dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:03

toen in groningen zijn wel alle beesten geevacueerd.. dus soms gebeurd het wel. met die dijk die op springen stond.. natuurlijk was dat een kleiner gebied en was dat nadat alle mensen geloof ik al weg moesten.

is het niet zo dat ze boeren mensen anders dwingen mee te gaan? zoals bijv bij een brand je de stal niet in mag rennen..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:05

De mensen zijn ook gedwongen geëvacueerd inderdaad, bezittingen en dus dieren moesten achterblijven. Op nieuwsberichten zijn ontroerende beelden te zien van mensen die vechten om hun bezittingen hoe klein en levenloos ook, maar ze moesten mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:06

F_Orumster schreef:
En wat ga je dan doen, met zijn allen om de koeien heen staan om te voorkomen dat ze alsnog ontsnappen?

Ik heb het hier over het redden van dierenlevens, niet over het bij elkaar houden van een kudde. Bij mijn weten hebben ze in Duitsland ook allemaal oorbellen, zelfs als er een koe in een kudde van een ander beland, is ze achteraf gewoon te traceren en naar de eigenaar terug te brengen. Want wat is uiteindelijk het alternatief? Alles op stal laten staan en wachten tot de koeien verzuipen, puur omdat ze niet om een gecontroleerde manier en per vrachtwagen kunnen worden verplaatst?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:06

Christiene schreef:
toen in groningen zijn wel alle beesten geevacueerd.. dus soms gebeurd het wel. met die dijk die op springen stond.. natuurlijk was dat een kleiner gebied en was dat nadat alle mensen geloof ik al weg moesten.

is het niet zo dat ze boeren mensen anders dwingen mee te gaan? zoals bijv bij een brand je de stal niet in mag rennen..

Dat waren toch alleen kwelders?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:07

Christiene schreef:

Nogmaals, en vooral in lager gelegen gedeeltes van Duitsland (voor degenen die problemen hebben met begrijpend lezen : Hamburg en Sachsen en omgeving) : hoogwater zie je aankomen. Daar is op tijd actie te ondernemen en zijn dieren te verplaatsen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:09

Cassidy schreef:
F_Orumster schreef:
En wat ga je dan doen, met zijn allen om de koeien heen staan om te voorkomen dat ze alsnog ontsnappen?

Ik heb het hier over het redden van dierenlevens, niet over het bij elkaar houden van een kudde. Bij mijn weten hebben ze in Duitsland ook allemaal oorbellen, zelfs als er een koe in een kudde van een ander beland, is ze achteraf gewoon te traceren en naar de eigenaar terug te brengen. Want wat is uiteindelijk het alternatief? Alles op stal laten staan en wachten tot de koeien verzuipen, puur omdat ze niet om een gecontroleerde manier en per vrachtwagen kunnen worden verplaatst?

Het gaat me niet om het terug verdelen van het vee, dat is inderdaad een kleine kunst met de oormerken en chips.
Als alle dierhouders alle dieren los zouden laten gaat het pas écht een chaos worden, die blijven heus niet op het heuveltje staan als het heuveltje nog niet met water omringd is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:11

Uiteindelijk hebben dieren die los worden gelaten nog meer kansen van overleven dan dat ze in een stal staan in een polder waarvan de dijken breken.

Maar goed, mijn niet zo bescheiden mening....:D.

Er is natuurlijk een groot verschil tussen het gecontroleerd laten verzuipen van dieren en het losgooien in de hoop dat ze het overleven.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-06-13 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:11

Inderdaad, leuk dat ze dan vervolgens toegangswegen blokkeren en mensen er niet meer langs kunnen tijdens de evacuatie. :=

[edit] Zou jij er mee kunnen leven dat door jouw honderden koeien de weg versperd werd en daardoor mensen écht in gevaar kwamen in jouw dorp? Met zelfs doden als gevolg? Maar jouw koeien hebben het dan wel overleefd? Ondanks de hoge prijs?
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-06-13 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:12

Als er op tijd is ingegrepen ( en dan weer, wat is op tijd) zijn de mensen allang vertrokken voordat ze aan de dieren toekomen.

Maar goed dat impliceerd intelligentie en vermogen om vooruit te denken van de personen die het zeggen hebben, en laat ik daar nu net aan twijfelen...:D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-06-13 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:13

Heb je de post van Lovebodin gelezen? Dat ze met een best groepje (een groter groepje dan een boer zal krijgen) de hele nacht bezig zijn geweest?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:14

Ik denk ook niet dat honderden (wellicht duizenden) dieren evacueren appeltje eitje is... Totaal niet. De dieren in de westerse wereld zijn drijven over het algemeen helemaal niet gewend en zullen alleen op hol slaan, gok ik :).

Of mensen dit nu aan hebben zien komen of niet, honderden (wellicht duizenden) dieren verplaats je niet zomaar in een relatief kort tijdsbestek ergens naartoe. Dus het is wel degelijk erg problematisch wat ermee moet gebeuren. Zo zouden mijn vriendin en ik met liefde zo'n 30 paarden kunnen opvangen in onze weides, maar 100 koeien of 300 varkens kan ik nergens kwijt... De gemiddelde bewoner niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:15

Maar er zullen mensen moeten zijn (in dit voorbeeld jou en je bemanning) die die koeien naar buiten zullen moeten drijven. Hoe komen jullie daar dan weg als de weg versperd is?

Het is een nobele gedachte, maar niet verantwoord gezien je er links- of rechtsom mensenlevens mee in gevaar brengt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:16

Maar het vee ergens los pleuren vergroot wel de levenskans van de dieren, dat moet ik aan Cass nageven :D Beetje jammer dat er dan een chaos van jewelste ontstaat in een toch al chaotisch rampgebied.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:16

magda_90 schreef:
Maar er zullen mensen moeten zijn (in dit voorbeeld jou en je bemanning) die die koeien naar buiten zullen moeten drijven. Hoe komen jullie daar dan weg als de weg versperd is?

Het is een nobele gedachte, maar niet verantwoord gezien je er links- of rechtsom mensenlevens mee in gevaar brengt.

En dan gaat de brandweer of leger of welke dienst dan ook hen redden met gevaar voor eigen leven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:17

Nogmaals, ik ga uit van voldoende IQ van de mensen die het voor het zeggen hebben: de mensen zijn dan al weg. Dus blokkade voor mensen niet aan de orde. En redden qua dieren wat je redden kunt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:18

F_Orumster schreef:
En dan gaat de brandweer of leger of welke dienst dan ook hen redden met gevaar voor eigen leven.

Brandweer en leger hebben instructie om eerst aan hun eigen veiligheid te denken. Dus als ze hersens genoeg hebben, gaan ze hun levens niet riskeren voor een dier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Cassidy schreef:
Als er op tijd is ingegrepen ( en dan weer, wat is op tijd) zijn de mensen allang vertrokken voordat ze aan de dieren toekomen.

Maar goed dat impliceerd intelligentie en vermogen om vooruit te denken van de personen die het zeggen hebben, en laat ik daar nu net aan twijfelen...:D

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij een middelgrote melkboerderij ( laten we zeggen 80 koeien) wilt evacueren :). Waar gaan de beesten naartoe en in welk tijdsbestek? Hoe ga je ze vervoeren en hoe weet je zeker dat de dieren op tijd weg zijn voor het water komt? Als je het water al aan ziet komen.

Verder ben ik het wel met je eens dat je dieren beter los kunt laten dan opsluiten, dat zeer zeker. Maar evacueren is in veel gevallen toch echt verdomde lastig als je geen ark van Noach ter beschikking hebt...
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 14-06-13 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

En zo draaien we rond in het vicieuze cirkeltje en daarom is er de keus gemaakt om dieren te laten staan... Als dierenliefhebber/baas heel moeilijk te begrijpen en uiteraard probeer je je hier tegen te verzetten maar als regering moet je op een gegeven moment keuzes maken en dan gaat je bevolking boven de dieren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Cassidy schreef:
F_Orumster schreef:

Brandweer en leger hebben instructie om eerst aan hun eigen veiligheid te denken. Dus als ze hersens genoeg hebben, gaan ze hun levens niet riskeren voor een dier.

Ze doelt op mensen die hun dieren willen redden. Niet dat de brandweer of het leger dieren moet gaan redden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:19

Cassidy schreef:
Nogmaals, ik ga uit van voldoende IQ van de mensen die het voor het zeggen hebben: de mensen zijn dan al weg. Dus blokkade voor mensen niet aan de orde. En redden qua dieren wat je redden kunt.

Nu gaat je theorie stuk. Je geeft steeds aan dat er tijd zat was. Volgens mij was er al tijd tekort om de mensen te redden. Jij wilt dus als -even fictief- als dierhouder eerst netjes staan wachten tot het volledige evacuatieplan voltrokken is alvorens je de staldeuren opengooit?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:20

_San87_ schreef:
Cassidy schreef:

Ze doelt op mensen die hun dieren willen redden. Niet dat de brandweer of het leger dieren moet gaan redden.

Dat weet ik, maar instanties zullen dan weer proberen de redders te redden. Omdat ze dat moeten.
Dat is eenzelfde principekwestie als iemand niet toestaan zijn brandende huis/schuur in te rennen, want dan moet de brandweer die persoon weer redden.
Nobel zijn in rampscenario's roept nog meer tegenspoed op.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:20

Cassidy schreef:
F_Orumster schreef:

En wie drijft ze naar buiten dan? Dat zullen toch jij en wat hulpmannen moeten doen. Dus leuk, dan staan jullie beesten buiten en vervolgens hebben jullie je zelf opgesloten tussen boerderij en weg, versperd door koeien, en dan kan de brandweer weer jullie ophalen. Met gevaar voor eigen leven. Over IQ gesproken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:21

F_Orumster schreef:
_San87_ schreef:

Dat weet ik, maar instanties zullen dan weer proberen de redders te redden. Omdat ze dat moeten.
Dat is eenzelfde principekwestie als iemand niet toestaan zijn brandende huis/schuur in te rennen, want dan moet de brandweer die persoon weer redden.
Nobel zijn in rampscenario's roept nog meer tegenspoed op.

Ik probeerde Cassidy uit te leggen wat jij bedoelde :+.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:22

Theorie gaat niet stuk. Onderscheid maken tussen afstand van overlast van water. Indien water ver van de uiteindelijke uitlaat/bron van oorsprong opduikt, voldoende tijd om voor te bereiden. Lees: Hamburg. Indien onvoldoende afstand om actie te ondernemen, tijd wat korter. Lees Passau, Beieren, buurlanden van Tsjechie.

Maar vergeleken met dijkdoorbraak in Zeeland in 1953, nog steeds voldoende tijd om iid actie te ondernemen. Komt niet ineens in 10 minuten. Is tijd genoeg om iig dieren los te laten. En voor mensen om het hogerop te zoeken. Hallo, het is geen tsunami die in 10 minuten op komt zetten!

Mensen ter plekke nog aanwezig: al eens gehoord van helicopters? En zo niet, eventueel een sloep of een boot?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-06-13 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:23

Goh Cassidy heb jij überhaupt wel verstand van vee????
Blijkbaar niet,je drijft koeien met jongvee en kalfjes niet zomaar op.
Wij hebben 200 stuks en die van ons zijn het opdrijven gewend die van ons buurman niet.
Die beesten raken door het dolle als je de deuren opengooit,ze knallen overal doorheen en alle kanten op en gooi er je jongvee tussen....nou mooi feestje heb je dan.
Die hou je niet met 5 man tegen laat staan 25 man als die geen verstand van koeien hebben.
En denk eens aan voertekort als je ze in een wei ergens donderd.
Gras raakt op en je kuil en pakken voer zijn verzopen.
Wij hebben al de eerste telefoontjes gehad of we voer wilden verkopen.
Er dreigt nu al ernstig voertekort.
Ik vraag me af of je wel eens zo een ramp van dichtbij hebt gezien,wij wel helaas.
Jij praat er veel te makkelijk over maar iemand zei het al.....de beste stuurlui staan aan wal...in dit geval achter de pc scherm.