1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:32

Sappos schreef:
Scharrel is een treedje hoger dan bioindustrie, er wordt aanzienlijk minder antibiotica gebruikt en de dieren hebben iets meer ruimte per dier waardoor ze wat rond kunnen scharrelen. Veel van deze dieren komen nog steeds NIET buiten (kijk naar de kippen van de scharreleieren). Biologisch is geen preventieve antibiotica, meer ruimte per dier en ook een vastgestelde ruimte buiten per dier en beter voer. Scharrel is niet voor niets 1 ster en biologisch 3.
http://www.ah.nl/biologisch
Lees dit voor een indicatie van het verschil in ruimte tussen scharrel en biologisch. Even tussen haakjes, nee ik geloof niet alles wat hier op de site staat maar het geeft wel een beetje aan wat de wet is voor scharrel en biologisch.
edit: zoek ook eens de filmpjes op youtube van Allerhande

Jij hebt het over kippen :) Daar is het weer anders, ik doelde op varkens. Echte scharrelvarkens kunnen buiten wroeten. Biologische varkens alleen wat meer leefruimte maar kunnen in veel gevallen ook niet lekker wroeten in de modder

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:35

Tigra_ schreef:
judith__ schreef:
De meesten boeren zullen de gehele dag op de stal rond lopen op de verschillende afdelingen die hij zal hebben.
In de avond kijkt hij alles na en sluit af.
Dat er dan iets met het systeem gebeurt kan deze boer in mijn ogen niks aan doen.

Het zelfde als bij je paard
Je gaat erheen en weer naar huis niks aan het handje. Maar misschien krijgt die s'nachts wel koliek en haalt die het niet.
Je komt snacht's niet bij je paard dus je kon er niks aan doen. Nu gaat het wel om 1100 varkens maar het feit blijft het zelfde

Is niet waar of een dier ziek word of vast komt te zitten is iets heel anders dan dieren die stikken omdat het systeem ermee op houdt. Dat vind ik gewoon nalatig als je weet dat je dieren niet kunnen overleven in zo'n stal en dan maar vanuit gaan dat het systeem z'n werk doet. We weten allemaal dat het fout kan gaan en met zo veel dieren is het je verantwoordelijkheid om daar goed toezicht over te houden of een back-up systeem te hebben dat de dieren zich wel kunnen redden voor de komende uren.

nee tigra dat is hetzelfde.
Jij wilt hoe dan ook de boer zwart praten.
Je kunt niet verwachten dat iemand elk uur in de nacht gaat kijken, net zo min als jij dat als paardeneigenaar kunt.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:36

Tigra_ schreef:
judith__ schreef:
De meesten boeren zullen de gehele dag op de stal rond lopen op de verschillende afdelingen die hij zal hebben.
In de avond kijkt hij alles na en sluit af.
Dat er dan iets met het systeem gebeurt kan deze boer in mijn ogen niks aan doen.

Het zelfde als bij je paard
Je gaat erheen en weer naar huis niks aan het handje. Maar misschien krijgt die s'nachts wel koliek en haalt die het niet.
Je komt snacht's niet bij je paard dus je kon er niks aan doen. Nu gaat het wel om 1100 varkens maar het feit blijft het zelfde

Is niet waar of een dier ziek word of vast komt te zitten is iets heel anders dan dieren die stikken omdat het systeem ermee op houdt. Dat vind ik gewoon nalatig als je weet dat je dieren niet kunnen overleven in zo'n stal en dan maar vanuit gaan dat het systeem z'n werk doet. We weten allemaal dat het fout kan gaan en met zo veel dieren is het je verantwoordelijkheid om daar goed toezicht over te houden of een back-up systeem te hebben dat de dieren zich wel kunnen redden voor de komende uren.

Ik heb het niet over vast zetten maar over het feit dat je niet snachts gaat kijken of alles nog goed gaat met je dieren

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:38

little_king schreef:
Tigra, dus jou paard tussen de spijlen, in het lint, met koliek, dat kan elk uur fout zijn, dus kom op, vannacht elk uur naar stal toe :)
Dat is wat jij nu verlangt van de boer.

Nee, want dat zijn echte ongelukken. Hier gaat het over iets levensbelangrijk. Als je je paard zonder eten en water op stal zou zetten zou ik dat ook nalatig vinden, maar hier duurt het langer voordat je paard eraan sterft en dus zijn de gevolgen minder erg. Maar als je paard koliek zou krijgen omdat je beschimmeld hooi gevoerd hebt dan is dat ook nalatigheid. Er is een dunne grens tussen pure pech en pech door nalatigheid (of pech die voorkomen had kunnen worden). In dit geval gaat het echter om het belangrijkste van het belangrijkste en dat is zuurstof. En ik snap idd niet dat dit geregeld wordt door een technologisch mechanisme. Dat als dat faalt, dat je dieren gewoon dood gaan. En dat er dan geen schuld ergens gelegd mag worden want dat is nu eenmaal hoe het er in de varkenswereld aan toe gaat.

Ik vind het zeer erg voor de boer, maar hem volledig vrijpleiten, nee sorry, dat kan ik niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:38

little_king schreef:
Je kunt niet verwachten dat iemand elk uur in de nacht gaat kijken, net zo min als jij dat als paardeneigenaar kunt.

Ik snap niet dat jij dat het zelfde vind. Een dier kan niet overleven in een stal en je vertrouwd dan maar op de systemen die je hebt en blijkbaar vrij laks als je pas in de middag weer gaat kijken dat vind ik nalatig.
Jij kan vinden dat ik de boer zwart wil maken. Jij hemelt ze teveel op. Boeren zijn niet heilig.
Ik zeg nergens dat ze elk uur moeten gaan kijken dat maak je er zelf van. Ik vraag gewoon hoelang die dieren kunnen overleven als zo'n systeem uitvalt. Is dat 1 uur of 4 uur. Dat maakt zeker een verschil. Maar als nog blijft hij verantwoordelijk het zijn zijn dieren en zijn bedrijf.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:40

Maar ik ga er wel vanuit dat je als eigenaar van een stal wel een paar keer per dag een ronde door de stallen loopt en zoals ik al zei is dit uit ervaring een vrij nalatige boer.

Edit paardenstal bedoel ik

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:40

Lafayette schreef:
Mijn schoonvader is eigenaar van een bedrijf dat installateur van luchtsystemen is en die zegt ook dat het vrij laat is dat die boer erachter kwam. Het is bij ons in de buurt, geen klant van hem maar hij kent hem wel en het verbaasde hem niks dat het bij die boer gebeurde. Ze zijn er wel eens geweest met storingsdienst (doen ze wisselend met verschillende bedrijven) dat het eigenlijk nooit voorkomt dat het alarm het niet doet en dat hij bij melding ook vrij laks reageerde

Vrijwel nooit betekend niet uitgesloten dat.

Mocht de boer nalatig zijn geweest, dus wel alarm hebben gekregen maar niet gehandeld hebben.
Dan zal de verzekering niets uitkeren en is het zeker einde bedrijf. En dat is dan net goed.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:42

Gini schreef:
En ik snap idd niet dat dit geregeld wordt door een technologisch mechanisme. Dat als dat faalt, dat je dieren gewoon dood gaan. En dat er dan geen schuld ergens gelegd mag worden want dat is nu eenmaal hoe het er in de varkenswereld aan toe gaat.

Ik vind het zeer erg voor de boer, maar hem volledig vrijpleiten, nee sorry, dat kan ik niet.

mwah... Ik ken weinig mensen die zelf op een fietsje gaan zitten trappen om die ventilatoren te laten draaien hoor! Krijg je wel een topconditie trouwens

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:42

Tigra_ schreef:
little_king schreef:

Ik snap niet dat jij dat het zelfde vind. Een dier kan niet overleven in een stal en je vertrouwd dan maar op de systemen die je hebt en blijkbaar vrij laks als je pas in de middag weer gaat kijken dat vind ik nalatig.
Jij kan vinden dat ik de boer zwart wil maken. Jij hemelt ze teveel op. Boeren zijn niet heilig.
Ik zeg nergens dat ze elk uur moeten gaan kijken dat maak je er zelf van. Ik vraag gewoon hoelang die dieren kunnen overleven als zo'n systeem uitvalt. Is dat 1 uur of 4 uur. Dat maakt zeker een verschil. Maar als nog blijft hij verantwoordelijk het zijn zijn dieren en zijn bedrijf.

Ja ook elke 4 uur is in de nacht geen doen.

2 systemen die uitvallen, ventilatie en doormeld systeem is een duizendste tref, dus net zo goed een ongeluk.
En ik kan niet begrijpen dat jij dat als nalatig ziet.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:45

Die systemen van nu (kan natuurlijk dat die boer een ouder systeem heeft) zijn zo beveiligd dat dreigt er om een of andere reden uit te vallen het alarm beveiligd wordt en dat het systeem gewoon op een soort batterij verder gaat. En je alarm niet stopt voordat je je telefoon opneemt. Anders gebeurde dit soort taferelen toch vaker?

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:47

Ik zeg nergens dat ze elk uur moeten gaan kijken dat maak je er zelf van. Ik vraag gewoon hoelang die dieren kunnen overleven als zo'n systeem uitvalt. Is dat 1 uur of 4 uur. Dat maakt zeker een verschil. Maar als nog blijft hij verantwoordelijk het zijn zijn dieren en zijn bedrijf.[/quote]

2 systemen die uitvallen, ventilatie en doormeld systeem is een duizendste tref, dus net zo goed een ongeluk.
En ik kan niet begrijpen dat jij dat als nalatig ziet.[/quote]

Als de stroom uitvalt of iets deregelijks zou bij iedereen beide uitvallen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:49

Dat is hetzelfde als je een drachtige merrie hebt die moet bevallen..

De volgende ochtend wordt je wakker, ga je naar stal en zie je daar je merrie dood liggen waar alleen de kop van het (ook dode) veulen uitsteekt.

Je hebt er wel alles aangedaan (wekker gezet, geboorte-alarm etc.) Maar er was een stroomstoring en het geboorte-alarm bleek kapot te zijn gegaan (om wat voor reden dan ook).

Dan ga ik ook niet met de vinger staan wijzen wiens schuld het is.. Dat is gewoon stomme pech..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:54

little_king schreef:

En ik kan niet begrijpen dat jij dat als nalatig ziet.

Ik vind erg nalatig om alles maar aan systemen over te laten en dan daar de schuld maar aan te geven. Je bent zelf verantwoordelijk voor je dieren. En dan kun je alles nog zo goed van techniek voorzien soms loopt het fout en daar ben je als boer toch voor om te zorgen dat het gefikst word en dus controle te houden. Het is vrij dieronwaardig om dieren in stallen te laten leven waarbij ze gewoon weg dood kunnen gaan als zo'n systeem het begeeft. Tja je wordt zelf boer en daar komt het een en ander bij kijken.
Als zoiets op een pensionstal zou gebeuren dan kun je als stalhouder beter gelijk je spullen pakken want dan zouden vele er heel anders tegen overstaan en waarom? Omdat dit maar varkens zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:59

Tigra_ schreef:
Het is vrij dieronwaardig om dieren in stallen te laten leven waarbij ze gewoon weg dood kunnen gaan als zo'n systeem het begeeft.

Wake-up call: Als het niet zo heet was geweest hadden de dieren hoogstwaarschijnlijk nog geleefd.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:02

Lafayette schreef:
Die systemen van nu (kan natuurlijk dat die boer een ouder systeem heeft) zijn zo beveiligd dat dreigt er om een of andere reden uit te vallen het alarm beveiligd wordt en dat het systeem gewoon op een soort batterij verder gaat. En je alarm niet stopt voordat je je telefoon opneemt. Anders gebeurde dit soort taferelen toch vaker?

Ik werk op een kantoorpand met belangrijke server met stroom noodsysteem.

Daar viel in de nacht de stroom uit.
De noodstroom ging niet aan.

Het alarm van het pand viel uit, daar zit een batterij achter. Deze werkte niet, dus het alarm ging uit en geen doormelding naar beveiligingsbedrijf.
Wat bij dat bedrijf ook betekend ontgrendelde schuifdeuren, die werken op stroom.
Dus bij wijze van kon iedere inbreker vrij rondlopen.

Omdat er alleen grote overlast is geweest met de server, maar geen dode is dat nooit in het nieuws geweest.
Maar in principe hetzelfde euvel.
Het komt dus vaker voor. Alleen zonder krant. :)

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:03

[/quote]
Wake-up call: Als het niet zo heet was geweest hadden de dieren hoogstwaarschijnlijk nog geleefd.[/quote]

Ben ik het niet mee eens, warm of koud die stallen zijn zonder systeem voor die periode gewoon zuurstofarm. Ook al is het kouder dan is het zuurstofgehalte nog te laag dan is het minutenwerk
Wat de buitentemperatuur ermee te maken heeft.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:06

tweebelgen schreef:
Yucca, ik kan heel goed begrijpen dat je ouders gestopt zijn. Het wordt er voor de boeren niet makkelijker op. Proficiat voor de boeren die er nog mee doorgaan!!!! Waar blijven ze de moed halen ?
De boer wordt meestal aanzien als de zondebok van de maatschappij.
Wat erg voor die boer en zijn varkens, laat ons hopen dat hij goed verzekerd is. Maar verlies zal hij altijd hebben.

:j Het was een nieuwe stal erbij bouwen, of stoppen. Door andere omstandigheden erbij hebben ze toen voor het laatste gekozen. Geluk was dat mijn vader altijd een baan erbij heeft gehad, zodat hij daar mee verder kon. Anders was de keuze niet zo 'makkelijk' geweest.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:07

Lafayette schreef:
Ben ik het niet mee eens, warm of koud die stallen zijn zonder systeem voor die periode gewoon zuurstofarm. Ook al is het kouder dan is het zuurstofgehalte nog te laag dan is het minutenwerk
Wat de buitentemperatuur ermee te maken heeft.

Met warme temperaturen heeft ammoniak minder tijd nodig.

(Denk aan bijvoorbeeld die 4 in die mestsilo gister... Waarvan er 3 zijn overleden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:11

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen het houden van dieren op deze manier nog goedpraten en ondersteunen terwijl het echt anders kan. Zoals veel voorgangers hier vind ik het walgelijk en dit soort ongelukken zitten in een veel te klein hoekje. Arme beesten, wordt er misselijk van..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:13

Vertel eens hoe kan het anders?

Dat onze monden gevoed worden? Wij het ook nog kunnen betalen en de boer rond kan komen?
Dat er nog export van vlees is om nog niet meer staatsschuld te krijgen want dat krijg je als je bedrijven hier laat stoppen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:16

little_king schreef:

Dat onze monden gevoed worden? Wij het ook nog kunnen betalen en de boer rond kan komen?
Dat er nog export van vlees is om nog niet meer staatsschuld te krijgen want dat krijg je als je bedrijven hier laat stoppen.

juist ik ben ook benieuwd, als jij het antwoord weet: dan snel verkopen dat idee! dan zit jij ook gebakken!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:18

Winged schreef:
Tigra_ schreef:
Het is vrij dieronwaardig om dieren in stallen te laten leven waarbij ze gewoon weg dood kunnen gaan als zo'n systeem het begeeft.

Wake-up call: Als het niet zo heet was geweest hadden de dieren hoogstwaarschijnlijk nog geleefd.

Als dat zo is nog een reden om dus met warm weer extra te controleren. Het is maar wat je wil natuurlijk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:24

Tigra_ schreef:
Als dat zo is nog een reden om dus met warm weer extra te controleren. Het is maar wat je wil natuurlijk.

Wat ik wil doet er niet zo heel veel toe, wat ik je wel kan vertellen is dat toen wij een agrarisch bedrijf hadden we wel meermalen controleerden, maar ook constant elk uur in de stal waren omdat je met die hitte de RUST in de stal moet bewaren. Maargoed, dit heb ik al meermalen gezegd en het is toch tegen dovemansoren. -

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:25

xSlvna schreef:
unihorses schreef:
snap eerlijk gezegd niet hoe er wordt geredeneerd dat omdat de consument zeurt de kleine bedrijven weg zijn gegaan... vraag,aanbod,massaproductie,mechanisatie etc. heeft voor gewoon deze grote bedrijven een lift gegeven.

Als de prijzen niet zo gezakt waren konden kleine boeren met een veelzijdige boerderij (een paar melkkoeien, wat varkens, ei-kippen) best blijven bestaan zonder failliet te gaan.

Idd Helaas, is het bij mijn schoonouders ook zo ze hebben wat legkippen en wat melkkoeien. normaal kon dit prima. helaas door dat ze vorig jaar de hele koppel hebben moeten laten slachten, (ziekte waar medicijnen voor waren 1 kuur en ze waren genezen, Maar mocht niet omdat het biologisch gehouden kippen zijn) het voerprijs is ontzettend gestegen, en voor de eieren word steeds minder gegeven. Tja helaas voor hun gaat dat dus steeds harder achteruit, en kunnen ze geen nieuwe stal bouwen voor de koeien om het welzijn te verbeteren, want de bank ziet te lage cijfers. Tja mijn zwager krijgt het wel voor elkaar, Omdat die groot is en vleeskalveren heeft die dus met veel bij elkaar zitten. Dus zegt het maar. groot zijn wordt beloond en ja als er dan iets gebeurd dan zijn het grote aantallen in 1x die dood gaan. net als dat er brand uit zou breken. gebeurd dit bij een keuterboertje zijn het misschien 100 dieren die gedood worden. Gebeurd dit bij een grote stal, dan zijn het er 1200.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:28

keshia schreef:
little_king schreef:

juist ik ben ook benieuwd, als jij het antwoord weet: dan snel verkopen dat idee! dan zit jij ook gebakken!

Dat wil ik nu ook wel weten, misschien heb jij het gat in de markt gevonden ;)