Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een zorgelijke zaak? of een goed idee. Wat vind jij hiervan?

Ik ben het er mee eens, pas als familie of vrienden niet in staat zijn te helpen moet de overheid inspringen
30 (18%)
Ik twijfel erover, wat word er bedoelt met 'niet in staat zijn te helpen"
48 (29%)
Helemaal niet mee eens! en als we het er toch over hebben. Het persoonlijk budget moet er weer bij
78 (48%)
Ik heb er eigelijk geen mening over. Puur omdat ik niet weet waar we het eigelijk over hebben.
5 (3%)

Totaal aantal stemmen: 161

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:31

Volgend jaar willen ze nog meer bezuinigen. Voor personeel in de zorg dreigt de nullijn. Dus loonbevriezing.
Echt, ze weten niet waar ze mee bezig zijn :n
Er moeten meer mensen de zorg in wat al niet veel verdient. En wat doen ze? Beroep nog onaantrekkelijker maken...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:52

Tieme schreef:
Is al diverse malen gezegd, het gaat NIET over verzorgen van mensen 24 uur per dag. Mensen die echt verxorging nodig hebben, kunnen dit via de thuiszorg krijgen. De kleine dingen zoals steunkouzen aan en uit, boodschappen, medicijn inname controle, maaltijden maken of toe zien op eten, huishouden enz. Dit zijn dingen die familie, buren, vrijwillgers op moeten gaan vangen. Ze zijn nog bezig om iets te verzinnen voor mensen die niemand hebben of die ver weg wonen. Ws dus vrijwilligers of mensen dwingen die een uitkering hebben...

Steunkousen is dagelijks werk, ik ben benieuwd wie er tegen dan ooit 's ochtends in godsallevroegte bij mijn moeder kousen aan gaat trekken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:20

Urielle schreef:
Steunkousen is dagelijks werk, ik ben benieuwd wie er tegen dan ooit 's ochtends in godsallevroegte bij mijn moeder kousen aan gaat trekken.

Zoals ik al zei, familie, buren, vrijwilligers, mensen met een uitkering enz.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:59

Tieme schreef:
Ragdollcat schreef:
Helpen enzo prima maar geen 24/7. Dat is gewoon niet te doen en dat moet je ook niet willen en of eisen.

Nogmaals, het gaat NIET over 24/7 je ouders helpen. Het gaat om dingen als huishouden , boodschappen, hand en span diensten enz die nu door bijv thuiszorg gedaan worden...

Precies, op deze antwoord zat ik te wachten :D ;) ;) . Dat het duidelijk is dat het niet 24/7 hoeft te zijn en dat het ook niet van je verwacht wordt.

Dus eigenlijk valt het wel mee.

risje

Re: Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:10

Heel dubbel, maar ben het er in grote lijnen wel mee eens.

Ik werk in de thuiszorg en volg alles dus op de voet. Ik maak nu vaak mee dat we kleine hand en spandiensten doen voor cliënten, immers als er tijd is helpen we graag. Echter het wordt steeds lastiger een indicatie te krijgen, daarop is immers gebaseerd welke zorg iemand thuis kan krijgen. En juist die kleine hand en spandiensten kunnen makkelijk door de omgeving worden overgenomen. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld een boodschap doen.

Natuurlijk ga ik niet verwachten dat het altijd kan worden overgenomen door de omgeving. Omgeving kan daarbij, familie, vrienden maar bijvoorbeeld ook buren zijn. Wel vindt ik het dan een taak om met je cliënt mee te denken. Maar of dat mogelijk gaat blijven?

Andere zijde is dat ik denk ik wel voor meer collega's in de zorg kan spreken dat we vaak wel meer willen doen, maar soms gewoon niet alles mogelijk is, qua tijd en indicatie. Ik zelf kijk dan altijd naar de situatie en hoe ik samen met de cliënt tot een oplossing kan komen.

Een hele prettige manier van werken, voor mij en voor de cliënt. En juist daarom blijf ik het op de voet volgen. Ben erg blij met mijn baan en zou dat graag zo houden;-)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:26

Tieme schreef:
Urielle schreef:

Zoals ik al zei, familie, buren, vrijwilligers, mensen met een uitkering enz.

Maar voor familie is het in de tegenwoordige tijd niet meer haalbaar om zulke dagelijkse verplichtingen op zich te nemen, ik denk dat menigeen zijn buren alleen kent van hallo zeggen of burenruzies ( :+ ), vrijwilligers zijn al erg schaars op alle vlakken en mensen met een uitkering zullen dan rond negenen beginnen. Zitten alle hulpbehoevende mensen daar op bed te wachten op hun steunkousen, want je mag nog niet opstaan voor het toilet anders lopen je benen al vol (ervaring vanuit mijn zwangerschap hahaha, wat een drama die dingen).

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:34

Citaat:
Precies, op deze antwoord zat ik te wachten :D ;) ;) . Dat het duidelijk is dat het niet 24/7 hoeft te zijn en dat het ook niet van je verwacht wordt.

Dus eigenlijk valt het wel mee.[/

kom maar weer eens binnenvallen, ik lees stilletjes mee.. maar boodschappen doen, hand en spandiensten is niet altijd even gemakkelijk als je niet dicht in de buurt woont van je ouders.....

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:37

Overheid vergeet ook dat thuiszorg ook een groot sociaal aspect heeft...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:53

Roselie schreef:

Precies, maar dat kost geld en dus willen ze dat aan vrijwilligers overlaten.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:54

Ze willen vrijwillgers voor het sociale aspect, vd boodschappen, vh schoonmaken en zelf verdiemen ze tonnen...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 08:15

Roselie schreef:

Maar dat is eigenlijk wel schandalig dat dat nodig is als je kinderen hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:02

kohtje schreef:
Maar dat is eigenlijk wel schandalig dat dat nodig is als je kinderen hebt.

Waarom? Onze maatschappij is anders ingericht: mensen blijven niet meer hun hele leven in een heel klein kringetje. We hebben als maatschappij (dus met z'n allen) gekozen voor een situatie waarin mensen meer verhuizen, ver weg gaan studeren en werken. We hebben er altijd voor gekozen om de zorg meer algemeen te maken, via belastingen en organisaties ipv via kinderen en kerkgenootschappen.
Voor het grotere geheel maakt dat niet uit, het ene is ook niet automatisch beter of slechter dan het andere. Het is alleen een probleem als je ineens verwacht dat we teruggaan naar het 'oude' model zonder dat de rest van de maatschappij daarop ingesteld is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:54

Sorry maar ik vind het wel schandalig als oude mensen alleen zitten en nooit hun kinderen zien.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:07

Urielle schreef:
. Zitten alle hulpbehoevende mensen daar op bed te wachten op hun steunkousen, want je mag nog niet opstaan voor het toilet anders lopen je benen al vol (ervaring vanuit mijn zwangerschap hahaha, wat een drama die dingen).

Vollopende benen zijn echt uitzonderingen. Wij hebben om 10.30 uur nog mensen met steunkousen. Wij hebben echt zelden tot nooit mensen die op bed hun kousen aan moeten en er niet uit kunnen of mogen zonder kousen..

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:20

kohtje schreef:
Sorry maar ik vind het wel schandalig als oude mensen alleen zitten en nooit hun kinderen zien.

Ik herhaal mezelf nog maar een keer. Wat als er geen kinderen zijn? Als mensen geen kinderen hebben kunnen krijgen. Ongewild kinderloos zijn.

En ook kan het zijn dat er in het verleden tussen ouders en kinderen onaangename dingen zijn voorgevallen, waardoor de kinderen contact hebben verbroken. Denk aan mishandelen en verwaarlozen. Is ook al genoemd in het topic.

In feite wil de overheid dat we terug gaan naar de willekeur (heb je wat kunnen sparen voor de oude dag, blijf je gezond of niet), het toeval (of iemand wel of niet kinderen heeft) en liefdadigheid (de kerk en het leger des heils).
Daar is ooit de AOW en het ziekenfonds voor bedacht. Zodat mensen met pensioen kunnen gaan als ze op zijn. En zorg krijgen als ze ziek zijn. Met zijn allen waren we verplicht een bijdrage in het fonds te storten, zodat er wat in het fonds kwam.

Helaas zijn we nu aan de grillen van verzekeraars overgedragen door de overheid onder het mom van 'marktwerking'. Dus verzekeraars gaan bepalen of iemand medicatie krijgt en wat voor medicatie. Ook zorg voor de oude dag valt daar meer en meer onder. Ik vind het niet fijn. Ja, ik kan nu zorgen voor de buren, de familie en vrienden. Maar als ik ziek word moet ik maar afwachten of die in staat en bereid zijn mij te helpen. De solidariteit die er was is aan het afkalven, door al het gerommel met de regelingen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:22

risje schreef:
Wel vindt ik het dan een taak om met je cliënt mee te denken. Maar of dat mogelijk gaat blijven?

Bij onze organisatie gaat dit iig wel 1 van de hoofdzaken worden. Wij mogen als eerste en enigste organisatie in nederland als proef zelf gaan indiceren. Dus zonder tussenkomst van het CIZ en andere instanties. De wijkverpleegkundigen gaan met de mensen precies op tafel leggen waar ze allemaal tegenaan lopen. Van plantjes water geven, boodschapjes tot verzorging. Ze moeten dan met client gaan uitzoeken wie wat kan doen. Dus plantjes bijv door een buurvrouw die 2x in de week komt? Was meegenomen door dochter die 1x in de week komt of misschien een wasserette? Boodschapjes heeft client niemand voor. Boodschappendienst een optie of anders een vrijwilliger? Het is dan de bedoeling dat wij een groot netwerk aan vrijwilligers hebben. Of iig weten waar we die vandaan halen. Dat we contact hebben met vrijwilligersorganisaties enz.

Alleen het grote probleem: veel welzijnsorganisaties krijgen nu ook minder of geen geld meer -:(-
En dat zijn, juist, de vrijwilligers. Hier gaan in mn werkplaats al 2 organisaties noodgedwongen 300 man eruit zetten. Dit zijn dus oa mensen die "leiding" geven over de 500 vrijwilligers die er hier rondlopen. Die regelen waar ze naar toe moeten enz. Die activiteiten regelen voor ouderen in het plaatselijke ouderencentrum enz. Ze zijn nu bang dat door ceze maatregel, veeeeeel vrijwilligers weg zullen lopen. Mensen die we juist nodig hebben.
Hier in mn woonplaats hetzelfde. Instanties die ouderen en gehandicapten ondersteunen, worden flink gekort. Het logeerhuis hier in de straat gaat over 4 maanden noodgedwongen dicht door de bezuinigingen. Net als vele andere huizen hier in de buurt. Huizen waar overdag dagactiviteiten zijn voor kinderen met een handicap en in het weekend een logeerplaats zodat familie even bij kan komen.. allemaal weg.. :(

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:24

zoutenootjes schreef:
Ik herhaal mezelf nog maar een keer. Wat als er geen kinderen zijn? Als mensen geen kinderen hebben kunnen krijgen. Ongewild kinderloos zijn.

Nogmaals,
Buren, vrienden, vrijwilligers enz.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:29

Shadow0 schreef:
unicorn_kiss schreef:
Er is nog steeds een mogelijkheid om een bescheidenere woning te verkiezen, echter lijkt het typisch kleinburgerlijk gezin daar geen genoegen mee te nemn.

Op individueel niveau kan dat soms (niet altijd, althans niet in Nederland) maar als geheel kan dat uberhaupt niet: we hebben het aantal en soort huizen die we hebben, en je kunt niet ineens een miljoen huishoudens downsizen, want daarvoor zijn er simpelweg niet genoeg huizen voor. Dat is 1 van de redenen van de geforceerde hoge huizenprijzen: zoveel alternatieven zijn er niet.

Het is trouwens ook helemaal niet gezegd dat thuis zorgen voor je eigen ouders beter is, of socialer. De enige reden dat dat zo in de picture wordt gezet is omdat het op korte termijn goedkoper lijkt. (Lijkt, want op iets langere termijn moet je natuurlijk bedenken wat de overige kosten zijn: minder werkgelegenheid, minder mensen beschikbaar voor de arbeidsmarkt, minder openlijke geldstromen en meer terug naar de informele ruilhandel, daardoor minder belasting (btw en inkomsten) nog afgezien van de grotere fysieke en emotionele belasting voor de betrokkenen.)

Om over het gebrek aan privacy van beide kanten nog niet te spreken. Geloof me dat kan voor heel veel stress zorgen. Stress zorgt dan weer gezondheisproblemen. :\

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:29

Tieme schreef:
zoutenootjes schreef:

Nogmaals,
Buren, vrienden, vrijwilligers enz.

Ok, en als daar ruzie mee is, of er geen contact te krijgen is. Er wonen in het buitengebied van Nederland veel mensen die niet zo veel buren, vrienden, etc hebben. Er wordt soms wel makkelijk gedacht over die dingen.

Edit: Ik help wel regelmatig mensen in de buurt, maar niet iedereen doet dat even erbij. Het is ook maar net hoe het uitkomt (en dus willekeur). Je hebt ook allemaal je eigen huishouden, werk, studie of bezigheden waar je voor zorgt, hoe dat er ook uitziet.
Laatst bijgewerkt door zoutenootjes op 28-02-13 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:30

kohtje schreef:

Maar daar gaat het niet om. Dat los je ook niet echt op door zorg te verplichten.

Bovendien zitten er natuurlijk nuances aan. Mijn ouders woonden op 2,5 uur (enkele reis) van hun ouderlijk huis. Met 2 volledige banen en een gezin is het niet echt haalbaar dat wekelijks te doen. Maar wel regelmatig een weekend bv. Voldoende belangstelling, maar niet voldoende voor structurele zorg.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:32

Ik krijg ook nooit kinderen ,we zien het dan wel weer. Heb wel een vriendin die later als we oud zijn wel wil samen wonen zodat we samen zorg in kopen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:49

zoutenootjes schreef:
Ok, en als daar ruzie mee is, of er geen contact te krijgen is. Er wonen in het buitengebied van Nederland veel mensen die niet zo veel buren, vrienden, etc hebben.
.

Dan zijn er vrijwilligers. En als iemand met iedereen ruzie maakt.... tja, dan houd het gewoon op een gegeven moment op. Soms heb je gewoon mensen die met alles en iedereen ruzie hebben. We hebben er hier ook een paar in de verzorging. Die hebben geen contact met familie, vrienden of buren omdat ze daar ruzie mee hebben. Dus bijna alles komt op ons (thuiszorg) terecht of bij vrijwillgers die bijv boodschapen doen. En zelfs die worden regelmatig om kleine dingen afgekaffert. Die mensen moeten dus niet gek kijken als er op den duur niemand meer komt. Je hoeft tenslotte niet alles te pikken..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:19

Tieme schreef:
Dan zijn er vrijwilligers.

Waarom kunnen we daar eigenlijk niet gewoon zorg voor dragen? Wat is de reden dat we dit niet meer als maatschappij willen oplossen, maar afschuiven op individuele mensen? Waarom moet zorg die we met z'n allen best als belangrijk zien, ineens onbetaald gedaan worden?

Het is zelfs niet echt goedkoper: een boel mensen verliezen hierdoor hun baan, hebben een uitkering nodig en door hun verslechterde economische positie verbetert de economie ook niet.

Dus.... waarom?

Citaat:
En als iemand met iedereen ruzie maakt....

En mensen die vooral erg terughoudend zijn in hun contact omdat ze anderen niet tot last willen zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:30

Het lijkt mij dat de bestuurders van het land ook het liefst zien dat ieder lid van de bevolking een geweldig leven heeft, geholpen wordt waar nodig, qua medische verzorging alles tot in de puntjes geregeld is en mensen ook sociaal en sportief gestimuleerd worden...en de ontspanning van zieken / zwakken / ouderen en hun familie niet te vergeten :)

Maar dit kost gewoonweg zoveel geld dat het blijkbaar niet op te hoesten is door de werkende bevolking....die door het werken OOK niet alle tijd en energie heeft voor al die leuke sociale dingen, en wiens huis(houden) en lijf ook wel achterstallig onderhoud vertoont of wiens kinderen ook wel eens te veel aandacht nodig hebben waardoor er geen tijd is voor zichzelf, en die ook niet zo mobiel zijn omdat ze geen auto kunnen betalen.

Die krijgen ook niet al die hulp die mensen met een handicap of iets allemaal wel kregen.

Is het dan zo raar als er niet genoeg geld is en het solidariteitsgevoel afgenomen is door het vele misbruik van PGB's en verspilling van gelden enzo, en gewoonweg veels te hoge kosten, dat er dan naar andere oplossingen wordt gekeken?

Lijkt me gewoon iets dat heel noodzakelijk is :j

Wanneer je betere plannen hebt staat het je vrij om die te melden, elk kamerlid is volgens mij via e-mail bereikbaar en zelf de politiek in gaan is ook een optie, als het dan toch zo goed verdient, waar wacht je op :)

Niet lüllig bedoeld verder hoor, maar die mensen zitten er ook maar omdat ze iets voor het land en de inwoners willen betekenen, ze zijn nu gewoon aan het zoeken naar de beste manier om dit aan te pakken en daarvoor moet je toch wat balletjes opgooien.... wat er uiteindelijk gaat gebeuren dat zal wel blijken maa rom nu meteen moord en brand te schreeuwen.... zoals het tot nu toe ging dat werkte blijkbaar ook niet jammer genoeg :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:32

kohtje schreef:
maar 1x per week moet wel te doen zijn toch?

En als je 4 dagen in de week werkt?