Alcohol verbod onder de 18 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:18

mang schreef:
Vjestagirl schreef:

Nee dat niet. Maar als je ouders het prima vinden dat je drinkt, en je dus van huis uit mee krijgt dat drinken doodnormaal is is de kans wel groter dat je die 11 drankjes drinkt dan als je ouders je geleerd hebben dat drinken oerstom is.

Drinken is niet oerstom, comazuipen of dronken worden is oerstom, dat staat buiten 1 of 2 drankjes. En op welk feitelijk onderzoek bepaal jij dat die kans groter is?

Mijn moeders vader was alcohollist en die heeft tot haar 30e nooit 1 druppel gedronken.

Ik snap dat je onderzoeksresultaten wilt zien, maar een voorbeeld noemen waar het niet zo is, zegt natuurlijk ook niets. Mensen die helemaal niet drinken zijn sowieso al een uitzondering, het overgrote deel drinkt wel (eens iets/vaak). En Vjestagirl bedoeld sowieso niet dat iedereen waar veel gedronken wordt thuis, veel gaat drinken, ze zegt dat de kans groter is.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:21

Maar dat betekend absoluut niet dat je gaat comazuipen of bezatten als je ouders 's avonds een wijntje drinken. Mijn ouders drinken bijna elke avond wel een wijntje/biertje, maar zijn echt nooit dronken. De enkele keer dat ze wel dronken zijn (na een feest bijvoorbeeld) zijn ze de volgende dag echt strontziek. Dat is ook een rede voor mij denk ik dat ik nooit dronken ben.

edit: labyrinth, ze zegt dat de kans groter is. Maar waar baseerd ze dat op?? Ze heeft zelf geen kinderen, drinkt niet en heeft verder totaal geen onderzoek oid dat dat bevestigd. Ík denk juist dat de kans dat je veel gaat drinken groter word als je ouders nooit drinken of je verbieden te drinken. Jij wilt dan ontdekken wat het is dat je ouders het verbieden, of er zo op tegen zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:22

mang schreef:
Maar dat betekend absoluut niet dat je gaat comazuipen of bezatten als je ouders 's avonds een wijntje drinken. Mijn ouders drinken bijna elke avond wel een wijntje/biertje, maar zijn echt nooit dronken. De enkele keer dat ze wel dronken zijn (na een feest bijvoorbeeld) zijn ze de volgende dag echt strontziek. Dat is ook een rede voor mij denk ik dat ik nooit dronken ben.

edit: labyrinth, ze zegt dat de kans groter is. Maar waar baseerd ze dat op?? Ze heeft zelf geen kinderen, drinkt niet en heeft verder totaal geen onderzoek oid dat dat bevestigd. Ík denk juist dat de kans dat je veel gaat drinken groter word als je ouders nooit drinken of je verbieden te drinken. Jij wilt dan ontdekken wat het is dat je ouders het verbieden, of er zo op tegen zijn.

Ze is er bij hoor, ze heeft ook een naam, en je kan ook gewoon direct tegen haar praten. Heb je nog kans dat je antwoord krijgt ook.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:23

Vjestagirl schreef:
mang schreef:

Ze is er bij hoor, ze heeft ook een naam, en je kan ook gewoon direct tegen haar praten. Heb je nog kans dat je antwoord krijgt ook.

Sorry dat was inderdaad niet netjes, mijn excuses, had het op het moment van typen niet in de gaten..

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:35

labyrinth schreef:
ladylay schreef:
Klopt, dat zijn idd dingen die voorkomen. Nou heeft uiteraard het ene persoon meer last van dan de andere. Maar idd zie ik dat meer als een ongemak als je het zwart/wit zal bekijken. Uiteraard gaat het meer dan over een ongemak, overigens is deze groep procentueel erg klein. De situaties zijn ook al aangepast zoals niet roken in de horeca. Goede regeling voor restaurants, bars ben ik niet positief over. Overigens dwalen we helemaal af van het onderwerp.

Hier een mooi artikel waar het heel goed is uitgeschreven, mocht je er meer over willen lezen. Zo niet, is dat ook prima ;)

http://www.henrysturman.com/dutch/artik ... roken.html

Ik snap dat het voor de roker minder leuk is dat ze nergens mogen roken, maar ik heb er in een bar net zoveel last van als in een restaurant. Als ik de volgende dag een optreden heb kan ik het wel schudden, dan zit uitgaan in een kroeg waar er geheist mag worden echt niet in voor mij, hou geen stem meer over en je gaat er zo ontiegelijk van stinken! Echt ranzig gewoon, eigenlijk moet je alles in de was doen, je kleren je jas, je haar, maar ook je bedovertrek, want die ruik je de volgende nacht nog!

Ik ben geen roker, nooit geweest. Toch vind ik het een belachelijke regel. Ja, ik houd niet van de stank morgens, en ja ik draag lenzen. Maar het is de gezelligheid die dat in de kroeg brengt. Gelukkig hebben wij een club waar gewoon nog gerookt word. Heerlijk old skool.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:36

ladylay schreef:
labyrinth schreef:

Ik snap dat het voor de roker minder leuk is dat ze nergens mogen roken, maar ik heb er in een bar net zoveel last van als in een restaurant. Als ik de volgende dag een optreden heb kan ik het wel schudden, dan zit uitgaan in een kroeg waar er geheist mag worden echt niet in voor mij, hou geen stem meer over en je gaat er zo ontiegelijk van stinken! Echt ranzig gewoon, eigenlijk moet je alles in de was doen, je kleren je jas, je haar, maar ook je bedovertrek, want die ruik je de volgende nacht nog!

Ik ben geen roker, nooit geweest. Toch vind ik het een belachelijke regel. Ja, ik houd niet van de stank morgens, en ja ik draag lenzen. Maar het is de gezelligheid die dat in de kroeg brengt. Gelukkig hebben wij een club waar gewoon nog gerookt word. Heerlijk old skool.

Wat is er gezelliger aan als er gerookt mag worden? Ben je zo verslaaft aan die geur dat je het minder gezellig hebt als er niet gerookt mag worden?

Edit: slechte formulering
Laatst bijgewerkt door labyrinth op 29-11-12 18:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:37

ladylay schreef:

Want roken is gezellig, en niet roken is ongezellig?

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:39

Ja, ik ben verslaafd aan de geur van de rook idd en niet roken is totaal niet gezellig .. :roll:

superlise

Re: Alcohol verbod onder de 18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:43

Prima regel dat alcoholverbod, vind alcohol sowieso zinloos/doelloos/geen toegevoegde waarde hebben. Mensen drinken maar lekker frisdrank, sappies en smoothies dat is veel gezonder.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:44

ladylay schreef:
Ja, ik ben verslaafd aan de geur van de rook idd en niet roken is totaal niet gezellig .. :roll:

Dat is wel ongeveer wat je zegt, je vindt het gezelliger met rokende mensen, waarom dan?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:44

Roken is net als drinken, een eigen keuze.
Maar ik vind, dat als je rookt, dat je wel rekening moet houden met andere mensen. Sommigen gaan in een bushokje roken en moet ik noodgedwongen weg, omdat ik die geur niet aankan :n

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:45

superlise schreef:
Prima regel dat alcoholverbod, vind alcohol sowieso zinloos/doelloos/geen toegevoegde waarde hebben. Mensen drinken maar lekker frisdrank, sappies en smoothies dat is veel gezonder.

Mwah, ik denk dat je beter een glas wijn kan drinken dan een glas cola, maar goed, ik snap wat je bedoeld.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:45

superlise schreef:

Helemaal mee eens :j

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:49

labyrinth schreef:
ladylay schreef:

Dat is wel ongeveer wat je zegt, je vindt het gezelliger met rokende mensen, waarom dan?

Ongeveer is niet accuraat en kan je er geheel naast zitten. Overigens is dit mijn mening en om daar uitgebreid op in te gaan vind ik niet relevant en toevoegend. Maar laat ik het alomvattend verwoorden, nostalgie.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:50

labyrinth schreef:
ladylay schreef:

Je leest wat je wilt lezen. De gezelligheid word minder omdat alle rokers buiten staan, en de vrienden van rokers ook enz enz. Uiteindelijk is het buiten of in het rookhok drukker dan binnen.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:53

mang schreef:
labyrinth schreef:

Je leest wat je wilt lezen. De gezelligheid word minder omdat alle rokers buiten staan, en de vrienden van rokers ook enz enz. Uiteindelijk is het buiten of in het rookhok drukker dan binnen.

Dat is niet mijn ervaring, mijn ervaring is eerder dat het sigaretje snel even wordt opgerookt en dat mensen weer naarbinnen komen, in mijn vriendengroep zitten ook wel een paar rokers, maar ik ga niet voor hun verslaving in de kou staan, ze nemen hun shot maar en komen snel weer naarbinnen. Maar goed, misschien ben ik daarin dan een uitzondering.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:54

labyrinth schreef:
superlise schreef:

Mwah, ik denk dat je beter een glas wijn kan drinken dan een glas cola, maar goed, ik snap wat je bedoeld.

Of dat zo is weet ik ook niet, maargoed frisdrank bestaat niet alleen uit cola en ik denk in ieder geval dat als er wordt onderzocht wanneer mensen gezonder zijn je toch sowieso bij de ''alcohol-lozen'' uitkomt.

Ik snap de toevoegende waarde gewoon niet, wáárom moet er alcohol in zitten? Er zijn zoveel lekker sapjes, smoothies en noem maar op maar tóch drinkt bijna iedereen alcohol omdat dat ''hoort'' en omdat dat zogenaamd vet is ofzo?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:57

superlise schreef:
labyrinth schreef:

Of dat zo is weet ik ook niet, maargoed frisdrank bestaat niet alleen uit cola en ik denk in ieder geval dat als er wordt onderzocht wanneer mensen gezonder zijn je toch sowieso bij de ''alcohol-lozen'' uitkomt.

Dat denk ik juist niet. Het is zelfs bewezen dat elke dag 1 wijntje goed is voor de gezondheid. Maar ik weet niet of jij alcohollozen ziet als 0.0 alcohol of als mensen die niet dronken zijn..

Dat over gezelligheid, misschien dat het met buitenstaan niet altijd het geval is (in de winter bv) maar met een rookhok of een terrasverwarming is dat wel degelijk het geval.

superlise

Re: Alcohol verbod onder de 18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:59

Maar 1 wijntje is niet datgene dat er wordt gedronken met uitgaan :+ Hoe dan ook, denk ik dat alcohol sowieso ongezonder is voor mensen jonger dan 18 jaar, de hersenen zijn vollop in de groei en gezien de hoeveelheid er toch wel wordt ''gezopen'' is dat bij sommigen toch een behoorlijke afbraak denk ik van de hersenen.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:07

superlise schreef:
labyrinth schreef:

Ik snap de toevoegende waarde gewoon niet, wáárom moet er alcohol in zitten? Er zijn zoveel lekker sapjes, smoothies en noem maar op maar tóch drinkt bijna iedereen alcohol omdat dat ''hoort'' en omdat dat zogenaamd vet is ofzo?

Tsja, dat is ook iets waardoor het bij sommigen verkeerd gaat. Op mijn studentenvereniging is het bier van de tap Heineken, nou mooi dat ik dat niet drink, ik vind het slootwater, dan neem ik iets anders. Terwijl er velen zijn die gewoon een "biertje" gaan drinken, ongeacht wat de smaak van dat biertje is.
Je hebt mensen die een fles wijn kopen om op te zuipen en je hebt mensen die een glas pinot noir willen drinken bij hun pasta omdat die smaken fijn combineren.

Als ik op wintersport samen met mijn pa een glas whisky drink, is dat super lekker en speciaal, dat is niet zomaar na te bootsen. Daar tegenover staan heel wat mix-drankjes en andere low-alcoholic drinks. Ik had laatst alcoholvrije jillz gekregen, dat was gewoon lekkerder dan jillz met alcohol, ja dan ga ik het ook niet meer drinken mét.

Misschien allemaal losse voorbeelden, maar wat ik ermee probeer te zeggen is dit:

Naar mijn idee heb je verschillende soorten drinkers:

- Drinken omdat het cool is / gewoonte is geworden voor je bij het uitgaan
- Drinken omdat je dronken/aangeschoten wilt worden
- Drinken omdat je het lekker vind
- Drinken omdat je verslaafd bent

Misschien vergeet ik er een paar, maar eigenlijk vind ik dat alleen de eerste en de laatste echt achter hun oren moeten krabben. Waarom nummer 2 niet? Omdat ik zelf ook weleens flink aangeschoten ben geweest in mijn leven en dat was heus weleens grappig om mee te maken en zolang je niet dingen kapot maakt, black-outs krijgt en vooral niet elke keer als je uitgaat aangeschoten hoeft te worden, snap ik wel dat mensen dat zo af en toe leuk vinden om te doen.

M.a.w. Ik vind drinken om het effect (mét mate) en smaak oké, om verslaving en gewoonte absoluut niet.

en om het dan maar weer over de leeftijd te hebben, dit alles vind ik eigenlijk pas oké vanaf 18 jaar inderdaad, vanwege ontwikkeling op het gebied van hersenen en volwassenheid.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:43

mang schreef:
labyrinth schreef:

Dat denk ik juist niet. Het is zelfs bewezen dat elke dag 1 wijntje goed is voor de gezondheid.

En de stof die daarvoor zorgt kan je ook in fruit vinden. Overigens gaat dit om een glas rode wijn. Elke dag een glas rode wijn drinken zorgt er ook voor dat je gevoeliger ben voor insuline. Want in een glas wijn zitten ook veel suikers.

Denk dus niet dat dit perse op gaat. Verder ben ik het eens met Vjestagirl.. Dat iedereen er toch aan kan komen betekent niet dat je het maar moet legaliseren. En je kan wel alle jongeren over 1 kam scheren 'ze gaan toch uit proberen als het ze verboden word' maar er zijn ook genoeg jongeren die er wel waarde aan hechten. Voor die mensen doe je het..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:16

mang schreef:

Wie is ze?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:25

NatasjavE schreef:
mang schreef:

Wie is ze?

Ik ben ze.

En ik heb al wel vaker aangegeven dat ik niet vind dat ouders drinken moeten verbieden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:54

Angeliquee18 schreef:
@ Vjestagirl,
Dus als je af en toe een drankie drinkt en rookt, ben je gelujk doorgeslagen??

Bij mij heet dat gewoon genieten van je leven.

Mijn ouders hebben bij ons nooit als kindzijnde gedronken
Maar wel op verjaardagen ect ect,
En ook wij mogen gewoon onze drankie doen thuis,
Ook wij mogen roken thuis,
Want als mama het ging verbieden,
Dan deden we het wel stiekem buiten,
Met alle gevolgen van dien.

Ik vind het geen rare regel,
Maar ze komen er toch wel aan..

Het wordt je wel moeilijker gemaakt, zeker als ook het verstrekken van volwassenen aan minderjarigen strafbaar is. Dan zal die vriend van 18 toch wel een keer extra nadenken voor hij zijn biertje doorschuift, want als hij betrapt wordt heeft ie kans op boete of andere straf en dat is toch zonde, kan ie beter zelf wat extra biertjes van kopen...

Over dat niet thuis mogen roken, als je niet thuis mag roken en je mag niet op school roken (middelbare school kan het roken dan ook verbieden aangezien je beneden de 18 officieel niet aan sigaretten zou kunnen komen) dan scheelt dat in gelegenheid, dus ook in het aantal sigaretten per dag en minder kans op een ergere verslaving dan wanneer je de hele dag maar door mag paffen! Elke sigaret minder, of glas alcohol minder is er 1 en scheelt in de schade.

Net als dat ouders met hun pubers harde afspraken maken over wat wel of niet kan, hoe vaak ze uit mogen, of ze wel of niet naar de zuipkeet in het dorp mogen, hoe laat ze thuis moeten zijn na het uitgaan, bij wie ze tijd doorbrengen.
Tuurlijk zul je pubers hebben die overal dwars tegen in gaan, maar de omgeving die je creëert voor je kinderen maakt wel heel veel uit. Wat zijn de normen en waarden van de groep vrienden? Als drinken en roken daar niet gewoon of stoer is, scheelt dat al heel veel...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 29-11-12 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:56

Ik denk niet dat het heel zinvol is.
Viavia kunnen ze er toch wel aankomen.

Maar goed voor mij maakt het niks uit ben toch 19 *\o/*
En niet zo'n drinker :D