Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Papegara

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:43

Als hij dit wil, zou hij ook niet meestrijden om los te komen (zie foto's), als er water in de buurt komt dan komt hij weer tot leven, dat wordt steeds gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:43

janouk schreef:
Het dier heeft zichzelf in ondiep water gelegd om te sterven. Blijkbaar kiest hij zelf niet voor een verdrinkingsdood.
Wat een mens humaan vindt, is misschien niet de keuze van het dier zelf.

Hij is gestrand, hij heeft geen plekje uitgezocht om te sterven, ander doet ie niet zo vreselijk zijn best los te komen, als er hoog water is. Verder heeft hij nu weinig keuze niet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:44

janouk schreef:
Het dier heeft zichzelf in ondiep water gelegd om te sterven. Blijkbaar kiest hij zelf niet voor een verdrinkingsdood.
Wat een mens humaan vindt, is misschien niet de keuze van het dier zelf.

Maar dat weet je ook niet zeker. Soms stranden er hele scholen bruinvissen omdat het door mensen gemaakte geluid op zee ze uit koers brengt. Dan wil het niet zeggen dat ze zijn gestrand om te sterven. Het kan natuurlijk wel, maar een feit is het niet.

janouk

Misschien voelt hij/zij bedreigt door de aanwezige mensen/geluiden/machines en probeert hij daarom weer weg te komen.

Feit is dat niemand het weet en daarom misschien in alle goede bedoelingen het dier meer pijn doet dan men denkt.
Laatst bijgewerkt door janouk op 14-12-12 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Misschien was hij gewoon de coordinatie kwijt waardoor hij hier terecht is gekomen en ook weer is teruggekomen. Dat zie je zo vaak bij andere groepen dolfijnen/walvissen e.d. Het is helemaal niet zeker dat zo'n dier dit overkomt omdat hij stervend is. Hij is een stuk levendiger geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:52

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:54

Tsja, je kunt niet alles redden.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:58

Las op teletekst dat er springtij komt, misschien lost de natuur het zelf op (hoop Ik).

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:58

Mindim schreef:
Oh kijk en hij is al van Naturalis.
Beestje is nog niet eens gestorven of er staat al in geuren in kleuren in de krant wat er gaat gebeuren. Wat onsmakelijk. 1 keer met een net geprobeerd en klaar is het, omdat het net is geknapt. Ik vind dit echt heel triest.

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/14/gestrande-bultrug-gaat-naar-de-wetenschap/

Daarom zei ik al eerder dat Naturalis op het lichaam aast en wellicht niet meer alles uit de kast getrokken word.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:59

Mindim schreef:
Beestje is nog niet eens gestorven of er staat al in geuren in kleuren in de krant wat er gaat gebeuren. Wat onsmakelijk. 1 keer met een net geprobeerd en klaar is het, omdat het net is geknapt. Ik vind dit echt heel triest.

Erg he! Vreselijk helemaal mee eens! Vind ook altijd zo erg als mensen dat mekaar aandoen! Beetje van te voren zitten vechten over de erfenis.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:00

Papegara schreef:
Ik vind het dieptriest dat na 1 kapot getrokken net gelijk de hele reddingactie stop wordt gezet.

Hier ben ik het helemaal mee eens. . niks ten nadelen van al die mensen, die zullen echt het beste voor het dier willen. Maar een net dat breekt? En dan de hele operatie stoppen? Sorry.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:02

Of dat ze gisteravond stopten omdat de accu van de helicopter (verlichting) leeg was.... -O-

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:03

"Vanochtend besloot de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in overleg met Ecomare geen reddingspoging meer te ondernemen, omdat de omstandigheden slecht zijn. “Het is te ondiep en er is weinig water door de oostelijke wind. Dat maakt het moeilijk de walvis los te trekken”, liet een woordvoerder van de KNRM eerder weten. Ook kunnen geen zwaardere middelen worden ingezet omdat het dier op een moeilijk bereikbare plek ligt."

Misschien stoppen ze de operatie niet zomaar?

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:03

Zou dat de reden zijn dat de burgemeester de redding van pieterburen heeft verboden?
Ik vind het in en in triest. en nogmaals, na 1 geknapt net al opgeven..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:04

Kentaro schreef:
Of dat ze gisteravond stopten omdat de accu van de helicopter (verlichting) leeg was.... -O-

Allemaal smoesjes van bovenaf. . . nou zit ik net weer helemaal in Prison-Break, dus imo is de overheid zwaar illegaal bezig nu ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:04

Rangeela schreef:
Mindim schreef:

Erg he! Vreselijk helemaal mee eens! Vind ook altijd zo erg als mensen dat mekaar aandoen! Beetje van te voren zitten vechten over de erfenis.

dan begint mij toch de vraag op te komen of ze hem wel wilde redden maargoed daar komen we nooit achter denk ik zo

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:05

stef schreef:
Josie, ik heb via Twitter contact gehad met ecomare, en hun geven aan dat de enige manier om een dergelijk dier te euthanaseren dmv springstof is. Waarom daaraan twijfelen?

Idee om het leger met een tankje schietoefeningen laten doen?
Goed gemikt is één projectiel voldoende.
En de Japanners het karkas schenken.
Die schieten ook alleen voor wetenschappelijk onderzoek.
{:)

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:05

ik lees hier ook even mee.

Wat ik niet begrijp, waarom kan een burgemeester er voor zorgen dat een (vrijwillige?) reddingsactie wordt gestaakt? er was op dat moment net een actie geweest, dus waarom niet de vrijwilligers en Leni van 't Hart het gewoon laten proberen?

begin een beetje het gevoel te krijgen dat Naturalis er voor heeft gezorgd dat er geen reddingsacties meer komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:06

Myfairytale schreef:
Mindim schreef:

Daarom zei ik al eerder dat Naturalis op het lichaam aast en wellicht niet meer alles uit de kast getrokken word.

Zei ik idd ook al.

Papegara

Kentaro,
Dan laten ze toch gewoon een nieuwe helikopter komen.
Ik snap het echt echt echt niet. Ze hebben nu toch al onwijs veel geld uitgegeven aan deze operatie, zet dan ook je tanden er in en geef niet direct op als er even iets tegenzit.

nogmaals, als deze walvis was aangespoeld om te overlijden, zou hij ook niet vechten voor zijn leven.
Ik vind dat wij alles op alles moeten zetten. Het dier heeft nu toch al stress en ik vind dit een zeer ondiervriendelijke dood. En ik moet met mijn dierenhart maar kijken hoe het dier op deze wijze overlijd, ja laat het dan verdrinken, sneller en minder pijnlijk. ;(

Anoniem

Lenie gaat gewoon door hoor!!!

Springtij is goed, helaas staat de wind niet gunstig.

KootMiraDrum

Mindim schreef:

Lenie 't Hart haar vrijwillergs reizen gewoon door en proberen via de politiek toestemming te krijgen. Ze komen over een uurtje bij J. aan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:07

Nou ik geloof er zeker in dat Naturalis liever niet had gehad dat ie was aan komen spoelen in eerste instantie.
En ik denk dat ze op grond van hun kennis beseffen dat, ook al komt hij los, het waarschijnlijk niet meer redt.
Nee, ik vind de beredenering niet zo stom.
Ik heb liever dat de wetenschappelijke onderzoeken al klaar staan en de oorzaak achterhaald kan worden en we van het dier kunnen leren ipv dat hij weg ligt te rotten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:08

Kentaro schreef:

Nou, dat kan ik me nog wel voorstellen. Zonder helicopter met verlichting doe je 's avonds ook niets.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:08

Een helicopter kan geloof ik maar een half uur vliegen.