nertsenfokverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:28

Laptopmuis schreef:
Is eigenlijk met alle dieren die een massa-product zijn geworden.
Kippen moeten zo snel mogelijk vet worden om te slachten, dus waarom ontwikkelen we niet een kip die heel snel groot wordt en niet meer op zijn poten kan staan door zijn gewicht. We noemen het de plofkip en mensen kopen het massaal.
Waarom niet zoals in het rondeel? Kippen hebben ruimte, kunnen buiten, kunnen een jaar lang scharrelen en worden dan pas geslacht. Die kip smaakt net zo goed, misschien nog wel beter!

En dan de koeien... ik ben bij een vleeshouderij geweest... het is echt zielig om te zien hoe de kalfjes er gehouden worden. Ze staan in hokken waar ze alleen naar voren kunnen kijken. Draaien in het hok gaat niet en als ze het doen zitten ze vast. Dus het kalfje kan alleen maar naar voren kijken, krijgt melk en voer en zo staat het er tot het oud genoeg is om geslacht te worden.
Terwijl er in Nederland ook diervriendelijke opfokkerijen zijn van kalfjes (denk maar aan Peter's farm).

Varkens hetzelfde, staan in kleine kooien en kunnen alleen eten, drinken, liggen en staan. Draaien gaat niet.

Voordat je begint over de smaak. Mensen proeven het verschil niet :+ Is onderzoek naar geweest.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:09

Brainless schreef:
@8nnemiek
Dat waren de oude hokken voordat ze moesten voldoen aan de nieuwe welzijnseisen.
Hokken zijn vergroot, ze hebben kooiverrijking vaak een speelbuis, en een nachthok met bodembedekking.
De meeste hokken hebben een tweede laag waardoor ze kunnen klimmen (en meer oppervlakte krijgen) en ze zitten minimaal per 2 in een geschakeld hok.

Dat vind ik zo raar, die beesten leven solitair...

Laptopmuis

Re: nertsenfokverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:17

In Dierenpark Born heb je ook twee nertsen, komen volgens mij ook van zo'n fokkerij.. maar weet ik niet zeker. Zijn echt wel leuke dieren, maar zeer zeker niet tam :).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:30

Appelmoes_11 schreef:
Brainless schreef:
@8nnemiek
Dat waren de oude hokken voordat ze moesten voldoen aan de nieuwe welzijnseisen.
Hokken zijn vergroot, ze hebben kooiverrijking vaak een speelbuis, en een nachthok met bodembedekking.
De meeste hokken hebben een tweede laag waardoor ze kunnen klimmen (en meer oppervlakte krijgen) en ze zitten minimaal per 2 in een geschakeld hok.

Dat vind ik zo raar, die beesten leven solitair...

Pas als ze volwassen zijn (met 11 maanden) en ze worden met 9 maanden gedood.
Jongeren uit 1 nest worden na het spenen bij elkaar gehouden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:53

eenitraM schreef:
Voordat je begint over de smaak. Mensen proeven het verschil niet :+ Is onderzoek naar geweest.

En dat vind je raar? Ik niet met onze pakjeskeuken met overal een kilo zout op.
Een biologisch varken zit meer vet aan, dat geeft meer smaak, maar mensen willen mager vlees want vet word je dik van.
Een nuchter kalf proef je geen verschil in maar een volwassen blonde smaakt een stuk beter dan zo'n taaie worstkoe. Dat proef je echt wel en zie je ook aan het vlees. Maar die blonde gaat ook niet bij de supermarkt over de toonbank maar bij een keurslager. Een worstkoe is wel tam, een blonde niet....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 04:46

@Anne
Ze geven juist aan dat biologisch varkensvlees juist magerder is?!
Citaat:
Biologisch vlees is van nature magerder en minder calorierijk dan gewoon vlees. Een biologisch biefstukje heeft ongeveer een derde minder calorieën en twee derde minder vet.

http://www.hetkanwel.net/2012/12/14/vij ... et-maken/#

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 09:53

Een biologisch opgefokt rund of varken is ook pas echt smakelijk nadat het een aantal weken is afgemest op stal.
De spieren die gegroeid zijn door het vrij bewegen bouwen dan af en ze worden vetter. Sterke spieren geeft namelijk taai vlees en vet geeft smaak.

Mijn baas is naast paardenhandelaar ook hobbymatig rundveehouder. Dit zijn echte scharrelrunderen die heel de dag op de wei staan en regelmatig naar een wei met meer gras verplaatst worden. Ik heb nu verschillende keren een derde rund voor in de vriezer bij hem gekocht. Dat was geweldig vlees behalve die ene keer toen het rund recht uit de wei kwam en niet afgemest was. Dat was echt taaie rommel.
Het verschil proef je wel degelijk dus, maar echt puur biologisch vlees dat niet afgemest is, is dus niet lekkerder.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:01

schoentje schreef:
Inderdaad, Nederlandse boeren kunnen niet bestaan als ze de dieren in ideale situaties zouden moeten houden. Nu hebben ze namelijk al subsidies nodig om het hoofd boven water te houden.
Een boer is vaak als boer geboren, hij houd van z'n vak en van het dier dat hij fokt, het is niet zo makkelijk om even iets anders te doen.

Als je subsidies nodig hebt om het hoofd boven water te houden, dan betekent het gewoon dat je bedrijf niet rendabel is. En dan kun je kiezen: stoppen, je bedrijf verplaatsen, innovatief bezig gaan, of beknibbelen op het dierenwelzijn.
En al die onzin over dat een boer als boer geboren is: ik ken genoeg boerenzonen en -dochters die graag het bedrijf hadden willen voortzetten, maar helaas die kans niet hebben gekregen. Bijvoorbeeld omdat de ouders het bedrijf toch aan de oudste zoon over wilden doen. Of omdat het bedrijf te klein was om voor de toekomst levensvatbaar te zijn. Toch redden die zich allemaal uiteindelijk prima in een ander beroep. Niet te dramatisch over doen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 10:26

Er zijn ook mensen die paardrijden zielig vinden en paarden houden zielig vinden. Ik en jij vinden het niet zielig, anders zaten we niet op dit forum.
Het zou best kunnen dat er ooit eens een verbod op paardrijden komt, dat gaan wij niet leuk vinden omdat wij weten hoe goed onze paarden het hebben al is het niet 100% natuurlijk. Dat betekend toch niet dat wij nu al moeten gaan stoppen met rijden omdat een stel activisten onze paarden zielig vind en wij onze verantwoording maar moeten nemen? Nee, want wij vinden dat we goed zijn voor onze paarden en zo is het ook met de boeren.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:28

Huppa, de hele Nederlandse veehouderij afschaffen dan.maar en alleen nog maar vlees importeren vanuit Amerika. :roll: Daar kunnen de koeien voor bijna niks worden gehouden door ze wat jaren op de vlaktes te houden, iets minder smakelijk vlees, maar ach, het is goedkoop, Nederlandse consument ook weer blij. :(

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 10:42

In Amerika werken ze met feedlods (als je dat zo schrijft) een hoop runderen in een paddock met niet te veel bewegingsvrijheid. Hetzelfde idee als een stal hier, maar dan zonder dak.
Mooi systeem, maar niet per sé veel natuurlijker dan hier.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:51

@Wendy
Maar als degene 55/60 jaar is en zijn hele leven alleen "maar" boer is geweest.
Moet deze boer even een ander beroep kiezen?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:12

Wendy schreef:
Als je subsidies nodig hebt om het hoofd boven water te houden, dan betekent het gewoon dat je bedrijf niet rendabel is. En dan kun je kiezen: stoppen, je bedrijf verplaatsen, innovatief bezig gaan, of beknibbelen op het dierenwelzijn.

Nou, inderdaad zeg, wat een vage redenering dat het zo zielig voor ze is als hun niet-rendabele bedrijf ermee op moet houden. Dan kun je de consument wel de schuld geven die oh-zo-graag alles goedkoop wil, en dan heb je gelijk, de consument beslist nu eenmaal. Niks aan te doen. :Y)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 15:50

De nertsenhouderijen die nu moeten stoppen krijgen geen subsidie, dat is de financieel gezondste agrarische sector.
Dat zijn vooral de andere biologische veehouderijen. Ze hebben die subsidie nodig omdat op een biologische manier boeren duurder is dan op de 'gewone' manier. Zonder deze subsidies zou hun vlees veel te duur zijn tov. het vlees uit het buitenland, wat de Nederlandse consument dan liever koopt. Zou er een beter importbeleid zijn, dan zou ons vlees veel duurder zijn, omdat de boeren dan niet meer hoeven te concurreren met het buitenlands vlees. Ze hebben dan dus geen subsidie meer nodig.
De keuze voor een Nederlandse boer is dan dus inderdaad, subsidie aannemen met een biologische boerderij, een niet biologische boerderij hebben, of stoppen en het vlees uit het buitenland laten komen waar de dierenwelzijn nog veel slechter is dan hier op een niet-biologische boerderij.

Een dier nog idealer houden dan nu op een biologische boerderij gebeurd word nog duurder, dus het vlees dan ook, want de subsidies gaan niet hoger. De Nederlandse consument gaat dat gewoon niet betalen wanneer er een goedkopere variant te koop blijft in ons land.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:53

dus wendy volgens jou heeft mijn man gewoon pech? Boer in hart en nieren maar de door slechte prijzen en hoge kosten van de afgelopen jaren moet hij zich maar schikken dat hij het bedrijf dat al 5generaties op deze plek zit noodgedwongen hobbymatig moet gaan maken en een baan moet gaan zoeken waar hij zijn ei totaal niet in kwijt kan maar tja het is niet anders?
Heb je weleens gelezen dat het zelfmoordcijfer onder (noodgedwongen)gestopte boeren erg hoog is? Vast niet want het zijn geen kantoormensen dus niet interessant.
Onderhand worden de boeren in nederland afgeschreven als zijnde de grootste criminelen, geldwolven, dierenmishandelaars.
Ga met zn allen eens nadenken wat er gebeurt als alle boeren besluiten om te stoppen hier in nederland.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:54

schoentje schreef:
Dat zijn vooral de andere biologische veehouderijen.

Andere biologische veehouderijen wou je vertellen dat de nertsen fokkerij een biologische vee houderij is????

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:55

schoentje schreef:
Er zijn ook mensen die paardrijden zielig vinden en paarden houden zielig vinden. Ik en jij vinden het niet zielig, anders zaten we niet op dit forum.
Het zou best kunnen dat er ooit eens een verbod op paardrijden komt, dat gaan wij niet leuk vinden omdat wij weten hoe goed onze paarden het hebben al is het niet 100% natuurlijk. Dat betekend toch niet dat wij nu al moeten gaan stoppen met rijden omdat een stel activisten onze paarden zielig vind en wij onze verantwoording maar moeten nemen? Nee, want wij vinden dat we goed zijn voor onze paarden en zo is het ook met de boeren.

Dit vind ik zulke onzin hè, alsof je geen grens kan trekken van wat wel en niet leed veroorzaakt. Als paarden op dezelfde manier werden gehouden als nertsen, weet ik zeker dat 99% van de mensen op dit forum dat ook mishandeling zou noemen. Het is echt onzin om te zeggen dat paardrijden dan ook mishandeling is omdat het niet 100% natuurlijk is en omdat het dier er niet voor gekozen heeft. Iets wat niet 100% natuurlijk is hoeft toch niet per se ondraaglijk leed te veroorzaken? Je kunt toch wel je gezonde verstand gebruiken om in te schatten of een dier lijdt of niet?

Als nertsen die hun leven lang in een klein stinkhokje zitten weg te kwijnen, zonder ook maar één van hun natuurlijke behoeftes te kunnen vervullen, en vervolgens vergast worden zielig zijn ---> dan is paardrijden ook zielig!!!
WTF is dat voor beredenering???
Laatst bijgewerkt door Dos_Caballos op 22-12-12 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:57

Laptopmuis schreef:
En dan de koeien... ik ben bij een vleeshouderij geweest... het is echt zielig om te zien hoe de kalfjes er gehouden worden. Ze staan in hokken waar ze alleen naar voren kunnen kijken. Draaien in het hok gaat niet en als ze het doen zitten ze vast. Dus het kalfje kan alleen maar naar voren kijken, krijgt melk en voer en zo staat het er tot het oud genoeg is om geslacht te worden.
Terwijl er in Nederland ook diervriendelijke opfokkerijen zijn van kalfjes (denk maar aan Peter's farm).

Varkens hetzelfde, staan in kleine kooien en kunnen alleen eten, drinken, liggen en staan. Draaien gaat niet.

Kalfjes worden de eerste paar weken in hokjes gehouden omdat ze moeten leren drinken uit de bak ipv de speen. Ze staan op deze manier omdat ze anders niet uit zichzelf gaan eten. Nadat ze zelfstandig voer op kunnen nemen gaan ze de groepshuisvesting in.

Een varkenszeug zit tijdens de periode dat de biggen nog aan de speen zitten inderdaad in een kooi, maar zodra de biggen zelfstandig voer op nemen gaat de zeug ook de groepshuisvesting weer in. Wellicht leuk om de groep 'wakker burger' eens op te zoeken op facebook voordat je conclusies trekt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:58

En wbt het hoofd boven water houden: De consumenten moeten een eerlijke prijs gaan betalen voor de producten. Die supermarkten stunten maar door en daar is de boer de dupe van.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 16:17

sarabande schreef:
schoentje schreef:
Dat zijn vooral de andere biologische veehouderijen.

Andere biologische veehouderijen wou je vertellen dat de nertsen fokkerij een biologische vee houderij is????

Nee, ik bedoel andere veehouderijen die biologisch zijn. Misschien niet heel duidelijk van mij opgeschreven.

@dc, de vergelijking met paarden trek ik vooral met andere veehouderijen. Als je de discussie die ik daarover met wendy had had gelezen, dan had je dat kunnen begrijpen. Maar het is idd een beetje off-topic, mijn excuus voor de verwarring die ik daarmee veroorzaak, al sta ik wel achter mijn vergelijking.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:28

Winged schreef:
En wbt het hoofd boven water houden: De consumenten moeten een eerlijke prijs gaan betalen voor de producten. Die supermarkten stunten maar door en daar is de boer de dupe van.

Precies terwijl onderzoeken aangeven dat mensen daar best iets voor over hebben
Trouwens van de week was in het nieuws dat de agrarische sector financieel een goed jaar gehad heeft, dus waarom dat geklaag

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:34

Winged schreef:

Nee, daar zijn dieren de dupe van.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 16:35

Onderzoeken en praktijk is natuurlijk niet altijd hetzelfde.
Wanneer er in de supermarkt een kiloknaller varkensvlees uit het buitenland maart Nederlands varkensvlees dat bijna het dubbele kost ligt. Dan zal het merendeel van de consumenten toch echt voor die kiloknaller gaan.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:37

Er moet dus een mentaliteitsomslag komen onder de consumenten. ;)
Maar die komt er niet, want het gros van de mensen geeft geen sodemieter om dierenwelzijn. Ja als er 1 bultrug aanspoelt, dan vindt bijna iedereeen dat er maar met geld gesmeten moet worden om dat ene dier te redden. Maar miljoenen beesten die geen leven hebben... ach, die zie je toch niet op tv enz.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:41

Het argument dat het te hypocriet is om nertsenfokkerijen te verbieden, want dan moet de gangbare vleeshouderij ook maar verboden worden, is ook een vreemd argument. Ze willen 1 van de vele slechte dingen verbieden, maar dat moet niet van jullie want er zijn nog meer slechte dingen... dus oplossing: niets verbieden en ALLE slechte dingen laten bestaan? Wees blij dat er iig iets slechts wordt verboden.
Laatst bijgewerkt door Dos_Caballos op 22-12-12 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt