Angeliquee18 schreef:@ Vjestagirl,
Dus als je af en toe een drankie drinkt en rookt, ben je gelujk doorgeslagen??
Bij mij heet dat gewoon genieten van je leven.
Mijn ouders hebben bij ons nooit als kindzijnde gedronken
Maar wel op verjaardagen ect ect,
En ook wij mogen gewoon onze drankie doen thuis,
Ook wij mogen roken thuis,
Want als mama het ging verbieden,
Dan deden we het wel stiekem buiten,
Met alle gevolgen van dien.
Ik vind het geen rare regel,
Maar ze komen er toch wel aan..
Het wordt je wel moeilijker gemaakt, zeker als ook het verstrekken van volwassenen aan minderjarigen strafbaar is. Dan zal die vriend van 18 toch wel een keer extra nadenken voor hij zijn biertje doorschuift, want als hij betrapt wordt heeft ie kans op boete of andere straf en dat is toch zonde, kan ie beter zelf wat extra biertjes van kopen...
Over dat niet thuis mogen roken, als je niet thuis mag roken en je mag niet op school roken (middelbare school kan het roken dan ook verbieden aangezien je beneden de 18 officieel niet aan sigaretten zou kunnen komen) dan scheelt dat in gelegenheid, dus ook in het aantal sigaretten per dag en minder kans op een ergere verslaving dan wanneer je de hele dag maar door mag paffen! Elke sigaret minder, of glas alcohol minder is er 1 en scheelt in de schade.
Net als dat ouders met hun pubers harde afspraken maken over wat wel of niet kan, hoe vaak ze uit mogen, of ze wel of niet naar de zuipkeet in het dorp mogen, hoe laat ze thuis moeten zijn na het uitgaan, bij wie ze tijd doorbrengen.
Tuurlijk zul je pubers hebben die overal dwars tegen in gaan, maar de omgeving die je creëert voor je kinderen maakt wel heel veel uit. Wat zijn de normen en waarden van de groep vrienden? Als drinken en roken daar niet gewoon of stoer is, scheelt dat al heel veel...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 29-11-12 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt