Geef jij nog aan goede doelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle__

Re: Geef jij nog aan goede doelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:20

De buurvrouw van mijn ouders gaat 1 of 2 x per jaar naar Kenia (volgens mij) om daar te helpen met de bouw van scholen e.d.
Mijn ouders kopen dan vaak schoolspullen voor de kinderen daar. Zijn ze hartstikke blij mee :j
Doet ook minder zeer in je portemonnee aangezien ze dit heel het jaar door opsparen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:27

Thesserd schreef:
Wow, wat zijn sommige mensen ontzettend egoïstisch in dit topic :o ik zit me echt even te verbazen... Da's gewoon letterlijk 'ikke ikke ikke en de rest kan stikke' in sommige gevallen.

Ik ben het eens met San trouwens... Alsof een directeur niks mag verdienen :') bij grote stichtingen zoals het WWF is het zaak dat deze stichting zijn zaakjes goed op orde hebben, eigenlijk een soort internationaal bedrijf. Die wereldwijd ook écht een verschil kan maken en veel invloed heeft. (Je krijgt trouwens van het WWF altijd precies te zien wat er in de afgelopen tijd weer bereikt is.) Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een plaatselijke stichting met een heleboel vrijwilligers. Beide soorten stichtingen zijn nuttig voor hun doelen.

Jammer dat bepaalde mensen zoals die Alpes D Huzes directeur het weer moeten verpesten voor andere stichtingen.

Precies. Juist omdat iemand een salaris krijgt kan hij/zij zich fulltime inzetten voor zijn/haar goede doel, hoe je het ook wendt of keert, deze persoon moet ook eten...
En als dat een goed goed doel is ( :') ) die veel doet en goeie dingen voor elkaar krijgt, dan mag diegene daar best voor beloond worden.

Ik geef niet structureel, maar je kunt bijvoorbeeld in sommige supermarkten houdbare producten in een box doen die naar de voedselbank gaan, dat doe ik dan wel. Of bij de IKEA kan je een knuffel kopen en die vervolgens doneren, dat doe ik meestal ook. Verder heb ik laatst een boodschappentas met oude knuffels van mij die nog mooi waren naar een stichting gestuurd die ze weer brengen naar weeshuizen in oa Oost-Europa en Afrika. En ben twee jaar vrijwilliger geweest in een asiel. Oja, en een groot deel van mijn kinderboeken zijn met een collega van mijn moeder meegegaan naar Suriname, waar ze nu in een schoolbibliotheek staan in een arm dorp.

Zoals al vaak gezegd is: van niks geven wordt niemand beter (behalve dan dat jij een euro meer te besteden hebt die maand)... De verhoudingen mogen soms wat beter, maar er komt steeds meer transparantie en dat is sowieso goed! (Al kun je je als echte pessimist afvragen of dat allemaal wel klopt, maar goed :') )

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:31

Magrathea schreef:
Precies. Juist omdat iemand een salaris krijgt kan hij/zij zich fulltime inzetten voor zijn/haar goede doel, hoe je het ook wendt of keert, deze persoon moet ook eten...
En als dat een goed goed doel is ( :') ) die veel doet en goeie dingen voor elkaar krijgt, dan mag diegene daar best voor beloond worden.

In de filmpje van TED een paar pagina's geleden werd ook mooi deze vergelijking gemaakt:

Een directeur van een computergamesbedrijf verdient 50 miljoen dollar met een game voor kinderen, krijgt een riant salaris, en veel mensen vinden hem een goede ondernemer en directeur.

Een directeur van een goed doel dat 50 miljoen dollar ophaalt voor kinderen met diarree (noem maar even wat), krijgt een riant salaris, en veel mensen schreeuwen moord en brand.

:Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:33

Hahaha, precies _O-

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:34

Ik geef mijn kleding en gebruiksartikelen zoals handoeken, spullen voor in de keuken ect. aan mensen die 1 a 2 x per jaar naar roemenie gaan om mensen te helpen. Veelal gaat naar een weeshuis.
Daarnaast geef ik ook kleren aan mee aan mijn thaise tante die ook 1x per jaar terug gaat naar haar familie.
Ik zamel ook spullen in voor het plaatselijke asiel. Geld geef ik alleen aan brook's hospital en als ze aan de deur komen en ik heb kleingeld.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:37

Het verschil is dat als ik die game koop ik dat doe uit eigen luxe belang en ik dan zelf beslis of ik dat geld er voor over heb en het me dan niets uitmaakt wie er rijk van wordt.

Maak ik geld over aan een goed doel wil ik die mensen-dieren van dat doel helpen. Ik geef totaal niet uit eigen luxe eigen belang.
Mij maakt het dan wel uit waar het geld blijft. Een goed loon is het bij de helft nog steeds.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:46

Maar dat is toch krom? Bij de ene geef je geld uit aan iets wat door veel mensen als nutteloos en 'verderf' wordt gezien (oké heel zwart-wit, haha) en daar maakt het niet uit waar het geld blijft. En bij de andere geef je aan een super goed doel waarmee je de mensheid vooruit helpt en dan wil je dat die beste man daar niet (riant) voor wordt beloond...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:47

Yucca schreef:
Maar dat is toch krom? Bij de ene geef je geld uit aan iets wat door veel mensen als nutteloos en 'verderf' wordt gezien (oké heel zwart-wit, haha) en daar maakt het niet uit waar het geld blijft. En bij de andere geef je aan een super goed doel waarmee je de mensheid vooruit helpt en dan wil je dat die beste man daar niet (riant) voor wordt beloond...

Maar dat er iemand het overzicht houdt en zich dag in dag uit de naad uit werkt voor het doel van de stichting, gaat de mensheid daar niet van vooruit dan?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:48

Vrijwilligers werk of kleding inzameling heb ik helemaal niets op tegen, maar
Nee ik geef geen geld aan goede doelen. Waarom niet?
De belangrijkste reden is dat ik het op het moment gewoon niet kan missen. Verder heb ik een hekel aan de manier waarop er werving wordt gedaan (mensen die betaald worden om jou over te halen donateur te worden, 'zielige' reclames op tv)... en ik heb ernstige twijfels over waar het geld voor gebruikt wordt.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/tech ... an-meisjes
bovenstaand onderzoek is bijvoorbeeld niet het soort onderzoek waar mensen aan denken als ze geld doneren.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:49

Ja, ik geef. Absoluut. Zeker weten. Ondanks alle slechte berichten. Schrikbarend, de reacties die je op social media/internet leest. Het elkaar na-roepen om verder je schouders op te halen. Mensen die nu álles kwijt zijn in gebieden waar mensen vaak al in moeilijkere omstandigheden leven, worden nu ook de dupe van de hype dat het stoer is om te zeggen "ik geef niet, want..." Natuurlijk zijn er bepaalde zaken die niet kloppen, alhoewel ik niet snap waarom een directeur van een stichting niet gewoon een markt-conform salaris zou mogen verdienen. Dat het in veel gevallen te hoog is, vind ik ook.

little_king: besef je dat je met de woorden "luxe eigen belang" misschien wel precies illustreert waar het om gaat?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:51

Niet helemaal gerelateerd, maar ik moet ook ineens denken aan dat er een tijdje terug collectebussen waren gejat voor (ik dacht) het KWF... Dat zou me ook wel enigzins huiverig maken :n als je zo laag bent gezonken, dat je dat doet, dan mag je echt worden verbannen naar een onbewoond eiland wat mij betreft.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:56

Niet alle pagina's gelezen, maar ik doneer aan Nederlandse goede doelen, die iets in Nederland betekenen. Ik ben tegen geld sturen naar al die arme landen en landen waar natuurrampen zijn gebeurd, terwijl er in Nederland ik weet niet hoeveel gezinnen niet rond kunnen komen en naar de voedselbank e.d. moeten. Dat daar eerst maar eens naar gekeken gaat worden.
Leuk ook dat geld naar bijvoorbeeld Griekenland, we zien het nooit meer terug, en Nederland zit zelf in de oliebol

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:56

Yucca schreef:

Ik zeg niet dat hij niet beloond mag worden, maar de bedragen van nu zijn niet proportie.
En dan vind ik het schandalig dat hij dat opstrijkt ipv dat het gaat voor wie er gegeven word en dat is niet voor de dikke BMW voor de directeur met zijn villa met zwembad.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:59

Ik doneer niet, ik vind bv serious request heel erg leuk, maar ik doneer geen geld voor de topma'n.
Ook komt daarbij het ding dat ik nu zelf afhankelijk ben van anderen en het geld dus ook echt niet heb.

Wel heb ik een paar jaar lang gehandicapten geholpen met paardrijden en krijgt een collega van mijn moeder vaker oud speelgoed en boeken voor haar kinderen (zij heeft het niet breed door omstandigheden).

Ik help dus liever de mensen in mijn omgeving dan de mensen verder weg.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:59

chevax schreef:
Ja, ik geef. Absoluut. Zeker weten. Ondanks alle slechte berichten. Schrikbarend, de reacties die je op social media/internet leest. Het elkaar na-roepen om verder je schouders op te halen. Mensen die nu álles kwijt zijn in gebieden waar mensen vaak al in moeilijkere omstandigheden leven, worden nu ook de dupe van de hype dat het stoer is om te zeggen "ik geef niet, want..." Natuurlijk zijn er bepaalde zaken die niet kloppen, alhoewel ik niet snap waarom een directeur van een stichting niet gewoon een markt-conform salaris zou mogen verdienen. Dat het in veel gevallen te hoog is, vind ik ook.

little_king: besef je dat je met de woorden "luxe eigen belang" misschien wel precies illustreert waar het om gaat?

Met het verschil dat ik geen game koop omdat ik daar het geld niet voor heb.

Maar koop je die game wel is dat zeker luxe eigen belang. Ook niets mis mee als iemand daar hard voor werkt en spaart. In dit soort topics wordt dat als een vreselijke enge ziekte gezien.

Ik vind het een enge gedachte dat de top bij die instanties zo overdreven veel verdient.
Aan hen wordt niet gegeven, voor hen was dat niet bedoeld. En dat ze niet op een houtje hoeven bijten begrijp ik, maar laat ze eens 60- 80.000 per jaar verdienen dat vind ik al heel enorm!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:04

Ik vind dat wanneer je gaat werken voor een goed doel je dat doel wel voor ogen moet houden en niet eerst je eigen zakken vullen. Natuurlijk mogen ze goed verdienen maar ze zouden toch echt het goede doel voorop moeten zetten. Elke cent telt. Als je voor een goed doel gaat werken moet dat toch zijn omdat je wil helpen en niet omdat het zo goed verdient. Dat is toch mijn mening je moet toch echt de wil hebben om te helpen. En je echt er voor inzetten en daar zul je dan als directeur toch ook op moeten inleveren. Ze mogen best wat verdienen maar het goede doel moet altijd voorop staan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:15

Maar wat is dan het goede doel voorop zetten? Die mensen werken waarschijnlijk zo'n 80 uur in de week, zorgen dat het bedrijf/de stichting/het goede doel goed wordt aangestuurd. Wanneer is het zakken vullen en wanneer is het acceptabel? Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind sommige salarissen buitensporig. Maar als je "het goede doel" als richtlijn neemt, wanneer is het dan oké? De één zal €50.000,- al heel hoog vinden, een ander zal pas "tevreden" zijn als de directeur zijn eigen sokken breit om zo te besparen. Het ligt allemaal zo ingewikkeld, vind ik.

Wat er laatst bij Alpedu'Zes gebeurde, dat vind ik gewoon echt niet kunnen: allerlei constructies bedenken om zo zelf geld te verkrijgen. Maar als iemand aan het hoofd van een organisatie staat en die krijgt daar een goed salaris voor, zie ik dat niet persé als zakkenvullen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:29

Ik geef geen geld omdat ik zelf weinig te besteden heb. Ik collecteer wel voor Alzheimer Nederland, zo draag ik mijn steentje bij en ik weet dat het in die organisatie veel naar onderzoek gaat.

Iemand noemde trouwens dat collectanten altijd op vreselijke tijdstippen (onder het eten) komen, maarja zo staan wij het minst voor een dichte deur. Kleine moeite om even naar de deur te lopen en wat geld in de bus te doen, als je het uiteraard over heb voor dat doel, en 2 minuten later zit je weer aan je avondeten.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:38

Ik vind het een illusie om te denken dat 99% van het geld dat een goed doel ophaalt kan worden besteed aan het daadwerkelijke goede doel. Ik denk dat een directeur niet bij een goed doel gaat werken om zijn/haar zakken te vullen, als hij dat zou doen mag hij/zij van mij ook direct vertrekken. Ik vind wel dat hij/zij een marktconform salaris mag verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:42

Tijdens het eten vind ik heel vervelend ja.. ik doe ook de deur niet open tijdens het eten tenzij iemand van te voren aan heeft gegeven dan alleen te kunnen komen. Ik vind rust erg prettig tijdens het avondeten, even een momentje met mijn partner om de dag door te spreken, daar word ik niet graag bij gestoord. Ook de telefoon wordt dan niet opgenomen.

Daarbuitenom heb ik altijd wat kleingeld in huis voor collectes :j

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:44

Prrrr schreef:
Zeker wel. Ik doneer bijvoorbeeld aan Artsen zonder Grenzen: noodhulp op plekken waar noodhulp hard nodig is. Stel je voor dat er dan maar de helft van het geld op de goeie plek terecht komt, komt er toch in elk geval geld op de goeie plek terecht. En zo zijn er nog wel meer organisaties waarvan ik denk dat ze goed werk doen, en dat ik daaraan bij wil dragen. En er zijn er altijd maar weinig die belachelijke bedragen verdienen, denk ik dan... Van dat graaigedrag word ik niet blij, maar daar heeft een vluchteling in Syrië niks aan.

Voor het idee:
[ Afbeelding ]

Ik kan leven met die verdeling. Al vind ik nog steeds dat de directie een belachelijk bedrag verdient.

Dit is zo lekker dubbel, er wordt inderdaad geld gestoken in studentjes die een jaar naar het buitenland gaan om bijv. kinderen in te enten. De tickets worden betaald, het verblijf, etc. Aan het eind van het verhaal gaat de desbetreffende student weer lekker terug met het idee iets 'goeds' gedaan te hebben. Het zou een stuk effectiever zijn mensen daar op te leiden om injecties te geven. Over leuke vakanties en weggegooid geld gesproken...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:46

Ik geef wel maar niet zomaar aan elk doel. Vind het belangrijker om bewust te kopen en daarmee dagelijks een bijdrage te leveren (fair trade ed)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:49

Yucca: wat is precies het verschil tussen zakkenvullen en marktconform?

En wat is precies marktconform als er feitelijk geen echte markt is?
De salarissen worden namelijk niet gestuurd door vraag en aanbod met open vacatures waar goede mensen een kans krijgen, maar veel meer bepaald door vriendjespolitiek of het wederzijds toekennen van voordeeltjes, stem jij voor een hoog salaris bij mij, doe ik dat bij jou. Het vaststellen van de hoogte van het salaris gebeurt NIET door de groep die ook betaalt, nl de donoren en sponsoren, maar wordt gedaan door de Raad van Bestuur die vaak niet onafhankelijk is.

Daarnaast... gaat het vaak om bedragen die voor de directeur het verschil maken tussen een derde zwembad of niet. Het gaat echt niet om levensbehoeftes en zelfs niet om 'gewone' luxe. Ik vind het inderdaad pervers als je dat belangrijker vindt dan een paarhonderd kinderen elders helpen. En het zal op wereldschaal niet veel uitmaken, voor die kinderen is het WEL het verschil van dag en nacht. Als je een gewoon goed huis hebt, voldoende en goede kwaliteit eten, de mogelijkheid om hobby's te hebben en te sporten en te recreeren, waarom zou je dan nog meer willen of moeten hebben, ten koste van anderen?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:54

Ik ben door alle negatieve verhalen en eigen ervaring (werken voor een goed doel) wel selectiever met waar ik wel en niet doneer.
Maar voor iedereen die niet doneert, zet het bespaarde geld wel bij de juiste bank weg, dan steun je er toch iets mee: http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=9379

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:55

Shadow0 schreef:
Yucca: wat is precies het verschil tussen zakkenvullen en marktconform?

Dat is persoonlijk, wat ik marktconform vind, vindt iemand anders 'zakkenvullen'.
Maar is wel een verschil in intentie van een directeur: bij een goed doel gaan werken alleen voor het salaris, of bij een goed doel gaan werken om het goede doel en de mensen daaraan verbonden zijn, verder te helpen en daar een (goed) salaris mee verdienen. Al zou het me verbazen als er veel van de eerste categorie zijn.