Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JJane schreef:Daar hebben we het hier toch niet over. Er zijn ook echt wel mensen die regelmatig in dat gebied geweest zijn en zien wat daar gaande is. En denken: dit vind ik niks.
En bio industrie en dierentuinen daar hebben we het toch nu niet over. Of is het zo omdat het daar niet ideaal is moeten we het hier ook maar goed vinden?
Verbeter de wereld begin ergens en bij jezelf.
Citaat:JJane schreef:Daar hebben we het hier toch niet over. Er zijn ook echt wel mensen die regelmatig in dat gebied geweest zijn en zien wat daar gaande is. En denken: dit vind ik niks.
Dat weet jij blijkbaar?Citaat:En bio industrie en dierentuinen daar hebben we het toch nu niet over. Of is het zo omdat het daar niet ideaal is moeten we het hier ook maar goed vinden?
Nee daar hebben we het inderdaad niet over. (misschien zouden we dat eens moeten doen, kijken hoeveel mensen er dan nog reageren?) Mij hoor je niet zeggen "dat we het dan maar goed moeten vinden" dat zijn jouw woorden. Ik maakte alleen maar even een kanttekening.Citaat:Verbeter de wereld begin ergens en bij jezelf.
Citaat:randalinpony schreef:En, Nikass, jij hebt wel alle juiste gegevens? Misschien kan je ze beter in de discussie brengen, dan alleen maar te beweren dat anderen zich allemaal op onjuiste gegevens baseren, niet weten waar ze het over hebben, dat andere zaken ook niet deugen, en iedere reactie hier in vraag te stellen. Informeer ons, daar kunnen we nog wat van opsteken. Als je die gegevens niet hebt, kan je overigens ook niet beweren dat een ander het mis heeft.
Ik mis, kortom, de onderbouwing.
Ik heb niet alle gegevens nee, daarom stel ik kritische vragen, uit mijn twijfels bij wat mensen hier - niet onderbouwd- beweren. Op het moment dat ik iets weerleg doe ik dat wel degelijk onderbouwd. Kom maar met een voorbeeld als het niet zo is.Citaat:Je geeft trouwens geen antwoord op de vraag of je persoonlijk betrokken bent.Het is mij wel duidelijk dat het beleid in de OVP jou aan het hart gaat maar dat komt niet echt uit de verf nu. Beetje gekke discussie wordt t zo.
Ik heb wel degelijk op die opmerking gereageerd. (beter lezen?): ik ben niet persoonlijk betrokken, afgezien van het feit dat ik gewoon Nederlands burger ben.Citaat:Zo kun je in plaats van mij vragen of ik op de hoogte ben van de status van zon 4000 grote grazers ver van huis, beter uitleggen wat dan precies de procedure is, hoe die wordt uitgevoerd en waarom dat dan prima is.
(persoonlijk geloof ik niet in individuele scoring van 4000 dieren in een gebied van 2000 hectare, maar eerder in een gedegen kuddebeheer en preventieve maatregelen tegen al te veel dierenleed. Gaat het mis, kan je natuurlijk alsnog een dier uit zijn misere helpen. Is er zon beleid: laat maar horen dan.)
Citaat:JIJ hebt toch een mening over die protocollen? En met jou een aantal anderen hier, zoals Little_King. Ik stel alleen maar de vraag of je wel weet wat er precies gebeurd?
Citaat:Het kon ook zo uit de hand lopen met de Oostvaardersplassen doordat tientallen jaren lang wildbeheer dmv afschieten van wild "sielugh" was en dus not done volgens organisaties als Kritisch Faunabeheer, sommige vegetariërs, anti-jachtmensen, dierenbeschermers en lieden die denken dat vlees uit een fabriek komt.
randalinpony schreef:Nikass, je voegt iets toe door je eigen mening, informatie en argumenten aan een discussie toe te voegen.
Dat doe je niet door alleen maar de bal terug te kaatsen.
Het is wel een ongelofelijk luie manier van discussiëren, doordat je constant de bewijslast bij de ander legt.Citaat:JIJ hebt toch een mening over die protocollen? En met jou een aantal anderen hier, zoals Little_King. Ik stel alleen maar de vraag of je wel weet wat er precies gebeurd?
Nou, leg eens uit.En als je het ook niet weet, wat voegt het dan toe?
Hint: zelfs dat is op het internet te vinden. Maar ik ga jou huiswerk niet doen.
Nikass schreef:anneliesdj schreef:Natuur is ook prima mogelijk maar dan moeten ze de grote grazers eruit halen, al het andere maakt er nog steeds een prachtig stuk natuur van met veel meer diversiteit.
Wat staatsbos wil is gewoon niet mogelijk. De runderen, paarden en edelherten lopen al meer dan 25 jaar in de ovp, waarom is daar nog steeds geen 'evenwicht' in ontstaan/gemaakt om de groep stabiel te houden en sterfte elk jaar tot een minimum te beperken?
Staatsbos eva zullen vast allemaal goed bedoelen maar werken de verkeerde kant op. In plaats van de huidige problemen aan te pakken proberen ze juist meer problemen toe te voegen (meest recent met de plannen om wolven toe te voegen).
Dat noem ik geen goed beheer, het doet me eerder denken aan de concentratieboog van een 4 jarige.
Zonder grazers groeit het gebied dicht.
De sterfte op de veluwe is even groot.
Nikass schreef:anneliesdj schreef:Hoezo? Is 25 jaar niet lang genoeg om te zorgen dat er een goed evenwicht is tussen grote grazers en de rest van de flora en fauna?
Een natuurlijk evenwicht zonder ingrijpen van de mens is hier gewoon niet mogelijk, dat is allang gebleken.
Hoe moeilijk is het om jaarlijks jonge dieren weg te vangen, dieren te casteren en/of af te schieten?
Het kan zo simpel zijn, en toch vertikken ze al tientallen jaren om te doen wat nodig is.
Er WORDT ook ingegrepen, hoe vaak moet dat nog gezegd worden?
Er worden elk jaar behoorlijk wat dieren afgeschoten. Of je dat an sich wenselijk vindt kun je ter discussie stellen maar het is een beetje dom om te blijven roepen dat er niets gedaan wordt terwijl dit al jaren wel zo is.
anneliesdj schreef:Nog even en staatsbos gooit de ovp dicht van november tot april, wat niet weet, wat niet deert.
anneliesdj schreef:Niet weten wat ze ermee aan moeten? Dat klinkt nogal onnozel voor iemand die er zijn vak van heeft gemaakt.
Ik heb het idee dat ze stug willen volhouden dat wilde natuur mogelijk moet zijn en dat ze dus niet willen ingrijpen.
Het duurt alleen zo lang voordat het kwartje valt.