Dode wolf gevonden in Nederland!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:24

Ik voorzie een hele run op Berghonden pups :D

Om één of andere reden speelt Drs P. ook steeds door mijn hoofd :?

"Trojka hier, trojka daar, ja je ziet ze veel dit jaar" :)ddd :D

Anoniem

Re: Dode wolf gevonden in Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:29

Hahaha, de nieuwe favoriete hond van Nederland.
In Frankrijk doen ze hun werk goed, maarja ze heten niet voor niets Pyreneese berghond haha.

Wat hiervoor werd gezegd,over dat wolven er allang zijn...
Dat geloof ik eigenlijk ook wel.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:45

Maar als we het even reëel gaan bekijken: we zijn in Nederland gewoon niet meer gewend dat we ons vee moeten beschermen tegen roofdieren. We gooien ze massaal lekker simpel in een weiland met een prikkeldraadje oid eromheen en weten dat ze veilig staan. En ik snap nog best dat er moord en brand geroepen wordt, want als de wolf er komt is er een risico dat we een schaapje/kalfje/veulen verliezen. Maar in andere landen is de wolf nooit weg geweest en wordt het vee dus beter beschermd, zoals in de Pyreneeën inderdaad een hond bij de kuddes gehouden wordt.
Als de wolf dus komt, vraagt dat een aanpassing van ons mensen en naar mijn mening zijn wij mensen niet zo best in het maken van aanpassingen die ons moeite kosten, want het leven is toch zoveel simpeler als we het vee gewoon in het weiland kunnen gooien zonder verder ergens rekening mee te houden.

(Of-topic: mijn hond is zichtbaar helemaal in zijn element op het erf om de hele boel in de gaten te houden. Loopt zijn rondjes, laat de dieren met rust en is helemaal zen. Daarnaast is hij groot en indrukwekkend met een enorme bos manen die hem beschermen tegen wolfsbeten, dus hij ziet de terugkeer van de wolf helemaal zitten :D ).

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:46

Als de wolf hier (in nederland) uit zichzelf terugkeert, dan zal dat in mijn ogen gebeuren omdat ze hier ook kunnen leven. Anders komen ze niet hier en zoeken ze wel een ander gebied/land.

Ik ben er niet bang voor dat er ineens hondjes en kinderen in het bos verslonden worden, als er wolven leven. In de europische landen waar wolven leven, hoor je zelden dat er mensen zijn aangevallen door wolven, laat staan gedood. Tja, en wat betreft het vee dat gepakt wordt, dat zal weleens gebeuren, maar daar komen/zijn ook oplossingen voor.

Ik ben erg benieuwd wat er uit het dna onderzoek komt.

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:05

Ik denk ook niet dat wanneer er weinig wild is in NL, ze snel mensen/honden aan zullen vallen. Hun territorium zal groter zijn dan Nederland alleen dus als het eten hier op is zullen ze wel richting Duitsland trekken waar misschien nog wel wild is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:02

Wat is dan een wolfveilige afrastering?
Als een wolf een schaap op het oog heeft laat hij zich toch niet tegen houden door 2 draadjes schrik of schapengaas?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:12

Als het hoog én laag genoeg is, zodat ze er eigenlijk niet onderdoor kunnen en ook niet overheen.
Dat lijkt mij toch best werken.
En anders toch standaard goede waak en erfhonden erbij...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 14:48

In zwitserland is exact dezelfde discussie gaande trouwens.
Daar zijn ook wat wolven, maar die worden toch keer op keer weer doodgeschoten als er weer een kudde schapen aangevallen is. Zelfde verhaal met beren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:04

Ibbel schreef:
Sonja_vR schreef:
ja, ik kan me aan minutieuze zaken irriteren ja, ik weet het ....

Ahum :o

Je kunt je er aan ergeren, begrijp ik? :D

thanks :D het was al laat voor mijn doen zullen we maar zeggen ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:06

Ibbel schreef:

lol

Ik denk dat we ons hier ook wel redden met onze rottweiler ;)

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:05

unihorses schreef:
Tessaaaah schreef:
En wolven vallen ECHT niet zomaar mensen aan, zelfs niet als ze heftige honger hebben. Misschien als je tussen het nest waar jongen zitten en de wolf in staat, maar dan zal een wolf je echt niet aanvallen om je te doden. Eerder om je weg te jagen!

maar jou hond vallen ze wel aan

JouW hond. En nee hoor, ze rennen eerder weg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:08

Doet me ook denken aan de puppy die opgegeten werd door een reiger ([BB] Chiwawa opgegeten).

Is een wolf toch en spectaculairder verhaal aan de koffietafel.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:40

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:23

Anoniem schreef:

En met één berghond, die al een aantal generaties als grote schoothond is gefokt kom je dan niet ver. Heb nog ergens een leuke link naar een docu over échte lgd´s (large guard dogs) in de Verenigde Staten. Zal eens zoeken.
Ben trouwens niet zo bang voor wolven, als ze uit zichzelf komen prima. Waar ik bang voor ben is misplaatste "natuurlijk evenwicht" fantasieen met als gevolg uitzetten van wolven in gebieden die daar niet voor geschikt zijn. Voorbeelden genoeg van dergelijke idioterie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:47

Kuggur schreef:
Waar ik bang voor ben is misplaatste "natuurlijk evenwicht" fantasieen met als gevolg uitzetten van wolven in gebieden die daar niet voor geschikt zijn. Voorbeelden genoeg van dergelijke idioterie.

Dat is ook precies waar ik bang voor ben, ik geloof ook niet dat wolven die uit zichzelf komen een risico zijn, ook niet voor vee ws.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:05

Ibbel schreef:

Haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:21

Kuggur schreef:
Anoniem schreef:

En met één berghond, die al een aantal generaties als grote schoothond is gefokt kom je dan niet ver. Heb nog ergens een leuke link naar een docu over échte lgd´s (large guard dogs) in de Verenigde Staten. Zal eens zoeken.
Ben trouwens niet zo bang voor wolven, als ze uit zichzelf komen prima. Waar ik bang voor ben is misplaatste "natuurlijk evenwicht" fantasieen met als gevolg uitzetten van wolven in gebieden die daar niet voor geschikt zijn. Voorbeelden genoeg van dergelijke idioterie.

Nou, ik ben op 'eenzame'bergweggetjes in de Pyreneeën toch een kudde schapen tegengekomen met een berghond erbij die ik niet wil kwalificeren als schoothondje... ;)
Maar, daar zijn het wel echte werkhonden natuurlijk.

Uitzetten moeten ze hier niet doen.
Uit zichzelf,of helemaal niet, vind ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:32

De berghonden die daar lopen komen ook uit heel andere lijnen dan de showhonden die we hier hebben.
Denk dat ze er in uiterlijk ook wel anders uit zullen zien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:34

Anoniem schreef:
Nou, ik ben op 'eenzame'bergweggetjes in de Pyreneeën toch een kudde schapen tegengekomen met een berghond erbij die ik niet wil kwalificeren als schoothondje... ;)
Maar, daar zijn het wel echte werkhonden natuurlijk.

Ik ook niet ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:42

Uiterlijk geen idee, want hier in nederland heb ik ze nooit gezien.
Maar denk dat de honden daar hun mannetje wel staan tegen wolf en/of beer.

Maar ook daar, trekken de wolven naar de onherbergzame gebieden,meer richting atlantische kust (frans/spaanse pyreneeén).
En dan zijn de 'gewone'gebieden daar, al tientallen keren minder dichtbevolkt dan onze postzegelstukken.

Dus nederland zal echt niet overspoeld worden met wolven,ze zijn schuw en niet gek op drukte.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:51

Estera schreef:
Als de wolf dus komt, vraagt dat een aanpassing van ons mensen en naar mijn mening zijn wij mensen niet zo best in het maken van aanpassingen die ons moeite kosten, want het leven is toch zoveel simpeler als we het vee gewoon in het weiland kunnen gooien zonder verder ergens rekening mee te houden.

Maar hier zijn de percelen over het algemeen een stuk kleiner. Dus als je je vee in verschillende groepen in verschillende percelen lekker buiten wilt laten lopen in verschillende groepen heb je aardig wat honden nodig. :+

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:54

ik hoorde net op het nieuws dat het een wolf is

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:15

anneliesdj schreef:
De berghonden die daar lopen komen ook uit heel andere lijnen dan de showhonden die we hier hebben.
Denk dat ze er in uiterlijk ook wel anders uit zullen zien.

Daar zou je zo maar gelijk in kunnen hebben hoor, hoewel het een relatief onbekend ras is in Nederland, waarbij zeker geen sprake is van doorfok oid. Het zijn nou niet echt de meest gemakkelijke hondjes zeg maar. En degene die ik hier rond heb lopen voldoet iets te goed aan zijn ras-standaard :+ .

Kahawa schreef:
Estera schreef:

Maar hier zijn de percelen over het algemeen een stuk kleiner. Dus als je je vee in verschillende groepen in verschillende percelen lekker buiten wilt laten lopen in verschillende groepen heb je aardig wat honden nodig. :+

Ik snap echt dat het allemaal niet zo gemakkelijk is, maar het zijn niet onoverkomelijke problemen. Wel vraagt het dus behoorlijk wat aanpassing. Zo weet ik bijvoorbeeld dat er hier echt wel vossen in de buurt zitten. Ik heb mijn kippen gewoon vrij rondlopen, niet opgesloten in een compleet afgesloten ren of in de nacht in een hermetisch afgesloten hok. Ik weet dus ook dat het risico dat ik wat kippen kwijt raak daardoor groter is (omdat ik bepaalde maatregelen niet neem). Ik vermoed echter dat het al 3 jaar goed gaat, omdat meneer de Vos wel uitkijkt om hier kippen te komen jatten, wederom vanwege de honden, maar dat is een aanname van mij :o .

Het zou mij niets verbazen als er al jaren enkele wolven door Nederland heen huppelen, waar we al die tijd geen last van hebben gehad, maar omdat er nu een dood exemplaar wordt aangetroffen er moord en brand wordt geschreeuwd. Ik snap dat nooit zo goed, maar dat ligt dan aan mij :D . Wel vind ik de discussie erover erg interessant :j .

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:24

http://www.omroepwest.nl/nieuws/10-07-2 ... komst-wolf

Tweede Kamer in rep en roer door komst wolf

10-07-2013 | 11:43

DEN HAAG - Nu Naturalis in Leiden heeft vastgesteld dat de wolf inderdaad terug is in Nederland, is er in de Tweede Kamer veel commotie.

De VVD is er niet blij mee dat de wolf in ons land is teruggekeerd. Dat zegt Tweede Kamerlid Johan Houwers. Coalitiepartner PvdA ziet geen problemen en vindt juist dat de wolf een nieuwe kans moet krijgen. De VVD is bang dat het dier wandelaars in het bos gaat aanvallen. Verder zou het beest de verkeersveiligheid in gevaar brengen.

Bij VVD staat geweer al klaar

'We moeten er serieus over denken om de wolven dan af te schieten', zegt VVD-Kamerlid Johan Houwers. PvdA-Kamerlid Lutz Jacobi is het daar niet mee eens. 'We moeten de wolf een kans geven', zegt ze. 'Als je de natuur op orde hebt, is daar ook een plek voor de wolf.' Groen Links noemt de terugkeer van het wilde dier een 'verrijking van de natuur'. Volgens Kamerlid Linda Voortman hoeft niemand bang te zijn: 'Anders dan in de sprookjes is de wolf in het echt juist een schuw dier.' D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold laat via twitter weten verbaasd te zijn over de steun van de PVV voor de wolf. 'Wilders heeft een dubbel probleem met Roodkapje', schrijft hij.

De partijen reageren naar aanleiding van het doodgereden dier dat donderdag is gevonden bij Luttelgeest in de Noordoostpolder. Biodiversiteitscentrum Naturalis in Leiden is er na autopsie 'voor 98 procent' zeker van dat het een wolf is. Het dier is maandag onder grote belangstelling onderzocht en zal worden opgezet. Iedereen kan de wolf dan in Leiden komen bekijken.

-----------------

Die houwers moeten ze een dreun verkopen. Paniek saaier.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:29

:') krijgen we dit weer

de nieuwe marokanen ? Wolven ze zijn geen Nederlanders :')