Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:04

Voor veel mensen wel ja :j

Afgunst is dat.

Loop maar eens het eerste de beste bedrijf in met een kantoor en een werkplaats, en laat de baas vanuit zijn kantoortje om 3 uur 's middags door de werkplaats naar zijn dure auto lopen en "tot morgen" zeggen.

En luister dan maar eens naar het commentaar onderling van de werkmannen, als de deur achter de baas dicht slaat :P

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:05

een probleem niet zozeer, wel een belachelijke verspilling.
er moet een plafond komen, en geen bonussen en extra's. als de gewone man die niet krijgt, de rest ook niet..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:05

stef schreef:
Maar: wat met mensen die een dergelijk inkomen hebben, maar geen staatshoofd zijn? (Zaken mensen bijv)
Is dat een probleem?

Nee vind ik anders.. vind dat het koningshuis daar meer een voorbeeldfunctie in heeft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:06

stef schreef:
Maar: wat met mensen die een dergelijk inkomen hebben, maar geen staatshoofd zijn? (Zaken mensen bijv)
Is dat een probleem?

Ach, die mensen hebben het gewoon goed gedaan in hun leven. Het koningshuis ook. Ik kan me er echt niet druk om maken.
Ben blij met mijn iets-meer-dan-modaal-salaris :) Hoef me ook niet druk te maken of mijn huis wel genoeg beveiligd is en of mensen mijn vrienden zijn voor mijn geld of voor mij :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:09

Een salaris van 4 miljoen (incl pensioen) voor de topman van kpn?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:12

Ik snap de link naar jaloezie niet helemaal?! Het is in mijn geval alles behalve jaloezie, ik red me namelijk wel met mijn inkomen. Ik vind het gewoon schandelig naar de Nederlanders die dus elke euro moeten omdraaien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:19

ingedebruijn schreef:
Ik snap de link naar jaloezie niet helemaal?! Het is in mijn geval alles behalve jaloezie, ik red me namelijk wel met mijn inkomen. Ik vind het gewoon schandelig naar de Nederlanders die dus elke euro moeten omdraaien.

maar daar is geen relatie tussen... het is niet zo dat als de ene minder moet gaan verdienen anderen meer krijgen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:29

Er zijn genoeg mensen die vroeger niets hadden en zelf een bedrijf hebben opgebouwd wat goed loopt, dat vind ik juist mooi!
Wat betreft het Koningshuis, het mag allemaal wel wat minder, als je ziet waar het geld naartoe gaat en waar het in zit...

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:24

Het is best leuk dit allemaal te lezen.. We zien allemaal wat het kost per jaar ± € 50.000.000,- maar niet wat het ons Nederlanders opbrengt per jaar ± €5.000.000.000,- (Cijfers en uitleg staan al vermeld in dit topic) Je ziet dus dat de kosten (als we het zo mogen noemen) maar 1% is van wat we ervoor terug krijgen per jaar. Dus waar maakt men zich druk over.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:25

Inderdaad, AlexVB!
Daarvoor is ons koninghuis juist.
En dat voor nog geen 3 euro per jaar, krijgen we zoveel voor terug.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:37

Vind van niet

Mensen kijken alleen naar het bedrag

Ons nieuw koningspaar moet ook veel betalen aan onderhoud, mensen in dienst en alles in eigen beheer

Als koningspaar minder loon krijgt en geen mensen meer in dienst + onderhoud kunnen bijhouden

Komen allemaal stichtingen en mensen die ook weer betaald moeten worden

Wij als burger betalen dan met ze alle er aan mee

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 11:43

sporten schreef:
Vind van niet

Mensen kijken alleen naar het bedrag

Ons nieuw koningspaar moet ook veel betalen aan onderhoud, mensen in dienst en alles in eigen beheer

Als koningspaar minder loon krijgt en geen mensen meer in dienst + onderhoud kunnen bijhouden

Komen allemaal stichtingen en mensen die ook weer betaald moeten worden

Wij als burger betalen dan met ze alle er aan mee

Neehoor :n

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:10

wat ze ons kosten , staat zwart op wit
wat ze "terug verdienen "is maar een gok en geschat.
in andere landen, zoals duitsland, word ook geinvesteerd door buitenlandse bedrijven, zonder koningshuis.en denken jullie nu echt, dat als we geen koningshuis zouden hebben, dat er geen buitenlandse orders meer komen ?die komen er wel, met of zonder koningshuis.
imo "verdienen" ze niks terug..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:20

Dat is makkelijk zeggen als je je er niet in verdiept hebt he. Dus als jij het niets vindt, dan maar niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:26

Tja, ik denk dat je voor de meeste mensen alleen maar kunt gokken/schatten wat ze "terug verdienen" voor hun loon, als je het zo gaat bekijken :)

Ik denk dat we niet mogen klagen met de Oranjes. Ze krijgen veel geld, maar zijn daarvoor ook een prima visitekaartje voor het land.
Ze houden de relaties met andere landen op een goede manier warm, ongeacht de verschillen die er zijn. En dat komt omdat ze er gewoon altijd zijn, en niet allerlei dubbele bodems hebben zoals politici die maar een paar jaar hun stoel warm hoeven te houden.

Zou het nou zo zijn dat ze dat geld alleen maar in ontvangst nemen en er al feestend en rollebollend een potje van maken.... maar ze nemen hun taak serieus :)

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:35

Echt mooi ons koningshuis vergelijken met dat in Spanje. Enig idee hoe de economie daar draait? ze zitten op de rand van de afgrond daar. Nee hoor laat het maar lekker zo blijven zoals het nu gaat. Wat een kortzichtigheid, dat hij W.A. nog nooit gewerkt heeft enz enz. Enig idee wat hij aan studie heeft moeten doen en nog dagelijks aan informatie tot zich moet nemen om ons land goed op de kaart te laten blijven?

Functies en nevenfuncties
Zitting in de Raad van State
Voorzitter van de Adviescommissie Water
Voorzitter van de Adviesraad voor Water en Sanitatie van de Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties
Lid van het Internationaal Olympisch Comité
Lid van de Raad van Advies van ECP.NL (Platform voor eNederland)
Voorzitter van het bestuur van de Stichting Historische Verzamelingen van het Huis Oranje Nassau
Vertegenwoordiger Hare Majesteit de Koningin en leden van de Koninklijke Familie bij Raad van Beheer voor het Kroondomein
Militaire rangen en functies
Commandeur der Koninklijke Marine-Reserve
Reserve Brigade-generaal der Infanterie van de Koninklijke Landmacht
Reserve Commodore van de Koninklijke Luchtmacht
Adjudant in buitengewone dienst van H.M. de Koningin
Erefuncties
Beschermheer Oranje Fonds
Beschermheer Global Water Partnership
Beschermheer Nederlandse Hartstichting
Beschermheer Stichting AMREF Nederland
Beschermheer United World Colleges Nederland
Beschermheer Stichting SAIL Amsterdam
Beschermheer Koninklijk Nederlands Watersport Verbond te Amsterdam
Beschermheer Stichting Hermitage aan de Amstel
Protector Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen
Beschermheer Veteranen Comité
Erevoorzitter van de Koning Willem I Stichting
Regent van de Stichting Praemium Erasmianum

Allemaal werkzaamheden. Ben blij dat ik niet met hem hoef te ruilen. De gemiddelde Nederlander werkt nog geen 8 uur per dag, ik denk dat hij er nog geen 8 per dag vrij heeft.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:55

de meesten zijn ere-functies, waarvoor hij geen daadwerkelijk arbeid voor hoeft te verrichten.
@denice- hoe weet jij waar ik me in heb verdiept ?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:06

spicegirl schreef:
wat ze ons kosten , staat zwart op wit
wat ze "terug verdienen "is maar een gok en geschat.
in andere landen, zoals duitsland, word ook geinvesteerd door buitenlandse bedrijven, zonder koningshuis.en denken jullie nu echt, dat als we geen koningshuis zouden hebben, dat er geen buitenlandse orders meer komen ?die komen er wel, met of zonder koningshuis.
imo "verdienen" ze niks terug..

Daarom heeft Duitsland een president.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:22

Ik begrijp de link naar jaloezie ook niet. Valt me wel op dat bokkers het daar snel op gooien als een ander een andere mening heeft dan wat ze zelf hebben maar argumenten missen om verder te discussiëren.
Ik heb financieel niets te klagen en ja we merken de crisis ook wat betekend dat we wel veel minder kunnen dan voorheen.
Maar dat gaat wel weer een keer de andere kant op als de economie aantrekt.

Maar dan nog vind ik wat de mensen van het koningshuis krijgen te veel.
150.000 is te weinig, maar 4 ton, waar je lang niet alles zelf van hoeft te betalen lijkt me ook niet zo verkeerd.
En waarom moet Bea een van de rijkste mensen van de wereld zijn? Dat is ook niet nodig.
Op Prinsjesdag vertellen dat het volk moet bezuinigen, maar zelf totaal geen idee hebben wat dat is en dan zelfs vorig jaar nog meer loon opstrijken. Dat is gewoon niet netjes. Ben je begaan met je volk doe je dat niet. En geef je zelf aan dat je procenten inlevert, gewoon voor het idee. Want merken doet ze het niet.
Maar voor het beeld doet het wel wat.

En heeft er iemand concrete voorbeelden wat het koningshuis echt binnen heeft gehaald als mega order? Puur door hen, zonder enige tussenkomst van een ander die het (voor)werk heeft gedaan?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:24

stef schreef:
Is dat een probleem?

Dat vind ik terecht, als je hard werkt mag je van mij multi-miljonair worden.

Ik ben geen tegenstander van het koningshuis; van mij mag er best een stabiele factor zijn in de vorm van een familie van adel die naast de politiek de continuïteit van Nederland belichaamt als het ware.

Maar ik vind niet dat het nodig is dat het kapitaal van de Oranjes verder wordt aangevuld door belastinggeld. Als W.A. dan echt de hele dag aan het werk is, en alle onkosten worden betaald; wat kan die man dan met 2200 euro per dag doen behalve opsparen en in de familiekas stoppen? Mij maak je niet wijs dat hij zijn functie aan de wilgen zou hangen als hij nog maar 400.000 per jaar zou krijgen, plus alle onkosten vergoed. Ik hoorde dat er een extra vliegtuig nodig was om alle verjaardagscadeautjes van Amalia te verschepen, van één verjaardag. Maak mij maar eens wijs dat dat kind daar gelukkig van wordt of dat ze met alles kan spelen. Het is gewoon verspilling als je het mij vraagt.

Het zijn in feite acteurs, alleen kiezen ze er niet zelf voor maar wordt er door hun (voor)ouders voor hen gekozen. Er is tot op heden niemand mee gestopt, dus dat alleen al maakt dat ik aanneem dat het niet alleen te doen is maar ook nog eens een leuke functie. Als je het je kinderen gunt is het vast niet vreselijk of onmenselijk zwaar. Sterker nog; zelfs als W.A. totaal ongeschikt zou zijn en er niets van zou bakken of er de kantjes van af zou lopen, dan nog zou alles in het werk worden gesteld om het te laten lijken alsof hij zijn werk wel goed doet. Ook dán zou hij nog dezelfde toelage krijgen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:29

geheel met little king en sallandval eens :j
maar ik denk dat het laatste onmogelijk is. ze mogen niet partijdig zijn. dus ze kunnen geen order voor bedrijf X binnenhalen, want dan wekken ze de indruk partijdig te zijn, of een voortrekkers-rol te hebben.ik denk ook niet, dat ze bij een staatsbezoek praten over individuele bedrijven.volgens mij gaan er vaak hoge bobo's van een groot bedrijf mee in de kielzog, om hun praatje te houden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:30

Weet iemand waar je dit kan tekenen trouwens?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:16

sallandval schreef:
Ik hoorde dat er een extra vliegtuig nodig was om alle verjaardagscadeautjes van Amalia te verschepen, van één verjaardag. Maak mij maar eens wijs dat dat kind daar gelukkig van wordt of dat ze met alles kan spelen. Het is gewoon verspilling als je het mij vraagt.

Het zijn in feite acteurs, alleen kiezen ze er niet zelf voor maar wordt er door hun (voor)ouders voor hen gekozen. Er is tot op heden niemand mee gestopt, dus dat alleen al maakt dat ik aanneem dat het niet alleen te doen is maar ook nog eens een leuke functie. Als je het je kinderen gunt is het vast niet vreselijk of onmenselijk zwaar. Sterker nog; zelfs als W.A. totaal ongeschikt zou zijn en er niets van zou bakken of er de kantjes van af zou lopen, dan nog zou alles in het werk worden gesteld om het te laten lijken alsof hij zijn werk wel goed doet. Ook dán zou hij nog dezelfde toelage krijgen.

'Ik hoorde' :') Als je toch eens wist wat ik allemaal hoorde... maar dat maakt het nog niet allemaal waar.

(Edit: ik vermoed dat die roddel hiervandaan komt.)

En wederom: ermee stoppen is geen optie. Denk je dat dat zou helpen? Friso is ermee gestopt, heeft zijn recht op de troon opgegeven voor zijn vrouw. Maar maakt dat dat hij niet meer overal herkend wordt en dat niet meer ieder roddelblad hem in de gaten houdt? Helaas... Niet gelukt. Zelfs zijn dood is hem niet gegund, want als koninklijke familie is euthanasie ook geen optie.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 16-04-13 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:16

Het is absoluut wel waar dat onderhoud aan de paleizen van dit inkomen betaald moet worden, zo ook personeel op de paleizen. Beveiliging idd niet. Is niet lang geleden allemaal uitgekauwd.

En iedereen weet het gezegde over hoge bomen toch? er wordt zoveel beweerd wat niet waar is.. Maar lekker tekenen hoor, het zal weinig veranderen. Ons koningshuis is een stukje historie wat, ik vind, zo moet blijven.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:20

Ik ben eerlijk. Mij maakt het niets uit wat ze krijgen voor hun functie. Het is alleen onterecht te zeggen dat wat het totale koningshuis ons kost per jaar zoveel is dat het bij afschaffing de crisis zou kunnen verminderen. Bij afschaffing is het zelfs zo dat er dan opeens een tekort is van ± € 5 miljard omdat er door het netwerken wat er gebeurt geen opdrachten meer binnenkomen bij de diverse Nederlandse firma's.

Men moet eens kijken naar de echte crisis veroorzakers en dat zijn nog steeds de banken. De banken hebben met ons geld gespeeld en wij hebben ze hun gang laten gaan door er met ons allen in mee te gaan door te dure hypotheken af te sluiten enz.

Ik zou dus liever zeuren over de topinkomsten van de grote bedrijven en banken dan over peanuts wat het koningshuis ons Nederlanders kost in vergelijking met de absurde bonussen en winsten.