Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:36

Nicolletje schreef:
Ik vraag me alleen af wie dat betaalt. Als pa in de bak zit.
Zijn kinderen?

Geen idee. Zodra je in de bak zit heb je namelijk geen inkomsten meer.

Vind het wel erg voor de familie van Jasper S. zij hebben hier ook niet om gevraagd :n

SAKKIA

De broer schijnt last te hebben van PTS.
Kan me voorstellen dat hij hierdoor niet kan werken? Maar goed zo'n bedrag lost dan ook niks op, maar kan me voorstellen dat je daar misschien een soort genoegdoening uit krijgt?

Wat nou als S. en zijn vrouw in gemeenschap van goederen getrouwd zijn, kan het dan zijn dat zij voor een deel opdraaid voor deze schadevergoedingen?

anneliesdj

Babootje schreef:
Heb zelf een dochter van de leeftijd die Marianne toen zo ongeveer had (ietsje jonger). Staat al in de startblokken om te gaan "stappen". Wat een zorg. Ik breng en haal haar straks overal heen, geloof mij maar.
En wat een verdriet als je zoiets meemaakt. Zo nutteloos, zo willekeurig.
Jasper S komt op mij berekenend over, vertelt duidelijk niet de hele waarheid, want hoopt natuurlijk er met doodslag vanaf te komen. En dan staat ie na een paar jaar weer buiten hoor. Dat mag niet, dat kan niet.

Alleen al omdat heel Nederland en mn Friesland 13 jaar lang zo druk zijn geweest hiermee, al die hernieuwde onderzoeken en hij stond erbij en keek ernaar, alleen daarom zou hij er al een paar jaar bijop moeten hebben.

milou123

Nee, want kinderen zijn daar niet verantwoordelijk voor.
Ik denk dat er huizen verkocht moeten worden etc. Maar dat weet ik ook niet hoor.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:37

SAKKIA schreef:
Kan me voorstellen dat hij hierdoor niet kan werken? Maar goed zo'n bedrag lost dan ook niks op, maar kan me voorstellen dat je daar misschien een soort genoegdoening uit krijgt?

Wat nou als S. en zijn vrouw in gemeenschap van goederen getrouwd zijn, kan het dan zijn dat zij voor een deel opdraaid voor deze schadevergoedingen?

Ja, volgens mij draait zij er dan ook voor op.

milou123

Re: Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:37

Scheiding van Bauke is rechtstreeks gevolg van spanningen en verdriet om dood Marianne. Ze is verbitterd geworden.

En scheiden kost veel geld..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:38

Ik denk dat ik sowieso zou verhuizen als ik zijn vrouw en kinderen was. En nooit meer terugkeren naar hem of naar de omgeving waar je jarenlang voorgelogen bent en een leven hebt geleid met iemand die je nooit echt gekend hebt :n ;( Zo vreselijk sneu voor die kinderen en die vrouw!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:38

Nouja dat vraag ik me dus ook af.
Ben je ook nog eens extra zuur, na al dit hele verhaal op je dak te krijgen.

SAKKIA schreef:

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:39

milou123 schreef:
En soms raken mensen hun baan kwijt door het trauma etc. Dat verhalen ze dan ook.

Dan is 25.000 wel heel erg mild.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:40

milou123 schreef:
SAKKIA schreef:

Ja, volgens mij draait zij er dan ook voor op.

Dat zou ik echt heel erg vinden hoor. Zij kan er niks aan doen en zijn kinderen die dan indirect ook weer de dupe worden (want waar haal je even snel 80.000 euro vandaan) :n
Echt wat een tragedie als dat zo is.......

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:46

Ben even aan het googlen, heb alleen de basis van familierecht gehad, dus weet het zo niet uit mn hoofd. Maar voor zover ik weet en kan vinden, draaien zijn vrouw en kinderen niet op voor deze schadevergoeding. Zou ook wel heel raar zijn, aangezien zij hier volledig buiten staan.

'Ook de schulden kun je, zoals de activa, opdelen in eigen en gemeenschappelijke schulden.
De eigen schulden:
-schulden in verband met een strafrechtelijke veroordeling(bv.een geldboete) of die betrekking hebben op schade die je veroorzaakte door een onrechtmatige daad(bv.door een verkeersongeval in dronken toestand)'

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:57

SAKKIA schreef:
milou123 schreef:
Bovendien zou het opvallen dat hij opeens zijn zakmes kwijt was, nadat er meisje met doorgesneden keel werd gevonden, zegt hij. #Vaatstra

Dit vind ik wel heel erg verdacht als je op dat moment in een 'waas' zou zijn.

Maar dat klopt niet wat je daar zegt ;) Hij heeft namelijk voor de rechter verklaard dat hij uit die roes kwam nadat hij haar verkracht had en toen in paniek is geraakt.
*edit* hij zegt zelf dus bij "volle verstand" te zijn toen hij haar vermoordde. Denkend aan wat dit voor zijn gezin zou betekenen.

Ik snap het dus wel dat hij het mes gehouden heeft omdat hij bang was dat het op zou vallen als hij het kwijt zou zijn

Ja.. maar in 13 jaar kun je wel een mes kwijtraken hoor..

Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij het mes hield als een soort ''troffee''. Misschien dat hij wel met ''plezier/genot/of op wat voor ranzige manier dan ook'' terug aan die avond.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:58

Rechter wil morgen doorgaan met horen deskundigen. Daarna requisitoir en strafeis en pleidooi verdediging.

Zaak voor vandaag afgelopen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:59

SAKKIA schreef:
milou123 schreef:
Bovendien zou het opvallen dat hij opeens zijn zakmes kwijt was, nadat er meisje met doorgesneden keel werd gevonden, zegt hij. #Vaatstra

Dit vind ik wel heel erg verdacht als je op dat moment in een 'waas' zou zijn.

Maar dat klopt niet wat je daar zegt ;) Hij heeft namelijk voor de rechter verklaard dat hij uit die roes kwam nadat hij haar verkracht had en toen in paniek is geraakt.
*edit* hij zegt zelf dus bij "volle verstand" te zijn toen hij haar vermoordde. Denkend aan wat dit voor zijn gezin zou betekenen.

Ik snap het dus wel dat hij het mes gehouden heeft omdat hij bang was dat het op zou vallen als hij het kwijt zou zijn

Martine_R schreef:
Ja.. maar in 13 jaar kun je wel een mes kwijtraken hoor..

Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij het mes hield als een soort ''troffee''. Misschien dat hij wel met ''plezier/genot/of op wat voor ranzige manier dan ook'' terug aan die avond.

Ja, dat is dus wat ik ook denk. :=
Daarom ben ik heel benieuwd naar morgen, naar de deskundige rapporten.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:59

Tasserd schreef:
Ben even aan het googlen, heb alleen de basis van familierecht gehad, dus weet het zo niet uit mn hoofd. Maar voor zover ik weet en kan vinden, draaien zijn vrouw en kinderen niet op voor deze schadevergoeding. Zou ook wel heel raar zijn, aangezien zij hier volledig buiten staan.

'Ook de schulden kun je, zoals de activa, opdelen in eigen en gemeenschappelijke schulden.
De eigen schulden:
-schulden in verband met een strafrechtelijke veroordeling(bv.een geldboete) of die betrekking hebben op schade die je veroorzaakte door een onrechtmatige daad(bv.door een verkeersongeval in dronken toestand)'

Ligt dat niet aan wat er allemaal in de huwelijkse voorwaarden staat of is dat standaard zo?

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:02

Nah, dat wat ik net had gevonden geldt standaard voor een huwelijk in gemeenschap van goederen. Als je een huwelijk met huwelijkse voorwaarden aangaat, wordt vooraf al vastgesteld van wie wat is, en geldt het bovenstaande eigenlijk ook, aangezien er dan ook alleen naar zijn vermogen wordt gekeken :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:04

Geen geldbedrag zal te hoog zijn om het gemis te kunnen opvangen, maar hopelijk vinden ze een andere manier om er toch iets mee te doen dat hen voldoening zal geven.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:08

Tasserd schreef:
Nah, dat wat ik net had gevonden geldt standaard voor een huwelijk in gemeenschap van goederen. Als je een huwelijk met huwelijkse voorwaarden aangaat, wordt vooraf al vastgesteld van wie wat is, en geldt het bovenstaande eigenlijk ook, aangezien er dan ook alleen naar zijn vermogen wordt gekeken :j

Ah, oke.
Maargoed, hij zal dat geld moeten ophoesten en hij heeft dat vast niet op z'n bankrekening staan lijkt me.
Dus moet het huis dan niet alsnog verkocht worden? Ervanuitgaande dat hij de eigenaar is?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:09

Bij een huwelijk is het natuurlijk niet zo dat je ineens geen individu meer bent maar één geheel en samen verantwoordelijk bent voor ALLES wat je samen of individueel doet.
Dus het lijkt me wel heel bizar als zij kan opdraaien voor wat hij hier heeft gedaan.
Een strafblad is toch ook individueel.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:11

Ik kan me de schadevergoeding zeker voorstellen hoor. Al is het maar om in ieder geval het financiele leed iets te verzachten.
Maar als het mìjn zusje zou zijn, denk ik dat ik het ontzettend dubbel zou vinden om zo'n geldbedrag te krijgen.. Ga je een beetje geld zitten uitgeven dat je ''in ruil'' hebt gekregen voor de dood van je zusje.. :\

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:13

anneliesdj schreef:
Bij een huwelijk is het natuurlijk niet zo dat je ineens geen individu meer bent maar één geheel en samen verantwoordelijk bent voor ALLES wat je samen of individueel doet.
Dus het lijkt me wel heel bizar als zij kan opdraaien voor wat hij hier heeft gedaan.

Als je getrouwd bent en de ene bouwt schulden op door gokken, faillissement o.i.d. draai je daar toch weldegelijk samen voor op.

EvaCJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:16

Babootje schreef:
EvaC schreef:
*stille meelezer

Ik snap alleen niet waarom de schadevergoeding wordt geeist. Dit leed valt toch niet met geld te verzachten?

Nee, en geloof me. Wat mij betreft had de schade vergoeding een flink stuk hoger mogen zijn. Maar levens verwoest, huwelijk verwoest, je werk niet kunnen doen. Dat kost allemaal geld. Hoe je het ook wendt of keert een schade vergoeding hoort er gewoon bij.

Duidelijk. Er kan dus emotioneel zoveel met je gebeuren dat je er financieel flink op achteruit gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:17

milou123 schreef:
anneliesdj schreef:

Als je getrouwd bent en de ene bouwt schulden op door gokken, faillissement o.i.d. draai je daar toch weldegelijk samen voor op.

Ik zeg toch niet dat dat niet zo is?
Ik zeg alleen dat je nog steeds een individu bent.
Als zij zijn schadevergoeding moet betalen, is ze dan ook verantwoordelijk voor wat hij heeft gedaan?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:21

Nee, dat is ze dan niet. Maar dat ben je ook niet als iemand een gokverslaving heeft en daardoor in de schulden komt o.i.d.
Wat ik bedoelde en bedoel te zeggen is dat je dan wel een individu hebt, maar wel samen voor iets op kan draaien waar maar 1 persoon verantwoordelijk voor is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:25

Niet helemaal, als je bv een bedrijf hebt is dat iets waar je samen aan begint. Een gokverslaving is iets wat al veel langer speelt enz.

Een moord is iets waar de partner gewoon niet vanaf weet, anders zou die medeplichtig zijn.
Dus niet verantwoordelijk, dus hoeft ook niet op te draaien voor de schadevergoeding.