kiki1976 schreef:Brainless schreef:@Kiki
Ik neem aan dat jij (en je man) niet ingeënt zijn tegen BMR.
Deze wordt nl pas gegeven sinds 1987.
Iedereen van 26 jaar en ouder heeft geen BMR-prik gehad.
En niet elke volwassene heeft alle 3 de (kinder)ziektes al gekregen.
Ik ben als kind zijnde wel tegen de mazelen geënt, van mijn man weet ik dat niet. En tegen rode hond ben op ik op 12 jarige leeftijd geënt omdat ik die nog niet gehad had.
De bof heb ik wel gehad. Mijn broer en ik hebben toendertijd mijn vader ermee aangestoken want die had hem achteraf niet gehad hahaha. Gelukkig voor hun was hun kinderwens al compleet, want is voor mannen op latere leeftijd ook niet zonder gevaren.
Want wat je zegt de cocktail BMR bestond toen nog niet.
Dat onvruchtbaar valt wel mee.
Er is een redelijke kans op teelbalontsteking (bij mannen) en een kleine kans op eileider ontsteking (bij vrouwen).
Maar dat je er onvruchtbaar van kan worden is nooit aangetoond.
Citaat:
Wanneer iemand na de kindertijd de bof krijgt, heeft hij of zij een hogere kans op complicaties.
25% van de mannen die na de puberteit de bof krijgen, krijgt last van teelbalontsteking (orchitis). Hierbij kan er onvruchtbaarheid ontstaan, maar dit is uiterst zeldzaam, ook al omdat het doorgaans een eenzijdige orchitis betreft; bij een op de zes patiënten raken beide zaadleiders ontstoken en zelfs dan leidt het zelden tot steriliteit. In grote onderzoeken van steriele mannen komt bof ook nauwelijks als onderliggende oorzaak naar voren. Zowel bij artsen als publiek staat deze onterechte zorg toch vaak voorop en blijkt moeilijk te sussen.