Uitbraak mazelen door niet inenten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:17

Brainless schreef:
@Marjoow
Ga jij dan met mijn zoon zijn entingen halen.....
Dat moet onder zware controle van de arts omdat hij allergisch (kan) reageren op de hulpstoffen van de enting.
Ook heeft hij een kippenei-allergie... en dat is dan wel een probleem.
Na de eerste enting was hij zieker dan een standaard kind... helaas na de tweede raakte hij van de wereld.

Dat is een andere reden dan zeggen dat je het niet doet vanuit het geloof ;)

testebeest: Dat hoeft natuurlijk niets met entingen te maken te hebben. Ik ben overal voor ingeënt en ik ben nooit ziek. *klopt af*

testebeest

Re: Uitbraak mazelen door niet inenten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:20

Nee maar het lijkt net of je zegt dat kinderen die niet geent zijn vatbaarder zijn voor ziektes. Wat helemaal niet het geval hoef te zijn.

Het is ieders eigen keuze over wel of niet enten, dat is wat mijn mening is. Of het nu uit geloof, eigen wil of medische redenen is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:21

En ik vind dat dus niet. Simpele vergelijking: Waarom voor dieren wel verplicht, maar voor mensen niet? ;)

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:30

Ik vind het vreselijk dat mensen vanwege geloofsovertuiging niet enten.
Al dat gezwets over godswil etc etc..bah.. ik heb ooit weleens bij een zwaar gereformeerd huishouden gewerkt en zij lieten idd ook dr kids niet enten maar toen opa kanker kreeg werden er wel dozen vol morfine bij apotheek gehaald voor pijnbestrijding..Nee toen dacht ik ook,Joh das dan toch ook godswil en als je pijnvrij zou moeten blijven/zijn dan zorgt Hij daar dan toch ook voor..
Ook heb ik meegemaakt dat toen mijn oom overleed,ook woonende in een zwaar gerefomeerd dorp,hij niet in een kerk opgebaard kon worden want hij ging nooit hij moest maar in de sporthal opgebaard worden...Yeah right das toen nog een heel gedoe geworden..Nee mensen die alles maar op ´geloofsovertuiging´gooien vind ik vreselijk
DWZ...niet de mensen persoonlijk maar hun gedachtegang al dan niet opgelegt/ingeprent door de kerk

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:31

Heb niet het hele topic doorgelezen wel even globaal door gescrolld dus excusez-moi als het al gezegd is. Maar wie zegt (ondanks dat plaats waar de mazelen zijn uitgebroken) dat die kinderen allemaal niet geënt zijn?

ik ben voor alles waarvoor je geënt kan worden, ingeënt en toch heb ik een zwaar ernstige vorm van kinkhoest gehad waardoor ik dagenlang als 7-jarige ziek op bed lag. En samen met mij twee vriendinnetjes die ook ingeënt waren.

Ik vind dat er op het hele enten een zwaar taboe hangt of men nou naar de kerk gaat of niet. Velen doen het gewoon maar en velen doen het uit geloofsovertuiging gewoon maar niet zonder zich er echt in te verdiepen. En dan de bijwerkingen die je er van kan krijgen. In hoeveel procent van de gevallen is dat? En in hoeveel procent van de gevallen gaat de enting gewoon goed? Hoeveel procent wordt ziek zonder inenting en hoeveel procent met?

Ik denk dat je eerst die vragen beantwoord moet hebben voordat je beslist of je je kind laat inenten of niet. :j

zusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:39

Tja lastige kwestie...
Ik heb zelf de herhalingsprikken van de BMR en DKTP (die je krijgt als je vier en 9 jaar oud bent) niet gekregen omdat ik toen ik twee jaar was heel ziek ben geworden na het enten met één van deze twee cocktail prikken.
Ik weet dat er veel mensen zijn die van mening zijn dat dit nooit aantoonbaar bewezen is. Maar mijn moeder vond het wel heel toevallig dat ik zéér ziek (lees bijna 42 graden koorts bij een kind van 2 jaar :n ) werd binnen een week na deze inenting. Daarna chronisch verkouden geworden (nooit aangetoond dat het door de inenting kwam maar ook nooit bewezen dat het daar niet door gekomen is)

De kans dat ik de mazelen krijg is dus ook groot, daar komt geen geloofskwestie bij kijken. Bovendien, volgens mij zijn alle kinderen ook ingeent tegen de bof (BMR= Bof Mazelen, Rose hond) en dit is nog steeds een ziekte die onder studenten veel voorkomt. Bovendien hadden een paar kinderen (allemaal ingeent) in mijn broertjes bassisschool klas ook opeens allemaal de bof! mijn broertje (niet ingeent) had toen nergens last van xD
Enten zegt dus ook niet alles....

Dat er nu een uitbraak is, is vervelend en komt waarschijnlijk ook omdat er in de biblebelt nu eenmaal bijna niemand is ingeent, waardoor iedereen elkaar lekker aansteekt. Inderdaad gewoon thuis houden en daar lekkker uitzieken. En doktoren moeten er alert op zijn dat het de mazelen kunnen zijn en dit dus meenemen in hun onderzoek!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:43

Jans schreef:
Ik vind het enorm sneu, want de kinderen kunnen dit zelf dus niet kiezen. Die moeten maar ziek worden omdat hun ouders imo nalatig zijn in de verzorging van hun kinderen.

Daarnaast vind ik inderdaad ook dat de zorgkosten bij een besmetting die had kunnen worden voorkomen geheel uit eigen zak betaald dienen te worden.

Daarnaast omdat dit topic ingezet is als een discussie verplaats ik hem naar NM.

[MW] > [NM]

Als ze wat ouder worden kunnen ze het wel. Ik zit langs die berg en in mijn jeugd is er een uitbraak geweest van TBC. Alle kinderen van zo'n dorp mochten zich niet laten enten van hun ouders, maar ze zijn allemaal toen wel gegaan.

Ach, ik heb alle entingen gehad en volgens mij had ik de mazelen ook deze keer... Ik werd er niet blij van. Maar 3 doden wist ik nog niet. Ik ben regelmatig geconfronteerd met wat een ziekte kan doen met niet enten. Polio heeft ook zijn gevolgen en daar ken ik ook een paar kinderen van, die het kregen.
je kan ze helaas niet verplichten. Ergens wel goed ook. Ik ken ook mensen die hun kind niet laten enten omdat dat ook risico's met zich mee brengt. Er schijnen ook jaarlijks kinderen te overlijden door die entingen. 1 slachtoffertje heb ik daarvan ook meegemaakt. Dat zet je ook te denken. Ze enten met cocktails en het bleek dus dat 1 zo'n cocktail ook een verhoogd risico meebracht. Daarna is die samenstelling veranderd. Dat was wel bewezen overigens dat het van de enting kwam. (En dat gebeurt dan net nadat je je eigen kind die cocktail ook hebt laten geven...) Ik heb ook nog mijn bedenkingen bij enten tegen baarmoederhalskanker. Ik laat dat aan mijn dochter om te besluiten of ze dat doet of niet. Ze is dan 11 en ik vind haar dan groot zat om daar over mee te denken.

Ik vind inderdaad ook wel, dat ze dan zelf maatregelen moeten nemen om de kosten van zorg op zich te nemen, maar in die heel zwaar gelovige contreien is dat meestal ook wel zo geregeld. En laten we wel wezen. Nog niet zo lang geleden betaalden gemeentes een behoorlijk bedrag aan reiskosten om zulke kinderen naar ver gelegen zwaar gelovige scholen te laten gaan. Daar kon ik ook niet achter staan! Dat is inmiddels afgeschaft. Verzekeren doen ze ook niet. Als er dan brand uitbreekt in 1 van de huizen gaan ze met de pet rond en jawel, dan kan zo'n gedupeerde zijn huis weer herbouwen.

Bijbelen over wel of niet enten is net zo iets als bijbelen over het geloof. Ik denk niet dat men het daar ooit over eens zal worden?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:46

marjo dieren enten is ook niet verplicht, voor wedstrijden etc wel maar als je dus niet wilt enten doe je gewoon geen wedstrijden.
Mijn hond konijnen zijn niet geent pijn pony's krijgen 1x per 2 jaar alleen een tetanus enting.

En idd enten geeft niet de garantie dat je niet ziek word :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:49

Hier wordt de hond idd ook niet geent. Ik heb dat ook uit zitten zoeken en kwam tot de conclusie dat ik geld uit geef aan iets wat mijn honden niet snel een besmetting zullen oplopen. Met enting hebben ze ook geen garantie dat ze het niet zullen oplopen. :D Dus hopla, dan maar geen enting. Ze hebben wel de basisentingen gehad. Honden zijn inmiddels 8 en 11, dus die gaan al even mee. Paarden worden wel geent ivm de vereniging.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:29

Ik heb de mazzelen gehad toen ik 16 was, en ik ben wel geënt.
En er was niemand in mijn omgeving die het ook had naar mijn mening.
Tja lastig, vooral heel vervelend voor de mensen die hun kinderen netjes hebben laten enten en dan hier tegen aan kunnen lopen. Aangezien ik het zelf heb gehad...en dat viel volgens mij wel mee (zeg ik nu 20 jaar later...) vind ik het wel heel erg dat er inmiddels 3 kinderen aan overleden zijn.
Vraag me af hoe die mensen er nu tegen aan kijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:30

Lonan schreef:
Ik heb de mazzelen gehad toen ik 16 was, en ik ben wel geënt.
En er was niemand in mijn omgeving die het ook had naar mijn mening.
Tja lastig, vooral heel vervelend voor de mensen die hun kinderen netjes hebben laten enten en dan hier tegen aan kunnen lopen. Aangezien ik het zelf heb gehad...en dat viel volgens mij wel mee (zeg ik nu 20 jaar later...) vind ik het wel heel erg dat er inmiddels 3 kinderen aan overleden zijn.
Vraag me af hoe die mensen er nu tegen aan kijken.

Ik meende te hebben gelezen dat de overleden kinderen sowieso al heel erg ziek waren... Dus je kan je afvragen of het puur de mazelen zijn die voor hun overlijden hebben gezorgd.

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:49

Dit is een heel moeilijk onderwerp, wat er zijn inderdaad voor en nadelen aan enten, mijn kinderen zijn allemaal geent.
Ik heb zelf mazelen rode hond, kinkhoest en de bof gehad in mijn tijd werd daar niet voor geent, wel voor polio.
Mijn oudste heeft ondanks de entingen wel kinkhoest in een zeer besmettelijke vorm in zijn jonge jaren opgelopen. Na uitzoeken waarom? was het antwoord van de medische wereld, dat als er iets lange tijd niet voorkomt of uitbreekt verlagen ze het serum in de entingen waardoor kinderen zeer bevattelijk worden.
Verder hadden al mijn kinderen zeer extreme reacties op de entingen, het was iedere keer een hele strijd van koorts en ziek zijn dagelang.
Dus wat is nou goed, enten of niet, hele volkstammen overleven ook zonder enten, maar ook hele volkstammen niet. Vind het bijzonder moeilijk, want een kindje dat bevattelijk of ziekelijk is kan door enten van alles krijgen of zelf sterven, maar niet enten heb ook dat risico.
Ben blij dat mijn kinderen wel geent zijn, was toen minder blij dat ze niet geent meer werden voor polio.
Ik hoop dat er uiteindelijk een goede oplossing komt voor een ieder

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:04

Mijn kinderen zijn gewoon geënt, zo ook mijn man en ik.
De oudste reageerde altijd al vrij heftig op iedere inenting, later is dot vaccin verandert en toen ging het beter.
Tenminste dat dachten we, totdat hij de eerste BMR prik kreeg. Jeetje wat is dat jochie ziek geweest ervan. Flinke hoge koortsstuipen die opliepen tot 41.3
Waarschijnlijk had hij op dat moment al een klein griepje onder z'n leden waardoor het zo heftig was.
De arts heeft in tweestrijd gestaan om hem het tegen vaccin erop te geven, maar dit is ook niet zomaar iets. In overleg met het ziekenhuis nog een paar uurtjes aangekeken of ze lichaam het zelf op kon lossen. Gelukkig beurde dit ook.
Was best wel slikken toen hij later weer deze prik moest hebben, maar goed hiervan geen enkel last van gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:40

Ik vind de BMR inenting op een heel ander prioriteitsniveau staan dan DKTP.
Over de laatste denk ik geen seconde na, natuurlijk geef je die.
De BMR, ach..... daar zie ik het probleem minder van. Dat zijn voor kinderen normaal gesproken vrij onschuldige ziekten. Heb ze zelf ook allemaal gehad.
Dat er af en toe wel een kind (met mindere weerstand) aan dood gaat is minder frequent dan aan griep.
Daar ent toch ook niet iedereen tegen? Hoor ik daar geklaag over? Nee? Waarom dan wel over mazelen?

De paniek inenting tegen de vogelgriep heeft bij een grote groep jongeren geleidt tot narcolepsie.
Zit je dan met je goede bedoelingen.

Ik vind dat je bij inentingen die niet tegen levensbedreigende ziekten zijn best ook af en toe kritisch mag zijn.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:49

Wat ik ook zo bizar vond was de huisarts uit Opheusden die in 1vandaag aangaf dat hij het snapt waarom mensen niet inenten en dat iemand van boven daar voor helpt.

Als deze beste man mijn huisarts geweest zou zijn had ik mij hier direct uitgeschreven en een brief naar de NZA gezonden. Een huisARTS is in beginsel een wetenschapper, iemand wie onderzoekt en met bewijs de juiste stappen weet te maken om mensen GEZONDER te maken. :n :n :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:50

@Kiki
Ik neem aan dat jij (en je man) niet ingeënt zijn tegen BMR.
Deze wordt nl pas gegeven sinds 1987.
Iedereen van 26 jaar en ouder heeft geen BMR-prik gehad.
En niet elke volwassene heeft alle 3 de (kinder)ziektes al gekregen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:16

Brainless schreef:
@Kiki

Ik ben als kind zijnde wel tegen de mazelen geënt, van mijn man weet ik dat niet. En tegen rode hond ben op ik op 12 jarige leeftijd geënt omdat ik die nog niet gehad had.
De bof heb ik wel gehad. Mijn broer en ik hebben toendertijd mijn vader ermee aangestoken want die had hem achteraf niet gehad hahaha. Gelukkig voor hun was hun kinderwens al compleet, want is voor mannen op latere leeftijd ook niet zonder gevaren.
Want wat je zegt de cocktail BMR bestond toen nog niet.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:19

ik vind het belachelijk! mijn broertjes is er nu ziek van en is 6 maand, bij 14 maanden word pas ingeënt geloof ik, maar straks worden andere kinderen hier de dupe van! als je je kind niet laat vaccineren ga dan ook niet naar de dokter, als god toch alles beslist of je dood gaat of niet (volgens die mensen)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:19

Sizzle schreef:
Ik vind de BMR inenting op een heel ander prioriteitsniveau staan dan DKTP.
Over de laatste denk ik geen seconde na, natuurlijk geef je die.
De BMR, ach..... daar zie ik het probleem minder van. Dat zijn voor kinderen normaal gesproken vrij onschuldige ziekten. Heb ze zelf ook allemaal gehad.
Dat er af en toe wel een kind (met mindere weerstand) aan dood gaat is minder frequent dan aan griep.
Daar ent toch ook niet iedereen tegen? Hoor ik daar geklaag over? Nee? Waarom dan wel over mazelen?

De paniek inenting tegen de vogelgriep heeft bij een grote groep jongeren geleidt tot narcolepsie.
Zit je dan met je goede bedoelingen.

Ik vind dat je bij inentingen die niet tegen levensbedreigende ziekten zijn best ook af en toe kritisch mag zijn.

De complicaties bij deze ziektes kunnen zeer ernstig zijn. Als een vrouw tijdens zwangerschap besmet raakt met rodehond bijvoorbeeld(als zij niet eerder besmet is geweest.)
Jongens die op latere leeftijd de bof krijgen kunnen onvruchtbaar worden.
Mazelen kan je ook restverschijnselen aan over houden er hersenvliesontsteking van krijgt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:22

Brainless schreef:
@Kiki

Ik ben tegen alle 3 de ziektes ingeent.
Rodehond werd inderdaad vroeger gedaan als je het nog niet had gehad als meisje.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:48

Eigenlijk had ik me voorgenomen niet te reageren.
Ik werk zelf in de zorg. En vind het verbazingwekkend hoe de ziektes uit de dktp en bmr inentingen gebagatelliseerd worden omdat mensen het vroeger een keer gehad hebben of iemand kennen en het daar wel meeviel.
Hoeveel kinderen liggen er nu al in het ziekenhuis in de tijd dat de zorgkosten de pan uit rijzen..
En daarbij de complicaties bij deze ziekten zoals bij mazelen zijn niet mis. Blindheid, meningitis, longproblemen.. Ik betwijfel of mensen wel inzien hoe ernstig dat is.

Ook die onzin wetenschap over de gevaren.. Ik verhouding zijn de risico's van wel inenten veel kleiner dan niet inenten. Het rivm is een onderzoeks organisatie en heeft geen belang bij het inenten. Zij onderzoeken op basis van wetenschappelijk bewijs welke inentenigen van belang zijn voor de volksgezondheid.

Die mensen in de biblebelt die niet inenten en de mensen die
Daarbuiten niet inenten, mogen god op hun blote knieën danken dat de rest van NL wel zo verstandig is om dat te doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:51

kiki1976 schreef:
Brainless schreef:
@Kiki

Ik ben als kind zijnde wel tegen de mazelen geënt, van mijn man weet ik dat niet. En tegen rode hond ben op ik op 12 jarige leeftijd geënt omdat ik die nog niet gehad had.
De bof heb ik wel gehad. Mijn broer en ik hebben toendertijd mijn vader ermee aangestoken want die had hem achteraf niet gehad hahaha. Gelukkig voor hun was hun kinderwens al compleet, want is voor mannen op latere leeftijd ook niet zonder gevaren.
Want wat je zegt de cocktail BMR bestond toen nog niet.

Dat onvruchtbaar valt wel mee.
Er is een redelijke kans op teelbalontsteking (bij mannen) en een kleine kans op eileider ontsteking (bij vrouwen).
Maar dat je er onvruchtbaar van kan worden is nooit aangetoond.
Citaat:
Wanneer iemand na de kindertijd de bof krijgt, heeft hij of zij een hogere kans op complicaties.

25% van de mannen die na de puberteit de bof krijgen, krijgt last van teelbalontsteking (orchitis). Hierbij kan er onvruchtbaarheid ontstaan, maar dit is uiterst zeldzaam, ook al omdat het doorgaans een eenzijdige orchitis betreft; bij een op de zes patiënten raken beide zaadleiders ontstoken en zelfs dan leidt het zelden tot steriliteit. In grote onderzoeken van steriele mannen komt bof ook nauwelijks als onderliggende oorzaak naar voren. Zowel bij artsen als publiek staat deze onterechte zorg toch vaak voorop en blijkt moeilijk te sussen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:19

Mijn neefje is daar onvruchtbaar door geworden. Inderdaad,...hij had een tweezijdige onsteking.
Je zal het maar net zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:23

NatasjavE schreef:
Mijn neefje is daar onvruchtbaar door geworden. Inderdaad,...hij had een tweezijdige onsteking.
Je zal het maar net zijn.

Die kans heb je altijd. Maar zo heb je ook kans op complicaties bij de griep.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:24

Nee want van teelbalontsteking en eileiderontsteking word je niet onvruchtbaar? Niet per se nee, wel een beste kans. Ik ben lid geweest van zwangerschapsfora, heel triest om de verhalen te lezen van vrouwen die zelf onvruchtbaar zijn door littekenweefsel in de eileider of die moeten leven met de onvruchtbaarheid van hun man. Soms is het poep gebeurt, maar het is wel heel wrang om later onvruchtbaar te worden omdat je ouders niet wilden enten.

Dell_1 ik ben juist blij dat jij reageert want ik ben het zo ontzettend met je eens. Wat ik eerder in het topic zei: wij zijn gewoon rotverwend dat we door het inentingsprogramma niet weten hoe het is als er een epidemie is van een kinderziekte op volle kracht.

Ik zie ook niet in waarom inenten niet verplicht zou kunnen worden, inenten tegen polio is hier ook verplicht. Na de entingen tegen polio moet ik een getekend formulier binnenbrengen bij de gemeente dat mijn kinderen inderdaad geënt zijn. Dat zouden ze voor mij voor de hele reeks DKTP en BMR mogen doen inzake de volksgezondheid.