Discussie 'het is maar een dier'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:57

Dat zeg ik Sallandval, wanneer er emotie bij komt kijken, worden de dingen anders. Het gekke is dat ik bij alle dieren wel emotie kan voelen en met hun welzijn begaan ben en bij mensen heb ik dat alleen bij naasten en de rest zal me een zorg zijn. Ik heb ook veel meer moeite met de filmpjes van de wspa dan van unicef bijvoorbeeld. Ik kan prima zien dat mensen elkaar overhoop knallen dan dat ik foto's zie hoe een hond levend gevild wordt voor een bontjas voor een of andere rijke kakmadam.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:05

Nou, ik leef ook wel mee met mensen, hoor..... Ik vind kinderen die honger moeten lijden afschuwelijk, net als bv die twee zoontjes die laatst vermoord zijn door hun vader. Daar ben ik wel even mee bezig geweest, dat doet wat met je (met mij wel in elk geval). Maar in het geval van dieren, tja..... daar kan ik ook echt heel, heel verdrietig van worden.... Mensen zijn zo wreed vaak. Ook als ik zie wat mensen met de natuur doen, alleen maar voor eigen belang. Ook daar kan ik best in mijn koppie mee bezig zijn........

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:13

Ik vind onrecht sowieso vreselijk; of het nou om dieren gaat of om mensen. Kan slecht tegen leed... Het doet mij verdriet als anderen verdriet hebben.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:56

Mindim schreef:
Dat zeg ik Sallandval, wanneer er emotie bij komt kijken, worden de dingen anders. Het gekke is dat ik bij alle dieren wel emotie kan voelen en met hun welzijn begaan ben en bij mensen heb ik dat alleen bij naasten en de rest zal me een zorg zijn. Ik heb ook veel meer moeite met de filmpjes van de wspa dan van unicef bijvoorbeeld. Ik kan prima zien dat mensen elkaar overhoop knallen dan dat ik foto's zie hoe een hond levend gevild wordt voor een bontjas voor een of andere rijke kakmadam.

Jeetje ik dacht echt dat ik de enige was :=

Komt denk ik (voor mij) vooral omdat dieren zo afhankelijk zijn en mensen nodig hebben om voor ze op te komen. Helaas zijn er niet zoveel mensen over die zich ook inzetten om ándere dieren te helpen dan alleen hun eigen dieren. Voel me daar zo verantwoordelijk voor om die reden.

Laatst weer een duif gered die niet kon lopen en zijn vleugels ervoor gebruikte. De wond bleek al dagen oud te zijn, de duif ''liep'' daar dus al dagen rond, en niemand die het beestje mee nam :n

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:30

Mindim schreef:

Daar zeg je nogal wat zeg. Ik denk juist weleens andersom... De bewustwording wat kinderen wordt aangedaan in Afrika laat me moeilijker los dan de wspa commercial.

Blondie_

Re: Discussie 'het is maar een dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 00:24

Een dier is een dier
een mens is maar een mens

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 00:36

Leed in welke vorm dan ook, mens of dier, vind ik gewoon naar.
'het is maar een dier' gaat voor mij dus niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 01:48

Geryon schreef:
Mindim schreef:

Jeetje ik dacht echt dat ik de enige was :=

Komt denk ik (voor mij) vooral omdat dieren zo afhankelijk zijn en mensen nodig hebben om voor ze op te komen. Helaas zijn er niet zoveel mensen over die zich ook inzetten om ándere dieren te helpen dan alleen hun eigen dieren. Voel me daar zo verantwoordelijk voor om die reden.

Laatst weer een duif gered die niet kon lopen en zijn vleugels ervoor gebruikte. De wond bleek al dagen oud te zijn, de duif ''liep'' daar dus al dagen rond, en niemand die het beestje mee nam :n

Haha, dat had ik afgelopen herfst. Beestje meegenomen, vriendje er bij en van het voorjaar voor het eerst los, vliegt ie gelijk naar het oude adres :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 01:49

F_Orumster schreef:
Mindim schreef:

Daar zeg je nogal wat zeg. Ik denk juist weleens andersom... De bewustwording wat kinderen wordt aangedaan in Afrika laat me moeilijker los dan de wspa commercial.

Waarom zeg ik daar nog al wat, omdat het niet strookt met de mening van de meeste mensen? Dat kan me nu echt niets schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:40

Ik zag dit bericht voorbij komen op een nieuwspagina (blik op nieuws). En hier word ik ook enorm naar van, ik snap gewoon niet dat je een weerloos kindje wat kunt aan doen. Kindjes zijn voor mij wel een uitzondering hoor, babietjes en peutertjes, kleutertjes, dieren, zo weerloos en waar de volwassen mens soms zo'n misbruik van maakt van die weerloosheid. Dat stuit me van de mens zo tegen de borst.

Citaat:
Leeuwarden - Een 24-jarige vrouw uit Leeuwarden is zaterdagmiddag aangehouden voor betrokkenheid bij de dood van haar 8 maanden oude baby. Dit meldt de politie zondag.

Zwaargewond
Het jongetje was zwaar gewond en met spoed vanuit de woning van de vrouw naar het ziekenhuis in Leeuwarden gebracht. Later overleed de baby in het ziekenhuis in Groningen.

Onderzoek
Op grond van het eerste onderzoek werd de moeder aangehouden voor betrokkenheid bij de dood van haar baby. De politie is bezig met een onderzoek om helder te krijgen wat in de woning van de moeder is gebeurd en of er sprake is geweest van een misdrijf.

Het onderzoek richt zich niet alleen op de moeder, maar ook op de andere personen die aanwezig waren in de woning. Een team met 8 rechercheurs is bezig met deze zaak.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:46

_Saar schreef:
_Saar schreef:
Wat denken sommige mensen hier raar over. Zouden jullie het dan ook accepteren als het een familielid van jullie betreft? Sorry van je moeder, ik heb eerst mijn kat uit het brandende gebouw gehaald en toen was het voor je moeder helaas te laat? Ik ken jouw moeder immers niet en mijn kat is mij dierbaar.

Ik quote mezelf nog maar even want ik vraag me oprecht af hoe jullie hier dan over denken.

Heel eerlijk. Ik zou inderdaad het bovengenoemde doen. Ik laat mijn huisdier niet achter om iemand te redden die ik niet ken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:48

Ik kan dus boos en/of verdrietig worden als een dier of een kind iets gemeens wordt aangedaan.
Dit omdat ze in mijn ogen even hulpeloos zijn.
Maar ik kan zonder enige emotie kijken naar rellen in het nieuws waar tientallen dode/gewonde volwassenen liggen.
Of waar een afrekening heeft plaats gevonden.
Bij dat laatste moet ik me nog inhouden om niet te zeggen, mooi ook weer opgeruimd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:48

Yontheke schreef:
_Saar schreef:

Wat denken sommige mensen hier raar over. Zouden jullie het dan ook accepteren als het een familielid van jullie betreft? Sorry van je moeder, ik heb eerst mijn kat uit het brandende gebouw gehaald en toen was het voor je moeder helaas te laat? Ik ken jouw moeder immers niet en mijn kat is mij dierbaar.

Ik quote mezelf nog maar even want ik vraag me oprecht af hoe jullie hier dan over denken.

Heel eerlijk. Ik zou inderdaad het bovengenoemde doen. Ik laat mijn huisdier niet achter om iemand te redden die ik niet ken.

Ik ook niet hoor. Mijn huisdier gaat boven een onbekende. Maar goed, er zullen wel meerdere mensen bij de brand zijn die wel zo'n brand in rennen en anders is daar nog de randweer :D

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:49

Omdat 90 procent wel naar de mens rent ren ik wel naar het dier :)

Ik mis in nieuwsberichten ook altijd hoe het met de dieren gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:51

little_king schreef:
Omdat 90 procent wel naar de mens rent ren ik wel naar het dier :)

Ik mis in nieuwsberichten ook altijd hoe het met de dieren gaat.

Haha, zo denk ik ook altijd. Net zoals ik eigenlijk alleen goede doelen steun die met dieren te maken hebben, want de andere goede doelen is al genoeg aandacht voor.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:52

Tja ik vind het een hele lastige, maar waarom is het ene leven meer waard dan de ander?
Wij mensen maken heel erg veel kapot en zijn in dat opzicht gewoon gruwelijke beesten.
Dieren zijn heel trouw en niet achterbaks, daarnaast zijn dieren door toedoen van de mens vaak weerloos en hulpeloos. Ik vind het echt een hele lastige.. maar denk dat als het er écht op aankomt, ik eerder voor een dier zal kiezen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:53

Ik ben echt heel zwart wit wat dat betreft, mensen doen het vaak zichzelf aan denk ik dan.
Een dier niet.
Al geef wel voor ziektes, dat wel. ook daar denk ik weer dat onschuldige van je kunt er niets aan doen.

Nu ik hier zo schrijf dringt me dat door, dat is denk ik mijn beweegreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:54

Dat moment had ik zo straks ook even, dat bij mij de hulpeloosheid en het onschuldige het em doet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 13:51

Blondie_ schreef:
Een dier is een dier

Je kunt het ook zo zien; de dood is maar de dood. Iedereen sterft, mens of dier. het is de vraag of je dat an sich vreselijk vind. Persoonlijk ben ik eigenlijk wel blij dat we niet het eeuwige leven hebben, ik zou echt niet weten wat ik hier tot in de eeuwigheid zou moeten.

Eerlijk gezegd heb ik bij mijn huisdieren nooit lang ná de dood gehuild. Ik ben vooral zo iemand die eindeloos bij een ziek (huis)dier kan zitten huilen. Als 'ie dan dood is ben ik niet meer zo verdrietig. Dood is dood, dan is het voor dat dier toch niet zo erg meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:21

sallandval schreef:
Je kunt het ook zo zien; de dood is maar de dood. Iedereen sterft, mens of dier. het is de vraag of je dat an sich vreselijk vind. Persoonlijk ben ik eigenlijk wel blij dat we niet het eeuwige leven hebben, ik zou echt niet weten wat ik hier tot in de eeuwigheid zou moeten.

Eerlijk gezegd heb ik bij mijn huisdieren nooit lang ná de dood gehuild. Ik ben vooral zo iemand die eindeloos bij een ziek (huis)dier kan zitten huilen. Als 'ie dan dood is ben ik niet meer zo verdrietig. Dood is dood, dan is het voor dat dier toch niet zo erg meer.

Dat heb ik dus ook. Het gemist blijft wel. Maar het huilen stopt al vrij snel. Heb in april en juni 2 hondjes verloren. Waren echt mijn maatjes. Maar kan er nu niet meer om huilen. Wel mis ik ze vreselijk. Maar om mijn opa kan ik nog wel huilen, terwijl hij al 9 jaar weg is.

Maar als ik een brandend huis zou staan, dan zou ik toch eerst mijn eigen soort redden. En dan pas de dieren. Of het moet tegelijk kunnen. Dieren zullen ook eerder hun eigen soorten kiezen, dan ons. Een paard kiest ook eerder voor zijn paarden maatje, dan voor zijn baasje.

Als ik kon kiezen tussen mijn opa of mijn hond terug te krijgen. Dan kies ik echt voor mijn opa. Dan is in mijn ogen de hond maar een hond. Nu hoeven jullie niet te zeggen van dat is niet realistisch. Want dat weet ik ook wel. Maar bedoelde het gewoon als voorbeeld.

Dieren waar ik geen band mee heb, zoals mijn vissen. Zal ik al helemaal niet om rouwen, als ze dood zijn. Wel zal ik mijn sluierstaarten missen. Omdat ze wel een karaktertje hebben. Maar ik hoop dat ze nog 20 jaar mee gaan. Zelfde als met mijn schildpadden en slak. Vind ze hartstikke leuk. Zal ze missen als ze er niet meer zijn. Maar ik zal er niet om huilen. Terwijl ik bij mijn berner wel een paar weken van slag zal zijn.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:27

Een dier is niet zomaar ''een dier''.
Als dat zo is dan zijn wij ook ''maar mensen''. Net als het is ''maar water''. Toch is water wel het belangrijkste voor mens én dier. :Y)

Bij dieren zeg je, ach dood is dood.
Bij mensen je dat weer niet. Waarom dan wel bij dieren? Dieren geven ons geluk en leren ons ontzettend veel.

Paarden zijn niet voor niets edeldieren ;)

Ik vind echt dat iedereen recht heeft op leven. Ongeacht wat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:35

wortelsussie schreef:
Als dat zo is dan zijn wij ook ''maar mensen''. Net als het is ''maar water''. Toch is water wel het belangrijkste voor mens én dier. :Y)

Bij mensen je dat weer niet. Waarom dan wel bij dieren? Dieren geven ons geluk en leren ons ontzettend veel.

Jij vind dat je dat niet bij mensen zegt. En dat dieren geluk brengen. Maar niet iedereen denkt er zo over. Ken genoeg mensen die niks met dieren hebben.

En als er iemand hier in het dorp overleden is. Denk ik alleen maar sneu voor de nabestaande. Verder denk ik er niet over na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:18

sallandval schreef:
Blondie_ schreef:
Een dier is een dier

Kijk het is natuurlijk wel even anders of je het over je eigen dood hebt of dat van een ander. Kijk als ik dood ben dan is het klaar, ik hoef niet het eeuwige leven. Ik vind de dood van naasten echter heel heftig en an sich vind ik dat idd vreselijk. Ik sta niet schouderophalend naast de kist en denk, ach ja, hij is maar dood jammer dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:19

love_western schreef:
wortelsussie schreef:

Jij vind dat je dat niet bij mensen zegt. En dat dieren geluk brengen. Maar niet iedereen denkt er zo over. Ken genoeg mensen die niks met dieren hebben.

En als er iemand hier in het dorp overleden is. Denk ik alleen maar sneu voor de nabestaande. Verder denk ik er niet over na.

Zo ook maar accepteren dat er mensen zijn die niet zoveel of niets met andere mensen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:22

love_western schreef:
Maar als ik een brandend huis zou staan, dan zou ik toch eerst mijn eigen soort redden. En dan pas de dieren. Of het moet tegelijk kunnen. Dieren zullen ook eerder hun eigen soorten kiezen, dan ons. Een paard kiest ook eerder voor zijn paarden maatje, dan voor zijn baasje.

Ten eerste redden volwassen dieren elkaar niet uit een brandend huis en ten tweede kiezen ze gewoon een levensgezel van eigen soort. Ik snap niet wat het een met de andere te maken heeft. Verder zijn sommige juist de enige van hun soort in een gezin en zullen ze juist wel op de baas georienteerd zijn en voor de baas kiezen.