Gezonde vrouw wil operatie om verlamd te raken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:21

Vjestagirl schreef:
Mindim schreef:
Vjestagirl, waarom haal je overal vergelijkingen bij?

Om duidelijk te maken wat deze mevrouw heeft. Als je het alleen ziet als een ziekte dan kun je denken dat ze gek is. Als je het alleen ziet als een neurologische afwijking dan heeft ze er maar mee te leren leven. Terwijl als je het ziet zoals je en transgender ziet (iemand die in een lichaam zit wat niet 'klopt' met wat de hersenen vertellen dat diegene is) dan zou je er meer begrip voor kunnen hebben.

En wat dragen jouw vergelijkingen daar aan bij? Denk je dat je uitweiding over borstvergroting en ADHD en Autisme aan dat begrip bijdraagt, nah nee hoor.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:24

Wat een belachelijke vergelijking met sterilisatie wordt hier gemaakt zeg! Een gesteriliseerd persoon kan lichamelijk normaal functioneren in de samenleving. Iemand met geamputeerde benen heeft dikwijls aanpassingen nodig om normaal te kunnen functioneren. En ienand die dus verlamd is en daar niets aan kan doen wil ik graag met mijn belastingcentjes helpen, iemand die hier bewust voor kiest mag wat mij betreft dan ook heel bewust de financiële consequenties hiervan dragen... uiteraard mogen mijn belastingcentjes ook gebruikt worden voor psychische hulp zodat deze vrouw leert leven met de zegening om een gezond lichaam te hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:24

Shadow0 schreef:
Overigens: dezelfde discussie komt keer op keer voor als mensen met een aandoening of handicap moeten kiezen tussen herstel of niet. Dove of slechthorende mensen die wel of niet voor een CI kiezen, mensen die moeten kiezen voor een operatie of revalidatie die bepaalde functies terug kan geven... Mogen zij wel zeggen dat ze goed zijn zoals ze zijn, en dat ze geen behoefte hebben om 'gefixt' te worden? En als iemand die verlamd is de keuze heeft om verlamd te blijven, waarom mag iemand anders die keuze niet maken?

Denk je dat er veel mensen zijn in die situatie, die geen vooruitgang willen?
Verlamd zijn en verlamd blijven vind ik ook een wat andere uitgangspositie dan van gezond van lijf en leden, naar verlamd worden gemaakt :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 17:26

Neon schreef:
Wat een belachelijke vergelijking met sterilisatie wordt hier gemaakt zeg! Een gesteriliseerd persoon kan lichamelijk normaal functioneren in de samenleving. Iemand met geamputeerde benen heeft dikwijls aanpassingen nodig om normaal te kunnen functioneren. En ienand die dus verlamd is en daar niets aan kan doen wil ik graag met mijn belastingcentjes helpen, iemand die hier bewust voor kiest mag wat mij betreft dan ook heel bewust de financiële consequenties hiervan dragen... uiteraard mogen mijn belastingcentjes ook gebruikt worden voor psychische hulp zodat deze vrouw leert leven met de zegening om een gezond lichaam te hebben...

Wat zij heeft is niet te genezen. Haar hersenen vertellen haar lichaam dat het niet gezond is. Dan kun je haar 1000 keer vertellen dat ze het wel is, maar dat is niet wat haar hersenen haar vertellen. Waarom wil je wel geld uitgeven aan iets wat haar niet gelukkig gaat maken en niet aan iets wat haar wel gelukkig gaat maken?

Ze leeft al jaren alsof ze verlamd is, dus ik vermoed dat zowel haar huis als haar omgeving hier al lang op ingespeeld, aangepast en ingericht zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:30

ADHD is ook niet te genezen, Autisme ook niet, hoe gaan we dat dan aanpakken, jammer dan?

Ze heeft het systeem denk ik ook aardig wat gekost met haar pogingen verlamd te raken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:32

Vjestagirl schreef:
KimD schreef:
Dat ze zich gelukkig prijst dat ze kan lopen... er zijn mensen die geven goud om het te kunnen! Belachelijk..

Aan de andere kant zijn er ook mensen die zich laten steriliseren omdat ze geen kinderen willen, terwijl andere mensen ze heel graag willen en ze niet kunnen krijgen. Mogen die dat dan ook niet doen omdat andere mensen het graag willen?

Ben van mening dat 'omdat een ander het graag zou willen/kunnen/hebben' geen reden is om dingen wel of niet te doen.

Wat is dat nu voor een vegelijk...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 17:33

Mindim schreef:
ADHD is ook niet te genezen, Autisme ook niet, hoe gaan we dat dan aanpakken, jammer dan?

Doorzoeken naar een oplossing, hoewel ik niet weet of dat kan voor aangeboren neurologische afwijkingen. Kanker hebben we ook een hele tijd niet kunnen genezen. Hell, zelfs een ontstoken wondje hebben we een hele tijd niet kunnen genezen.

Waarom zou je niet genezen wat je genezen kunt en voor wat je (nog) niet genezen kunt kijken naar wat mensen gelukkig maakt en het leven dragelijk(er) maakt?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:33

MeesMo schreef:
Fiffil, ik bedoelde andere theorieën, ben wel geïnteresseerd in dat soort dingen. :) Omdat Flipper schreef dat wetenschappers er verdeeld over zijn, ben ik benieuwd wat anderen er dan over denken.
Ik vond het ook een erg interessant filmpje. Ergens vond ik het mooi om te zien dat hij nu zo veel gelukkiger is. Dat zegt wel wat over de impact van deze stoornis denk ik.

Dat post ik toch ook?
Meer informatie daarover kun je op het internet vinden.

chelle_dora schreef:
Vjestagirl schreef:
Iemand met dyslexie heeft ook een neurologische afwijking waar diegene niets aan kan doen. En ook aan de gevolgen ervan kan diegene helemaal niets doen.

Bedankt voor de uitleg.

Toch vind ik dat deze vergelijking niet helemaal fair is, aangezien iemand met dyslexie niet zal vragen om een ander stel hersens of zal vragen om iets te laten disfunctioneren en deze vrouw doet dat wel.

Nogmaals, ik kan begrijpen dat dit een psychische aandoening is, maar ik persoonlijk vind het niet kunnen om een gezond lichaam (geest even daarbuiten dus gelaten!) kapot te maken.
Je maakt je lijf bewust (of onbewust, dat laat ik dus ook maar even in het midden of iemand bekwaam genoeg is om objectief over de beslissing na te denken) stuk en ziek. Ik vind dat dus niet kunnen, maar dat heeft meer met mij als persoon te maken :) Zal me verder dus ook niet meer in de discussie mengen, ik snap wel de argumentatie van de voorstanders nu een stuk beter, waarvoor dank, dat is in ieder geval de discussie waard geweest, al blijf ik bij mijn standpunt :)

Ik vind het ook een heel raar idee om je lichaam 'kapot' te maken, maar zij maken voor hun gevoel hun lichaam juist compleet. En wie zijn wij om voor iemand anders te beslissen?

Mindim schreef:
En Mees Mo, jij vind homosexualiteit een afwijking, oei.

Dat is toch ook een 'afwijking' in de hersenen meende ik? Of je daar een waardeoordeel aan hangt is een tweede. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 17:33

F_Orumster schreef:
Vjestagirl schreef:
Aan de andere kant zijn er ook mensen die zich laten steriliseren omdat ze geen kinderen willen, terwijl andere mensen ze heel graag willen en ze niet kunnen krijgen. Mogen die dat dan ook niet doen omdat andere mensen het graag willen?

Ben van mening dat 'omdat een ander het graag zou willen/kunnen/hebben' geen reden is om dingen wel of niet te doen.

Wat is dat nu voor een vergelijk...

Deze mevrouw zou zich niet mogen laten verlammen omdat andere mensen graag zouden willen kunnen lopen.
Dat is in mijn ogen hetzelfde als dat mensen zich niet zouden mogen laten steriliseren omdat andere mensen graag kinderen willen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:34

Mindim schreef:
Vjestagirl schreef:
Om duidelijk te maken wat deze mevrouw heeft. Als je het alleen ziet als een ziekte dan kun je denken dat ze gek is. Als je het alleen ziet als een neurologische afwijking dan heeft ze er maar mee te leren leven. Terwijl als je het ziet zoals je en transgender ziet (iemand die in een lichaam zit wat niet 'klopt' met wat de hersenen vertellen dat diegene is) dan zou je er meer begrip voor kunnen hebben.

En wat dragen jouw vergelijkingen daar aan bij? Denk je dat je uitweiding over borstvergroting en ADHD en Autisme aan dat begrip bijdraagt, nah nee hoor.

Voor jou misschien niet, maar jij bent toch niet de enige in dit topic? :+

En ik post 'm nog maar een keer dan:

Citaat:
Do you want to live on benefits?

No, people who have Body Integrity Identity Disorder do not want an impairment merely to be able to receive benefit.

In fact, the majority of transabled individuals are employed and able to continue employment in their chosen field of work, with or without their needed impairment.

Given that employers see 'disability' as a 'liability,' the transabled employee is likely to be more determined to prove their worth and possibly out-perform their peers. And that is not even allowing for the likelihood that up to then, the employee may have been seriously under-performing because of the depressing and demoralising effect of their BIID.

http://biid-info.org/Main_Page

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:36

Mindim, de seksuele voorkeur ontstaat in de hersenen. Dit gebeurt waarschijnlijk (? dacht ik, maar daar blijken de meningen dus over verdeeld te zijn) op hetzelfde moment als BIID ontstaat. Daarom gebruikte ik dat om te vergelijken. Misschien heb ik het wat onhandig verwoord, sorry daarvoor. Even voor de duielijkheid, ik ben zelf bisexueel dus weet hoe hard het kan aankomen als iemand je beschouwt als 'ziek' om je seksuele voorkeur. Ik bedoelde afwijking niet zozeer als ziekte, maar als een letterlijke afwijking, anders dan het meeste. Snap je?

Ik ga hier misschien wat lang op in, maar ik voel me een beetje vervelend nu, vandaar ;)

Ik denk niet dat je adhd en BIID poedersuiker vergelijken. Volgens mijn gaat het bij BIID er juist om dat je iets weghaalt. Dat is bij ADHD niet. Ik geloof ook dat die vergelijking in eerste instantie in een andere context ook anders werd gebruikt? Kan ik ook mis hebben hoor!

Wat betreft het citaat. Dat vind ik een moeilijke. Hij was bij mij eerlijk gezegd ook wat op de achtergrond gekomen door de andere reacties. Zal hier nu dan alsnog proberen te reageren.

Allereerst. Ik denk dat je bij bijvoorbeeld BIID de geestelijke gezondheid boven de lichamelijke moet laten gaan. (Dat heb ik trouwens bij wel meer dingen). Vooral omdat veel mensen met BIID waar het ledemaat is geamputeerd vaak aangeven zich vele malen gelukkiger te voelen. Ik denk dan ook dat je bij een diagnose van BIID zou moeten kunnen overwegen toch te amputeren. Dit is echter volledig gebaseerd op mijn eigen waarden. Ik vind geestelijke gezondheid negen van de tien keer belangrijker dan lichamelijke. Misschien vooral omdat je met lichamelijke beperkingen (en dan heb ik het specifiek over BIID) in veel gevallen goed om kunt leren gaan. Dat terwijl ik het idee heb dat dat met geestelijke beperkingen veel moeilijker kan zijn.

Die tweede vind ik (nog) moeilijker. het gaat bij zowel BIID als depressie om respectievelijk de wens een ledemaat weg te hebben en om er niet te zijn. Toch heb ik het idee dat BIID niet te genezen is. Depressie is dat in sommige gevallen wel, hoewel er volgens mij altijd een bepaalde gevoeligheid blijft. Door die ongeneeslijkheid van BIID denk ik dat je daar wel aan die wens moet voldoen. Vooral omdat in veel gevallen daar er erg veel opluchting is.

Wat betreft die wilsbekwaamheid, daar ging het uiteindelijk immers om: Volgens mij weten zij heel goed wat ze willen en is er na afloop veel geluk, een betere kwaliteit van leven. Ik denk dat iemand in zo'n geval best wilsbekwaam is. Vooral omdat ik het idee heb dat BIID iets is waarmee je geboren wordt en je dus niets aan kunt veranderen. Depressie ontwikkel je later volgens mij.

Ik vind dit erg moeilijke materie en ben er nog niet helemaal over uitgedacht. Misschien kom ik hier later nog op terug.

edit: hoei, zie dat er erg veel bij is gereageerd, ik ga eens goed lezen
Laatst bijgewerkt door MeesMo op 21-07-13 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:36

Of iemand er wel of niks aan kan doen heeft er niks mee te maken of iemand begrip voor je toont. Net als mensen mij altijd op mijn schrijven aan spreken kan ik echt niks aan doen dat ik dat niet kan maar ook daar is vaak geen begrip voor. Ik heb inderdaad dus echt geen begrip en ik denk vele met mij voor een vrouw die verlamt wil zijn en waarom omdat je dan van een gezond iemand in mijn ogen een ziek iemand wil maken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:37

Zij is dus geen gezond iemand... zo simpel is het eigenlijk. Ze is pas compleet als haar benen niet werken.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:59

Ik kan mij ook niet voorstellen dat een arts zich eraan waagt. Als zo iemand later spijt krijgt en een rechtzaak aanspant, denk ik dat ze nog wel een zaak hebben. Ook al laat je zo iemand tekenen voor de consequenties etc... Als een psychiater 10 jaar later oordeelt, dat de betreffende persoon in kwestie 'geestesziek' was en dus niet in staat kon zijn geweest om weloverwogen keuzes te maken, zou je als arts wel eens flink de pisang kunnen zijn...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:01

Mindim schreef:
Denk je dat er veel mensen zijn in die situatie, die geen vooruitgang willen?

Eigenlijk: ja. Er zijn heel wat mensen die ervoor kiezen om geen operatie te ondergaan.

Citaat:
Verlamd zijn en verlamd blijven vind ik ook een wat andere uitgangspositie dan van gezond van lijf en leden, naar verlamd worden gemaakt :')

Het is niet exact hetzelfde, maar ik snap de smiley niet? Het lijkt me wel degelijk behoorlijk dicht bij elkaar in de buurt te liggen, het is geen vergezochte vergelijking.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:12

In principe zie ik dit dus heel simpel als een cosmetische ingreep. Mensen die een cosmetische operatie laten uitvoeren aan een volledig gezond lichaam hebben in principe dezelfde "afwijking". Wel in dien mate dat het wat minder impact heeft op de buitenwereld, maar ook deze mensen voelen zich beter door de operatie. Een borstvergroting is een volkomen onzinnige operatie, maar inmiddels volkomen geaccepteerd: "Als zij er zich nou beter bij voelt?".

Neuscorrectie, in de meeste gevallen niet nodig, botox in een rimpel, volkomen nutteloos etc. etc. Benen vrijwillig laten verlammen, past in mijn ogen in hetzelfde straatje. Of moeten al die lekkende siliconenimplantaten dan ook maar zelf het mes erin zetten om te verwijderen omdat het "ons" anders geld kost?

MeesMo

Re: Gezonde vrouw wil operatie om verlamd te raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:23

Een amputatie in geval van BIID vind ik niet nutteloos. Daar schuilt zo vaak heel veel emotie achter. Veel meer dan bij de meeste mensen die bijvoorbeeld een neuscorrectie laten doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:23

Punt is en blijft dat vanuit medisch oogpunt dit mutilatie is. Cosmetische ingrepen zijn dat (over het algemeen) niet. Uitwassen à la Michael Jackson daargelaten, vermoedelijk.

En dát maakt dat een arts zal zeggen: ik mutileer niet, en bovendien is dit symptoombestrijding, want de werkelijke ziekte/afwijking/aandoening (hoe je het ook wilt noemen) behandel ik in feite niet. Dat moet ook te behandelen zijn zónder dat ik iemand voor het leven verminkt. En bovendien weet ik nu niet 100% zeker of mijn patient wel wilsbekwaam is (en eigenlijk vind ik als arts van niet, want wie wil nou zichzelf verminken?) dús amputeer ik niet/snij ik geen ruggenmerg door.

En of die dokter nou gelijk heeft of niet ík kan me dat morele dilemma heel goed voorstellen.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:33

Ja, daar ben ik het wel met je eens. Moeilijk moeilijk, daar ga ik nog eens rustig over nadenken Ibbel.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:35

Ze is dus niet gezond. PUNT.
Ze heeft een psygische aandoening, heel sneu voor de vrouw.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:35

Ibbel schreef:
Punt is en blijft dat vanuit medisch oogpunt dit mutilatie is. Cosmetische ingrepen zijn dat (over het algemeen) niet. Uitwassen à la Michael Jackson daargelaten, vermoedelijk.

En dát maakt dat een arts zal zeggen: ik mutileer niet, en bovendien is dit symptoombestrijding, want de werkelijke ziekte/afwijking/aandoening (hoe je het ook wilt noemen) behandel ik in feite niet. Dat moet ook te behandelen zijn zónder dat ik iemand voor het leven verminkt. En bovendien weet ik nu niet 100% zeker of mijn patient wel wilsbekwaam is (en eigenlijk vind ik als arts van niet, want wie wil nou zichzelf verminken?) dús amputeer ik niet/snij ik geen ruggenmerg door.

En of die dokter nou gelijk heeft of niet ík kan me dat morele dilemma heel goed voorstellen.

Oh absoluut, helemaal mee eens.

Mijn post hiervoor was ook alleen gericht op de maatschappelijke acceptatie. Naar een "goedkoop opererend" land gaan, vakantie vieren en ondertussen even een cosmetisch ingreepje vind ik ook bijna onder mutilatie vallen overigens maar is volledig geaccepteerd.

In mijn ogenn is het morele dilemma ook het grote probleem. Iemand borsten aanmeten waar ze zelf niet meer overheen kan kijken, accute hernia veroorzaakt, en vooral risicovol is op de lange termijn is geen probleem, iemand de rest van haar leven laten zitten onoverkomelijk.

Mijn mening in deze doet er niet toe, als je de vergelijkingen stelt leven we toch in een vreemde wereld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:41

Ibbel schreef:
Punt is en blijft dat vanuit medisch oogpunt dit mutilatie is.

Wat is de medische definitie van mutilatie precies?

Citaat:
Dat moet ook te behandelen zijn zónder dat ik iemand voor het leven verminkt.

Maar de werkelijkheid is dat de behandeling lang niet altijd slaagt. Dan kun je wel vinden dat het 'zou moeten' maar dat maakt het geen werkelijkheid.

Citaat:
En bovendien weet ik nu niet 100% zeker of mijn patient wel wilsbekwaam is (en eigenlijk vind ik als arts van niet, want wie wil nou zichzelf verminken?) dús amputeer ik niet/snij ik geen ruggenmerg door.

Toch vind ik het jammer dat artsen zo makkelijk naar 'wilsonbekwaam' grijpen. Ik snap enerzijds het dilemma, maar anderzijds heb ik het idee dat artsen nu snel voor een makkelijk verdedigbaar standpunt kiezen ipv het echte dilemma onder ogen te zien. Want ook al hou je jezelf buiten schot, het lost voor de patient niets op als je geen alternatief kunt bieden. Wat dat betreft doet het me denken aan euthanasie bij psychische problemen. (Daarnaast zijn psychische problemen lang niet altijd meteen een reden om wilsonbekwaam te zijn.)

Iemand die iets ongewoons en zelfs onvoorstelbaars wil, is in elk geval absoluut niet automatisch wilsonbekwaam.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:59

Vjestagirl, ik vind het een kromme vergelijk, omdat het een destructief is, mutilatie, en het ander totaal niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:02

Klopt. maar op dit moment legaal gezien wel. Op het moment dat jij iets wilt dat schadelijk voor je is, moet je hemel en aarde bewegen om aan te tonen dat je weet wat je doet. En bij een aandoening die z'n basis in de hersenen vindt, is dat per definitie een oxymoron.

Mijn moeder is een maand geleden overleden. Dement als een deur. Was als de dood (niet grappig bedoeld) voor dementie, en was absoluut voor euthanasie. Mooi dat dat dus niet kan als je eenmaal zo ver bent, en mooi dat je geen OK krijgt als je nog niet zover bent. Want dan lijd je nog niet ondraaglijk...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:09

Ik weet het. Er zijn een paar heel indringende documentaires geweest, en ik vond het heel erg treurig. Sommige soorten van lijden zouden we dieren nooit aandoen. Tegelijkertijd bleek uit de documentaires ook dat artsen er gedeeltelijk zelf voor kiezen om de regels zo te interpreteren. Er is juridisch wel degelijk de mogelijkheid om het anders in te vullen, omdat de wet vooral om een oordeel van de artsen vraagt maar dat oordeel niet inhoudelijk invult. De artsen kiezen er zelf voor om hun standaarden zo te leggen als ze nu doen.

Iets off-topic wellicht, al heeft het wel te maken met de vraag waar je als patient zelf voor mag kiezen en waar niet. En hoe artsen tegenover dat soort keuzes staan.