De politie in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:58

]
Citaat:
*zucht* . Neem een rechtzaak. Politie is erachter gekomen via GPS/sateliet whatever dat de telefoon van persoon X in Amsterdam was ( objectief), dus OvJ verteld aan de rechter dat persoon X in Amsterdam was omdat zijn telefoon daar een signaal afgaf ( subjectief) Persoon X kan ook zijn telefoon uitgeleend hebben of in de trein laten liggen terwijl persoon X in Den-Haag al uit de trein was gestapt.

Dus objectief feit: Ja de telefoon van persoon X was in Amsterdam.
Dus subjectief (mening): Persoon X was ook in Amsterdam want zijn telefoon was daar.

Openstaan voor een ander doet geen pijn. Echt niet.

Pfff en jij denkt werkelijk dat er niet verder wordt gekeken???... :roll:
Laatst bijgewerkt door Loody op 16-01-13 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:59

Snadrem schreef:
@ Kiki: Dan zou ik als ik jou was even een grote sticker op je huis, je auto en je vader plakken: "in geval van nood, laat maar gaan".

:j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:59

Vjestagirl schreef:
Dat zijn ze ook :). Je moet ook luisteren, dat is het idee achter een wetshandhaver.

I Like +:)+

@TS: we hebben blijkbaar dezelfde kennis, kort nadat ik dit hier lees, zie ik de reactie op mijn nieuwspagina :Y)

Tja, ik vind al jaren dat men wel wat strenger mag zijn naar disrespect naar de politie. Mijn ervaring is dat het over het algemeen relaxte mensen zijn en dan spreek ik over zowel Duits als Nederlandse agenten.

Natuurlijk ben ik ook niet blij als ik een boete voor te hard rijden binnen heb, maar ik heb te hard gereden. Over profieldiepte... als jij iemand de rolstoel of graf in rijdt omdat je met dit weer geen grip hebt, betaal je voor de rest van je leven. Als ze nu in de zomer zouden controleren, dan zou het mierenneuken zijn, maar met dit weer...

Ik heb geen persoonlijke kennissen bij de politie en ken de politie alleen maar van de "zakelijke" kant. Dus helaas geen smerige details over drugsgebruik of geweld. Ja, ze hebben een voorbeeldfunctie. Maar helaas het zijn ook maar mensen. Maar het zijn wel mensen die het voor mij of voor andere zullen opnemen indien mogelijk, hun leven wagen en wat ze al doen; eigenlijk continu onder bepaalde spanning werken. Je weet namelijk dat je het mikpunt bent van spot, dat veel mensen jou beroepskeuze niet leuk vinden of jou haten om wat jij of je collega doet/heeft gedaan. De reacties van mensen die het fijn vinden dat ze er lopen, een oogje in het zijl houden ect die horen ze niet zo vaak.

Kritiek uiten is altijd lekker makkelijk.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:00

pniekepnak schreef:
kiki1983 schreef:
*zucht* . Neem een rechtzaak. Politie is erachter gekomen via GPS/sateliet whatever dat de telefoon van persoon X in Amsterdam was ( objectief), dus OvJ verteld aan de rechter dat persoon X in Amsterdam was omdat zijn telefoon daar een signaal afgaf ( subjectief) Persoon X kan ook zijn telefoon uitgeleend hebben of in de trein laten liggen terwijl persoon X in Den-Haag al uit de trein was gestapt.

Dus objectief feit: Ja de telefoon van persoon X was in Amsterdam.
Dus subjectief (mening): Persoon X was ook in Amsterdam want zijn telefoon was daar.

Openstaan voor een ander doet geen pijn. Echt niet.

Holy.... Meen je dit nou?

Hoe moet de politie een onderzoek doen als ze dit soort dingen niet mogen vragen? Ze moeten toch zekerheid hebben? Sorry, maar ik ga met Estera mee, dit is echt moeilijk serieus te nemen..!

Ze mogen het vragen maar niet als objectief feit vaststellen dat persoon X daar was.

Mri: Hoezo? Ik had niets gedaan en mijn vriend ook niet. In aanraking komen met de politie vind ik meer gearresteerd worden etc.

Skygirl: Ik weet niet of het op internet is terug te vinden. Ik heb hier wel de papieren van de rechtbank liggen ( ging om een rechtzaak van mijn vriend plaatsnamen zijn wel anders dan hier geplaatst) als je ze wil hebben kom maar ophalen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:02

@ Kiki1993: je kan ook een linkje van die rechtszaak geven? Op http://www.rechtspraak.nl staan namelijk vrijwel alle rechtszaken (geanonimiseerd, en alleen van meerderjarigen). Ik ben erg benieuwd. Want zoals ik al eerder aangaf, een rechter oordeelt in een rechtszaak: dat heeft dus niets met politie te maken. Ben erg benieuwd naar het uitgebreide vonnis, als dat tenminste online staat.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:03

Dan wordt dat toch uitgezocht zodat ze dat wel als objectief kunnen vaststellen? Er is geen rechter die iemand veroordeelt omdat iemand ergens geweest zou kunnen zijn, zonder dat zoiets nagegaan is hoor :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:04

In aanraking komen is in contact komen met.
Wanneer het niet terecht was ben je toch alsnog in aanraking gekomen met de politie, echter ging het dan wel om een misverstand.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:05

Nou inderdaad Szan, ik ook!

kiki1983

Loody schreef:
Snadrem schreef:
@ Kiki: Dan zou ik als ik jou was even een grote sticker op je huis, je auto en je vader plakken: "in geval van nood, laat maar gaan".

:j

Heb geen idee waar mijn vader woont en waar je die stickers kan krijgen anders had ik dat zeker gedaan. Ben niet voor niks jong van huis weggelopen :+

szan: Ik ga vanavond op die site zoeken. Was een zaak die is voorgekomen bij de politierechter in 2007 of 2008. Mijn computer kan 2 internetpagina's tegelijkertijd niet aan. De rechter heeft mijn vriend niet veroordeeld omdat de rechter het geen bewijs vond. En ja de OvJ kwam ermee aan bij de rechter maar de politie zoekt de feiten en bewijzen en geeft die door aan de OvJ. Het vonnis was vrijspraak.
Politie zal dat vast ook wel na zijn gegaan maar zijn nergens bij uit gekomen.

Mri: Ik vind niet dat ik ermee in aanraking ben gekomen. Het was voor mijn vriend en ik was toen ook bij hem thuis.

Estera

Nogmaals, het OM is niet De Politie. Een advocaat zou precies hetzelfde doen, maar dan in het voordeel van de verdachte. Maar goed, in jouw ogen is het hoe dan ook de schuld van de politie en je bent niet de enige die er zo over denkt.
Godzijdank zijn er ook nog mensen die wel een realistisch beeld van de wereld hebben en die begrijpen dat het mensen zijn die hun werk doen, onder soms moeilijke omstandigheden, niet onfeilbaar, maar meestal met de beste bedoelingen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:08

kiki1983 schreef:
szan: Ik ga vanavond op die site zoeken. Was een zaak die is voorgekomen bij de politierechter in 2007 of 2008. Mijn computer kan 2 internetpagina's tegelijkertijd niet aan. De rechter heeft mijn vriend niet veroordeeld omdat de rechter het geen bewijs vond. En ja de OvJ kwam ermee aan bij de rechter maar de politie zoekt de feiten en bewijzen en geeft die door aan de OvJ. Het vonnis was vrijspraak.
Politie zal dat vast ook wel na zijn gegaan maar zijn nergens bij uit gekomen.

Ik snap het :) Maar als er vrijgesproken is, dan is er toch geen probleem?
Dat is juist het mooie aan ons rechtssysteem: de politie kan iets beweren, maar in een rechtszaak wordt daar pas over beslist, door rechters die zelf de informatie zo objectief mogelijk nalopen. Als de rechter aangeleverd bewijs niet als voldoende overtuigend ziet, dan zal er niets mee gebeuren, wat politie ook beweert.

kiki1983

Re: De politie in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:10

Ik noem het ook geen probleem. Het was een voorbeeld om aan te tonen dat ook de politie soms uitgaat van subjectieve dingen en niet alleen objectief denkt. Heb je een PB gestuurd ik kom niet erg ver op die site.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:12

Szan schreef:
Dat is juist het mooie aan ons rechtssysteem: de politie kan iets beweren, maar in een rechtszaak wordt daar pas over beslist, door rechters die zelf de informatie zo objectief mogelijk nalopen. Als de rechter aangeleverd bewijs niet als voldoende overtuigend ziet, dan zal er niets mee gebeuren, wat politie ook beweert.

Sorry, ik kan het niet laten :o , maar de politie beweert niets. Ze leggen alleen feiten en verklaringen vast. De OvJ gaat dan dingen beweren, nav die feiten en verklaringen en vervolgens doet de advocaat daar zijn zegje over en beweert uiteraard het tegenovergestelde en dan is het de rechter die zich ook aan het wetboek van strafrecht moeten houden om een uitspraak te doen.

Edit: Geldt dus ook voor datgene wat Kiki hiervoor post.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:14

Estera schreef:
Szan schreef:

Sorry, ik kan het niet laten :o , maar de politie beweert niets. Ze leggen alleen feiten en verklaringen vast. De OvJ gaat dan dingen beweren, nav die feiten en verklaringen en vervolgens doet de advocaat daar zijn zegje over en beweert uiteraard het tegenovergestelde en dan is het de rechter die zich ook aan het wetboek van strafrecht moeten houden om een uitspraak te doen.

Weet ik, ik heb familie die in de rechtspraak actief is. Maar ik heb het zo geformuleerd, omdat Kiki het had over een zaak waarbij de politie blijkbaar wel haar conclusie had getrokken. Vandaar dat ik ook een post eerder al vroeg naar een linkje naar het vonnis, omdat het me sterk lijkt dat de politie zelf zo'n conclusie trekt.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:18

Szan ik ben nu met moeite ( constante vastlopers) op die site aan het zoeken maar volgens mij staat niet alles erop. Ik zoek op een bepaalde datum en dan komen er maar 3 zaken uitrollen die op die dag in die rechtbank zijn geweest en die moet ik niet hebben..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:25

kiki1983 schreef:
Szan ik ben nu met moeite ( constante vastlopers) op die site aan het zoeken maar volgens mij staat niet alles erop. Ik zoek op een bepaalde datum en dan komen er maar 3 zaken uitrollen die op die dag in die rechtbank zijn geweest en die moet ik niet hebben..

Zag het, heb ook al op je PB'tje gereageerd :)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:51

Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van de politie. Sommige mensen (mannen en vrouwen) kicken helemaal op een uniform, dat geeft hen een soort van een machtsgevoel en dat willen ze ook laten weten ook. :n
Dat soort mensen moeten dus niet bij de politie gaan vind ik.
Een aantal jaar geleden reed op een zeer onoverzichtelijke kruising een meisje met een brommer tegen mijn auto aan. Haar vriendje, waar de brommer van was, zat achterop.
Bij mijn auto was de spiegel eraf en wat blikschade. Zij had een dikke knie en kon nauwelijks lopen. Vriendje had niets.
Helaas voor haar en haar vriendje reed er net politie voorbij. Rapport opgemaakt enzovoort. Toen het papierwerk achter de rug was en we konden vertrekken boden wij het meisje aan om haar naar huis te brengen.
Antwoord van de politie: Ben je gek, we kennen het gezin waar ze vandaan komt. Dat is niet veel soeps dus je hoeft voor haar niet veel moeite te doen. Pardon? :? Lekker antwoord zeg. Als je op zo'n jonge leeftijd al wordt gestigmatiseerd vanwege je familie dan leer je nooit dat het ook anders kan.
Zo ken ik wel meer voorbeelden van politieagenten die volkomen misplaatste opmerkingen maken of iemand kleineren.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:53

Silvia schreef:
Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van de politie. Sommige mensen (mannen en vrouwen) kicken helemaal op een uniform, dat geeft hen een soort van een machtsgevoel en dat willen ze ook laten weten ook. :n
Dat soort mensen moeten dus niet bij de politie gaan vind ik.
Een aantal jaar geleden reed op een zeer onoverzichtelijke kruising een meisje met een brommer tegen mijn auto aan. Haar vriendje, waar de brommer van was, zat achterop.
Bij mijn auto was de spiegel eraf en wat blikschade. Zij had een dikke knie en kon nauwelijks lopen. Vriendje had niets.
Helaas voor haar en haar vriendje reed er net politie voorbij. Rapport opgemaakt enzovoort. Toen het papierwerk achter de rug was en we konden vertrekken boden wij het meisje aan om haar naar huis te brengen.
Antwoord van de politie: Ben je gek, we kennen het gezin waar ze vandaan komt. Dat is niet veel soeps dus je hoeft voor haar niet veel moeite te doen. Pardon? :? Lekker antwoord zeg. Als je op zo'n jonge leeftijd al wordt gestigmatiseerd vanwege je familie dan leer je nooit dat het ook anders kan.
Zo ken ik wel meer voorbeelden van politieagenten die volkomen misplaatste opmerkingen maken of iemand kleineren.

Gelukkig is het overgrote deel van de politieagenten niet zo. ;)

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:56

kiki1983 schreef:
Estera schreef:
Tja, het blijven mensen die agenten.

Toch zijn dat grove fouten en toen ze mijn vriend vrijlieten niet eens een simpel sorry...
Enja het was een AT team ik heb gewoon 0,0 vertrouwen in de politie. Heb ze zelf 1x gebeld.

Was met een vriendin wezen stappen en stonden midden in het centrum nog een sigaretje te roken. Ik had mijn vriend aan de telefoon op dat moment komt er een neger aangelopen, begint op ons in te slaan en probeerde vriendin te verkrachten. Mijn vriend hoort alles en komt er direct aan. Ik kon nog 112 bellen en riep in paniek: de straat waar we waren en neger neger ( sorry was in paniek) politie komt..vriend was er inmiddels ook en wie wordt er in de boeien geslagen en op de grond geduwd? Juist ja mijn vriend de neger liep rustig weg

Ik heb even al jouw reactie's terug gelezen en lach me werkelijk kapot. Je hebt wel ontzettend veel meegemaakt qua politie, wat toevallig allemaal zeg!

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:57

Heb je ook nog een nuttige toevoeging of een mening?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:02

Ik heb het woordje politie vermeld. Volgens mij gaat het daar over toch! Nou speciaal voor jouw dan. Ik vind het jammer om te lezen dat er genoeg mensen zijn die vervelende ervaringen hebben gehad met de politie maar gelukkig lees ik ook dat er veel omschrijven dat in elke organisatie rotte appels zitten. Evengoed bij de brandweer en op de ambulance. Dat neemt niet weg dat de politie ook mensen zijn die levens redden waar dat nodig is. 9 van de 10 x zijn zij eerder ter plaatse dan een ambulance en kunnen hun dus het verschil maken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:02

[
[/quote]
Toch zijn dat grove fouten en toen ze mijn vriend vrijlieten niet eens een simpel sorry...
Enja het was een AT team ik heb gewoon 0,0 vertrouwen in de politie. Heb ze zelf 1x gebeld.

Was met een vriendin wezen stappen en stonden midden in het centrum nog een sigaretje te roken. Ik had mijn vriend aan de telefoon op dat moment komt er een neger aangelopen, begint op ons in te slaan en probeerde vriendin te verkrachten. Mijn vriend hoort alles en komt er direct aan. Ik kon nog 112 bellen en riep in paniek: de straat waar we waren en neger neger ( sorry was in paniek) politie komt..vriend was er inmiddels ook en wie wordt er in de boeien geslagen en op de grond geduwd? Juist ja mijn vriend de neger liep rustig weg[/quote]

Ik heb even al jouw reactie's terug gelezen en lach me werkelijk kapot. Je hebt wel ontzettend veel meegemaakt qua politie, wat toevallig allemaal zeg![/quote]

En je hebt niet gezegd...joh, dat is mijn vriend...je moet die daar hebben. En wat is er toen gebeurd?
Cinn87 zegt het wat minder, maar ik kan me in de strekking van haar verhaal wel vinden..je maakt een hoop mee met de politie en het zijn steeds nogal vreemde voorvallen. :)

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:03

Zo bedoel ik het dus ja.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:06

Gekvanfleur. Politie zei die ochtend dat ze mijn vriend moesten hebben. We zeiden al dat kan helemaal niet maar daar hadden ze geen boodschap aan logisch want degene die ze wel moesten hebben zal vast hetzelfde hebben gezegd.

Cinn87; Waar zeg ik dan dat de politie geen levens redt en geen nare dingen moet doen die ze zelf liever ook niet doen maar het toch doen?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:09

Zeg ik dan dat JIJ dat zegt? Ik heb aangegeven dat ik het vervelend vind dat er mensen zijn met nare ervaringen, meer niet. En over het redden van levens, dat is mijn mening waar jij naar vroeg.