen. Geen slaven. Wat is het probleem dan?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:37

Wat fijn dat we hier een fatsoenlijke discussie kunnen voeren zonder meteen een enorme rel te veroorzaken. Meningen zijn altijd verschillend en ik hou van een goede respectvolle discussie! Ik zit nu op m'n telefoon ga zo even op de computer om verder op sommige reacties in te gaan :-D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:40

BelleFleur: wat mij betreft is het eerste gevaar wat je hier ook al ziet: dit verhaal staat dicht bij de werkelijkheid, maar geeft 'ons' toch net weer een extra positief tintje.
Ten tweede koppelt het de associatie slavernij-zwarte piet niet echt los (in tegendeel juist zou ik zeggen.)

Maar helemaal zeker weet ik het niet - alleen lijkt het me handig om daarover te praten met de mensen die nu moeite hebben met de manier waarop het feest gevierd wordt. Het heeft in elk geval geen zin als iemand die niets begrijpt van de frustratie zelf even een verhaal bedenkt en dat oplegt. Zo werkt dat niet.

Verder zou ik er niet rechtstreeks bezwaar tegen hebben als dat een goede oplossing is. Ik betwijfel het, maar ik ben niet automatisch tegen. En ik vraag me dus nog steeds af waarom andere mensen dat wel zo voelen: waarom is het zo belangrijk dat de traditie niet verandert? Wat maakt het uit?

EskeGirl: waarom zeg je dat wij tolerant zijn? Je volgende opmerking toont al aan dat het niet zo is: wij 'tolereren' iedereen zolang ze maar niet iets doen dat anders is. Of ergens een eigen mening over hebben. Maar da's natuurlijk bepaald niet tolerant.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:44

Ik ben in de Bijlmer opgegroeid en daar hadden we 25 jaar geleden al groene en blauwe pieten. Overigens een idee van de alternatieve blanke Bijlmerbewoners in die tijd. Ik heb er in alle jaren dat ik er gewoond heb nog nooit een neger over horen klagen en ze vieren het net zo hard mee.

Mij maakt het niet uit of we zwarte pieten hebben of gewoon pieten.

Maar traditie!!??
Ik zie geen zwarte pieten in onderstaand filmpje uit 1934.