Prins Friso overleden (pagina 9).

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:26

djuulsie schreef:
Het is wel zo dat ze bij Friso veeeel langer hebben gereanimeerd'dan gebruikelijk is... Hierdoor is de kans op grote hersenschade natuurlijk veel groter. Het lijkt me vreselijk om als sportieve, actieve man wakker te moeten worden als kasplant... Maar goed, zoals hierboven al gezegd is, de 'stekker' eruit trekken kan en mag niet.

Ik vraag me dan af, wisten de hulpverleners dat het om een prins ging? Ik zou niet goed weten hoe de prinsen uit andere landen er uit zien en zeker niet als het niet om een kroonprins gaat.

Wat is eigenlijk de normale tijdsduur van een reanimatie?

Vala

Re: Prins Friso toont "tekenen van gering bewustzijn".

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:37

Tsja, wat is de normale tijdsduur, beetje moeilijk te zeggen. Ze zullen in die tijd dat ze bezig geweest zijn een aantal keer ritme/output gehad hebben, je gaat geen 50 minuten door zonder ondertussen resultaat te zien, dat kan niet en heeft geen zin. Als het toch iedere keer lukt weer wat output te krijgen ga je gewoon door. Ik weet ook niet hoe snel er een defibrillator te plaatse was en hoe snel hij na de start van de reanimatie de eerste schok heeft gekregen. Daarom kun je er ook niet echt over oordelen, zij weten niet hoe dat reanimatieproces is verlopen. Dat hij prins is heeft er weinig mee te maken lijkt mij.

liedjuh2

Jis_ schreef:
djuulsie schreef:
Het is wel zo dat ze bij Friso veeeel langer hebben gereanimeerd'dan gebruikelijk is... Hierdoor is de kans op grote hersenschade natuurlijk veel groter. Het lijkt me vreselijk om als sportieve, actieve man wakker te moeten worden als kasplant... Maar goed, zoals hierboven al gezegd is, de 'stekker' eruit trekken kan en mag niet.

Ik vraag me dan af, wisten de hulpverleners dat het om een prins ging? Ik zou niet goed weten hoe de prinsen uit andere landen er uit zien en zeker niet als het niet om een kroonprins gaat.

Het gebied waar ze waren komen de koninklijke familie al jaren. Die zijn in dat gebied ook wel bekend hoor. Bovendien denkende aan alle mensen die eromheen staan. Dan kom je er vrij snel achter dat het om een normaal persoon gaat.

Reanimatie duurt zolang als de mensen bezig zijn. Tot hoe lang het zin heeft. Denk een minuut of 10 dat er nog echt wat te redden valt.

Veulen84

Ik denk trouwens dat we hier nog een factor vergeten. In nederland zijn er een grote groep mensen uit principe of geloofsovertuiging geen euthanasie willen. Onze koninklijk familie is officieel protestants en dat maakt dat euthanasie wel mag, maar wel erg lastig is nog steeds (en zat protestanten zijn wel tegen).

Bovendien, (helaas) hebben ze een publieke functie en worden dit soort dingen dan altijd echt onder de microscoop gelegd. Dat betekend een hele zware druk voor ze.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:39

Vala schreef:
Tsja, wat is de normale tijdsduur, beetje moeilijk te zeggen. Ze zullen in die tijd dat ze bezig geweest zijn een aantal keer ritme/output gehad hebben, je gaat geen 50 minuten door zonder ondertussen resultaat te zien, dat kan niet en heeft geen zin. Als het toch iedere keer lukt weer wat output te krijgen ga je gewoon door. Ik weet ook niet hoe snel er een defibrillator te plaatse was en hoe snel hij na de start van de reanimatie de eerste schok heeft gekregen. Daarom kun je er ook niet echt over oordelen, zij weten niet hoe dat reanimatieproces is verlopen. Dat hij prins is heeft er weinig mee te maken lijkt mij.

Sowieso heeft een defribilator alleen de eerste 6 minuten van de hartstilstand nut. Als hij al een kwartier onder de sneeuw gelegen heeft, zullen ze die niet eens gebruikt hebben.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:42

Waar haal je dat vandaan? Het is sowieso waar dat binnen 6 minuten starten met reanimeren na een stilstand de beste kans geeft op overleving maar bij mijn laatste ALS training heb ik echt niet gehoord dat na 6 minuten de defribillator geen nut meer heeft.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:42

Ik heb met BHV geleerd dat zodra je start met reanimeren je niet stopt tot er een arts bij is om een stop teken te geven.
Je bent zelfs strafbaar wanneer je zelfstandig besluit niet te reanimeren of vroegtijdig te stoppen met reanimeren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:45

Ja maar dat geld voor BHV-ers :+

Mensen van de ambu/ helikopter mogen dat zelf bepalen ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:45

purny schreef:
Als iemand dusdanig geen kwaliteit van leven meer heeft, vind ik het humaner om het eten en drinken te stoppen en over te gaan op morfine. Deze man heeft zoiezo geen leven meer, van een actieve man naar een plantje dat maar de hele dag in bed ligt en niks meer kan. Ik weet niet of zijn darmen nog werken zodat hij zelf nog kan poepen maar dat is per comateuze zorgvrager verschillend. Ik weet nog wel dat op mijn oude stage iemand 28 jaar in een vegetatieve coma lag. Is het dan niet egoïstisch om zo iemand te laten liggen met de wetenschap in het achterhoofd dat hij nooit meer zal ontwaken? Het is menselijker om deze gevallen te laten gaan en rust te geven dan ze een hele dag bij je te houden, er is ook nog zoiets als iemand laten gaan hoe moeilijk het ook zal zijn voor de familie.

En die tekenen van geringe bewustzijn, is het niet gewoon een samentrekking van spieren? Er word zovaak hoop gehouden over het feit dat iemand in de ander zijn hand kneep terwijl het misschien maar een samentrekking van spieren zijn. Wij horen maar 1 kant van de media en creëren ons eigen referentiekader.

Morfine is een pijnstiller en wordt gegeven om pijn te bestrijden, waarom wil je deze man morfine geven als hij in coma ligt :? Ik neem aan dat zijn artsen zelf adequaat medicijnen kunnen voorschrijven.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:47

Oke ik wist niet wie/wat begonnen was met reanimeren. heb het toen niet helemaal gevolgd, reageerde alleen even op "hoe lang ga je door met reanimeren."

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:51

Bedankt voor jullie toelichting Vala en wendyenbram.

Vala

Morfine is niet sec een pijnstiller eigenlijk, zorgt er meer voor dat vervelende prikkels zoals pijn, benauwdheid en ander ongemak geremd worden, deze prikkels worden door de hersenen geremd. Daarom wordt het dus ook gebruikt bij benauwdheid, iemand is nog steeds benauwd maar ervaart dat niet meer zo hevig.

Onali

Je gaat net zo lang door met reanimeren totdat de prof's zeggen dat zij het overnemen (maar het is makkelijker als jij blijft doorgaan want dan kunnen hun alles klaarzetten ed) of totdat je zelf niet meer kan (geef de proef's geen 2 slachtoffers, 1 is genoeg)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:54

Vala schreef:
Morfine is niet sec een pijnstiller eigenlijk, zorgt er meer voor dat vervelende prikkels zoals pijn, benauwdheid en ander ongemak geremd worden, deze prikkels worden door de hersenen geremd. Daarom wordt het dus ook gebruikt bij benauwdheid, iemand is nog steeds benauwd maar ervaart dat niet meer zo hevig.

Weet ik, maar waarom zou je dat geven aan een comatueuze patient. Het leek net alsof diegene dacht dat je daarvan sneller doodgaat, maar dat is een fabel wat meer mensen denken, en absoluut niet waar ;)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:57

Nou ja, als je stopt met eten en drinken kun je het lijden wat daaruit volgt wel verzachten met morfine. Sneller doodgaan zal hier idd niet aan de orde zijn.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:59

Veel mensen hebben het over het thuis komen om te sterven.
Kan het juist niet andersom zijn? Hij reageert nu minimaal op prikkels volgens de berichten.
Zou hij misschien niet extra op prikkels kunnen gaan reageren in een huiselijke omgeving?
Familie die elk gewenst moment naar binnen kan lopen. Huiselijk geluiden. Dat hem juist in positieve zin stimuleert?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:03

Vala schreef:
Nou ja, als je stopt met eten en drinken kun je het lijden wat daaruit volgt wel verzachten met morfine. Sneller doodgaan zal hier idd niet aan de orde zijn.

Ja klopt, maar dan moet ie wel eerst eten weigeren, je kan niet zomaar stoppen met voeden. Weet niet of hij aan de sonde ligt, maar als hij gewoon zelfstandig eet wat hij aangeboden krijgt, weigert hij niks.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:04

Quote: Purny.
Deze man heeft zoiezo geen leven meer, van een actieve man naar een plantje dat maar de hele dag in bed ligt en niks meer kan.

Dat weet je helemaal niet,dat hij geen leven meer zal hebben.
Daar ga jij vanuit,maar niemand weet [áls hij eruit komt] hóe hij eruit komt.
De wonderen zijn echt de wereld nog niet uit hoor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:18

djuulsie schreef:

Dat dacht ik ook... Maar recent is de zus van een van mijn beste vriendinnen ook drie kwartier gereanimeerd, en een dag later nog een keer. Helaas is zij alsnog overleden, nog geen 30 jaar (begraven op wat haar 30ste verjaardag had moeten zijn) en moeder van een zoontje van 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:22

liedjuh2 schreef:
Jis_ schreef:

Het gebied waar ze waren komen de koninklijke familie al jaren. Die zijn in dat gebied ook wel bekend hoor. Bovendien denkende aan alle mensen die eromheen staan. Dan kom je er vrij snel achter dat het om een normaal persoon gaat.

Reanimatie duurt zolang als de mensen bezig zijn. Tot hoe lang het zin heeft. Denk een minuut of 10 dat er nog echt wat te redden valt.

Ik kan me niet voorstellen dat heel de medische staf de koninklijke familie kent :)
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat bij het inschakelen van de hulpdiensten degene die heeft gebeld heeft gezegd dat het een lid van de koninklijke familie betreft.
En de prins was met een van zijn vrienden van het hotel aan het skien, niet met een horde andere mensen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:52

Blue_Eyes schreef:
djuulsie schreef:

Dat dacht ik ook... Maar recent is de zus van een van mijn beste vriendinnen ook drie kwartier gereanimeerd, en een dag later nog een keer. Helaas is zij alsnog overleden, nog geen 30 jaar (begraven op wat haar 30ste verjaardag had moeten zijn) en moeder van een zoontje van 2.

Dat gebeurd inderdaad wel vaker en daar hoef je geen prins voor te zijn. Er wordt doorgaans gereanimeerd zolang er reactie komt, als er helemaal niks komt stoppen ze. Maar ik neem aan er bij Friso reactie kwam en ze daarom doorgereanimeerd hebben, of dat het lang duurde voor er hulp kwam en omstanders lang gereanimeerd hebben. Je reanimeerd iig niet voor de lol zolang, daar waren echt wel gegronde redenen voor. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:01

Als een persoon 50 minuten gereanimeerd word denk ik niet dat hij er nog uit kan komen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:05

Bij verdrinking en onderkoeling zeker wel. Bij onderkoeling wordt zelfs gezegd: iemand is pas overleden als hij warm is en overleden.. Zo niet, doorgaan met proberen te redden.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:29

in principe is het zo dat, na 6 minuten reanimeren (dus 6 minuten dat de hersenen zonder zuurstof zitten) de eerste hersenbeschadiging optreedt...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:45

zonnepaardje schreef:
in principe is het zo dat, na 6 minuten reanimeren (dus 6 minuten dat de hersenen zonder zuurstof zitten) de eerste hersenbeschadiging optreedt...

Klopt, maar de omstandigheden zijn ook heel belangrijk, zo heb je bij onderkoeling minder kans op ernstige hersenbeschadiging, en dan alsnog weet je met hersenen nooit hoe ze kunnen herstellen.