Vuurwerk, onbegrijpelijk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:55

lieveli schreef:
xSlvna schreef:
Paardrijden vind ik wederom niet vergelijkbaar, ken niemand die zijn paard op random mensen afstuurt om ze bang te maken, of ze te verwonden. :')
Heb zelf ook wel genoten van het vuurwerk, daar niet van. Neet niet weg dat het gevaarlijk is in verkeerde handen, en DAT moet (vind ik) tegengegaan worden.

Ik vind de leeftijdsgrens verhogen voor vuurwerk en strengere boetes voor het te vroeg afsteken hele goede maatregelen om vuurwerkoverlast tegen te gaan. Dat is wat minder fanatiek dan jouw idee, maar denk er wellicht eens over na.

Verder vind ik de vergelijking met paardrijden wel relevant, het zijn immers vluchtdieren en een ongeluk (op de openbare weg) zit in een klein hoekje.

Het zou fijn zijn als mensen wat verdraagzamer zouden worden. Misschien een goed voornemen voor 2013?

Zou indd een goed idee zijn :)

vuurneon

Re: Vuurwerk, onbegrijpelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:56

Wat is nu de grens eigenlijk? 16 voor verkoop?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:58

vuurneon schreef:
Vraag mij wel altijd af hoe mensen dat met een balkon doen, zullen er mensen zijn die een bepaalde constructie hebben om vuurwerk af te steken?

Je kan toch gewoon op straat voor de flat gaan staan? Afsteken vanaf balkon lijkt mij nou jij echt een strak plan!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:00

Lijkt mij ook niet handig, maar ik kan mij voorstellen dat als iemand een plantenbak heeft die over de rand hangt je er ook gewoon een pijl in af kan steken toch? :=
(Ik heb geen idee hoor! Vroeg mij dat opeens af :') )

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:02

gewoon op straat :j en veel flats hebben een "gemeenschappelijke" tuin

maar de mensen met een tuin doen het toch ook vaak op straat? net wat meer ruimte

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:03

Ja, en wat als ie om een of andere reden niet goed wegschiet? Dan ligt ie op je balkon....neuh, lijkt me geen strak plan!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:04

*ziet een vuurpijl voor zich die de woonkamer in schiet* _O-

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:05

Het interesseert mij geen hol of je al je spaargeld de lucht in knalt, maar het maakt mij zo verschrikkelijk boos dat er van die idioten zijn die vuurwerk naar andere gooien of richten, die onschuldige dieren lastig vallen, of ambulance/politie/brandweermannen bestoken. Voor mij mag er een verbod op vuurwerk komen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:05

MRI: hahahahaha :')
Leg dat maar eens uit aan de verzekering :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:10

Stap 1: Bel 112, vraag naar de brandweer inverband met woning brand
Hoop dat ze optijd zijn en laat alles blussen.

Stap 2: bel de verzekering dat je aanspraak wil maken op je brandverzekering
Ja euhmmm verzekerings expert, mijn woning is uitgebrand, jullie moeten mij helpen :j
Hoe het komt? Euhmmm nou :) het was oud en nieuw weet u, en de vuurpijl die ik van het balkon afschoot ging naar binnen :=
dat had ik niet gezien dus ik heb eerst nog 10 minunten naar buiten staan kijken of ik mijn pijl kon vinden, en toen riep de buurvrouw ineens dat mijn huis in de fik stond. Geen idee hoe dat nou kwam :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:12

Het leek hier wel de derde wereld oorlog, niet normaal meer. Carbid is al vrij heftig, maar ze gooien ook nog iets veel heftigers rond. De ramen trilden in de sponningen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:13

Mri schreef:
Stap 1: Bel 112, vraag naar de brandweer inverband met woning brand
Hoop dat ze optijd zijn en laat alles blussen.

Stap 2: bel de verzekering dat je aanspraak wil maken op je brandverzekering
Ja euhmmm verzekerings expert, mijn woning is uitgebrand, jullie moeten mij helpen :j
Hoe het komt? Euhmmm nou :) het was oud en nieuw weet u, en de vuurpijl die ik van het balkon afschoot ging naar binnen :=
dat had ik niet gezien dus ik heb eerst nog 10 minunten naar buiten staan kijken of ik mijn pijl kon vinden, en toen riep de buurvrouw ineens dat mijn huis in de fik stond. Geen idee hoe dat nou kwam :+

Ik lig hier plat _/-\o_ !

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:25

Mensen schieten hier op de flat echt wel pijlen vanaf de balkons... niet leuk als ze dat onder je doen. We hangen sindsdien ook nooit meer over de rand.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:27

Sheran schreef:
Mensen schieten hier op de flat echt wel pijlen vanaf de balkons... niet leuk als ze dat onder je doen. We hangen sindsdien ook nooit meer over de rand.

Daar heb ik nog niet eens bij stilgestaan dat je inderdaad mensen heb die over de rand hangen en dat gaat niet lekker samen met vuurwerk afsteken :=

Mri; _/-\o_

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:33

Inderdaad, het ging de eerste keer net goed en de andere keren bleven we gewoon veilig tegen onze voordeur aan geplakt staan :P

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:41

vuurneon schreef:
Wat is nu de grens eigenlijk? 16 voor verkoop?

Ja
Maar als er iemand vanaf 16 bij is mag het ook.

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:29

Achja het is nu gelukkig voorbij en ik heb het toch knap genoeg het overleeft ondanks ik het eigenlijk niks vind :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:30

Ik ben het volstrekt met je eens, weg met die zooi!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:35

Wij hebben ook een hoop vuurwerk gehaald dit jaar, we hebben minstens een uur non-stop staan schieten. Maar het is ook een traditie. Om 12 uur 's nachts schieten we een pakara af (100.000 bommetjes minstens), de snelheid waarmee dat ding afgaat 'bepaalt' hoe goed het jaar is. We doen het ieder jaar.
In china gelooft men ook dat de rook van het vuurwerk de boze geesten uit het huis verjaagt, en ook bovenstaande over een goed jaar komt daarvandaan. Wij hebben een scheutje chinees bloed in ons, en onze deuren en ramen gaan gewoon open zodat alle rook goed in en om het huis kan komen.

Maar naast traditie vind ik het gewoon mooi en leuk om iets af te knallen. Dat sommige mensen dat zonde van het geld vinden is hun probleem. Ik ga toch ook niet bepalen wat jij met je geld moet doen? Je zou andersom ook niet moeten oordelen imo. Live and let live.

En ja, er zijn aso's en sukkels bij die niet geleerd hebben hoe ze fatsoenlijk met vuurwerk om moeten gaan, maar je hebt overal van dat soort mensen lopen. Ga eens een keer voor de lol op wedstrijd, genoeg aso's en sukkels die daar rond lopen :+

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:03

tjah,teneerste vind ik wel dat iedereen zelf moet kopen wat hij leuk vind, maar.... als ik zo mensen zie die dan voor honderden euro's vuurwerk kopen denk ik wel 8)7 .
misschien omdat ik het eng vind enzo maar alsnog, er is crisis, veel mensen zeuren over de geldproblemen en dan kopen ze kei-veel vuurwerk! ik begrijp dat gewoon niet. natuurlijk is siervuurwerk heel mooi, maar er wordt zoveel geld aan besteed. en er gaat altijd ook wel veel geld naar knal-vuurwerk. het lijkt net alsof het een wedstrijd heeft wie de hardste knallen heeft.

wat mijn mening is, is dat ik het wel eenbeetje zonde vind. en dat er soms zo dom/onhandig mee omgegaan wordt. dan denk ik, je kunt er mensen zwaar mee verwonden, dan kijk je toch wel een beetje uit?

nogmaals vind ik siervuurwerk wel heel leuk om naar te kijken, als het tenminste met beleid wordt afgestoken.
maar iedereen moet doen wat hij zelf wil. diegene heeft het zelf verdient (neem ik aan). maar ik vind het wel een beetje zonde.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:17

xSlvna schreef:
IK moet met een trauma lopen voor de lol van anderen en ik zal écht niet de enige zijn. Mensen met verwondingen voor het plezier van anderen, nee maar dat moeten we maar accepteren, hier kinderen nog een paar rotjes, steek maar af, gooi maar naar mensen en dieren, is leuk joh vooral als ze bloeden, echt tof.
'Hey laten we die lawinepijlen op een stapel leggen, in het rond, steken we ze af en rennen we naar binnen, hier staan toch maar 20 man in de straat, is niet zo erg.'
Hou toch op, hoe onverantwoord vele zijn, moeten we dat ook maar laten gaan?

Je kan niet de hele wereld hufterproof maken en wat mij betreft gaan de pogingen om dat te doen nu zo af en toe al te ver, er lopen ook aardige mensen rond op de wereld. Er zijn ook mensen de hun auto of hun hond of hun keukenmes gebruiken om andere mensen een trauma te bezorgen, ook opzettelijk of igg door extreme onvoorzichigheid moeten we die dingen dan ook maar allemaal verbieden.

Vuurwerk heeft in sommige culturen een religieuze functie en is voor die mensen dus belangrijker dan even mooi uitzicht en hard geluid.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:56

Voor degenen die het vergelijk maken tussen geld uitgeven aan vuurwerk en setjes kopen voor je paard:
Ik heb nog nooit iemand een paardendekje in een school naar binnen zien gooien die daardoor vervolgens afbrandt (Arnhem) of bandages in een brievenbus stopt die daardoor ontploft... En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:13

Silvia, wat bedoeld word is dat ONZE hobby is 'Paardje' met alle troep erop en eraan, setje roze setje blauw, setje groen en setje bruin, och nog een zwart en een wit, laten we paars er nog bij doen. Andere (niet paardenliefhebbers...?) zullen ons wel voor gek verklaren, hoe kunnen wij (sommigen) honderden euros uit geven aan een 'stinkend paard'.
Sommige mensen hangen hun geld aan een paard, andere blazen het op...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:24

Silvia schreef:
Voor degenen die het vergelijk maken tussen geld uitgeven aan vuurwerk en setjes kopen voor je paard:
Ik heb nog nooit iemand een paardendekje in een school naar binnen zien gooien die daardoor vervolgens afbrandt (Arnhem) of bandages in een brievenbus stopt die daardoor ontploft... En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen.

Ik heb nog nooit iemand met vuurwerk over een golfbaan zien galloperen of complete schelpenpaden aan gort zien rijden zodat er nadien duizenden euro's schade is omdat er geen fatsoenlijke bal meer te slaan is of kleine kinderen of bejaarden zitten te schudden in hun wandelwagen. Dat doen mensen met paarden.... Of bewust door net ingezaaid land waardoor een boer voor duizenden euro's schade heeft.

Er zijn mensen die met vuurwerk rare dingen doen. Maar er zijn ook mensen die met paarden rare dingen doen. Dat wil nog niet zeggen dat iedere vuurwerkliefhebber scholen bewust aansteekt of elke paardenliefhebber bewust over de golfbaan crosst.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:31

Zit wat in, rotte appels heb je indd overal.

Was trouwens net een klein rondje door de gemeente waar ik woon, op een klein gebied 8 afvalcontainers opgeblazen (gewoon in 5 deel...) en een raam (inclusief tegels ed) opgeblazen zijn, zoiets. Kinderachtig man, 100% zeker weten jongeren met illigaal vuurwerk. -O-