Kinderen worden betutteld ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:07

set_elkol schreef:
Sok schreef:
Ja, daar ben ik het wel mee eens TS.
Bedenk bijvoorbeeld die handzeepdispenser van Dettol, zodat je kind niet met vieze handen aan het pompje zit en zo bacterie infecties krijgt.. :+ Man, houd toch op, wij vraten vroeger moddertaartjes, vingen kikkers en zaten vervolgens gewoon weer aan ons gezicht. Worden ze hard van! Die kinderen van tegenwoordig kunnen niks meer hebben door al dat binnen zitten en xbox'en. Hoog tijd dat ze weer lekker buiten gaan spelen! :D

AMEN _/-\o_ vooral de moddertaartjes, Sok wil je een keer heksensoep met me maken? Ik deed daar alles in wat ik buiten kon vinden!

Lijkt me heerlijk! :D

Nee, even zonder dollen, dit is maar een voorbeeld.
Ik heb zelf geen kinderen en ik weet zeker dat ik niet een bijzonder goede ouder zou zijn.. :o
Maar kinderen maar verwennen omdat ze 'bijzonder' (op wat voor manier dan ook: enig kind, ADD, hoogbegaafd, noem maar op) zijn vind ik persoonlijk uit den boze! Stimulans, prima, maar veel belangrijker zou ik opvoeding vinden (en dan heb ik het over een leeftijd vanaf een jaar of 4/5 tot 15)! Leer maar met geld om gaan, leer maar dat nee toch echt nee is en ga maar een keer flink op je spreekwoordelijke smoel, leer maar op eigen benen staan en doe vooral ook maar eens dingen die je niet aanstaan! Ik ken genoeg kinderen die op pa en moe blijven teren, niet met geld om kunnen gaan en nog niet eens iets simpels als de afwas kunnen/willen doen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:34

Sok schreef:
Stimulans, prima, maar veel belangrijker zou ik opvoeding vinden (en dan heb ik het over een leeftijd vanaf een jaar of 4/5 tot 15)! Leer maar met geld om gaan, leer maar dat nee toch echt nee is en ga maar een keer flink op je spreekwoordelijke smoel, leer maar op eigen benen staan en doe vooral ook maar eens dingen die je niet aanstaan! Ik ken genoeg kinderen die op pa en moe blijven teren, niet met geld om kunnen gaan en nog niet eens iets simpels als de afwas kunnen/willen doen..

maar zolang het kind weet dat het veel geld kost en waardeert wanneer ze een groot cadeau krijgen, is er toch niks mis mee. Kunnen ze toch prima leren om met geld om te gaan.
Het 1 sluit het ander niet uit. <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:49

Blue_Eyes schreef:
Ik zou zeggen: let's agree to disagree. Ik ben het ermee eens dat je niet zomaar met grote cadeaus moet gaan smijten, maar in dit geval vind ik het geen onlogische keuze.

Ik heb het over het algemeen, daarom zeg ik ook, achtergrondverhalen daargelaten ;)
Het topic gaat niet over of 'speciale' kinderen en wat goed is voor ze, maar over het gemiddelde kind en dan vind ik dat soort kado's enorm.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:57

Chasey schreef:
KozieZ, Welke zenders laat jij kinderen bijvoorbeeld kijken? Ik vind maar weinig geschikt voor m'n zoontje van 3. Of bijna niks eigenlijk. Hij kijkt dan ook nauwelijks tv. (Wij zelf zijn ook geen tv-kijkers, want ik vind de programma's van tegenwoordig waardeloos).

Er zijn inderdaad zat kinderen die wel fatsoenlijk opgevoed worden, maar die krijgen geen aandacht. Omdat ze lief en stil zijn. Die schreeuwers krijgen hun aandacht wel, want dat valt op. En dat blijft je idd bij!

Hier keken ze toen ze 3 waren voornamelijk Dvd's. En dan van Pieter Post, Kleine rode traktor, Thomas de stoomlocomotief, Woezel en Pip, Pim en Pom, Winnie the Pooh. Kan je ook makkelijk de tijd in de gaten houden, gaat tenslotte niet automatisch door. (tenzij je hem op repeat zet ;) )

De discussie over de ipad... Ik snap het spelletjes doen, ben het daar ook helemaal mee eens, zoals ik eerder al schreef, maar zou er zelf ook geen echt aan de kinderen geven voor hen om te hebben. Zou hem dan als gezin kopen. Voor het kind verder geen verschil, kan toch gewoon de uitdagende spelletjes doen en je kan er toch op letten dat je kind niet went aan grote cadeau's. Als ze 3 worden, worden ze zich daar toch wel steeds meer van bewust. Zoiets helemaal voor jezelf krijgen vind ik wel bij verwennen horen, zoiets als kind ter beschikking hebben niet.

Las ergens iets over dat het ook wel scheelt waar je woont, dat denk ik ook wel. Sommige woonplekken lenen zich minder voor buiten spelen dan anderen, maar daar heb je als ouder nog steeds veel invloed op. Er zijn altijd wel ergens speeltuintjes in de buurt om naartoe te gaan. Bij ons kunnen ze gelukkig wel meteen buiten de poort spelen, maar ze kennen alle speeltuintjes hier in de buurt

Eske_B

Re: Kinderen worden betutteld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:02

Heb niet alles gelezen, maar als de jeugd van tegenwoordig verwend is, komt dat toch echt door de generatie van hiervoor, en het betuttelen ook...

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:07

Vivian__ schreef:
Een kind van nu, hier in Nederland hoeft maar met zijn vingers te knippen en moeders komt naar hem/haar toerennen om aan de wensen te voldoen, ongeacht de leeftijd. Kinderen weten niet meer wat buitenspelen is en zitten dagenlang achter de computer/laptop/mobiel etc.

Nu vraag ik mij af; betuttelen wij hier de kinderen in Nederland niet teveel?

Ja :j
Simpel. Vele kinderen in Nederland (ook in andere landen) worden veel te verwend.
Mijn vriendinnen doen afentoe zo brutaal als ze bijv. geen geld krijgen voor iets. Helemaal schreeuwen etc.
Ik zeg er ook vaak wat van. Vind het niet kunnen.

Wat dat betreft, ik speelde heel veel buiten. Nu inderdaad wat meer mobiel.
maar als ik niet op school zit zit ik bij de paarden :=
Ik moet verder veel zelf regelen. Zoals ontbijt, eten voor school. (Ja er zijn dus 13/14 jarige waar het eten voor word gemaakt in de ochtend. Door de ouders. Ik heb me kapot gelachen _O- )
En ik moet vrij vaak zelf eten maken in de avond.

Ook kleren koop ik vaak zelf, wat dat betreft ben ik vergeleken de rest heel zelfstandig.
En al helemaal met geld!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:36

Als een bokker trots een foto van kindlief met (nieuwe) pony laat zien en wat te denken van de kinderen op bokt met een eigen pony, dan hoor je niemand over dat dure cadeau. Dat is dan schattig, leuk of het kind heeft toch maar mazzel met zulke ouders.
Geeft iemand een kind een i-pad van een paar honderd euro dan valt iedereen weer eens over elkaar heen 8-) Komisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:47

Volgens mij is de gemiddelde ipad prijziger dan een shet tegenwoordig :D
Maar goed, ik denk ook dat de paardenliefhebbende ouder dat ook vaak doet voor zichzelf.
Mijn kind mag best een pony, maar dan moet hij wel eerst bewijzen dat dat iets is wat hij echt leuk vind. Dus daar zou eerst een hele tijd manegelessen aan vooraf gaan. Vind ie het dan nog leuk, dan mag hij om mij een pony. Maar niet als erg jong kind, want ik verwacht wel dat hij zelf mest en eten geeft. Ik ben geen voorstander van dieren aanschaffen voor mijn kind, waar ik uiteindelijk sta te verzorgen en kindlief ergens anders zijn hobby van heeft gemaakt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:23

Waarom toch zo doorgaan op het verwennen van anderen, kinderen in dit geval! Hoe ga je met jezelf om? verwen je jezelf ook wel? (of je paard?) Wat koop je zelf allemaal, als je het kunt betalen natuurlijk. Ik blijf echt denken dat het gewoon de afspiegeling van de maatschappij is.
Daarbij mag je wel bedenken dat er een groep is die dat wel kan betalen en een groep die dat eigenlijk niet kan. En dat is zuur genoeg natuurlijk.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:33

Eigenlijk doe je het in de ogen van een ander nooit goed. Heb wel eens gehad dat ik in de winkel tegen mijn kind zei dat we alleen een muntje voor een grote kar hadden, zoontje vond dat niet leuk en wilde een kleine, ik voet bij stuk houden, komt er iemand langs en die zei, ach laat hem toch. :')

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:37

Verwennen? Is het wel verwennen?
Of is het om het schuldgevoel te compenseren van de ouders omdat ze te weinig tijd in hun kind kunnen stoppen en kopen ze dat af met spullen?
Daar vind ik het op lijken.
Opvoeden gebeurt niet meer, daarom ook de krijsende en lastige kinderen.
De zin geven is veel gemakkelijker en je bent meteen weer vriendjes. (opvoeder zijn is niet nodig)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:40

Ik woon tegenover een speeltuintje en ik zie gelukkig iedere dag erg veel kindjes buitenspelen.
Ik vind het altijd erg leuk als ik ze verstoppertje zie spelen (zou bijna mee willen doen :P).
Op mijn werk zie ik vooral het tegenovergestelde eigenlijk. Ik werk voor een project waar jonge moeders/vaders met een licht verstandelijke beperking worden begeleidt. Deze mensen hebben vaak veel schulden en kunnen dus helemaal niets voor hun kinderen kopen.
Er zitten hele schrijnende gevallen tussen, maar het is ook mooi om te zien dat sommige ouders prima voor hun kind kunnen zorgen en de kids het prima naar de zin hebben, ook met weinig.
Het voorbeeld van die Dettol pomp, daar kan ik ook slecht tegen.
Ik ben opgegroeid op een (kinder) boerderij en als je ging eten moesten wel de handen gewassen worden, maar ik betwijfel of dit altijd gebeurde :P de hele dag zaten we op de mesthoop en in de wei/stal aan de beesten te friemelen. Niemand is er ooit ziek van geworden.
Wat ik verder buiten mijn werk zie is dat mensen niet meer zoveel kinderen krijgen als vroeger. Wat automatisch betekent dat dit ene kind veel aandacht krijgt en dit ook gewend is. Ik heb zelf geen kinderen, dus misschien speelt dit ook mee, maar het valt me heel vaak op dat als je op stap bent met ouders en hun kinderen er ook gelijk helemaal nergens meer aandacht voor is dan het kind. Er kan ook over niets anders worden gepraat ineens.
Ik hoorde van mijn moeder die met vriendinnen wat ging drinken met mij erbij vaak genoeg: even stil, ik ben aan het praten. Dan vermaakte je je prima met jezelf onder de tafel waar wat koekkruimels vielen :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:44

Mindim schreef:
Maar goed, ik denk ook dat de paardenliefhebbende ouder dat ook vaak doet voor zichzelf.
Mijn kind mag best een pony, maar dan moet hij wel eerst bewijzen dat dat iets is wat hij echt leuk vind. Dus daar zou eerst een hele tijd manegelessen aan vooraf gaan. Vind ie het dan nog leuk, dan mag hij om mij een pony. Maar niet als erg jong kind, want ik verwacht wel dat hij zelf mest en eten geeft. Ik ben geen voorstander van dieren aanschaffen voor mijn kind, waar ik uiteindelijk sta te verzorgen en kindlief ergens anders zijn hobby van heeft gemaakt.

Dat is een interessant verhaal, maar wel compleet off topic.
Het gaat trouwens natuurlijk niet alleen om shetlanders (die misschien niet veel kosten, maar met de aanschafkosten ben je er natuurlijk niet zoals dat bij een i-pad wel het geval is).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:54

De gemiddelde sportpony is wel iets duurder dan een iPad hoor :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:56

Boras schreef:
Mindim schreef:

Dat is een interessant verhaal, maar wel compleet off topic.
Het gaat trouwens natuurlijk niet alleen om shetlanders (die misschien niet veel kosten, maar met de aanschafkosten ben je er natuurlijk niet zoals dat bij een i-pad wel het geval is).

Eh, jij begint over jonge kinderen die ponies krijgen hoor, niet ik.
En ja de aanschaf is goedkoper dan het onderhoud, dachten maar meer mensen daar bij na.

@blue eyes, de gemiddelde drie of vier jarige krijgt ook geen sportpony en dat zijn meestal ook niet de kleintjes die je op bokt met een pony voorbij ziet komen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:57

Nee, maar als we het dan algemeen over dit topic houden, hebben we het ook niet specifiek over kleuters.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:59

Ik denk dat er veel kinderen betutteld worden, maar ook veel kinderen niet. Die nuance moeten we toch even in het oog houden denk ik. Niet elke ouder/verzorger betutteld z'n kind natuurlijk.

Maar toch durf ik te zeggen dat je kind teveel verwennen (omdat je bijvoorbeeld zo ontzettend blij met hem/haar bent omdat het kindje wat je daarvoor gehad zou hebben, dood is geboren) echt niet goed is. Niet alle kinderen zijn even zelfstandig en kunnen er de lessen zelf uitfilteren.. Dan zou je zo'n onopgevoed kind wat niet met geld om kan gaan en alles voor normaal aanneemt en de hele buurt bij elkaar krijst omdat ze/hij haar zin wil, kunnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:01

Blue_Eyes schreef:
Nee, maar als we het dan algemeen over dit topic houden, hebben we het ook niet specifiek over kleuters.

Weet je wat, je hebt helemaal gelijk..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:06

little_king schreef:
Of is het om het schuldgevoel te compenseren van de ouders omdat ze te weinig tijd in hun kind kunnen stoppen en kopen ze dat af met spullen?
De zin geven is veel gemakkelijker en je bent meteen weer vriendjes. (opvoeder zijn is niet nodig)

als ik dit lees, vraag ik me sterk af of je zelf wel kinderen hebt.
Dit komt idd wel voor daar niet van, maar in mijn nog bescheiden ervaring is dat meestal niet het geval.
De gevallen die dat doen zijn wel hinderlijk :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:11

KozieZ schreef:
Las ergens iets over dat het ook wel scheelt waar je woont, dat denk ik ook wel. Sommige woonplekken lenen zich minder voor buiten spelen dan anderen, maar daar heb je als ouder nog steeds veel invloed op. Er zijn altijd wel ergens speeltuintjes in de buurt om naartoe te gaan. Bij ons kunnen ze gelukkig wel meteen buiten de poort spelen, maar ze kennen alle speeltuintjes hier in de buurt

Niet alleen de speelplekken, maar ook het algehele niveau. Zo komen uit sommige buurten veelal hele nette kindjes en andere delen kinderen die weinig normen en waarden zijn bijgebracht.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:18

Oh nee, hier is dat in iedergeval niet het geval.
Mijn broertjes (beide 9, tweeling) spelen de hele dag buiten, en gaan op hun fietsje rond 13:00 naar de speeltuin en komen voor het eten weer terug, en savonds spelen ze even op de Wii en dan is het tijd om te douchen en slapen. Met school precies hetzelfde.

Als we in de Bartsmit staan, hoeven ze ook geen grote doos lego te verwachten. Maar als ze een beetje hebben gespaard, doen mijn ouders niet te gierig om er iets (soms wat meer dan uitkomt) bij te leggen. Als ze gaan jengelen, gaan ze gelijk in de auto naar huis. En dat weten ze maar al te goed. :)

Gister was het een hele 'red-de-kikkers' dag in de achtertuin, echt het hele zwembad zal vol met vieze ranzige kikkers! Ik kon wel janken _O- . Was blij toe toen ze ze allemaal de sloot in hadden gekiept!
Stoepkrijten, belletje trekken, met kapotte knieen thuiskomen, het gebeurd hier gelukkig allemaal. Net als ik toen ik klein was! :)

Want de hele dag op de spelcomputer, zien mijn ouders echt niet zitten!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:20

Ik vind ook dat er betuttelt word, dan niet eens in de zin van verwennen maar tegenwoordig kan je je kind niet eens een tik geven want dan ben je gelijk aan het mishandelen. Vroeger was dat anders, dan werd je ook over de knie gelegd. En die generatie heeft wel veel meer respect dan de kinderen van tegenwoordig.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:21

superwoman schreef:
little_king schreef:

als ik dit lees, vraag ik me sterk af of je zelf wel kinderen hebt.
Dit komt idd wel voor daar niet van, maar in mijn nog bescheiden ervaring is dat meestal niet het geval.
De gevallen die dat doen zijn wel hinderlijk :j

Ik begrijp het wel.. Ouders mogen kinderen tegenwoordig niet meer aanpakken.. Zie mijn vorige post voor meer uitleg..

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:24

Weet je wat het ook is, die verwende kinderen vallen het meest op, omdat die vaak zo overduidelijk aanwezig zijn... De kinderen die niet zo zijn hoor je niet, daardoor lijkt het alsof alle kinderen zo verwend zijn.

Ik ben in Nederland geboren en mijn dochtertje ook en daar prijs ik mij gelukkig mee, maar ik ga me niet schuldig voelen als ik voor mijn dochter een pony koop, omdat er mensen zijn in andere landen die dat niet hebben. Je mag best genieten van wat je hebt ! En dat wil ik mijn dochter ook meegeven, dat betekent niet dat mijn dochter zomaar alles krijgt wat ze wil ( in materiële zin ).
Ik denk niet dat je je kind kunt verwennen door het al je liefde te geven.

Citaat:
Ik vind ook dat er betuttelt word, dan niet eens in de zin van verwennen maar tegenwoordig kan je je kind niet eens een tik geven want dan ben je gelijk aan het mishandelen. Vroeger was dat anders, dan werd je ook over de knie gelegd. En die generatie heeft wel veel meer respect dan de kinderen van tegenwoordig

Volgens mij krijg je geen respect door een tik uit te delen, dat is gewoon uit angst dat ze beter luisterden... Dit heeft niets met respect te maken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:27

Afbeelding