DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:31

Wendel schreef:
Verkeer in de straat is afgesloten...... Ik moet straks 3 stallen mesten. Beste politieman die mij van mijn paard af kan houden.......

Staat jou paard soms op zijn boerderij?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:39

@Vjestagirl: 100% match is inderdaad niet letterlijk 100%, maar de kans is 1 op de 100 miljoen.. heb je meerdere DNA samples zelf nog veel hoger.. In dit geval hebben ze meerdere DNA deeltjes gevonden en dus is de kans nog veel meer verbeterd. Men spreekt dan van een 100% match. Dit dus niet te letterlijk nemen ;)

Wellicht is de match voor deze man wel een breekpunt en zal hij bekennen wanneer hij de dader zal zijn. Aangezien het zoveel media aandacht heeft zullen er wel mensen met veel ervaring deze man overhoren. Ik ben dan ook erg benieuwd wat er in de persconferentie gedeeld gaat worden. Er is wel meer nodig dan alleen deze match, maar het is wel een opstapje om iemand aan te kunnen wijzen als verdachte en heb vast te houden voor verder verhoor.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:47

Loretta schreef:
Wendel schreef:
Verkeer in de straat is afgesloten...... Ik moet straks 3 stallen mesten. Beste politieman die mij van mijn paard af kan houden.......

Staat jou paard soms op zijn boerderij?

Was ook mijn gedachte na jouw Posts

_Noor

Re: DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:15

Of ergens in dezelfde straat, daar denk ik eerder aan hoor.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:16

Wat doet dat er toe waar haar paard staat? Is toch helemaal niet relevant?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:22

Nessah schreef:

Nee misschien niet relevant, maar mocht dit wel zo zijn san is dat een heel luguber idee. Je kende het slachtoffer en de dader. En wie weet wat je allemaal met elkaar gedeeld hebt..... Het idee dat je met een mogelijke dader om bent gegaan en dat dan niet verwacht.....

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:22

Las op internet dat hij nog geen bekentenis heeft afgelegd en zegt niets met de moord te maken te hebben.

Dat hij sex met haar heeft gehad is wel duidelijk, en kan hij veroordeeld worden voor sex met een minderjarige.
Zolang hij niet toegeeft haar te hebben vermoord, want in theorie kan dat een ander zijn geweest, misschien iemand die hen samen heeft gezien en uit jaloezie heeft gehandeld, kan hij daarvoor niet veroordeeld worden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:26

Ik heb hier dubbele gevoelens bij. Ja, het is heel aannemelijk dat híj degene geweest is die iig vlak voor haar dood nog contact met haar gehad heeft. Maar dat betekent niet direct dat hij ook de dader is. Vrees dat als de man niet bekent dat deze zaak nog een lang staartje zal gaan krijgen.

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:36

Erg fijn dat er in ieder geval een dna match is, maar goed, eerst nog maar eens zien of hij ook de dader is.
Alle scenario's blijven bij mij nog open staan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:44

annastasia schreef:
Nessah schreef:

Nee misschien niet relevant, maar mocht dit wel zo zijn san is dat een heel luguber idee. Je kende het slachtoffer en de dader. En wie weet wat je allemaal met elkaar gedeeld hebt..... Het idee dat je met een mogelijke dader om bent gegaan en dat dan niet verwacht.....

Het lijkt mij een heel bizar idee als mijn pensionbaas van zoiets ernsitgs verdacht zou worden.
Je ziet zo iemand toch bijna dagelijks en leert zo'n persoon toch wel kennen en ook zijn gezin.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:46

http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/39295/V ... yride.html

De verdachte in de zaak Vaatstra is in 2009 beboet voor een nachtelijke 'joyride'. Hij kreeg destijds een boete van 750 euro vanwege zijn gevaarlijke rijgedrag. Tijdens de zaak kwam ook naar voren dat de man last heeft van de stoornis 'dissociatieve fugue'. Bij een dergelijke stoornis doet iemand van alles zonder dat hij echt beseft wat hij doet en zonder dat hij zicht heeft op de gevolgen.

In de straat die afgezet is staan trouwens meerdere boerderijen.
Laatst bijgewerkt door liekemel op 19-11-12 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:48

Heino schreef:
Ik heb hier dubbele gevoelens bij. Ja, het is heel aannemelijk dat híj degene geweest is die iig vlak voor haar dood nog contact met haar gehad heeft. Maar dat betekent niet direct dat hij ook de dader is. Vrees dat als de man niet bekent dat deze zaak nog een lang staartje zal gaan krijgen.

Ik denk dat die vrees wel gegrond is ja. Maar de politie gaat ervan uit dat het DNA van de dader is. Wellicht zijn het toch sporen waaruit afgeleid kan worden dat het om de dader gaat. Ze hebben het over "sporen op het lichaam van Marianne". Dat hoeven niet alleen spermasporen te zijn, maar er kan bijvoorbeeld ook DNA sporen onder haar nagels zijn gevonden. Als er zgn "verweersporen" zijn gevonden is de kans dat op basis van het DNA bewezen wordt dat hij de dader is natuurlijk groter. Ik kan me herinneren dat het wel een "beestachtige" moord was. Dan kun je je bijna niet voorstellen dat er niet in het verleden van zo-iemand nog iets te vinden is. Misschien wel iets op het gebied van dierenmishandeling of zo. Ben benieuwd wat eruit gaat rollen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:49

Ik hoop dat ze tijdens het onderzoek in zijn huis nog iets vinden eigenlijk..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:50

Wow, heftig zeg... Na 13 jaar!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:51

liekemel schreef:
http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/39295/V ... yride.html

De verdachte in de zaak Vaatstra is in 2009 beboet voor een nachtelijke 'joyride'. Hij kreeg destijds een boete van 750 euro vanwege zijn gevaarlijke rijgedrag. Tijdens de zaak kwam ook naar voren dat de man last heeft van de stoornis 'dissociatieve fugue'. Bij een dergelijke stoornis doet iemand van alles zonder dat hij echt beseft wat hij doet en zonder dat hij zicht heeft op de gevolgen.

Zo, dat werpt al een ander licht op zo iemand.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:55

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:59

Het zal toch niet zo zijn dat verdachte de dans ontspringt door 'verminderde toerekeningsvatbaarheid'?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 18:00

Kun je met verminderde toerekeningsvatbaarheid wel levenslang TBS krijgen? (longstay)
Vraag ik me zomaar af.

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:02

Bah, ik vind het eng, het is iemand bij ons in de buurt...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:02

Ja zeker. Al is dat heel anders dan je straf uitzitten in de gevangenis.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:04

Cayenne schreef:
Kun je met verminderde toerekeningsvatbaarheid wel levenslang TBS krijgen? (longstay)
Vraag ik me zomaar af.

Juist dan :) TBS is er vooral voor de gebeden zonder eind..

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:04

Ik hoorde het vanochtend op de radio via Peter R de Vries.
Echt super nieuws! Eindelijk 'opgelost'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:06

Ik denk dat als je echt gaat graven in het verleden van deze meneer er wel meer te vinden is.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:08

Sandrina schreef:
Het zal toch niet zo zijn dat verdachte de dans ontspringt door 'verminderde toerekeningsvatbaarheid'?

Dat schoot mij ook te binnen toen ik dit bericht las..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:11

Je kan beter een gevangenisstraf krijgen dan TBS, TBS kan jaren verlengd worden, kom je niet zomaar meer uit.